Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 19:49

c_alsemgeest schreef:
Zonder teugels was dat wat lastig... omtrekken, terugrijden op zit ook :')
Tel daarbij op dat het een onbekend paard voor mij was.


Op de zit terugrijden kun je sowieso wel vergeten met een paard dat echt in paniek is. 8-)
Hoe heb je hem dan toch geremd als je helemaal geen teugels meer had? Of had je nog wel gewoon een teugel en was het meer een kwestie van de juiste plek vinden om hem om te trekken? Als je alleen een rechterteugel hebt en je hebt alleen links ruimte om te draaien dan wordt dat inderdaad wat lastig ja. 8-)

Citaat:
Als een paard schrikt en een sprintje trekt, is dat gewoon weg schieten. Echt aan de kletter gaan is iets anders imo.


Absoluut waar. Als jij zegt dat je écht op hol bent geslagen en dat jouw rengalopervaring helemaal niets hielp, moet ik dat net zo goed geloven als wanneer ik zeg dat ik ook verschillende keren echt op hol bent geslagen en mijn rengalopervaring me wel hielp. Voor de ander invullen dat als die niet echt bang was het dan ook geen echt aan de kletter gaan was is zinloos. ;)

Irisjeeh1999

Berichten: 717
Geregistreerd: 10-04-16
Woonplaats: Drenthe

Re: Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:09

Paardrijden is een nobby/sport en dat is voor je plezier. Of jij plezier haalt uit een stuk rengalop, is jouw mening. Iemand kan niet bepalen wat jij leuk vind om te doen. Dus gewoon lekker een rustig galopje is ook gewoon prima paardrijden. Dikke onzin dus dat je beter kunt stoppen als je niet hard durft/wilt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:20

Ineke2 schreef:
Hahaha Cayenne dat is grappig _O-
Was je alleen of met meerdere?

In haar eentje komt er niet meer dan een handgalop uit, met meerdere wil ze wel harder gaan.


Met een groep. Was best sneu dat ik links en rechts keihard door kleine pony's werd ingehaald hahaha :')

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 21:15

Cayenne schreef:
Ineke2 schreef:
Hahaha Cayenne dat is grappig _O-
Was je alleen of met meerdere?

In haar eentje komt er niet meer dan een handgalop uit, met meerdere wil ze wel harder gaan.


Met een groep. Was best sneu dat ik links en rechts keihard door kleine pony's werd ingehaald hahaha :')

Ach, op die wijze is nog altijd beter dan die ponyclub op het strand, die ik eens achterop reed.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 21:21

Jij hoeft echt niet te verantwoorden dat jouw paard echt wel in rengalop gaat in de wei en bij je bijrijdster.

Dit is gewoon zuigen... proberen een reactie uit te lokken bij jou en 'ja maar' lekker in discussie te kunnen gaan.

Jij bepaalt wat er met jouw paard gedaan wordt.
Rengalop is geen voorwaarde om een paard te mogen hebben of een manier om je paard gezond te houden.

Onzin. Ik ben zelden in rengalop geweest met paarden, gewoon puur omdat sommige niet zo hard gaan/kunnen. Ik durf dat zelf prima, maar niet ieder paard kan of doet dat.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 21:32

xyzutu2 schreef:
c_alsemgeest schreef:
Zonder teugels was dat wat lastig... omtrekken, terugrijden op zit ook :')
Tel daarbij op dat het een onbekend paard voor mij was.


Op de zit terugrijden kun je sowieso wel vergeten met een paard dat echt in paniek is. 8-)
Hoe heb je hem dan toch geremd als je helemaal geen teugels meer had? Of had je nog wel gewoon een teugel en was het meer een kwestie van de juiste plek vinden om hem om te trekken? Als je alleen een rechterteugel hebt en je hebt alleen links ruimte om te draaien dan wordt dat inderdaad wat lastig ja. 8-)

Citaat:
Als een paard schrikt en een sprintje trekt, is dat gewoon weg schieten. Echt aan de kletter gaan is iets anders imo.


Absoluut waar. Als jij zegt dat je écht op hol bent geslagen en dat jouw rengalopervaring helemaal niets hielp, moet ik dat net zo goed geloven als wanneer ik zeg dat ik ook verschillende keren echt op hol bent geslagen en mijn rengalopervaring me wel hielp. Voor de ander invullen dat als die niet echt bang was het dan ook geen echt aan de kletter gaan was is zinloos. ;)


Paard is gelukkig op een gegeven moment gestopt toen we voor een hoog hek uitkwamen die voor de grote weg stond. Hij remde toen heel erg af waardoor ik het stukje teugel kon pakken en hem om kon trekken.
Maar het zou kunnen dat jouw ervaring geholpen heeft. Ik had er ook ervaring mee... maar ik kon er niets mee redden :+
Maargoed, dit was ook een heel uitzonderlijk geval.
Mijn merrie Warina wilde buiten ook altijd aan de ren, maar dat kon ik na een paar meters altijd terug krijgen.

Maar zoals de TS de vraag stelde... als iemand bewust nooit rengalop doet, denk jij dan dat het een mindere ruiter is? Of er niet meer op moet gaan zitten. Ik denk dat namelijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:09

c_alsemgeest schreef:
Maar zoals de TS de vraag stelde... als iemand bewust nooit rengalop doet, denk jij dan dat het een mindere ruiter is? Of er niet meer op moet gaan zitten. Ik denk dat namelijk niet.


Absoluut niet, ik dacht dat dat uit mijn posts hierboven ook wel duidelijk was; ik denk dat ervaring met keiharde rengalop je wel kan helpen (voor zover mogelijk) het hoofd koel te houden als je paard er ineens keihard vandoor gaat. In mijn ervaring is dat hetzelfde als springen; het helpt als je een paar hindernisjes gedaan hebt, dan zit je een bok of een onverwachte sprong ook wat makkelijker uit.
Maar dat is ook alleen maar een theoretische hulp; zat ruiters die wel ervaring met rengalop hebben en alsnog de teugels weggooien als het paard er illegaal in een rengalop vandoor gaat. Een goede voorbereiding is het halve werk, maar het is geen garantie.

Zoals ik in mijn eerdere posts ook al schreef; het is onzin dat je als je geen rengalop (of piaffe of sprongen van meer dan een meter of passage of wat dan ook) kunt/wilt je niet zou mogen rijden of een minderwaardige ruiter bent. Net zoals dat het onzin is dat als je een paard hebt, je ook verplicht bent om hem in rengalop te zetten. Ik vind het ook heel raar om dat zo stellig tegen een mederuiter te zeggen, zeker als die mederuiter zoals de TS door lichamelijke problemen überhaupt geen rengalop kan doen.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:14

wat een onzin!!!

Ik rij mijn paard op strand alleen maar in een handgalopje over het strand!
waarom zou een paard in rengalop moeten. de kans krijgen om een gruwelijke mis stap te maken of dat ze in de rengalop van iets schrikken en je er zelf af vliegt.

Nee hoor gewoon lekker handgalopje of midengalopje vind een paard ook fijn

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:43

Ok xyzutu2 zijn we het daar iig helemaal over eens :+

Anoniem

Re: Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:45

Kan ook niet anders lijkt mij. :D
In Duitsland zijn ze daar trouwens nog wel strenger/traditioneler in; je zou jezelf geen ruiter mogen noemen als je niet regelmatig ook springt, buitenritten maakt en inderdaad ook de rengalop oefent. Maar goed, in Duitsland hebben ze daar ook net wat meer ruimte voor. ;)

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:49

Ja zal best... al je ik echt veel ruiters die je echt met een stok niet over een sprong heen krijgt :')
Ik en Uni vonden het wel heel leuk om te doen... maar hoger dan 1 meter kwamen we ook echt niet :')

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 23:19

xyzutu2 schreef:
Kan ook niet anders lijkt mij. :D
In Duitsland zijn ze daar trouwens nog wel strenger/traditioneler in; je zou jezelf geen ruiter mogen noemen als je niet regelmatig ook springt, buitenritten maakt en inderdaad ook de rengalop oefent. Maar goed, in Duitsland hebben ze daar ook net wat meer ruimte voor. ;)

:+
Ik spring niet ( wel een paar keer gedaan en daarmee regelmatig eraf gevallen, dus ik hou het nu bij kijken naar springen)

Rij wel buiten, dat is gewoon leuker dan " alleen rondjes in de bak" hoewel ik dat heus echt leuk vind. Paardlief alleen niet zo :D

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 23:22

Ja die van mij vond alles leuk... :')
Heb bijna geen rij foto's waar de oortjes niet op steeltjes stonden :+ En ja... hij was meestal meer met zijn omgeving bezig dan met mij :+
Laatst foto's uit zitten zoeken en ik had er welgeteld 1 met oortjes naar mij... en daar zie je ook duidelijk dat ik illigaal tegen hem praat in de uitgestrekte galop :')

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 00:19

Tsja. Durf ik in rengalop? Ja.

Vind ik het fijn in rengalop? Absoluut niet. De laatste keer dat ik volle rengalop gereden heb ben ik keihard over de kop geslagen (cap vol doormidden) inclusief paard omdat paardlief over een steen probeerde te springen maar te hard ging om zijn benen op tijd omhoog te trekken. Ik ben me dus ook behoorlijk bewust van de risico's van zo'n keiharde galop. Niet omdat ik bang ben dat ik niet kan blijven zitten, maar wel omdat als er wel iets misgaat of paard struikelt even, je samen behoorlijk hard ten val kunt komen.

Ben ik daarom een mindere ruiter? Ik zou niet weten waarom.

Maar ja, ik ben gezegend met een paard dat niet eens begrijpt dat ze harder kan in galop dan een handgalopje :') Als paarden om haar heen in rengalop wegvliegen blijft madam in een heerlijk relaxt arbeidsgalopje (tot lichte middengalop) door dansen := Die denkt dan echt: "Ja jongens, zo hard kan ik niet hoor, ik zie jullie zometeen wel weer". :')

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 01:08

Ik heb ooit een paard gehad wat zelf besloot lekker in rengalop te gaan. Ik kon echt niet meer tot haar doordringen om haar te stoppen of te sturen tot we op een heel mul stuk van het bospad kwamen. Toen heb ik haar de bossen in getrokken. Meteen daarna wilde ze er weer vandoor maar toen was ik er op berekend en stond ze al met haar neus tegen een boom aan :+ . Ik durfde daarna nog wel in een handgalopje, maar dan nooit meer dan 2 keer achter elkaar op hetzelfde pas anders wilde ze alweer, heb haar na die ene keer behoorlijk wat keren in de bosjes of tegen een boom aan moeten sturen. Maar bewust rengalop met haar, echt niet :n .
Het paard wat ik nu heb durf ik flinke stukken mee naar buiten in draf. Galopperen buiten doe ik echt niet. Heb op een stal gestaan waar ze een terrein van 3 ha hadden, zonder omheining, om op te trainen en je moest een stukje over de weg om bij de stal terug te komen. Mijn paard is daar 3 keer aan de kletter gegaan vanuit galop. Koppie er op, oortjes er op en gaan *\o/* . Heb hem 3 keer met de grootst mogelijke moeite kunnen stoppen vlak voor hij de weg op rende. Dit wil ik echt niet buiten mee maken. Rennen doet hij maar lekker op de wei met zijn vrienden. Daar heeft hij een flinke track waar hij lekker tempo kan zetten :+ .

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 18:41

Ehm, TS, als je nu een zo hard gaat rennen met je paard dat ie mee kan galopperen, dan doen jullie samen ren-galop
}:) }:)

Jouw stalgenoot ook weer gelukkig.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 18:44

Wat hebben ze jou nou voor raars aangepraat?

Je moet toch zelf weten wat je doet met je paard.

Ik zelf heb weleens in een rengalop gereden en ik vind het heerlijk, maar dat kan helaas bijna niet meer veilig, want overal lopen er mensen en of staan er obstakels in de weg.

Dus ga maar lekker in een gewone galop, wel zo veilig en verstandig.

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 18:52

Volgens mij heb ik in m'n leven ooit 1x in rengalop gegaloppeerd. Ik rij inmiddels 20 jaar :+

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 18:52

Ragdollcat schreef:
Ik zelf heb weleens in een rengalop gereden en ik vind het heerlijk, maar dat kan helaas bijna niet meer veilig, want overal lopen er mensen en of staan er obstakels in de weg.

Dus ga maar lekker in een gewone galop, wel zo veilig en verstandig.


Ook dat :D

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 18:57

ikke schreef:
Ehm, TS, als je nu een zo hard gaat rennen met je paard dat ie mee kan galopperen, dan doen jullie samen ren-galop
}:) }:)

Jouw stalgenoot ook weer gelukkig.

_O- zo hard kan ik niet rennen, maar briljante opmerking :D

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 21:16

Ook ik vind dat je zeker geen mindere ruiter bent! Er zijn mensen die er echt van houden om knoerhard door het bos/op het strand te galopperen.
Ik kies toch voor mijn eigen veiligheid met een drafje en (rustig) galopje!
Niks moet alles mag met paardrijden, en dat vind ik juist zo fijn :D

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 22:58

Wat een onzin!

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 06:35

Kairos schreef:
Wat een onzin!

Haha dat is duidelijk :')

_Fabian
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:48

Ineke2 schreef:
Nu zei diegene waarmee ik reed "Als je je paard nooit vol gas durft te rijden, moet je er eigenlijk niet meer op willen rijden"

Zijn er meer mensen met de mening dat als je niet in rengalop durft je dan maar niet meer zou moeten rijden?


Dit vind ik best een moeilijke. Aan de ene kant ben ik het helemaal eens met het idee dat je je paard of jezelf niets per se tekort doet als je niet voluit galoppeert en uiteraard ben je er al helemaal geen 'mindere ruiter / amazone' om. Maar als ik voor mezelf erover denk:

Toen ik nog niet zo lang reed en nog niet zoveel vertrouwen had, was ik er juist blij mee dat mijn instructeur ons buiten steeds harder liet galopperen (tot uiteindelijk 1 km volle rengalop over lange zandweg, verlichte zit, af en toe bukken voor takken :) ). In langzamere gangen kreeg ik (ook in de winter binnen) meer vertrouwen dankzij de ervaring van een snelle galop buiten (ook voor als je paard aan de kletter gaat). Als ik nog zou rijden én als ik hard galopperen níet leuk zou vinden, zou ik voor mezelf toch wel heel af en toe het harde galopperen buiten 'oefenen' om het gevoel te houden, maar dat is enkel voor mijn eigen vertrouwen.

esmeeenw

Berichten: 56
Geregistreerd: 10-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 19:47

Heyy
Ik vind het een beetje onzin wat dat meisje zei.
Ik durf ook niet altijd hard te gaan, maar dan is het niet gelijk dat je paardrijden moet opgeven.
Je kan zoveel andere dingen doen dan rengalop.