Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:56

In de polder bij ons ga ik ook niet vol gas. Vol gas kan naar mijn mening enkel op een lang bospad of op het strand.

Mijn paard is ooit er zo hard vandoor gegaan in de polder dus enkel nog gecontroleerd tempo en niet volgas in de polder.

Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:59

bruintje123 schreef:
gekvanfleur schreef:
Kom ik jullie dus altijd tegen in het bos :P

Ben ik lekker aan het racen, kom ik weer een paard tegen die 20 cm groter is dan de mijne, maar die amper vooruit komt in galop. :+

Ik kan er niet over meepraten, en ik vind het stiekem persoonijk lastig omgaan met 'bange' mensen, want ik race graag. Maar ik denk dat het tegenwoordig ook te weinig aangeleerd wordt. Ik reed een keer met 3 mensen die Z2 reden en doodsangsten uitstonden in een lekker rengalopje, tja kun je dan echt rijden denk ik dan. Je moet een paard ook leren te racen en 'leren' omgaan met wat vreemde bewegingen en noodstops.

Aangeleerd heb ik het wel. Ik vond het zelfs super tof.
En een noodstop of opzij springen geen probleem. Nog steeds niet. Dat zit ik wel uit. Dat verleer je niet snel denk ik.
Met zadelmak maken en parcours klaar maken was dat allemaal wel wat voorbij kwam.
Maar ik weet niet hoe oud jij bent maar ik bemerk bij mij dat dingen met de leeftijd veranderen. Tenminste voor mij wel.

Zo heb ik ook wel plezier.


Als kind/jongere ging ik veel in rengalop met mijn pony. Daarna altijd blijven rijden en het eigenlijk nooit meer gedaan. Sinds twee jaar heb ik het weer helemaal ontdekt, vind het heerlijk. Ik ben vorige week 51 geworden...

Overigens pas ik me altijd aan anderen aan waar ik mee ga hoor. Als iemand alleen een verzameld galopje wil ook prima en als iemand alleen wil stappen en/of draven, dan doen we dat. Iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt, rekening houdend met anderen. En ruiters moeten vooral geen schrik krijgen door ze dingen op te dringen, dan zijn we nog verder van huis.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 18:03

Misschien dat ik het met een ander paard ook weer leuk zou vinden. Dit is de eerste waarmee ik het niet meer doe. Zijn galop is niet zijn sterkste punt zeg maar. In gewone galop hebben we ook al eens een koprol gemaakt.
Maar ik ben vroeger ook wel vaker dan eens met paard en al gevallen, dat maakte geen indruk, nu wel.
Ik ben echt wel veranderd.
Maar wie weet met een van de twee jarige die er nu staat. Een van hun heeft een geweldige galop, dat heb ik nu al gezien :)
Maar ik reken er niet meer op.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 18:04

Shadow0 schreef:
Gekvanfleur, maar voor wie moet dat? Waarom de wens om een kwalificatie van 'echt' rijden te maken alsof het ene beter is dan het andere? Volgens mij moet iedereen lekker hun eigen hobby volgen, je hoeft niets te bewijzen aan anderen.

En als je samen gaat rijden, is het vooral handig om vooraf te bespreken wat de wensen en de compromissen zijn, denk ik. Ik snap bijvoorbeeld echt wel dat als je op pad gaat met het idee om even lekker voluit te gaan over een mooi open stuk, het heel frustrerend is als dat niet zo is, maar dat is een punt waar goede communicatie vooraf wonderen kan verrichten.

Ik zeg toch nergens dat het moet???
Maar ik vind het vreemd dat iets als een rengalop (wat niet meer is als een snelle galop) blijkbaar zoveel angst inboezemd bij mensen. Het is een paard, die kunnen af en toe een gek sprintje trekken, eens flink bokken of opzij springen en meteen even half omdraaien.

Maar zoals ik al zei: voor mij is dat de definitie van een goede ruiter zijn en voor iemand anders ligt het anders. Zoveel mensen zoveel wensen. :)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 18:07

Ik heb 1 keer onbedoeld met James een rengalop gedaan. In het bos, zonder zadel. :') Ik scheet 7 kleuren strond, want grappig vond ik het niet. Maar hé ben wel blijven zitten. _/-\o_ En James had lol voor 10. _O- Eikel. _O-

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 18:07

pateeke schreef:
Als ik jouw bericht lees, heb ik de indruk dat zowel jij als je paard zich er ok bij voelen om niet in rengalop te gaan, dus dan is er toch niets mis mee?
Ja oké, je raakt best niet in paniek als je paard in rengalop gaat want het kan altijd en je weet best wat je in zo'n geval kan doen om hem rustig te krijgen, maar meer dan dat is het niet.
Gewoon lekker blijven doen zoals je bezig bent!

Paardlief word er wel blij van als we met zijn tweeën rijden en dan voluit mag.
Ze wilde er ook graag achteraan, maar toen ik de hulpen gaf dat ze niet harder mocht van mij dan een midden galop trok ze niet meer aan en bleef ze op dat langzamere tempo galopperen.
Met de eerste galop was ik daar héél blij om, want er kwam een man met hond aan uit een zijpad en die man riep tegen zijn hond heel hard "hier!" Het paard van degene waar ik mee reed schrok zich het apezuur en nam een mega sprong opzij. Wij waren er nog even vandaan dus mijn paard was niet onder de indruk :)

Ik ben met schade en schande ouder geworden he... en meestal als er een klein stemmetje zegt " niet doen" en ik doe het toch omdat ik vind dat ik iets moet kunnen omdat het toch " leuk" is. In elk geval dat vinden anderen dan vaak leuk... dan gaat het bij mij mis...

Onverwachts in rengalop ja dat kan... en ja toen was ik in dikke paniek. Heb niet gegild, maar zat de eerste paar seconden als bevroren op dat paard. Daarna kon ik weer handelen. Hij reageerde nergens meer op, teugels los, vast etc. Zwaarder zitten dat lukte niet... bij het laatste stuk gras voordat wij op de openbare weg zouden komen heb ik mijzelf eraf laten vallen.
Het paard is in zijn eentje naar stal gerend en daar gelukkig zonder verwondingen aangekomen. Zelf had ik een gekneusde pols door de val.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 18:11

Ik vind rengalop iets voor de renbaan! Ik leer het mijn paarden ook absoluut niet! Rengalop voegt voor mij geen meerwaarde toe in de gehele rijerij..

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 18:14

gekvanfleur schreef:
Kom ik jullie dus altijd tegen in het bos :P

Ben ik lekker aan het racen, kom ik weer een paard tegen die 20 cm groter is dan de mijne, maar die amper vooruit komt in galop. :+

Ik kan er niet over meepraten, en ik vind het stiekem persoonijk lastig omgaan met 'bange' mensen, want ik race graag. Maar ik denk dat het tegenwoordig ook te weinig aangeleerd wordt. Ik reed een keer met 3 mensen die Z2 reden en doodsangsten uitstonden in een lekker rengalopje, tja kun je dan echt rijden denk ik dan. Je moet een paard ook leren te racen en 'leren' omgaan met wat vreemde bewegingen en noodstops.

Waarom moet een paard dat leren? Die kunnen dat al hoor. Van nature...
IK kan zelf niet zo goed omgaan met vreemde bewegingen en noodstops. Dáárom durf ik dus niet in rengalop. Dat jij daar niet zo goed mee om kunt gaan is niet mijn probleem, maar dat van jou zelf vindt je ook niet?
Ik persoonlijk ga dan dus ook niet buitenrijden met jou óf jij doet je ding en gaat lekker racen maar wacht dan even later een paar minuten op ons die wat langzamer aan komen :)

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Nooit in rengalop = niet meer paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 18:25

Ik vind het interessant om als ruiter een rengalop te kunnen, al is het maar dat je kan blijven zitten als ze eens aan de kletter gaan en dan ook nog voldoende balans hebt om ze te kunnen stilzetten of om te trekken.
Maar een must om regelmatig in rengalop te gaan? Absoluut niet. Ikzelf doe het zelden, met mijn oudste merrie gingen we wel eens voluit (topsnelheid 43 km per uur met een belgisch trekpaard :D), mijn jongste gaat een heel stuk harder, maar die heb ik nog nooit helemaal voluit durven zetten. Een goede pittige galop is voor mij prima, maar veel harder hoeft het niet (en dan gaat het me niet om het blijven zitten of het idee dat ik ze niet meer stil krijg, want de rem zit er wel op, maar wel de angst dat ze eventueel zou kunnen struikelen en samen overkop gaan, dan ben ik nl plat.)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 18:28

Ik ging vroeger regelmatig zo hard mogelijk met mijn ex-verzorgpaard. Dat was een mix met een Arabier. Man, man, man wat kon die hard. Tranen in de ogen van de wind. Spannend, maar kicken!
edit,. Maar dan moet paardlief idd niet struikelen......... brrr... :wow:

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 18:34

De mijne kon ik vol laten gaan... ook vaak gedaan op het strand of op een speciaal breed pad op de Veluwe.
Maar van hem wist ik ook 100% dat ik hem weer bij me zou krijgen. Hard was hard, en terugrijden was ook direct terug. Heb ik vaak profijt van gehad... zeker op het strand als andere paarden aan de kletter gingen kon ik hem prima bij me houden. Liep die zich wel wat druk te maken en een beetje te bokken. Maar nooit erachter aan of harder :n

Maar toen die ruim een jaar geleden nogal in de kreukels had gelegen na een ongeluk heb ik het nooit meer gedaan. Niet voor mezelf, maar omdat ik bang was dat hij zich kapot zou lopen. Op het land rende die ook altijd wel, maar dan zat er geen extra gewicht op zijn rug.

Maar ik vindt het onzin om te vinden dat je niet erop moet als je geen rengalop doet. Als je paard regelmatig buiten komt kan die het zelf wel... en ze hebben het echt niet nodig onder de man. :)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 18:42

Ineke2 schreef:
gekvanfleur schreef:
Kom ik jullie dus altijd tegen in het bos :P

Ben ik lekker aan het racen, kom ik weer een paard tegen die 20 cm groter is dan de mijne, maar die amper vooruit komt in galop. :+

Ik kan er niet over meepraten, en ik vind het stiekem persoonijk lastig omgaan met 'bange' mensen, want ik race graag. Maar ik denk dat het tegenwoordig ook te weinig aangeleerd wordt. Ik reed een keer met 3 mensen die Z2 reden en doodsangsten uitstonden in een lekker rengalopje, tja kun je dan echt rijden denk ik dan. Je moet een paard ook leren te racen en 'leren' omgaan met wat vreemde bewegingen en noodstops.

Waarom moet een paard dat leren? Die kunnen dat al hoor. Van nature...
IK kan zelf niet zo goed omgaan met vreemde bewegingen en noodstops. Dáárom durf ik dus niet in rengalop. Dat jij daar niet zo goed mee om kunt gaan is niet mijn probleem, maar dat van jou zelf vindt je ook niet?
Ik persoonlijk ga dan dus ook niet buitenrijden met jou óf jij doet je ding en gaat lekker racen maar wacht dan even later een paar minuten op ons die wat langzamer aan komen :)


Vindt je ook niet?? (Hoort de juf 50 jaar geleden praten) :Y)

Nou ik zeg nergens dat het iemands probleem is. Ik zeg alleen dat ik het lastig vind omdat ik wel graag race. Maar als ik zeg dat ik iets lastig vind zeg ik nergens dat ik daar andermans probleem van maak of wel? Als ik met anderen buitenrij rijd ik altijd rustig aan en stel ik mij erop in.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 18:47

Alsof er voor zoiets 1 algemene stelregel bestaat. Je hebt nog altijd te maken met een paard en een ruiter.

Als de ruiter het niet prettig vindt om in rengalop te gaan -> dan niet doen
Als het onverantwoord is om het paard in rengalop te rijden -> dan niet doen
Als beiden er niks aan vinden -> dan niet doen
Als het verantwoord kan en paard en ruiter vinden het leuk -> dan wel doen

Maar dat geldt voor alles wat je doet wanneer je rijdt.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 18:53

gekvanfleur schreef:
Vindt je ook niet?? (Hoort de juf 50 jaar geleden praten) :Y)

Nou ik zeg nergens dat het iemands probleem is. Ik zeg alleen dat ik het lastig vind omdat ik wel graag race. Maar als ik zeg dat ik iets lastig vind zeg ik nergens dat ik daar andermans probleem van maak of wel? Als ik met anderen buitenrij rijd ik altijd rustig aan en stel ik mij erop in.

Serieus, waarom reageer jij eigenlijk op mijn topic?
Ik heb trouwens het idee dat je jonger bent dus die eerste zin slaat al nergens op.
Daarnaast voeg je tot nu toe niet echt iets toe in deze discussie. Behalve dat je het lastig vind omdat jij wel graag wel in rengalop wil maar daar dit topic niet over :)

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 18:55

Ik vind het wel interessant te lezen dat de meesten rengalop gelijk stellen aan 'aan de kletter gaan'. Dat heeft naar mijn idee geen *piep* met elkaar te maken.

Wel denk ik dat als een paard er vandoor wil, dat 'makkelijker' voor het paard is als hij al geleerd heeft dat 'hard' gaan buiten toegestaan is. Mijn paarden mogen buiten niet hard, en als ze een keer ergens van schrikken, dan springen ze 10 meter weg and that's it.

Overigens blijft voor mij dé reden geen rengalop te rijden dat je je paard daarmee knoerthard de verzuring in werkt, omdat je vrijwel altijd vér in het anaerobe gebied aan het rijden bent. En dat moet je niet willen.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 18:58

Vol gas, waar het kan en verantwoord is en gecontroleerd door mij en als mijn paard het wil, top. Heerlijk. Kicken.

Maar ik ga bijv geen 1m meer springen, vroeger wel. Nu ben ik 53 en doe ik dat niet meer, lagere sprongetjes wel maar hoger vind ik eng.

Ben ik dan bang voor mijn paard? Ben ik dan een slechte ruiter? Ben ik dan te onzeker en moet ik heroverwegen of ik wel wil paardrijden?

Welnee, ik doe waar ik zin in heb en wat ik kan en waar mijn paard met mij plezier in heeft. Daar gaat het toch om?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:04

Ineke2 schreef:
gekvanfleur schreef:
Vindt je ook niet?? (Hoort de juf 50 jaar geleden praten) :Y)

Nou ik zeg nergens dat het iemands probleem is. Ik zeg alleen dat ik het lastig vind omdat ik wel graag race. Maar als ik zeg dat ik iets lastig vind zeg ik nergens dat ik daar andermans probleem van maak of wel? Als ik met anderen buitenrij rijd ik altijd rustig aan en stel ik mij erop in.

Serieus, waarom reageer jij eigenlijk op mijn topic?
Ik heb trouwens het idee dat je jonger bent dus die eerste zin slaat al nergens op.
Daarnaast voeg je tot nu toe niet echt iets toe in deze discussie. Behalve dat je het lastig vind omdat jij wel graag wel in rengalop wil maar daar dit topic niet over :)

Omdat jij in je topictitel een vraag stelt en ik daarop reageer met de stelling dat het te weinig wordt geleerd. Dat je een rengalop moet leren omdat je bij zulke snelheden andere prioriteiten moet stellen voor jezelf en het paard om het veilig te houden. Doe je dat niet kan ik mij voorstellen dat je bang wordt.

De 50 is wel 25 jaar overdreven, net als jou 'vind je ook niet' niets toevoegd in de discussie. :+

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:05

Ibbel schreef:
Ik vind het wel interessant te lezen dat de meesten rengalop gelijk stellen aan 'aan de kletter gaan'. Dat heeft naar mijn idee geen *piep* met elkaar te maken.

Wel denk ik dat als een paard er vandoor wil, dat 'makkelijker' voor het paard is als hij al geleerd heeft dat 'hard' gaan buiten toegestaan is. Mijn paarden mogen buiten niet hard, en als ze een keer ergens van schrikken, dan springen ze 10 meter weg and that's it.

