Het verschil tussen halthouden en stil staan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 14:13

Ik ben het volledig met je eens!!

Al moet ik nu wel echt nadenken over hoe ik het ze aanleer. (gaat redelijk automatisch altijd).
Maar ik gebruik bij het gewoon los staan (als ik even iets wil pakken) gewoon blijf.
En als we aan het wandelen fietsen longeren zijn is het dan 'ho, halt' voor het stilstaan. Dat zal dan voor de wagen hetzelfde worden.
En 'hooooo, draven' is dan voor langzamer gaan, zo gaat het naar stap hetzelfde.

Het argument : jij hebt toch menpaarden is echt erg :+ Zoals je zegt, menners nemen daar veel vaker de tijd voor omdat een lopend paard inspannen gewoon geen doen is.
En ze moesten eens weten hoe graag de menpaarden gaan als ze voor het bos staan om leuke dingen te doen :')

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 14:34

Ik heb dan geen menpaarden en ik gebruik geen stemcommando's, maar ik hecht wel veel waarde aan stilstaan.
Vanaf het begin af aan is er gewoon stilstaan. Tijdens het rijden is er de actieve "halt". Verschil is mijn houding en zit en die laatste is actief gereden.

Niet kunnen stilstaan is vaak een teken van spanning, dus als het paard niet stilstaat bij het opstijgen, vind ik dat niet zo'n goed teken. Als je dit soort gedrag laat gaan, heb je de kans dat het van kwaad tot erger gaat. Ik kan de gevallen toch niet op één hand tellen, waarbij een stapje weglopen bij het opstappen op een slechte dag eindigde in wegdraven bij het opstappen, met ruiter eraf (of erger nog erachteraan sleurend aan de stijgbeugel).

Ik vind stilstaan ook tijdens het rijden een mooie test van ontspanning. Ik moet op elk moment tijdens het rijden kunnen stilstaan en de teugels los kunnen gooien. Paard moet dan gewoon ontspannen blijven staan.