Ben ik te lang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikki_fries
Berichten: 65
Geregistreerd: 20-07-09

Ben ik te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 12:47

Hoi allemaal,

Ik ben mij er van bewust dat hier een centraal topic over is, echter is hier al lange tijd niet gereageerd en is mijn vraag toch redelijk dringend. Ik vroeg mij af of jullie mij te groot vinden voor deze pony. Hij is een stevige d-pony van 1.47. Ik ben zelf 1,73 en weeg 60 kg. Ik wil deze pony graag kopen en omdat er meerdere geïnteresseerden zijn zit er enige spoed achter mijn vraag. Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Ik vind het zelf trouwens nog prima passen. Maar wil toch graag de mening van "buitenstaanders" horen.

Afbeelding

Afbeelding

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Ben ik te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:48

Misschien niet het mooiste maar het past wel!

Skessa_
Berichten: 10627
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:49

Ik vind jullie een super leuk setje!

lillypon

Berichten: 165
Geregistreerd: 29-09-12
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:49

Past prima!

nikki_fries
Berichten: 65
Geregistreerd: 20-07-09

Re: Ben ik te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 12:50

Wat fijn en lief! Bedankt voor jullie snelle reacties

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:51

Zolang jij niet te zwaar bent en je in een zadel past dat niet de lang is voor je pony, kan het. Maar dan is het wel belangrijk dat de pony zijn rug niet zo wegdrukt.

Desi_2409

Berichten: 898
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:51

Ik vind het ook prima kunnen!

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:51

Ik vind dit er ook nog netjes uitzien! Veel plezier met hem, mocht je hem echt kopen!

nikki_fries
Berichten: 65
Geregistreerd: 20-07-09

Re: Ben ik te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 12:53

Dankjulliewel!!

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:57

Ja past nog best.
Hoe oud is de pony? zijn kont staat erg hoog, dus misschien nog wat overbouwd?
Dus dan zou die zelfs nog kunnen groeien?
en anders heeft die gewoon een hoge kont/holle rug :')

en als tip... laat je niet haasten betreft meerdere geïnteresseerden... zeggen ze wel vaker ;)

dioni

Berichten: 825
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Ben ik te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:58

kan prima hoor!

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:59

Vind je er ook prima op passen!!

(op de eerste foto is het alleen net of je met je been op de grond komt................. :') :+ )

nikki_fries
Berichten: 65
Geregistreerd: 20-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 13:00

c_alsemgeest schreef:
Ja past nog best.
Hoe oud is de pony? zijn kont staat erg hoog, dus misschien nog wat overbouwd?
Dus dan zou die zelfs nog kunnen groeien?
en anders heeft die gewoon een hoge kont/holle rug :')

en als tip... laat je niet haasten betreft meerdere geïnteresseerden... zeggen ze wel vaker ;)


Hij is 7. Heeft idd een holle rug.. haha. Dankjewel voor de tip!

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 13:00

Het plaatje is misschien iets minder mooi dan bij een grotere pony of paard maar mij lijkt het ook te passen. Alleen is deze opmerking inderdaad wel een dingetje:

Runa schreef:
Zolang jij niet te zwaar bent en je in een zadel past dat niet de lang is voor je pony, kan het. Maar dan is het wel belangrijk dat de pony zijn rug niet zo wegdrukt.


Als ze continue haar rug zo weggedrukt heeft terwijl je erop zit dan zou ik me daar toch wel zorgen om maken.

nikki_fries
Berichten: 65
Geregistreerd: 20-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 13:01

Kentaro schreef:
Vind je er ook prima op passen!!

(op de eerste foto is het alleen net of je met je been op de grond komt................. :') :+ )


Nu je het zegt! :') Beetje een ongelukkig moment haha

nikki_fries
Berichten: 65
Geregistreerd: 20-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 13:02

lisem94 schreef:
Het plaatje is misschien iets minder mooi dan bij een grotere pony of paard maar mij lijkt het ook te passen. Alleen is deze opmerking inderdaad wel een dingetje:

Runa schreef:
Zolang jij niet te zwaar bent en je in een zadel past dat niet de lang is voor je pony, kan het. Maar dan is het wel belangrijk dat de pony zijn rug niet zo wegdrukt.


Als ze continue haar rug zo weggedrukt heeft terwijl je erop zit dan zou ik me daar toch wel zorgen om maken.


Ja hij heeft een holle rug. Kan dat kwaad voor hem?

Anoniem

Re: Ben ik te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 13:08

Staat netjes.

Holle rug kan je trainen, veel dressuurmatig net zijn hoofd omlaag rijden, overgangen, zorgen dat de achterhand ondertreed (door bijv schoudervoor) en veel in-uitjes springen.
Mijn paardlief is overbouwd en heeft daarnaast ook een holle rug. Met training is het inmiddels al veel beter alsdat het was, maar we zijn er nog niet.

senna21

Berichten: 11851
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 13:09

Maten en gewichten zijn niet het enige wat van belang is. Wat essentieel is,is de draagkracht van de pony. Hoe gemakkelijk draagt en beweegt hij als je er op rijdt?
Mijn indruk, alleen gebaseerd op de foto, is dat je aan de grote kant bent. Het zadel lijkt wat klein voor jou.
Ik weet niet waarom je zo graag deze pony wilt, maar misschien is het beter om te kijken naar een iets robuustere pony of paard.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 13:12

Wat amypony noemt, zijn inderdaad manieren om het op te lossen, maar belangrijk is ook om goede instructie te hebben van iemand met ervaring. Bijvoorbeeld iemand van 4dimension dressage. Zo'n instructeur ziet precies wat er mis gaat en wat er aan training nodig is. Daar gaat tijd en geld inzitten voordat dat beter wordt.

Toch zou ik nog voor dat je hem koopt hem goed laten keuren, vooral op de rug. Paarden met een holle rug hebben namelijk meer risico op kissing spines en/of problemen in het SI gewricht.
Laatst bijgewerkt door Runa op 09-02-18 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 13:12

Afbeelding
Zo was mijn paard eerst
Afbeelding
En dit is van 4 maanden terug. Inmiddels is het nog beter. Zal als ik er aan denk vanmiddag nog een foto maken.
Lekker ontspannen dressuurmatig gaan rijden, ontspanning is het belangrijkste zodat hij zijn rug durft op te tillen doordat de achterhand er meer onder gaat. Die van mij drukt met rijden de rug ook nog wat weg, maar wanneer ze echt ontspant voel ik die rug zo omhoog schieten.

En holle rug kan overigens geen kwaad als je niet te zwaar bent, heeft de dierenarts zelf tegen mij gezegd. Niet te druk om maken dus.
Stel jij traint niet om zijn hoofd lager te brengen en te ontspannen, dan is er meer reden tot zorgen. Maar je bent niet te lang of te zwaar.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 13:16

nikki_fries schreef:
lisem94 schreef:
Het plaatje is misschien iets minder mooi dan bij een grotere pony of paard maar mij lijkt het ook te passen. Alleen is deze opmerking inderdaad wel een dingetje:

quote van Runa:
Zolang jij niet te zwaar bent en je in een zadel past dat niet de lang is voor je pony, kan het. Maar dan is het wel belangrijk dat de pony zijn rug niet zo wegdrukt.
/quote

Als ze continue haar rug zo weggedrukt heeft terwijl je erop zit dan zou ik me daar toch wel zorgen om maken.


Ja hij heeft een holle rug. Kan dat kwaad voor hem?


Het is meer dat de rug weggedrukt wordt,niet of het iets hol is.

Hoofd achter de loodlijn, niet goed ondertreden- het lijkt zo alsof hij ergens last van heeft. Het is maar een beeld van 2 foto'tjes he, en misschien waaide het wel hard en wappert de staart daarom.

Hoeft niet meteen slecht te zijn ook, maar wel iets om in je achterhoofd te houden als het beeld op de foto's gegrond is. Kun je weer meenemen in de onderhandelingen ;)

Te groot: nee, zou ik zo niet zeggen, ook voor het mooie niet (vind ik)

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 13:17

Hoe oud ben jezelf. Als je nog jong bent en groeit zou ik niet voor deze pony gaan. Want dan groei je er uit. Ben je uitgegroeid dan kan het nog.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 13:18

Het zal een gevoelige plek zijn voor blessures en hij kan als hij ouder wordt sneller moeite krijgen om jou te dragen.

Daarbij zijn paarden met een holle rug vaak moeilijker bij elkaar te rijden door dat wegdrukken ofwel te verzamelen. Wat vervelend kan zijn als je graag dressuur wil gaan rijden.

Dit alles valt en staat deels ook wel op jou rijvaardigheid. Als je hem bewust rijdt en traint dan kan je veel van deze puntjes voor blijven. Zoals Amypony ook aangeeft :).

Maar voor deze pony ben jij wel aan de bovengrens wat betreft gewicht en lengte. Een lichter/kleiner persoon ivm de holle rug zou wel meer passend zijn.

Ik zou persoonlijk verder kijken.
Laatst bijgewerkt door lisem94 op 09-02-18 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 13:20

senna21 schreef:
Maten en gewichten zijn niet het enige wat van belang is. Wat essentieel is,is de draagkracht van de pony. Hoe gemakkelijk draagt en beweegt hij als je er op rijdt?
Mijn indruk, alleen gebaseerd op de foto, is dat je aan de grote kant bent. Het zadel lijkt wat klein voor jou.
Ik weet niet waarom je zo graag deze pony wilt, maar misschien is het beter om te kijken naar een iets robuustere pony of paard.

Ik ga echter met deze mee.

Je benen zijn nu nog niet helemaal op dressuurlengte. Als je je benen langer laat zou je in het zadel wel beter zitten (nu zitten je knieën beetje in de weg tegen de wrongen waardoor je meer naar achter in het zadel zit). Máár dan zul je verder inder de buik uitkomen en dus toch minder mooi beeld hebben. Ik vind je dus toch ook wel wat te groot.

Tevens ook meegaand met de reactie die rug goed te trainen en eerst nakijken ivm eventueel KS.

nikki_fries
Berichten: 65
Geregistreerd: 20-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 13:21

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik heb niet het idee (heb er maar 2 x opgezeten nog, maar toch) dat ik hem in de weg zit. Dat van zijn rug valt dus te trainen zie ik! Bedankt voor je foto's en uitleg AmyPony!!

Bedankt Khirshanta ik zal het idd onthouden! En ik ga sowieso op zoek naar goede begeleiding, hij is ook nog erg groen onder het zadel, heeft voornamelijk voor de kar gelopen in Spanje!

Ik ben zelf 21 en dus uitgegroeid!