Welke tekenen van moeite met ruiter(gewicht)?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarijeHoofie
Berichten: 26
Geregistreerd: 18-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:30

Als je opstijgt dat die door zijn benen zakt.

Nee ff serieus: ik denk niet snel dat men te zwaar is voor een paard. het zijn sterke dieren die veel aankunnen. Maar benen niet te hoog optillen, rugklachten, andere blessures, overkuist aanspringen in galop, geen balans van paard en ruiter, etc

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:52

Rijden: al genoeg over gezegd.
Wat verder kan duiden op overbelasting door een te zware ruiter zijn verkrampte, samengetrokken rugspieren als je het zadel erafhaalt.
Bij langere overbelasting: 'bovenlijnsyndroom' ofwel atrofie van met name de m.longissimus, te herkennen aan 'geulen' aan weerszijden van de doornuitsteeksels (ipv mooi opgevulde, soepele rugspieren), daarnaast zijn de rugspieren stijf/hard en soms ook pijnlijk. Buikspieren daarbij onderontwikkeld (buikig).
Overigens lijkt het mij erg moeilijk vast te stellen of een dergelijke overbelasting veroorzaakt wordt door het gewicht van de ruiter, en/of door een verkeerde wijze van rijden en trainen.
De bouw van het paard is ook een belangrijke factor. Er bestaan daarin grote individuele verschillen tussen op het oog vergelijkbare paarden.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 14:16

Ik ben heel blij dat dit topic weer omhoog is gekomen! Ik ben super blij met de reacties, ook via pb. Bedankt daarvoor! Meer reacties zijn altijd welkom!
Ik heb het onderwerp algemener gehouden, dus een protocol gemaakt waarin stress en ontspanning tijdens de training in kaart gebracht wordt. Dit is volkomen anders dan wanneer een paard stress en ontspanning vertoont in de wei of op stal omdat het in een andere setting is. Hier was ik onbewust al achter maar werd mooi bevestigd tijdens verschillende lezingen die ik heb gevolgd.
En tijdens de training betekend dus ook aan de hand, longe, springen, western, aangespannen, noem maar op!

Mijn protocol is zo goed als klaar voor gebruik, ik ben alleen nog op zoek naar experts in de sector die het willen lezen en mij feedback willen geven.

Dus ben je dierenarts, fysiotherapeut, chiropractor, instructeur, osteopaat, zadelmaker, bitfitter of ben je op een andere manier opgeleid in de paardensector? Dan zou ik je graag mijn protocol willen opsturen en je feedback willen gebruiken in mijn verslag. Ik ben je eeuwig dankbaar! (zonder relevante feedback/benoeming van experts in de sector in mijn verslag kan ik er niet voor slagen..)

Groeten,
Macy

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:50

damduns schreef:
Hoi,

Ik gooi het er maar eens even in: Ik ben 120 kilo.
Persoonlijk merk ik dat als een paard moeite met mij heeft dat het de rug wegdrukt, hoofd hoog in de lucht. Niet makkelijk zonder te slingeren van de bakrand af loopt. Kortere passen maakt. Snel moe tijdens een lichte training.
Wanneer dit aanwezig is, stap ik niet meer op dat paard. Heel simpel.

Op dit moment rij ik een aantal paarden die geen moeite hebben met mijn gewicht en ik niet met hun. Ik weet van mezelf dat mijn gewicht in de weg zit als een paard veel schwung heeft.


Waarom zou je met dit gewicht willen rijden? Dat kan niet heilzaam zijn voor de paarden.
Bovendien is het, mag ik aannemen, geen gezond gewicht..... tenzij je 3 meter lang bent.
Zou het in jouw belang en dat van het paard niet beter zijn een gezonder gewicht na te streven?

Ik vind dit grenzen aan mishandeling en ben bang dat ik je er vanaf zou trekken...



@ ts: ik zie zelf dat de rug doorzakt bij zwaardere ruiters. Paard kan de achterbenen ook niet goed onder de massa krijgen.
Vet zit bij vrouwen meestal met name op de benen en billen, regelmatig zie je dan dat het zadel te krap is voor de ruiter. Meer dan eens zie je vlak voor het lendengebied plekken waar het zadel altijd teveel achterin de rug drukt.

Uit eerdere onderzoeken, internationaal, is al wel gebleken dat dieren moeilijker herstellen na arbeid, een hogere hartslag hebben, en stress-signalen afgeven.
Een paard is NIET gemaakt om op te zitten, het is fragiele hangbrug tussen 4 pootjes. Als we dan toch met alle geweld erop willen zitten, laten we dan zorgen dat we onszelf net zo kritisch in vorm houden als we van ons paard verwachten.

damduns

Berichten: 49
Geregistreerd: 17-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:21

Ninx schreef:
damduns schreef:
Hoi,

Ik gooi het er maar eens even in: Ik ben 120 kilo.
Persoonlijk merk ik dat als een paard moeite met mij heeft dat het de rug wegdrukt, hoofd hoog in de lucht. Niet makkelijk zonder te slingeren van de bakrand af loopt. Kortere passen maakt. Snel moe tijdens een lichte training.
Wanneer dit aanwezig is, stap ik niet meer op dat paard. Heel simpel.

Op dit moment rij ik een aantal paarden die geen moeite hebben met mijn gewicht en ik niet met hun. Ik weet van mezelf dat mijn gewicht in de weg zit als een paard veel schwung heeft.


Waarom zou je met dit gewicht willen rijden? Dat kan niet heilzaam zijn voor de paarden.
Bovendien is het, mag ik aannemen, geen gezond gewicht..... tenzij je 3 meter lang bent.
Zou het in jouw belang en dat van het paard niet beter zijn een gezonder gewicht na te streven?

Ik vind dit grenzen aan mishandeling en ben bang dat ik je er vanaf zou trekken...



@ ts: ik zie zelf dat de rug doorzakt bij zwaardere ruiters. Paard kan de achterbenen ook niet goed onder de massa krijgen.
Vet zit bij vrouwen meestal met name op de benen en billen, regelmatig zie je dan dat het zadel te krap is voor de ruiter. Meer dan eens zie je vlak voor het lendengebied plekken waar het zadel altijd teveel achterin de rug drukt.

Uit eerdere onderzoeken, internationaal, is al wel gebleken dat dieren moeilijker herstellen na arbeid, een hogere hartslag hebben, en stress-signalen afgeven.
Een paard is NIET gemaakt om op te zitten, het is fragiele hangbrug tussen 4 pootjes. Als we dan toch met alle geweld erop willen zitten, laten we dan zorgen dat we onszelf net zo kritisch in vorm houden als we van ons paard verwachten.


Hoi,
Heel simpel, ik ben er goed in. Bovendien weet ik 100% zeker, dat als jij me ziet rijden, je mij niet mijn gewicht zou toeschrijven en dat je ook niet ziet dat de paarden die ik rij moeite met me hebben. Dat is mede de reden dat ik er niet huiverig voor ben om gewoon mijn gewicht te noemen.
Afgezien van het feit dat ik graag 80 kilo zou willen wegen, is het niet bij iedereen mogelijk om af te vallen door medische redenen.
En wat betreft mishandeling. Ik zie meer magere latten op paarden rijden met zo weinig gevoel, balans en kennis, dat ik dat eerder als mishandeling zou noemen. Niet dat dat mijn gewicht daarmee rechtvaardigt wordt. Uiteindelijk zijn alle 54 officieel erkende paardensporten mishandeling. Een paard zou het liefst de hele dag in het grasland willen lopen.

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Welke tekenen van moeite met ruiter(gewicht)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:56

Ik blijf me verbazen over mensen die zeggen 'ik slik bepaalde medicijnen/heb bepaalde gezondheidsklachten/kan er niets aan doen' en daarmee het paardrijden met overgewicht goedpraten. :? Jij kan er niets aan doen en het is al lastig genoeg voor jezelf, maar dan hoef je het paard daar toch niet mee op te zadelen? Letterlijk en figuurlijk. Paard heeft er ook niet om gevraagd.
Wij als ruiters hebben een verantwoordelijkheid naar ons paard toe dat we die eerlijk behandelen. Met een dergelijk overgewicht op een paard stappen vind ik mishandeling. Ik kan me niet voorstellen dat je dat goed kunt praten voor jezelf. Dat je paard er geen moeite mee LIJKT te hebben betekent niet dat hij het ook niet heeft.