Het verschil tussen halthouden en stil staan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Het verschil tussen halthouden en stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 16:24

Ik heb vaker discussie met ruiters, die hun paard bij het opstijgen laten weg lopen voor dat de ruiter zit.. Ik vind dat mijn paarden stil moeten staan bij het op- en afstijgen.

Jij hebt gemakkelijk praten, want jij heb menpaarden, zeggen ze dan. {:)-:( maar menpaarden zijn ook gewoon paarden, net als een rijpaard. Het enige verschil is dat menners veel tijd nemen om hun paarden te leren stil staan met rust en vertrouwen. En dan ook echt stil staan. En daar heel consequent in zijn.
Je wilt niet bij het inspannen van 4 paarden voor de koets, dat eentje alsvast besluit te gaan lopen voordat alle riemen vast zitten en de koetsier op de koets zit en controle heeft.

Daarom denk ik dat veel ruiters dingen kunnen leren vanuit de mensport.
En dat is het verschil aanleren tussen halthouden op commando en stilstaan op commando.

Mijn menpaarden leren het commando 'halt'. Dat is actief Halthouden, het gewicht goed verdeeld over 4 benen, liefst vierkant, en klaar om weer voorwaarts te vertrekken, zoals in de training of een dressuurproef. Duurt maar een paar seconden en actief weg.

Maar mijn menpaarden leren ook het commando 'ho'. En ho is echt ho. En dan moeten ze onvoorwaardelijk stil staan. Hoe ze gaan staan, maakt mij niet uit, als ze maar onbewegelijk stil staan.

Dat is bij het inspannen, ho, zodat ik in mijn eentje mijn paard kan in en uitspannen.
Dat is ho, als er passagiers in- en uitstappen. Beetje slordig als de koets al vetrekt, als Sinterklaas net een been in de koets heeft.
Dat is ho, midden in een hindernis als we dreigen vast te lopen tegen een hek of zo, om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren.
Dat is ho, als we een drukke weg proberen over te steken. Stil staan onvoorwaardelijk.

En dat kost tijd om aan te leren. Dus gewoon thermoskan thee erbij, paard voor de koets en ho. En dan rustig wachten tot hij onvoorwaardelijk stil staat met rust en vertrouwen.

Ik denk oprecht dat veel ruiters heel weinig tijd besteden aan stil staan met hun paard. Ze houden tijdens een training misschien 2 x halt en verder is alles gericht op naar voren. Terwijl ik denk dat een paard leren stil staan met rust en vertrouwen heel belangrijk is voor mens en paard en de omgeving.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen


Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Het verschil tussen halthouden en stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:31

Klopt, ho is ho. Dat moeten ze wat mij betreft kennen nog voor je begint met longeren.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:34

Ik ben het helemaal met je eens.
Ik vind het gewoon ronduit irritant en gevaarlijk als ik nog half langs mijn paard hang met opstappen en mijn paard is al vertrokken. Als dat in stap is dan redt je het nog wel. Maar wat als hij al in draf vertrekt en uit joligheid een paar bokken geeft?
Dan vind ik het wel heel fijn om er al op te zitten.

Mijn paarden weten inmiddels ook dat ik niet opstap als ze niet stil staan. En daar is veel moeite en tijd in gaan zitten. Maar nu alleen maar profijt van.

[O]

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:36

Ik denk dat je een goed punt maakt. Als ruiter was ik er vroeger meer en consequenter mee bezig dan de laatste jaren. Je post is een goede herinnering dit weer beter op te pakken.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:40

Ook in de westernsport is 'whoa' behoorlijk essentieel. Niet alleen in je proef, maar ook gewoon van dag tot dag. Ik moet nu vaak 's avonds het baklicht aandoen, dus stap dan af, paard met 'ground tie' (=één teugel op de grond) neerzetten, 'whoa' en als ik terugkom uit de schuur staat ie nog op precies dezelfde plek. Ook als ik uit zicht ben. Erg handig. Vooral die combinatie van commando's: ground tie en whoa.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:43

Mijn pony's kunnen heel goed stilstaan. Uren als het moet, gaan ze van het ene pootje op het andere pootje op rust.
Bij lang stil staan moet ik ze weer 'aan' zetten, omdat ze op 'standby' gaan :') . In de standby reageren ze ook niet zo scherp als ik weer wil vertrekken, eerst even wakker maken en dan kunnen we weer.

Actief halthouden is heel wat anders, dat is veel moeilijker en ben ik eigenlijk de hele opleiding wel mee bezig het te onderhouden en te verbeteren.

Onder het zadel is het wat lastiger, meiden die er op rijden zijn wat makkelijker, en dat weten ze ;) . Maar zodra ik er zelf op klim kunnen ze het in eens wel weer.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Het verschil tussen halthouden en stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:52

Dit ga ik onthouden en voortaan toepassen! Vooral stilstaan tijdens het opstappen is heel erg moeilijk hier... Ik denk dat ik ook iets consequenter moet zijn.

Tikfouten zijn te danken aan mijn telefoon

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: Het verschil tussen halthouden en stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:08

ben het helemaal met je eens. Mijn paarden mogen ook pas lopen wanneer ik daar een cue voor heb gegeven.

Mijn merrie had zelfs een tijd dat ze überhaupt niet meer wilde stilstaan voordat ik opsteeg. Had denk ik uiteindelijk met het zadel te maken. Dus toen ik een nieuw (beter passend) zadel had ben ik weer bij 0 begonnen en heb met mijn moeder erbij een paar sessies gewerkt totdat ze weer goed stil kon staan bij het opstijgen.

Werd wel door de staleigenaar uitgefoeterd dat ik raar bezig was. Maar goed..ander verhaal. Ben blij dat ik het wel gewoon gedaan heb, want het is een stuk veiliger

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Het verschil tussen halthouden en stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:14

Ik ben het helemaal met je eens. Vorig jaar de hele zomer bezig geweest met paard te laten stilstaan met opstappen, maar blijkbaar niet consequent geweest, want hij begon nu weer. Paard wil graag met z'n hoofd bij ons zijn, dus als ik hem stilzet en dan naar zijn zijkant loop, draait ie het liefst mee en dan gaat z'n hele lijf ook mee. Eenmaal stil is wel stil tot ik zeg dat we vertrekken. Maar op de één of andere manier kost het hele stilstaan hem erge moeite, met andere paarden/mensen/honden/katten in de buurt is het nog lastiger. Denk dat ik mezelf dan ook makkelijker laat afleiden en als ik het goede voorbeeld niet geef, heeft ie natuurlijk ook best een puntje.
Nouja, al met al dus echt een trainingsdoel voor mij en ons paard. :)

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:17

Rije: er is ook verschil tussen whoa en ho in de western.
De whoa zoals jij hem omschrijft is mijn commando voor een sliding, met bijbehorende been/zithulpen en ho is gewoon ho bij bv de ground tie, op stal, bij de smid, de spuitplaats etc.

Ik merk echter wel dat de western paarden vééél consequenter opgevoed worden dan mijn dressuur-en springcollega's op stal. Ze roepen altijd dat mijn paard "een dooie" is of lui is.... nou nee hoor.... gewoon goed opgevoed.

maitestar23

Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Re: Het verschil tussen halthouden en stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:22

Dit is iets wat ik mijn paard ook graag zou willen leren, o.a i.v.m kinderen. Maar wat is nu de goede manier?
Beginnen met eventjes en dit steeds verder uitbouwen?

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 17:31

maitestar23 schreef:
Dit is iets wat ik mijn paard ook graag zou willen leren, o.a i.v.m kinderen. Maar wat is nu de goede manier?
Beginnen met eventjes en dit steeds verder uitbouwen?


Het begint er mee dat je zelf rustig moet zijn en de tijd moet hebben :o
Dan ga je op een rustige plek staan met je paard, waar geen enge drukke dingen of veel afleiding is.
Zet het paard stil, pak een stoeltje en een kop thee en wacht tot hij rustig stil staat en dan geef je het commando ho. En dat kan best een tijdje duren. Je stopt pas als hij braaf stil rustig, stil staat en dan belonen en breek je de sessie af. En brengt hem terug naar zijn vriendjes. En dit herhaal je elke dag, heel consequent. Steeds meer uitdaging in de omgeving.
En bij alles wat je doet, stil staan is stil staan.
En nooit meer zelf laten beslissen weg te lopen. Als de baas ho zegt, is het ho en wordt eigen initiatief niet meer op prijs gesteld.

Ik denk namelijk als je maar een paar seconden laat stil staat en weer wegstapt, het paard niet leert dat hij rustig moet zijn. Hij is dan teveel gefocust op weer naar voren gaan.
Laatst bijgewerkt door janouk op 16-11-17 17:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

pjer
Berichten: 1572
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:34

ik ben het met je eens maar het is met mijn huidige bijrijdpaardje wel een heikel punt. Als ik er al opzit vind hij stilstaan maar raar, gaat vervolgens denken dat hij mijn bedoeling niet snapt, kop omhoog en achteruit lopen.. dus daar oefenen we iedere keer rustig op.
Maar bij het opstappen, staat hij rustig naast het krukje en zolang ik van de teugels afblijf, blijft hij staan. Nou wil het alleen zo dat ik giga hoogtevrees krijg op het krukje en dus met gierende zenuwen opstijg. Dan gaat hij wel lopen direct nadat hij een been aan de andere kant voelt. Hij reageert sowieso nogal sterk op mijn zenuwen.. niet handig dus, maar wel heel begrijpelijk.
En hoewel ik dit eigenlijk niet fijn vind laat ik het voorlopig toe want kop omhoog en achteruit lopen vind ik al helemaal geen optie in die situatie.
Bij het afstijgen blijft hij dan wel weer zeer keurig stilstaan, ook als ik om zijn nek hang omdat de landing niet helemaal 100% ging (artorse in mijn knieën dus dat doet gewoon zeer bij het afstijgen).

Als ik hem los achterlaat in het gangpad, omdat ik gewend ben dat dat wel 2 seconden kan, dan gaat hij de tourist uithangen... wel grappig maar niet handig.

We blijven er maar op oefenen dus...

Voor alle foto's uit een topic: &if=1
Ik maak stalnaambordjes en dogtags met naam en telnr voor aan je zadel, lasergravin.nl

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:34

Ik kan mijn pony's ook "parkeren" en echt niet dat ze dan ook maar 1 poot verzetten.
Beetje zelfde verhaal als Dennis schrijft

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 17:38

@pjer als je paard onrust heeft en wegloopt wn jij het eng vindt, denk ik dat je het best de spanning bij jou en hem voorwaarts kan oplossen. Veiligheid boven alles. Maar na een half uurtje als hij en jij rustiger zijn, lkan je wel afstijgen en dan opnieuw opstijgen en dan pas gaan oefenen met stil staan.
Je moet praktisch kijken wat bij jou en jouw paard past. Dan oefen je aan het eind het op en afstijgen. Eerst het stil staan op commando. En dan weer opstijgen en er weer af. Het doorbreken van jullie routine wil ook al veel helpen.
Succes

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:38

ElCamino schreef:
Rije: er is ook verschil tussen whoa en ho in de western.
De whoa zoals jij hem omschrijft is mijn commando voor een sliding, met bijbehorende been/zithulpen en ho is gewoon ho bij bv de ground tie, op stal, bij de smid, de spuitplaats etc.

Ik merk echter wel dat de western paarden vééél consequenter opgevoed worden dan mijn dressuur-en springcollega's op stal. Ze roepen altijd dat mijn paard "een dooie" is of lui is.... nou nee hoor.... gewoon goed opgevoed.


Bij mij niet, want ik rij geen reining. Whoa is bij mij dus altijd stilstaan en niet meer bewegen. Maar dat is maar net wat je ze aanleert natuurlijk.

Verder nog een tip voor mensen die er wat meer op willen gaan letten: bij ALLES waarbij het paard moet stilstaan: zie dat als een oefenmoment. Niet alleen als je daadwerkelijk in de bak aan het werk bent, maar ook tussendoor. Bij het hoeven uitkrabben: ho. Bij het naar de wei brengen en hek open doen: ho. Bij even iets van de bakrand pakken: ho. Niet denken, 'dat komt straks wel weer, nu mag ie wel even lopen'... nee. Hoe vaker en in hoe meer situaties je het toepast, hoe beter het zal beklijven.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Potate

Berichten: 199
Geregistreerd: 21-07-17
Woonplaats: Groningen

Re: Het verschil tussen halthouden en stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:44

Goed stil blijven staan is ook belangrijk voor de veiligheid, op de manege waar ik vroeger rijles had hadden ze een pony die als je de teugels niet vast had tijdens het opstijgen gewoon wegliep. Natuurlijk is dat fout gegaan. Meisje hield de teugels niet vast, pony begon te lopen, meisje verloor haar evenwicht en knalde achter het zadel neer. Toen wilde die pony natuurlijk al helemaal niet meer stilstaan als er iemand naast stond, en het uiteindelijk hebben ze de pony verkocht omdat ze onhandelbaar was geworden.

Aan een dood paard staan trekken is een groter onderdeel van mijn leven dan je zou denken :')

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Het verschil tussen halthouden en stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 17:51

O ja, heel herkenbaar :j
Op ons gemak een kletspraatje maken met elkaar voor vertrek is bij ons geen uitzondering hoor :) stilstaan is het moeilijkste wat er van een paard gevraagd kan worden, maar des te belangrijker!
Wij rijden oa huifbed, dus stilstaan is echt een vereiste,

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 18:22

Rije schreef:
Verder nog een tip voor mensen die er wat meer op willen gaan letten: bij ALLES waarbij het paard moet stilstaan: zie dat als een oefenmoment. Niet alleen als je daadwerkelijk in de bak aan het werk bent, maar ook tussendoor. Bij het hoeven uitkrabben: ho. Bij het naar de wei brengen en hek open doen: ho. Bij even iets van de bakrand pakken: ho. Niet denken, 'dat komt straks wel weer, nu mag ie wel even lopen'... nee. Hoe vaker en in hoe meer situaties je het toepast, hoe beter het zal beklijven.

Vooral dit is belangrijk. Verder kun je natuurlijk een commando gebruiken wat je wil. Bij mij is "ho" het stilstaan en als ik wegloop zeg ik "wachten" anders lopen ze zo vrolijk achter me aan.

Ik maak inderdaad ook vaak mee dat mensen het vreemd vinden als je paard daadwerkelijk blijft staan. Dan in het gelijk maar een braaf en makkelijk paard :+

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Het verschil tussen halthouden en stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 18:28

Parkeren bij een opstapje en stilstaan tot het signaal voor vertrek heb ik heel eenvoudig aangeleerd met een snoepje.

Ik begin bij mijn jonkie juist met kort stilstaan, dat belonen en uitbouwen. Zo blijft het leuk voor alle partijen en er is niks moeilijks aan. Gewoon de basis van de basis!

mala26

Berichten: 4989
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Het verschil tussen halthouden en stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 18:38

Amen _/-\o_
Kan het niet meer dan eens met je zijn. Heb er ook gewoon een scheit hekel aan als paarden weg stappen tijdens opstijgen.
Ik rij nu iets meer dan 3 jaar een paard voor iemand, die deed dit in het begin ook. Kwam proef rijden en mevrouw stond niet stil. Ben 20 min bezig geweest om er op te komen maar uiteindelijk zat ik. De eigenaresse stond mij verbaasd aan te kijken dat ik er zo lang mee door ging en gewoon elke keer weer rustig bleef. Voordat ik er überhaupt had gereden kreeg ik al te horen dat ik mocht blijven hahaha.
Doe ook wat paarden zadelmak maken met een vriendin en ook bij hun is het vanaf dag 1 duidelijk dat ze gewoon stil moeten staan, geen gezeur.
Een ho hebben is zo belangrijk.

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Het verschil tussen halthouden en stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 18:44

haha, fijn zo'n discussie als jullie het eens zijn met mij /3 :D

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 18:45

Voor mij is ho en halt altijd gelijk geweest. Dus niet die duidelijke splitsing die jij hebt. :)
Ook in een proef betekende dat voor mij wachten totdat je toestemming krijgt voorwaarts of achterwaarts te gaan.
Ook bij opstappen. Het eerste wat ik een (jong) paard leer. Stil staan en je wacht totdat je commando krijgt te vertrekken.
Zo'n gruwelijk hekel aan paarden die aanlopen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Het verschil tussen halthouden en stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:02

Bij wegstappen aan de hand zeg ik altijd 'in stap', ik ben bang dat een commando als 'halt' dan te veel lijkt op 'stap' (door de a-klank) en Paard in de war wordt. Of onderschat ik hem nu?
Als ik hem eenmaal goed heb leren wachten lijkt het commando 'kom' me ook wel een fijne. Als ik hem nu in de paddock roep kijkt ie me appelig aan en wacht braaf tot ik bij hem ben. Gezien mijn beroerde lopen lijkt het me zó fijn als hij dan gewoon zelf komt. Maar misschien verwacht ik daarin ook wel te veel..

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:06

Dreamybol schreef:
Bij wegstappen aan de hand zeg ik altijd 'in stap', ik ben bang dat een commando als 'halt' dan te veel lijkt op 'stap' (door de a-klank) en Paard in de war wordt. Of onderschat ik hem nu?
Als ik hem eenmaal goed heb leren wachten lijkt het commando 'kom' me ook wel een fijne. Als ik hem nu in de paddock roep kijkt ie me appelig aan en wacht braaf tot ik bij hem ben. Gezien mijn beroerde lopen lijkt het me zó fijn als hij dan gewoon zelf komt. Maar misschien verwacht ik daarin ook wel te veel..


Ik geef mijn paard heel vaak een klein brokje als ik haar eruit haal.
Nu komt ze bijna altijd uit de kudde naar mij toe lopen, of staat ze al klaar bij het hek te wachten als ze ziet dat ik eraan kom. Ik vind het wel handig, en dat brokje (gewoon biks) kreeg ze anders ook.

Toevoeging: ook bij het opstappen krijgt ze een klein brokje als ze stilstaat naast het blok en dan als ik zit nog een. Dat weet ze, en daar wacht ze ook op door haar hoofd alvast te buigen om het brokje aan te pakken. Die zal nooit zomaar weglopen, ze wacht echt wel op dat brokje.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers