"Is hij al helemaal nagekeken?"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

"Is hij al helemaal nagekeken?"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 18:42

Deze zet ik dan toch maar even bij rijtechnisch.
Ik lees op bokt een enorme variatie aan paardenprobleempjes, van problemen in de stal of wei via lastig in een bepaalde oefening tot bokkend, rennend en steigerend.

Het eerste dat wij hier doen is strooien met mogelijke oplossingen. Zo af en toe vragen we opheldering over het 'probleem'. Desondanks blijft het lastig echt te zien wat er gaande is en vandaar al snel het devies: "Laat hem medisch nakijken" of "Haal er een osteopaat/zadelmaker/... bij"
Vaak vooraf gegaan door iets in de trant van "Ik herken hier een gebit/nek/rug/SI/zadel/bit probleem in.

De jonge manegeruiter die moeite heeft met stelling krijgt gelijk te horen dat haar manege haar paard moet gaan nakijken. De nieuwbakken eigenaresse van een jong paard leest al na twee reacties dat ze haar paard rondom op de röntgen moet zetten omdat hij een bokje geeft bij het aanspringen in galop. En dat wat oudere paard dat aan de longe graag een spurtje rechtdoor maakt zou wel eens vast kunnen zitten in de kaak of rug. En het bange paard na een paar vreemde ontmoetingen met enge dingen zou weleens iets aan de ogen of het gehoor kunnen mankeren.

En eigenlijk is dat alleen maar een goede zaak. Want immers, pas als je een medische oorzaak of lichamelijk ongemak kan uitsluiten. Dán biedt een opvoedkundig of rijtechnische tip oplossing voor de problemen.
Geen discussie over mogelijk eigenlijk :o

Maar tóch... Ondanks dat ik via het scherm maar een topje van de ijsberg kan zien in iemand zijn topic. Jeukt het soms als een hele bups meteen doorverwijst naar allerlei -peuten en -akers.
Dan denk ik, wat is er mis met eerst aan de slag met een beetje opvoeding, les en rijtechniek? Waarom niet eerst kijken naar iets dat vrijwel direct is te beïnvloeden: de ruiter? De artsen staan ook daarna nog voor je klaar*. Het kan een hoop tijd en geld schelen als je even wordt getikt op je rijtechniek of paardenskills.
*Andersom ook natuurlijk, na 100 uur les en een trainingsstal alsnog een kissing spines vinden is de andere kant.

Ik moet toegeven dat ik zelf met dank aan wat (buitenlandse) ervaring weet dat de luxe en ethiek hier in Nederland hoog is. En ik weet dat het alleen maar goed is om pijn en ongemak bij je dier uit te sluiten.
Toch, hoeveel ongemak ervaart een paard dan echt? Waarom wordt niet vaker doorverwezen naar goede les? Of de kijk van een ervaren stalgenoot? Waarom blijf ik denken dat vaak genoeg opvoeding van het paard - of beter de ruiter- een rol speelt? En dan hoeft men echt niet gelijk naar een gedragstherapeut, de staleigenaar of de ervaren ruiter die om de hoek woont heeft er vaak ook best kijk op.
Of is dat een slecht advies? is het beter om online altijd eerst te roepen dat het paard medisch en lichamelijk op orde is?

Dat lijkt alleen maar met 'ja' te kunnen worden beantwoord. Toch wilde ik deze non-discussie even delen. En misschien heeft iemand er nog wat van te zeggen....

Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:06

Omdat we het hier doen met door de eigenaar geinterpreteerde informatie en dus eigenlijk met net niks.

Een ervaren paardenkenner die de combinatie ziet zou mogelijk eens advies kunnen geven over een andere aanpak.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:11

Omdat je hier geen 1 op 1 beeld hebt.
Niet kunt zien wat de ruiter doet, niet even kunt zeggen als een paard niet goed loopt, laat hem is los van voren, wat doet hij dan.
Niet zelf even kunt kijken hoe een zadel ligt, nee ik ben geen expert, maar het globale kan ik wel zien.
Je hier niet kunt zien of een ruiter zelf steeds links scheef hangt of dat linker handje steeds omhoog houd.
Dus dan maar eerst de peuten en de paten als advies.
Maar ik ben het met je eens, ja oude must komt weer me vroeger, toen instructeurs nog gewoon "bot" durfde te zeggen wat er aan je rijden scheelde en het niet in hoefde te pakken in fluwelen doekjes voor de prinsjes en prinsesjes ging het zeker niet slechter met de paarden.
nee ik ben niet tegen een tandarts en een goed passend zadel, maar nu word er inderdaad te vaak voorbij gegaan aan het rijden en dan helpt de rest de ruiter niet steeds uit de brand.
Maar nogmaals hier geen beeld wat je 1 op 1 kunt bespelen.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:16

Het is ook een beetje in de mode om bij een probleem direct naar de "deskundige" te gaan. Dat is één van de gevolgen van het feit dat mensen paarden kopen, zonder zich voldoende kennis eigen te maken. Dat is iets, wat ik persoonlijk nog vaak tegenkom. En dan, de manier van rijden is iets wat veel en veel meer ter discussie gesteld moet worden. Het is toch echt vaak: hoppa de voorkant in de krul en dan loopt ie wel goed. Wordt nog beloond ook op wedstrijden. Tja. Als je écht wat wil leren, zoek een goed voorbeeld in je omgeving, dat is iemand die lang met de paarden doet en weinig blessures bij de paarden heeft. Of geef wat geld uit aan een echt goede trainer, die jou leert je paard van verschillende kanten te bekijken en jou leert de trainer te zijn van je paard. Kom daar bij de gemiddelde "dressuurjuf" maar eens om.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:19

Ik kan alleen maar zeggen: amen sister!

Ook ik heb hier vaak het idee dat het overal wordt gezocht behalve bij de eigenaar/ruiter. Natuurlijk pleiten we niet voor je paard er 'gewoon doorheen slaan' of iets dergelijks. Maar al die suggesties geven vaak de indruk dat de TSers niet het beste met hun paard voorhebben. We vergeten hier op bokt in al onze paardenliefde wel eens dat het paard zelf ook nog een mening heeft. Het is niet alleen een dier dat reageert. Hij kan moe zijn, of boos, of hengstig, of bang of gewoon koppig. En vooral, hij kan ons soms niet begrijpen, omdat wij niet goed communiceren. Lief zijn is daar een onderdeel van, maar leiderschap ook. Soms heb ik het idee dat mensen paarden steeds sneller zielig vinden, maar daar schiet een paard niets mee op.
Als ruiter/verzorger moet je duidelijk zijn, leiderschap tonen en inzien waarom je paard niet doet wat je wil. Daarvoor is kunde nodig en die kunde is net zo belangrijk als de kunde van de zadelmaker/osteo/DA etc. Mensen verschuilen zich soms achter 'er zal wel iets met m aan de hand zijn', terwijl het jouw kunde is die niet toereikend is. En dat is ok! Zolang je maar bereid bent om te leren. Dat zou bokt moeten zijn: van elkaar leren. Soms is het nog te veel 'beter weten'.

Ik heb ook zo'n paard. Bang, opstandig, dominant en soms ronduit gevaarlijk. Maar meestal echt een schatje. Iedereen denk dat er fysiek iets mis mee is, maar we hebben alles getest en nagekeken. Dat paard is gewoon heel erg moeilijk en dat zit in zijn hoofd. Dat is niet zijn schuld, dat zijn mijn vaardigheden die ontoereikend zijn. Dat is poedersuiker, maar ok. Wat kan ik toch vreselijk veel van dat paard leren!

Het is ok om het niet te weten, dat mis ik soms nog een beetje op bokt.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:19

ik volg TS wel grotendeels hoor,in mijn omgeving denk ik soms dat het 'gebruikt' wordt om de schuld niet bij zichzelf te hoeven leggen.

bv paard bokt onder het zadel,paard begint plots te klooien aan de hand,.....
dan wordt de osteo erbij gehaald en ALTIJD zit elk paard ergens vast(ik ben er bv van overtuigd dat echt elk paard ergens wel wat vastzit,en als ik kijk naar mezelf,zit ik ook heel regelmatig ergens wat vast,maar door gewoon juist en constant te gaan bewegen,gaat dit vanzelf over,dus ook denk ik niet dat die osteo altijd nodig is,veel gaat ook gewoon over vanzelf en verklaart echt geen bokken onder het zadel of echt de draak beginnen afsteken omdat de eigenaar niet correct rijdt,scheef zit of gewoon mega onzeker is).

dan hebben ze een reden om het gedrag van hun paard te verantwoorden,en gaat het beest enkele weken wat rustiger(dus krijgt lekker zijn zin,moet niet meer werken),en daarna klooit men weer ff verder en begint het hele verhaaltje helemaal opnieuw.

ik denk dat veel problemen gewoon bij de eigenaar liggen en echt niet altijd bij het paard gezocht moeten worden,maar ook hier is er zoiets als 'schuld bij jezelf zoeken'.
mensen doen dat niet vaak en daar spelen ook therapeuten graag op in.

FrankavdT
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:21

Ik moest denken aan iets wat ik pas op Facebook voorbij zag komen :D

Gejat maar hij is wel goed.

Old School Horsemanship

If horse is too fat…… feed it less

If horse is too skinny ………….. feed it more

If horse looks good………. feed it the same

If the saddle doesn’t fit….. try a different one

If the saddle fits ……….. use it

If horse is sick……. Ring the vet

If horse is well…… leave it alone and don’t go looking for trouble

If horse is too cold …….. add a rug

If horse is too warm …….. take off a rug

If the horse is sweating and warm….. clip it

If horse isn’t sweating and doing little work….. don’t clip it

Horse needs to be shod…… shoe the horse

Horse doesn’t need to be shod….. leave it until it does need it.

Horses ears are forward ….. it suspects you have treats or it likes you

Horses ears are back and teeth bared……. It doesn’t like you, it’s a narky sod or its going to eat you.

New School Horsemanship

If horse is too fat…… either convince yourself that round is a shape and ignore all suggestions that horse is fat (he is just big boned!) or panic and try to starve horse in four weeks while spending a fortune on horse nutritionalist to help you do so.

If horse is too skinny ………….. Panic buy every weight gaining supplement on the planet. Put horse on expensive diet recommended by an internet randomer. Expect results in 2-3 weeks time.

If horse looks good………. fret and worry every five minutes that it might not be or stay the perfect size, buy endless supplements to keep it exactly how it is.

If the saddle doesn’t fit….. pay someone a fortune to come out and tell you that you need a custom made €3000 saddle that they will provide you with so that they can then charge you for fixing it every few months too. Constantly fret about muscle wastage and ill-fitting saddles

If the saddle fits ……….. get someone to check it just in case. Pay them a fortune to come out and tell you that you need a custom made €3000 saddle that they will provide you with so that they can then charge you for fixing it every few months too. Constantly fret about muscle wastage and ill-fitting saddles

If horse is sick……. Panic, ask advice of randomers on the internet, panic again, watch horse get worse, eventually call the vet, second guess vets opinion, ask internet randomers again, eventually follow vets advice.

If horse is well…… look endlessly for things that might be wrong and spend a fortune trying to find out what they are

If horse is too cold …….. fret and worry about how many rugs the horse should be wearing, what weights they should be and who is going to take them on and off every few hours because the temperature went up or down a degree.

If horse is too warm …….. fret and worry about how many rugs the horse should be wearing, what weights they should be and who is going to take them on and off every few hours because the temperature went up or down a degree.

If the horse is sweating and warm….. over analyse for days on what type and shape of clip to give the horse because how on earth will you make sure he is not too warm or not too cold and now after clipping how on earth will you know what rugs to put on him!?

If horse isn’t sweating and doing little work….. but he will look nice clipped won’t he?

Horse needs to be shod…… what type of shoes? How often will everyone else’s horse get shod? Ask advice of randomers on the internet

Horse doesn’t need to be shod….. panic about whether it needs to be shod

Horses ears are forward ….. the horse loves you dearly and has a deep Bella and Edward twilight-esque relationship with you that is rare and wonderful
Horses ears are back and teeth bared……. Horses aura has changed color and he is trying to convey an important message…. and he might eat you

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:24

Op zich een zeer goed punt.

Maar... Als sportmasseur heb ik een hoge interesse voor anatomie, heb meerdere paardendissecties bijgewoond. De ellende die daar op tafel lag... Van het paard met enorme aangeboren fysieke problemen met gelukkig een eigenaar die zijn gedrag serieus nam en hem niet heeft overvraagd, tot het manegepaard dat total loss zijn lessen is blijven lopen. Paarden compenseren hun pijn, zwakte tonen staat immers gelijk aan opgegeten worden. En daar zit ook meteen het gevaar voor de ruiters/ menners/ grondwerkers.

Zeker, er zijn ruiters die hun paard in de kreukels rijden, waarbij de oplossing dus ook zit in rijstijl aanpassen. En mijn eigen haflinger heeft het met dank aan een mislukte opvoeding heel wat keren op een rennen gezet. Maar die kreukels die er al zitten, krijg je er niet zomaar weer uit met rijstijl aanpassen. Ik heb instructeurs gezien die niet door hadden dat het paard onregelmatig was. Ik heb eigenaren gezien die er niet aan wilden dat het zadel echt niet past.

Ja, het klinkt enorm afgezaagd, iedere keer weer die tip om fysieke problemen uit te sluiten. Net zoals het een aantal jaar geleden ook enorm afgezaagd klonk bij alles de tip te krijgen góed les te nemen. Toch denk ik dat dit de juiste volgorde is. Juist doordat paarden compenseren. En juist doordat je op basis van een topic idd onvoldoende na kunt gaan wat nu precies een oorzaak is voor het gedrag van een paard...

Ik ben het wel met je eens dat het doorslaat: aanvallend naar manegeruiter die de staleigenaar niet kan dwingen (ik ben zelf in het verleden afgestapt van een onregelmatig paard. Vervolgens werd er doodleuk een andere ruiter op dit paard gezet, die de onregelmatigheid niet opmerkte), aanvallend naar de eigenaar die niet per direct het paard op een kliniek parkeert en per direct alle mogelijke onderzoeken op los laat. Tips mogen zeker wat positiever gebracht worden, en ook binnen proporties.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 19:26

Goed verhaal Franka :D

tengeltje11 schreef:
...en ALTIJD zit elk paard ergens vast(ik ben er bv van overtuigd dat echt elk paard ergens wel wat vastzit,en als ik kijk naar mezelf,zit ik ook heel regelmatig ergens wat vast,maar door gewoon juist en constant te gaan bewegen,gaat dit vanzelf over...


Er was eens een gezegde dat goed je dressuuroefeningen rijden je paard los kan máken en houden...
Edit: mooie link naar vorige post ook

*Extremen daargelaten, die kanttekening altijd hé....

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: "Is hij al helemaal nagekeken?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:28

net wat ik bedoel Kelly_ann,maar dat is vaak een stuk lastiger dan een osteo laten komen en de schuld van gedrag die je niet wil,dus op een of andere blokkade steken....

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:34

...maar dan komt het er wel op neer wat je doel is met deze dressuuroefeningen. Is het idd je doel het paard te gymnastiseren? Kom je er zeker heel ver mee! Is het je doel wedstrijden te winnen...dan wordt er nogal eens een afslag gemist, want paard moet 'presteren'. Rijd je met een niet passend zadel? Veel succes met gymnastiseren.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: "Is hij al helemaal nagekeken?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:36

niet passend zadel laten we hier nu ff buiten.
zat mensen die met een goed passend zadel rijden en toch nog een boel problemen krijgen.

die wedstrijden zijn idd een feit.
daar zit ook het verschil tussen mensen met paarden en paardenmensen.
als je echt om je paard geeft,stel je toch je eigen nodig om perse te willen presteren niet voor het welzijn van je paard.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 20:05

Kelly_ann schreef:
Goed verhaal Franka :D

tengeltje11 schreef:
...en ALTIJD zit elk paard ergens vast(ik ben er bv van overtuigd dat echt elk paard ergens wel wat vastzit,en als ik kijk naar mezelf,zit ik ook heel regelmatig ergens wat vast,maar door gewoon juist en constant te gaan bewegen,gaat dit vanzelf over...


Er was eens een gezegde dat goed je dressuuroefeningen rijden je paard los kan máken en houden...
Edit: mooie link naar vorige post ook

*Extremen daargelaten, die kanttekening altijd hé....

Ik denk dat dit inderdaad kan, als je met een schone lei en góéde les begint. En goede les is voor mij van een instructeur die oa ziet dat een paard niet rad is en daar ook wat van zegt. Ziet dat het zadel niet top ligt en daar wat van zegt. Ziet dat het beest wellicht naar de tandarts moet en daar wat van zegt. En daar schort het m.i. ook aan. Hoe vaak zie je niet onregelmatige paarden rondlopen, ook in lessen, ook op evenementen (clinics op Horse Event, o.a.). Voorzichtig vraag je er dan eens naar bij de eigenaar "goh, volgens mij loopt ie niet helemaal lekker",(wellicht in andere bewoordingen en al dan niet aangekleed met 'wat een leuk paard' etc), om vervolgens te horen te krijgen dat "de instructeur / instructrice / stalbaas / stalgeno(o)t(en) er dan wel wat van gezegd zouden hebben".

Overigens ben ik ook van mening dat je nog zo goed kunt rijden, als je paard in de wei iets joligs doet en daarbij op z'n plaat gaat, kun je dat er m.i. lang niet altijd lekker uitrijden.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 20:13

Als instructeur kan ik wel zeggen dat ik toch nog veel te vaak harnachement zie waar de rillingen me over de rug lopen. Loeistrakke neusriemen want hij gooit met zijn hoofd, zadels die nog niet bijna passen, paarden die niet of nauwelijks buiten komen. Slecht bekapt, te klein bit en ga maar door. Ik vind het dan ook niet slecht dat er eerst een deskundige bij komt voordat je ze met les gaat 'doorpakken' zoals men dat dan mooi noemt.
Bokken met aanspringen in galop kan zeker een ongemak van het zadel zijn, maar ook een ruiter die nooit meegeeft als het paard aan wil springen. Je kan dus alle kanten op, maar je paard na laten kijken is in mijn ogen prima. Je hoeft niet door te slaan, maar bij een flink aantal schort er toch wel iets meer aan dan alleen een ruiter die het niet snapt.
Laatst bijgewerkt door _Zsazsa_ op 01-08-17 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 20:13

Tja, ergens wel logisch dat er gevraagd word of het paard medisch goed is. Er zijn nogal wat paarden gekocht zonder keuringen en wanneer er dan iemand verteld over het paard dat hij altijd alleen maar bokt, of regelmatig struikelt dan is mijn eerste raad ook, laat het dier nu eens goed nakijken. Maar dat word vaak al terzijde geschoven want hij is gezond!!!! Plaatst iemand een video erbij(gebeurt zeer zelden) en geef je dan rijtechnisch commentaar dan is het heel vaak tegen dovemans oren gezegd of ze weten alles al of ze krijgen les van een GP ruiter enzenz. Met andere woorden, negentig van de honderd topics worden geopend maar geen enkele raad word aangenomen want ze weten het wel beter en owee wanneer je een opmerking over het (imo) verkeerd bezig zijn op de paardenrug maakt, dan is bokt helemaal te klein. Dus eigenlijk kun je beter niets meer zeggen want de meeste ts en weten het altijd beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 20:22

Kelly_ann schreef:
Er was eens een gezegde dat goed je dressuuroefeningen rijden je paard los kan máken en houden...


Nee, het gezegde was dat een goede ruiter zijn paard met behulp van de juiste oefeningen sterk en los kan maken en houden.

Aangezien je op Bokt niet kunt controleren of de klager ook daadwerkelijk kaas heeft gegeten van een uitgebalanceerde ruiterhouding, hulpengeving, teugelcontact en hoe oefeningen er eigenlijk uit moeten zien om überhaupt het paard te kunnen helpen, ben ik erg van het níet adviseren om zo iemand gewoon zelf ergens doorheen te laten trainen. Aangezien de gemiddelde instructeur tegenwoordig ook niet meer weet hoe tuig hoort te zitten of te werken en hoe een schouder binnenwaarts er eigenlijk uit hoort te zien en in elke gevallen het schouder binnenwaarts juist absoluut af te raden is zou ik ook niet blind het advies geven 'neem gewoon goede een instructeur'. Want als je zelf al niets van paarden revalideren/gymnasticeren/trainen weet, hoe kun je dan controleren of je trainer er wel iets van snapt?

Mijn advies is dat juist wel om er een expert bij te halen op het gebied van paardenfysiologie. Dus niet gewoon een instructeur, maar die fysio, osteo, chiro of gewoon dierenarts die eerst moet controleren of het paard überhaupt op dit moment wel in staat is om bereden te worden. Om pas als een expert op het gebied van het paardenlichaam zegt dat rijden/doortrainen inderdaad mogelijk is, pas (en dan hopelijk wel met die goede instructeur) naar het rijden te kijken.

Want 'mijn paard bokt/struikelt steeds bij het aangalopperen' kan betekenen dat hij al een half jaar lang heel braaf zijn rondjes draaft zonder enig zweefmoment omdat hij compleet in de prak zit. Het is heel goed mogelijk dat het probleem niet eens in de galop zit, maar dat de galop het moment is waarop het probleem voor de eigenaar zichtbaar is terwijl experts al bij de stap zouden zien dat het beest onregelmatig loopt.
Bij anderen hier gaan blijkbaar de nekharen overeind staan bij het advies 'haal er een osteo bij' omdat dat onnodig zou zijn of gewoon geld weggooien, bij mij gaan de nekharen overeind staan bij mensen die in bovenstaande situaties strooien met adviezen over hoe je daar gewoon doorheen moet trainen. Want als jij niet weet of het paard überhaupt op dit moment wel trainbaar is, laat staan of de eigenaar/klager dat goed in kan schatten, hoe kun je dan vanachter je beeldscherm het advies geven om erdoorheen te rijden?

Als iemand op Bokt klaagt 'mijn paard hangt aan de teugels', ja, dan is mijn eerste ingeving ook 'stop dan gewoon met trekken', 8-) maar als het ook maar enigzins lijkt alsof het meer is dan een communicatieprobleem tussen paard en ruiter, dan is mijn volgorde toch echt ook:
1. Eerst helemaal uitsluiten of er geen sprake is van pijn/ongemak door een expert (en dus niet Bokt 8-) )
2. Zegt de expert dat je door kunt gaan met trainen, ga dan op zoek naar iemand die de communicatie tussen paard en ruiter kan verbeteren zodat de oefeningen ook echt gymnastische waarde krijgen.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: "Is hij al helemaal nagekeken?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 20:24

@xyzutu,maar die expert gaat in je voorbeelden ook geen oplossing bieden,want zo'n mensen sjokken daarna gewoon terug een half jaar verder op dezelfde manier en paard zit daarna nog vlugger vast of eender wat.

daarmee dat ik niet geloof ik zomaar altijd een expert erbij halen.
durf jezelf eerst deftig onder de loep te nemen.
als de oorzaak bij jezelf ligt,moet er natuurlijk iemand komen om het paard los te maken,maar de hoofdoplossing zal zijn om je eigen kunnen en rijden te verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 20:37

tengeltje11 schreef:
@xyzutu,maar die expert gaat in je voorbeelden ook geen oplossing bieden,want zo'n mensen sjokken daarna gewoon terug een half jaar verder op dezelfde manier en paard zit daarna nog vlugger vast of eender wat.


Ik weet niet of ik je helemaal kan volgen, maar jouw reden om geen expert erbij te halen is dus omdat mensen toch niet naar experts luisteren? :?
Maar jouw Bokt-rijadvies zonder dat je paard of ruiter ooit hebt gezien wordt dan wel op de juiste manier gevolgd en heeft wel effect?

Citaat:
daarmee dat ik niet geloof ik zomaar altijd een expert erbij halen.
durf jezelf eerst deftig onder de loep te nemen.
als de oorzaak bij jezelf ligt,moet er natuurlijk iemand komen om het paard los te maken,maar de hoofdoplossing zal zijn om je eigen kunnen en rijden te verbeteren.


Ik snap niet helemaal waarom dit een argument is tegen wat ik hierboven schreef. Mijn standpunt is; eerst paard na laten kijken door een onafhankelijke expert om te kijken of rijden überhaupt wel mogelijk is, dan vervolgens aan jezelf gaan werken zodat jouw rijden je paard ook daadwerkelijk helpt.
Hoezo mis je dan in mijn reacties het jezelf als ruiter onder de loep nemen?

scrabbel

Berichten: 946
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 20:37

Helaas heb ik veel leed gezien. Dus dingen controleren kan nooit kwaad. Vooral op goedkope stallen tref je een grote groep mensen aan die minder te besteden hebben of willen besteden. Lessen zijn niet nodig (dus rijtechnisch ook veel fouten), zadel tsjah dat was niet duur op marktplaats dus erop gelegd (dat het niet past en boom inmiddels ook gebroken is detail), bekappen wie is het goedkoopste etc.

Helaas zie je dit niet alleen daar. paar jaar geleden een paard gekocht op een trainingsstal. Paard stond afgeschreven want was te gevaarlijk en ging nooit wat worden. Toen ik dit paard zag had hij de kneuzingen en witte haren rondom de schoft.

De meeste mensen die tegenwoordig paardrijden zijn geen paardenmensen. Hiermee bedoel ik de cowboys die opgegroeid zijn in het zadel. "alles" weten over juiste voeding, passende zadels etc. Daarom ben ik groot fan van eerst medisch uitsluiten dan rijtechnisch. Zeker als het paard eerder wel goed liep. Ik heb een paard dat een miep is op de tanden. 1 haakje en mevrouw houd het bit vast. Tandarts erbij en dag erna loopt ze weer goed. Blij dat ik toen de controle ben gaan doen ipv veel geld uitgeven aan lessen.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:08

Heel eerlijk gezegd denk ik dat een combinatie die bij een of twee lessen van een echt goede instructeur ineens een enorme sprong vooruit maakt (of een paard wat onder een goede ruiter ineens normaal loopt) soms meer helderheid geeft dan een osteopaat oid die je paard goedkeurt. Ik heb eens mee gekeken bij een clinic op een stal van een vriendin van me en het paard wat altijd bokte bokte onder die goede begeleiding ineens niet meer. Bij ons paard hebben we er wel 5 verschillende personen bij gehad voor we wisten wat haar staakgedrag veroorzaakte, 3 daarvan zeiden gelukkig gewoon dat ze niets konden vinden, maar een adviseerde ons dus wel direct dat het paard gewoon goed was en gewoon gereden moest worden (lijkt ie nu toch niet te zijn)

Ik vind sommige adviesen voor manege en verzorg paarden ed trouwens ook wel wat ver gezocht. De meeste eigenaren, manegehouders etc zullen echt niet op basis van wat een 12 jarig meisje zegt het hele paard door lichten. Zo'n kind dat soort adviezen geven levert in 99.999% gevallen niets anders op dan dat zo'n kind zich onmachtig voelt en het idee krijgt dat ze haar paard te kort doet, terwijl het niets veranderd aan de situatie die in werkelijkheid ook nog best wel eens enorm mee zou kunnen vallen :o?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: "Is hij al helemaal nagekeken?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:19

FrankavdT +:)+

Ook dat zal wel te zwart wit zijn. Vroeger was niet alles beter.....maar het is wel wat ik heel soms denk.

mala26

Berichten: 5000
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:23

Ik snap je aan een kant. Aan de andere kant ben ik wat voorzichtig geworden.

Heb met mijn eigen paarden erg veel medisch gezeur gehad, is de reden dat er allebei niet meer zijn. En tuurlijk doe je eerst het rondje zadelmaker, tandarts,osteo, verwisselt eens van instructeur. Om tot de conclusie te komen dat het niet helpt en dus toch richting da te gaan en er achter te komen dat ze toch stuk zijn. ( ik ben zelf instructrice, heb jarenlang in revalidatie gewerkt, en heb dus best wat kennis opgedaan in de laatste jaren hoewel ik natuurlijk niet al wetend ben)
Dus ja ik raad mensen vaak aan om toch een rondje da te doen om zekerheid te hebben dat ze medisch in orde zijn.
Hoewel laatst een stal genootje bij mij kwam, haar paard was revaliderend van een pees blessure, nog redelijk jong en nog maar een jaar zadelmak. Hij begon te klooien in het rijden, steigeren,bokken alles trok ie uit de kast. Of ik met hun mee wilde kijken in het rijden en wat er mis ging. Zo gezegd zo gedaan. Probleem was makkelijk gefixed, paard werd op de hand terug gereden en het enige wat hij wilde was dat ze hun handen een keer los lieten. Dus handen naar voren en wilt ie hard, dan maar een keer hard maar wel jou tempo hard (werkt natuurlijk niet voor elke combi) Paard heeft niet meer gesteigerd, bokken doet ie nog wel eens, is vooral een onbalans probleem. Dus bij deze combi heb ik de da niet aangeraden want idd soms is het gewoon opvoeding, consequent zijn en goed rijden. Maar omdat via een topic te zeggen, best lastig zeker als er geen live beeld bij is. Dus ja bij topics zal ik vaak aanraden eerst het riedeltje af te gaan, als ik ze live voor mij heb ga ik het liefst eerst met ze aan het werk en kijken hoe ver we komen, dat riedeltje kan je daarna ook afgaan.

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:32

Ben het eens met de openingspost.

En trouwens, welke expert haal je erbij? Niet alle pijnen zijn zichtbaar op röntgen, sommige DA'en raden röntgen af om kosten te besparen (soms terecht, soms ten onrechte), zat DA'en en instructeurs die vinden dat je het paard er maar door moet rijden, instructeurs die je paard zelf gaan verknoeien, zadelpassers die een niet passend zadel goedkeuren...

Eigenlijk moet je tegenwoordig zelf een expert worden over je eigen paard. Maar het is een constant wikken en wegen, meningen horen, sommige aannemen, andere afkeuren, een levenslange leerschool met vallen en opstaan. Je ontwikkelt wel een sterkere intuïtie, maar het blijft toch soms balanceren op een slappe koord.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 10:16

xyzutu2 schreef:
tengeltje11 schreef:
@xyzutu,maar die expert gaat in je voorbeelden ook geen oplossing bieden,want zo'n mensen sjokken daarna gewoon terug een half jaar verder op dezelfde manier en paard zit daarna nog vlugger vast of eender wat.


Ik weet niet of ik je helemaal kan volgen, maar jouw reden om geen expert erbij te halen is dus omdat mensen toch niet naar experts luisteren? :?



Ik snap hem wel, zo had ik ooit een lesklant met een scheve pony. Of ze er geen Osteopaat of Fysio bij moesten halen voor die scheefheid? De jonge amazone was echter nog maar een beginnend ruiter en was nog niet bij machte om recht te richten. Ik heb gezegd dat het mij zonde van het geld leek. Die scheefheid komt namelijk na een paar weken weer terug als de ruiter niet kan rechtrichten.
Anderhalf jaar later was het wel van toepassing, en de ruiter kon het nu ook gaan 'bijhouden' met correct rijden.

Zadels... nog zoiets... op alle grote fok/rij/sport stallen waar ik heb gewerkt of te gast ben geweest werden meerdere paarden met hetzelfde zadel gereden. Sterker nog, als ruiter had je soms gewoon je eigen zadel en dat nam je gewoon mee van paard naar paard, soms met een bontje om wat op te vullen. Slechts een enkele keer paste het echt niet en viste je een ander zadel uit de tuigkamer. En het gros van de paarden liep mee op hoog niveau.
Dan denk ik, hoe kan het dan toch dat bij menig sportief recreant er een precies aangemeten vijfsterrenzadel op wordt geadviseerd? Juten we elkaar daar niet teveel mee op?

Zomaar even twee voorbeelden uit mijn ervaringen....

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: "Is hij al helemaal nagekeken?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 10:29

Idd Kelly_ann,net wat ik bedoel.

En idd die zadels.
Ook kort op een springstal gewerkt,en de ruiters hadden gewoon hun eigen zadels mee.
Daarmee reden ze alle paarden.
Geen enkele liep scheef of protesteerde,maar liepen allemaal sprintwedstrijden op hoog niveau.

Tuurlijk is een goed passend zadel belangrijk,maar ook ik geloof dat juist rijden en je paard correct rijden en laten lopen,nog veeeel belangrijker is dan dat zadel.

En net wat je zegt.

Als mensen bv een osteo laten komen voor hun paard om het los te maken waar het vast zat,maar ze rijden daarna op dezelfde scheve manier verder,dan is die osteo helemaal niet 'de oplossing'.
Want zolang ze zo blijven rijden,kan de osteo 101 keer langskomen,paardlief zal blijven vastzitten omdat de ruiter niet veranderd qua rijvaardigheden.
De ruiter is hier het hoofdprobleem,niet het vastzitten.
Het vastzitten is een gevolg van de slechte ruiter.