Pleidooi voor de manege

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 23:05

De manege heeft het zwaar te verduren, van vele kanten zijn er eisen en kritieken op management en paardenwelzijn, aan de andere kant zijn de klanten veeleisender dan ooit.

Want ja, zo'n manege is dé paardrijschool voor iedereen. Hoewel de rijkere laag van onze bevolking de manege soms liever mijd, op een van de georganiseerde wedstrijden lopen ze er wel. Het algemene beeld onder de particuliere paardenhouder liegt er niet om. Fabrieken, waar paarden en personeel overuren draaien en afstomping voor beiden op de loer ligt. Of dan de kleinere 'alternatieve' rijschooltjes waar vaak meer geborsteld en gekletst wordt dan gereden.

Natuurlijk kent iedereen de uitzonderingen op de regel. Maar wie zou zijn paard nu verkopen aan de manege?...... dat zijn er niet veel!
Maar wat een mooi beroep is het, manegepaard zijn: je loopt rond met kostbaar goed: de beginnende ruiter! Een leermeester herken je al snel, veel paarden blijken uiterst geduldig met de onervaren of bange ruiter, zeker als het paard in zijn leven al de nodige levenservaring heeft opgebouwd. En hoe mooi is het als het oude M springpaard een keurig lijntje springt met een dolenthousiaste tiener? En weigert zodra diezelfde tiener even niet oplet en de hulpen niet geeft?
Ja natuurlijk zijn er ook paarden die niet passen in de drukte van een rijschool, maar die paarden zijn vaak ook bij de particulier al onrustig, zuur of drammerig.
Sterker nog, ik heb paarden die bij de particulier niet tot hun recht kwamen (staken, sensibel) in de rijlessen zien kalmeren. De druk voor een sportprestatie is eraf, en er is véél beweging. Meer dan de 40 minuten p/d die de vorige eigenaar met kantoorbaan wellicht ooit had kunnen bieden.
En die witte plekken van slecht passend tuig, het nooit toereikende voerbeleid, de kleine stallen en het ontbreken van weidegang. Ja, die heb ik ook allemaal wel eens gezien. De verhalen erachter ook gehoord, en meestal kwam er dan bij mij begrip... Want die ene drukke week was het tuig niet nagekeken en dan zit je met die drukking die je niet zag omdat de paarden hun dekens al ophadden. Of de manege die bij de gemeente maar geen vergunning krijgt voor de nodige uitbreiding, het weiland opgeofferd in het verleden en nu klem tussen financiëel overleven en welzijn van je dieren. Een kudde paarden vraagt enorm veel oog voor detail!

De manegehouder is een harde werker, want, het management omvat naast paardenskills ook organisatie, financiële- en mensenskills, en dat toch zeker 12 ( wat?... soms wel 16) uur per dag en 7 dagen per week. En o'wee als een van de 'skills' ontbreekt. Daar ga je hoor: de klant legt het zo op je bord wat er zoal niet klopt.
Maar kijk eens wat een mooi beroep het kan zijn, de variatie in het werk is enorm. En het hart voor de dieren is er bij bijna allen, anders ga je deze dolle levenstaak niet eens aan! Mijn respect voor alle manegehouders die vol gaan voor hun bedrijf en alle zeilen bijzetten om op ieder vlak de ballen hoog te houden. Ik snap wel dat het een enorme opgave is om het voor elkaar te krijgen. Ik snap ook dat door deze werkdruk innoveren of dieper ingaan op interessante bedrijfskansen of kritieken soms onmogelijk lijkt. En toch zie ik het gebeuren, de ontwikkelingen gaan snel in de maatschappij, en dat bijbenen komt ook in de wereld van de rijschool op gang.


Hebben jullie wel eens stilgestaan bij het multitasken van de instructeur? In deze wereld waar ieder individu telt. Heb je zomaar een hele groep individuen in je schoolbankje - euh op het manegepaard. En laat dat paard ook nog eens een eigen karakter hebben. Want nee, manegepaarden zijn geen dooie dienders die alles maar moeten accepteren. En dat treintje met beginnende ruiters, daar leren ze niks van? Oh jawel, het zitten op een paard, de teugels, beugels, je houding, en luisteren naar de instructie is voor de meeste (jonge ruiters) echt even genoeg. Het opsplitsen en zelfstandig rijden volgt daarna als de moeilijkheidsgraad omhoog kan!

Afbeelding

En de instructeur die in het midden die zonder inspiratie hetzelfde opdreunt? Ik heb er daar in mijn leven maar 1 van ontmoet. Alle anderen zijn constant bezig met hun kudde paarden, al die ruiters en hun specifieke leerdoel, hóe ze de oefeningen het beste kunnen uitleggen, het zoeken naar de juiste beeldspraak en dan ook nog een mooie verdeling van je lesuurtje. Er lopen véél lijntjes tussen alle betrokkenen. En de theorie - De inhoud van het daadwerkelijke rijden - is daar maar een klein deel van.
Het weer, je collega's, die ene hele bange ruiter die de boel ophoudt, de andere ruiter die te ruw is maar faalangst heeft, de vrachwagen die de mesthoop komt legen op het verkeerde moment, de moeder die 1000 vragen heeft over haar oogappeltje.

Want paardrijden is complex! Kan je nagaan als je iemand uit moet leggen hoe hij zijn paard iets uit moet leggen... + alle andere factoren
Afbeelding


Want ouders, die zijn er óók in alle soorten en maten, van de bakrand hanger ("Rechtop zitten schatje"), de gezelligheidsmoeder ("mijn koffie is koud"), de fanatieke zijlijnvader ("De eerste plek is de enige plek"), de kindercrèche ouders (die zie je nooit behalve hun auto die het erf even opschiet, deurtje open kind eruit en weer weg)
Ook ouders hebben de aandacht en juiste motivatie nodig van de manegemedewerkers. Kennis is de sleutel en niet alleen voor die ouders. Maar ook voor de ruiters zelf, de instructeur die vol uitdagingen zit of juist vastloopt in dat web van routine. De manegehouder op all die skills, en de paarden die héél veel zorg en respect verdienen en krijgen!
Afke Teunen ('Manegeruiters rijden beter') en Yvonne Kroonenberg (volgens mij, het boekje ben ik kwijt -O- 'Ode aan het manegepaard' Als je hem nog op zolder hebt liggen wil ik hem dolgraag van je overnemen!!!).

Vroeger was echt niet alles beter...misschien wel iets minder veeleisend?
foto gemaakt door een - weer en wind want geen kantine - moeder, met steevast een (video)camera op zak
Afbeelding


Ik spreek soms in clichés..... Niemand kan je in één hokje kwijt. En ikzelf? Niet geheel objectief: Opgegroeid op de manege, daar zelfs opgeleid tot het Z met een van hun paarden en inmiddels ben ik zelf instructeur op een kleine manege. Het is mijn hobby, en mijn passie!

Met mijn leermeester en manegepaard, jaren terug:
Afbeelding


Dank voor het lezen en hopelijk helpt het om het algemene beeld van 'de manege' iets te veranderen!

*

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 23:15

Ik denk dat het algemene beeld, het meest voorkomend; toch is dat paarden veel (teveel) binnen staan, veel verschillende ruiters krijgen en vaak gezien worden als commercieel goed.

Van de ene kant begrijpelijk!
Wat verdienen díe paarden een medaille zeg. Ook de paarden waar ik het op geleerd heb.

Al hebben zoveel manegehouders het zó goed voor, ik ben bang dat het algemene beeld nog niet zo ideaal is als we het graag zouden willen zien.

Ja, de liefhebbende eigenaren en de goede stallen, de instructeurs met passie- ode. Hele grote ode.

De paarden: kampioenen, stuk voor stuk, in mijn mening.

Een terechte ode voor de maneges waar het wél goed gaat; maar laten we niet het (helaas), denk ik vaak algemene beeld en te verbeteren beeld uit het oog verliezen

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 23:29

Grappig geschreven, maar het is en blijft een feit dat veel maneges gewoon poedersuiker zijn voor de paarden, de meeste maneges hebben gewoon een boekhouder, een club die alles organiseerd en een ingehuurde instructeur. Begrip zou er niet mogen zijn voor maneges die "koste wat het kost" willen blijven draaien terwijl de paarden niet paardwaardig kunnen worden gehouden (lees je eigen stuk over te kleine stallen en zonder weiland nog eens)
Leuk dat jij een romantisch idee hebt en het zo fijn naar je zin hebt, maar het is helaas nog steeds bij een groot deel van de maneges niet zoals je beschrijft. Het is maar goed dat paarden niet kunnen praten.

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 23:43

Amen. Hetzelfde voor alle boerenbedrijven. Je hebt hart voor je dieren, anders kan je dit werk niet doen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 23:55

Goed stuk. Al zijn er toch echt maneges (ook particulieren) waar ik mijn vraagtekens bij zet.

Avelienvd

Berichten: 7222
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 00:06

Mooi stuk.
je bedoeld wsl marenka pala, hulde aan de manegepony.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 00:39

Oh wat fijn om aan het einde van de dag nog even zo'n positief stuk te lezen, mooi beschreven!

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 00:54

Mooi geschreven maar volledig eens met Gamblerscup.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 01:06

Ik vind dat ik heb leren rijden op een echt goede manege. Goed tuig per paard, dubbelgebroken bitten nog voor het hip was. Geen rijtjerijden. Beginners lang aan de longe. Elke dag weidegang of paddock. Focus op vw-nw rijden. Lang in- en uitstappen. Geen gepluk maar flink vooruit rijden.

Maar het is echt moeilijk om rond te komen zo...

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 07:48

Amen.

Ik rij en doe vrijwilligerswerk op de manege, waar wij echt het beste hebben voor de pony's. Altijd naar buiten als er geen lessen zijn, zadel worden op hun tijd nagekeken, dierenarts wordt er ook echt wel bijgeroepen als dat nodig is, enzovoorts. Helaas hou je altijd ontevreden klanten of andere mensen die je tegenwerken/niet zien hoe hard je werkt.

Maar als ik dan een ontzettend blij en gelukkig kind zie, een moeder zegt dat ze het altijd zo leuk vindt bij ons, iemand zegt dat het er allemaal zo netjes uit ziet of een ouder tegen mij zegt dat ik altijd zo'n harde werker ben en dat ze dat echt top vinden, dan is het het voor mij allemaal waard.

Er zullen ook echt wel maneges zijn waar het allemaal wat minder is, maar ik vind niet dat je alle maneges over een kam kan scheren. Ik zou zeggen, ga eens ergens kijken voordat je een mening hebt. Spreek een stalmedewerker oid aan en vraag of die je wat kan vertellen of het bedrijf. Zo krijg je vaak al een veel beter beeld en is het echt niet zoals het lijkt.

Linda_76
Berichten: 29
Geregistreerd: 07-11-11
Woonplaats: Zaltbommel

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 07:55

Wat een fijn positief stuk over manegebedrijven! Wij hebben zelf onze manege eind vorig jaar verkocht maar herken mezelf heel goed in het verhaal.... dus eigenlijk maar 1 woord voor..... Amen!!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 08:11

Marenka Pala! Dat was het :)*

Ik zal later wat uitgebreider reageren.

N4N4
Berichten: 1108
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:14

Ben het ook eens met gamblerscup..
Het is mooi geschreven , maar denk dat er meer bedrijven zijn waar het om het geld gaat en de paarden gezien worden als een "ding ", dat dat het er zo toe gaat als dat het zou moeten

En dat is jammer , want alle manege paarden en pony's verdienen een medaille :j

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 10:49

Ik heb natuurlijk een pleidooi geschreven... als ik een ander soort stuk had willen schrijven kan dat ook hoor.
Van de maneges die ik ken heb ik bij allen wel een of meerdere punten van 'kritiek'. En ik ken er slechts één waar in mijn ogen misstanden gaande zijn. De anderen? Daarvan weet ik of besef ik me donders goed dat financiën, overheid of kennis van vooruitgang de belemmering zijn.

Er wordt genoemd: donkere kleine stallen, die ken ik inderdaad. Ik ken ook de eigenaar, die best wil verbouwen hoor, maar een verbouwing voor meer licht (dak of wanden) en stallen van 4x4. Dat kost tonnen. Bovendien is er geen vergunning voor uitbreiding, wat wel vrij noodzakelijk is om je paarden weer kwijt te kunnen in deze grotere stallen.

N4N4 schreef:
Het is mooi geschreven , maar denk dat er meer bedrijven zijn waar het om het geld gaat en de paarden gezien worden als een "ding ", dat dat het er zo toe gaat als dat het zou moeten


En in hoeverre kén jij die manegehouders? Want zo ken ik er eigenlijk géén... Ik heb ze nog niet gezien hoor, met dure sportwagens, zwembaden in de tuin, designerkleding of andersinds uitingen van rijkdom of geldlust. Wel ken ik bedrijven die een hypotheek hebben die ze met vijf man moeten dragen zodat ze een prachtige acommodatie hebben kunnen bouwen met ruimte en vrijheid voor ruiter én paard.

Wat ik ook weet is dat een aantal maneges op hun pensionklanten of manege eigenlijk niet de kosten dekt. Zij hebben een horecagelegenheid die de zaak rendabel kunnen maken.

En de boekhouder? Ja die komt vier keer per jaar de aangeleverde stukken controleren en invoeren voor de belasting. De administratie van alledag is gewoon voor de manegehouder zelf.

Kostte wat het kost blijven draaien... Ja duh... Voor velen is hun bedrijf het bestaan. Veelal zijn manegehouders 45+ en kennen ze maar één ding. Hun bedrijf, vaak familiebezit. Vaak niet mogelijk om uit te kopen. En wat als je kiest om je bedrijf achter je laten, dan is er op de reguliere arbeidsmarkt weinig te vinden voor deze mensen.

Oh, en weidegang ik zie op de meeste maneges vooral dat de manegepaarden in groepen buiten komen. Hetzij op wei, hetzij op paddock. Want er zijn ook bedrijven die de grond (niet meer) hebben of kunnen krijgen. En om nog een voorbeeld te nemen, hier hebben we kleigrond, en dan zie ik dat op de pensionstallen ook geen paard meer op wei staat na de zomer. Wat wel? Kleine bestraatte paddocks voor 1 paard. Terwijl op de manege verderop alle pony's met de kudde een paar uur in de binnenbak staan.

Wat nog? drukplekken, onregelmatige paarden, geruk en pluk, rugklachten bij paarden, te zware ruiters, tienermeisjes als 'instructeur', groepen van 14 ruiters, gevaarlijke stalgangen, zure paarden. Check, allemaal wel eens tegengekomen. En geen van allen het goedkeuren waard!
Toch zijn deze zaken zelden gevolg van opzet, uiteindelijk is er meestal een oorzaak te vinden op financiëel, politiek of kennisgebied.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 19-09-17 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 10:53

Ik zie dat het me amper lukt om kort van stof te zijn... en ik bedenk me net nog iets:

Ik heb namelijk wel een geldbeluste manege gekend. Dat was een onderdeel van een vakantieketen die een manege hadden voor de toeristen. Daar was het van groot belang dat de bosritten geld opbrachten en de paarden zo min mogelijk kostten. Wisselend personeel, goedkope jonge krachten. en geen beleid vanuit een paardenhart, dát merk je meteen aan de kwaliteit.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:27

maar, wat ik daarin lees is 'maar ze bedoelen het niet zo'.

Als ik met de beste bedoelingen dieren slecht huisvest, praat dat het niet goed.

Je schrijft een mooi stuk, en jij bent waarschijnlijk die instructrice met passie, die op maneges met hopelijk alleen wat punten van kritiek komt.

Ik heb helaas toch vaak heel anders gezien, en ben blij dat ik af en toe een lesje mag geven en een buitenritje mee mag lopen op een stalling waar het níet zo is als dat ik toch helaas op veel maneges in de buurt zie.

N4N4
Berichten: 1108
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:33

In zoverre ken ik bepaalde
Manegehouders maar al te goed ja.

Zeg ook absoluut niet dat alle maneges slecht zijn( maar de meesten kunnen echt wel beter
)
..mijn 2 paarden heb ik mogen kopen van een manege om ze een mooi pensioen te geven.. deze manege geeft dus zeker wel om hun trouwe werknemers :j
Beide kapot .. dat dan weer wel

Maargoed ik ga er verder niet op in , aangezien ik het een prachtig mooi reclame plaatje vind wat je schetst ..
Helaas mijn beste ,is het echt niet de realiteit ..

ben dit jaar zelfs nog op een manege geweest , waar de pony's in een stand stonden en de paarden met zijn tweeen in een box .. gewoon hier in Nederland ..


Maargoed ieder zijn mening , jij de jouwe .. en ik de mijne :)F

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:59

Probleem ligt niet zozeer bij de manegehouder, dan wel de mensen die denken dat 15 euro voor een uur les veel is...

Stalling, hoefsmid, entingen, voer, hypotheek, personeel.. Zo ontzettend veel kosten. Wil je het goed doen, dan hebben de paarden 1 dag per week vrij, en 1 dag worden ze alleen getraind door een goede ruiter om de paarden op niveau te houden. Jaarlijke controle van de tandarts en zadelmaker......... En dan hebben we het nog niet over de zieke en kreupele paarden en de aanschaf van een nieuw paard.

Wendy1708

Berichten: 149
Geregistreerd: 12-01-08
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:05

Wat een leuk en goed geschreven stuk! Er wordt inderdaad vaak veel afgegeven op maneges. Vanzelfsprekend is het een bedrijf en is het soms niet mogelijk om op alle vlakken optimaal aan dierenwelzijn mee te kunnen doen. Maar de sociale controle op een manege is groot. Ik zie véél vaker misstanden op "gewone" pensionstallen of bij particulieren. O:)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:10

Lekker geromantiseerd verhaal.
Voor mij weinig werkelijkheid.
Die paarden zoveel mogelijk uren laten draaien met zo weinig mogelijk kosten.
En als ze kapot zijn mogen ze dat nog een paar jaar tot het echt niet meer kan en dan next.
En dan te weinig op een weide want ach ze hebben toch al beweging gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:13

Mooi stuk! Helemaal mee eens. Ik krijg soms zelf het idee dat je met de nek aan wordt gekeken als je op een manege rijdt... Dat jij wordt veroordeeld voor het feit dat je "daar deel aan neemt".

Tuurlijk, welzijn kan altijd beter. Maar zijn we niet bijna allemaal op een manege begonnen? Onze manege doet hun uiterste best voor het welzijn. Ieder paard hun eigen passende tuig, 's zomers gaan ze het land op zodra ze klaar zijn, en worden ze er 's ochtends weer vanaf gehaald. 's Winters worden ze elke ochtend een uurtje losgelaten in de bak. Zodra een pony of paard geblesseerd is, wordt er niet mee gereden. Vertoont een paard kenmerken van pijn? Dan wordt dat onderzocht. We leren bij ons niet alleen rijden, maar ook omgaan met het paard. toilleteren. Er wordt ons verteld over voer. We worden betrokken in de verzorging en mogen af en toe zelfs mee op wedstrijd in de vrachtwagen, als we nieuwsgierig zijn.


Jammer dat maneges zo vaak afgeschreven worden, want echt, ik heb er flink wat geleerd. :j

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:15

Ik ben het volledig met je eens! Manege houders hebben altijd hart voor de dieren en ja dan staan ze soms in kleine stallen of is de paddock niet gedraineerd en staan de paarden na een week slecht weer in de blub. Maar die zelfde manege houder krijgt geen lening van de bank om nieuwe stallen te bouwen of drainage aan te leggen. Al het spaargeld gaat op aan dat ene paard wat ziek wordt of aan nieuw tuigage wanneer er iets stuk is. Ik denk dat heel veel mensen enkel de buitenkant zien en niet echt naar zo'n bedrijf kijken.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:19

davinci2412 schreef:
Ik ben het volledig met je eens! Manege houders hebben altijd hart voor de dieren en ja dan staan ze soms in kleine stallen of is de paddock niet gedraineerd en staan de paarden na een week slecht weer in de blub. Maar die zelfde manege houder krijgt geen lening van de bank om nieuwe stallen te bouwen of drainage aan te leggen. Al het spaargeld gaat op aan dat ene paard wat ziek wordt of aan nieuw tuigage wanneer er iets stuk is. Ik denk dat heel veel mensen enkel de buitenkant zien en niet echt naar zo'n bedrijf kijken.

Dus omdat het geld op is mag er op welzijn geminderd worden?

Mizora

Berichten: 18092
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:26

Kelly_ann schreef:
Er wordt genoemd: donkere kleine stallen, die ken ik inderdaad. Ik ken ook de eigenaar, die best wil verbouwen hoor, maar een verbouwing voor meer licht (dak of wanden) en stallen van 4x4. Dat kost tonnen. Bovendien is er geen vergunning voor uitbreiding, wat wel vrij noodzakelijk is om je paarden weer kwijt te kunnen in deze grotere stallen.

Wat nog? drukplekken, onregelmatige paarden, geruk en pluk, rugklachten bij paarden, te zware ruiters, tienermeisjes als 'instructeur', groepen van 14 ruiters, gevaarlijke stalgangen, zure paarden. Check, allemaal wel eens tegengekomen. En geen van allen het goedkeuren waard!
Toch zijn deze zaken zelden gevolg van opzet, uiteindelijk is er meestal een oorzaak te vinden op financiëel, politiek of kennisgebied.


Gebrek aan kennis is nooit goed te praten. Dat is namelijk een keuze.

Net als donkere stallen. Jij hebt het over meer licht door dak of wanden aan te passen, maar wat dacht je van gewoon voldoende tl-balken ophangen (of led-verlichting, maar dat is met aanschaf duurder) en deze goed schoon te houden in plaats van er een cm dikke laag stof op te laten groeien waardoor er én minder licht door komt én een hoger brandrisico is? Dan heb je het ineens niet over tonnen, maar over 50-100€ per stal die je eenmalig moet investeren.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 12:47

Oh, in dat geval heeft dit bedrijf geen donkere stallen, want TL genoeg. Kwestie van overdag ook aanzetten :D

En kennis is zeker een keuze. Als je gaat praten over referentiekaders, dan heeft de manegehouder of medewerker die zeker. Hij of zij (en ik) zit in die wereld, en de particuliere paardenhouder zit in een andere wereld.
Zo goed als ik in mijn openingspost een kader schets. Schetsen jullie die van de misstanden op manegebedrijven. Je kader groter maken doe je door ook eens te kijken in dat andere kader. En laat ik met mijn schrijfsels een poging doen het kader van de manegehouder/paarden en instructeurs te schetsen.

Of ik genoeg kennis van zaken heb? Of romantiseer? at zou heel goed kunnen. Mijn kader is ook maar beperkt tot mijn eigen ervaringen.