Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 20:05

Avanti schreef:
Hmm maar zodra het paard zijn gewicht goed heeft verdeeld tussen de schouders kan het zijn rug inspannen en zal het uit zichzelf al willen uitstrekken naar de hand.
Hierbij worden de achterbenen ook verder onder het lichaam geplaatst door het kantelen van het bekken.
Ik denk dat je vanuit dit lichaamsgebruik het beste verder kan werken.
Ik snap uw punt ook wel, maar als het paard zelf strekt naar de hand komt het naar mijn idee niet meer op de voorhand dan in andere houdinge
n.

Ik hou mijn handen wat ongelijk in hoogte zei mijn instructrice. Waarschijnlijk zit in vast in mijn schouders.
Probeer nu om de dag even wat van deze oefeningen te doen.
https://youtu.be/TlJAFLMKmtQ

Vooral, ik had mijn commentaar geschreven als reactie op Calipsolover, uw foto's had ik niet gezien, dus mijn tekst is daar helemaal niet op van toepassing.
Voor alle duidelijkheid, mijn opmerkingen zijn van toepassing op een paard waarvan ik vermoed dat het niet voldoende kracht heeft om zo hard af te zetten, om de massa voldoende te dragen. Dan werkt het motorisch demotiverend om de belasting juist op dat punt te vergroten, dus het tillen/dragen moeilijker maken. Juist daardoor gaat zo'n paard 'platter' lopen. Daarom heb ik mij in het verleden ook zo geweerd tegen uitlatingen van Simpelman, alsof voorwaartsneerwaarts, met de neus zo diep en lang mogelijk, altijd goed zou zijn. Neen, het is als zoutzuur, het lost de beweging helemaal op, indien het onzinnig en te lang wordt toegepast.
Dat betekent niet dat ik tegen voorwaartsneerwaarts ben, integendeel. Maar zoals met veel dingen; met mate en en verstand. Ik het geval van Calipsolover vind ik de halslijn echt al lang genoeg.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:21

Ik had begrepen dat het voor haar bedoelt is. We bedoelen alleen beide iets anders met de term vwnw, ik bedoel niet stofzuigen over de grond, maar het vwnw in aanspannnig over de rug met aangespannen buikspieren en gekanteld bekken, het strekken naar de hand.
Het vwnw van art2ride ben ik zelf ook op afgeknapt, dit werkt niet bij scheve paarden en dit probleem blijft dan ook onopgelost. Ik ben er iig niks mee op geschoten dus dat ben ik met u eens.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 23:59

Avanti schreef:
Ik had begrepen dat het voor haar bedoelt is. We bedoelen alleen beide iets anders met de term vwnw, ik bedoel niet stofzuigen over de grond, maar het vwnw in aanspannnig over de rug met aangespannen buikspieren en gekanteld bekken, het strekken naar de hand.
Het vwnw van art2ride ben ik zelf ook op afgeknapt, dit werkt niet bij scheve paarden en dit probleem blijft dan ook onopgelost. Ik ben er iig niks mee op geschoten dus dat ben ik met u eens.

We zijn het eens, behalve dan dat vwnw beide uitvoeringswijzen, met alle 'shades of grey' er tussenin, kan betekenen.
Maar ook in de manier de u bedoelde, en die ook ik aanhang, verplaatst u het zwaartepunt naar de voorhand, terwijl het dier deze al nauwelijks tillen kan. Het is, om een voorbeeld te geven, alsof u mij aanbiedt 100 in plaats van 200 kilo te tillen. Het blijft te zwaar ook die 100kilo krijg ik geen millimeter van de grond dus er is geen gymnastiek. Ik moet om het dier sterker te maken, een opdracht geven die het met redelijk gemak eer redelijk hoog aantal keren kan herhalen, [zoals ik 100 x 1 kilo zou moeten tillen] in een houding die de juist spier-aanspanning garandeert. De aanspanning die u beschreven hebt, maar zonder een significante verlenging van de hals meer dan dat het dier nu al heeft. Wat ik van de foto's kan opmaken is die namelijk lang en laag genoeg volgens mij.
Maar goed dat is mijn inschatting.
En dat terwijl ik eigenlijk vind dat een dergelijk 'advies' nauwelijks gegeven kan worden op basis van alleen deze foto's.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 00:13

Avanti schreef:
Maar een paard valt toch niet op de voorhand alleen door het uitschuiven van de hals. Dan is er een balans probleem.
Dan loopt het paard met een korte hals toch ook al op de voorhand?

Ik neem even mijn nieuwe paard als voorbeeld. Deze is bij het proefritten. Uit elkaar, op de voorhand en weinig lengte in de hals.
[ [url=m/dgXCa6.png]Afbeelding[/url] ]
Drie weken later nog steeds op de voorhand maar wel minder, en met lengte in de hals komt er ook meer ruimte voor het voorheen.
[ [url=m/vMsZls.png]Afbeelding[/url] ]

Misschien is er toch een klein verschil in hoe men bepaalde beelden benoemd.
Bij de eerste foto zie ik wel een paard dat op maximale halslengte gereden wordt. Zelfs teveel halslengte zou ik haast zeggen. Bij de tweede foto gaat het om maximale halslengte in voorwaarts-neerwaartse neiging. En dat is duidelijk beter.
Maar toch zou ik daar het paard iets minder diep [echt maar een klein beetje minder] en net iets ronder in de bovenlijn. en daardoor korter in het kader waardoor ik het zwaartepunt iets meer naar achteren zou brengen.
Daarmee bedoel ik zeker niet te zeggen dat u fout bezig bent. En wellicht bent u daar al lang mee bezig.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 01:50

Kadankovitch schreef:
Avanti schreef:
Maar een paard valt toch niet op de voorhand alleen door het uitschuiven van de hals. Dan is er een balans probleem.
Dan loopt het paard met een korte hals toch ook al op de voorhand?

Ik neem even mijn nieuwe paard als voorbeeld. Deze is bij het proefritten. Uit elkaar, op de voorhand en weinig lengte in de hals.
[ [url=m/dgXCa6.png]Afbeelding[/url] ]
Drie weken later nog steeds op de voorhand maar wel minder, en met lengte in de hals komt er ook meer ruimte voor het voorheen.
[ [url=m/vMsZls.png]Afbeelding[/url] ]

Misschien is er toch een klein verschil in hoe men bepaalde beelden benoemd.
Bij de eerste foto zie ik wel een paard dat op maximale halslengte gereden wordt. Zelfs teveel halslengte zou ik haast zeggen. Bij de tweede foto gaat het om maximale halslengte in voorwaarts-neerwaartse neiging. En dat is duidelijk beter.
Maar toch zou ik daar het paard iets minder diep [echt maar een klein beetje minder] en net iets ronder in de bovenlijn. en daardoor korter in het kader waardoor ik het zwaartepunt iets meer naar achteren zou brengen.
Daarmee bedoel ik zeker niet te zeggen dat u fout bezig bent. En wellicht bent u daar al lang mee bezig.


Bij nader inzien valt het idd mee met de korte hals op deze foto.
Goed advies, snap uw punt. Voorlopig eigenlijk alleen nog met tempocontrole bezig geweest, dit vergt nog zoveel focus dat er weinig ruimte is voor andere werkpunten.

Babootje

Berichten: 26241
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 08:47

Wel een leuk paard hoor Avanti. Ben benieuwd naar "bewegende" beelden van jullie.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 13:45

Thx Babootje. Zal eens kijken of ik manlief weer een keer kan overhalen.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 13:53

Avanti schreef:
Thx Babootje. Zal eens kijken of ik manlief weer een keer kan overhalen.

"manlief"" overhalen" behoort tot de goede africhting :+

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:49

Haha helaas is deze nog niet geheel succesvol. :')

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 18:26

Avanti schreef:
Haha helaas is deze nog niet geheel succesvol. :')

U moet hem in geestelijke balans brengen, zoals Joost dat altijd met mij doet, door een eenvoudige edoch voedzame maaltijd te serveren. Als u begrijpt wat ik bedoel.
En men heeft mij verteld dat er nog enkele andere faculteiten voor u openstaan, maar daarvoor hebt u wel een groot denkraam nodig om met Pee Pastinakel te spreken.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:20

Heb vandaag mijn paard in de mond wat meer met rust gelaten en geen buiging gevraagd, we hebben veel tempo wisselingen gedaan. Het heel laag tempo is terug iets wat we moeten oppakken want dit was vroeger een eitje en vandaag wat lastiger. Ik heb hem ook niet vanaf het begin vlotter laten lopen met een lange teugel, wat ik normaal wel doe als opwarming. Heb ook op mijn handen gelet en meer meegegeven met de teugel als hij er om vroeg. De laatste 15-20 min voelde dan ook veel fijner aan in de mond. Hij kwam vanzelf hoger op en korter in de nek. Verder nog wat achteruit gestapt en achtjes gereden wat ook wel goed ging. Doorzitten ging ook stukken gemakkelijker! Zijn galop was dan weer iets stijver en harder, iemand daar nog tips voor?

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:22

Persoonlijk zou ik me daar even niet erg druk om maken. Ik zelf bekijk zo iets over een serie van dagen. de ene dag gaat dit beter, de andere dag het anderen.
Ik zelf heb het erg effectief gevonden om veel overgangen galop/draf te rijden, redelijk kort achter elkaar [maar niet te lang, dus met een grote stappauze]. Door het steeds moeten veranderen van de beenzetting wordt het paard handiger en de overgangen op zich hebben een 'kruiskoppelingseffect' op de rug dat erg positief werk op het ruggebruik.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:59

Kadankovitch schreef:
Persoonlijk zou ik me daar even niet erg druk om maken. Ik zelf bekijk zo iets over een serie van dagen. de ene dag gaat dit beter, de andere dag het anderen.
Ik zelf heb het erg effectief gevonden om veel overgangen galop/draf te rijden, redelijk kort achter elkaar [maar niet te lang, dus met een grote stappauze]. Door het steeds moeten veranderen van de beenzetting wordt het paard handiger en de overgangen op zich hebben een 'kruiskoppelingseffect' op de rug dat erg positief werk op het ruggebruik.

Moet zeggen dat dit ook wel iets is dat ik veel doe, brengt de voorhand meer onder het lijf merk ik en maakt ook echt een mooie sprong naar zijn galop. Doe dan ook overgangen van stap naar galop, ik galoppeer nooit lang omdat ik hem dan na een tijd te veel verlies, laat hem dan af en toe ook wel eens sneller galopperen op de lange lijn.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 14:48


Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 15:01

Wat vind je er eigenlijk mooi aan?
En wat is dat toch met ruiters die met elke pas de spoor er in drukken?
En ja hij zegt er wat van maar IMO zouden beide ruiters gewoon niet met sporen mogen rijden zolang hun beenligging zo is.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 15:05

Ik vind niet alles mooi aan het filmpje. O.a. wat jij zegt vind ik er niet mooi aan. Wat ik wel mooi vind is dat hij focust op dat de hand niet terug mag werken. Wat vind jij mooi in het filmpje?

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 17:21

Ayasha schreef:
Wat vind je er eigenlijk mooi aan?
En wat is dat toch met ruiters die met elke pas de spoor er in drukken?
En ja hij zegt er wat van maar IMO zouden beide ruiters gewoon niet met sporen mogen rijden zolang hun beenligging zo is.

Daar ben ik het mee eens. Het paard reageert daardoor onnodig verstoord en dat hindert wederom de vooruitgang in die les. Ik vind ook dat een instructeur over alles gaat, dus ook over spoorgebruik. Ik heb het wel vooral over het eerste paard.
Voor de rest vind ik de les heel goed/mooi, uitgaande van zijn opvattingen. Dat betekent niet dat ik zijn opvatting deel

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:29

Thanks voor de link. Ik vind het heel goed wat Rien doet voor de dressuurwereld :j

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:02

Kadankovitch, had jij deze paarden op een lager tempo gereden? :)

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:43

Inderdaad een veel rustiger tempo, waardoor ik ze niet dwing naar de hand toe te 'vallen'.
Maar goed, dit vind ik ook niet 100% verkeerd [het is zelfs helemaal niet verkeerd]. maar men moet na verloop van tijd er wel op gaan letten dat een paard dat zo is opgeleid niet een drijvende inwerking opvat als 'zwaarder worden op de hand', want dat zal het dan zeker gaan misbruiken zodra het geconfronteerd wordt met oefeningen die het te moeilijk vind.
Wat ik er persoonlijk op tegen,heb, is de puur bio-mechanische opvatting die hierachter schuilt. Alsof men een paard niet op een andere manier bij kan brengen een stabiele hoofd-halshouding te hebben in een door de ruiter gewenste positie. Hier behandelt men een paard als een tube; ik knijp achter en het komt er voor uit; knijp ik meer, komt er meer. Ja dat klopt, ook meer druk. En wat doet men indien maximale impuls wordt verlangt en men armen heeft zoals ik [met links kan ik nauwelijks een koffiekop vast houden] en ik drijf naar een passage. Als een paard geleerd krijgt dat 'drijven, de hand aannemen betekent', dan volgt daaruit automatisch dat het paard bij zwaardere [=meer impuls=energie=moeite] steeds zwaarder op de hand gaat steunen. Hoe krijg het dier daarvan af????

Angelkisssss

Berichten: 516
Geregistreerd: 15-02-07
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:28

Kruipt onder meeleessteen vandaan....

Wat ik vooral in deze filmpjes zie is dat dit stukje basis nog niet voor elkaar is zoals bij heel veel ruiters (mijzelf meegerekend, ben lerende). In de zin van paarden niet voorwaarts aan het been en dus niet van achter naar voren gereden door het lijf. Maar altijd voor het plaatje in de krul gereden.
Ik zie hier een stukje confrontatie voor de ruiters dat ze consequenter moeten zijn in de beenhulp geven. En wordt ook benoemd bij de 1e 2 ruiters. Je kunt niet verwachten dat ze op zo'n clinic gelijk de sporen af worden getrokken.

Over het te zwaar in de hand gaan worden bij moeilijkere oefeningen/meer verzamelen ben je al weer vele stappen verder. Dit is B/L niveau wat getoond wordt. Het horizontale evenwicht komt net om de hoek kijken ;)

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 23:16

Angelkisssss schreef:
Kruipt onder meeleessteen vandaan....

Wat ik vooral in deze filmpjes zie is dat dit stukje basis nog niet voor elkaar is zoals bij heel veel ruiters (mijzelf meegerekend, ben lerende). In de zin van paarden niet voorwaarts aan het been en dus niet van achter naar voren gereden door het lijf. Maar altijd voor het plaatje in de krul gereden.
Ik zie hier een stukje confrontatie voor de ruiters dat ze consequenter moeten zijn in de beenhulp geven. En wordt ook benoemd bij de 1e 2 ruiters. Je kunt niet verwachten dat ze op zo'n clinic gelijk de sporen af worden getrokken.

Over het te zwaar in de hand gaan worden bij moeilijkere oefeningen/meer verzamelen ben je al weer vele stappen verder. Dit is B/L niveau wat getoond wordt. Het horizontale evenwicht komt net om de hoek kijken ;)

Hoezo zou ik niet kunnen verwachten dat Rien een pupil vraagt de sporen af te doen, of tenminste erop wijst dat het wellicht het beste is? Ik hen het zelfs Klaus Balkenhol zien doen bij een B-kader lid van Duitsland omdat het paard verkeerd reageerde in de pirouettes.

Ik begrijp uit uw commentaar dat u de ervaring hebt opgedaan, dat mijn bezwaar niet van belang is omdat het hier B/L niveau betreft en het horizontaal evenwicht nu pas om de hoek komt kijken.
Ik laat mij graag des beteren beleren, dus kunt u dat nader uit leggen ?

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 23:18

In de tekst bij de filmpjes (magazine) staat dat hij bij twee ruiters de sporen lager heeft gedaan om continu prikken te voorkomen

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 01:56

FCSA schreef:
In de tekst bij de filmpjes (magazine) staat dat hij bij twee ruiters de sporen lager heeft gedaan om continu prikken te voorkomen

Bedankt voor die informatie
Dus mag ik er ook van uitgaan dat hij desnoods de sporen ook had uitgedaan indien het nodig was geweest.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 07:48

Eindelijk tijd gehad het filmpje van Rien te bekijken. Leuk filmpje, bedankt Visitor!

Deze stijl van lesgeven spreekt mij juist enorm aan. Het zijn B/L ruiters dus er gaat nog veel niet goed, maar vind het erg fijn de manier waarop hij lesgeeft! Ik zou ze ook zeker niet meer terug rijden, ik zie juist graag een jong paard voorwaarts naar de hand toegereden. Maar dat is het verschil in stijl met Kadankovitch. Deze stijl spreekt mij aan en is ook hoe ik zelf probeer te rijden.

Wat betreft de spoor. Rien is een voorstander van met spoor rijden, ook bij groene paarden. hij ziet liever met spoor gereden dan continue drijven met bloot been waar ze volgens hem meer op afstompen. Dat is een keuze. Zelf rijd ik zonder spoor omdat ik idd vind dat mijn been niet stil genoeg is voor een spoor. Ik hoef mijn paard niet continue te drijven en houdt een spoor liever voor als we wat verder zijn en de oefeningen moeilijker worden. Maar dat is ook een keuze. Je hoeft het niet altijd overal mee eens te zijn bij een instructeur die je wel aanspreekt.