Paard zonder werkersmentaliteit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:29

Mijn ruin was de meest luie, flegmatieke en LBI pony ooit. Ging in de staak op een uur lopen vanaf stal, wilde alleen maar vreten en chillen, in de bak rijden was een dikke middelvinger en longeren was slavenarbeid.

In de loop der jaren werkelijk van alles geprobeerd van clickertraining tot centered riding, Parelli en mennen.

Wij zijn in een vicieuze cirkel beland door niet lekker in het lijf zitten (geen conditie) > minder motivatie > minder doen > nog minder goed in zijn vel enz. Mijn pony was uiteindelijk te dik, had 0 bespiering door een jaar lang alleen maar Parelli en werd door de dierenarts 10 jaar ouder geschat dan die was.

Tot het moment dat we dit doorbroken hebben. Zin of geen zin, weer of geen weer, dagelijks 30 tot 45 minuten bewegen (naast 24/7 op de wei). Wandelen, ritjes, longeren, lessen in grondwerk, werken aan de hand etc. Nooit 2 dagen achter elkaar hetzelfde. Al snel werd het normaal om elke dag iets te doen (regelmaat, ritme) en begon hij zich lekkerder te voelen.

Ter ondersteuning van de spieren ben ik magnesium en wheypoeder gaan bijgeven naast een vitaminekorrel.

Naarmate mijn pony letterlijk beter in zijn vel kwam te zitten, kwam er mentaal ook een heel ander dier tevoorschijn. Inmiddels rijden we met gemak 15 km in het bos met veel draf en galop, dressuren we fanatiek aan de hand/lange teugel en in bakwerk heeft hij veel plezier. Het is net alsof ik een totaal ander paard heb.

Het belangrijkste wat ik hiervan geleerd heb is dat stickertjes plakken nooit de oplossing is, net als het maar zo laten. Mijn ruin is nu veel gelukkiger met zichzelf en straalt dat ook echt uit.


Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:13

Wat me ook te binnen schoot en je paard misschien leuk vindt, equikinetic:
https://www.youtube.com/watch?v=Lsawx4p ... _2Mu_a3B8t

Korte uitleg: je werkt in een vierkantje aan de hand, dan begin je met 1 minuut waarbij je paard in het juiste tempo + stelling loopt, dan ga je in 30 sec van hand veranderen, maar dag mag je paard dat in zijn eigen tempo en buiging doen. Oftewel: 1 minuut werken en dan 30 sec belonen door hem zijn eigen ding te laten doen.

Hierbij een voorbeeld van het figuur en een trainingsschema, ook daarvoor geldt: maak het schema hoe het voor jullie werkt. Wij begonnen met 2x 60 sec actief en 45 sec pauze.



Afbeelding

Afbeelding

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers