De (anatomische) zin en onzin van lengtebuiging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
XavierB

Berichten: 228
Geregistreerd: 11-04-14
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:11

:D Veel plezier ermee MCE

Scholae Artis Equestris: The Road from Horse to Unity

http://www.equestris.weebly.com


Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:12

Rindin schreef:
De buikspieren maken onderdeel uit van de onderlijn die altijd in z'n geheel aan het werk zal moeten om optimaal te kunnen functioneren en daarmee de rug te kunnen dragen.
Onderlijn begint bij de CWK en eindigt op de dorsale zijde van de achterhoef. Optimale aanspanning van de onderlijn is een hoofdhalshouding waarin het paard achter de hand aan zakt, daarmee ruimte in het voorbeen neemt, opbolt in de bovenlijn, aanspant in de buikspieren en een actief ondertredend achterbeen heeft (hiermee kom je dus tot een punt dat de rug opbolt en het bekken achterover kantelt).
Ga je nog verder door in de ontwikkeling en richting verzamelen, dan komt het tempo terug en gaat het paard het gewicht maar het achterbeen verplaatsen, nog meer achterover in het bekken en opbollen in de rug, vanuit de schoft omhoog komen en daarmee automatisch 'van voren omhoog'.


Ik quote mezelf nog maar even, want volgens mij is dit mijn antwoord op jouw vraag.

Om mijn verhaal te verduidelijken, zegt dit filmpje wat ik probeer uit te leggen:
https://vimeo.com/19771968?ref=fb-share&1

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:14

MCE schreef:
Rindin schreef:
Prachtig als paardensport zo kan zijn, daar gaat de sport om. En idd, dát leer je niet uit een boekje.
Maar nogmaals, daar gaat dit topic niet over...



het gaat over de anatomische zin en onzin van de lengtebuiging
daar draait het in de sport om, maar als ik als ruiter/trainer/coach niet het echte ruitergevoel heb om het paard als atleet/sporter op te leiden, dan heb ik aan al die wetenschap niets, want een paard (als atleet en sporter) opleiden kost tijd en kennis en die haal ik niet uit een boekje als ik er niemand naast heb die het me kan uitleggen heb ik er ook niets aan, maar ik moet weten dat het ook per paard anders is geen enkel paard doet het precies volgens het boekje

lengtebuiging heeft alleen zin als het paard het zelf kan (langeribspier-/korteribspier ik lees er niets over terwijl zij ervoor zorgen dat de romp als een harmonica kan rekken en sluiten) heel belangrijk in het kunnen schakelen vanuit de achterhand

daarom is die proef van Andrew / Qwanza zo mooi om als - voor mij- lesmateriaal te gebruiken, het paard mag laten zien dat de buigingen nog niet overal bevestigt is maar het krijgt wel het respect van de ruiter om het verder te ontwikkelen,

fysiek en mentaal in balans groeien om tot een prestatie te komen, lengte buiging of niet het een kan gewoon niet zonder het ander, dus als alles in balans is heeft lengtebuiging pas nut/zin

u mag er anders over denken,


Ik denk er absoluut niet anders over, maar de richting die de discussie nu neemt is en andere dan die waar het oorspronkelijk over ging. Jullie hebben het nu (kort gezegd) over ruitergevoel en dat je dat niet uit een boekje leert. Daar ben ik het absoluut mee eens, maar dat is niet waar de originele discussie over ging. Dat is het enige wat ik ermee wilde zeggen.

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: De (anatomische) zin en onzin van lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:48

Voor zover mij bekend is de meeste lengtebuiging die je kan hebben, zoveel buiging als waar het paar het minste kan buigen (tussen oren en staart). Ik bedoel dus te zeggen dat het niet juist is als een paard meer in de hals buigt, dan op een andere plek. Inderdaad, dit is dus maar beperkt als je naar de wervels kijkt.

Narcomil

Berichten: 138
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 17:57

Rindin schreef:
Rindin schreef:
De buikspieren maken onderdeel uit van de onderlijn die altijd in z'n geheel aan het werk zal moeten om optimaal te kunnen functioneren en daarmee de rug te kunnen dragen.
Onderlijn begint bij de CWK en eindigt op de dorsale zijde van de achterhoef. Optimale aanspanning van de onderlijn is een hoofdhalshouding waarin het paard achter de hand aan zakt, daarmee ruimte in het voorbeen neemt, opbolt in de bovenlijn, aanspant in de buikspieren en een actief ondertredend achterbeen heeft (hiermee kom je dus tot een punt dat de rug opbolt en het bekken achterover kantelt).
Ga je nog verder door in de ontwikkeling en richting verzamelen, dan komt het tempo terug en gaat het paard het gewicht maar het achterbeen verplaatsen, nog meer achterover in het bekken en opbollen in de rug, vanuit de schoft omhoog komen en daarmee automatisch 'van voren omhoog'.


Ik quote mezelf nog maar even, want volgens mij is dit mijn antwoord op jouw vraag.

Om mijn verhaal te verduidelijken, zegt dit filmpje wat ik probeer uit te leggen:
https://vimeo.com/19771968?ref=fb-share&1


Dus, als ik het goed begrijp, is het noodzakelijk dat de buikspieren aanspannen voor het goed onderbrengen van het achterbeen (waarvoor wel een ontspannen, maar niet echt opgerichte rug nodig is)? Het goed onderbrengen van het achterbeen werkt weer door in de oprichting en het opbollen in de rug. Omdat opbollen niet kan zonder actief, ondertredend achterbeen wat weer niet kan zonder aanspanning in de buikspieren?

In ieder geval, Rindin en XavierB, jullie beiden hartelijk bedankt voor de discussie. Het was erg interessant!

magda_90
Berichten: 32269
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:36


Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: De (anatomische) zin en onzin van lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 07:41

Dank voor de tip, die bestel ik!

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 07:43

Lijkt me een interessant boek.
Ik ben wel benieuwd of het wat beter onderbouwd is dan Dressuur onder vuur van Heuschmann, want dat vond ik persoonlijk vaak meer een pamflet tegen de ldr methode dan een gedegen uitleg over de biomechanische aspecten van dressuurmatige training. Op zich overigens goed dat Heuschmann in Dressuur onder vuur ldr ter discussie wilde stellen, maar dat aspect overheerst in het hele boek, hetgeen het wetenschappelijk gehalte niet ten goede komt.
Eens zien of deze nieuwe publicatie wat objectiever/wetenschappelijker van toon en benadering is.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: De (anatomische) zin en onzin van lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 07:49

Zorgen dat het bekken recht is? De scheefheid van paard dat zich uit in het bekken? Rechtrichten en komt buiging vanzelf? Kan iemand daar op in gaan en goed omschrijven?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: De (anatomische) zin en onzin van lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 07:55

Kun je je vraag wat duidelijker formuleren?

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: De (anatomische) zin en onzin van lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:19

Het rechtrichten waarbij in eerste instantie het accent ligt in het rechtrichten van het bekken...en paard wat scheef is in het bekken kan nooit een goede buiging maken...middels oefeningen soepel maken in bekken waardoor paard rechter wordt, kun je aan de buiging werken, maar dan gaat buigen al bijna vanzelf...de oefeningen voor het bekken richt zich vnl op het sturen en hiermee wordt de hals ook soepel..

Ik kan dat niet zo mooi uitleggen als sommigen in dit topic, maar ik weet zeker dat ze wel snappen wat ik bedoel.

Is de methode van antoine de both.

fleurtjeuh
Berichten: 10265
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: De (anatomische) zin en onzin van lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:22

Sorry dat ik kom inbreken maar ik vind het een interessant topic :)

Kan iemand mij voorbeelden geven van de eerste oefeningen die je doet om recht te richten aan de hand, alvorens aan de stelling en buiging te beginnen?
Het liefst ook met hoe het eruit zou horen te zien als het correct wordt uitgevoerd.

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:52

Zo wordt een “lengtebuiging” topic een “rechtricht” topic. Hoewel die twee in mijn visie wel onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden.

Voor mij, gebaseerd op lessen van goede trainers, rij-ervaring en gevoel, vallen rechtrichten en correcte stelling en lengtebuiging onder hetzelfde hoofdstuk. Voor beiden is het nodig om de voorhand en achterhand te kunnen (ver)plaatsen. In mijn visie zijn een simpele gebroken lijn, grote volte, afwenden of via een diagonaal van hand veranderen ook rechtrichtende oefeningen. Om deze, op het oog eenvoudige oefeningen, correct te kunnen uitvoeren is het ook nodig dat de voorhand en achterhand correct geplaatst worden, en de achtervoeten op een correcte wijze het spoor van de voorvoeten volgen.

En dat zul je dus ook aan de hand moeten doen. Als jouw paard links gebogen is zul je de spieren aan de linker kant moeten oprekken/langer maken, en de spieren aan de rechterkant korter en sterker moeten maken. Dat doe je door (ook) stelling en buiging naar rechts te vragen, en niet alleen maar recht te maken.

@Indestal: zoals jij het beschrijft is het gewoon schouderbinnenwaarts rijden. En dan bedoel ik wel een echte sbw, niet het wijken over de hoefslag wat je tegenwoordig vaak ziet. Een correcte sbw is een fantastische rechtrichtende oefening.
En als vervolg daarop travers, renvers en appuyementen.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

magda_90
Berichten: 32269
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:21

Askja schreef:
Lijkt me een interessant boek.
Ik ben wel benieuwd of het wat beter onderbouwd is dan Dressuur onder vuur van Heuschmann, want dat vond ik persoonlijk vaak meer een pamflet tegen de ldr methode dan een gedegen uitleg over de biomechanische aspecten van dressuurmatige training. Op zich overigens goed dat Heuschmann in Dressuur onder vuur ldr ter discussie wilde stellen, maar dat aspect overheerst in het hele boek, hetgeen het wetenschappelijk gehalte niet ten goede komt.
Eens zien of deze nieuwe publicatie wat objectiever/wetenschappelijker van toon en benadering is.


Daar kan ik nog geen antwoord op geven. :)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:52

Ik ga het boek ook maar eens bestellen, past goed binnen mijn zelfstudie biomechanica (en bijna afgeronde opleiding sportmassage paard).

Wat betreft het veelbesproken fenomeen scheefheid: Elk paard is net als ieder mens asymmetrisch. Een interessante theorie is dat de scheefheid bij paarden voortkomt uit hoe ze in de baarmoeder liggen, en dat schijnt weer bepaald te worden door hoe de darmen en ingewanden van de merrie zijn geordend in de buik. Veel paarden zijn linksgebogen en hebben daarnaast een iets groter rechterschouderblad dat ook iets verder naar voren staat dan de linkerschouder. Daardoor zijn de rugspieren links vaak wat verkort t.o.v. rechts, en is het bekken iets naar rechts geroteerd waardoor de rechter tuber coxae (heupbot) en tuber sacrale van achter gezien iets lager zijn dan de linker tc en ts.
Rechtrichten moet je naar mijn idee in eerste instantie benaderen vanuit de zit, dus de ruiter moet vooral zichzelf steeds opnieuw rechtrichten, en in het begin maar heel weinig door stelling/buiging met de teugels te vragen. De teugels dienen in eerste instantie alleen als zijwaartse begrenzer om het paard in een rechte balans 'in het spoor' te houden. Dus ook bij het rijden van voltes, wendingen en zijkanten aanvankelijk maar heel minimaal lengtebuiging vragen met de teugels omdat het paard anders overbuigt in de hals (en dus 'wegvalt over de buitenschouder') en in de rest van zijn lichaam niet/nauwelijks buigt. Je wil juist dat hij ook gaat buigen in zijn rugwervelkolom, m.n. in het thoracale gedeelte onder het zadel. Pas als het zich paard gemakkelijk op zit en tussen twee teugels op beide handen in voltes, wendingen en schoudervoor laat rijden zonder balansverlies of spanning, kun je m.i. wat meer lengtebuiging vragen.
Maar het begint altijd met de zit en balans van de ruiter, en dat aspect mis ik weleens in al die rechtrichtmethodes.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: De (anatomische) zin en onzin van lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:55

Roodvos, ja en nee...ik kan het niet goed onderbouwen..maar inderdaad is het vallen op de schouder en over de schouder weglopen ook een issue in deze oefening, het onder de massa zetten van het binnenachterbeen..

Zodra paard recht in bekken is, is de buiging met gemak..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 09:46

XavierB schreef:
:D Veel plezier ermee MCE



heb genoten, Xavier
maar inmiddels ook genoten van het EK eventing, van het EK dressuur minder

zin of onzin van de lengtebuiging: anders kan een paard niet rekken en strekken m.n. in de zijwaartsebeweging, de keerdwendingen, de oprichting en later in de training de pirouettes

de ribspieren moeten meewerken om de ribbenkast te kunnen laten werken/functioneren als een soort van harmonika

dan kan het de buik aanspannen, het binnen achterbeen er onder zetten bij b.v. een keerdwending, dan moet de buiten kant heel ver kunnen rekken om die kleine volte te kunnen maken, dat lukt niet als de lengtebuiging niet goed is

dus wel degelijk een zin

merkte dat donderdag jl. bij de training van een paard zonder het te vragen ging het uit zichzelf "zitten" en gaf heel duidelijk de eerste aanzet tot de pirouette
wij waren alleen maar aan het oefenen op de krachttraining voor de achterhand via de voltes openen en sluiten

dit paard is nu een half jaar aan het revalideren na een geweldige fysieke en mentale "burn out"

weet niet of dit topic nog actief is maar heeft de lengte buiging zin: ja

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 14:03

Lengtebuiging is imo geen rekken of stretchen, maar correcte lateroflexie/rotatie van de wervelkolom. Dat is wel wat ingewikkelder dan dat de ene kant rekt en de andere kant buigt. Er komt ook een gefinetunede stabilisatie van de wervelkolom door de kleine spieren (multifidus) bij kijken.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 14:14

Askja schreef:
Lengtebuiging is imo geen rekken of stretchen, maar correcte lateroflexie/rotatie van de wervelkolom. Dat is wel wat ingewikkelder dan dat de ene kant rekt en de andere kant buigt. Er komt ook een gefinetunede stabilisatie van de wervelkolom door de kleine spieren (multifidus) bij kijken.



het een gaat niet zonder het ander, de vraag was heeft lengtebuiging zin: ja want daarna gaan de zijgangen makkelijker en soepeler

als het eenmaal los en soepel is kan het gewoon naar behoefte mee buigen en gebruiken de paarden het als "onderhoud" voor de souplesse waarbij uiteraard een goed functionerende wervelkolom/bekken een must is

in de lengte buiging rekt het paard ook de ribspiertjes op, die weer nodig zijn om de romp als een harmonika te kunnen laten werken,

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 19:05

De vraag heeft lengtebuiging zin vind ik op zich wat vreemd. Je kunt niet functioneel paardrijden zonder lengtebuiging.

Een betere vraag is : wat is correcte lengtebuiging. Dan komen velen direct aan met soepel maken, stretchen etc. Dat is niet het fundament onder correcte lengtebuiging. Dat is de basisbalans van het paard. Gewicht gelijkmatig over vier benen kunnen verdelen met de wervelkolom als centrale as. Daartoe moet de ruiter tussen twee teugels en vanuit de zit de wervelkolom van het paard uitlijnen zodat de voorhand voor de achterhand komt. Dan worden de stabilisatiespieren van de wervelkolom geactiveerd.
Vervolgens op de volte hetzelfde: recht maken en houden tussen twee teugels en met zit en benen.
Is er sprake van een goede goede balans, dan kan de ruiter het paard rechtuit vragen wervel voor wervel richting vwnw/laag-rond af te wikkelen om te testen of het paard steeds los kan blijven laten met behoud van balans en rechtgerichtheid. Eerst alleen in stap. En altijd vanuit een actief achterover.
Gaat dat goed, dan ook op de volte stukje bij beetje afrollen en daarbij heel gedoseerd steeds een klein beetje meer stelling/buiging vragen, maar altijd met behoud van de horizontale en verticale balans.
Als het paard naar binnen of buiten hangt, is die balans verstoord en moet die eerst hersteld worden. Daarbij is de zit van de ruiter cruciaal (positionering van het bekken recht boven de wervelkolom van het paard).

Correcte lengtebuiging vindt plaats in de gehele wervelkolom, maar in het ruggedeelte vooral onder het zadel. Daarbij roteren de doornuitsteeksels van de borstwervels iets naar binnen, waardoor de romp ook iets roteert. Door die rotatie is de buiging in de ribben (die vouwen iets in) kleiner dan vaak gedacht wordt.
Gevaar van te veel focussen op inbuigen via de teugels bij een paard met onvoldoende basisbalans (en daardoor moeite met buigen, wat snel foutief wordt aangezien voor stijfheid) is dat het paard overmatig inbuigt in de halswervels en niet of verkeerd buigt in de borst- en lendewervels.

Bij correcte lengtebuiging werken de rugspieren gecoördineerd samen waarbij er sprake is van gefinetuned verlengen/verkorten van de lange rugspier en de spinalis, en van kleine stabiliserende ritmische samentrekkingen van de multifidus spier (een geheel van tussenwervelspiertjes die de buiging/rotatie per wervel regelen). Dat doet het paard zelf, door gedoseerd te aan- en ontspannen, op aangeven van de ruiter. Er wordt niks opgerekt, rekken veronderstelt nl. een tegenkracht die op de spier inwerkt, eraan trekt. Het gaat juist om ontspanning zodat de spier op lengte kan komen zonder uitgerekt te worden.
Dat lijkt muggenziften over terminologie, maar het is belangrijk dat de ruiter zich realiseert dat rijtechnisch buigen niks te maken heeft met actief stretchen zoals dat bekend is uit de humane sport. Uitgaan van dat laatste leidt er nl gemakkelijk toe dat de ruiter te sterk gaat inwerken met de hand om het paard maar alle kanten op te kunnen flexen zodat ie 'soepel' wordt.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:17

Askj
Askja schreef:
De vraag heeft lengtebuiging zin vind ik op zich wat vreemd. Je kunt niet functioneel paardrijden zonder lengtebuiging.

Een betere vraag is : wat is correcte lengtebuiging. Dan komen velen direct aan met soepel maken, stretchen etc. Dat is niet het fundament onder correcte lengtebuiging. Dat is de basisbalans van het paard. Gewicht gelijkmatig over vier benen kunnen verdelen met de wervelkolom als centrale as. Daartoe moet de ruiter tussen twee teugels en vanuit de zit de wervelkolom van het paard uitlijnen zodat de voorhand voor de achterhand komt. Dan worden de stabilisatiespieren van de wervelkolom geactiveerd.
Vervolgens op de volte hetzelfde: recht maken en houden tussen twee teugels en met zit en benen.
Is er sprake van een goede goede balans, dan kan de ruiter het paard rechtuit vragen wervel voor wervel richting vwnw/laag-rond af te wikkelen om te testen of het paard steeds los kan blijven laten met behoud van balans en rechtgerichtheid. Eerst alleen in stap. En altijd vanuit een actief achterover.
Gaat dat goed, dan ook op de volte stukje bij beetje afrollen en daarbij heel gedoseerd steeds een klein beetje meer stelling/buiging vragen, maar altijd met behoud van de horizontale en verticale balans.
Als het paard naar binnen of buiten hangt, is die balans verstoord en moet die eerst hersteld worden. Daarbij is de zit van de ruiter cruciaal (positionering van het bekken recht boven de wervelkolom van het paard).

Correcte lengtebuiging vindt plaats in de gehele wervelkolom, maar in het ruggedeelte vooral onder het zadel. Daarbij roteren de doornuitsteeksels van de borstwervels iets naar binnen, waardoor de romp ook iets roteert. Door die rotatie is de buiging in de ribben (die vouwen iets in) kleiner dan vaak gedacht wordt.
Gevaar van te veel focussen op inbuigen via de teugels bij een paard met onvoldoende basisbalans (en daardoor moeite met buigen, wat snel foutief wordt aangezien voor stijfheid) is dat het paard overmatig inbuigt in de halswervels en niet of verkeerd buigt in de borst- en lendewervels.

Bij correcte lengtebuiging werken de rugspieren gecoördineerd samen waarbij er sprake is van gefinetuned verlengen/verkorten van de lange rugspier en de spinalis, en van kleine stabiliserende ritmische samentrekkingen van de multifidus spier (een geheel van tussenwervelspiertjes die de buiging/rotatie per wervel regelen). Dat doet het paard zelf, door gedoseerd te aan- en ontspannen, op aangeven van de ruiter. Er wordt niks opgerekt, rekken veronderstelt nl. een tegenkracht die op de spier inwerkt, eraan trekt. Het gaat juist om ontspanning zodat de spier op lengte kan komen zonder uitgerekt te worden.
Dat lijkt muggenziften over terminologie, maar het is belangrijk dat de ruiter zich realiseert dat rijtechnisch buigen niks te maken heeft met actief stretchen zoals dat bekend is uit de humane sport. Uitgaan van dat laatste leidt er nl gemakkelijk toe dat de ruiter te sterk gaat inwerken met de hand om het paard maar alle kanten op te kunnen flexen zodat ie 'soepel' wordt.


dank voor uw reactie, "durchlassig" dat zijn onze paarden en dat is een heel goed gevoel wij houden het dus maar bij de wijze waarop wij rijden en genieten van de paarden die zich net even iets meer inzetten omdat:
hij/zij happy is met de manier waarop wij hun rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 20:56

Ik hoop dat ik dit topic even omhoog mag schoppen.
Gister een interessant stuk gehoord van Karel de Lange. Hij beweert dat je misschien de borstwervels wel een klein beetje kunt buigen, maar de ribben absoluut niet. En dat is maar goed ook, want dan zouden de longen en het hart daar ook niet meer veilig zitten. Het enige dat wel kan is dat de ribbenkast roteert.
Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken. En is dat roteren van de borstwervels en de ribbenkast dan slecht? Misschien ben ik heel dom maar het lijkt me onmogelijk om met een geroteerde wervelkolom het gewicht over vier benen te verdelen? En hoe ziet bijvoorbeeld een travers er dan uit? waar moet een paard dan precies buigen?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 21:41

Zie mijn bovenstaande post van een paar jaar terug. Lengtebuiging gaat altijd gepaard met rotatie van de wervelkolom in de richting van de buiging. De ribbenkast roteert daarbij inderdaad mee met de wervelkolom.
Dit zijn wel héél kleine bewegingen, de wervelkolom van het paard, althans het thoraco-lumbale gedeelte (dus niet de hals), is feitelijk niet zo heel beweeglijk. De rotatie van de ribbenkast is dus ook minimaal (en moeilijk waarneembaar) maar wel aanwezig.

Lateroflexie en rotatie worden gereguleerd door de grote en kleine rugspieren. De grote rugspieren zorgen voor beweging en stabilisatie (!) van de gehele wervelkolom, de kleine spiertjes reguleren de bewegingen van wervel tot wervel.

De ribben kunnen overigens wel degelijk een klein beetje buigen/bewegen, door de kraakbeenverbindingen met de borstwervels en het borstbeen. Hoe denk je anders dat een paard kan ademhalen? Daarvoor moeten de ribben uit kunnen zetten, net als bij ons. Maar de beweeglijkheid van de ribben is net als die van de wervelkolom wel veel kleiner dan bij mensen. Waardoor men zou kunnen denken dat de ribben van een paard helemaal niet (kunnen) bewegen.

Bij een travers buigt (en roteert) het paard vooral in de eerste borstwervels (achter de schouder) en een beetje in de overige rugwervels waarbij de meeste buiging/rotatie verder naar achteren plaatsvindt ter hoogte van de lumbosacrale overgang (het scharnierpunt van het bekken).

Overigens kan een paard als het door asymmetrie in de rugspieren geen correcte lengtebuiging kan aannemen zelfs een omgekeerde rotatie in de borstwervels vertonen, waarbij de doornuitsteeksels van de borstwervels niet naar binnen (in de buigingsrichting) maar naar buiten wijzen. Ook weer minimaal, maar wel duidelijk voelbaar voor de ruiter, je wordt dan door het paard duidelijk op de buitenkant gezet (je binnenheup komt omhoog).

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers