Instructeurs die boos worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Instructeurs die boos worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:48

als een instructeur gefrustreerd raakt of boos wordt dat is hij of zij niet goed bezig mits het over educatie gaat. als je 15 keer ene hoek in moet rijden omdat het niet goed gaat zal hij zich bij de derde keer moeten afvragen of jij uberhaupt begrijpt wat hij zegt. ik vind het didactisch niet slim om boos te worden of gefrustreerd. uit jouw stukje merk ik wle degelijk jouwn frustratie hoe het gegaan is. paardrijden moet leuk zijn en gaaf zijn om verder te komen, niet een must.

fijn een andere instructeur zoeken als hij niet naar je luistert en je helpt om te groeien ipv aftebreken.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Re: Instructeurs die boos worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:53

Streng is prima, maar echt boos worden en geduld verliezen in voor mij not done.
Wel eens zo'n manege instructrice meegemaakt. Ben toen over gestapt naar een andere les.
Ik leer er echt niet meer van als iemand continu zijn/haar geduld verliest; het werkt bij mij eerder averechts.

Nu eigen paard dus ik kan nu helemaal zelf goed kiezen bij wie ik wil lessen.

zorro

Berichten: 8761
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:07

danzzz schreef:
tja, jij hebt een probleempaard en jij weet wat het beste is voor je paard?

Misschien, heel misschien weet je het toch iets minder goed dan je denkt dat je dat weet? Immers, zou jij het weten, had je geen probleempaard, just saying


Mijn paard heeft een trauma opgelopen in het verleden, niet bij mij trouwens, just saying.

In de afgelopen jaren zijn we van niet naderbaar paard naar leuk recreatiepaard gegaan. Met hulp van de juiste mensen.

Iedereen had wel een oplossing voor de problemen, maar lang niet alles pakt ook goed uit. Ik als eigenaar voel me, blijkbaar net als de ts, vrij om aan te geven wat wel en niet werkt. Zo kan ik er voor zorgen dat de problemen niet erger worden dan ze al zijn.

Ik ben benieuwd wat jij onder de noemer 'probleempaard' vind vallen. Bij mij is dat een paard met problemen. Die problemen hoeven niet altijd de eigenaar te zijn. Dat gebeurt wel, zeker, maar soms heeft een paard ook problemen door andere storende factoren. In ons geval dus ook.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Instructeurs die boos worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:34

En toch ben jij degene met een probleempaard, een probleempaard is in mijn ogen een paard met een probleem. Dit probleem lijk jij niet op te kunnen lossen, anders had het probleem er niet geweest, trauma of niet.

Daarnaast is mijn mening dat je het trauma alleen kan overwinnen als je geen rekening houdt met dat trauma. En dus de dingen doet zoals je dat bij ieder paard doet. Misschien hebben al die instructeurs diezelfde mening, ervaring en creativiteit proberen over te brengen op jou, en je paard. Dus mijn mening, dat traumagedoe is helemaal niet relevant in dit geval. Jij hebt gewoon een paard met een probleem, en dat probleem krijg je niet opgelost, misschien die instructeur wel, maar dan moet je het wel willen horen en ervoor open staan. En ja, misschien wordt het wel eerst erger en dan pas beter, dat zijn gewoon fases.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:46

Je moet in dit soort gevallen in gesprek gaan met je instructeur. Ik heb mijn (nieuwe) instructeur ook wel eens uitgelegd dat ik het zelf fijner vind om stemhulpen te geven ipv alles op been en zweep te doen. Hij vond 'praten tegen je paard' onzin. 'Mag op wedstrijd ook niet dus leer het gelijk af want je klinkt als een idioot'.
Toen was voor mij de toon gezet, heb ik hem uitgelegd dat ik stemhulpen wel belangrijk en veel vriendelijker vindt en dat ik daar niet ben om wedstrijdruiter te worden. Daarna ben ik gekapt met hem.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Instructeurs die boos worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:27

Het hangt helemaal van de persoon af.

Ik ben zelf een heel onzeker en angstig persoon. Instructeurs van de zachte aanpak helpen niet bij mij, dan blijf ik eeuwig in mijn safety zone (een volte). Niet leuk voor mij maar ook zeker niet voor mijn paard.
Een zelfzekere, bazige instructrice a la "je gaat NU die hoek in en ik duld geen tegenspraak!" krijgt uiteindelijk veel meer van mij gedaan.

Tompoesj
Berichten: 18
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Instructeurs die boos worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:41

Ik vind dat je hoe dan ook altijd rustig moet blijven hoe moeilijk dat ook is. Heb ooit gehad dat ik zo hard met een zweep moest slaan van een instructeur dat ik liever weigerde en daar was hij op z'n zachtst gezegd niet zo blij mee.

Elisa2

Berichten: 37128
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:49

Lovas schreef:
Hier was in 2005 al een soort topic over, i know.

Gister had ik een les, mijn instructeur is eigenlijk altijd aardig en legt dingen goed uit.
Maar toen deden we een oefening die ik echt pittig vond en mijn ruin was ook nog is niet zo lekker aan het lopen Hij was namelijk wat stijf.

En mijn instructeur ging op een gegeven moment schreeuwen want ik moest een tikje erbij geven. Dus hij zei: TIKJE, TIKJE, TIKJE, TIKJE, TIKJE ERBIJ KOM OP! Bedoelde hij met de zweep op de schouder aan gezien mijn ruin zwepen niet fijn vind. Terwijl ik die allang had gegeven maar goed. En ik vond het eigenlijk ook niet nodig hem te geven, maar ik deed het als nog.

Toen zei die later: 'ja ik ben streng nu voor je, maar dat komt omdat je niet luisterd'.
Ik dacht als je 1 keer zegt: geef maar een tikje zou ik het ook prima vinden ipv continu tikje tikje tikje erbij te zeggen.


Mijn ruin was beetje vervelend en hij ging aldoor rondjes en moeilijk doen En ik moest van hem afwenden en dan recht door de hoek, maar dat ging steeds mis want we sneden te erg af. En dan werd hij echt boos, en ik voelde op een gegeven moment zo'n druk op mij. Ik wilde het zo graag goed doen en het lukte niet zoals hij het wilde. En ik vind het fijn als iemand even rustig uitlegt hoe het beter kan dan alleen maar commanderen wat fout gaat. Want dan ging hij er als pion staan en dan sneden we de hoek toch te veel af en toen reden we half over hem heen en toen werd hij echt pissig.
Want eerlijk? Ik snapte geen zak van wat hij precies bedoelde.

Zo moest ik gister continu achter elkaar in draf een bepaalde oefening blijven uitvoeren, terwijl ik echt de motivatie en plezier kwijt raakte.
Ik zat wel 15 x dezelfde oefening over en over te doen en ik voelde zo'n druk.
Want ik wist niet eens wat hij bedoelde en hij bleef maar dingen roepen. En ik durfde niet eens aan te geven dat ik het echt een moeilijke oefening vond.

Later zei hij wel: ja moeilijke oefening, nou het ging al beter hoor. Maar toch ging ik met een rot gevoel naar huis aan gezien ik het gewoon een rot les vond. Ik was alleen maar bezig met 'het goed doen'.


Ik houd er niet zo van, ik had wel prestratie drang er door maar geen plezier.
En ik vind het ook fijn met nieuwe oefeningen dat het niet in 1 x goed gedaan hoeft te worden. Ik had het idee dat hij streefde naar perfectie terwijl een stapje vooruit toch prima is en dan kan je de volgende keer verder opbouwen?

Mijn andere instructrice is daarin tegen echt super vriendelijk, zal nooit boos doen of iets.

Wat vinden jullie van instructrices/ instructeurs die opdringerig zijn, of zelfs wel eens schreeuwen/ boos doen? Waarom vind je het wel niet fijn?



Heel simpel..een instructeur moet jou vooral een goed gevoel geven. Dat je begrijpt wat je doet en waarom je dat doet..soms is een keertje streng zijn nodig. Maar boos doen, schreeuwen, oefeningen eindeloos herhalen etc. hoort daar niet bij imo.

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Instructeurs die boos worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:05

Ik vind het zelf heel belangrijk dat je een goed gevoel heb bij een instructeur.
zelf in mijn lessen heb ik dat echt nodig. Ik ben snel onzeker en er zijn instructeur die dan roepen hoe geweldig mijn paard is maar ik nog wat dingen anders moet doen (dit klopt).

maar na zoveel keer verdrietig van mijn paard stappen, denkend dat ik niet kan rijden en alles verkeerd doe en het tot een paar x toe aan op willen geven met wedstrijden etc. ben ik verder gaan kijken. Nu les ik bij iemand die mijn paard ook zeker niet onderschat, maar mij wel het vertrouwen kan geven dat ik kan rijden. En heel veel goed doe, en toch op een positieve manier mij laat werken aan de verbeter punten.

Wat een verschil is dat zeg !

Niet alleen wat iemand zegt, maar ook echt hoe en hoeveel vertrouwen iemand jou kan geven is belangrijk voor een goede instructeur. Als dit goed zit, is het ook geen probleem als de instructeur een keer wat strenger wordt.

theemutsjuh

Berichten: 14
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: AARLANDERVEEN

Re: Instructeurs die boos worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:17

Wat goed dat je het hier aangeeft, nog beter om over de drempel te stappen en het met de instructeur te bespreken. Vind je dat moeilijk, neem dan iemand mee als back up en beschrijf alles op basis van je gevoel. Daar kunnen ze niet tegenin gaan. Mocht het dan nog niet goed voelen, zoek dan iemand anders waar je je prettiger bij voelt. Het is niet altijd direct een goede match. Ik heb meerdere instructeurs meegemaakt en ze waren allemaal verschillend. Succes en blijf bij jezelf (ook tijdens de les)!

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: Instructeurs die boos worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:05

Zullen we deze discussie, die half augustus al gestopt was, maar weer opgerakeld door een posts sprokkelende nieuwe Bokker, weer laten rusten?

momentje
Berichten: 35
Geregistreerd: 30-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 13:56

Ik vind dat er een klik moet zijn tussen jou en je instructeur maar ook met het paard. Ik had een goede klik met mn instructeur maar mn paard bokte vaak als hij in de buurt kwam. heel vaag

iClaimMyName
Berichten: 10
Geregistreerd: 05-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:04

Strenge instructeurs zijn naar mijn mening beter voor mensen die heel erg professioneel willen rijden, en er later wat mee willen doen. Als je het doet als een hobby, of voor de lol, is het natuurlijk niet leuk als de instructeur streeft naar perfectie. Zeker als hij/zij al zo boos doet durf je natuurlijk niet te zeggen dat je het niet leuk vind.

Als je niet super professioneel rijdt vind ik het niet nodig dat een instructeur zo streng is als wat jij had verteld. Hun baan is om je paardrijden te leren en je er enthousiast voor te maken, en niet om de lol weg te halen.

bloempke14
Berichten: 20
Geregistreerd: 26-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 01:15

Als instructeur moet je zowel opbouwende kritiek kunnen toelichten als complimentjes geven, het ligt aan de ruiter hoe die dit oppakt. Streng of niet streng vind ik niet van toepassing

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Re: Instructeurs die boos worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 02:05

Afbeelding

Horsa

Berichten: 379
Geregistreerd: 06-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 08:11

Nu, ik vind het persoonlijk aantrekkelijk als emotie en eerlijkheid er mogen zijn in een les. Dan leer je wat en dan is prijzen ook echt prijzen.

MuffinX
Berichten: 284
Geregistreerd: 19-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:19

Ik denk dat een instructeur best een boos mag worden. Dit heeft mijn instructeur bij mij ook wel eens gedaan zodra ik zelf boos werd en het onbewust af ging reageren op mijn paard. Zodra mijn instructeur dan boos werd kwam het bij mij binnen en ging ik er anders over na denken.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Instructeurs die boos worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 15:25

Boos zijn vind ik echt een no go, streng zijn daarentegen kan uiteraard zodra dit moet.
Ten eerste heb je er niets aan om boos te worden, dit werkt frustraties op bij beide partijen.

Ik ben zelf een instructrice, kwaad ben ik nog nooit geworden en uiteraard heb ik ruiters gehad waar ik moedeloos van werd. Ruiters die niet luisterden en de boel verstieren heb ik een simpele remedie voor, daar is de uitgang van de bak.
Ruiters die door angst iets niet durven, heeft ook weinig zin om boos op te worden, des te groter de angst wordt.
Ruiters die net iets gepusht moet worden om over een drempel heen te gaan, heeft ook totaal geen nut om kwaad op te worden.

Dus waarom zou je dan kwaad op iemand moeten worden, aangezien het toch niet werkt.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: Instructeurs die boos worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 15:58

Zou het zelf inderdaad ook niet fijn vinden als mijn trainer boos zou worden. Wil alles rustig en beleefd oplossen. Mijn paardje is ook een heethoofd af en toe, dus als ik opgefokt zou worden van een instructeur zit er al helemaal een bommetje onder mij.

Maar denk dat dat heel persoonlijk is. Mijn broer gaat juist harder werken en kan er prima tegen. Gaat hij zelf namelijk minder nadenken en gewoon doen.

Flloorrr
Berichten: 26
Geregistreerd: 30-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:24

Overleg met je trainer, en anders op zoek naar een andere. Je moet je op je gemak voelen en goed over dingen eens zijn. Als je het vervelend vind dat hij naar je schreewt moet je dit goed aangeven. Sowieso vind ik het prettig een lesgever te hebben die je helpt en niet voor jou bepaald wat je wel en niet moet doen.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 14:32

Flloor, als je het dan toch zelf weet wat je wel en niet moet doen, waarom wil je dan lessen? Juist die frisse blik is toch het nut van les. :+

jodovi
Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:29

Ik denk dat het handigst is gewoon met je instructuur erover te praten