Anderen zien rijden en denken....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Molfre

Berichten: 2630
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Anderen zien rijden en denken....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-17 21:54

Ik sta zelf met mijn paard gewoon bij iemand op een weilandje. Heel bewust omdat ik me meestal niet fijn voel in de sfeer die op grote stallen of maneges hangt. Plus dat mijn paard nu 24/7 buiten staat.

Echter rijd ik natuurlijk buiten en kom ik langs veel rijbakken en andere mensen in het bos. Ik zie daar dingen die recht tegenover alles wat hier gezegd wordt staat en sommige dingen die ik zie kan ik bijna niet negeren.

Denk aan vooral heel veel slofteugels die strak worden aangetrokken, veel zagen en rukken (het zijn geen ophoudingen meer), hol getrokken ruggen en sporen waar veelvuldig mee getrapt (niet gedreven) wordt.

Ik vind het zo moeilijk om daar mijn rug naartoe te draaien. Hoe gaan jullie hiermee om? Zijn er die daarop afstappen? Ook als het een vreemde is? En hoe kan het dat 100% van bokt aandraagt dat sporen voor verfijning zijn, nageeflijkheid niet afgedwongen kan worden en vooral niet gerukt moet worden aan het bit, maar ik dat toch elke keer weer zie?

Ik wordt er soms echt misselijk van...

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.


Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Re: Anderen zien rijden en denken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:57

Je kan er wat van zeggen, maar het moment dat jij je daarna omdraait gaan ze door. Komt heel negatief over, maar achter gesloten deuren gebeurd er heel veel.

BYOUX&SYOUX
MILAN
DaniqueByoux op Instagram

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 21:59

Ik herken je gevoel en je neiging om er wat van te zeggen. Het is heel vaak om verdrietig van te worden, maar helaas denken die mensen dat ze niets verkeerd doen, zijn zich er niet bewust van (of juist wel...), of ze krijgen les van iemand die helemaal geen idee heeft van hoe het moet maar heel overtuigend kunnen zijn naar de ruiter toe. -O-

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:09

Iets met splinters en balken. Er iets van zeggen komt heel snel belerend over en werkt dus averechts en zal vrij snel de reactie geven dat je eerst eens naar je eigen combi moet kijken.

Ongetwijfeld is er op jouw combi ook vanalles aan te merken, zoals je bij elke combi wel iets kunt vinden.

Ik zeg ze vriendelijk goeiendag en vervolg mijn weg.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:09

Ik herken het.
Hier 2 kilometer verderop zit er nieuwe internationale springstal.
Ik zie ze daar ook alleen met de slof strak getrokken rijden.
Nooit eens op de teugel en dan desnoods een losse slof. Nee altijd strak.

Daarnaast prachtige binnenbak. Mooie buitenbak. Stampmolen.
Maar geen wei. Een klein paddockje.
Dat krijgt dan vergunning voor daar paarden te houden.
Schandalig!

IncelloAndMe

Berichten: 251
Geregistreerd: 30-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:10

Vanop het moment dat het echt over heel hard slaan gaat of bijvoorbeeld tot bloedens toe schoppen met de sporen, dan grijp ik wel in als het kan. Maar over een slofteugel enzovoort zeg ik niets tenzij mij iets gevraagd wordt. Ik denk spijtig genoeg dat de kans dat zij hun manier van doen veranderen, heel klein is...

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 08:32

Molfre schreef:
Ik sta zelf met mijn paard gewoon bij iemand op een weilandje. Heel bewust omdat ik me meestal niet fijn voel in de sfeer die op grote stallen of maneges hangt. Plus dat mijn paard nu 24/7 buiten staat.

Echter rijd ik natuurlijk buiten en kom ik langs veel rijbakken en andere mensen in het bos. Ik zie daar dingen die recht tegenover alles wat hier gezegd wordt staat en sommige dingen die ik zie kan ik bijna niet negeren.

Denk aan vooral heel veel slofteugels die strak worden aangetrokken, veel zagen en rukken (het zijn geen ophoudingen meer), hol getrokken ruggen en sporen waar veelvuldig mee getrapt (niet gedreven) wordt.

Ik vind het zo moeilijk om daar mijn rug naartoe te draaien. Hoe gaan jullie hiermee om? Zijn er die daarop afstappen? Ook als het een vreemde is? En hoe kan het dat 100% van bokt aandraagt dat sporen voor verfijning zijn, nageeflijkheid niet afgedwongen kan worden en vooral niet gerukt moet worden aan het bit, maar ik dat toch elke keer weer zie?

Ik wordt er soms echt misselijk van...


Tja..die rotte appels zie je helaas overal en in alle lagen en niveaus van de paardensport. |( Ik zat me er zelf afgelopen week nog aan te ergeren bij een bepaalde ruiter die aan het losrijden was voor de Pavo en begeleid werd door een oud olympisch amazone.
Ik zat toen te twijfelen om op de ringmeester af te stappen, achteraf spijt dat ik het niet heb gedaan. Ruiter was echt fout bezig vond ik {paard laten halthouden, en dan vanuit het halthouden beide benen er flink inknallen met de sporen} met waarschijnlijk de bedoeling om hem scherper te krijgen oid? :(:)

Het is heel moeilijk, want dit stukje vraagt om een hele mentaliteitsverandering in de paardensport en als er geld e.d. mee gemoeid is gaat het bij sommige mensen toch altijd ten koste van de paarden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Molfre

Berichten: 2630
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-17 09:13

Ik ben ervan overtuigd dat ik ook niet alles goed doe hoor, ik ben echt de eerste die dat toegeeft en ik maak me wat dat betreft geen illusies. Een Penny meisje ben ik ook zeker niet.

Het ging mij ook meer om hoe jullie hiermee omgaan, ik befrijp dat ik de wereld niet kan verbeteren in mijn eentje.

Ik ben in ieder geval blij dat ik niet de enige ben die hier tegenaan loop. Het verbaas me alleen enorm dat men dus van de daken schreeuwt hoe het niet moet in een ITP topic. Dat doet nagenoeg iedereen als er iets negatiefs te zien is, en vervolgens zie ik live dingen gebeuren waarvan je nachtmerries zou krijgen. In de open lucht, dus bv een buitenbak op een grote stal langs de weg. Zijn deze mensen dan echt zo blind voor hun eigen rijstijl? Je voelt toch wat er onder je gebeurt en je voelt de kilo's die je in je handen hebt en de kracht waarmee je trapt.

Edit: het gaat mij niet om het gebruik van een slof in het algemeen. Meer om de manier waarop er in het voorbeeld geval mee werd omgegaan: lekker strak, holle rug trekken, flink zagen en rammen met de sporen. Want het paard moest achteruit.

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Anderen zien rijden en denken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:06

Jij bent niet verantwoordelijk voor een ander en ook niet voor zijn paard (tenzij er sprake is van ernstig dierenleed waarvoor je de dierenbescherming zou kunnen bellen) .
Je kunt wel door goed te doen anderen inspireren. Dat werkt veel beter dan negatieve kritiek geven.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Anderen zien rijden en denken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:32

Tja, ik ben ook weggegaan op een pensionstal omdat ik de ellende van anderen niet meer aan kon zien. Niet normaal hoe er soms getrokken wordt. Ik reed bij een meisje in de les die haar paard in de krul trok en hem niet eens losreed, paard liep van pure ellende in een valse knik en heeft na een aantal jaar training nog steeds geen bespiering in de hals. Je zou denken dat mensen dat zelf zien, maar nee hoor. Het ergste is dat ze gewoon ZZ-licht rijdt dus blijkbaar vinden de jury's het allemaal prima. De sport is kapot, ik doe mijn ogen er voor dicht want je gaat het toch niet veranderen. Gewoon focussen op je eigen paarden, dat geeft een stuk meer rust.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:41

Ik kan hier ook ontzettend slecht tegen. Op een stal waar ik vroeger stond reden kleine beginnertjes met sporen op shetlanders een privélesje "Omdat het beest dan beter doorliep". Of mensen die paarden tijdens het rijden met een zweep tegen het hoofd sloegen. Toen heb ik wel mijn mond open getrokken en werd meteen door de ruiter en haar vader uitgescholden. Of mensen die hun paard in halt in de mond aan het zagen waren om het hoofd naar beneden te krijgen, gadverdamme.

Maar zoals eerder gezegd, je doet er weinig aan. Het gaat meestal het ene oor in en het andere oor uit. In veel situaties vind ik paardrijden eigenlijk een nare sport, het is vaak gewoon dierenmishandeling (sorry als ik nu bij sommige mensen een gevoelige snaar raak).

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:45

Maar dit is algemeen bekend. Hier zitten alle moraalridders die nooit is verkeerd doen. Er zal echt 50% keurig rijden, maar ook 50% die het hardst schreeuwen bij een topic maar zelf net zo rijden

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Anderen zien rijden en denken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:51

Inderdaad het verandert niet. Alleen als het in mijn ogen te erg wordt (bv als iemand zijn/haar paard met strak getrokken slof afranselt, terwijl t dier geen kant uit kan) stap ik naar de pensionhouder die in mijn ogen bij uitstek degene is die er wat van en moet zeggen. Wij hebben er gelukkig 1 die dat doet.

rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Anderen zien rijden en denken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:54

Ik kan er niets aan veranderen, dus zeg ik niks. (Kijk ook niet meer bij de losrij ring van de KNHS wedstrijden. Wat je daar ziet is soms ook vreselijk. Voor de ogen van de jury wordt er niet gerukt, gescholden. Hoog tijd voor een jury op het inrij terrein.)
En, eerlijk, de andere kant: ik moet er niet aan denken, dat een wildvreemde mij even gaat vertellen wat ik allemaal fout doe met mijn paard. "Zeg, waar bemoei jij je mee. Ga weg." Dat zou mijn reactie zijn.

Asvinia

Berichten: 1028
Geregistreerd: 06-08-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:02

Helaas ik dat hier herkenbaar.. paarden staan aan huis, en ik doe zelf ook echt niet alles perfect, maar er zijn dingen die gewoon zo pijnlijk zijn om te zien..

De paarden van de buren komen simpelweg niet buiten ondanks dat er een groot weiland is, worden enkel gereden. Paarden die op weg naar de manege enorm in de krul getrokken worden, waarvan ik eentje een wedstrijd heb zien springen en het arme beest had zoveel moeite met ademen.. Ik probeer maar de andere kant op te kijken en uit mijn frustraties tegen mijn zusje of ouders, het heeft geen nut om iets te zeggen en ik zou het zelf ook niet waarderen.

Gelukkig zie ik hier ook heel veel fijne ruiters, dat is natuurlijk wel prettig! :)

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:03

Ik zie zoveel onkunde /onwetendheid en slechte ruiters, lekker leven en laten leven :+ al zitten ze er achterstevoren op, who cares!
Je veranderd er niets aan.....

Ik kan alleen voor mezelf zorgen dat ik eerlijk ben naar mijn eigen paard tijdens het rijden, zorg voor goede instructie en goed management uitvoer vwb verzorging/onderhoud :7 verbetering begint bij jezelf...

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:08

bruintje123 schreef:
Ik herken het.
Hier 2 kilometer verderop zit er nieuwe internationale springstal.
Ik zie ze daar ook alleen met de slof strak getrokken rijden.
Nooit eens op de teugel en dan desnoods een losse slof. Nee altijd strak.

Daarnaast prachtige binnenbak. Mooie buitenbak. Stampmolen.
Maar geen wei. Een klein paddockje.
Dat krijgt dan vergunning voor daar paarden te houden.
Schandalig!



Ja ik zou als paard idd ook aardig gaan stampen ja als ik onder zulke omstandigheden moest leven :P

sorry...kon het niet laten :+

Maar je hebt natuurlijk helemaal gelijk; schandalig dat zoiets maar gewoon een vergunning krijgt. En nog schandaliger hoe die paarden gereden worden.


Ik zie het zelf vrij weinig op buitenrit...maar ga ik naar een wedstrijd, dan zie ik genoeg van de voorbeelden die in de op genoemd worden. Ook onregelmatige paarden die gewoon mogen starten. En nee; niet altijd komt die onregelmatigheid door taktfouten door slecht rijden, maar gewoon vast zittende paarden met pijn.

Ik zeg er eigenlijk nooit wat van; heeft toch geen zin, want naar jou luisteren ze toch niet, want de instructeur en jury's vinden het allemaal prima en belonen het, dus dan is hun wijze dus toch de juiste?
Zo wordt dan toch geredeneerd. Wat dat betreft is de dressuursport echt een verrotte wereld geworden.
En de mensen in die wereld die het nog wel correct willen doen worden daarvoor vaak niet beloond.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 10-07-17 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:11

Jester_ schreef:
Maar dit is algemeen bekend. Hier zitten alle moraalridders die nooit is verkeerd doen. Er zal echt 50% keurig rijden, maar ook 50% die het hardst schreeuwen bij een topic maar zelf net zo rijden


Natuurlijk doet iedereen wel eens wat verkeerd, de perfecte ruiter bestaat niet.

Maar ik vind dat, zodra het paard stress, pijn of ongemak ervaart tijdens het rijden, er bij de ruiter iets moet veranderen.

rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:13

Confession schreef:
Jester_ schreef:
Maar dit is algemeen bekend. Hier zitten alle moraalridders die nooit is verkeerd doen. Er zal echt 50% keurig rijden, maar ook 50% die het hardst schreeuwen bij een topic maar zelf net zo rijden


Natuurlijk doet iedereen wel eens wat verkeerd, de perfecte ruiter bestaat niet.

Maar ik vind dat, zodra het paard stress, pijn of ongemak ervaart tijdens het rijden, er bij de ruiter iets moet veranderen.


Maar de vraag is hier: ga je er tegen een wildvreemde ook niets van zeggen?

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:13

Molfre schreef:
Ik sta zelf met mijn paard gewoon bij iemand op een weilandje. Heel bewust omdat ik me meestal niet fijn voel in de sfeer die op grote stallen of maneges hangt. Plus dat mijn paard nu 24/7 buiten staat.

Echter rijd ik natuurlijk buiten en kom ik langs veel rijbakken en andere mensen in het bos. Ik zie daar dingen die recht tegenover alles wat hier gezegd wordt staat en sommige dingen die ik zie kan ik bijna niet negeren.

Denk aan vooral heel veel slofteugels die strak worden aangetrokken, veel zagen en rukken (het zijn geen ophoudingen meer), hol getrokken ruggen en sporen waar veelvuldig mee getrapt (niet gedreven) wordt.

Ik vind het zo moeilijk om daar mijn rug naartoe te draaien. Hoe gaan jullie hiermee om? Zijn er die daarop afstappen? Ook als het een vreemde is? En hoe kan het dat 100% van bokt aandraagt dat sporen voor verfijning zijn, nageeflijkheid niet afgedwongen kan worden en vooral niet gerukt moet worden aan het bit, maar ik dat toch elke keer weer zie?

Ik wordt er soms echt misselijk van...

In een bak gaan rijden met heel veel spiegels, daar steek je wat van op. Hoe anderen rijden doet er helemaal niet toe en het is dus nogal verspilling van tijd en energie om je daar druk over te maken.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:15

rien10 schreef:
Confession schreef:

Natuurlijk doet iedereen wel eens wat verkeerd, de perfecte ruiter bestaat niet.

Maar ik vind dat, zodra het paard stress, pijn of ongemak ervaart tijdens het rijden, er bij de ruiter iets moet veranderen.


Maar de vraag is hier: ga je er tegen een wildvreemde ook niets van zeggen?


Ik zou het alleen maar tegen een wildvreemde durven te zeggen denk ik, aangezien die persoons mening over mij mij toch niet boeit. :+ Ik snap wel dat mensen het tegen stalgenootjes niet durven te zeggen, dat heb ik ook, dan kijk ik de andere kant op. Ik houd stalgenoten liever te vriend...

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:15

Jester_ schreef:
Maar dit is algemeen bekend. Hier zitten alle moraalridders die nooit is verkeerd doen. Er zal echt 50% keurig rijden, maar ook 50% die het hardst schreeuwen bij een topic maar zelf net zo rijden


Precies dit... Bokt staat niet voor niets óók bekend als belerend Penny platform waar een heel groot deel van NL niet komt omdat hier de beste stuurlui aan wal staan zonder die mooie theorie ooit echt in praktijk gebracht te hebben :+

Vaak zie ik op wedstrijd paarden gereden worden op manieren waar ik niet over te spreken ben. Als die dan bovenaan eindigen steekt dat. Maar dat verander je niet door iemand aan te spreken op hun gedrag. Dat moet van bovenaf veranderen.

listiglistje schreef:
Ik kan alleen voor mezelf zorgen dat ik eerlijk ben naar mijn eigen paard tijdens het rijden, zorg voor goede instructie en goed management uitvoer vwb verzorging/onderhoud :7 verbetering begint bij jezelf...

+:)+

Neemt niet weg dat ik het ook heel vaak niet ok vind wat ik zie en me afvraag hoe iemand op die manier met een fijn, tevreden gevoel van z'n paard af kan stappen en oprecht kan denken: ik heb vandaag mijn paard verbeterd.... :x :o
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 10-07-17 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt


TROY (2019) & LAYS (2014)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:17

:D

Gelukkig natuurlijk veel ruiters die wel fijn rijden en die vallen natuurlijk minder op.
Maar wat mij wel nog het meeste stoort is dat er zelfs in de top zo gereden word en ook nog goed beoordeeld.
Zeg je er wat van mag dat niet want nee je bent zelf geen top.
Alsof je dan een achterlijke bent die niets herkent of weet.
Ik denk dat daar de grote ommezwaai moet gaan komen.
Jury's weer durven te jureren op wat ze echt zien.
En loopt een paard niet rad daar ook slecht op punten. Loopt een paard achter de ll daar ook slecht op punten.
Loopt hij zonder actieve achterhand. Juist ja. Slechte punten.
Dan is die flauwekul zo voorbij.

En het heeft niets met moraalridder te maken.
Wel met hoe je bewust met je rijden om gaat.
Want zo iets zijn bewuste handelingen.

rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:21

bruintje123 schreef:
:D

Gelukkig natuurlijk veel ruiters die wel fijn rijden en die vallen natuurlijk minder op.
Maar wat mij wel nog het meeste stoort is dat er zelfs in de top zo gereden word en ook nog goed beoordeeld.
Zeg je er wat van mag dat niet want nee je bent zelf geen top.
Alsof je dan een achterlijke bent die niets herkent of weet.
Ik denk dat daar de grote ommezwaai moet gaan komen.
Jury's weer durven te jureren op wat ze echt zien.
En loopt een paard niet rad daar ook slecht op punten. Loopt een paard achter de ll daar ook slecht op punten.
Loopt hij zonder actieve achterhand. Juist ja. Slechte punten.
Dan is die flauwekul zo voorbij.

En het heeft niets met moraalridder te maken.
Wel met hoe je bewust met je rijden om gaat.
Want zo iets zijn bewuste handelingen.


Dat ben ik niet helemaal met je eens, dat het dan snel voorbij is.
Gisteren weer geschreven bij KNHS jury. B t/m M2 En het was een prima jury, veel geschreven. Veel "meer activiteit, beter voorbereiden, niet vloeiend, te diep" etc. En wat hoor je dat "Wat een zeur van een jury"
Nee, de flauwekul is niet snel over met een prima jury.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:22

Het probleem hierin is als we met zn alle er niks van zeggen het leed van paarden gewoon doorgaat! Hier bij mij op stal wil ik het niet zien.. dan gaan ze er onherroeppelijk uit!! Geen leed op ons terrein! Maar het blijft ontiegelijk moeilijk iemand aan te spreken! De echte beesten zijn vaak de mens!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers