Paard zonder werkersmentaliteit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 10:02

Maar dan heb je het over een mager paard.
Dat geeft bij voldoende eten altijd wel alarmbellen.

naomiBe
Berichten: 31
Geregistreerd: 16-11-17

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 10:19

Het is een merrie met een rustig karakter. Ze verschiet van bijna niets. Ook is ze zeker niet mager. Eerder iets voller. Een foto zegt bij dit seizoen weinig aangezien je enkel een dikke hooibuik ziet en winterhaar :). Aan de ribben voel ik dat er nog een vetlaagje over zit.

Maar bedankt voor de tip, een osteopaat laten komen kan nooit kwaad.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 10:22

Als ze nog haar wintervacht heeft, heeft ze het dan misschien niet gewoon te heet met in de bak rijden?

Als je verder alles hebt uitgesloten en hebt geprobeerd, zou ik denk ik ook er voor kiezen om te doen wat het paard wel leuk vindt, zoals buitenrijden.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 10:27

Probeer er achter te komen wat jouw paard motiveert. Zoals Caily al aangaf kan het helpen om eens te kijken vanuit de horsenalities van Parelli. Sommige paarden motiveer je bijvoorbeeld met denkspelletjes en weinig energie, anderen juist met veel energie en veel schakelen.
En houd in je achterhoofd, in de westernsport zeggen ze altijd dat juist de luie paarden de goede reiners zijn. Nou, als er één explosieve tak van sport is, dan is het wel reining....

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 10:32

Goede reining valt of staat met beheersing, een paard wat heet wordt is een doodzonde. Mijn “slome” werd idd ook bloedfanatiek ervan, zonder te vergeten dat ho ho is.

@TS ik ga je een uitgebreide PB sturen hoor, via de laptop, via telefoon in de trein (als ik eigenlijk aan het werk moet) is niet handig...

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 10:33

Precies :j Maar om dat voor elkaar te krijgen, is het belangrijk om te weten wat je paard motiveert....

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:07

Drie tips die niets kosten:
Vervang je hoeveelheid krachttoer door pure haver. De voederfabrikanten maken er geen reclame mee maar haver is echt wel heel goed paardenvoer (als er veel hooi & gras gevoerd wordt).

Maak je wandelingen zo dat ze min of meer in een kring lopen, er is dus nooit een heen- of terugweg.

Doe regelmatig een echt rengalopje onder welke vorm ook: reinig, barrelrace, zot spurtje tijdens de wandeling ... Verlichte zit en gewoon eens uit de bol gaan. Massa's ruiters verlangen ernaar maar kunnen zich dat nooit permitteren want dan wordt hun paard onhandelbaar.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 04:24

Wat voor paard heb je? spring dressuur koudbloed? Heb je een foto en of filmpje van je paard? Dan is het misschien al wat duidelijker waar het probleem zit!

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:18

Volgens mij heeft jouw paard een heerlijk leven met een volle wei, vriendjes en een veulen aan de voet. Jij wilt graag rijden, een paard heeft het helemaal niet nodig om door een mens bereden te worden. Als jij graag wilt rijden en je wilt ook nog dat ze zich voor je inspant moet je uiteraard wel met leuke dingen aankomen, en allemaal dingen die volgens het boekje zo horen maar die jouw paard waarschijnlijk helemaal niet leuk vind.

Om een paard goed op te kunnen leiden moet je verstand hebben van zijn fysieke (on)mogelijkheden maar ook zeker van de voorkeuren van het paard. Wat doet het paard graag en wat niet. Op die manier richt je je op de behoefte van je paard en versterk je de band waardoor een paard graag voor je zal gaan werken

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:08

Het is al genoemd; jou paard is een LBI. Het is haar karakter, dat kan je haar niet ontnemen. Zorg dat je haar blijft verrassen, hou je training afwisselend. Misschien verveeld ze zich wel ontzettend tijdens de training!

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:03

Sorry als iik een overbodige vraag stel, maar wat is een LBI?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:47

Left brain introvert
Moest hem ook opzoeken hoor.

Ben nooit van de parrelli termen.
Hij werkt graag mee uit zichzelf of niet :D

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 19:47

Oh zo. Die boekjes heb ik allemaal niet gelezen en ik heb er dus ook geen idee van. Het klinkt een beetje als mensendingen die op een paard geplakt worden. Maar ik ben er wel voor om te kijken hoe je een paard kan helpen om beter zijn best te doen. Een van die dingen is dan bijvoorbeeld om je eigen menselijke tegenzin aan te pakken. Het klopt dat het soms niet leuk is om weer op dat slome paard te klimmen, maar met tegenzin wordt het echt nooit wat. Elk paard heeft wel iets wat hij goed kan en daar moet je dus steeds even naartoe om hem zelfvertrouwen te geven. En het is verstandig om te kiezen voor de gang waarin het paard zich het makkelijkst laat bewerken en daar gebruik van te maken. Maar het is ook belangrijk om moeilijke dingen te doen omdat je daarmee de grenzen van je paard kan verleggen. Een goed afgericht paard is een mooi bouwwerk en je moet blij zijn met elk steentje dat gelegd wordt en dat duidelijk belonen.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:18

Uit dna onderzoek komt steeds vaker naar voren dat dit soort hele flegmatieke paarden pssm 1 of pssm 2 hebben in heel veel verschillende rassen. De frustratie van de ruiter als het paard echt niet voorwaarts is periodes. Www.pssm.eu.
Tip, om misschien toch eens te laten testen op pssm 1 en 2, als je meer symptomen herkent.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:10

Dank je wel voor je link Janouk. Ik had er nog nooit van gehoord. Ik herken het beeld van pssm (type 1) heel duidelijk bij een aantal paarden in mijn omgeving

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:21

Het paard waar ik hier eerder over schreef is PSSM1 vrij.
2 niet getest.

Heeft verder ook niet echt typische klachten, want heeft bijvoorbeeld geen verzuring na wel uit haar dak te zijn gegaan. Is ook niet stram of stijf.
Ook geen enkele van de andere klachten.
Alleen het niet makkelijk te motiveren. Ze vind het zo wel prima. Maar haar hele karakter is nuchter.
Schrikt nog niet als je een bom afsteekt. Zwaai en klap je met de zweep komt ze in de zweep bijten :+ met een gezicht als een clown.

naomiBe
Berichten: 31
Geregistreerd: 16-11-17

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 12:25

Ik had ook nog nooit van pssm gehoord. Wel goed om te weten! Mijn merrie haar moeder hebben we zelf ook nog thuis. Deze heeft een totaal ander karakter en is wel werkwillig. Ook, is mijn merrie haar vader een goedgekeurde dekhengst met veel nakomelingen en die zelf nog op hoge leeftijd dressuur loopt. Dus aangezien pssm erfelijk is, lijkt het wel dat ik het op deze manier kan uitsluiten. Mijn merrie heeft ook een veulen die ongelooflijk veel, zoals een gezond veulen, door de weide crost. Alleszins bedankt voor al de vele tips! Na mijn examenperiode ga ik ermee stilaan terug aan de slag! :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:32


Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:41

Zelfde paard, maar dan in de ruinvariant en zonder veulen :D
Bij mij leidde het vaak tot frustratie, maar het Parelli verhaal mbt LBI heeft mij geholpen om mn mindset te veranderen. En hoe ik mn paard moet trainen. En dat is echt even zoeken, puzzelen, maar als je vind wat werkt kan je denk ik veel meer van je paard genieten.

Mijn paard gaat super goed op clickertraining en voerbeloning. Ik was super verbaasd, want eigenlijk bleek mijn paard super snel te leren en gemotiveerd. Door de clicktertraining leerde ik hoe ik mijn paard verder aan de hand maar ook onder het zadel kan trainen. Korte sessies en het moeilijker maken. Laat hem maar puzzelen wat het antwoord op mijn vraag is, hij is gemotiveerd om van alles te proberen en de beloning is of een wortel, ontspannen stappen, lang en laag.
Als ik ging springen, ook dat maar kort en niet hetzelfde. Als we op buitenrit gingen, niet steeds hetzelfde rondje, maar ook een nieuwe afslag meenemen.
Grondwerk: verdiep je in meerdere stromingen en pas toe wat werkt.

Dus kort, elke week iets nieuws en goed leren omgaan met vragen en belonen (in welke vorm dan ook). Ik vond dat in het begin super moeilijk om te bedenken, maar nu ik weet hoe ik hem kan motiveren en hij zn best doet, is het zelden nog frustratie. En als dat er wel is, komt dat van mij kant of omdat hij fysiek niet ok is.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:45

bruintje123 schreef:
Alleen het niet makkelijk te motiveren. Ze vind het zo wel prima. Maar haar hele karakter is nuchter.
Schrikt nog niet als je een bom afsteekt. Zwaai en klap je met de zweep komt ze in de zweep bijten :+ met een gezicht als een clown.

Sommige paarden zijn ook gewoon zo laid back dat ze weinig aantrekken van hardwerkende ruiters :). Maar zodra ze bijvoorbeeld wel vlug reageren op iets uit de omgeving (andere paarden, langsrennende kinderen/honden, voerkar), dan kunnen ze dat ook leren op de hulpen van de ruiter.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:53

Ja de voerkar, die werkt wel :P :+
Ze laat zich natuurlijk wel eens meeslepen met haar even oude vriendinnetje maar niet elke keer, of minder lang.
We gaan zien als ze dadelijk zover is dat ze onder het zadel mag.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:08

...en over woorden kunnen we debatteren -
maar zo hard hoort een ruiter niet te werken.
1x been geven - graag reactie.
Nul reactie? Sommigen herhalen de hulp nog 1x, anderen geven meteen een tikje - ik meestal bij 2x geen reactie.
(Niet wachten tot 3x, laat staan 10x.)

Gesteld dat het dier nu draaft: stil zitten, bovenlichaam stil, bekken danst samen met het paard, geen drijvende hulpen tenzij het dier tempo of snelheid vertraagt.

Doe je (veel) meer dan dit, hinder je het dier 'en gaat-ie dus trager'....

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:17

@janneke: de vraag is niet of je een manier kan noemen hoe je een paard aan het been krijgt.

Ik quote uit de op:
“Het is namelijk ook niet fijn om te rijden met een paard dat niet graag werkt.”

Deze methode werkt misschien om een paard naar voren te krijgen, maar bij een gedemotiveerd paard zou ik het in een andere hoek zoeken :)

Cowgirl83
Berichten: 386
Geregistreerd: 16-05-11

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:17

Ik herken dit ook wel, mijn 6-jarige quarter is ook zo.

Ik zeg altijd dat hij relax geboren is. Hij kent geen stress, en is echt bomproof. Ik rijd reining met hem, en het klopt daarbij wel wat eerder in dit topic geschreven wordt, het is ideaal dat hij bijna nooit heet wordt. Ik ben 1 keer met hem op wedstrijd geweest op verplaatsing, de eerste keer dat hij op een andere locatie kwam. Hij kwam daar de bak binnen, keek 1 keer goed rond, en toen vond hij het wel ok en deed hij gewoon relax zijn werk.

Ook in de wei of in de paddock gaan de andere paarden geregeld volledig los, hij trekt ook wel eens een sprintje maar over het algemeen is het gras veel interessanter. Of overal aan prutsen, zijn vriendinnetje plagen, dat is meer zijn stijl. Het is een enorm aanhankelijk dier, altijd zin in aandacht en knuffels.

Bij het rijden is het soms lastig dat hij zo traag en moeilijk te motiveren is. Zeker tijdens de opwarming voel ik bij elke galoppas die hij zet dat hij echt denkt "moet dit nu echt??". Als ik even met mijn gedachten er niet bij ben, staat hij dan ook direct stil. Bij hem werkt het best om in het begin niet te veel te vragen, hij mag dan aan losse teugel en met zijn hoofd omhoog rondgalopperen, zo lang hij maar in galop blijft. Als ik op dat moment te veel mijn teugels opneem, en hem te veel push om door te lopen, wordt hij kwaad en doet hij niets meer.
Wanneer hij opgewarmd is, maak ik enkele rechte lijnen. Dat vindt hij wel leuk, en daar wordt hij wakker van. Als ik daarna opnieuw cirkels doe, is het beeld helemaal anders. Dan werkt hij graag mee, kan ontspannen lang en laag lopen, versnelt als ik het vraag, komt nog steeds vlot terug in tempo op mijn vraag. Op zijn rechte lijnen wordt hij soms echt fanatiek, maar als ik HO zeg, stopt hij altijd.

Hem proberen te dwingen dmv zweep of iets dergelijks werkt echt averechts. Ik heb hem 1 keer bij het spinnen een tik bij gegeven omdat hij zijn best niet deed, hij ging gelijk stokstijf stil staan en heeft toen weken niet meer willen spinnen. Heel veel belonen, en op tijd stoppen als hij het goed doet, werkt dan weer wel super.

Ik denk dat dit een soort paard is dat zeker niet bij elk type ruiter past, maar als je er op de goede manier mee omgaat, zijn het wel gouden paarden om mee te werken.

naomiBe
Berichten: 31
Geregistreerd: 16-11-17

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 18:01

Jotoma en Cowgirl83: Fijn om de ervaringen van andere te lezen! Dit geeft mij weer nieuwe moed!:)

Jotoma: Clickertraining met een voerbelong werkt inderdaad bij haar ook. Ik heb haar enkele simpele dingetjes aan de hand aangeleerd. Het probleem daarmee is dat ze na de click een snoepje verwacht dus zodra ik in het zadel zit, is dit ook niet meer mogelijk en stopt ze. Dus, de clickertraining is mogelijks wel een vertrekpunt. Hoe ik het concreet in het zadel ga toepassen, moet ik nog uitpluizen.