Schrikachtig, karakter of aangeleerd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:05

Koper schreef:
Kendra schreef:
Ik ben het heel erg eens met pol1. Soms helpt niks. Charlotte Willekens heeft mij eens verteld dat echte 'waterpaarden' (paardentypen Laarakker) niet te veranderen zijn. Je kunt ze wel wat wennen en desensibiliseren, maar uiteindelijk helpt niks en wint de angst het altijd. Wij hebben zo'n paard op stal gehad. Enorm lief paard, mooi paard. Maar schrok overal van. Iedere verandering, iedere nieuwe ervaring was bedreigend....
Wat hielp: extreme reinheid, rust en regelmaat. Alles 100 x herhalen (ook nieuwe oefeningen waren eng...). Daarnaast Cranio. En een goede baas die zo'n paard aankon.

Het element Water is ook gekoppeld aan angst. Op energetisch gebied kun je best wel wat met zo'n paard maar niet iedereen wil dat.


Wat zou je kunnen doen dan? Vind ik interresant!


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:08

Koper schreef:
GabberGill schreef:
In mijn ogen heeft ieder paard een eigen karakter, maar zijn wij de bepalende factor in hun ontwikkeling

Wow, dat is wel heel erg mens-gecentreerd.

Ik kan er best in meegaan dat wij mensen een factor zijn in hoe een paard zich opstelt. Maar dé bepalende factor: nee.


Ben het met jullie allebei eens :D
Het paard is gewoon zoals hij is. Alleen wij vragen allerlei gekkigheid van ze in onze mensenwereld en hoe ze zich uiteindelijk daarin ontwikkelen, daar zijn wij uiteindelijk grotendeels bepalend voor.

Ik vind eigenlijk alle genoemde technieken prima, alleen bij mij is het wel een traject. Op het verkeerde moment heb je niets aan een goede techniek.

Dat traject begint bij het langzaam blootstellen vanaf de grond, juist laten snuffelen en actief zoeken naar ontspanning en het eindigt bij het enge negeren, kleine beetje stelling en gewoon doorrijden. Daar zit alleen wel heel veel tijd en training tussen.

Het zou dus kunnen dat ik het eerste jaar niet het enge actief op zoek, maar op het moment dat het paard klaar is voor een bepaalde uitdaging, zal ik dat juist wel opzoeken.


Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Schrikachtig, karakter of aangeleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:33

@koper: ook geïnteresseerd. Wij hebben gemerkt dat cranio hielp, dat gaat natuurlijk ook over energie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers