Ben ik te lang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Ben ik te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 13:27

Als het je droompaardje is waarmee je een enorme klik en band hebt dan kan het best. Wat is je toekomstperspectief qua rijden?
Ik zou met deze lengte toch zoeken naar een E-maat of groter.

Anoniem

Re: Ben ik te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 19:41

Onzin dat je met een paard met zo'n rug geen dressuur kan rijden. Echt pure onzin.

Toen ik mijn paardje kocht, dat ik ook: zal alleen recreafief zijn, mede vanwege dr bouw. Mooi niet. Toen ik dr had liet ze al snel zien dat ze mega veel kan.

In galop kan ze echt goed dr achterhand eronder zetten hoor! Draf is nog wel wat lastig. Alle zeigangen kan ze ook al, uitgestrekte draf.. noem maar op. Dus dat je met zo een paard geen dressuur kan rijden is grote onzin!

Wie het niet gelooft.. kom zelf maar kijken.

Mathe1
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 19:48

Past prima.
Zelf ben ik ook 1,73 m en rijd op een Tinker van 1,43 m.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 19:57

Qua rugtraining moet je uiteraard gewoon op zoek naar een goede instructeur, maar qua zicht vind ik dat het nog past hoor!

Ik heb een fjord van 1.40 en ben zelf 1.71, het ziet er ongeveer hetzelfde uit als bij jou (fjord is wel wat breder natuurlijk) Als hij straks goed getraind word en ook wat breder en sterker word moet het prima kunnen. Als het dus je droompaard is zou ik er zelf wel voor gaan. :)

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Ben ik te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 19:59

Ik zou op zo'n holle rug niet gaan zitten....maar dat is mijn persoonlijke mening....

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:00

Ik vind het niet mooi passen ziet dan niemand dat de knieën haar naar achter in het zadel duwen? En dat dit beter wordt zodra de beenlengte wat lager is (beugels enkele gaatjes langer) maar ze dan wel onder de buik uitsteekt en zo minder goed signalen kan doorgeven?

Misschien helpt het als je de foto's lichter maakt dan zie je wat ik zie.
Opgetrokken benen/voeten (om hulpen te geven?) Bijna op de lepel van zadel zitten omdat de beenligging niet goed is.

Afbeelding

Daarnaast noemt ze dit een stevige D pony, ik zie geen stevige pony maar een sporttype Haflinger. (?)

Een E maat zou beter passen. Eerlijk blijven naar het paardje aub.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:04

Art_Ificious schreef:
Ik vind het niet mooi passen ziet dan niemand dat de knieën haar naar achter in het zadel duwen? En dat dit beter wordt zodra de beenlengte wat lager is (beugels enkele gaatjes langer) maar ze dan wel onder de buik uitsteekt en zo minder goed signalen kan doorgeven?

Misschien helpt het als je de foto's lichter maakt dan zie je wat ik zie.
Opgetrokken benen/voeten (om hulpen te geven?) Bijna op de lepel van zadel zitten omdat de beenligging niet goed is.

[ [url=m/D627nh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daarnaast noemt ze dit een stevige D pony, ik zie geen stevige pony maar een sporttype Haflinger. (?)

Een E maat zou beter passen. Eerlijk blijven naar het paardje aub.


Ik geef jouw mening gelijk. Ik zie het ook...ondanks ik er dus niet op zou zitten. En ik vind de pony idd ook niet stevig. Maar dat komt misschien omdat ik een ouderwetse haf onder mn kont heb :D

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:05

Ik vind het prima passen, maar heb zelf dan ook een D pony.
Ik zou er alleen zelf niet zo snel op wedstrijd met haar gaan, dan zou ik mij wel echt klein voelen tussen die kastelen.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Ben ik te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:11

De discussie of 'het mooi staat' is zo subjectief... Als je meedoet aan een western wedstrijdje zou dit helemaal niet uit de toon vallen. We zijn zo gewend aan grote paarden op z'n Engels.

Ts, ga op je gevoel af zou ik zeggen. Leuk paardje, past prima.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:15

Ik hád een kleine D pony met mijn 1m60 zouden vele zeggen gaat zeker.
Maar nee ik voelde me er uiteindelijk niet goed meer bij.
Zadel paste niet voor ons beide, ik kon hem niet goed rijden want mijn lengte stoorde hem, mijn voeten kwamen laag onder zijn buik uit. Hij had er moeite mee ik op den.duur ook voelde niet fijn aan. Als hij forses was zou het beter geweest zijn. Maar hij was slank (is.het nog steeds).

Durf de fotos amper te tonen,maar vooruit heb hem toch al niet meer in bezit.
Mijn benen zijn tevens ook nog.iets te kort op deze foto's. Mooier is langere beenhouding.
Afbeelding
Afbeelding

Mijn huidige paardje tikt de 1m50 aan en ben er eens op geweest, voelde veel beter aan. Voeten kwamen niet onder zijn buik uit.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Ben ik te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:30

Ik vind je wel te lang en dan nog niet eens op basis van jouw benen, maar van jouw bovenlichaam. Als jij een klein stukje naar achter leunt, breng je die hele pony uit balans.

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Ben ik te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 20:36

Ik ben 1.71 mijn pony is 1.48.Afbeelding

Ik vind dat het nog net aan gaat. Maar ik ben er natuurlijk aan gewend.
Ik vraag me bij jouw af wat er gebeurt als je de beugels langer doet. Maar te zwaar zal je niet zijn, dan gaat het echt om wat mooi is voor het oog.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:04

Past prima.
Voor jouw postuur is dit een goede maat hoor.
Beugels een gaatje langer dan is het nog steeds goed.
Er zijn wel meer kleine rassen waar volwassenen op rijden.

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Ben ik te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:13

Gaat prima hoor.

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Re: Ben ik te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:20

Ik vind het mooi staan hoor! :o

BeFunny

Berichten: 10492
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:23

Als ik het zo zie dan kan het. Ik ben echt fel tegen te zwaar voor een paard zeg maar dus had dat ook zeker gezegd als ik dat vond. Het plaatje qua hoe het eruit ziet is niet perfect. Hoe anderen het zien zeg maar. Maar als jij het een leuke pony vind moet je er gewoon voor gaan.

Wat betreft de rug. Daar kan een dingetje zitten. Niet zozeer door jou maar meer door een oude blessure of iets juist van nu. Jou rijstijl en net name rijvaardigheid is dus wel van belang. Ik zou eens kijken of je met een fysiotherapeut samen kan kijken en ook zou ik eens goed kijken of het zadel niet te klein is voor het paard. Een goed passend zadel kan een ongelefelijk verschil maken en als je zelf een beetje netjes kunt rijden denk ik dat je veel voor de rug kunt verbeteren.

Echt te groot dat je de pony in de weg zit zou ik naast me neer leggen. Dat is niet zo. Wel zul je slank moeten blijven.

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:25

Ben het ermee eens dat het zadel wat klein lijkt, waardoor je ver naar achter in de lepel zit (tenzij het aan de korte beugels ligt), en ligt nu ook nog te ver naar voor op de schouder. Stel dat je een iets groter zadel koopt en dit correct legt, is er veel kans dat het zadel te lang wordt en op de lendenen drukt, en dan moet je op zoek naar een zadel met Franse kussens of een maatzadel.

Persoonlijk zou ik het denk ik niet doen, al ziet het er wel een vriendelijk dier uit.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:53

AmyPony schreef:
Staat netjes.

Holle rug kan je trainen, veel dressuurmatig net zijn hoofd omlaag rijden, overgangen, zorgen dat de achterhand ondertreed (door bijv schoudervoor) en veel in-uitjes springen.
Mijn paardlief is overbouwd en heeft daarnaast ook een holle rug. Met training is het inmiddels al veel beter alsdat het was, maar we zijn er nog niet.


Ik vind jullie een leike combinatie.

Mbt het trainen van de rug: essentieel is het aanspannen van de buikspieren, het kantelen van het bekken en de 'schoftlift'.

Aan de voorkant, die minder belangrijk is, wil dat zeggen hals strekken met de neus voor de loodlijn. (Dat is erg goed voor het dier, maar wel zwaar.)
En ook in ""de wedstrijdhouding"" neus te allen tijde voor de loodlijn!
(Dat je vroegah onvoldoendes kreeg puur vanwege neus achter de loodlijn was niet voor niets - het beschermt de rug, dwz dwingt het dier de buikspieren actief te houden.)

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:14

Ik blijf het frappant vinden dat mensen op basis van een foto de draagkracht van een paard denken te kunnen bepalen.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 10:19

AmyPony schreef:
[ [url=m/vzygsQ.png]Afbeelding[/url] ]
Zo was mijn paard eerst
[ [url=m/17KyzY.jpg]Afbeelding[/url] ]
En dit is van 4 maanden terug. Inmiddels is het nog beter. Zal als ik er aan denk vanmiddag nog een foto maken.
Lekker ontspannen dressuurmatig gaan rijden, ontspanning is het belangrijkste zodat hij zijn rug durft op te tillen doordat de achterhand er meer onder gaat. Die van mij drukt met rijden de rug ook nog wat weg, maar wanneer ze echt ontspant voel ik die rug zo omhoog schieten.

En holle rug kan overigens geen kwaad als je niet te zwaar bent, heeft de dierenarts zelf tegen mij gezegd. Niet te druk om maken dus.
Stel jij traint niet om zijn hoofd lager te brengen en te ontspannen, dan is er meer reden tot zorgen. Maar je bent niet te lang of te zwaar.


Tweede foto kan je door de lichtval niet echt goed zien, eerlijk gezegd? Ik zou persoonlijk nooit een paard met die bouw aan (durven) schaffen eerlijk gezegd. Al is het uiteraard wel heel afhankelijk welk doel je met het dier hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 11:15

DatBenIkNou schreef:
AmyPony schreef:
[ [url=m/vzygsQ.png]Afbeelding[/url] ]
Zo was mijn paard eerst
[ [url=m/17KyzY.jpg]Afbeelding[/url] ]
En dit is van 4 maanden terug. Inmiddels is het nog beter. Zal als ik er aan denk vanmiddag nog een foto maken.
Lekker ontspannen dressuurmatig gaan rijden, ontspanning is het belangrijkste zodat hij zijn rug durft op te tillen doordat de achterhand er meer onder gaat. Die van mij drukt met rijden de rug ook nog wat weg, maar wanneer ze echt ontspant voel ik die rug zo omhoog schieten.

En holle rug kan overigens geen kwaad als je niet te zwaar bent, heeft de dierenarts zelf tegen mij gezegd. Niet te druk om maken dus.
Stel jij traint niet om zijn hoofd lager te brengen en te ontspannen, dan is er meer reden tot zorgen. Maar je bent niet te lang of te zwaar.


Tweede foto kan je door de lichtval niet echt goed zien, eerlijk gezegd? Ik zou persoonlijk nooit een paard met die bouw aan (durven) schaffen eerlijk gezegd. Al is het uiteraard wel heel afhankelijk welk doel je met het dier hebt.


Ik zal als ik eraan denk snel een nieuwe foto maken.

En hoezo niet aan durven schaffen? Klinish is ze goedgekeurd dus geen problemen mee, hoor. Ze heeft ook geen kissing spines dus wat is er erg aan? Dat andere mensen een andere mening hebben? Mij interesseert het niet, want zo kan ik wel laten zien dat een paardje met deze bouw ook ontzettend kan opknappen en vet mooi kan lopen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 11:29

swartbeessie schreef:
De discussie of 'het mooi staat' is zo subjectief... Als je meedoet aan een western wedstrijdje zou dit helemaal niet uit de toon vallen. We zijn zo gewend aan grote paarden op z'n Engels.

Ts, ga op je gevoel af zou ik zeggen. Leuk paardje, past prima.

Inderdaad, ik ben me pas met paarden gaan bezighouden hier op IJsland, dus in mijn ogen is dit paard eerder aan de grote kant _O-

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 12:58

Holle rug kan met training ook verbeteren... maar dat is lastig te zeggen met zadel op. Of het echt de bouw is of niet.
Mijn merrie had ook een weke/holle rug maar gebruikte hem met rijden wel prima. Heeft zzz gelopen en is er uiteindelijk in volle gezondheid bijna 30 mee geworden.

Als ze hem maar niet hol "maken" om te ontlasten. Maar dat zal je idd moeten zien irl en met een VA

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:23

AmyPony ik zou met dressuurambities hoger dan B/L een paard met een dergelijke bouw niet aan durven schaffen omdat het paard het dan gewoon heel moeilijk gaat krijgen. Met zo'n weke rug/lendenen en neerwaartse bouw kunnen ze gewoon moeilijk op het achterbeen komen en verzamelen. Klinisch goedgekeurd zegt daar helemaal niets in.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ben ik te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:52

Ik vind het wel gaan.Maar wel zul je dan moeten zorgen niet al te veel in gewicht toe te nemen.Is dit paardje trouwens een Haflinger? Ik kan dat niet zien op de foto.Die kunnen meestal wel wat hebben!