Overigens blijft voor mij dé reden geen rengalop te rijden dat je je paard daarmee knoerthard de verzuring in werkt, omdat je vrijwel altijd vér in het anaerobe gebied aan het rijden bent. En dat moet je niet willen.

Ik ben wel heel benieuwd naar het laatste.

Heb je daar meer (wetenschappelijke) info over? :)

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:12

Net als bij mensen heb je bij paarden aerobe en anaerobe verbranding. En net als bij mensen krijg je vanaf een hartslag van rond de 60-70% van maximaal de overgang tussen aerobe verbranding en anaeroob. Bij aerobe verbranding is wordt suiker verbrand onder verbruik van zuurstof. Na maximaal de eerste kilometer is het glycogeen in de spieren op, en moet vet omgezet worden in vetzuren voordat het als brandstof kan worden gebruikt. Dat gaat nog steeds met zuurstof.
Op het moment dat je zoveel van het hart, de longen en de spieren vraagt dat er onvoldoende (snel) zuurstof naar de spieren kan worden gevoerd, wordt dat vet anaeroob (dus zonder zuurstof) verbrand. Daarbij wordt melkzuur in grote hoeveelheden gevormd als afval (ipv CO2). Nu is melkzuur an sich ook weer als brandstof bruikbaar, maar dat is een erg inefficiente manier van verbranden en geen optie tijdens een rengalop. Dus, tijdens een rengalop ben je bezig grote hoeveelheden melkzuur in de spieren achter te laten. En dat geeft verzuring en dus spierpijn, zeker als je na die rengalop meteen gaat stappen en niet nog een tijd op sukkeltempo doordraaft om dat melkzuur geleidelijk weg te werken.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 05-08-17 19:26, in het totaal 4 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 19:12

Ibbel schreef:
Ik vind het wel interessant te lezen dat de meesten rengalop gelijk stellen aan 'aan de kletter gaan'. Dat heeft naar mijn idee geen *piep* met elkaar te maken.

Wel denk ik dat als een paard er vandoor wil, dat 'makkelijker' voor het paard is als hij al geleerd heeft dat 'hard' gaan buiten toegestaan is. Mijn paarden mogen buiten niet hard, en als ze een keer ergens van schrikken, dan springen ze 10 meter weg and that's it.

Overigens blijft voor mij dé reden geen rengalop te rijden dat je je paard daarmee knoerthard de verzuring in werkt, omdat je vrijwel altijd vér in het anaerobe gebied aan het rijden bent. En dat moet je niet willen.

Nee rengalop doe je omdat jij dat wilt ( of niet)
En er vandoor gaan, nou dat heb ik al wel beleefd en dat is niet leuk, want paard was echt bang en reageerde dus niet meer.

Ik heb graag de controle en op het strand gingen er 2 paarden in de andere richting knoerthard langs ons ( en ja dat vind ik behoorlijk aso, maar wat doe je er aan behalve je eigen paard onder controle houden?)
Mijn paard draaide eens een oor om en maakte een klein sprongetje opzij en toen ik zei " als je het maar uit je hoofd laat" was * zucht* ok dan niet. Om vervolgens gewoon vrolijk aan te tölten oortjes naar voren en genieten maar!

Dat vind ik leuk, niet zo'n gekkenhuis die je na zo'n aso actie niet meer rustig krijgt.

Buuk
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:13

Volgens mij ben je als ruiter de leider...en als je als leider angst hebt...dan niet doen, dat kan niet goed gaan. Je paard voelt het en zal waarschijnlijk ook wat onzeker worden...is gewoon geen goede combinatie.
Lekker doen waar je je goed bij voelt.

Ik durf zelf elke gang, maar heb zelden een ren galop kunnen doen, omdat ik vaak toch vind dat ik een tekorte rem weg heb...en dan bedoel ik, ik vind het vaak te druk, met wandelaars , fietsers, honden...heb vaak toch dat er uit de zij paden niet genoeg overzicht is, om volle sjars te gaan. Stel dat die hond net uit dat pad komt zeilen...dan hou ik al snel dat gas tot een goede handagalop dicht eigenlijk.

Iedereen lekker zelf laten rijden.
En ik moet wel zeggen, ook al zou ze het niet rot bedoelen, ik vind het geen aardige opmerking. Waarom moet er toch even net die zin uit, terwijl ze weet hoe je je voelt...dat snap ik nou echt niet...kost je ook niks om lekker je mond te houden, had jij nu niet zitten twijfelen. Ik kan het niet aardig vinden

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:18

Ineke2 schreef:
Nee rengalop doe je omdat jij dat wilt ( of niet)
En er vandoor gaan, nou dat heb ik al wel beleefd en dat is niet leuk, want paard was echt bang en reageerde dus niet meer.


Maar dat bedoel ik dus ook. Anderen stellen dat je rengalop moet kunnen omdat je anders niet weet wat je moet doen als je paard aan de kletter gaat. En dat is bullshit. Rengalop heeft niets met aan de kletter gaan te maken. Als je het leuk vindt rengalop te rijden en het dagelijks doet, zegt dat niets of je je paard ook onder controle kunt krijgen of houden als hij schrikt. Dus dat is geen argument om rengalop aan je kwalificaties toe te voegen :D

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 19:19

gekvanfleur schreef:
Omdat jij in je topictitel een vraag stelt en ik daarop reageer met de stelling dat het te weinig wordt geleerd. Dat je een rengalop moet leren omdat je bij zulke snelheden andere prioriteiten moet stellen voor jezelf en het paard om het veilig te houden. Doe je dat niet kan ik mij voorstellen dat je bang wordt.

De 50 is wel 25 jaar overdreven, net als jou 'vind je ook niet' niets toevoegd in de discussie. :+

Dat is jou mening...
Ik vind het wel degelijk jou probleem als jij rengalop leuk vind en een ander niet jij en daarover klaagt. Vandaar mijn " vind je ook niet?"

Waarom zou ik of anderen mensen het moeten leren?

Ik wil het niet, omdat ik het echt doodeng vind. Als iemand iets echt eng vind gaat het gruwelijk fout... dan valt er weinig te leren.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 05-08-17 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:20

Maar het wel of niet luisteren in zulke situaties ligt ook niet aan het wel- of geen ren galop doen. Puur aan de opvoeding van het paard. De mijne was een echte dressuur kwpner, hoog in het bloed (havidoff x jazz) en lekker dominant van karakter. Juist daarom hebben we samen hele duidelijke afspraken gemaakt buiten. Al vanaf het begin dat ik hem had en altijd veel profijt van gehad. Wij deden wel rengalop echt vol laten gaan. maar dat deed niks af aan de gehoorzaamheid. Als ik de week daarna naar het strand wilde en alleen wilde stappen was dat voor United ook prima.

Maar die leiding en vertrouwen moet je dus wel hebben. Voel je je er niet lekker bij. Doe het vooral niet, ben je echt geen mindere ruiter om. Eerder een hele verstandige die zijn eigen grenzen kent of die van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 19:29

bruintje123 schreef:
Waar ik vroeger een rengalop geweldig vond hoeft dat voor mij nu ook niet meer.
Niet durven, ja misschien kun je het zo wel noemen.
Uitzitten weet ik zeker dat ik het nog wel kan, dat is in de beugels staan en gaan voor mij dan, dat is de reden ook zeker niet. Maar die snelheden hoeven van mij niet meer.
Maar dat heb ik ook met attracties in pretparken om eens een ander voorwerp te benoemen.
Ik weet dat ik (opeen incident zo in Amerika na) niets hoef te vrezen, maar de meeste attracties zijn gewoon verleden tijd.


Je staat daar niet alleen in hoor bruintje123. Ik ervaar exact hetzelfde; wat op je 16e tot je 20e doodnormaal is, is op je 40e not done. En dan heb je ook nog die hele periode er tussen dat je er al over gaat nadenken maar jezelf een spreekwoordelijke schop onder je kont verkoopt, omdat je je niet zo moet aanstellen...