Anderen zien rijden en denken....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ravellie

Berichten: 3074
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:18

Leven en laten leven

Als iedereen daar nu eens mee begint.
Wat denken we allemaal veel en anders en iedereen heeft een andere visie.
Soms ook onwetendheid en hoe breng je dan een boodschap voorzichtig?
( ik heb net een opleiding afgerond waarin we alleen al dagen les hebben gekregen over hoe je op de juiste manier onderbouwd feedback aan een ander geeft, dat is al iets moeilijks op zich)

Nou, daar sta je dan op een grote pensionstal.
Je denk zelf dat je misschien goed bezig bent? en juist met je paard omgaat? en iemand roept vanaf de kant dat je je paard in de krul trekt.
.....Tja, psychologen in opleidingen hebben voer genoeg op grote pensionstallen en maneges

Zelf houd ik ook meer van het kleinschalige.
Ik denk dat ik vooral erg onzeker zou worden op grote stallen en dan vooral om de wijze hoe mensen je aanspreken.


Weet nog goed dat ik een jaar of 15 geleden mijn eerste haflinger kocht, de stal waar ik graag heen wilde had toen nog geen plek en dus moest ik naar een andere stal.
Een chique pensionstal, daar stond ik dan als enige met een koudbloed tussen de wedstrijdpaarden.
Als ik iets deed, dan werd er iets gezegd, vast goed bedoeld.
Maar hoe mensen een boodschap verkondigen, daar kan je echt wel onzeker van worden hoor.

Dus eigenlijk krijg ik best wel een beetje jeuk als ik deze openingspost en dit topic lees.
Want lang niet altijd gaan mensen 'zo vreselijk met hun dier om'.
Nuance naar elkaar toe zou fijn zijn.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:51

ravellie schreef:
Leven en laten leven

Als iedereen daar nu eens mee begint.
Wat denken we allemaal veel en anders en iedereen heeft een andere visie.
Soms ook onwetendheid en hoe breng je dan een boodschap voorzichtig?
( ik heb net een opleiding afgerond waarin we alleen al dagen les hebben gekregen over hoe je op de juiste manier onderbouwd feedback aan een ander geeft, dat is al iets moeilijks op zich)

Nou, daar sta je dan op een grote pensionstal.
Je denk zelf dat je misschien goed bezig bent? en juist met je paard omgaat? en iemand roept vanaf de kant dat je je paard in de krul trekt.
.....Tja, psychologen in opleidingen hebben voer genoeg op grote pensionstallen en maneges

Zelf houd ik ook meer van het kleinschalige.
Ik denk dat ik vooral erg onzeker zou worden op grote stallen en dan vooral om de wijze hoe mensen je aanspreken.


Weet nog goed dat ik een jaar of 15 geleden mijn eerste haflinger kocht, de stal waar ik graag heen wilde had toen nog geen plek en dus moest ik naar een andere stal.
Een chique pensionstal, daar stond ik dan als enige met een koudbloed tussen de wedstrijdpaarden.
Als ik iets deed, dan werd er iets gezegd, vast goed bedoeld.
Maar hoe mensen een boodschap verkondigen, daar kan je echt wel onzeker van worden hoor.

Dus eigenlijk krijg ik best wel een beetje jeuk als ik deze openingspost en dit topic lees.
Want lang niet altijd gaan mensen 'zo vreselijk met hun dier om'.
Nuance naar elkaar toe zou fijn zijn.


“Leven en laten Leven?”
Goed uitgangspunt binnen een groep mensen die postzegels verzameld..
Kom op zeg, we hebben te maken met levend goed, een paard is geen postzegel.
Als nooit iemand zijn schouders boven de gevestigde orde zet door mensen aan te spreken dan leefde wij nnog steeds in de middeleeuwen en werden er nog steeds heksen verbrand.
Lekker primtief.
Nee, met de kennis van vandaag moeten we echt anders handelen

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:21

Leuk voorbeeld van paard dat op tenen gaat staan. En ja dat kan dus wel degelijk per ongeluk. Onze prins stond onlangs op mijn voet. Voordat het zeer kon doen was hij zelf al met een grote snoek sprong op zij gegaan. Hij was zich rot geschrokken. Uiteraard heb ik hem bedankt met een enorme knuffel. Ik had helemaal niets gevoeld, niets blauw later. Zo ook ooit per ongeluk zat mijn vinger tussen zijn tanden met appel geven. Gelijk sperde hij zijn mond wagenwijd open. Appel in de modder, dus wederom knuffel en schone appel. Onze man is een beetje lomp af en toe maar nooit gemeen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:50

Ik zeg nooit iets. Alleen als mensen iets vragen. Iets zeggen heeft alleen nut voor je eigen gevoel, de andere persoon zal er niets mee doen.

Ik ben blij dat ik tegenwoordig niet meer op een stal sta. Ik heb echt moeite om te genieten als ik al dat leed zie.
Niet alleen van de paarden trouwens. Ik vind het soms zo sneu dat paardrijden zo'n worsteling is, ook voor de ruiters.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Anderen zien rijden en denken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:04

Vraag me af waarom iedereen altijd zo kritisch naar elkaar moet kijken en meteen een oordeel klaar moeten hebben.. Heb een paard gehad wat nogal dominant was en me een keer flink had gebeten, in mijn gezicht wel te verstaan. Heb hem toen echt een paar flinke klappen gegeven, en net op dat moment kwam er een stalgenoot binnen en sloeg mij met een zweep nog eens in mijn gezicht. Terwijl ze niet had gezien wat er vooraf gebeurd was..

Ik zou zelf nooit iemand ongevraagd mijn mening geven, een voorbeeld ik was eergisteren aan het rijden.. En tijdens het rijden ben ik met mijn paard bezig, ik houd mijn mede bak gebruikers in de gaten maar alleen om te zien waar ze rijden (zodat ik ze niet omver rij). Toen ik aan het uit stappen was zag ik dat een meisje nogal wat moeite had met controle tussen de balkjes, en toen heb ik haar netjes gevraagd of ik haar een tip mocht geven.. Op die manier heb ik haar toen kunnen helpen.. Maar als iemand dan bijvoorbeeld nee zou zeggen of als ik merk dat het niet word gewaardeerd word dan houd ik verder mijn mond en zal ik de laatste zijn die oordeelt.

Maar iedere keer maar dat ongevraagde advies terwijl iemand daar misschien helemaal niet op zit te wachten is ook niet leuk voor iemand.

En vooral als er dan achter je rug om lekker nog geroddeld word in de kantine, word de sfeer niet beter op.. Mensen denken het altijd maar beter te weten.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:17

CharmingS schreef:
Vraag me af waarom iedereen altijd zo kritisch naar elkaar moet kijken en meteen een oordeel klaar moeten hebben.. Heb een paard gehad wat nogal dominant was en me een keer flink had gebeten, in mijn gezicht wel te verstaan. Heb hem toen echt een paar flinke klappen gegeven, en net op dat moment kwam er een stalgenoot binnen en sloeg mij met een zweep nog eens in mijn gezicht. Terwijl ze niet had gezien wat er vooraf gebeurd was..

Ik zou zelf nooit iemand ongevraagd mijn mening geven, een voorbeeld ik was eergisteren aan het rijden.. En tijdens het rijden ben ik met mijn paard bezig, ik houd mijn mede bak gebruikers in de gaten maar alleen om te zien waar ze rijden (zodat ik ze niet omver rij). Toen ik aan het uit stappen was zag ik dat een meisje nogal wat moeite had met controle tussen de balkjes, en toen heb ik haar netjes gevraagd of ik haar een tip mocht geven.. Op die manier heb ik haar toen kunnen helpen.. Maar als iemand dan bijvoorbeeld nee zou zeggen of als ik merk dat het niet word gewaardeerd word dan houd ik verder mijn mond en zal ik de laatste zijn die oordeelt.

Maar iedere keer maar dat ongevraagde advies terwijl iemand daar misschien helemaal niet op zit te wachten is ook niet leuk voor iemand.

En vooral als er dan achter je rug om lekker nog geroddeld word in de kantine, word de sfeer niet beter op.. Mensen denken het altijd maar beter te weten.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf


We steken allemaal zoveel tijd in het berijden van paarden.
Als we nou eens wat meer tijd zouden steken in communicatie en het begrijpen hoe een paard in elkaar steekt en daar ook werkelijk les in te nemen zodat je dit goed kan aanpakken dan zouden we paarden allemaal wat beter begrijpen en konden we beter met bepaalde situaties omgaan of ze zelfs voorkomen.
Hier ondervind je dan uiteindelijk met rijden ook profijt van dus is gelijk een dubbele investering en het paard is het meer dan waard

Barbulet

Berichten: 2149
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 17:16

Ik vind dat Charming het heel goed verwoord. Goed bedoelde adviezen mogen altijd gegeven worden imo, je weet alleen nooit hoe er op gereageerd wordt. En meer dan het aanbieden kun je niet. We kunnen allemaal wat van elkaar leren en ik denk dat als iedereen daar voor open stond, er ook minder arrogantie en nijd onderling zou zijn.
Ik vind de vergelijking die sommigen maakten met kinderen niet helemaal op z'n plaats. Er zit idd ook nog een behoorlijk verschil tussen een tik of stelselmatige mishandeling. Een tik bij een kind vind ik ook weer iets anders als een tik bij een paard. Soms is "niet doen!" gewoon bij lange na niet genoeg en moet je een snelle adequate reactie geven. Hetzelfde als ze onderling in het wild ook doen. Ongewenst gedrag wordt meteen bestraft. Ik denk dat je dit ook prima per paard of situatie kan inschatten. Zoals iemand hier zei, een paard dat overduidelijk iets per ongeluk doet en wat verder niet eens heel schadelijk was, hoeft geen klap te ontvangen maar een paard dat bewust bijt (bijvoorbeeld in je gezicht dus, hoe gevaarlijk!) mag zéker heel duidelijk op z'n plek gezet worden! In zo'n situatie zijn woorden alleen gewoon niet genoeg.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 17:28

Barbulet schreef:
Ik vind dat Charming het heel goed verwoord. Goed bedoelde adviezen mogen altijd gegeven worden imo, je weet alleen nooit hoe er op gereageerd wordt. En meer dan het aanbieden kun je niet. We kunnen allemaal wat van elkaar leren en ik denk dat als iedereen daar voor open stond, er ook minder arrogantie en nijd onderling zou zijn.
Ik vind de vergelijking die sommigen maakten met kinderen niet helemaal op z'n plaats. Er zit idd ook nog een behoorlijk verschil tussen een tik of stelselmatige mishandeling. Een tik bij een kind vind ik ook weer iets anders als een tik bij een paard. Soms is "niet doen!" gewoon bij lange na niet genoeg en moet je een snelle adequate reactie geven. Hetzelfde als ze onderling in het wild ook doen. Ongewenst gedrag wordt meteen bestraft. Ik denk dat je dit ook prima per paard of situatie kan inschatten. Zoals iemand hier zei, een paard dat overduidelijk iets per ongeluk doet en wat verder niet eens heel schadelijk was, hoeft geen klap te ontvangen maar een paard dat bewust bijt (bijvoorbeeld in je gezicht dus, hoe gevaarlijk!) mag zéker heel duidelijk op z'n plek gezet worden! In zo'n situatie zijn woorden alleen gewoon niet genoeg.


Woorden zijn in geen geval geschikt omdat dat een verbale communicatie is.
Dan ben je wederom al niet op een goede manier aan het comuniceren.
Antromorfisme van de bovenste plank.
Maar wel van het paard het juiste verwachten

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 17:31

Festeropre schreef:
CharmingS schreef:
Vraag me af waarom iedereen altijd zo kritisch naar elkaar moet kijken en meteen een oordeel klaar moeten hebben.. Heb een paard gehad wat nogal dominant was en me een keer flink had gebeten, in mijn gezicht wel te verstaan. Heb hem toen echt een paar flinke klappen gegeven, en net op dat moment kwam er een stalgenoot binnen en sloeg mij met een zweep nog eens in mijn gezicht. Terwijl ze niet had gezien wat er vooraf gebeurd was..

Ik zou zelf nooit iemand ongevraagd mijn mening geven, een voorbeeld ik was eergisteren aan het rijden.. En tijdens het rijden ben ik met mijn paard bezig, ik houd mijn mede bak gebruikers in de gaten maar alleen om te zien waar ze rijden (zodat ik ze niet omver rij). Toen ik aan het uit stappen was zag ik dat een meisje nogal wat moeite had met controle tussen de balkjes, en toen heb ik haar netjes gevraagd of ik haar een tip mocht geven.. Op die manier heb ik haar toen kunnen helpen.. Maar als iemand dan bijvoorbeeld nee zou zeggen of als ik merk dat het niet word gewaardeerd word dan houd ik verder mijn mond en zal ik de laatste zijn die oordeelt.

Maar iedere keer maar dat ongevraagde advies terwijl iemand daar misschien helemaal niet op zit te wachten is ook niet leuk voor iemand.

En vooral als er dan achter je rug om lekker nog geroddeld word in de kantine, word de sfeer niet beter op.. Mensen denken het altijd maar beter te weten.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf


We steken allemaal zoveel tijd in het berijden van paarden.
Als we nou eens wat meer tijd zouden steken in communicatie en het begrijpen hoe een paard in elkaar steekt en daar ook werkelijk les in te nemen zodat je dit goed kan aanpakken dan zouden we paarden allemaal wat beter begrijpen en konden we beter met bepaalde situaties omgaan of ze zelfs voorkomen.
Hier ondervind je dan uiteindelijk met rijden ook profijt van dus is gelijk een dubbele investering en het paard is het meer dan waard


Maar er zijn meerdere wegen die naar rome lijden, en niet ieder paard is hetzelfde en niet iedere ruiter/amazone is hetzelfde..

Als iedereen zich lekker met zichzelf bezig zou houden en stoppen met commentaar geven op andere (goed bedoeld of niet) dan zou het een stuk gezelliger worden.. En je kan niet van een keer 5 minuten naar iemand kijken meteen een oordeel hebben, als je niet eens weet van hoever zo'n persoon heeft moeten komen om misschien een rondje "fatsoenlijk" rond te kunnen komen. En dan ook misschien nog spanning heeft omdat er allemaal bakrand helden langs de kant staan te fluisteren.. Nou geloof mij daar word niemand vrolijk van..

Ik ben net verhuisd naar een nieuwe stal en de 2e keer dat ik daar aan het rijden was vond een meisje het blijkbaar normaal om mij gewoon te filmen en smerige te lachen en smoezen met vriendinnetje omdat paard en ik even een miscommunicatie hadden..
En ik ben dan natuurlijk meteen de sigaar omdat ik daar iets van zeg en meteen een zeikerd ben..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 17:36

Als iemand een andere rijstijl heeft nee daar zeg je niets van.
Maar heb wel eens meegemaakt dat iemand al de hele tijd aan het flossen was.
En toen haar paard vol in de rem trok en afsloeg. Puur zonder duidelijke aanleiding.
Sorry maar dan hou ik echt mijn mond niet dicht.

Barbulet

Berichten: 2149
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 17:40

Festeropre schreef:
Barbulet schreef:
Ik vind dat Charming het heel goed verwoord. Goed bedoelde adviezen mogen altijd gegeven worden imo, je weet alleen nooit hoe er op gereageerd wordt. En meer dan het aanbieden kun je niet. We kunnen allemaal wat van elkaar leren en ik denk dat als iedereen daar voor open stond, er ook minder arrogantie en nijd onderling zou zijn.
Ik vind de vergelijking die sommigen maakten met kinderen niet helemaal op z'n plaats. Er zit idd ook nog een behoorlijk verschil tussen een tik of stelselmatige mishandeling. Een tik bij een kind vind ik ook weer iets anders als een tik bij een paard. Soms is "niet doen!" gewoon bij lange na niet genoeg en moet je een snelle adequate reactie geven. Hetzelfde als ze onderling in het wild ook doen. Ongewenst gedrag wordt meteen bestraft. Ik denk dat je dit ook prima per paard of situatie kan inschatten. Zoals iemand hier zei, een paard dat overduidelijk iets per ongeluk doet en wat verder niet eens heel schadelijk was, hoeft geen klap te ontvangen maar een paard dat bewust bijt (bijvoorbeeld in je gezicht dus, hoe gevaarlijk!) mag zéker heel duidelijk op z'n plek gezet worden! In zo'n situatie zijn woorden alleen gewoon niet genoeg.


Woorden zijn in geen geval geschikt omdat dat een verbale communicatie is.
Dan ben je wederom al niet op een goede manier aan het comuniceren.
Antromorfisme van de bovenste plank.
Maar wel van het paard het juiste verwachten


Ik begrijp je punt maar dat gaat in de praktijk natuurlijk wel anders. Je wilt juist dat de correctie minder heftig hoeft te zijn (of zelfs niet nodig meer) want bij veel paarden/momenten is NEE of EH wel genoeg. Dat begrijpen ze natuurlijk prima.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 17:52

CharmingS schreef:
Vraag me af waarom iedereen altijd zo kritisch naar elkaar moet kijken en meteen een oordeel klaar moeten hebben.. Heb een paard gehad wat nogal dominant was en me een keer flink had gebeten, in mijn gezicht wel te verstaan. Heb hem toen echt een paar flinke klappen gegeven, en net op dat moment kwam er een stalgenoot binnen en sloeg mij met een zweep nog eens in mijn gezicht. Terwijl ze niet had gezien wat er vooraf gebeurd was..

Ik zou zelf nooit iemand ongevraagd mijn mening geven, een voorbeeld ik was eergisteren aan het rijden.. En tijdens het rijden ben ik met mijn paard bezig, ik houd mijn mede bak gebruikers in de gaten maar alleen om te zien waar ze rijden (zodat ik ze niet omver rij). Toen ik aan het uit stappen was zag ik dat een meisje nogal wat moeite had met controle tussen de balkjes, en toen heb ik haar netjes gevraagd of ik haar een tip mocht geven.. Op die manier heb ik haar toen kunnen helpen.. Maar als iemand dan bijvoorbeeld nee zou zeggen of als ik merk dat het niet word gewaardeerd word dan houd ik verder mijn mond en zal ik de laatste zijn die oordeelt.

Maar iedere keer maar dat ongevraagde advies terwijl iemand daar misschien helemaal niet op zit te wachten is ook niet leuk voor iemand.

En vooral als er dan achter je rug om lekker nog geroddeld word in de kantine, word de sfeer niet beter op.. Mensen denken het altijd maar beter te weten.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf


Amen :j

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 09:35

bruintje123 schreef:
Als iemand een andere rijstijl heeft nee daar zeg je niets van.
Maar heb wel eens meegemaakt dat iemand al de hele tijd aan het flossen was.
En toen haar paard vol in de rem trok en afsloeg. Puur zonder duidelijke aanleiding.
Sorry maar dan hou ik echt mijn mond niet dicht.


En wat bereik je daarmee? Dat de ruiter of amazone alleen nog gefrustreerder word, denk je nou echt dat iemand op zo'n moment iets van jou gaat aannemen? Bespaar je die moeite en hou je met jezelf bezig..
En nee een ruiter/amazone hoort zijn of haar paard niet af te slaan daar ben ik het helemaal mee eens.

Maar bij mijn paard voel ik het aankomen als hij iets wil uitvreten of gaat ontploffen(en dan kan het voor een bakrand held lijken alsof er niets aan de hand is), en moet zeggen dat ik hem ook wel eens flink heb omgetrokken omdat hij in "lanceer mode" ging.. Niemand had het zien aankomen en mensen schrokken daar inderdaad van, heb ze toen uitgelegd waarom en niets aan het handje iedereen weer lekker verder rijden..

Op zo'n moment hoef je bij mij ook niet aan te komen met commentaar of ik wel goed bij mijn hoofd ben, zou ik niet echt waarderen..

Je weet niet wat er van te voren is gebeurd 9 van de 10 keer, en ook al weet je dat wel. Dus als iedereen elkaar lekker laat doen, 90% van de paardenmensen zijn stront eigenwijs, dus wat wil je er in godsnaam mee bereiken, behalve dat het ontzettend frustrerend is voor jezelf..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Anderen zien rijden en denken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 09:51

Wat ik daar toen mee heb bereikt is dat het op dat moment stopte.

En bij die ruiter was het niet dat er iets aan zat te komen,ik kende de combinatie. Liever en braver paard was er niet.
Goedzak eerste klas.

Licor

Berichten: 2949
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Anderen zien rijden en denken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 09:57

Ik vind t soms ook lastig om wel of niet iets te zeggen..
Met name als ik gewoon kreupele of onregelmatig lopende paarden zie.. die dan ook nog als dwars bestempeld worden..
Maar goed wie ben ik om daar iets over te zeggen als dit soort combinaties gewoon hun punten rijden..
Ik zeg meestal dus maar niets..

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:01

bruintje123 schreef:
Wat ik daar toen mee heb bereikt is dat het op dat moment stopte.

En bij die ruiter was het niet dat er iets aan zat te komen,ik kende de combinatie. Liever en braver paard was er niet.
Goedzak eerste klas.


Ja en op het moment dat je er niet bent gaat het gewoon weer verder, dus op lange termijn heeft het 9 van de 10 keer geen nut.. Op een enkeling na die er misschien wel even over na denkt, en het misschien inziet dat het toch niet zo handig was..

Maar leuk om te zien is het inderdaad niet.. Daarom houd ik me met mezelf en mijn paard bezig als ik aan het rijden ben..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:06

Nee klopt later gaat het door, met je eens.
Maar een paard afslaan waar ik bij sta, nee dat niet.
En ik ben geen penny die niet tegen een terechte klap kan.
En kennis genoeg dat ook te herkennen.

Overigens was er voor de rest van de ruiters ook niet meer te rijden, die van mij in ieder geval niet, want van dat gemep werd hij zenuwachtig.

Nee ik doe gewoon niet mee aan dierenmishandeling. Wat er buiten me om gebeurt kan ik niets mee, maar niet voor mijn neus. En houden we allemaal onze kop zal er nooit wat veranderen.
Voor dit paard was het nu even beter. Zou elke mede ruiter wat zeggen was het altijd beter.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:07

Waarom ik er ook niets zeg als iemand van voor naar achteren rijdt, is omdat ik weet dat zoiets niet zomaar te veranderen is en die instructrices die weten hoe dit goed aan te leren niet dik gezaaid zijn. Dat betekent dat ik iemand alleen maar ongelukkig maak. Ik heb dit al eens meegemaakt:

Iemand wilde ooit dolgraag op mijn merens lessen bij mijn instructrice, want het zag er zo simpel en swingend uit. OK, dit gedaan. Ik had paardje eerst gereden zodat hij mooi in evenwicht ging en toen zij er op. Zeer brede glimlach, ze wist niet wat ze voelde (meisje reed altijd paarden van anderen, had geen eigen paard) zo gelukkig. Ze voelde dat paardje meer en meer op de voorhand ging en ze had haar handen vol om de omslag te maken naar correct rijden in één les. Toen ze klaar was, vroeg de instructrice mij er weer op en vroeg haar om te kijken zodat ze het verschil kon zien in hoe het paardje bewoog. Vrij snel ging paardje van op de voorhand lopen naar weer mooi in evenwicht "gaan" en kwam weer wat omhoog van voren. Deze instructrice woonde te ver weg om meisje voortaan les te geven iets wat meisje graag wilde. Toen heeft meisje gekozen om te stoppen met paardrijden want als ze het niet op de goede manier kon aanleren reed ze liever helemaal niet. Want zo'n fijn paardje en swingende rug zoals die van mij had, dat had ze nog nooit eerder ervaren en daar wilde ze naar toe. Ik heb dat zo triest gevonden en me daarover zo rot gevoeld. Meisje reed weliswaar van voor naar achteren maar was wel een zachte talentvolle amazone. Zo zonde dat die hobby dus stopte. Toen dus besloten om niemand meer op mijn paardje te laten, ook niet in les, en mijn mond verder te houden in het real life.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:10

Maar iemand die van voor naar achter rijd zeg ik ook niets van.
Denk het mijne er van, maar meer niet. Of ze moeten het vragen.
Iedereen rijd maar zoals hij denkt dat goed is, al gaan ze totaal scheef door de baan. Helaas.
Maar een paard onterecht afslaan voor mijn neus, nee daar ga ik niet in mee.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:15

bruintje123 schreef:
Nee klopt later gaat het door, met je eens.
Maar een paard afslaan waar ik bij sta, nee dat niet.
En ik ben geen penny die niet tegen een terechte klap kan.
En kennis genoeg dat ook te herkennen.

Overigens was er voor de rest van de ruiters ook niet meer te rijden, die van mij in ieder geval niet, want van dat gemep werd hij zenuwachtig.

Nee ik doe gewoon niet mee aan dierenmishandeling. Wat er buiten me om gebeurt kan ik niets mee, maar niet voor mijn neus. En houden we allemaal onze kop zal er nooit wat veranderen.
Voor dit paard was het nu even beter. Zou elke mede ruiter wat zeggen was het altijd beter.


100% mee eens dat er wat van word gezegd als je door dat onkundige gedrag zelf niet meer lekker kan rijden.. Vind dat je dan ook echt wel wat mag zeggen.

Maar in jou situatie ken je de desbetreffende persoon, maar het gaat er mij meer om dat mensen ergens een moment opnamen opvangen, van een combinatie die ze niet kennen. En dat een paard soms gecorrigeerd word en men niet weet wat er vooraf is gebeurd. Of mensen die continue denken het beter te weten, en op hun paard zitten om iedereen te bekritiseren ipv met jezelf bezig te zijn..

Maar inderdaad als iemand mij met zo'n achterlijk gedrag van mijn training houd zou ik er ook iets van zeggen.

Wij hebben op stal een systeem gecreëerd dat als er ergernissen zijn zoals overmatig geweld naar paarden toe, dat je dit anoniem kan melden bij de staleigenaar en hij gaat dit dan in de gaten houden en de persoon daar op aanspreken als dit weer gebeurd.. Dan word de situatie tussen hem en amazone/ruiter besproken en volgt er eventueel een waarschuwing.. Bij de 3e waarschuwing kun je een andere stal zoeken ;)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:20

Bij een vreemde zou ik het ook minder snel zeggen, zeker als je de aanleiding niet hebt gezien.
Maar dan nog is er verschil tussen een flinke mep of een paard afrossen. Van afrossen is nog geen 1 paard ooit beter geworden. Ik denk dat ik dan er gewoon wat uit floept van, so hey, gaat ie lekker.
En dat dat dan al gebeurt is voordat ik het zelf wil :D
En dan heb ik het dus over afrossen niet over een flinke tik.

Goed systeem bij jullie op stal. Want niets doen kan gewoon niet, mág gewoon niet.

ravellie

Berichten: 3074
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:23

Festeropre schreef:
ravellie schreef:
Leven en laten leven

Als iedereen daar nu eens mee begint.
Wat denken we allemaal veel en anders en iedereen heeft een andere visie.
Soms ook onwetendheid en hoe breng je dan een boodschap voorzichtig?
( ik heb net een opleiding afgerond waarin we alleen al dagen les hebben gekregen over hoe je op de juiste manier onderbouwd feedback aan een ander geeft, dat is al iets moeilijks op zich)

Nou, daar sta je dan op een grote pensionstal.
Je denk zelf dat je misschien goed bezig bent? en juist met je paard omgaat? en iemand roept vanaf de kant dat je je paard in de krul trekt.
.....Tja, psychologen in opleidingen hebben voer genoeg op grote pensionstallen en maneges

Zelf houd ik ook meer van het kleinschalige.
Ik denk dat ik vooral erg onzeker zou worden op grote stallen en dan vooral om de wijze hoe mensen je aanspreken.


Weet nog goed dat ik een jaar of 15 geleden mijn eerste haflinger kocht, de stal waar ik graag heen wilde had toen nog geen plek en dus moest ik naar een andere stal.
Een chique pensionstal, daar stond ik dan als enige met een koudbloed tussen de wedstrijdpaarden.
Als ik iets deed, dan werd er iets gezegd, vast goed bedoeld.
Maar hoe mensen een boodschap verkondigen, daar kan je echt wel onzeker van worden hoor.

Dus eigenlijk krijg ik best wel een beetje jeuk als ik deze openingspost en dit topic lees.
Want lang niet altijd gaan mensen 'zo vreselijk met hun dier om'.
Nuance naar elkaar toe zou fijn zijn.


“Leven en laten Leven?”
Goed uitgangspunt binnen een groep mensen die postzegels verzameld..
Kom op zeg, we hebben te maken met levend goed, een paard is geen postzegel.
Als nooit iemand zijn schouders boven de gevestigde orde zet door mensen aan te spreken dan leefde wij nnog steeds in de middeleeuwen en werden er nog steeds heksen verbrand.
Lekker primtief.
Nee, met de kennis van vandaag moeten we echt anders handelen


Wat een onzin, elkaar afblaffen omdat een ander het beter schijnt te weten
Nee, dat helpt!

Cursusje omgaan met elkaar zou op veel stallen ook niet misstaan en meer bereiken
Zodat een (goedbedoelde) boodschap ook overkomt

ravellie

Berichten: 3074
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:25

Sill_Monster schreef:
CharmingS schreef:
Vraag me af waarom iedereen altijd zo kritisch naar elkaar moet kijken en meteen een oordeel klaar moeten hebben.. Heb een paard gehad wat nogal dominant was en me een keer flink had gebeten, in mijn gezicht wel te verstaan. Heb hem toen echt een paar flinke klappen gegeven, en net op dat moment kwam er een stalgenoot binnen en sloeg mij met een zweep nog eens in mijn gezicht. Terwijl ze niet had gezien wat er vooraf gebeurd was..

Ik zou zelf nooit iemand ongevraagd mijn mening geven, een voorbeeld ik was eergisteren aan het rijden.. En tijdens het rijden ben ik met mijn paard bezig, ik houd mijn mede bak gebruikers in de gaten maar alleen om te zien waar ze rijden (zodat ik ze niet omver rij). Toen ik aan het uit stappen was zag ik dat een meisje nogal wat moeite had met controle tussen de balkjes, en toen heb ik haar netjes gevraagd of ik haar een tip mocht geven.. Op die manier heb ik haar toen kunnen helpen.. Maar als iemand dan bijvoorbeeld nee zou zeggen of als ik merk dat het niet word gewaardeerd word dan houd ik verder mijn mond en zal ik de laatste zijn die oordeelt.

Maar iedere keer maar dat ongevraagde advies terwijl iemand daar misschien helemaal niet op zit te wachten is ook niet leuk voor iemand.

En vooral als er dan achter je rug om lekker nog geroddeld word in de kantine, word de sfeer niet beter op.. Mensen denken het altijd maar beter te weten.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf


Amen :j


Wat naar om zoiets mee te maken joh.
Allereerst super naar dat je paard zo reageert en dan ook nog eens een stalgenoot die zoiets doet

Alleen al daarom heb ik weinig op met grote stallen.

lijkt mij echt moeilijk om de sfeer op grote stallen goed te houden

Moet zeggen, ik heb jaren op een pensionstal gestaan en daar was de sfeer eigenlijk altijd wel goed gelukkig

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:37

@Ravelli;

Ja daar gaan zulke mensen wel voor open staan denk ik...
“Ja ik sla Mn paard niet meer hoor want ben op cursus geweest hoe je met elkaar om moet gaan!”
Ja top...
Als je nog niet goed kan zijn voor een dier hoe moet je dan dan wel met mensen.
De wet en regelgeving aanpassen rondom het rijden van paarden.
Want die is er nog niet voldoende.
Zodat zulke mensen bij overtreding daarvoor vervolgd worden of een verplichte cursus hoe het wel hoort.
En voor degene die niet durven aanspreken;
Ga naar de plaatselijke autoriteiten, die moeten de orde handhaven dat is hun taak!
Denk aan bv. staleigenaren en ringmeesters.
En dat heeft bij mij in de praktijk geleid tot goede resultaten

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:51

En ook nog;
He wat meer kennis opdoen over de biomeganica
alvorens je er überhaupt aan gaat denken om te rijden!
Dat zou een verplichte cursus moeten zijn!
Meer inzicht ipv maar wat aankloten en dan zeggen onzeker te worden als iemand wat zegt.
Lekker belangrijk je paard is het grootste onderdeel van de combinatie!