KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DDDara
Berichten: 967
Geregistreerd: 30-11-11

KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-17 21:39

Hoi hoi Ik heb een vraag je.

Kan je als echte warmbloed sportpaarden amazone je ei kwijt in een haflinger / tinker?
Ik ben heel benieuwd naar jullie mening hier over.......?

Hier onder mijn verhaal, hoe ik tot deze vraag kom:
Ik heb mijn hele leven enkel en alleen warmbloeden / sportpaarden gereden nooit pony of koudbloeden.
ook heb ik de paardensport opleiding in Deurne gedaan en daarna langere tijd in Amerika gewerkt op een ranch waar ik veel zadelmak heb gemaakt en paarden op wedstrijd niveau heb getraind vrijwel alleen kwpn-ers (nooit koudbloeden).
Ik heb ook nooit de neiging gehad een koud bloed te kopen of te rijden en van al die rassen nog wel het minst een tinker....... die vielen mijn inziens in de categorie "bange dikke vrouwen paarden".

Afgelopen jaar is mijn eerste eigen gefokte veulen geboren een Negro uit een Don Schufro merrie. Het was een zwart merrie veulen die ik zelf wilde opleiden. Wedstrijden is niet echt mijn ding daar ben ik te druk voor en vind ik allemaal te veel gedoe maar hoopte een paard te fokker dat ik echt dressuur matig kon opleiden en lekker thuis te trainen.
Helaas is zij deze winter verongelukt in de wei en heeft haar bekken en heup op meerder plaatsen gebroken en was echt niet meer te redden.
Aangezien moeder en veulen samen aan huis in de wei liepen en moeder totaal niet alleen kon zijn moest ik de dag dat me veulen werd ingeslapen direct een ander paard kopen. Inplaats van te zoeken naar een leuk paard ben ik dus min of meer on de hoek gaan kijken voor een shetlander als weide maatje. Maar op die stal aan gekomen stond er een super schattig bonte merrie veulen met 2 blauwe ogen in de wei. Ik heb heel me leven al een zwak voor bonte sportpaarden en voor maanogen dus deze viel meteen in de smaak, al bleek het een haflinger x tinker te zijn. In ieder geval een stuk leuker dan een shetlander dacht ik toen. Dus ingeladen en mee genomen.

Maarja nu staat het beestje hier en ben er echt mega verliefd op geworden wat een heerlijk nuchter karakter maar toch pittig en vlug. In eerste instantie was de enige aankoop reden gezelschapspaard en zou ik deze zomer mijn merrie weer door Negro laten dekken......... maarja 3 paarden in mijn drukke bestaan wordt best pittig en ik begin het idee steeds leuker te vinden dat ik straks een heel nuchter paardje heb wat ik zowel dressuur matig als bareback als buiten kan gaan rijden.
Maar omdat ik toch wel echt een dressuurruiter ben en ik toch het meeste genoegen haal uit een correct dressuur matig gereden paard wil ik graag de discussie starten.

Of je als dressuur ruiter je ei kwijt kan in een tinker (in mijn geval Tinker x Haflinger)
(en dat heb ik het niet over een gebrokenlijntje en een volte maar kunnen ze lichamelijk gezien echt worden opgeleid als dressuur paard)

11 mei '23: Tin Tin Twizzl (Peru's Sarowski x Don Romantic x Painters Row)
23 april '21: Reus Rocco (Peru's Armani x Indian Rock x De Niro)
21 april '21: Rivella's Romance (Perus's Argument x Don Romantic x Painters Row)
21 maart '21: Reckless Revi (Peru's Argument x Sam R x Krack C)
2 juni '16: Lumidi (Negro x Don Romantic x Painters Row)


Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:52

Ja

nuscaniels

Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:56

Oef, lastige vraag. Hangt er namelijk zo ontzettend vanaf hoe het karakter is en de bouw.
Als ik mijn vorige paard vergelijk met mijn haflinger toen.
Zij was veel ruimer in haar passen waardoor een middendraf er veel mooier uit kwam, hij was dan weer echt op de cm te rijden en overal voor in.
Denk dat als je dadelijk lekker met haar aan de slag gaat het allemaal nog wel mee zal vallen.

Het leven is als een kerstmuts

Bubbleee

Berichten: 870
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:01

Dat verschilt denk ik heel erg per paard, en vooral je eigen instelling en kunde!

Ik heb zelf een haflinger en een haflinger x tinker.
Alleen heb ik nooit iets met warmbloeden gehad.
Nu ik sinds een paar maanden wat fanatieker ben gaan trainen is het juist zo leuk geworden.
Voor mij is het de uitdaging om júist een koudbloed aan het lopen te krijgen! , en dan dat heerlijk nuchtere karakter! Áls ze gaan lopen, manmanman, op en top genieten! Van fanatiek dressuurrijden om daarna lekker een buitenrit te kunnen maken.
Ik zweer erbij!

P_Tries

Berichten: 5157
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Almere

Re: KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 08:22

Ja ligt aan de instelling van het diertje, en de ruiter. Als je wil, ben ik van mening dat je er komt, je zal er wellicht wat harder aan moeten werken als iemand met een mega bewegende kwpn'er.

Ik heb zelf een tinker gereden die Z1 met 17 wp is geweest.
En ik ken meerdere haflingers die het Z1 ook voorbij zijn gegaan.

In memoriam mijn lieve Djessy... veel te vroeg verloren 14-05-2014 - 02-12-2019 ;( ;(
Bakuba (Prestige VDL x Krack C) van mij sinds 8 juli 2019 :+: M2 + 2
Gediplomeerd FNRS jurylid F1 t/m F12 <---> Sinds 9 april 2016 Knhs Jurylid B/L en sinds 5-01-2021 M dressuur jurylid

paddraigh
Berichten: 3692
Geregistreerd: 10-08-07

Re: KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 08:24

Ik ben omgeschakeld .en mijn tinker begint nu echt fijn te lopen. Absoluut geen spijt. Vind het juist ook wel weer een soort van uitdaging. Nu heb Ik geen wedstrijd ambities meer..

zelmago4it

Berichten: 410
Geregistreerd: 27-05-15

Re: KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 08:41

Het ligt echt aan het paard. Wij hebben 4 tinkers op stal (2 manegepaarden en 2 pensionpaarden)
1 daarvan is heel slank en correct gebouwd. Kan heel erg leuk lopen, en zelfs een parcousje springen van 80cm heeft hij heel veel lol en en met veel techniek.
De andere 3 zijn veel 'lomper' gebouwd. 1 daarvan zelfs gigantisch overbouwd. Dit zijn echt tinkers om leuk recreatief mee te rijden maar zeker niet om écht dressuurmatig te trainen. Die hebben simpelweg niet het model om bijvoorbeeld een goede lengtebuiging ed te laten zien.

Het scheelt misschien dat er bij die van jou ook haflinger in zit. Die vind ik al gauwer iets meer geschikt voor de sport dan een echte tinker.
Ik zou hem straks lekker gaan aanrijden, de basis er goed opzetten. en dan zie je gauw genoeg of je er echt verder mee wil. En anders heb je een netjes opgevoed en aangereden paard zoals dit snel genoeg verkocht.
Voor nu heeft je merrie er in ieder geval een leuk maatje aan!

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 08:50

Ik zou het ook gewoon proberen, dan zie je wel waar je uitkomt. Je groeit zelf misschien ook wel naar een iets andere vorm van paardrijden toe, waarbij je wellicht wat breder gaat genieten dan vooral die focus op bv een goed appuyement of de perfecte uitgestrekte draf. En samen werken aan een fijne basis en plezier maken geeft ook heel veel voldoening. De tijd zal het leren, je hebt volgens mij best een fijne uitgangspositie; mocht het niks worden kun je altijd weer voor dat sportpaard gaan. Het enige wat je verliest is tijd, maar vermoedelijk maakt die tijd je qua ervaring weer rijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 08:51

Nu heb ik zelf dus niks met tinkers, maar moet zeggen dat ik toch zeer verrast werd door een bekende uit mijn buurt welke haar tinkers uitbrengt in de dressuursport (M geloof ik) en dat gaat best knap! Ze heeft ze er ook keurig netjes bij staan ipv een harige modderbal met vlechtjes.
Smakelijk gelachen om je opmerking by the way ("bange dikke vrouwen paarden") :=

Elisa2

Berichten: 36972
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 09:29

Mijn ervaring is..dat het type paard niet uitmaakt, een paard is een paard en als jij het leuk vind om het beste uit ieder dier te halen dan kun je hier ook je ei in kwijt. Zolang het dier maar gezond is, zie je vanzelf wel waar de mogelijkheden ophouden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Mlt94

Berichten: 367
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 10:00

Absoluut een ja! Het is denk ik echt een heel groot vooroordeel dat koudbloeden altijd bomproof en koel in het hoofd zijn. Mijn tinker merrie is echt een heel heet gevoelig ding en tijdens het grondwerken, rijden is ze best pittig maar wilt graag voor je werken. Zo ken ik nog meer best pittige koudbloeden, tuurlijk zijn er ook koudbloeden die precies in het plaatje van bomproof paard passen maar zeker niet allemaal :)

8nnemiek

Berichten: 43363
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 10:08

Ik denk ook dat het echt per paard verschillend is.
Mijn tinker is in zijn koppie een volbloed, die heeft behoorlijk wat temperament, springt met gemak 1.30 en zou Z-oefeningen met twee vingers in de neus kunnen doen.. lichamelijk.. maar hij is daarnaast net zoals de meeste tinkers heerlijk eigenwijs en vindt een rijbak oersaai, dus ik zou hem er echt niet gelukkig mee maken om dressuuroefeningen te gaan doen.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 10:33

Ik snap je "probleem" wel een beetje.

Ik heb heel lang wedstrijden gereden met een oerdegelijke pony. M2 mee geworden maar zeker in het M2 had ik moeite om aan mijn punten te komen. Dan heb je net dat beetje extra nodig en konden we eigenlijk geen fouten maken.

Nu een zogenaamd sportpaard maar de wedstrijdambities zakken langzaam steeds verder weg. Thuis trainen vind ik heerlijk, ze vraagt mijn volle aandacht, focus. Zij maakt dat ik mezelf ontwikkel. Echter, buitenrijden met een lang teugeltje zit er gewoon niet in. Al wordt het langzaam iets beter. Aan het begin ging ik meer achteruit ipv vooruit als ik de bak verliet. :')

Soms denk ik nu wel eens had ik maar een super mak paard waarmee ik heerlijk buiten kan crossen. Weer een pony het liefst :)) Aan de andere kant vind ik het moeten focussen tijdens de training heerlijk en ben ik bang dat ik juist die focus of het net wat scherpere randje met een makkelijker te rijden dier ga missen.

Jij hebt straks beide paarden staan ;) je kunt altijd nog zien hoe ver je met de koudbloed komt. Misschien verrast ze je wel enorm!

Ik probeer ondertussen mijn "sportpaard" bomproof te maken :Y)

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 11:05

Een vriendin van mij schetste haar droompaard als ruin van minstens 1.70 met veel bloed en potentie voor de hogere sport.

Inmiddels is ze al bijna 3 jaar in bezit van een bonte tinker merrie van net 1.45. Ze is er nog steeds heel blij mee en rijdt zo nu en dan een wedstrijd.

Dus ja, kan zeker!

Madammeke // Don Winchester // Illustrade VKH //Miss Abbadon TW // Doornroosje du Vlist

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 11:06

Hier ook echt een dressuurruiter. Ik heb (van 2007-2012) 5 jaar lang een dressuurpaard gehad waar ik M2 mee geworden ben. Toen door de studie heb ik dat paard moeten verkopen. Gelukkig hadden we nog een tinkermerrie (al vanaf 2006) en nu ik weer wat meer tijd heb, ben ik die dressuurmatig aan het oppakken. Ik vind zelf dat het niet uitmaakt wat voor ras je hebt al je dressuur wilt rijden, ik kan enorm genieten als mijn meisje lekker los loopt en zelfs een pasje wil strekken in draf. Ze zal qua gangen en gemak misschien nooit tegen een luxe sportpaard aan kunnen, maar ze heeft wel heel veel inzet om te werken. Ik beleef minstens net zoveel plezier aan de dressuurmatige voortgang die we boeken als voorheen, misschien nog wel meer omdat ik weet dat het haar heel veel moeite kost en dat ze het toch voor mij wil doen :j

Punt blijft wel dat inderdaad de combinatie ruiter-paard wel moet kloppen, ik heb geluk gehad met een tinker met een fantastische instelling, je hebt ook tinkers die niet zo graag willen werken. En wat versta je onder een correct dressuur matig gereden paard? Elk paard moet voor mij in alle gangen lekker ontspannen aan de teugel kunnen lopen en correct reageren op mijn hulpen, geen uitzonderingen wat voor ras het ook is.

Ik moet wel lachen om de opmerking hiervoor, 'een harige modderbal met vlechtjes', _O-

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 11:13

Had je mij 15 jaar geleden verteld dat ik voortaan tinkers zou hebben dan had ik je voor gek verklaart.
Ik reed alleen maar KWPN-ers en dan het liefste de paarden die van nature wat bloed hebben.
Ik maakte ze zadelmak en maakte ze parcours klaar en dan werden ze meestal wel weer verkocht.
Een enkele is gebleven tot aan de Z.

Ondertussen niet meer fanatiek in de sport.
En de ene week rij ik 3 keer, de andere keer 3 weken niet.
En dat ging toch minder handig met de warmbloeds. Dan was het toch vaker spoken zien bij de bakrand enz. Dus altijd zelf opletten en daar had ik geen zin meer in.

Nu dus een kruising tinker, zeker geen dooie. Maar ook niet een die steeds spoken ziet.
Dus ja ik stap op wanneer ik wil en heb dan geen gedoe met een te wakker paard.
Maar hij wil wel werken in de bak, het is er niet een die dat verschrikkelijk vind.
Ja ook hij kan lekker van achteruit lopen en los zijn in de kaak en nageeflijk lopen, dat is maar net waar je zelf streng op bent.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

DDDara
Berichten: 967
Geregistreerd: 30-11-11

Re: KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-17 22:04

Thanx voor de leuke reacties tot nu toe! Ik ga haar lekker op laten groeien en ondertussen van mijn merrie genieten en als de kleine zo ver is gaan we wel zien hoever we komen.
Ik sta nog dagelijks te kijken van dat beestje ze heeft nu doorgebroken droes, maar een gat onder der kaak en verder merk je echt niets aan der ziet er super gezond uit is echt een bikkel terwijl me merrie die dus ook besmet is met alleen haar snottebel echt ziek staat te zijn.....

11 mei '23: Tin Tin Twizzl (Peru's Sarowski x Don Romantic x Painters Row)
23 april '21: Reus Rocco (Peru's Armani x Indian Rock x De Niro)
21 april '21: Rivella's Romance (Perus's Argument x Don Romantic x Painters Row)
21 maart '21: Reckless Revi (Peru's Argument x Sam R x Krack C)
2 juni '16: Lumidi (Negro x Don Romantic x Painters Row)

pol013

Berichten: 8983
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:11

Proberen kun je het altijd. Je hebt haar toch staan.

Ik zou het niet kunnen.
Ben ik te veel 'sport' ruiter voor. Nu zou bij de ergste belemmering we het springen en crossen zijn.
En dat zeg ik terwijl ik al 18 jaar veel plezier beleef aan mijn zeer simpele warmbloed en heel erg bereid ben om creatief te zijn in waar ik voldoening uit kan halen. Ik kan er bij hem evengoed enorm van genieten dat hij binnen zijn meer beperkte vermogen kan verbeteren. En ik ben er heel trots op dat hij in de breedte zo leuk inzetbaar is.
Maar daardoor weet ik ook dat ik nog beperkter echt heel frustrerend zou vinden.
Overigens ervaar ik niets van de nadelen van een warmbloed. Met beide kan ik ook op mijn dooie gemak alle 'koudbloed' dingen doen.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 04-04-17 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:23

elk gezond paard kan tot de basis opgeleid worden. de basis is het skale der ausbildung en dat vertaald zich naar Z niveau in de Nederlandse sport. dat wil zeggen ook een tinker. je zult hierin wel heel correct moeten rijden. het kost meer moeite en vaardigheden van de ruiter.

ik zelf rijd ene belgisch trekpaard. dit gaat prima, je moet je wel heel goed toe leggen op de dressuur wil je bepaalde doelen kunnen bereiken. sport gefokte paarden hebben daar nu eenmaal meer aanleg voor.

Rex_Rolfo

Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Re: KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:32

Nee, kan absoluut niet.

Rex_Rolfo

Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:38

even lekker de knuppel in het hoenderhok gooien }>


Als je doel is om lichte tour te rijden zul je er met een tinker/haflinger een hele kluif aan hebben. Als je lekker van je paard wilt genieten en het leuk vindt om haar naar het Z1 te rijden moet dat wel gaan lukken.

Belangrijkste reden dat ik van Haflinger naar KWPN ben gegaan is puur mijn lengte, ik vond mezelf niet lekker passen op een Haflinger. Voor de rest had ik er veel plezier mee, reed er vlot wp mee tussen de paarden (oké geen Z, gewoon B en L1)

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:25

Ik sta op een haflinger stal en die kunnen wat :j . Zelf heb ik twee groninger paarden die doen ook leuk mee.
Ik zeg altijd elk paard kan Z worden.

Het Groninger paard veelzijdiger kan haast niet
Helaas heeft een Groninger ook geen eeuwig leven. Rust zacht lieve Oz 01.03.2000 - 30.04.2019. Bor heeft het stokje over moeten nemen en we gaan zien wat de toekomst brengt. Maar hij wordt vast heel leuk.

elinedeau95

Berichten: 1192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:35

Ja dat kan. Lekker uitproberen.
Natuurlijk kan niet elke tinker/haflinger Z lopen, maar dat kan ook niet elk warmbloedpaard.
Toch willen ze aardig goed hun best voor je doen. Met de juiste training kun je er komen.
Met mijn eigen tinker kom ik goed mee in de sport (L2) en rijden we altijd voorin de prijzen mee tussen de 'gewone' paarden. Wel merkte ik dat het bij mijn tinker wel net wat langerde duurde dan bij een sportpaard. Dan heb ik het niet over jaren, maar wat een 'gewoon paard' in een maand leerde deed mijn tinker dat in 1,5 maand. Net wat langer steeds. Dit is natuurlijk weer per paard anders.
Ik zal zeggen: Succes!

.

pol013

Berichten: 8983
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:49

Maar dat is toch de vraag niet? De vraag is of je na het rijden van warmbloeden in de dressuursport plezier kunt halen uit een beperkter paard.
Ik denk dat als je nog echt sport voor ogen hebt best frustrerend kan zijn.

Als je bereid bent je gevoel en doelen bij te stellen en je voldoening ook uit andere dingen kan halen omdat je dit gewoon een erg leuk paard vind kan het best.
Maar ik zou er niet actief voor kiezen.

Janine1990

Berichten: 43798
Geregistreerd: 13-03-05

Re: KWPN (/warmbloed sportpaarden) ruiter naar Tinker kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:17

Waarom niet? Ik vind dat je zo'n leuk verhaal vertelt!

Ik ben ook geen fan van Haflingers of Tinkers... Wel een poosje een haflinger bijgereden en daar was niets mis mee (behalve mijn lengte (1.86m) vs. die van hem (1.53m)). Als je ze goed opleid, is er geen enkel probleem. En dat zul je op wedstrijden (zoekt en gij zult vinden ;) ) ook tegenkomen.

Natuurlijk ga je het afleggen tegen de bewegingswonderen van deze wereld. Maar beweging kan je maken of kraken. Misschien ligt in die uitdaging wel het grootste plezier!

Naar mijn idee komt het gezeik over 'ik heb lage punten want ik heb een haftinkfries' vrijwel altijd van de ruiters die verwachten dat het allemaal vanzelf gaat. Van de minder ervaren ruiters, die denken dat een duur paard op talent loopt in plaats van op rijvaardigheid. Maar misschien is dat mijn vooroordeel :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers