Springen met een tuiger?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Springen met een tuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-17 23:00

Hallo lieve dames en heren van Bokt! :)

Ten eerste hoop ik dat dit hier goed staat. :')

Maar om maar even meteen met de deur in huis te vallen, is het kwalijk om te springen met een tuiger? Ik bedoel hiermee uiteraard niet doelloos over hindernissen raggen, maar gecontroleerd met techniek en onder begeleiding van goede instructie te trainen en te kijken hoe ver het komt?

Ik heb namelijk zelf een tuiger die ik puur onder het zadel rijdt, voornamelijk dressuur, maar zij is ook gek op springen en ik vind dat voor de afwisseling ook erg leuk om te doen. We zijn beide nog erg groen maar ze pakt het enorm goed op met veel enthousiasme! Ze heeft ook getoond wel potentie te hebben, we hebben eens met haar vrij gesprongen waarbij ze soepeltjes over de 1,40m vloog (hoger vond ik niet zo nodig gezien haar leeftijd en omdat ik erg voorzichtig ben).

We hebben 1x per 1 á 2 weken springles met mijn instructeur, we springen dan ongeveer 70cm en oefenen vooral op techniek. Ik besprak laatst eventuele wedstrijd ambities met hem en hij zij dat ik eigenlijk echt niet hoger dan B moest springen met haar, ook al zou ze dat qua vermogen prima aankunnen. Als argument gaf hij hiervoor dat ze als tuigpaard geen springpaard is (duh :P ) en het daarom schadelijk zou zijn om naar hoger te streven.

Begrijp hierin alsjeblieft niet verkeerd dat ik naar internationale niveaus of het Z streef ofzo. Maar ik vroeg me af of het, zolang het paard uiteraard geen pijn of andere mankementen krijgt, aangeeft het zwaar te hebben of haar plezier verliest, zo kwalijk zou zijn om L of M te springen? Puur omdat ze een tuiger is?

Houd hierbij in achting dat ik enorm veel liefde, respect en waarde hecht aan mijn paard, ik zou haar nooit iets aandoen waarvan ik niet 100% zeker was dat het haar geen schade zou toe doen. Vandaar ook mijn vraag, ik probeer wat extra info in te winnen omdat ik twijfel aan de uitspraak van mijn instructeur.

Alvast bedankt voor de inzichten! :j

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!


Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Springen met een tuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:15

Volgens mij heeft mijn opa vroeger wel een tuigpaard gehad dat met 1 van mijn ooms Z sprong. Dus ik denk niet dat het kwaad kan, zolang ze het zelf uiteraard leuk vind. Naar mijn idee moet elk gezond paard gewoon een B parcours kunnen springen, of ze talent hebben en het leuk vinden is natuurlijk een ander verhaal.

Irkoon (v. Marlon)
Dressuur B+8
Springen B+2

Goof

Berichten: 28756
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Springen met een tuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:20

Ieder normaal en gezond paard kan wat springen dus als jouw paard dat leuk vindt; lekker doen!

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:21

Waarom zou je met een tuiger niet kunnen springen?
op de manege hadden ze een tuiger, die het geweldig leuk vond om te springen.

gewoon doen dus, als jullie het beiden leuk vinden

odilekk

Berichten: 488
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Midden in Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:27

Ik heb er niet heel veel verstand van, maar het lijkt mij niet dat het kwaad kan. Zolang je paard er plezier in houdt is er naar mijn idee geen probleem. Wanneer hij duidelijk aangeeft pijn te hebben of zijn grens bereikt te hebben, moet hier naar geluisterd worden, maar dit is bij ieder paard zo; tuiger of 'springpaard'.
De afstamming van mijn pony is onbekend en er wordt gezegd dat moeder deels tuiger was. Pony vindt springen geweldig en gaat alleen maar beter springen wanneer het op hoogte komt.

Heb je aan je instructeur gevraagd op welk gebied het volgens hem schadelijk zou zijn? Lichamelijk voor het paard of meer geestelijk bij jezelf (het als maar hoger willen en niet meer naar de signalen van het paard luisteren)?

Dressuur: M1 ~ Springen: M ~ Eventing: Z

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:29

Tenzij je paard met echt heel slecht lichaamsgebruik springt, zie ik niet in waarom niet.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Springen met een tuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-17 23:50

@odilekk, uiteraard heb ik dat aan hem gevraagd. Hij gaf als argument hierbij dat het lichamelijk zou zijn, omdat ze met haar typische tuiger out when rechte, zelfs enigszins karperrug heeft (welke overigens perfect bespierd en getraind is, hierdoor geen belemmeren met rijden), en ze ietwat steil is op de achterbenen. Daarentegen gaf hij wel aan dat ze enorm soepel en gemakkelijk springt wat ik dan weer een beetje tegenstrijdig vind.
Geestelijk heeft hij niet genoemd, maar ik weet dat hij in het verleden een aantal ruiters heeft gehad die hij met hart en ziel heeft getraind (zelfde verhaal voor mij, hij heeft echt passie voor zijn vak) die vervolgens de dressuur zijn gaan verslonsen en lang leve de lol zijn gaan springen. Ik kan me dus indenken dat hij misschien bang is dat dat ook bij mij zal gebeuren, maar ik ben echt niet dat type persoon, vind dressuur rijden juist hartstikke leuk.


@Geryon, zover ik weet en anderen mij hebben verteld kan ze heel goed en soepel springen, kleine uitzondering is wanneer ze door onervarenheid te dicht op de sprong afzet en dan wat onhandig er overheen komt omdat ze niks wil aftikken.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: Springen met een tuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:59

Op Facebook kwam ik ook eens een filmpje tegen van tuiger in het Z of ZZ zelfs volgens mij!

https://www.instagram.com/zomora.horses/
They don't judge, gossip or lie. Horses, our true friends. He might only be here for a part of your life, but for him you are his whole life :+:

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Springen met een tuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 00:02

Waarom niet? Ik begrijp je vraag niet.

Hier op een groot concours in de buurt deed ook een keer een tuiger mee in het ZZ, dier sprong heel goed en fel.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-17 00:08

GJ9 schreef:
Waarom niet? Ik begrijp je vraag niet.

Hier op een groot concours in de buurt deed ook een keer een tuiger mee in het ZZ, dier sprong heel goed en fel.


Ik ben gewoon op zoek naar de mening van anderen hier over. Zoals ik al aangaf geef ik enorm veel om mijn paard en zou ik het nóóit over mijn hart verkrijgen om iets te doen waarvan ik wist dat het slecht voor haar was of waarmee ik haar stuk maakte.
Dus inderdaad zoals de aardige mensen hierboven aangeven, ervaringen van andere tuigpaarden in de springsport of een affirmatie dat het niet schadelijk is om met haar te springen.

Het zat me gewoon dwars. :')

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: Springen met een tuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:05

Miss mosterd na de maaltijd, maar ik denk dat ongeforceerd gymnastiserend springen juist voor een tuigpaard heel goed is. Ruggebruik, ontspanning in de bovenlijn is vaak voor dat soort paarden lastig, dus galopperen en springen is vaak een hele goede manier om de rug en lendenpartij losser te krijgen. Plus afwisseling voor het koppie natuurlijk!

bentefoto

Berichten: 415
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Springen met een tuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:12

Met een tuiger springen is misschien wat lastiger maar zeker niet kwalijk of onmogelijk! Dus ik zou zeggen, lekker doen! *\o/*

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:24

bentefoto schreef:
Met een tuiger springen is misschien wat lastiger maar zeker niet kwalijk of onmogelijk! Dus ik zou zeggen, lekker doen! *\o/*


Lastiger met voor de lol tot een metertje springen denk ik niet eens... als het paard graag wil en lichamelijk niets mankeert is dat geen probleem.
Wil je uiteindelijk echt veel hoger gaan springen, moeilijkere afstanden of technische parcoursen zou een bouw wat in de weg kunnen zitten... maar zo nadelig vind ik de bouw van tuigers eigenlijk niet voor het springen... kracht hebben ze vaak ook zat, handigheid en de mogelijkheid goed te basculeren misschien wat minder?

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:30

Viennanova schreef:
Miss mosterd na de maaltijd, maar ik denk dat ongeforceerd gymnastiserend springen juist voor een tuigpaard heel goed is. Ruggebruik, ontspanning in de bovenlijn is vaak voor dat soort paarden lastig, dus galopperen en springen is vaak een hele goede manier om de rug en lendenpartij losser te krijgen. Plus afwisseling voor het koppie natuurlijk!


Precies dit, ik vind dat juist voor een tuigpaard het gymnastiseren een heel erg belangrijk onderdeel van je training zou moeten zijn.
Lekker doen! Plus, ik zou echt niet weten waarom ze volgens jouw instructeur wel een 1.00 meter parcours zou kunnen springen en geen L of hoger.
Ik heb me altijd laten vertellen dat het niet in de hoogtes zit maar in de techniek en beheersing (tot op zekere hoogte := als je begrijpt wat ik bedoel)
En jouw knapperd is aardig aan de maat, vind springen leuk en leert het dus blijkbaar ook steeds beter te doen. De tijd zal uitwijzen wat voor haar haalbaar is, maar ik zou me niet door zo'n uitspraak aan een limiet laten leggen denk ik :)

HET LEVEN IS RUIGER MET EEN TUIGER!

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:33

c_alsemgeest schreef:
bentefoto schreef:
Met een tuiger springen is misschien wat lastiger maar zeker niet kwalijk of onmogelijk! Dus ik zou zeggen, lekker doen! *\o/*


Lastiger met voor de lol tot een metertje springen denk ik niet eens... als het paard graag wil en lichamelijk niets mankeert is dat geen probleem.
Wil je uiteindelijk echt veel hoger gaan springen, moeilijkere afstanden of technische parcoursen zou een bouw wat in de weg kunnen zitten... maar zo nadelig vind ik de bouw van tuigers eigenlijk niet voor het springen... kracht hebben ze vaak ook zat, handigheid en de mogelijkheid goed te basculeren misschien wat minder?



Talent en handigheid zal denk ik per dier verschillen. Ik heb ook wel eens een blauwe maandag springles gehad met die van mij en daar toen echt complimenten over gehad qua lichaamsgebruik. Ze heeft ook een drive om alles te laten liggen, komt bij grotere hoogtes (als ik eens een goede dag heb, ik ben nl. een schijterd) ook mooi rond over de hindernis.
Mijn familie zit in de tuigpaarden en geeft ook aan dat de meesten gewoon goed kunnen springen en dat de uitspraak "Tuigers kunnen niet springen" eerder een vooroordeel is dan een waarheid.

Overigens: Ik heb vaker dressuurpaarden bijna hun nek zien breken over een hindernisje dan tuigpaarden :)

HET LEVEN IS RUIGER MET EEN TUIGER!

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:49

Waarom zou je met een tuiger niet kunnen springen ?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers