Het verschil tussen halthouden en stil staan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Het verschil tussen halthouden en stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 19:26

@lilchar brokjes geven vanaf de koets is een beetje lastig :Y)

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen


Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:27

janouk schreef:
@lilchar brokjes geven vanaf de koets is een beetje lastig :Y)


Dacht dat jij jouw paarden ook al wel geleerd zou hebben om ze uit de lucht op te vangen.. :+

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Het verschil tussen halthouden en stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 19:30

: /3 /3 _O-

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:46

Leuk topic. Ik heb het commando 'blijf' gekozen voor het parkeren/ onbeweeglijk stilstaan. Dit heeft een totaal andere klank dan al mijn andere stemhulpen. Zo zorgt het niet voor verwarring.... Naja, er zijn wat honden en hondeneigenaren soms de kluts kwijt als ik dit commando geef op buitenrit ;)

Onali

Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Het verschil tussen halthouden en stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 20:02

Ik gebruik: even wachten, ho en STOP.
Even wachten gebruik voor veel dingen, open/ sluiten hek, wachten op iemand/ mij, oversteken. Het kan inderdaad betekenen een hele lange tijd stilstaan of heel kort.
Ho is inderdaad actief.
En stop is de noodrem als ik met mn shet fiets. Volledig in de remmen.

Ik men niet meer maar er werd inderdaad geleerd dat stilstaan ook echt stilstaan is. Zo blij dat mn shet dat ook echt doet en zoals Dennis zegt in de standbymodus komt.

Black is the colour of my true love's hair

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 23:46

sakvis schreef:
Leuk topic. Ik heb het commando 'blijf' gekozen voor het parkeren/ onbeweeglijk stilstaan. Dit heeft een totaal andere klank dan al mijn andere stemhulpen. Zo zorgt het niet voor verwarring.... Naja, er zijn wat honden en hondeneigenaren soms de kluts kwijt als ik dit commando geef op buitenrit ;)


Ja, met honden op het erf leek me dit niet de handigste. Of wel, die luisteren nog beroerder dan mijn paard. :')

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 00:07

janouk schreef:
@lilchar brokjes geven vanaf de koets is een beetje lastig :Y)


Daar heb je die lange zweep toch voor? :+

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Het verschil tussen halthouden en stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 00:14

O, is die lange zweep daar voor :o?
/3 ~~}>
:D

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 00:27

Ben er met mijn jonkies nu mee bezig.
Mijn rijpaard kent het commando blijf en wacht los totdat ik wat pak. Opstijgen is een ander verhaal, ze kan het wel maar ben daar zo inconsequent in dat ze meestal al stapt als ik er nog op moet.
Als ik echt het commando geef dan doet ze het wel, maar ik laat haar vaak. Met oversteken bv kan ze wel netjes blijven wachten.
Met mijn shets waarmee ik wil gaan mennen ben ik het er al zo spelenderwijs bij aan het pakken.
Ben begonnen met halthouden en stil staan totdat ze commando krijgen om weer te lopen.

Het leven is als een kerstmuts

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 00:36

Hier ook van mening dat ho gewoon ho is, staan is staan. Veel tijd in gestoken toen mijn paard jong was, vooral van af de grond, al gelijk va dag 1. Ontstaan vanuit het idee dat ik alleen op concours wou kunnen, met een paard dat gewoon stil blijft staan met op en afzadelen. Ook al staat hij dus niet vast. Inmiddels pluk ik daar dus echt de vruchten van! Maakt eigenlijk niet uit waar ik hem neer zet, zowel van af de grond als onder het zadel blijft hij gewoon staan als ik het zeg. Erg fijn! Met een ander jong paard wat ik nu ook ohz heb is het hetzelfde, gewoon blijven staan en wachten tot er gezegd word dat je mag vertrekken. Maar die loopt dus ook voor de koets, dus hierbij komt rijden en mennen heel nauw samen en vullen wij (menner en ruiter) elkaar erg goed aan! :)

>> DISCOVERY OF GOLD US <<
    Vivaldi x Zichem x Elegant | Volg ons op youtube: Equifun!
Dreams come true...

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 00:55

Ik doe het inderdaad ook (maar men dan ook :P)
Ik gebruik echter 'WACHTEN' voor nouja, wat het woord zegt, wachten.
Cressie heeft het ook goed geleerd zonder commando. Gewoon HO en die blijft echt staan.


Ik heb het mijn eigen ponys toen ze jong waren (Zo jong als ik ze kreeg, natuurlijk) aan de hand met clicker training eerst geleerd. Dus eerst 1 stapje weg, opbouwen naar rondje om ze heen lopen, stukje uit zicht etc.
Voornaamste reden is inderdaad dat ik in mijn eentje kan in/uitspannen.
Bij terug komst deed ik ook rustig pony losmaken van de wagen, vervolgens tuig op de wagen incl hoofdstel, wagen rustig terug duwen in de schuur, en ondertussen Kyano maar braaf op rust midden op het erf wachten haha. En dan los mee naar zn stal. Het is/was zo'n ontzettende braverd. Hopelijk krijg ik dat met Breezer ook voor elkaar, momenteel is dat vooral een flink puberende hengst :+ :')

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 01:02

Hier ook : Ho, stop.
Heeft wat tijd en geduld gekost, maar ik kan dr parkeren, naar de zadelkamer lopen en terugkomen en ze staat op dezelfde plek. Als ze vast staat niet, dan word madam ongeduldig. Er moet ook geen eten in de buurt zijn.
Heel fijn, maar we zijn er dus nog niet helemaal :+

Alleen schijnt ze er onder het zadel en met opstappen ook ineens geen hol meer van te begrijpen... :D
We blijven stug door oefenen.

I am because you were

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:17

janouk schreef:
Daarom denk ik dat veel ruiters dingen kunnen leren vanuit de mensport.
En dat is het verschil aanleren tussen halthouden op commando en stilstaan op commando.

Mijn menpaarden leren het commando 'halt'. Dat is actief Halthouden, het gewicht goed verdeeld over 4 benen, liefst vierkant, en klaar om weer voorwaarts te vertrekken, zoals in de training of een dressuurproef. Duurt maar een paar seconden en actief weg.

Maar mijn menpaarden leren ook het commando 'ho'. En ho is echt ho. En dan moeten ze onvoorwaardelijk stil staan. Hoe ze gaan staan, maakt mij niet uit, als ze maar onbewegelijk stil staan.

Dat is bij het inspannen, ho, zodat ik in mijn eentje mijn paard kan in en uitspannen.
Dat is ho, als er passagiers in- en uitstappen. Beetje slordig als de koets al vetrekt, als Sinterklaas net een been in de koets heeft.
Dat is ho, midden in een hindernis als we dreigen vast te lopen tegen een hek of zo, om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren.
Dat is ho, als we een drukke weg proberen over te steken. Stil staan onvoorwaardelijk.

En dat kost tijd om aan te leren. Dus gewoon thermoskan thee erbij, paard voor de koets en ho. En dan rustig wachten tot hij onvoorwaardelijk stil staat met rust en vertrouwen.

Ik denk oprecht dat veel ruiters heel weinig tijd besteden aan stil staan met hun paard. Ze houden tijdens een training misschien 2 x halt en verder is alles gericht op naar voren. Terwijl ik denk dat een paard leren stil staan met rust en vertrouwen heel belangrijk is voor mens en paard en de omgeving.

Hier ook zo'n paard dat al vertrekt bij het opstappen. Ik denk dat ik maar eens met jouw aanwijzingen aan de slag ga (zonder koets dan :) ).
Het is idd soms heel nuttig eens wat tips te krijgen van uit een andere paardensportdiscipline.

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:25

Voordat je überhaupt op een paard stapt, moet hij kunnen stilstaan. Kom ook regelmatig met lesgeven paarden tegen die weglopen met stilstaan.
Meestal is dit snel opgelost als we hier vanuit de Warwick Schiller methode aandacht aan geven.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Het verschil tussen halthouden en stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:32

Sorry, maar ik heb die 'obsessie' met stilstaan tijdens het opstappen nooit zo goed begrepen. Mijn paard kan prima stilstaan, in de proef, tijdens het aansingelen op het paard, als de juf iets aan het uitleggen is... Maar begint wél graag vast te lopen voor ik goed en wel zit. Meestal zet ik 'r wel even stil, maar eigenlijk interesseert het me niks. Waarom MOET mijn paard op dat moment stilstaan, ik kom er zo toch ook prima op? Blijkbaar is het voor haar makkelijker om in balans te komen met mijn gewicht als ze een paar stapjes doet. So be it.

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:38

Een evenwicht stapje is wel wat anders als zonder commando gewoon aan lopen.
Nu doet jou paard het zo te horen beheerst, ik heb door dat gebrek aan opvoeding ook wel eens paarden aan zien draven.
Of die ruiters die maar staan te huppen naast hun paard in rondjes omdat het hele halt er niet op zit.
En ik heb paarden gehad voor de verkoop, ik kom er ook nog wel op net als jij en word er ook niet angstig van.
Andere ruiters zitten gewoon graag stevig, krijgen hun beugel niet gevonden bij een stappend paard.
Dus ik nam stilstaan altijd mee.
Hij mag ook niet aan galopperen als ik dat niet wil, dus waarom aanstappen dan wel? :)

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

j1988
Berichten: 126
Geregistreerd: 24-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:58

Ben het helemaal met je eens janouk. Ho=ho. Onder het zadel is het vaak ook een balanskwestie. Paard staat niet in balans en dan komt er een ruiter aanhangen. Of dat nou met of zonder krukje is, het is een eenzijdige belasting. Paard gaat de 1e keer een stapje opzij of naar voren en de keer erna is het al vertrokken.

JudithGigi

Berichten: 4199
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Het verschil tussen halthouden en stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:10

Ach ik ben wel eens voor manegeruiter uitgemaakt omdat ik niet wilde opstappen als het paard weg stapte.
Ho is gewoon ho, tenzij ik zeg dat ze eerder weg mag.

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:40

Tja, voor mij moet mijn pony ook echt stilstaan als ik opstap, anders lig ik er zo weer af ( of erger: knal ik in het zadel). Hoe klein hij ook is, ik stap via een boomstam op en parkeer hem ernaast. Hij moet ook blijven staan tot ik mijn beugels aan heb en singel heb nagekeken.

Heel soms stap ik op vanaf de grond, zoals laatst in het bos. Verwacht dan ook dat ie blijft staan..

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:48

Heb ik dan een uitzonderlijk vervelend paard?

De mijne heeft voor we ook maar ergens aan begonnen ook geleerd HO is HO. En hij kon dit als geen ander, dat hij in de koets gewoon een kwartier bleef stilstaan zonder problemen. En nu, sinds kort en uit het niks, kan de knol NIET meer stilstaan bij het inspannen.
Nu ja, wel bij het inspannen, maar zodra ik op de koets wil gaan zitten wordt hij me toch een potje dramaqueen :/ Zodra we weg zijn is het hem ook weer over.
Ik weet niet hoe dit ontstaan is of waarom, we hebben nooit iets traumatisch meegemaakt en onder het zadel staat hij nog liever een uur stil dan dat hij 2 stappen zou moeten zetten.
Als ik wil oefenen aan de lange teugel, zonder koets, is er ook niks aan het handje.
En ik ben ook echt van het principe dat je met een paard niet de weg op moet als hij niet kan blijven stilstaan wanneer gevraagd, zeker in de koets. Dus wij gaan niet vaak meer de weg op :7

Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 13:51

Ik heb aan weinig een grotere hekel dan aan paarden die niet stil staan. Hier is 'ho' stilstaan tot ik de hulp geef om voorwaarts te gaan. :) paarden worden hier niet ingespannen maar wel los op de weide gezadeld. Ook als ik even uit beeld verdwijn (iets vergeten in de schuur of auto) blijven ze gewoon staan. (Ook die wat dat zogenaamd nooit zou leren).Zelfs de jongste van de bende is daar al goed bekent mee. Het wachten bij het zadelen en uit beeld kunnen gaan zonder dat ze vast staan kost wat meer tijd maar gewoon stil staan bij het opstappen is echt zo moeilijk niet. Als ik een paard moet rijden wat dat niet doet, is dat het eerste wat ie leert. :+ ik ga er niet op tot ie stil staat. :+

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

ingaa

Berichten: 1161
Geregistreerd: 14-03-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 14:03

Ik gebruik 'staan' als commando. Ook ik wil dat ze overal netjes met 4 benen op de grond blijven staan waar ik ook ben en of ik er nou op zit of niet. Gebruik het voornamelijk tijdens buitenritten om te kijken waar ik heen moet. En tijdens het opbouwen en afbreken van hindernissen. Pony blijft ook netjes staan ook met andere ruiters in de bak die om haar heen rijden. Kost tijd maar je hebt er zoveel gemak van :)

Dinkytoy's Elisabeth
Lini Louise

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 14:04

Ik vind het ook belangrijk dat ze stilstaan bij het opstappen. Was 1 van de eerste dingen die ik m'n merrie geleerd heb (kwam uit koerstraining en onder het zadel stond ze dus per definitie in 'vooruit').
Dus opstappen (aan de hand was ze al perfect opgevoed, het was echt het blijven staan tot ik toestemming gaf eenmaal opgestapt wat geoefend moest worden) en wachten. Indien er een stap verzet werd, terugzetten en weer wachten.
Eerst was een halve seconde rustig stilstaan al voldoende, daarna langer.
Merrie heeft het goed begrepen en staat gewoon braaf stil.

Ook met longeren kan ik haar stilzetten (om bvb balkjes te leggen of verleggen). Ze kijkt rond of naar wat ik doe maar verzet geen poot.

Enkel op de poetsplaats heeft ze behoefte om rond te wandelen. Daar hebben we het compromis dat ze doet wat ze wil zolang ze zich niet losrukt (deed ze in het begin vaak) en niet beweegt als ik aan de benen bezig ben of opzadel.
Ik kan uit het zicht gaan en ze blijft staan. Kan haar er ook een tijdje parkeren. Ze blijft rustig, maar moet op tijd en stond even paar stapjes zetten. Dat laat ik verder maar.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 14:09

Helemaal mee eens ho is ho. Aan de hand, onder het zadel of voor de kar.

Ik rij western en hij loopt een enkele keer nog wel eens voor de kar.
Met western (dus onder het zadel) is het Whoa
Voor de kar zeg ik Ho, net als aan de hand is het ook Ho.
Daarbij wil ik hem met rijden ergens neer kunnen zetten als ik wat opruim. Zijn commando is dan heel simpel, wachten.

Met rijden heeft hij eens in de zoveel tijd (hoogstens 2x per jaar), nog wel eens dat hij toch alvast wil beginnen. Dan stap ik rustig weer af en beginnen we weer opnieuw.

@ Anoeska, ik stap met een krukje op. Is heel vervelend om anders constant het krukje te moeten verzetten omdat mijn paard niet stil wil staan.
Laatst bijgewerkt door sanne1992 op 17-11-17 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 14:11

Iets met commando's met dezelfde klank :D
Afbeelding

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers