Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:35

vanuit veiligheid met het passeren van verkeer en/of andere geleiders van paarden of ruiters, ben jij tussen beide.
Paard op een 2 paard trailer, rechter paard wordt links van gelopen, linker paard rechts.
De meeste paarden boeit het niet waar je loopt, ooit 1 gehad die ook rechtsom longeren niet kon waarderen.

Wanneer je paard scheef wordt van gemiddeld minder dan 1 per dag opstijgen aan 1 kant, zou ik toch eens bij mijzelf te rade gaan....

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:35

Ik doe het ook beide aan beide kanten, leiden omdat het soms handig is je paard links te hebben en soms is rechts handiger.
Ik was verdomd blij dat ik ook rechts kon opstijgen toen ik nadat ik mijn rechtervoet had gebroken weer mocht rijden en opstappen links niet prettig was!
Ik ben het helemaal met je eens, TS, dat het eigenlijk helemaal niet logisch (meer) is om altijd maar links op te stappen!

Saul

Berichten: 9649
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:35

Als ik met de ponys loop wissel ik van kant, het ene moment links andere moment rechts. Langs de weg heb ik ze wel altijd rechts.
Opstappen doe ik meestal links en afstappen rechts :')

Ik krijg wel eens commentaar als ik in de bossenloop als ik pony lief links van mij heb lopen :+

Edit: Typo
Laatst bijgewerkt door Saul op 12-02-18 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 21:38

Alane schreef:
vanuit veiligheid met het passeren van verkeer en/of andere geleiders van paarden of ruiters, ben jij tussen beide.
Paard op een 2 paard trailer, rechter paard wordt links van gelopen, linker paard rechts.
De meeste paarden boeit het niet waar je loopt, ooit 1 gehad die ook rechtsom longeren niet kon waarderen.

Wanneer je paard scheef wordt van gemiddeld minder dan 1 per dag opstijgen aan 1 kant, zou ik toch eens bij mijzelf te rade gaan....


Nou het gaat vooral om de scheefheid van de ruiter hierdoor, als je al niet rechts kan opstijgen?
Dan ben je toch minder soepel en dat heeft uiteraard ook effect op je paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:39

Mwa, als je er recht niet op komt denk ik niet dat je als ruiter dan "scheef" bent of minder soepel. Nou ja, dat laatste in zekere zin wel, maar das puur je spieren die dat niet gewend zijn. Paar keer doen en bijna iedereen zal er recht ook opkomen (als het moet lukt het mij ook, zelfs zonder krukje met een paard van 175).

Volgens mij heeft mijn paard er geen last van dat ik mijn rechterbeen niet in m'n nek krijg en de linker wel :')

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:40

Festeropre schreef:
Wat betreft het leiden in het verkeer, het is vaak toch veiliger om tegen de rijrichting in te lopen?
Zodat je het verkeer ziet aankomen en niet van achter aangereden kan worden oid.
En waarom kinderen niet beide kanten laten ontwikkelen?
We schrijven bijna niet meer en zeker niet met vulpen.
We hebben ongetwijfeld een natuurlijke voorkeur maar dat is zeker niet bij iedereen rechts.
Bijna alles is rechts georiënteerd daarom waarschijnlijk.
Leer mijn dochtertje links en rechts te tekenen en te eten en dat gaat prima


Je moet als bestuurder zoveel mogelijk rechts lopen of rijden. En tegen de richting in is links.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 21:42

puppy1128 schreef:
Festeropre schreef:
Wat betreft het leiden in het verkeer, het is vaak toch veiliger om tegen de rijrichting in te lopen?
Zodat je het verkeer ziet aankomen en niet van achter aangereden kan worden oid.
En waarom kinderen niet beide kanten laten ontwikkelen?
We schrijven bijna niet meer en zeker niet met vulpen.
We hebben ongetwijfeld een natuurlijke voorkeur maar dat is zeker niet bij iedereen rechts.
Bijna alles is rechts georiënteerd daarom waarschijnlijk.
Leer mijn dochtertje links en rechts te tekenen en te eten en dat gaat prima


Je moet als bestuurder zoveel mogelijk rechts lopen of rijden. En tegen de richting in is links.


Val je als wandelaar ook onder bestuurder?

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:43

Festeropre schreef:
Ik wil een oude hardnekkige traditie aan de kaak stellen, nl; het aan de linkerkant leiden van een paard en het opstijgen aan de linkerkant.
Eeuwenoud en niet meer van belang.
Waarom doen we dit nog steeds terwijl dit het rechtrichten van onszelf en ons paard niet ten goede komt....
( uitzonderingen daar gelaten voor iedereen die nu heel hard gaat reageren dat hij het wel anders doet, het gros nog niet nl ik kijk ook om mijzelf heen )

Gut, kom je nu mee.....

De NVVR was daar 30 jaar geladen al mee bezig.

En laat ik je even uit de droom helpen: het heeft meer nut om met een opstapje te werken, dan je druk maken om gelijkmatig ongelijke krachten bij het opstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:43

Als je met een paard (of ander vee) wandelt ben je een bestuurder ja :j Met hond of 'alleen' niet.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 21:44

ikke schreef:
Festeropre schreef:
Ik wil een oude hardnekkige traditie aan de kaak stellen, nl; het aan de linkerkant leiden van een paard en het opstijgen aan de linkerkant.
Eeuwenoud en niet meer van belang.
Waarom doen we dit nog steeds terwijl dit het rechtrichten van onszelf en ons paard niet ten goede komt....
( uitzonderingen daar gelaten voor iedereen die nu heel hard gaat reageren dat hij het wel anders doet, het gros nog niet nl ik kijk ook om mijzelf heen )

Gut, kom je nu mee.....

De NVVR was daar 30 jaar geladen al mee bezig.

En laat ik je even uit de droom helpen: het heeft meer nut om met een opstapje te werken, dan je druk maken om gelijkmatig ongelijke krachten bij het opstappen.


Het gaat mij niet om de druk maar om de motoriek.
En het is geen droom van mij hoor respect
NVVR; Nederlandse Vereniging Voor Ridders??
Laatst bijgewerkt door Clasical op 12-02-18 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:45

Festerope. Als wandelaar niet.
Maar als begeleider van vee wel.

Dreamer zonder krukje kan ik wel maar wil ik niet.
Rechts weet ik niet of ik dat nog zou leren.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 21:46

ikke schreef:
Festeropre schreef:
Ik wil een oude hardnekkige traditie aan de kaak stellen, nl; het aan de linkerkant leiden van een paard en het opstijgen aan de linkerkant.
Eeuwenoud en niet meer van belang.
Waarom doen we dit nog steeds terwijl dit het rechtrichten van onszelf en ons paard niet ten goede komt....
( uitzonderingen daar gelaten voor iedereen die nu heel hard gaat reageren dat hij het wel anders doet, het gros nog niet nl ik kijk ook om mijzelf heen )

Gut, kom je nu mee.....

De NVVR was daar 30 jaar geladen al mee bezig.

En laat ik je even uit de droom helpen: het heeft meer nut om met een opstapje te werken, dan je druk maken om gelijkmatig ongelijke krachten bij het opstappen.



Het gaat mij niet om de druk maar om de motoriek.
En het is geen droom van mij hoor respect
NVVR; Nederlandse Vereniging Voor Ridders??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:47

Ik stap ook altijd met krukje op, maar ben er in het bos een keer onvrijwillig afgegaan met jawel... Een kapotte beugelriem links :+ Ik had niet zo'n zin het hele stuk naar de trailer weer te lopen, en in de weide omgeving geen omgevallen boom/bankje te bekennen. Dus zonder opstapje rechts weer opgestapt.

Als het echt moet, zal iedereen er wel opkomen. Tis gewoon een stukje gemak, en inderdaad een stukje gewoonte dat men het altijd via de linkerkant doet :j

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:48

Ik stap over het algemeen ook links op mijn fiets, links in mijn auto en loop links van de hond.

Op de manege leer ik mijn ruiters links op te stijgen. In een gekke bui doen we ook wel eens rechts. Maar het geklungel wat ermee gepaard gaat is niet bijzonder prettig te noemen voor de paarden. Nu zijn onze paarden wel wat gewend, maar het lijkt me best gevaarlijk als ik op mijn rijschool de regels loslaat. En de ruiters vervolgens nietsvermoedend rechts op een jong of onwetend paard klimmen.


Het krukje is een enorme uitkomst. Het afwisselend rechts en links opstijgen en leiden is onvoldoende ingeburgerd om een succes te zijn.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:50

Ik kreeg in een les de opdracht in draf paard stil te zetten, en er rechts af te springen. Detail: paard was 1.85 hoog. Ik sprong eraf,maar stuiterde meteen op mijn billen.

Ik vind het een goed punt. Ik leid paardjes al aan beide kanten en stal 'wel eens' rechts op als dat buiten zo uit komt, maar eigenlijk zou dat nog meer afgewisseld moeten worden.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:52

In de inspringbak is alles linksom. Als mijn dochter parcours gaat verkennen stap ik met het paard aan de hand rond. Paard aan de kant van de bakrand, dus rechts van mij. Op deze manier plaats ik mij tussen de "enge" rondgaloperende paarden en ons paard waardoor deze veel minder snel schrikt.

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:53

Festeropre schreef:
puppy1128 schreef:

Je moet als bestuurder zoveel mogelijk rechts lopen of rijden. En tegen de richting in is links.


Val je als wandelaar ook onder bestuurder?


Met paard wel, helaas. Gelukkig is het ook weer zo dat als het niet 'haalbaar' en/of 'veilig' is om op de weg te lopen, dat de politie dan een 'uitzondering' willen maken dat je op het fiets- of voetpad loopt. Je mag namelijk ook geen gevaar vormen of anderen hinderen. Nog liever in de berm, maar dat moet ook maar net kunnen en er zijn natuurlijk.

vidya

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:55

Ik leid tijdens het wandelen heel bewust wisselend. Ook moet hij recht achter mij kunnen lopen (bij smalle passages).

Helaas ben ik zo stijfjes dat links opstijgen al een hele opgave is zonder kruk. Dan rechts... volgensmij ga ik dan echt brokken maken.. :')

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:57

Wijsje schreef:
In de inspringbak is alles linksom.


Das toch eigenlijk ook raar. Ik meen dat iemand ooit tegen me zei dat 9 van de 10 parcoursen linksom begint, zeker in de lagere klassen.

Ik loop aan beide kanten, alleen langs de weg loopt paard rechts van mij. In het bos wissel ik het af. Opzadelen doe ik aan twee kanten, opstijgen ook, maar altijd met krukje, boomstam of paaltje. En ja, als ik links opstijg, stijg ik links af en de volgende keer doe ik het beide rechts.

Overigens voor iedereen die het moeilijk vindt om rechts op te stijgen: ooit heb je het aan de linkerkant ook moeilijk gevonden, toen je net begon met rijden. Toen heb je het ook geleerd ;)
Fiets je? Stap dan ook eens rechts op, met zo'n zwaai over het zadel. Klim je over een hek, zwaai dan eerst je linkerbeen eens over het hek. De beweging is zo'n beetje hetzelfde :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:57

Ik stapte ook altijd links op, inderdaad door gewenning! Rechts lukte mij nooit, haha!
Leiden kan ik aan beide kanten, maar het paard rechts is voor mij makkelijker omdat ik rechts sterker ben, en die hand op het halstertouw dus dichter bij het paardenhoofd. Als ik met twee paarden loop, neem ik de lastigste/drukste dus mee aan de rechterkant.

Lukasje schreef:
Maar wat heb je dan in gedachte? Afwisselend rechts en links opstappen? Je moet er wel op natuurlijk en je hebt maar 2 kanten. Nu ja, feitelijk 4 maar dat is allicht de bedoeling niet :?

Nou...

_O-

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:03

Festeropre schreef:
Het gaat mij niet om de druk maar om de motoriek.


Mijn motoriek is beroerd wat dat betreft. _O- Ik heb nooit fatsoenlijk kunnen opstappen - zelfs toen ik verder topfit was, bleef het behelpen. Dat ook nog in spiegelbeeld... nou nee. Ik heb het ooit een keer op de fiets geprobeerd, ging bijna plat tegen de grond, geen goed idee.
Nu hebben we gelukkig een mooie opstap en hoef ik het niet meer te kunnen, heerlijk. (Mocht ik ooit weer in de gelegenheid zijn dat het uit zou maken, dan zou ik het ook wel weer oefenen. Maar laat mij nu maar lekker een zachte landing maken op de bareback pad vanaf een mooie opstap.)

Voor het rijden maakt het verder weinig uit, dat zijn hele andere bewegingen en ook anders gestuurd en georganiseerd.

Leiden doe ik als het zo uitkomt wel aan beide zijden, en ik begin ook wel eens rechts met poetsen of hoevenkrabben, en leg ook het zadel er wel eens van rechts op. Sommige paarden kijken wel wat vreemd in het begin, maar dat gaat meestal snel weer over :)

vidya

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:04

Hilary schreef:
Fiets je? Stap dan ook eens rechts op, met zo'n zwaai over het zadel. De beweging is zo'n beetje hetzelfde :)


Wil je me dood hebben? _O-

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:07

Kinderfietsje lenen van het buurmeisje? :D

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:08

het leuke is als je aan de 'verkeerde' kant opstijgt dat je 'paardenmensen' ziet hoofdschudden 'tsssss die weet niet hoe het hóórt'

_O-

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:09

Vanaf de achterkant afstappen (glijden) is best makkelijk :-) Opstijgen daarentegen....


Er is een manege waar ze elke week wisselen. De ene week is het 'links-week' en stappen ze aan de linkerkant op. De andere week is het rechts-week. Ze doen daar nog wel meer dingen 'for the horse' die nog niet erg ingeburgerd zijn, maar eigenlijk wel standaard zouden moeten zijn op maneges, voor een beter welzijn van de paarden.