Paard zonder werkersmentaliteit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
naomiBe
Berichten: 31
Geregistreerd: 16-11-17

Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-18 09:50

Benieuwd wat jullie aanraden!

Ik wil na het afstuderen terug beginnen serieuzer (een dressuurproefje, springparcour) rijden. Ik heb namelijk sinds mijn 16de (door tijdsgebrek door school en daarna universiteit) enkel nog recreatief buitenritten gemaakt. Mijn merrie is op 3,5 jaar licht bereden geweest, waarna er enkel nog buitenritten mee werd gemaakt. Het probleem is als ik ermee serieuzer probeer te rijden zij haar enorm luie kant laat zien. Ze heeft totaal geen werkersmentaliteit en ik voel me soms wel een 'beul' als ik wel wat moeite van haar vraag. Ze wil liefst zo traag mogelijk in de piste stappen en draven of galopperen doet ze met grote moeite. (Haar zadel en hoofdstel zijn helemaal in orde.) Ook op een buitenrit begint ze als ze het beu is enorm traag te stappen en zodra omkeer wordt gemaakt, stapt ze dubbel zo snel richting huis.

Is dit paard wel geschikt als rijpaard? Is hier iets aan te doen? Het is namelijk ook niet fijn om te rijden met een paard dat niet graag werkt.


Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 09:57

Klinkt als een paard die niet lekker in haar vel zit en verkeerde gewoontes aangeleerd heeft. Ik zou haar eerst even goed los laten maken in haar rug, en daarna met een goede dressuurinstructie gaan werken zodat ze leert haar lijf goed te gebruiken en gehoorzaam te worden op de hulpen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

naomiBe
Berichten: 31
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-18 11:35

Het zou dus eerder een fysisch probleem zijn? Want ook zonder ruitergewicht (aan de longe, dubbelelijnen) toont ze niet zo veel werkwilligheid maar wel ontspannenheid (hoofd laten zakken, briezen).

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:41

Klinkt mij als 'ingesleten' gedrag. Je hebt het jarenlang geaccepteerd, dus voor je paard is dit de norm geworden. Ik zou een goede instructeur / instructrice zoeken en samen gaan bouwen aan een nieuwe basis! :)

Succes!!

When a friend becomes a memory, the memory becomes a Treasure

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:59

Dat gaat in ieder geval niet makkelijk worden. Maar het hoeft niet onmogelijk te zijn.

Als een paard echt niets leuk vind zou ik ook denken aan een lichamelijk probleem. Kijk of je daar meer aanwijzingen voor hebt en pak het dan aan. Als het dat ook niet is zou ik er ook niet snel aan beginnen om er een rijpaard van te maken. Ergens een vetrek punt hebben is wel motiverender. (bij mijn paard was dat buiten rijden en daaruit voortvloeiend SGW)
Hoe is ze in volledige vrijheid?

Over het algemeen kun je vrij veel doen. Huisvesting, voeding, rijtechnische vaardigheden, discipline aanpassen kunnen een wereld van verschil maken.

Mijn ervaring met een lui paard is wel dat het altijd opletten geblazen blijft. Mijn luie paard is op wedstrijden verder gekomen dan veel anderen maar dat blijft altijd, altijd, altijd oplettend zijn, streng zijn en je grenzen super scherp bewaken zonzder negatief te worden. Ik heb er echt een top beest aan en zijn karakter heeft ook grote voordelen maar een werkwilliger paard is ook fijn.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:11

...het doet mij denken aan de beschrijving van Bachbloesem Hornbeam: om een of andere reden heeft het dier geen zin in werk.

Uiteraard - medische problemen uitsluiten!

Maar zou het 'de negatieve hornbeam energie' zijn: geef het dier je volle aandacht en zorg voor verrassingen ipv sleur. Zoek idd zelf actief naar afwisseling en plezier voor haar in het werk.

'Schrik/ vertrouwen parcours', wissel in het bakwerk af door bijvoorbeeld barebackpad of kaptoom; werk met balkjes lopen, spiek eens bij Linda Tellington (tteam) voor 'het labyrinth', 'the promise of engagement', de balansteugel etc.
Je kunt les nemen om aan de dubbele longe te werken en om 'picadero' (sturen met lichaamstaal) te doen.
En zoek idd een 'echte' dressuurinstructeur: een volte naar links wil zeggen rechts stretchen- en dat stretchen is doorgaans leuk voor je dier.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:15

Hoe kan je van je paard verwachten dat ze enthousiast doet terwijl je dat zelf zo te horen niet meer bent...

Leuk dat je haar na kan laten kijken, losmaken, dit of dat bijvoeren, maar tussen de oren zit de grootste invloed. Wellicht heeft ze gewoon een andere aanpak nodig. En dan bedoel ik aanpak als in manier van werken, juist niet dat je haar aan moet pakken. Ik heb ook zo'n paard gehad en nadat ik zelf een andere mindset had en anders ging reageren, bleek de instelling van mijn paard wel degelijk om te buigen. Als je dat niet kan of niet wilt, of je ziet het zelf niet, zou ik zeggen, zij is niet het paard voor jou waarmee je je dromen waar gaat maken. Hoe oud is ze nu?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:26

Kan het niet aan het voer liggen? Als er te weinig energie ingaat kan er ook niet veel energie uitkomen.

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:50

Er zijn ook gewoon flegmatieke paarden en die gaan gewoon echt niet harder voor je werken. NIet mer ander of meer voer, niet met andere aanpak, niet met..... (vul maar in).

Mijn oude haflinger is zo'n type en die altijd liever lui dan moe geweest. L2 gestart ooit met veel pijn en moeite. We lesten 2x dressuur per week (privéles) en 1x springen, lekker naar buiten en ook zelf trainen voor de wedstrijden. En zelfs laten rijden door een prof ruiter werd het bij hem niet.

Wat ik hiermee zeggen wil, is als je meer ambitie hebt dan je paard, je daar nu mogelijk het geschikte paard dus niet voor hebt. Dan zal je voor jezelf moeten zien of je daarin berusten kunt of niet. Indien niet (en je verliest het plezier in je paard daardoor) zou een ander (type) paard of een paard erbij een optie kunnen zijn, maar die keuze moet je willen (en kunnen) maken.

Lastig.......

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:59

Mirranda: zo kwam mijn paard ook altijd over. Daar heb ik jaren mee gereden dat hij nooit harder leek te willen. Alleen trager en luier. Maar hoe verder we kwamen (of ik) hoe beter het werd. Die is van trage trapzak echt naar een licht te rijden, voorwaarts paard geworden.
Achteraf bezien waren het meer mijn tekortkomingen die toelieten dat hij zich zo gedroeg.
Ga je er vandaag met de verkeerde instelling opzitten, steekt dat oude trage paard weer zijn kopje om de deur. Dan gaat hij weer langzamer zodra hij de kans ziet.
Makkelijk vind ik dat nog steeds niet. Maar het gaat wel echt goed nu.

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:27

@Pol013: Kan inderdaad ook zo zijn natuurlijk, alleen geef ik aan dat er ook gewoon flegmatieke paarden bestaan, die dan niet anders gaan worden. Overigens heb ik ook 2 bijzonder werkwillige en fijn te rijden haflingers, die nooit lui zijn (ook niet geweest). In het geval van mij ouwetje kan ik gerust zeggen dat die echt flegmatiek is ;)

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:31

Ik ben dat zo enorm met je oneens. Zelfs mijn 17-jarige die ik al 5 jaar had heb ik nog “heet” kunnen krijgen terwijl ze voorheen amper vooruit kwam, enkel door mijn mindset en manier van trainen aan te passen. Was zo enorme eye opener dat ik het bij meerdere paarden ben gaan toepassen en nog altijd met succes. Ken je de horsenalities van pareilli? Wil niet persee zeggen dat je iets met pareille moet doen, maar alleen het eens doorlezen kan al zoveel beter je paard doen begrijpen. Helaas vele trainers en instructie die niet dusdanig ver out the box durven te kijken/denken. Ik heb ook zoveel verschillende mensen erbij gehad, uit verschillende stromingen en niveaus.

welmoedz

Berichten: 1567
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:36

Zo herken ik het bij mensen ook wel; mensen die elke dag liever op de bank zitten niks doen dan dat ze gaan sporten zijn moeilijk te motiveren. Als ze uiteindelijk wel zo ver zijn om te gaan sporten en zich er ook steeds beter bij gaan voelen dan gaat het veel meer vanzelf. Mijn haflinger was toen ik hem kocht niet in topconditie en met een lange rit maakte je hem ook helemaal niet blij. Na een half jaar goede training heeft hij alleen nog maar zijn oren naar voren. Probeer m eens een tijd onder goede begeleiding op te pakken. Je kunt daarna altijd nog beslissen om hem te verkopen,

:)

naomiBe
Berichten: 31
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-18 14:39

Buiten het werk is het een heel vriendelijk, gelukkig paardje (10 jaar oud nu) (momenteel ook nog een veulen aan de voet) dat nog 2 andere vriendjes heeft en 24u per dag buiten staat. We voederen ze enkel hooi en wat merriebrokken. Dus, ik denk dat er op huisvestiging niks op aan te merken is. Eventueel zouden we inderdaad ook nog kunnen zoeken naar een beter voeder.

Verkopen zouden we haar sowieso niet doen, dus als het niet lukt dan zal ze hier haar verdere leven zeker en vast mogen spenderen. (De reden waarom ik het liefst met haar verder zou rijden is omdat het mijn lievelingsmerrie is.)

Ik denk dat ik, wat tot nu toe gezegd is, kan concluderen dat het advies is om haar te laten onderzoeken (hoewel ik nooit sporen van pijn heb gemerkt), een goede dressuurinstructeur/trice te zoeken, zorgen voor veel afwisseling en een positieve instelling hebben :).

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:53

...en misschien een flesje Bach proberen ;).

Succes!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

naomiBe
Berichten: 31
Geregistreerd: 16-11-17

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-18 14:56

Juist! Dat is ook zeker de moeite om te proberen! Dankje :)

Rizette
Berichten: 4331
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:00

Neem eens les, wellicht zijn er redenen waarom je paard niet graag voorwaarts gaat, je eigen houding of hand of iets anders.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:01

Ik heb hier een 2,5 jarige staan en ik denk dat die dadelijk ook niet snel te motiveren zal zijn hoor.
Haar vriendinnetje rent en springt in volle galop meerdere keren door de wei. Zij doet even een paar sprintjes mee en dan is het weer klaar.
Ze ziet dat moe worden echt niet zitten hoor. :z
Die energie stopt ze liever in de beweging van haar kaken :D

Ik denk dat ik daar erg mijn best op moet gaan doen die te gaan motiveren voor bakwerk. Misschien dat ze het zal doen om mij een plezier te doen, maar van harte?
Ik denk wel dat het een heerlijk buitenrij paard gaat zijn. Nergens van onder de indruk en lekker relaxed met een lange teugel stappen.

Niet elk paard is een geboren "sport" paard.
En soms passen ze wat dat betreft niet bij het doel wat je graag wilt en is dat perse wel vragen niet echt eerlijk.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Monique1963

Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:09

Ik herken het helemaal, ik wilde dan wel geen dressuur rijden met mijn vorige paard, maar precies wat jij zegt, heenweg op een rit niet willen en terugweg snel willen. thuis eten is het leukst. ik heb mijn eisen maar bijgesteld en heb toch een fijne tijd met hem gehad. Maar het kostte mij vaak wel veel negatieve energie om hem te bewegen iets te doen. letterlijk. Hij is bij ons gebleven omdat hij verder zo lief was en heel goed in de trail was. we hebben dus iets gezocht wat bij hem paste.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

naomiBe
Berichten: 31
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-18 15:13

Heel herkenbaar! Mijn merrie is ook in de wei vaak de enige die rustig aan het grazen is terwijl de 3 andere wel gek aan het doen zijn.

En inderdaad, het gevoel van is dit (dressuur, springen) wel eerlijk tegenover haar heb ik ook. Vandaar dat mijn vraag ook kwam...

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Paard zonder werkersmentaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:17

ik herken het ook. Toen ik mijn paard kocht, als 3 jarige, zeiden ze er (in Oostenrijk) al bij dat hij ontzettend flegmatiek was, ze wilden 2-span rijden, maar dat zat er niet in met hem .
Ik wist dus waar ik aan begon.

Hierboven werd Parelli genoemd, dat heb ik gedaan met hem: LBI, maar met veel moeite wel te motiveren, alleen dan werd ie heel erg kwaad en gevaarlijk, ook geen optie dus.

Ik heb me erbij neergelegd en alleen wat buiten gereden met hem, hij is nu oud en eigenlijk met pensioen, ik hoop volgend zomer nog af en toe een stapritje te maken met hem en verder loopt ie op de wei. Hij is geweldig lief, ik heb hem al erg lang, het is mijn laatste paard, gezien mijn eigen leeftijd, dus hij mag blijven tot het eind.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:28

naomiBe schreef:
Buiten het werk is het een heel vriendelijk, gelukkig paardje (10 jaar oud nu) (momenteel ook nog een veulen aan de voet ... :).



Misschien was het tov je paard eerlijker geweest dit gelijk bij de opening te melden. Dan had je andere antwoorden gehad.

dioni

Berichten: 822
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 15:31

Naast alle genoemde tips hierboven: het kan ook helpen het werk interessanter te maken. Leer nieuwe oefeningen aan, beloon iedere stap in de goede richting. Kijk naar wat ze wel leuk vindt en gebruik dat.

Mijn tinker merrie (LBI) is ook niet van saai werk maar bv trail vindt ze erg leuk, en nieuwe dingen leren ook. Ik beloon haar ook gewoon met een brokje als ze iets nieuws of moeilijks gedaan heeft. Ze wordt daar ook niet vervelend van.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

naomiBe
Berichten: 31
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-18 15:48

Onze merrie vertoont dit gedrag haar hele leven al hoor. Het veulen heeft hiermee niet veel te maken ;)

Bedankt Dioni!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 00:56

naomiBe schreef:
Heel herkenbaar! Mijn merrie is ook in de wei vaak de enige die rustig aan het grazen is terwijl de 3 andere wel gek aan het doen zijn.

En inderdaad, het gevoel van is dit (dressuur, springen) wel eerlijk tegenover haar heb ik ook. Vandaar dat mijn vraag ook kwam...


Kijk, dat vind ik dus wel iets wat me zorgen zou baren. Ik kende ook zo'n merrie, als de rest aan de ren ging, stond zij er bij te gapen en te kijken. Dit paard was overigens ook heel mager en met geen voer dik te krijgen, dus raadde ik aan om een osteopaat te laten komen. Ik heb nog nooit zoiets bizars gezien. Paard stond te genieten van de behandeling, ging briesend met de staart erop weer de weide in, begon te rennen als een gek en kwam binnen twee weken zeker 50 kilo aan. Waar ze eerst kuikenmak was, was ze nu een fris paard die naar de weide soms al bijna niet te houden was. Daar was verder behalve dat ze zo mager was, weinig aan te zien.
Dus conclusie, een keer een behandeling van een osteopaat oid kan zeker geen kwaad.
Heb je een foto van je merrie?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers