Anderen zien rijden en denken....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:31

Weten hoe je een bepaald hulpmiddel als een slof of spoor moet gebruiken weet iedereen hier wel. En als je het niet weet en stelt een vraag, of erger nog, je plaatst een foto waarbij het niet op de correcte manier wordt gebruikt, dan weet je daarna wel exact hoe het gebruikt dient te worden.
Dat is bokt.

Echter is de praktijk natuurlijk anders.
Alleen kan ik me niet zo vinden in dat er mensen in het bos ook met slof oid rijden. das vaak juist lekker ontspannen. Ik heb nog nooit echt gezien dat dat buiten gedaan werd.

Verder, stel je zou mij zien in een echtelijke ruzie met paardlief, dan zul je denk ik ook niet blij zijn. Maar op dat moment ben ik aan het vechten dat paardlief 1 keer doet wat ik zeg dat hij moet doen, hoe dan ook, hard tegen hard. Na die 1e keer houd ik ermee op want dan heb ik gewonnen. Maar dat kan best lomp gaan en er kunnen strenge woorden uit mij komen en ik behandel hem dan niet alsof ie van porselein is.

Ik zou het dan ontzettend vervelend vinden als er dan een vreemde naar me toe zou komen en me aan zou spreken op wat ik doe. Ik ben namelijk geen showtje aan het opvoeren over hoe diervriendelijk ik kan handelen. Ik ben bezig met een botsing tussen ruiter en paard. En mijn paard is 3 dus hij denkt zo af en toe nog dat hij overal mee wegkomt. Het is altijd goed om voor dieren op te komen, maar een baasje dat haar paard eens aanpakt omdat meneer oostindisch doof is, noem ik geen mishandeling. Zeker niet omdat ik nooit oneerlijk ben. Hij krijgt nooit met de zweep ervan langs of een schop ofzo, dat doe ik echt niet. nooit.
Maar goed, hoe je ermee omgaat.. Ik denk dan wel: jeetje, sneu.. maar het is iemand anders zn paard. als die haar paard in de krul wil trekken, wie ben ik. wat kan ik eraan doen?


mala26

Berichten: 4989
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:48

Ik vraag mij vooral af waarom je tegen iemand zou zeggen dat wat ze doen "verkeerd" is. Waarom zeggen we niet dat het ook anders kan? Is een stuk minder aanvallend.
Voorbeeld : Ik rij een paard op een stal waar het grootste gedeelte rukt en plukt tijdens het rijden en waarbij je een boel frustratie ziet bij mens en paard.
De merrie die ik rij is niet makkelijk, zal ze ook nooit worden maar is een heel stuk verbeterd in 3 jaar tijd. En dat kwam door een goede osteopaat, tandarts, zadelmaker en een andere manier van rijden. Ik rij namelijk klassiek ( en nee, klassiek is niet heilig, en nee vind niet dat iedereen op deze manier hoort te rijden maar het is een stroming waar ik mij, na vele jaren bij veel verschillende instructeurs te lessen, fijn bij voel, en ja ik trek er ook nog wel eens aan, niemand is perfect helaas)
Toe ik begon met die merrie, werd ik haast nog niet uitgelachen over hoe ik bezig was en vonden ze het maar raar. Maar nu beginnen ze te zien dat dat paard zich toch wel heel fijn begint te ontwikkelen en goed der best doet, en geloof mij ze is er nog lang niet.
En het grappige is is dat mensen nu dus naar mij toe komen om dingen te vragen, overleggen of bij mij willen lessen.
Dus waarom veroordelen? Waarom niet gewoon je eigen pad volgen, je eigen ding doen, als je het zelf goed doet en je paard verbeterd zullen er echt wel mensen zijn die gaan nadenken. Ik heb nog nooit tegen de eigenaresse gezegd van, je doet het verkeerd. Alleen dat het ook anders kan.
Tuurlijk denk ik bij bepaalde ruiters ook wel eens, jammer dat het zo gaat.
Maar eerlijk is eerlijk vroeger toen ik ook niet beter wist heb ik ook zo rond gereden want de juf zei dat het zo moest.
Maar zo lang er aan de top niks veranderd veranderd er in de basis sport zeker niks.

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 00:34

YellowGray schreef:
_suus19_ schreef:
Het rijden gaat met sporen en een ruiter die met het hele lijf meezaagt om het paard in de krul te trekken.
Het enige wat ik kan denken is WAAROM???!!

Er is tegenwoordig zoveel bekend over dierenwelzijn, waar gaat het dan zo mis?


Ik ben ook weleens geschrokken van hoe ik op mijn paard zat toen iemand het voor me filmde. Er hingen geen spiegels in de bak en ik had totaal niet door dat mijn benen zo ontzettend veel bewogen. Ik zat hem dus elke stap een por in z'n buik te geven en ik voelde er zelf helemaal niks van. Ik denk dat gemakkelijk hetzelfde gebeurt bij je handhouding en spoorgebruik. Als je daar nooit mee geconfronteerd wordt door spiegels, jurycommentaar, foto's etc, dan slijten dat soort dingen er helaas in.

Ik snap dat veel mensen hier zeggen "niks aan doen, mensen worden toch boos als je wat zegt", maar er zijn ook echt wel ruiters die het op prijs stellen. Doordat ik zo lang heb rondgereden met wiebelbenen kost het me nu heel erg veel moeite om het af te leren, maar als niemand wat had gezegd dan was het ook niet beter geworden.


Grappig dat jij het wel had willen horen. Ook van een wildvreemde die toevallig langs rijdt?

Ik vind het zelf om die reden wel belangrijk om af en toe les te hebben. Ik ben maar een recreatie ruiter, ik doe voornamelijk grondwerk en hoogstens 1 keer in de week stap ik er eens op. Maar ik neem toch zeker 1 keer in de maand les, zodat ik geen grote fouten ontwikkel.
Nou zijn natuurlijk lang niet alle instructeurs oké, sommigen maken het eerder slechter dan beter, maar daar heb ik ook nog geen oplossing voor gevonden :+ af en toe afwisselen misschien, veel informatie opdoen en zelf blijven nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 01:07

Bokt geeft sowieso een vertekend beeld van de realiteit. Omdat iedereen alleen de goede dingen van zichzelf deelt. Aangezien dat zowat iedereen dat doet krijg je virtueel een perfecte paardenwereld maar buiten is het inderdaad vaak allemaal anders, ook buiten de paarden om :)

Los daarvan. Ikzelf reageer nooit op hoe anderen met hun paarden omgaan... zou het ook ongepast vinden om gewoon even te verkondigen hoe het moet :o

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 12:55

Eens. Zo gemakkelijk om via je mobiel of pc met grote verontwaardiging de fouten en grofheden van andere ruiters uit te vergroten en te veroordelen. Op Facebook en Bokt is iedereen de perfecte ruiter en paarden-eigenaar. Het zijn altijd de anderen die fout zitten.
Dat er een hoop ellende voorkomt in de paardenwereld is een open deur, daar verandert zo'n topic niets aan. Daar is een grootschalige mentaliteitsverandering voor nodig.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Anderen zien rijden en denken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 12:57

En die veranderd dus niet door je mond te houden.
ik denk juist in een topic waar alles nog na te lezen is wel die mentaliteitsverandering kan bewerkstelligen.
Op den duur.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:56

bruintje123 schreef:
En die veranderd dus niet door je mond te houden.
ik denk juist in een topic waar alles nog na te lezen is wel die mentaliteitsverandering kan bewerkstelligen.
Op den duur.

Bokt bestaat nu al ruim 16 jaar en je zou het dus even kunnen terugzoeken of er intussen al blijk is geweest van dat effect.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:39

Ik heb wel het idee dat bijvoorbeeld 24/7 op stal zetten minder gewaardeerd word onder steeds meer ruiters.

Maar ook het rijden zoals Gal en Co doet minder in trek is geworden en toegejuicht word wat durjadin doet.
Natuurlijk zal Durjadin geen weet hebben van bokt.
Maar de tendens lijkt wel te verschuiven en ik denk dat social media daar zeker aan mee dragen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:46

Ja dat denk ik ook bruintje. Bij ons op stal gaan de weien dicht van oktober tot mei, maar er is geen enkel paard dat in die winterperiode de hele dag op stal blijft (we hebben wel nog een paddock natuurlijk). Iedereen bij ons is er zich echt van bewust dat ze hun paard elke dag meerdere keren uit hun hok moeten halen opdat ze gezond zouden blijven, mentaal en fysiek. Dat was op mijn vorige stal wel anders. Daar was het hele jaar weidegang maar daar stonden genoeg paarden die misschien 2 of 3 keer per week hun hok uit mochten om wat te gaan rijden of longeren. Beesten kregen nooit hooi 's avonds, dat is op mijn huidige stal wel zo. Ik denk dat net omdat wij geen weidegang hebben in de winter, dat wij onze paarden meer buiten halen dan die mensen op mijn vorige stal.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Anderen zien rijden en denken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:48

Hooi (bijna) onbeperkt is inderdaad ook wel een voorbeeld waarin de wetenschap is veranderd maar naar mijn idee ook echt wel door social media flink in de aandacht is gebracht.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:52

bruintje123 schreef:
Ik heb wel het idee dat bijvoorbeeld 24/7 op stal zetten minder gewaardeerd word onder steeds meer ruiters.

Maar ook het rijden zoals Gal en Co doet minder in trek is geworden en toegejuicht word wat durjadin doet.
Natuurlijk zal Durjadin geen weet hebben van bokt.
Maar de tendens lijkt wel te verschuiven en ik denk dat social media daar zeker aan mee dragen.


ik denk dat de kracht van herhaling hier ook heel belangrijk is. als iedere keer maar weer herhaald word, dat bepaalde handelingen paardvriendelijk zijn gaat er ergens wel eens een heel klein lampje branden. dus idd plaatjes blijven posten op Fb en andere media.
En daarmee word de spoeling steeds groter van de anders denkende ruiter/paardeneigenaar.
Vooral op het houden van paarden denk ik dat er al een hele kleine verandering gaande is.
Denk aan bijv. hit actief stallen of paddock paradise.
Tien jaar geleden hoorde je daar niemand over.

Vind het ook briljant wat Tristan T ucker voor elkaar heeft gekregen met z'n trt methode.
Want wat hij doet is niet anders dan combi van monty, parelli en allerlei ander mensen.
Maar hij heeft wel het vermogen om een hoop ruiters te bereiken.
Hij voert een stukje op met satire en veroordeelt niemand maar laat wel goed zien hoe het niet moet.
Super! ik wou dat ik het zelf bedacht had.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 10:09

Tristan Tucker heb ik persoonlijk aan het werk gezien in zijn eigen trainingsstal. Ik vond het een synpathieke man en was destijds erg onder de indruk van zijn methode en het effect daarvan. Maar ook daar werden sommige paarden met een strakke slof gereden en stonden de meeste 23 uur per dag op stal. En ik hoor ook kritischer geluiden over zijn trainingsmethode, in de zin dat het learned helplesness in de hand zou kunnen werken. Persoonlijk denk ik wel dat hij aan de goede kant van de streep zit en veel mensen en paarden heeft geholpen.

Weer on topic, de titel van het topic is 'anderen zien rijden en denken ...' Ik zie ook vaak genoeg anderen rijden waarbij ik er het mijne van denk. Maar als het niet gaat om regelrechte mishandeling, dan vind ik niet dat ik in de positie ben om daar iets van te zeggen. Bovendien heb ik niet de illusie dat de betreffende ruiter zijn/haar leven cq. rijstijl gaat (ver)beteren alleen maar omdat ik er kritiek op heb.
Wat ik wel doe, is mensen erop aanspreken als hun paard kreupel of onregelmatig is en ze gewoon doorrijden, want dat gaat mij echt te ver. Maar hier op Bokt een potje verontwaardigd gaan zitten doen over hoe ruw/slecht andere ruiters wel niet rijden, vind ik te gemakkelijk en het lost niks op, het is preken voor eigen parochie.

Er moet gekeken worden naar het grotere plaatje. Op wedstrijden bijvoorbeeld is het m.i. de taak van de jury en de wedstrijdorganisatie om rough riding, rollkur, schelden op het paard etc. aan te pakken, en die nemen daarin helaas meestal te weinig verantwoordelijkheid. Standaard twee stewards op het losrijterrein, die ingrijpen indien nodig, zou al heel wat schelen. Dan heb je autoriteit om mensen op hun gedrag aan te spreken. Natuurlijk voorkom je daarbij niet dat men er thuis vrolijk mee doorgaat, maar je moet ergens beginnen.

De mentaliteit begint naar mijn idee overigens wel degelijk langzaam maar zeker te veranderen, en dan heb ik zowel over particulieren als over mensen die professioneel met paarden werken en daarmee een voorbeeldfunctie vervullen. Veel misstanden komen voort uit onkunde en gebrek aan kennis over het fysiek en mentaal functioneren van een paard, en op dat vlak wordt het beter; er wordt meer geïnvesteerd in kennis van bijv. biomechanica van het paard, waardoor men beter begrijpt wat het effect is van bepaalde oefeningen en trainingsmethoden, en eerder ziet dat een paard niet rad is. Er is meer aandacht voor goed passende bitten, paardentandarts, fysio/osteopaat, voer, huisvesting.
Maar er valt nog heel wat te verbeteren, de mentaliteitsverandering moet nog veel verder doorzetten. Daarvoor is vooral nodig dat de grote hippische organisaties hiervoor regels en richtlijnen op gaan stellen, meer insteken op voorlichting en educatie ipv alleen faciliteren van de sport, en dat ook in de topsport ruiters die harmonieus rijden daarvoor beloond worden, en dat de teugeltrekkers/spoorschoppers/zweepzwiepers harder aangepakt worden.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 10:38

Ik denk ook dat er langzaam een mentaliteitsverandering op gang komt, als er maar genoeg aandacht aan besteed wordt. Op (social) media en zeker ook op wedstrijden. Het begint ip bij onbewust onbekwaam...daarna krijg je bewust onbekwaam en als laatste bewust bekwaam.

Zelf bevind ik me nog regelmatig in de fase van bewust onbekwaam. Zoals hierboven al werd geschreven, dat een gevecht met je paard en schreeuwen daarbij mag...ben ik inmiddels te weten gekomen dat je geen veilige leider ben als je emotioneel wordt en gaat schreeuwen. Zelf heb ik ook een jong paard die soms het bloed onder mijn nagels vandaan haalt als hij met zijn puberale en eigenwijze karakter mij weer eens te slim af is. Ik probeer tegenwoordig heel rustig te reageren en door grondwerk steeds beter mijn leiderschap te bevestigen, maar eerlijk=eerlijk soms laat ik mijn emoties toch even gaan. Tijdens het longeren wil hij nog wel eens uithalen naar mij, dan gaf ik hem een flinke tik met de zweep op zijn billen. Toch dacht ik dan wel eens...goh, als er nu iemand met camera in de buurt staat achter de bosje zal ik wel aangeklaagd worden. Maar probeer dit nu ook op te lossen door grondwerk. Heb er al hulp bij gehad en hij blijkt een hardnekkig karakter te hebben. Ik merk dat voor het rijden of longeren even grondwerk doen een positief effect heeft op de gehoorzaamheid tijdens rijden en longeren. Ook met trailer laden ben ik anders gaan denken. Hij wilde er niet op en ik zou en moest dat voor elkaar krijgen. Heel veel gedoe en uiteindelijk wel gelukt, maar met een heel gestrest paard. Ik kreeg daar wel commentaar op van anderen en dat is niet leuk, maar ben toen wel erover na gaan denken waar ik mee bezig was. Uiteindelijk heb ik het anders aangepakt en met heel veel rust, tijd, herhaling en ontspanning aan de gang gegaan en meneer loopt er nu gewoon zelf op, terwijl ik buiten blijf staan...Het is gewoon mooi om anders naar dingen te kijken zoals ik vroeger dacht.

Nieuwe aanwinst!..zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita met pensioen.Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:27

manubres schreef:
Ik denk ook dat er langzaam een mentaliteitsverandering op gang komt, als er maar genoeg aandacht aan besteed wordt. Op (social) media en zeker ook op wedstrijden. Het begint ip bij onbewust onbekwaam...daarna krijg je bewust onbekwaam en als laatste bewust bekwaam.

De laatste (vierde) fase is onbewust bekwaam ... ;)
Je doet "automatisch" het juiste, omdat het zo in je systeem zit dat je er niet eens meer (bewust) over na hoeft te denken. Maar in dat stadium ben ik ook nog lang niet. En het hoeft ook niet altijd perfect, maar ik probeer het wel met de juiste intentie en eerlijk naar mijn paard toe te doen.

@Manubres, mooi hoe je beschrijft hoe het ging met trailerladen ... in mijn ogen staat of valt het proces bij zelfreflectie. Jij durft kritisch naar jezelf te kijken en dan kan je positieve stappen maken. Maar op het moment dat mensen iets zeggen en je schiet in de verdediging en het ligt aan van alles, maar niet aan jou, tja, dan is de kans klein dat het beter gaat worden.

Ik vind het fijn als het aan mezelf ligt, dat is namelijk iets waar ik het meeste invloed op uit kan oefenen! :D

Jos - 26 maart 1988-26 januari 2017 - Bijna 29 jaar geworden... Mijn grote paardenliefde!"
Holly - 10 mei 2012 - Mijn nieuwe paardenliefde ...

iw2015

Berichten: 40
Geregistreerd: 16-08-16
Woonplaats: 51.55.4.29.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:38

bruintje123 schreef:
En die veranderd dus niet door je mond te houden.
ik denk juist in een topic waar alles nog na te lezen is wel die mentaliteitsverandering kan bewerkstelligen.
Op den duur.



Zou het? Ik denk, en dat zie je ook in de maatschappij, dat mensen van passief iets observeren en bijvoorbeeld door je afkeurende blik te laten blijken, eerder een " boeie = niks van aantrekken want niemand corrigeert mij " reactie hebben en gewoon doorgaan waar ze al meer bezig waren.

Taranes
Berichten: 59
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 22:04

bruintje123 schreef:
En die veranderd dus niet door je mond te houden.
ik denk juist in een topic waar alles nog na te lezen is wel die mentaliteitsverandering kan bewerkstelligen.
Op den duur.


Ik weet het niet. Ik vind het mooi om te lezen hoeveel mensen er zo bewust mee bezig zijn. Maar tegenover al die mensen staan er ook heel veel die dat niet zijn, niet willen, niet kunnen of niet proberen.
Zeker hier op bokt heb je veel topics met filmpjes met daarin 'schreeuwende' paarden. Mensen die het subtiel proberen uit te leggen aan TO, excuses waarom het niet zo zou zijn, meer mensen die het wat minder subtiel zeggen, het resultaat ontkenning en verdediging.

Ik vind het ontzettend knap dat er mensen zijn die met goede onderbouwing uitleggen wat ze precies zien en wat een oplossing kan zijn. Want hoe goed je het ook kan bedoelen en hoe mooi je het ook probeert in te pakken, horen dat je dier pijn, heeft door jouw eigen onkunde / onwetendheid, dat doet pijn. Met veel geluk komt het aan bij de eigenaar en wordt er wat mee gedaan, veel vaker is de brenger van dit 'nieuws' de kwade pier en mag die het ontgelden.

Nu is er echter al een aantal dagen een bokker met vragen over en problemen met haar dier, wat wederom op film naar haar eigenaar aan het schreeuwen is, waardoor het mij toch weer even hoog zit. Na meerdere berichten ziet deze bokker het nog steeds niet. Dat vind ik lastig.

Niemand is perfect en zeker met dieren maakt iedereen fouten. Ik heb het geluk gehad van een goede (soms pijnlijke :+ )leermeester op vier benen. En nu met gelijkgestemden zelf een plekje te hebben, waar ik hoop dat fluisteren altijd voldoende zal zijn.

Dus ik moedig je van harte aan om deze instelling te behouden en mensen proberen te helpen. Maar snap ook de mensen die dat niet meer kunnen en kiezen het langs zich heen te laten gaan.

Misschien heb ik ondertussen te veel gezien, gehoord en gelezen om de energie hiervoor te kunnen opbrengen. Voor nu ligt mijn verantwoording enkel en alleen bij onze prachtige kudde, wel zo rustgevend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 22:08

Ik heb juist het tegenovergestelde. Ik zie mensen rijden en denk "Oh, was ik maar alweer zo ver met mijn paard." Dan zie ik stalgenoten heerlijk ontspannen rijden en voel ik mij echt een dummie omdat we langer dan een half jaar niks tot amper wat gedaan hebben. :')

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Anderen zien rijden en denken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 22:43

Ik vind het een lastige discussie. Misschien omdat ik zelf ook heb moeten leren hoe het daadwerkelijk werkt. Maar gaande weg de jaren leer je waar het om draait. Inmiddels na 2,5 thuis te hebben gereden ben ik weer op wedstrijd gegaan. Wat mij opvalt is dat mensen willes en wetens dat proefje perfect willen afleggen. De frustratie als het dan niet lukt. Afreageren op paard, of op de hulp die langs de kant hun best staan te doen. Stewards om dit in de gaten te houden lijkt mij een goede ontwikkeling. Ik sta op een grote stal, met veel verschillende niveau's. Heb echt wel veel gezien in de loop der jaren. Maar ik ben tot de conclusie gekomen, dat juist in de topsport de paarden het moeilijk hebben... Alles draait om geld, en de beste zijn.

Rocky rockt ZZZ + 1 #rockyrockt #dressage
Be yourself because an original is worth more than a copy

Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:37

Udo2001 schreef:
Maar ik ben tot de conclusie gekomen, dat juist in de topsport de paarden het moeilijk hebben... Alles draait om geld, en de beste zijn.


Ooit is het bij hun toch allemaal ook begonnen als hobby, voor ontspanning, voor het plezier enzo. Lijkt me. Ik vind het prima dat mensen het paardrijden echt als sport zien, maar dat het allemaal om geld en winnen gaat, vind ik zo triest. Arme paardjes inderdaad.

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 17:09

Roos04 schreef:
Udo2001 schreef:
Maar ik ben tot de conclusie gekomen, dat juist in de topsport de paarden het moeilijk hebben... Alles draait om geld, en de beste zijn.


Ooit is het bij hun toch allemaal ook begonnen als hobby, voor ontspanning, voor het plezier enzo. Lijkt me. Ik vind het prima dat mensen het paardrijden echt als sport zien, maar dat het allemaal om geld en winnen gaat, vind ik zo triest. Arme paardjes inderdaad.


Iedereen is ermee begonnen uit liefde voor het dier. Alleen is er veel geld mee gemoeid dat vele erin doorslaan. Ik vind dat ook een no go... Helaas stop je deze mensen niet, ze vertrekken en gaan net zo hard bij een ander weer verder. Zelfreflectie is heel lastig!

Rocky rockt ZZZ + 1 #rockyrockt #dressage
Be yourself because an original is worth more than a copy

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:20

Askja schreef:
Weer on topic, de titel van het topic is 'anderen zien rijden en denken ...' Ik zie ook vaak genoeg anderen rijden waarbij ik er het mijne van denk. Maar als het niet gaat om regelrechte mishandeling, dan vind ik niet dat ik in de positie ben om daar iets van te zeggen. Bovendien heb ik niet de illusie dat de betreffende ruiter zijn/haar leven cq. rijstijl gaat (ver)beteren alleen maar omdat ik er kritiek op heb.
Wat ik wel doe, is mensen erop aanspreken als hun paard kreupel of onregelmatig is en ze gewoon doorrijden, want dat gaat mij echt te ver. Maar hier op Bokt een potje verontwaardigd gaan zitten doen over hoe ruw/slecht andere ruiters wel niet rijden, vind ik te gemakkelijk en het lost niks op, het is preken voor eigen parochie.

Er moet gekeken worden naar het grotere plaatje. Op wedstrijden bijvoorbeeld is het m.i. de taak van de jury en de wedstrijdorganisatie om rough riding, rollkur, schelden op het paard etc. aan te pakken, en die nemen daarin helaas meestal te weinig verantwoordelijkheid. Standaard twee stewards op het losrijterrein, die ingrijpen indien nodig, zou al heel wat schelen. Dan heb je autoriteit om mensen op hun gedrag aan te spreken. Natuurlijk voorkom je daarbij niet dat men er thuis vrolijk mee doorgaat, maar je moet ergens beginnen.

De mentaliteit begint naar mijn idee overigens wel degelijk langzaam maar zeker te veranderen, en dan heb ik zowel over particulieren als over mensen die professioneel met paarden werken en daarmee een voorbeeldfunctie vervullen. Veel misstanden komen voort uit onkunde en gebrek aan kennis over het fysiek en mentaal functioneren van een paard, en op dat vlak wordt het beter; er wordt meer geïnvesteerd in kennis van bijv. biomechanica van het paard, waardoor men beter begrijpt wat het effect is van bepaalde oefeningen en trainingsmethoden, en eerder ziet dat een paard niet rad is. Er is meer aandacht voor goed passende bitten, paardentandarts, fysio/osteopaat, voer, huisvesting.
Maar er valt nog heel wat te verbeteren, de mentaliteitsverandering moet nog veel verder doorzetten. Daarvoor is vooral nodig dat de grote hippische organisaties hiervoor regels en richtlijnen op gaan stellen, meer insteken op voorlichting en educatie ipv alleen faciliteren van de sport, en dat ook in de topsport ruiters die harmonieus rijden daarvoor beloond worden, en dat de teugeltrekkers/spoorschoppers/zweepzwiepers harder aangepakt worden.


+:)+

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Re: Anderen zien rijden en denken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:44

Ik ken ook een meisje die 2 shets heeft, voor zover ik weet heeft ze geen les maar dan gaat ze met die shets op buitenrit en die teugels heeft zo zo strak!! :? Die pony loopt de hele tijd met zijn mond open... Na een tijdje heb ik er ook maar iets (vriendelijks) over gezecht maar daar was ze niet zo blij . ( ze is een jaar of 10 )
Zelf rij ik ook lang niet perfect hoor :j maar als ik ergens een hekel aan heb is het het paard pijn doen, vooral door hard trekken :(
Maar vaak werkt er iets van zeggen juist niet...

Xx

Verzorg-/bijrijdpony gezocht omgeving Hardinxveld

sannycoonen

Berichten: 3
Geregistreerd: 25-09-17

Re: Anderen zien rijden en denken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:21

Als ik iets zie waarvan ik echt bijna zeker weet dat het paard er last van heeft, dan wil ik er wel op afstappen, maar het is wel zegmaar risicovol. Het klinkt hard, maar ik hoop dan altijd maar gewoon dat het paard ze wel terugpakt. Maar dan wordt er vaak alleen maar met ergere middelen aangepakt, en dat is vooral waar ik echt misselijk van wordt, mensen die absoluut niet naar hun paard luisteren. Maargoed, ik hoop maar dat het paard ze op het meest vervelende moment laat stikken en er zelf niks aan overhoudt...

Angi <3
L1 dressuur | B springen | B SGW


Rachelle_99
Berichten: 106
Geregistreerd: 25-09-17
Woonplaats: Brabant

Re: Anderen zien rijden en denken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:01

Ik weet nooit zo goed of ik er wat van moet zeggen, ik wil het natuurlijk wel als ik iets ergs zie maar ben vaak ook bang voor de reactie

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:42

Molfre schreef:
Ik sta zelf met mijn paard gewoon bij iemand op een weilandje. Heel bewust omdat ik me meestal niet fijn voel in de sfeer die op grote stallen of maneges hangt. Plus dat mijn paard nu 24/7 buiten staat.

Echter rijd ik natuurlijk buiten en kom ik langs veel rijbakken en andere mensen in het bos. Ik zie daar dingen die recht tegenover alles wat hier gezegd wordt staat en sommige dingen die ik zie kan ik bijna niet negeren.

Denk aan vooral heel veel slofteugels die strak worden aangetrokken, veel zagen en rukken (het zijn geen ophoudingen meer), hol getrokken ruggen en sporen waar veelvuldig mee getrapt (niet gedreven) wordt.

Ik vind het zo moeilijk om daar mijn rug naartoe te draaien. Hoe gaan jullie hiermee om? Zijn er die daarop afstappen? Ook als het een vreemde is? En hoe kan het dat 100% van bokt aandraagt dat sporen voor verfijning zijn, nageeflijkheid niet afgedwongen kan worden en vooral niet gerukt moet worden aan het bit, maar ik dat toch elke keer weer zie?

Ik wordt er soms echt misselijk van...


“Live by Example”

En verder: de politiek, dankzij O.a.partij voor de dieren zijn we al een heel stuk verder.
Er moet een andere norm komen dan passen de mensen zich vanzelf beter aan.
Maar dat heeft tijd nodig, net als alle andere etische processen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers