Welke tekenen van moeite met ruiter(gewicht)?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Welke tekenen van moeite met ruiter(gewicht)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 21:31

Ik ben bezig met het opstellen van een protocol waar in makkelijk te zien is of een paard moeite heeft met de ruiter / het ruitergewicht.

Ik ben erg benieuwd wat Bokt denkt te weten en te zien aan het paard als het moeite heeft met de ruiter.
Het gaat dus om het gedrag onder het zadel (zoals geluiden maken, zwaar ademen, staken) tot bewegingen (onbalans in bochten, te diep zakken, achterbenen niet gebruiken).
In het onderzoek worden paarden gebruikt die medisch in orde zijn en geen lichamelijke ongemakken hebben.

Ik heb mijn onderzoek al klaar liggen en ga binnenkort het praktijkonderzoek doen, maar wellicht kom ik door deze discussie nog op meer puntjes om mee te nemen.
Ook ben ik benieuwd wat jullie mening is over het rijden van paarden terwijl de ruiter overgewicht heeft en tot waar de grens ligt als de ruiter het paard in de weg zit. Kan 1x in de week rijden wel? Kunnen grotere paarden volgens jou meer dragen? En waarom?

Brand los :D

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Welke tekenen van moeite met ruiter(gewicht)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:56

Ik vind dit een hele lastige kwestie. Een ruiter van 60 kilo die niet zo goed rijdt en weinig balans heeft kan een paard veel meer last van hebben dan met een goede ruiter van 80 kilo.
Ook de bespiering en conditie van het paard spelen een grote rol, een paard van 1.70m met een nog zwakke bespiering en conditie zal minder kunnen hebben dan een paard van 1.60m die al wel veel bespiering en conditie heeft. De bouw van het paard speelt uiteraard ook nog mee.

Maar ik heb het zelf gelukkig nog niet meegemaakt dat een paard het eigenlijk niet aan kon, maar ik vermoed dat het paard snel moe is en minder balans heeft dan normaal.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 23:05

Klopt wat jij zegt, daar wordt allemaal rekening mee gehouden in het onderzoek! :)
Ik neem twee groepen - onder 65 kg en 65-75 kg. Verschillende paarden met verschillende ruiters worden waargenomen en dan ga ik kijken naar verschillen - ook zonder zadel. Dus elk paard wordt 3x bekeken. Het gaat hierbij niet om conditie, bespiering, bouw. Het gaat om de afwijkingen die tijdens het rijden te zien zijn en of er nou echt verschil te zien is tussen de groepen.

Zou je kunnen beschrijven wat je verstaat onder minder balans? Hoe zou je dat kunnen zien?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Welke tekenen van moeite met ruiter(gewicht)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:06

Ik denk dat als je kunt zien dat het paard moeite heeft, het echt al veel te laat is. Dat er dus al een overbelasting van spieren/rug/benen is voordat je iets ziet.

mooney

Berichten: 7777
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:08

Naar mijn inzien weten paarden en pony's het ongemak heel goed te verbergen. Het echte bokken en staken zie ik eigenlijk weinig, staken hooguit in de extreme gevallen waar je al 10x over de grens bent gegaan. Daarom vind ik het wel een beetje eng om te zeggen dat je doel is om makkelijk zichtbaar te maken wanneer een paard last heeft, want vaak ben je op het moment dat het zichtbaar wordt al 'te laat'. Maar dit wordt vast wat meer genuanceerd in je onderzoek.

Ik was aan de lange kant voor mijn pony, gewicht zat prima. Ze had altijd zin om aan de slag te gaan en zette zich 100% voor me in, we scoorden ook best goed op wedstrijd. Toen ik rijden en mennen ging combineren merkte ik voor mezelf dat ze voor de wagen wat minder rennerig was, dat was voor mij wel een reden om de rijbroek aan de bomen te hangen zeg maar. Maar dat was zo'n subtiel verschil dat het door buitenstaanders niet was opgevallen omdat de pony zelf ook gewoon pittig en fanatiek is.
Maar wellicht wel interessant om te weten, het was ook wel een balans dingetje dus je neemt het al wel wat mee. Training kan dat wel verbeteren, dat was ook merkbaar maar met nieuwe oefeningen waarin de balans nog niet gevonden was kwam het steeds weer boven drijven.

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:09

Mijn paard gaat zijn rug wegdrukken en kortere pasjes maken, geen soepele passen maar korte schokkerige pasjes.
@Gypsy, dat lijkt me alleen bij een langdurig te zwarte ruiter het geval, echter zie je het denk ik ook wel als je 1x iemand op je paard laat rijden die niet meer past en dat weet je dat je dat dus niet meer moet doen :p

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:09

Is je hoogste categorie tot 75 kilo?? Das nou niet echt te zwaar.....daar zit een normaal persoon van een normale lengte best snel aan.

Ik heb heel fors overgewicht gehad en gewoon gereden. Mijn paard had een prima proefpersoon voor je geweest maar zelfs nu ik bijna 45 kilo kwijt ben en toch echt best slank ben, val ik niet eens in je categorie "te zwaar".

Een gerenommeerd dierenarts heeft mij ooit verzekerd dat als een paard last heeft van tien kilo teveel, dat ie dan simpelweg niet geschikt is als rijpaard en wat mankeert.....een normaal paard draait zijn hoeven niet om voor tien kilo meer of minder. Dus die verschillen ga je vrees ik niet aantonen.......

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:18

Bekijk het gedrag tijdens het opstappen: doorzakken in de rug en verstappen tijdens opstijgen zijn tekenen van een te zware ruiter.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:25

Macs schreef:
Klopt wat jij zegt, daar wordt allemaal rekening mee gehouden in het onderzoek! :)
Ik neem twee groepen - onder 65 kg en 65-75 kg. Verschillende paarden met verschillende ruiters worden waargenomen en dan ga ik kijken naar verschillen - ook zonder zadel. Dus elk paard wordt 3x bekeken. Het gaat hierbij niet om conditie, bespiering, bouw. Het gaat om de afwijkingen die tijdens het rijden te zien zijn en of er nou echt verschil te zien is tussen de groepen.

Zou je kunnen beschrijven wat je verstaat onder minder balans? Hoe zou je dat kunnen zien?


Met dit onderzoek ga je echt geen verschil zien. Ieder gezond fatsoenlijk bespierd paard kan naar mijn inziens 75 kilo hebben. (Ponys uiteraard niet)

Minder balans bij een paard, kun je vooral voelen. Neem het verschil tussen een net zadelmak paard en een ervaren paard. Het net zadelmakke paard heeft uiteraard minder balans. Dit merk je in het wegvallen over de schouder, rechte lijnen zijn moeilijk etc.

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Welke tekenen van moeite met ruiter(gewicht)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:30

Herstelhartslag kan ook nog wel eens wat zeggen

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:46

daffodil schreef:
Is je hoogste categorie tot 75 kilo?? Das nou niet echt te zwaar.....daar zit een normaal persoon van een normale lengte best snel aan.

Ik heb heel fors overgewicht gehad en gewoon gereden. Mijn paard had een prima proefpersoon voor je geweest maar zelfs nu ik bijna 45 kilo kwijt ben en toch echt best slank ben, val ik niet eens in je categorie "te zwaar".

Een gerenommeerd dierenarts heeft mij ooit verzekerd dat als een paard last heeft van tien kilo teveel, dat ie dan simpelweg niet geschikt is als rijpaard en wat mankeert.....een normaal paard draait zijn hoeven niet om voor tien kilo meer of minder. Dus die verschillen ga je vrees ik niet aantonen.......

Vreemde uitspraak. Paard is prima geschikt mits het gewicht van de ruiter bij hem past. :?
Dat ze hem die 'gerenomeerdheid' maar vlot af pakken met zo'n uitspraken.
Staken is niet het enige gedrag dat moeite aan toont. Sneller vermoeid zijn, trager herstel, minder soepel bewegen dan met de lichtere ruiter zijn allemaal tekenen van moeite hebben met de ruiter.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:24

Ik ben manege instructrice geweest.

Persoonlijk zag ik het al zodra er gewicht in de linkerbeugel kwam. Dan zie je de rug ineen krimpen en als het heel veel te zwaar is verzet het paard ook één of meerdere benen.

Bij het rijden zie je dat het paard de rug wegdrukt, de achterbenen er niet meer onder krijgt en dat zaken als aandraven en aangaloperen moeizaam gaan. Vaak weigert het paard de galop volledig.
Het gedrag verandert ook vaak. De één ziet er wat angstig uit, de ander wordt juist wat agressiever.


Omdat ik ook kinderen lesgaf had ik een heel goed beeld van de bewegingen van ieder paard met minimale belasting en was het goed te zien wanneer een ruiter te zwaar was :)

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:27

Macs schreef:
Klopt wat jij zegt, daar wordt allemaal rekening mee gehouden in het onderzoek! :)
Ik neem twee groepen - onder 65 kg en 65-75 kg. Verschillende paarden met verschillende ruiters worden waargenomen en dan ga ik kijken naar verschillen - ook zonder zadel. Dus elk paard wordt 3x bekeken. Het gaat hierbij niet om conditie, bespiering, bouw. Het gaat om de afwijkingen die tijdens het rijden te zien zijn en of er nou echt verschil te zien is tussen de groepen.

Zou je kunnen beschrijven wat je verstaat onder minder balans? Hoe zou je dat kunnen zien?


Dan ga je weinig zien. De meeste problemen beginnen vanaf 85kg in mijn ervaring.

Shenavallie
Berichten: 11569
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:36

Ik heb wel eens een keer een paard gezien dat moeite had met een combinatie van disbalans (te ver naar voren geleund in draf en met stap heel ver naar achteren) en overgewicht van de ruiter. Het hield de staart voortdurend scheef op het moment dat het in beweging moest komen. Bij stilstand ging het dier met de benen meer gespreid staan om het op te vangen.

Dit was toevallig een ruiter met overgewicht die ook nog eens geen balans had. Ik ken genoeg lichte ruiters die niet in balans zitten en dan zeggen dat het paard niet lekker loopt, terwijl als ze zich bewust zijn van hun eigen houding het paard juist weer wel lekker loopt. Ook ken ik genoeg zwaardere ruiters die wel degelijk netjes in balans rijden en waarbij het paard minder moeite heeft met het gewicht.

Toch blijf ik erbij dat je een grens moet trekken in het gewicht van de ruiter. Zelf ben ik naar mijn mening te zwaar en daarom stap ik momenteel niet op een paard. Pas als ik weer op mijn gewenste gewicht ben, ga ik weer een poging wagen. Daarbij moet er veel meer gewerkt worden aan een onafhankelijke zit. Sommige paarden lijken wel vooruit geduwd te worden door ruiters en dat is niet alleen een heel raar gezicht, maar ook heel onplezierig voor het dier.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:45

Ik heb een kleine, ranke pony (1.15) en die is ook nog eens niet zo sterk (jong en amper doorgereden).
Veel ruitertjes zijn voor hem bijna al te zwaar.

Hoe zie ik dat: hij heeft overduidelijk balans problemen, zwabbert, houd z'n hoofd in een gespannen houding, loopt kort en zonder schwung. Wil idd vaak niet galopperen en als ie aangalopeerd is het meestal verkeerde galop.

Deze dingen zie ik niet als er echt een licht kind op zit, en toont hij ook absoluut niet voor de wagen.
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 31-03-17 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Berichten: 33260
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Welke tekenen van moeite met ruiter(gewicht)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:46

Problemen met ruitergewicht uiten zich ook vaak in de galop. Verkeerd of overkruist aanspringen bijvoorbeeld.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:22

Macs schreef:
Klopt wat jij zegt, daar wordt allemaal rekening mee gehouden in het onderzoek! :)
Ik neem twee groepen - onder 65 kg en 65-75 kg. Verschillende paarden met verschillende ruiters worden waargenomen en dan ga ik kijken naar verschillen - ook zonder zadel. Dus elk paard wordt 3x bekeken. Het gaat hierbij niet om conditie, bespiering, bouw. Het gaat om de afwijkingen die tijdens het rijden te zien zijn en of er nou echt verschil te zien is tussen de groepen.

Zou je kunnen beschrijven wat je verstaat onder minder balans? Hoe zou je dat kunnen zien?


Nergens anders om, maar volgens mij sla je de plank volledig mis met dit onderzoek. Ten eerste, wat is jullie nulmeting en controle groep (subjectief ingericht)? Ten tweede, zaken als conditie en bespiering hangen oa ook af van het zadel, bit, stalmanegement, voer, gesteldheid ed. Je zegt hier niet naar te willen kijken, maar het speelt zeker een belangrijke rol. Denk ook aan de ervarenheid en kunde van het paard en de ruiter zelf.
Alleen maar het overgewicht eruit halen is niet te doen. Dan zul je echt belachelijk veel paarden moeten hebben, veel metingen moeten verrichten en dan een flink staaltje statistiek erop los moeten laten wil je alleen het gewicht eruit eindelijk uit kunnen filteren.

Een ruiter die 80 kg weegt meer perfect op gaat in de bewegingen van het paard zal een heel ander beeld tonen dan een ruiter van 60 kg die tegen alle bewegingen in zit.

Ik bedoel het niet banketstaaf, maar hier ga je geen duidelijke antwoorden uitkrijgen die direct gerelateerd zijn aan het gewicht.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Welke tekenen van moeite met ruiter(gewicht)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:40

Het ligt ook aan de gezondheid van het paard. Een gezond paard zonder blessures kan natuurlijk heel wat meer aan dan een paard wat niet zo gezond is of ergens een zwakke plek heeft door niet geheel genezen blessure of zo.Ts zegt wel uit te gaan van gezonde paarden maar bij een levend wezen is er altijd wel ergens wat.Ook al zie je dat niet.Een paard is zo sterk als zijn zwakste plek. Vaak zijn dat de benen en voeten.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 20:14

Super bedankt voor al jullie reacties! Even inhoudelijk reageren..
Aller eerst is het niet geheel onbelangrijk te weten dat het om fjordenpaarden gaat. Er lopen paarden bij van 1.35 tot 1.53 dus vandaar de keuze tot 75 kg. Zelf vind ik het niet relevant om naar gewicht te kijken, maar zo is het nu eenmaal. Zij willen geen personen boven de 75 kg testen omdat zij gewoon ziet dat sommige paarden het niet fijn vinden. Ze is erg zuinig op haar paarden. Ze wilt ook niet dat telkens 1 a 2 paarden de sjaak zijn om de zwaardere ruiter te dragen in de lessen. Ik heb hier zelf geen invloed op.

Shenavallie, dankjewel voor je mening en onderbouwing!

Toydoll, dankjewel voor je duidelijke omschrijving!

magda_90, de plank volledig misslaan vind ik nogal een uitspraak. De nulmeting is het vrij bewegen zonder ruiter en de controlegroep is tot 65 kg.
Over de andere punten zeg jij dat ik daar niet naar wil kijken, dat is absoluut niet het geval. Er komt elke week een dierenarts over de vloer, de hoefsmid is er elke dag, ze worden regelmatig (eens in de maand of bij vermoeden) nagekeken en behandeld door de chiropractor, krijgen voeding op maat, ze hebben eigen passende zadels, hoofdstellen en bitten. Naar deze punten is absoluut gekeken! Als er iemand op deze punten let is het de eigenaar wel :j

Ik heb dit plan samengesteld met mijn begeleider en een dierenarts (tevens mijn docent) dus er zijn bekwame mensen bij betrokken die mij groen licht hebben gegeven. Ik heb maar t/m juni de tijd en zullen er nog andere dingen moeten gebeuren voor het praktijkonderzoek plaats kan vinden dus het is onmogelijk om 100 (fjorden)paarden drie maal te testen en te analyseren.
Ik kan zo'n 10-15 fjorden gebruiken die dus 3 maal geanalyseerd worden, en dat lijkt mij voldoende om een antwoord te krijgen.

Mijn doel met dit topic is om ervaringen (en evt voorbeelden) te zien van paarden die moeite hebben met de ruiter en meningen te horen van mensen over het rijden van paarden terwijl de ruiter overgewicht heeft. Daarom heb ik in eerste instantie niet genoemd om hoeveel gewicht het gaat en om welk ras, dat vond ik niet relevant voor de antwoorden die ik zou willen. Dit protocol zou uiteindelijk voor alle rassen gebruikt kunnen worden namelijk. Hopelijk is er nu wel iets meer duidelijkheid voor jullie :)

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:29

Hier dus een paard staan met ontstekingen in de rug. Maar onder het zadel zag je daar niets aan. Gaf problemen in aanleuning maar zelfs daar was doorheen te rijden. Niet een te zware ruiter maar een ruiter met stoelzit waardoor het zadel ook slecht ging liggen in combi met onbalans van de hormonale huishouding waardoor het paard ook gevoelig was voor ontstekingen.

Als je er regels voor Wilt opstellen moet je het specifiek meetbaar maken (smart) om niet in welles nietes discussie te eindigen. Iets in de trant van warmbloed max. 12% eigen gewicht, koudbloed 20%. Noem maar ff wat kort door de bocht.

Edit: Zie nu je eigen bericht. Als het specifiek voor een eigenaar met fjorden is, is het dan niet makkelijk om het per paard op te stellen?

Els1984

Berichten: 457
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:37

Ik ben het met Magda eens. Er zijn te veel variabelen. Je gaat verschillende ruiters met elkaar vergelijken. (ik neem tenminste aan dat je ze niet 10 kilo af laat vallen of aan laat komen, dan zouden ze dat heel snel moeten doen, anders kan de conditie van het paard ook al veranderd zijn). Dan zou ik nog eerder dezelfde ruiter laten rijden en dan met een loodgordel om of iets dergelijks. En 10 -15 paarden vind ik ook erg weinig om echt uitspraken te kunnen doen. Of zijn ze allemaal even oud en in precies dezelfde conditie?
En als je meningen zoekt, heb je hier wellicht iets aan:
[VS] [CENTRAAL] paarden met overgewicht
Succes met je onderzoek!

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Welke tekenen van moeite met ruiter(gewicht)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 21:21

Ik snap jullie bezorgdheden maar ik ga hier verder niet op in. Ik moet kaderen vanwege tijd, en het is een universeel iets. Daarom kan ik het niet per individu opstellen. Met de meeste variabelen hebben we rekening gehouden en daar is uitsluitsel van. 100% kan nóóit (tenzij je met robots werkt).
Ik neem aan dat je niet elke keer voor je gaat rijden je paard door de röntgen haalt om te kijken of hij niks mankeert. :)
Ik ga niks aan mijn onderzoek veranderen aangezien deze al is goedgekeurd door mijn docent en mijn begeleider en we er echt goed over nagedacht hebben.
Ik wil niet bot overkomen maar de eigenaar kent deze paarden voor de volle 100% en ziet het direct als er iets mis is. :o we hebben hard gewerkt aan een opzet en meerdere mensen en experts ernaar laten kijken en we gaan het op deze manier doen :)

Over de ruiters: het is een select groepje die ik ga filmen in stap, draf en galop op de rechte lijn en de volte. De ruiters kunnen netjes zitten zoals het hoort. Een loodgordel omdoen zou niet realistisch zijn omdat de ruiter daardoor anders gaat zitten en het gewicht niet verdeeld is over het lichaam zoals je normale lichaamsgewicht het zou doen.

Daarnaast: de reden van afwijkende bewegingen of gedragingen zouden in principe niet relevant hoeven zijn: mocht een paard tijdens het rijden meerdere afwijkingen laten zien is het sowieso verstandig af te stappen en dingen (medisch/harnachement) uit te zoeken. (Bij mijn testpaarden is dit uiteraard voor het onderzoek al gedaan).Het protocol gaat er puur om waar aan te zien is dat de ruiter het paard in de weg zit en je aan de hand daarvan iemand kan adviseren af te stappen.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:09

Els1984 schreef:
Ik ben het met Magda eens. Er zijn te veel variabelen. Je gaat verschillende ruiters met elkaar vergelijken. (ik neem tenminste aan dat je ze niet 10 kilo af laat vallen of aan laat komen, dan zouden ze dat heel snel moeten doen, anders kan de conditie van het paard ook al veranderd zijn). Dan zou ik nog eerder dezelfde ruiter laten rijden en dan met een loodgordel om of iets dergelijks. En 10 -15 paarden vind ik ook erg weinig om echt uitspraken te kunnen doen. Of zijn ze allemaal even oud en in precies dezelfde conditie?
En als je meningen zoekt, heb je hier wellicht iets aan:
[VS] [CENTRAAL] paarden met overgewicht
Succes met je onderzoek!


Zou het dan geen oplossing bieden om dezelfde ruiter te gebruiken, maar met 10kg aan gewicht extra? En dan geen rugzak, maar een beetje evenredig verdeeld.

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:20

Voor n beestje van 1.35 vind ik 75kilo inderdaad al veel. Voor een paardje van 1.53 vind ik 75kilo echt geen gek gewicht. Dan zou ik eerder richting 85 kilo gaan als maximaal testgewicht. Je zou ruis in je resultaten kunnen verkleinen met behulp van lood aan t zadel/ in t sjabrak, zie je wel eens in de Endurance.

Daarnaast ben ik ook wel nieuwsgierig hoe je omgaat met de mogelijke bias van de eigenaar/ observator. Kan me voorstellen dat er (onbewust) verwacht wordt dat de paarden meer moeite hebben met de zwaardere ruiter.
Zou je in fasen kunnen werken? In de eerste fase het verzamelen van gegevens over mogelijke tekenen van een te zware ruiter en in de tweede fase controle door deze tekenen geïsoleerd te filmen en voor te leggen aan de eigenaar zonder zichtbare ruiter.

Ben benieuwd naar de resultaten. Succes!

damduns

Berichten: 49
Geregistreerd: 17-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:24

Hoi,

Ik gooi het er maar eens even in: Ik ben 120 kilo.
Persoonlijk merk ik dat als een paard moeite met mij heeft dat het de rug wegdrukt, hoofd hoog in de lucht. Niet makkelijk zonder te slingeren van de bakrand af loopt. Kortere passen maakt. Snel moe tijdens een lichte training.
Wanneer dit aanwezig is, stap ik niet meer op dat paard. Heel simpel.

Op dit moment rij ik een aantal paarden die geen moeite hebben met mijn gewicht en ik niet met hun. Ik weet van mezelf dat mijn gewicht in de weg zit als een paard veel schwung heeft.