Verschil van mening met instructeur.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Verschil van mening met instructeur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 08:01

De gouden regels van het paardrijden, zoals ze mij als ponymeisje voorgeschoteld werden, 35 jaar geleden:

1. De instructeur heeft altijd gelijk en
2. Als de instructeur NIET gelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.

Nu had ik gisteren mijn eerste privéles met mijn nieuwe paard. Deze les werd gegeven door de eigenaar van de stal/manege waar ik sta. Hij heeft een goed oog, maak ik op uit observaties, maar is zelf geen bijzondere ruiter, heeft wel een -vrij summiere- instructeursopleiding gedaan. Ik heb van hem nog niet eerder les gehad, sta ook pas een paar maanden daar.

Voor de lengtebuiging en als oefening om het achterbeen te activeren, liet hij me bijna een half uur lang de oefening schoudervoor doen, op de volte. Dat begrijp ik, die oefening ken ik: Stelling naar binnen, lengtebuiging om je binnenbeen, in drie sporen. Kort gezegd. Maar nu het dilemma: Hij maakte er een compleet andere oefening van, die ik niet begreep. En mijn paard ook niet:
Ik moest mijn binnenbeen ver naar achteren leggen, met mijn handen SCHOUDERbreed, het hoofd geheel naar binnen stellen en dan impulsmatig de achterhand opzij duwen op de volte. Dit was als gymnastiseringsoefening bedoeld, natuurlijk niet het uiteindelijke doel.
Maar toch heb ik er geen goed gevoel over. In de eerste plaats is dat geen schouderbinnenwaarts maar wijken, in de tweede plaats vond ik de inwerking van zowel been- als teugelhulpen veel te sterk, en in de derde plaats heb ik een paard dat wat lui aangelegd is, en word hij daarvan alleen maar trager in dit stadium en, niet onbelangrijk, had ik liever lekker aan de basis gewerkt, in plaats van truukjes in te zetten.

Nu vind ik het echt lastig om met hem te bespreken. Ik ben sowieso al een 'lastige klant', want vrijwel de enige op stal met een heel klein beetje idee van paardrijden (en enige ervaring op andere, veel grotere stallen), ouder dan hij, en bovendien wil ik graag met mijn stalhouder door één deur kunnen. In de wijde omtrek is er geen andere mogelijkheid een stal met goede rijbak te vinden en mijn paard heeft het daar echt geweldig, staat 24u per dag in de wei met andere paarden, behalve bij sterke regen.
En met een andere instructeur gaat het ook niet lukken, de dichtstbijzijnde moet van 100 km verder komen en dan maak ik dus ook geen vriendjes.
Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen/aanspreken? Ik heb geen trailer en geen auto die een trailer kan trekken, dus ergens anders lessen gaat hem niet worden...

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Verschil van mening met instructeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:06

Dan zou ik kiezen voor niets zeggen en niet lessen.
Af en toe iemand charteren die je filmt, dat naar een instructeur sturen voor commentaar en huiswerk.

Ik heb een instructeur die ik ook tijdens het rijden mag bellen voor overleg.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:06

Ubertreten heet deze oefening, een klassieke dressuur oefening. Maar ik heb hem met andere (fijnere) hulpen geleerd. En zeker niet zo lang.Ben je wel in staat om te filmen? Ik wil best je les geven adh van filmpjes die je opstuurt

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:09

Loopt jouw paard met de achterhand erg naar binnen en ook het liefst over de schouder weg als je buiging vraagt? Dan kan ik me wel wat voorstellen bij deze oefening. Moest je de oefening in stap of in draf doen? Was het omdat het niet lukte dat je hem zo lang moest doen en werd het niet afgewisseld qua hand om op te rijden?

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 08:12

Übertreten, precies. Ik woon in Oostenrijk:-). Hij heeft ook klassiek les gehad. Wat voor hulpen gebruik jij daarvoor, Caira?

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 08:13

Rizette schreef:
Loopt jouw paard met de achterhand erg naar binnen en ook het liefst over de schouder weg als je buiging vraagt? Dan kan ik me wel wat voorstellen bij deze oefening. Moest je de oefening in stap of in draf doen? Was het omdat het niet lukte dat je hem zo lang moest doen en werd het niet afgewisseld qua hand om op te rijden?
.

Hij gebruikt zijn achterhand maar mondjesmaat. En loopt daardoor niet lekker door zijn lijf. Over de schouder weglopen doet hij niet. Oefening alleen in stap en één keer van hand gewisseld. Wel alleen op de open zijde van de volte.
En nee, het lukt niet omdat ik de oefening niet begreep, en dus mijn paard al helemaal niet. Had ze gezegd: wijken op de volte dan had ik het gesnapt :-). Maar het schijnt toch iets genuanceerder te liggen.

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:16

Communicatie, vraag aan hem wat de bedoeling is en leg jouw ideeën uit. Instructie werkt het best als ruiter, paard en instructeur samen werken als een team. Het pas jullie eerste les, dat is altijd aftasten, wat kan het paard, wat wil en kan de ruiter en welke methode past daarbij. Dat moet groeien en dat doe je in overleg.

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:20

Dan denk ik met mijn bescheiden mening van afstand en jou en je paard niet kennende dat deze man het nog wel eens helemaal goed zou kunnen zitten met zijn aanpak om jouw paard toch op den duur wat losser te kunnen krijgen. Zeker omdat hij het eerst in stap laat doen. Dus voor jou makkelijker omdat je minder snel hoeft te reageren enook voor je paard makkelijker. Ik zou je maar aan je regel 1 en 2 gaan houden en je er doorheen werken ik denk dat het hard nodig is. Maar nogmaals dit is een reactie op grond van je summiere info. Zou ik een film zien dan kan de reactie anders zijn. Lesgeven van een film zie ik zelf niet zitten. Je moet nu op het moment zelf reactie hebben van iemand die ziet of het goed gaat een jou leert wat je moet voelen. Dat kost moeite. Je ziet ook heel veel dat mensen dat te zwaar vinden en het uitbesteden. Instructeur er op of in training zetten. Gevolg is dat je zelf nog niet geleerd hebt hoe je er komt en met een volgend paard voor hetzelfde probleem staat omdat je zelf de knoppen er niet op kunt zetten.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:27

Stocki schreef:
Rizette schreef:
Loopt jouw paard met de achterhand erg naar binnen en ook het liefst over de schouder weg als je buiging vraagt? Dan kan ik me wel wat voorstellen bij deze oefening. Moest je de oefening in stap of in draf doen? Was het omdat het niet lukte dat je hem zo lang moest doen en werd het niet afgewisseld qua hand om op te rijden?
.

Hij gebruikt zijn achterhand maar mondjesmaat. En loopt daardoor niet lekker door zijn lijf. Over de schouder weglopen doet hij niet. Oefening alleen in stap en één keer van hand gewisseld. Wel alleen op de open zijde van de volte.
En nee, het lukt niet omdat ik de oefening niet begreep, en dus mijn paard al helemaal niet. Had ze gezegd: wijken op de volte dan had ik het gesnapt :-). Maar het schijnt toch iets genuanceerder te liggen.


Hm een paard die zijn achterhand niet goed gebruikt, moet eerst die motor achter aanzetten voordat je uberhaupt iets anders kan gaan doen/ vragen is mijn idee.

Maar om op de rest van je verhaal terug te komen, dit was pas je eerste les..probeer het nog een paar keer. Soms moeten ruiter en instructeur ook aan elkaar wennen. Klikt het dan nog niet, dan zou ik toch kijken of je een andere instructeur kan laten komen, eventueel iets minder vaak wbt de kosten.

xDarkness

Berichten: 481
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:29

Normaal reageer ik nooit op dit soort topics maar deze oefening herken ik en is helemaal niet zo gek, zielig of raar (:.

Ik gebruik hem omdat mijn verzorgpaard niet op zijn buitenschouder wil leunen en door middel hem eigenlijk door de bakrand heen te 'duwen' met je binnenhand en binnenbeen (en lucht te geven in je buiten hand) zorg je ervoor dat hij eigenlijk een beetje de volte opent/een beetje wijkt en op die buitenschouder moet gaan leunen.
Je kunt zelf natuurlijk je hulpen net zo groot maken als je zelf wilt maar het feit dat hij zegt dat jij je handen breder moet houden is omdat je niet lekker langs je heen kunt werken als jij je handen als een 'popje' zo gezegd voor je houd, heeft niets te maken met grof in je handen worden.

Ik ben niet zo'n ster in uitleggen maar ik hoop dat het nu iets duidelijker voor je is.
Laatst bijgewerkt door xDarkness op 05-10-17 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:29

Heb je ook bij je instructeur aangegeven dat je eerst basis wilde doen? Dat mis ik een beetje in dit verhaal. Als hij dit namelijk niet wist en dacht dat jullie klaar waren voor deze oefening kan ik mij dat goed voorstellen namelijk.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Verschil van mening met instructeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:34

Je hebt geen meningsverschil want je hebt zijn mening / idee niet gevraagd, of wel? :)

Overigens, je hand SCHOUDERbreed is ook niet zo heel gek... de hele oefening komt mij niet heel vreemd over, maar gezien de alinea waarin je aangeeft beter te zijn dan de rest, meer ervaring te hebben en ouder te zijn, vraag ik me af of je hier uit gaat komen... :?

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:37

Heb je al gevraagd waarom hij die oefening vroeg?

Als ik het zo lees, is het namelijk wel degelijk de juiste oefening voor je paard. Maar is wat lastig te zien zonder beeldmateriaal :P en ik ga er vanuit dat die strenge hulpen ook niet de bedoeling waren

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:38

Volg je gevoel en ook of je wel of niet vraagt naar het vervolg van je lessen.
Persoonlijk vind ik het veelste lang dezelfde oefening die het paard al moeilijk vind.
Ik heb zelf de fout gemaakt om volgens regel 1 en 2 te lessen bij een ruiter op zeer hoog niveau met goede kijk. Blijkbaar waren wij samen toch niet een geweldige combinatie en had ik meer aan les bij iemand anders.
Ik geloof niet dat meer communicatie ons had kunnen helpen.

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 08:44

Cer schreef:
Je hebt geen meningsverschil want je hebt zijn mening / idee niet gevraagd, of wel? :)

Overigens, je hand SCHOUDERbreed is ook niet zo heel gek... de hele oefening komt mij niet heel vreemd over, maar gezien de alinea waarin je aangeeft beter te zijn dan de rest, meer ervaring te hebben en ouder te zijn, vraag ik me af of je hier uit gaat komen... :?



Uh, waar zeg ik dat ik BETER ben? Ik ben ouder, dat is een feit waar ik niks aan kan doen, vind ik ook best jammer eigenlijk ;-). En het is een feit, dat bij mij in de omgeving pas sinds een jaar een rijschool is, en de meeste klanten daar pas sinds ongeveer een jaar met paarden te maken hebben. Ik heb in al die jaren nooit zo ver geschopt in de paardenwereld, dus doe ik vast heel, heel veel verkeerd :D
Laatst bijgewerkt door Stocki op 05-10-17 08:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:48

Goed dat je kritisch bent. Altijd zelf na blijven denken. Gewoon je twijfel uitspreken en eventueel een compromis sluiten (iets minder lang of minder extreem bijvoorbeeld).
Als paarden ontspannen zijn en nieuwe spieren aanspreken, worden ze trager, tot de spieren getraind zijn en ze de oefening dus makkelijker kunnen doen. Denk aan jezelf in de sportschool, hoe snel ben je zelf bij nieuwe oefeningen met gewichten? Dat is dus geen indicatie dat een oefening niet goed is.
Probeer je eigen niveau niet te veel te verheffen boven de anderen (ook ik krijg namelijk toch wat dat gevoel), want dat belemmert je in je eigen ontwikkeling en je maakt jezelf er niet geliefd mee. Succes! :-)

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Re: Verschil van mening met instructeur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 08:51

Voor de duidelijkheid: Ik neem les omdat ik veel dingen niet goed doe. Niet omdat ik alles zo geweldig kan ;-)

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:52

Stocki schreef:
Uh, waar zeg ik dat ik BETER ben? Ik ben ouder, dat is een feit waar ik niks aan kan doen, vind ik ook best jammer eigenlijk ;-). En het is een feit, dat bij mij in de omgeving pas sinds een jaar een rijschool is, en alle 'leden' daar pas sinds ongeveer een jaar met paarden te maken hebben. Ik heb in al die jaren nooit zo ver geschopt in de paardenwereld, dus doe ik vast heel, heel veel verkeerd :D


"want vrijwel de enige op stal met een heel klein beetje idee van paardrijden"

Nou, dan zeg je toch dat je beter bent dan de anderen?
Ik zie niet wat dat voor de rest van het verhaal ter zake doet.
Overigens, het is niet erg om te zeggen dat je beter bent....
Je hebt meer ervaring dan zijn andere klanten, maar eigenlijk ook niet heel veel. Dan is het erg lastig om de oefening van de instructeur op waarde te schatten denk ik?
Hoe vind je dat hij zelf rijdt? Spreekt dat je aan?

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:53

Heb je gezegd dat je eerst aan de basis wou oefenen? Heb je überhaupt iets besproken met hem? Dat mis ik een beetje in dit verhaal.

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 08:59

Cer schreef:
Stocki schreef:
Uh, waar zeg ik dat ik BETER ben? Ik ben ouder, dat is een feit waar ik niks aan kan doen, vind ik ook best jammer eigenlijk ;-). En het is een feit, dat bij mij in de omgeving pas sinds een jaar een rijschool is, en alle 'leden' daar pas sinds ongeveer een jaar met paarden te maken hebben. Ik heb in al die jaren nooit zo ver geschopt in de paardenwereld, dus doe ik vast heel, heel veel verkeerd :D


"want vrijwel de enige op stal met een heel klein beetje idee van paardrijden"

Nou, dan zeg je toch dat je beter bent dan de anderen?
Ik zie niet wat dat voor de rest van het verhaal ter zake doet.
Overigens, het is niet erg om te zeggen dat je beter bent....
Je hebt meer ervaring dan zijn andere klanten, maar eigenlijk ook niet heel veel. Dan is het erg lastig om de oefening van de instructeur op waarde te schatten denk ik?
Hoe vind je dat hij zelf rijdt? Spreekt dat je aan?


Het gaat niet om de oefening. Die is zeker zinvol, maar ik begreep hem niet in combinatie met de uitleg 'schouderbinnenwaarts'. Dat ziet er voor mij anders uit. Het gaat om de communicatie.

En je hebt gelijk als je zegt dat dat er niet zo heel veel toe doet. Niks eigenlijk. Het was om aan te geven dat ik niet veel mogelijkheden heb om met anderen uit te wisselen, niet om mezelf omhoog te prijzen.

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:04

Stocki schreef:
Voor de duidelijkheid: Ik neem les omdat ik veel dingen niet goed doe. Niet omdat ik alles zo geweldig kan ;-)

Dan denk ik dat je gewoon aan de slag moet gaan en dat je best heel veel zou kunnen leren. Deze oefeningen horen bij de basis van de dressuur en dat heb je gewoon nodig om een paard recht te kunnen zetten en op den duur in een redelijk evenwicht te kunnen krijgen en er lekker op te zitten.
En weet je wat je instructeur allemaal heeft gedaan met en voor paarden? De grootste borstkloppers zijn niet altijd de beste instructeurs en een grand prix ruiter hoeft helemaal geen goede instructeur te zijn voor jou.
Heb het idee dat je het niet vertrouwd omdat het niet zo goed lukte. Juist omdat hij de vinger op de zere plek legt kan er voor jou heel veel winst behaald worden. Kies voor jezelf wil je leren of een uurtje fijn vermaakt worden. Ik denk dat hij beide wel kan maar dat je het er dan met hem over moet hebben. En als je dat niet doet dan gaat hij jou les geven met oefeningen waarvan hij denkt dat ze goed voor jou en je paard zijn.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:04

maar je zit in Oostenrijk.. toch? Is de les dan in het oostenrijks/duits of in het Nederlands?
Zou het een vertaaldingetje zijn ofzo? geen idee hoor :)

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 09:17

Cer schreef:
maar je zit in Oostenrijk.. toch? Is de les dan in het oostenrijks/duits of in het Nederlands?
Zou het een vertaaldingetje zijn ofzo? geen idee hoor :)



Het is wel zo, dat ik veel dressuurmatige begrippen in het Duits nog moet leren. Ik spreek vloeiend Duits, maar dit is 'vaktaal' en daar ben ik nog niet zo in thuis :-).
Misschien zei ze weel 'schouderbinnenwaarts' om het idee van Übertreten een beetje duidelijk te maken. Maar 'Übertreten ' kende ik niet. Heb wat filmpjes bekeken inmiddels, en nu begrijp ik de bedoeling beter :-)

Stocki

Berichten: 71
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 09:24

Overigens heb ik hem zelf hoofdzakelijk correctiewerk zien doen met paarden, en dat is veel gymnastiek in stap. Kan ik niet echt iets over zeggen, ken zowel de problematiek als de oplossing niet.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:32

Als je Übertreten niet kent, dan zal het met je kennis van paardrijden en dressuur ook wel meevallen. Het is namelijk een prima oefening om je paard soepeler te maken en meer te gaan verzamelen.

Ik heb even gegoogled, en vond dit best een aardig stuk over ubertreten: http://www.equicare-plus.com/oefeningen ... rzameling/

Ik vind overigens 3 kwartier dezelfde oefening doen voor geen enkele combinatie nuttig. Dus daar zou ik wel eens naar vragen wat z'n doel is.