Anderen zien rijden en denken....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:22

Inxs schreef:
Anderen zien rijden en denken; dat ze eens wat meer hand in eigen boezem zouden moeten steken ipv anderen af te kraken en of te beroddelen en te bekritiseren op rijstijl. Iedereen heeft tenslotte zijn/haar tekortkoming in het rijden. Vaak merk en zie ik dat diegene met de grooste mond en het meeste commentaar hun eigen onzekerheid willen verhullen door zich negatief te uiten naar, en over mederuiters. Dan zwijg ik nog maar even over jaloursie

Echt een bokt uitspraak en helemaal het jaloers zijn.
Soms weet je dat de ruiter fijn kan rijden, zelf een paar paarden heeft op een goede locatie en dan krijgen ze nog de opmerking, je zal wel jaloers zijn.
Ja zucht... er zijn ook mensen die iets zeggen omdat ze denken dat iemand er wat van op kan steken of misschien wel omdat ze echt niet aan kunnen zien en meer om een paard geven dan de toevallig ego ruiter er boven op.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:25

bruintje123 schreef:
Inxs schreef:
Anderen zien rijden en denken; dat ze eens wat meer hand in eigen boezem zouden moeten steken ipv anderen af te kraken en of te beroddelen en te bekritiseren op rijstijl. Iedereen heeft tenslotte zijn/haar tekortkoming in het rijden. Vaak merk en zie ik dat diegene met de grooste mond en het meeste commentaar hun eigen onzekerheid willen verhullen door zich negatief te uiten naar, en over mederuiters. Dan zwijg ik nog maar even over jaloursie

Echt een bokt uitspraak en helemaal het jaloers zijn.
Soms weet je dat de ruiter fijn kan rijden, zelf een paar paarden heeft op een goede locatie en dan krijgen ze nog de opmerking, je zal wel jaloers zijn.
Ja zucht... er zijn ook mensen die iets zeggen omdat ze denken dat iemand er wat van op kan steken of misschien wel omdat ze echt niet aan kunnen zien en meer om een paard geven dan de toevallig ego ruiter er boven op.


@Bruintje: helemaal mee eens!

Christiene
Berichten: 7719
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:28

Ik denk dat de meeste je verbaast aan gaan kijken waar je je mee bemoeit als je langs rijd.. of chagrijnig reageren.

Lijkt me nog al raar om te doen.

Uitzonderingen daar gelaten.

Dribspo

Berichten: 17
Geregistreerd: 05-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:54

Hier ook paarden bij de boer aan huis. Ik rij alleen maar buiten... Geen training, geen bespiering, geen conditie, lange wintervacht. Alles op het dooie gemakkie. Uiteindelijk staan mijn paarden bekend als de smerige beesten, 'leven die smerige beesten nou nogsteeds? '. Word ik afgesneden door manege mensen op de ruiterpaden en worden er regelmatig opmerkingen gemaakt over hun wintervacht in negatieve zin.
Ik trek me hier niks van aan omdat ik uiteindelijk diegene ben die het laatst lacht. Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat mijn paarden uiteindelijk een leven hebben gehad die ik ieder ander dier gun.
Wat een ander met zijn beesten doet heb je nooit in de hand!

:Y)

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: Anderen zien rijden en denken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:12

Zo heb ik ook gestaan, maar dan niet van 'bepaalde stallen' maar van iemand die ik helaas maar al te goed ken. Ik heb er echt wel wat van gezegd. Vooral omdat het ook zadels betrof die absoluut niet pastte(''bontje eronder en dat lost de te krappe boom wel op.'') en echt lelijke plekken die daarvan kwamen. Van doorrijden tijdens kreupelheid(en geen uurtje, nee een buitenrit van een halve dag..) tot het springen aan de longeerlijn(in mega onmogelijke bochten) En zadelmak maken, dat doe je toch gewoon door er zomaar op te gaan zitten? (nee.. maargoed ga haar dat maar is vertellen) En zo kan ik nog wel even doorgaan. Uiteindelijk blij dat dat uit mijn zicht is, want ze deed absoluut niks met mijn tips en tricks.. Uiteindelijk kwam het erop neer dat ik tegen een muur aan het praten was, en haar paard maar borstelde omdat hij er echt verschrikkelijk uitzag.

Nooit meer, alsjeblieft. :x

Met andere woorden, je kan erop afstappen maar of ze er wat van leren is een ander verhaal. En niemand is perfect, dus je doet altijd wel wat fout wat zij weer goed doen.

Ik heb mijn paarden aan huis, mijn paard staat stil met een mega peesblessure die misschien nooit meer beter wordt en ik rijd paard op de manege om mijn houding te behouden. Maar geloof me, als je van je eigen paard(en 2 jaar bijna niks anders) overstapt op een manegepaard dan is je houding ook niks. Mijn shetters zijn ook nog is veel te dik. Ik vind het moeilijk om te zeggen hoe je ermee om moet gaan eigenlijk. Ikzelf heb gewoon mijn woordje gedaan en word het ten harte genomen dat word het dat en anders maar niet. Ik had bij diegene die ik hierboven noemde vooral zoiets van ik gun je echt geen paard als je zo omgaat als zij deed met je paard. Maargoed, of je daarmee verder komt is ook maar de vraag.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:34

siennaXmax schreef:
als jullie zien dat een paard word geslagen omdat het beestje per ongeluk op iemands teen was gaan staan of dat een pony meppen krijgt op wedstrijd om dat ie niet langs een enge trailer durft zeggen jullie daar toch wat van? of ben ik de enige? je kan er toch beter wat van zeggen dan het gewoon laten gebeuren? en ja ik met mn 14 jaar zeg niet dat ik alles beter weet. :):)


Nee dan zeg ik daar niks van. Paard gaat echt niet dood van een tik. Lekker laten gaan. :)

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:40

Change3x schreef:
siennaXmax schreef:
als jullie zien dat een paard word geslagen omdat het beestje per ongeluk op iemands teen was gaan staan of dat een pony meppen krijgt op wedstrijd om dat ie niet langs een enge trailer durft zeggen jullie daar toch wat van? of ben ik de enige? je kan er toch beter wat van zeggen dan het gewoon laten gebeuren? en ja ik met mn 14 jaar zeg niet dat ik alles beter weet. :):)


Nee dan zeg ik daar niks van. Paard gaat echt niet dood van een tik. Lekker laten gaan. :)


Een kind gaat ook niet dood van een tik en ook al heb je geen fysieke schade, je schaad vertrouwen, je schaad het ‘wezen’, je schaad de ziel

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:40

Change3x schreef:
siennaXmax schreef:
als jullie zien dat een paard word geslagen omdat het beestje per ongeluk op iemands teen was gaan staan of dat een pony meppen krijgt op wedstrijd om dat ie niet langs een enge trailer durft zeggen jullie daar toch wat van? of ben ik de enige? je kan er toch beter wat van zeggen dan het gewoon laten gebeuren? en ja ik met mn 14 jaar zeg niet dat ik alles beter weet. :):)


Nee dan zeg ik daar niks van. Paard gaat echt niet dood van een tik. Lekker laten gaan. :)


Ga ik in mee.
Ik zie het ook nooit gebeuren, heel eerlijk. :o

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Anderen zien rijden en denken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:45

Goh, grappig dat ik nu dit topic van je tegenkom... Nou afgelopen zondag geeft dus een mooi voorbeeld van hoe ik reageer. (En daar ben ik niet trots op)

Even een schets: er was net een reining les klaar, meisje op een bijrijdpaard vraagt aan meisje op lespaard: "wil je even spinnen op die van mij?!"

Nou en wat er daarna gebeurde... ik kreeg er gewoon pijn van in mijn mond... rukken aan de teugels en totaal de verkeerde hulpen geven... Trek maar in de krul, dan komt de rest vanzelf... Poeh :n

Mijn handen jeukten om er wat van te zeggen, maar ik dacht ook meteen: "niet mee bemoeien". En toen zijn we maar weggelopen.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:52

Festeropre schreef:
Change3x schreef:

Nee dan zeg ik daar niks van. Paard gaat echt niet dood van een tik. Lekker laten gaan. :)


Een kind gaat ook niet dood van een tik en ook al heb je geen fysieke schade, je schaad vertrouwen, je schaad het ‘wezen’, je schaad de ziel


Ik kreeg vroeger ook wel eens een pak voor m'n broek en mijn 'wezen' is nog helemaal heel hoor :).

Overigens kan je een mens (dat communiceert met woorden) niet vergelijken met een paard (dat communiceert met acties).

Mijn jonge paard was laatst in een wat jolige bui en sprong opzij voor een stel mini's in een weitje waar hij al tig keren langs is gelopen. Aangezien meneer zo de straat op sprong krijgt hij dan echt wel een flinke tik om hem in de vooruit te krijgen. Veiligheid gaat voor en echte angst was er niet. Bij gevaarlijke acties gaat ie over een grens die hij donders goed kent.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:41

Neem dan een hond als voorbeeld ipv een mens..
Als je je hond zo behandeld als sommige hun paard behandelen kom je daar echt niet mee weg.
Waarom is dat bij een paard wel?
En er raken wel degelijk kinderen emotioneel beschadigd doordat ze ( net als vele paarden ) structureel naar beneden worden gehaald ( mentaal en fysiek)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:44

Festeropre schreef:
Neem dan een hond als voorbeeld ipv een mens..
Als je je hond zo behandeld als sommige hun paard behandelen kom je daar echt niet mee weg.
Waarom is dat bij een paard wel?
En er raken wel degelijk kinderen emotioneel beschadigd doordat ze ( net als vele paarden ) structureel naar beneden worden gehaald ( mentaal en fysiek)


Is dat zo? Ik ben nog nooit in zo'n situatie geweest, maar worden hondeneigenaren aangesproken op straat?

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:51

Gimme_Spurs schreef:
Festeropre schreef:
Neem dan een hond als voorbeeld ipv een mens..
Als je je hond zo behandeld als sommige hun paard behandelen kom je daar echt niet mee weg.
Waarom is dat bij een paard wel?
En er raken wel degelijk kinderen emotioneel beschadigd doordat ze ( net als vele paarden ) structureel naar beneden worden gehaald ( mentaal en fysiek)


Is dat zo? Ik ben nog nooit in zo'n situatie geweest, maar worden hondeneigenaren aangesproken op straat?


Wat zou jij doen als iemand zijn hond sloeg en schopte en met een stok in zn flanken prikte?
Zn kop tussen zn voorpoten vastbond?
Weet je, een hond die jankt als hij bang is en/ of pijn voelt.
Als een paard dat ook eens zou doen dan was het een gejank van jewelste op veel plaatsen.
Maar een paard is “ sillence”...
Dat zal het wezenlijke verschil wel maken

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Anderen zien rijden en denken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:59

Ja jullie gaan waarschijnlijk boos op me worden, maar ik zou omdraaien en weglopen denk ik... Tegenwoordig weet je niet wie je treft en voor je het weet heb je zelf een mes tussen je ribben. Ja het is heel erg, maar ik zou me er niet zo snel mee bemoeien... Veel mensen kunnen niet tegen kritiek, hoe goed bedoelt ook.

Het betekend niet dat ik dit fedrag goedkeur he...

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Anderen zien rijden en denken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 23:09

@Saar88, een paard corrigeren in een bepaalde; gevaarlijke situatie is heel wat anders dan stelselmatig kapot maken door middel van bepaalde trainingsmethoden

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 23:12

Festeropre schreef:
Neem dan een hond als voorbeeld ipv een mens..
Als je je hond zo behandeld als sommige hun paard behandelen kom je daar echt niet mee weg.
Waarom is dat bij een paard wel?
En er raken wel degelijk kinderen emotioneel beschadigd doordat ze ( net als vele paarden ) structureel naar beneden worden gehaald ( mentaal en fysiek)


Uiteraard, maar dat is wel even iets anders dan een tik af en toe. Structurele mishandeling is nooit goed, bij paarden niet, mensen niet en bij honden ook niet.


Festeropre schreef:
@Saar88, een paard corrigeren in een bepaalde; gevaarlijke situatie is heel wat anders dan stelselmatig kapot maken door middel van bepaalde trainingsmethoden


Zie net je antwoord pas, denk dat we het dus eigenlijk met elkaar eens zijn :)

Maar net als Gimme_Spurs kijk ik ook de andere kant op eerlijk gezegd. Ik ben niet enorm dapper en ik zit niet te wachten op aggressieve 'antwoorden'..

Om op de honden vergelijking in te gaan; onze stalhond krijgt van mij ook wel eens een tik hoor, dat vind ik persoonlijk geen probleem. Maar wel op het juiste moment en wel 'terecht' (in mijn ogen). Dat zijn meestal situaties die zonder ingrijpen gevaarlijk worden.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 23:21

Saar88 schreef:
Festeropre schreef:
Neem dan een hond als voorbeeld ipv een mens..
Als je je hond zo behandeld als sommige hun paard behandelen kom je daar echt niet mee weg.
Waarom is dat bij een paard wel?
En er raken wel degelijk kinderen emotioneel beschadigd doordat ze ( net als vele paarden ) structureel naar beneden worden gehaald ( mentaal en fysiek)


Uiteraard, maar dat is wel even iets anders dan een tik af en toe. Structurele mishandeling is nooit goed, bij paarden niet, mensen niet en bij honden ook niet.


Festeropre schreef:
@Saar88, een paard corrigeren in een bepaalde; gevaarlijke situatie is heel wat anders dan stelselmatig kapot maken door middel van bepaalde trainingsmethoden


Zie net je antwoord pas, denk dat we het dus eigenlijk met elkaar eens zijn :)

Maar net als Gimme_Spurs kijk ik ook de andere kant op eerlijk gezegd. Ik ben niet enorm dapper en ik zit niet te wachten op aggressieve 'antwoorden'..

Om op de honden vergelijking in te gaan; onze stalhond krijgt van mij ook wel eens een tik hoor, dat vind ik persoonlijk geen probleem. Maar wel op het juiste moment en wel 'terecht' (in mijn ogen). Dat zijn meestal situaties die zonder ingrijpen gevaarlijk worden.


Ik vraag mij dan wel af waar wij vinden dat dan de grens ligt want die vervaagd zo wel enorm.
Net als de veelomsteden “corrigerende tik” bij kinderen.
Mensen beweren niet dood te zijn gegaan na een corrigerende tik uit het verleden en/ of emotioneel beschadigd.
Maar vele onderzoeken wijzen ook uit dat de corrigerende tik ook niet positief werkt.
Het is een negatieve bekrachtiger.
Je kan ook werken met een positieve bekrachtiger in het cognitieve leervermogen van een paard.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 23:53

pien_2010 schreef:
Toch heb ik het idee dat er een ontwikkeling gaande is van bewuste (jonge) ruiters die anders willen rijden. Want ik zie af en toe dat er correct gereden wordt en lees berichten van jongeren die graag "anders/ vriendelijker" willen rijden +:)+ . Ook wordt meer herkend (ook op Bokt) als wel iets correct gereden is. Dan is een grote groep enthousiast.

10 Jaar gelden ben ik overgestapt naar Duits klassiek en heb enorm veel geleerd. Wat correct rijden is leerde ik, door uren naar filmpjes te kijken met mijn instructrice op alle niveaus gereden.
Correct rijden (toen ik wist hoe dat er uit hoorde te zien) zag ik daarna zelden of nooit en ik bemoei me er absoluut niet mee. Wie ben ik. Leven en laten leven. Ik heb zelf ook prut gereden, omdat ik niet beter wist. Ik heb het dan over de normale goedwillende en vriendelijke ruiters (ben ik ook altijd geweest), maar die toch hun paard verkeerd opleiden (van voor naar achteren rijden ipv andersom). Ik laat zowel in real life, als op TV, internet alles gaan. Ik klik als het niet correct is gelijk weg, want ik leer er toch niets van.
BEHALVE als ik het de moeite waard vind, of de persoon heel aardig vind, zeg ik er iets van of laat ik een berichtje achter.
Zo zag ik hier onlangs op een manege een jong paard dat in opleiding was om te springen. De man reed super vriendelijk. Lang geleden dat ik dat hier in Frankrijk heb gezien. De springruiters hangen vanalles in die monden en rijden jonge paarden gewoon ruw.
DAN, als het er dus goed uitziet, zeg ik er wat van, anders hou ik mijn mond. De ontvanger van negatief nieuws kan er namelijk toch niets mee, want wordt er alleen ongelukkig van.
Ooit op wedstrijd een meisje op M niveau zo mooi correct haar paardje zien voorstellen. Ik was in de kantine en riep hardop, kijk eens hoe mooi! Niemand keek, zij was die dag de enige die gaaf en correct reed. Zij was die dag ook de enige die 2 winstpunten had gereden bij een jury die zeer streng normaliter was (lees alleen correct gereden paarden winst geeft, dus iedereen had een hekel aan die goede man daar er zelden of nooit iemand winst reed). Niemand begreep die enorm hoge score, maar ik wel. Ik had expres op die uitslag gewacht en was er zo blij mee. Dat voelde als gerechtigheid, want daar begint het! Maar die jonge meiden in die kantine, wilden er niets over horen en waren woedend, dat dat meisje met "maar" een connamare pony zo hoog gepunt was. Dit is ongeveer 9 jaar geleden gebeurd. Ik denk dat de tijden nu anders zijn geworden, maar dat weet ik niet zeker want ik kom niet meer op wedstrijden daar ik niet meer in NL woon.


Ik heb het gevoel dat dit misschien ook ligt aan je basis die begonnen is bij duits-klassiek. Ik train zelf samen met mijn grootvader en dat gaat ook nog heel erg volgens die duitse (met een beetje invloed van de franse) oldschool methode waarbij rust en beheersing moet heersen. Geen haar op mijn hoofd moet er nog maar aan denken om te trappen of snokken aan het bit. Dat is respectloos naar je paard toe, het snokken aan het bit schaadt het vertrouwen in de ruiterhand. Het levert je niets op. Misschien enkele minuten een zacht contact uit angst van het paard voor de ruiterhand. Als ik mijn paard trap met mijn sporen zal mijn paard steeds meer protesteren op beenhulpen/spoorhulpen omdat het pijn gevoeld heeft. Het paard moet weten dat hij moet luisteren naar zijn ruiter, maar discipline bij de ruiter is van nog groter belang. Ik heb ook totaal niet de behoefte om mij te bemoeien met andere ruiters die niet volgens deze methode werken. Ik kan me helemaal vinden in het feit dat je zo gek was op de combi met de connemara. Hoe simpeler en vlotter het er uit ziet hoe blijer ik er ook van word. Gewoon mooi voorwaarts, geen gesjouw met knieën maar gewoon een paard met looplust en schwung. Meer moet je niet hebben naar mijn mening.

edit typo
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 29-11-17 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 00:03

Heleennn schreef:
pien_2010 schreef:
Toch heb ik het idee dat er een ontwikkeling gaande is van bewuste (jonge) ruiters die anders willen rijden. Want ik zie af en toe dat er correct gereden wordt en lees berichten van jongeren die graag "anders/ vriendelijker" willen rijden +:)+ . Ook wordt meer herkend (ook op Bokt) als wel iets correct gereden is. Dan is een grote groep enthousiast.

10 Jaar gelden ben ik overgestapt naar Duits klassiek en heb enorm veel geleerd. Wat correct rijden is leerde ik, door uren naar filmpjes te kijken met mijn instructrice op alle niveaus gereden.
Correct rijden (toen ik wist hoe dat er uit hoorde te zien) zag ik daarna zelden of nooit en ik bemoei me er absoluut niet mee. Wie ben ik. Leven en laten leven. Ik heb zelf ook prut gereden, omdat ik niet beter wist. Ik heb het dan over de normale goedwillende en vriendelijke ruiters (ben ik ook altijd geweest), maar die toch hun paard verkeerd opleiden (van voor naar achteren rijden ipv andersom). Ik laat zowel in real life, als op TV, internet alles gaan. Ik klik als het niet correct is gelijk weg, want ik leer er toch niets van.
BEHALVE als ik het de moeite waard vind, of de persoon heel aardig vind, zeg ik er iets van of laat ik een berichtje achter.
Zo zag ik hier onlangs op een manege een jong paard dat in opleiding was om te springen. De man reed super vriendelijk. Lang geleden dat ik dat hier in Frankrijk heb gezien. De springruiters hangen vanalles in die monden en rijden jonge paarden gewoon ruw.
DAN, als het er dus goed uitziet, zeg ik er wat van, anders hou ik mijn mond. De ontvanger van negatief nieuws kan er namelijk toch niets mee, want wordt er alleen ongelukkig van.
Ooit op wedstrijd een meisje op M niveau zo mooi correct haar paardje zien voorstellen. Ik was in de kantine en riep hardop, kijk eens hoe mooi! Niemand keek, zij was die dag de enige die gaaf en correct reed. Zij was die dag ook de enige die 2 winstpunten had gereden bij een jury die zeer streng normaliter was (lees alleen correct gereden paarden winst geeft, dus iedereen had een hekel aan die goede man daar er zelden of nooit iemand winst reed). Niemand begreep die enorm hoge score, maar ik wel. Ik had expres op die uitslag gewacht en was er zo blij mee. Dat voelde als gerechtigheid, want daar begint het! Maar die jonge meiden in die kantine, wilden er niets over horen en waren woedend, dat dat meisje met "maar" een connamare pony zo hoog gepunt was. Dit is ongeveer 9 jaar geleden gebeurd. Ik denk dat de tijden nu anders zijn geworden, maar dat weet ik niet zeker want ik kom niet meer op wedstrijden daar ik niet meer in NL woon.


Ik heb het gevoel dat dit misschien ook ligt aan je basis die begonnen is bij duits-klassiek. Ik train zelf samen met mijn grootvader en dat gaat ook nog heel erg volgens die duitse (met een beetje invloed van de franse) oldschool methode waarbij rust en beheersing moet heersen. Geen haar op mijn hoofd moet er nog maar aan denken om te trappen of snokken aan het bit. Dat is respectloos naar je paard toe, het snokken aan het bit schaadt het vertrouwen in de ruiterhand. Het levert je niets op. Misschien enkele minuten een zacht contact uit angst van het paard voor de ruiterhand. Als ik mijn paard trap met mijn sporen zal mijn paard steeds meer protesteren op beenhulpen/spoorhulpen omdat het pijn gevoeld heeft. Het paard moet weten dat hij moet luisteren naar zijn ruiter, maar discipline bij de ruiter is van nog groter belang. Ik heb ook totaal niet de behoefte om mij te bemoeien met andere ruiters die niet volgens deze methode werken. Ik kan me helemaal vinden in het feit dat je zo gek was op de combi met de connemara. Hoe simpeler en vlotter het er uit ziet hoe blijer ik er ook van wordt. Gewoon mooi voorwaarts, geen gesjouw met knieën maar gewoon een paard met looplust en schwung. Meer moet je niet hebben naar mijn mening.


Kan kloppen! Geld nl ook voor mij!

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 00:25

Festeropre schreef:
@Saar88, een paard corrigeren in een bepaalde; gevaarlijke situatie is heel wat anders dan stelselmatig kapot maken door middel van bepaalde trainingsmethoden


Zie net je antwoord pas, denk dat we het dus eigenlijk met elkaar eens zijn :)

Maar net als Gimme_Spurs kijk ik ook de andere kant op eerlijk gezegd. Ik ben niet enorm dapper en ik zit niet te wachten op aggressieve 'antwoorden'..

Om op de honden vergelijking in te gaan; onze stalhond krijgt van mij ook wel eens een tik hoor, dat vind ik persoonlijk geen probleem. Maar wel op het juiste moment en wel 'terecht' (in mijn ogen). Dat zijn meestal situaties die zonder ingrijpen gevaarlijk worden.[/quote]
Festeropre schreef:
Ik vraag mij dan wel af waar wij vinden dat dan de grens ligt want die vervaagd zo wel enorm.
Net als de veelomsteden “corrigerende tik” bij kinderen.
Mensen beweren niet dood te zijn gegaan na een corrigerende tik uit het verleden en/ of emotioneel beschadigd.
Maar vele onderzoeken wijzen ook uit dat de corrigerende tik ook niet positief werkt.
Het is een negatieve bekrachtiger.
Je kan ook werken met een positieve bekrachtiger in het cognitieve leervermogen van een paard.



Ik denk dat je daar de spijker op de kop slaat. Die grens is zo persoonlijk en kan door omstandigheden worden opgeschoven (denk aan een anders gevaarlijke omstandigheid waarin je harder reageert dan je anders zou doen). Die grens wordt bepaald door juryleden, door topsporters, maar ook door ruiters/reacties hier op bokt. Ik ben dus van mening dat hier iets zou moeten veranderen. Een goed voorbeeld doet volgen!

Sorry, quote verknald :o

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 01:15

Saar88 schreef:
Festeropre schreef:
@Saar88, een paard corrigeren in een bepaalde; gevaarlijke situatie is heel wat anders dan stelselmatig kapot maken door middel van bepaalde trainingsmethoden


Zie net je antwoord pas, denk dat we het dus eigenlijk met elkaar eens zijn :)

Maar net als Gimme_Spurs kijk ik ook de andere kant op eerlijk gezegd. Ik ben niet enorm dapper en ik zit niet te wachten op aggressieve 'antwoorden'..

Om op de honden vergelijking in te gaan; onze stalhond krijgt van mij ook wel eens een tik hoor, dat vind ik persoonlijk geen probleem. Maar wel op het juiste moment en wel 'terecht' (in mijn ogen). Dat zijn meestal situaties die zonder ingrijpen gevaarlijk worden.

Festeropre schreef:
Ik vraag mij dan wel af waar wij vinden dat dan de grens ligt want die vervaagd zo wel enorm.
Net als de veelomsteden “corrigerende tik” bij kinderen.
Mensen beweren niet dood te zijn gegaan na een corrigerende tik uit het verleden en/ of emotioneel beschadigd.
Maar vele onderzoeken wijzen ook uit dat de corrigerende tik ook niet positief werkt.
Het is een negatieve bekrachtiger.
Je kan ook werken met een positieve bekrachtiger in het cognitieve leervermogen van een paard.



Ik denk dat je daar de spijker op de kop slaat. Die grens is zo persoonlijk en kan door omstandigheden worden opgeschoven (denk aan een anders gevaarlijke omstandigheid waarin je harder reageert dan je anders zou doen). Die grens wordt bepaald door juryleden, door topsporters, maar ook door ruiters/reacties hier op bokt. Ik ben dus van mening dat hier iets zou moeten veranderen. Een goed voorbeeld doet volgen!

Sorry, quote verknald :o[/quote]

Ben van mening dat veel miscommunicatie tussen mens en paard tot stand komt doorat de mens te weinig kennis heeft in “de taal” van het paard.
Zoals je zegt, paarden communiceren non- verbaal.
Als wij paarden willen begrijpen en als we willen dat zij ons beter begrijpen zullen we ons in hun taal moeten verdiepen en ons bewust worden van de non-verbale signalen die wij uitzenden en die het paard naar ons zend.
Dit is nl. vaak de reden dat er zich ( onbewust) onbedoelde en soms gevaarlijke situaties voordoen.
Dit gaat in de basis vaak om gebrek aan leiderschap en vertrouwen.
Het paard reageerd ten slotte niet voor niks op de wijze waarop hij dat doet.
Zo is hij immers geprogrammeerd.
De reactie van een paard is immers veel autenthieker en zonder bijbedoelingen en/of emoties zoals wij mensen kennen.
Eigenlijk is de reactie van een paard in weze ons eigen spiegelbeeld en krijgen we uiteindelijk allemaal terug wat we er zelf in stoppen

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:19

siennaXmax schreef:
als jullie zien dat een paard word geslagen omdat het beestje per ongeluk op iemands teen was gaan staan of dat een pony meppen krijgt op wedstrijd om dat ie niet langs een enge trailer durft zeggen jullie daar toch wat van? of ben ik de enige? je kan er toch beter wat van zeggen dan het gewoon laten gebeuren? en ja ik met mn 14 jaar zeg niet dat ik alles beter weet. :):)


Een paard dat per ongeluk op mijn teen gaat staan krijgt van mij ook een niet zachtzinnige reactie dus nee daar zeg ik niks van :P Oppassen waar ze die grote poten neerzetten is toch wel het minste dat ze kunnen doen zeg....

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:53

pmarena schreef:
siennaXmax schreef:
als jullie zien dat een paard word geslagen omdat het beestje per ongeluk op iemands teen was gaan staan of dat een pony meppen krijgt op wedstrijd om dat ie niet langs een enge trailer durft zeggen jullie daar toch wat van? of ben ik de enige? je kan er toch beter wat van zeggen dan het gewoon laten gebeuren? en ja ik met mn 14 jaar zeg niet dat ik alles beter weet. :):)


Een paard dat per ongeluk op mijn teen gaat staan krijgt van mij ook een niet zachtzinnige reactie dus nee daar zeg ik niks van :P Oppassen waar ze die grote poten neerzetten is toch wel het minste dat ze kunnen doen zeg....


Je kunt op een “paard-manier” je paard conditioneren, zodanig dat hij “jouw” ruimte respecteerd.
Dit is gewoon een vriendelijke methode, waarin “afspraken” worden gemaakt.
Deze zijn niet gebaseerd op angst of dominantie.
Als een paard op je teen staat is dat aan te rekenen omdat dat traject nooit heeft plaatsgevonden, of iig niet correct

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Anderen zien rijden en denken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:09

Die afspraken hoef je niet te maken, die spreken voor zich en zijn goed fatsoen voor zowel mens als dier :j

Paard dat het fatsoen niet heeft om niet bovenop je te gaan staan, mag best een brul en flinke por krijgen zodat hij er even aan herinnert wordt dat je een beetje respect hoort te hebben voor andermans ruimte.

Dat is trouwens ook dè paardmanier waarop een ander paard het zou doen :P

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:16

pmarena schreef:
Die afspraken hoef je niet te maken, die spreken voor zich en zijn goed fatsoen voor zowel mens als dier :j

Paard dat het fatsoen niet heeft om niet bovenop je te gaan staan, mag best een brul en flinke por krijgen zodat hij er even aan herinnert wordt dat je een beetje respect hoort te hebben voor andermans ruimte.

Dat is trouwens ook dè paardmanier waarop een ander paard het zou doen :P


Dit is precies een menselijke gedachte en reactie;
Verwachten dat een paard denkt en doet als een mens.
Moet een paard jouw fatsoensnorm weten zonder dat hij dit ooit eerder geeft geleerd?
Een paard weet simpelweg niet dat het zeer doet als hij op jouw teen staat.
Een paard weet enkel ( door middel van de juiste conditionering) welke afspraken jullie met elkaar hebben gemaakt.
Degene die dit paard verkeerd of niet heeft geconditioneerd verdient een tik tegen zn kop.
Als mijn paard op mijn teen gaat staan ga ik m niet slaan maar mijzelf op Mn hoofd krabben en afvragen waar ik zelf steken heb laten vallen in de communicatie.
Dat is mij tot nu toe prima verlopen zonder elke vorm van fysiek geweld.
Paarden kunnen heel goed met elkaar omgaan zonder fysiek geweld.