Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 21:05

Ik wil een oude hardnekkige traditie aan de kaak stellen, nl; het aan de linkerkant leiden van een paard en het opstijgen aan de linkerkant.
Eeuwenoud en niet meer van belang.
Waarom doen we dit nog steeds terwijl dit het rechtrichten van onszelf en ons paard niet ten goede komt....
( uitzonderingen daar gelaten voor iedereen die nu heel hard gaat reageren dat hij het wel anders doet, het gros nog niet nl ik kijk ook om mijzelf heen )


cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:06

Omdat je dat zo op de meeste maneges leert en het dan zo ingesleten is dat je het blijft doen??

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 21:11

cissy schreef:
Omdat je dat zo op de meeste maneges leert en het dan zo ingesleten is dat je het blijft doen??


Maf toch?
Klakkeloos iets blijven doen omdat je het zo hebt geleerd terwijl het lijnrecht tegenover het rechtrichten staat...
Rechts opstijgen gaat bijna niemand makkelijk af..
Ik vind dat toch wel heel bijzonder.

Gnome
Berichten: 8444
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:12

Wat let je om het anders te doen? Misschien pakken anderen het dan ook op.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 21:14

ingedebruijn schreef:
Wat let je om het anders te doen? Misschien pakken anderen het dan ook op.


Doe ik al!
Er word niet veel van opgepakt, de meeste vinden het maar moeilijk.
Het leiden zie ik wel vaker dat het ook nog wel rechts gebeurd

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:16

zo maar een wilde gok, maar komt het niet voort uit dat de meerderheid van de bevolking rechts handig is? En de zwaai van links naar rechts handiger is en meer balans draagt voor de persoon? Geen idee hoor.
Vroeger stapte ik wel eens rechts op ter afwisseling en leren van nieuwe situaties tegenwoordig nooit meer, handigd mij niet
Leiden doe ik zowel links als rechts maar recht loopt het makkelijkst voor mij
Laatst bijgewerkt door newt op 12-02-18 21:17, in het totaal 2 keer bewerkt

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:16

Aan de linkerkant leiden lijkt me vrij logisch. Dan plaats je jezelf namelijk tussen je paard en ander verkeer - wel zo veilig.

In een bak zonder andersoortig gedoe kan rechts leiden en aan beide zijden opstijgen natuurlijk prima. Maar de meeste ruiters zullen links opstijgen geleerd hebben en dan is het best lastig om rechts op te stijgen. :+

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:17

Leiden doe ik ook rechts.
Opstappen wel links. Met krukje.
Oude taart kan dat denk ik niet eens meer andersom :D

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:17

Festeropre schreef:
Ik wil een oude hardnekkige traditie aan de kaak stellen, nl; het aan de linkerkant leiden van een paard en het opstijgen aan de linkerkant.
Eeuwenoud en niet meer van belang.
Waarom doen we dit nog steeds terwijl dit het rechtrichten van onszelf en ons paard niet ten goede komt....
( uitzonderingen daar gelaten voor iedereen die nu heel hard gaat reageren dat hij het wel anders doet, het gros nog niet nl ik kijk ook om mijzelf heen )


Zo ingesleten is het niet hoor, ik stap regelmatig rechts op en krukjes indien handig in de buurt worden ook gebruikt en ik ben echt niet de enige. Wel ben ik de ene kant handiger dan de andere.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:18

Festeropre schreef:
cissy schreef:
Omdat je dat zo op de meeste maneges leert en het dan zo ingesleten is dat je het blijft doen??


Maf toch?
Klakkeloos iets blijven doen omdat je het zo hebt geleerd terwijl het lijnrecht tegenover het rechtrichten staat...
Rechts opstijgen gaat bijna niemand makkelijk af..
Ik vind dat toch wel heel bijzonder.
hetzelfde met leren schrijven, je bent of links of rechts, zijn zelden mensen die alletwee kunnen.

Op een manege leer je ook geen rechtrichten dat zouden ze ook eens moeten veranderen.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

s1993

Berichten: 2117
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:20

Leiden doe ik ook van beide kanten, reden dat ik niet rechts opstap is dat ik dit ongelooflijk moeilijk vind en ik een paard niet wil belasten met mijn gestuntel

It does not do to dwell on dreams and forget to live

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 21:20

newt schreef:
zo maar een wilde gok, maar komt het niet voort uit dat de meerderheid van de bevolking rechts handig is? En de zwaai van links naar rechts handiger is en meer balans draagt voor de persoon? Geen idee hoor.
Vroeger stapte ik wel eens rechts op ter afwisseling en leren van nieuwe situaties tegenwoordig nooit meer, handigd mij niet
Leiden doe ik zowel links als rechts maar recht loopt het makkelijkst voor mij




Het stamt uit de riddertijd, mensen rechtshandig dus zwaard links op de heup.
En dan stap je links dus makkelijker op...
Maar ff serieus, wie rijd er nog met zwaard? :\

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:21

Ik was altijd de enige op stal die vanaf alle manieren op steeg. Ze vonden mij de 'eigenwijze westernruiter'haha. Maar mijn motivatie was: als ik er buiten afdonder ben ik ook niet altijd in de gelegenheid om weer links op de stappen, dus hij went ook maar aan gewicht van rechts :). En het leuke is: steeds meer meiden gingen het doen :D.

♥ Rewrite the Stars ♥

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:22

Ik stap op aan de kant waar de meeste plaats is :+ Idem voor leiden, doe ik aan beide kanten.
Paard maakt het weinig uit dus mij ook niet haha

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:24

Maar wat heb je dan in gedachte? Afwisselend rechts en links opstappen? Je moet er wel op natuurlijk en je hebt maar 2 kanten. Nu ja, feitelijk 4 maar dat is allicht de bedoeling niet :?

Het leiden zie ik toch regelmatig ook rechts.

Zelf stap ik steeds op vanop een krukje, wel altijd aan de linkerkant. Mij lijkt dat voor paardlief toch nog steeds beter dan rechts aan het zadel gaan hangen?

Don't take anything for granted

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:24

Zowel leiden als opstappen doe ik aan beide zijdes van mijn paard, maar net hoe het uitkomt. Opstappen rechts gaat tegenwoordig net zo makkelijk als links, maar dat was wel even oefenen. Als je het maar vaak genoeg doet wordt je er vanzelf handig in :D

Luna Bashirah

DAWRA; Let's go and ride... our greatest pride! Dé vereniging voor jou en je westernarabier of partbred met minimaal 50% Arabisch bloed.

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:24

Festeropre schreef:
newt schreef:
zo maar een wilde gok, maar komt het niet voort uit dat de meerderheid van de bevolking rechts handig is? En de zwaai van links naar rechts handiger is en meer balans draagt voor de persoon? Geen idee hoor.
Vroeger stapte ik wel eens rechts op ter afwisseling en leren van nieuwe situaties tegenwoordig nooit meer, handigd mij niet
Leiden doe ik zowel links als rechts maar recht loopt het makkelijkst voor mij



Het stamt uit de riddertijd, mensen rechtshandig dus zwaard links op de heup.
En dan stap je links dus makkelijker op...
Maar ff serieus, wie rijd er nog met zwaard? :\


Dagelijks :+

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:25

bruintje123 schreef:
Leiden doe ik ook rechts.
Opstappen wel links. Met krukje.
Oude taart kan dat denk ik niet eens meer andersom :D


Haha, hier nog zo'n taart _O-

Don't take anything for granted

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:25

Ik ga het nog wel even zonder paard oefenen. Wat een drama toen ik rechts opstappen een keer probeerde :+

Maar het heeft giga veel voordelen. Denk alleen al aan je beugelriemen die gelijk iets uitrekken en de rug van je paard die die giga belasting niet altijd aan dezelfde kant heeft.

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

lovelyfiefy

Berichten: 5091
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:26

Ik laat mijn paard in de bak altijd zichzelf voor mijn krukje zetten.
Zo bepaald hij zelf via welke kant ik op stap.
En dit is dan meestal rechts :+

Als ik zelf opstap vanaf de grond is het links, maar soms ook rechts
net waar ik zin in heb.
Ik doe dit puur omdat ik niet wilt dat mijn paard gewend raakt aan 1 ding
en de andere kant dan straks in ene niet snapt ofzo.

En dan geldt voor leiden ook
beide kanten :P

Sabrina Fotografie
Ook op instagram: SabrinaFotografie92 & waylonhaflinger & paardponymaatje

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:27

rider schreef:
Aan de linkerkant leiden lijkt me vrij logisch. Dan plaats je jezelf namelijk tussen je paard en ander verkeer - wel zo veilig.

In een bak zonder andersoortig gedoe kan rechts leiden en aan beide zijden opstijgen natuurlijk prima. Maar de meeste ruiters zullen links opstijgen geleerd hebben en dan is het best lastig om rechts op te stijgen. :+


Dit, mijn paard loopt rechts of achter van mij, zeker in het verkeer. Met situaties waarbij er 'enge' dingen zijn aan de rechterkant wil ik nog wel eens rechts lopen om hem meer vertrouwen te geven dat er niks aan de hand is. Levert minder gevaarlijke situaties op dan dat ik links blijf lopen en hij gaat aan de kletter door dat enge ding naast hem.

Opstijgen doe ik maar net waar ik zin in heb. Afstijgen altijd links, dat is voor mij al lastig genoeg. Ben al blij als ik er überhaupt af kom. Zonder zadel maakt dan weer niet veel uit, dan glij ik als het ware eraf. :P

Macs

Berichten: 7632
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:27

Ik doe alles aan beide kanten (opstijgen, leiden, whatever), maar net wat me uit komt :') Begon ooit als luiïgheid tot ik er dus achter kwam dat het gewoon veel beter is voor het paard. Sindsdien let ik niet echt op aan welke kant ik sta, maar wel dat ik het goed verdeel. Ik stap wel altijd met krukje op trouwens.

Jammer dat je op maneges over het algemeen op je flikker krijgt als je iets niet via de linkerkant doet.

Maks :+:

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:29

Leiden doe ik beide kanten. Liefst loop ik links want ik ben rechts en dan hand me dat toch meer. Opstijgen ook links. Dat is me zo geleerd en ik ben er duidelijk handiger in als rechts. Met beleren hang ik wel aan beide kanten, opstijgen ook wel.. maar ik ben zoooo onhandig rechts.

Dus ondanks dat ik weet dat beide kanten op en afstijgen beter is.. voor mijn eigen veiligheid toch maar links.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 21:32

Wat betreft het leiden in het verkeer, het is vaak toch veiliger om tegen de rijrichting in te lopen?
Zodat je het verkeer ziet aankomen en niet van achter aangereden kan worden oid.
En waarom kinderen niet beide kanten laten ontwikkelen?
We schrijven bijna niet meer en zeker niet met vulpen.
We hebben ongetwijfeld een natuurlijke voorkeur maar dat is zeker niet bij iedereen rechts.
Bijna alles is rechts georiënteerd daarom waarschijnlijk.
Leer mijn dochtertje links en rechts te tekenen en te eten en dat gaat prima
Laatst bijgewerkt door Clasical op 12-02-18 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:34

Betreft paard links laten lopen doe ik niet, nooit gedaan ook. Gewoon net aan de kant waar het makkelijker is.

Betreft links opstijgen... Ik probeer het wel is rechts, maar dan kom ik er inderdaad gewoon niet op :') Afstijgen doe ik niet perse aan een kant, dat wisselt ook nog wel is.

Maar eigenlijk apart inderdaad, heeft voor zover ik weet inderdaad geen "goede reden" om alles links te doen

Betreft het verkeer loop ik er eigenlijk altijd tegenin. Paard is relaxeder als ze het ziet aankomen dan wanneer het van acher komt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-02-18 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 42 bezoekers