Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 07:24

Ach ja, het ging even goed :j

Ik las al enige tijd mee, en gezien het op zich niet zo'n actief topic meer was (?) dacht ik wat onnozele vragen te kunnen stellen.
Buiten dat ik altijd vind dat je je dingen moet blijven afvragen, in plaats van klakkeloos aannemen dat dingen goed zijn zoals ze zijn. Dat dat blijkbaar wel wenselijk is ('het is goed omdat het zo is') wekt wel een beetje mijn aversie :j

Dan nog, vooral in deze tijd, mag iemand zich zeker afvragen waarom sport in de extremen goed zou zijn. En ik denk dat meer mensen dat zouden moeten doen voordat ze, met behulp van social media (want in die tijd leven we) zichzelf en de 'sport' de nek omdraaien. En dan kan geen enkele klassieke meester de boel meer redden...

In eerste instantie was ik vooral op zoek om mezelf te verbeteren, als dat al mogelijk zou zijn met mijn beperkingen qua kunde, en dat lijkt mij altijd goed. Ja, daar horen in mijn geval vraagstellingen bij. Waarom is iets zoals het is, waarom het nut zou hebben, en waarom in die extreme vorm. Zijn combinaties die gemiddeld rijden, zoveel slechter dan? Als ik dit mag geloven lijkt het daar wel op. En dat geloof ik niet :) Als ik daar ook nog eens de portugese meesters en de duitse taal machtig voor moet zijn, dan is het niet weggelegd voor simpele zielen zoals ik ..

En nee, ik wil zeker het wiel niet opnieuw uitvinden, maar blijven hangen in ontwikkeling is ook zeker niet juist. Dat iets al honderden jaren op een bepaalde manier gaat, wil niet zeggen dat het perse goed is. En aangezien dingen nu betere bekeken, gemeten en beoordeeld kunnen worden, moet het heroverwegen niet gelaten worden. Als het dan bevestigd dat het goed was, is dat alleen maar fijn, lijkt mij.

Ik hoef niet aan dressuur te doen, wat u betreft. Maar dit is toch wel het topic om vragen te stellen en uitleg te krijgen :? Of snap ik dan het woord "discussie" niet?
Ik stel een domme vraag, en dan krijg ik wel of niet uitleg waardoor dingen voor iemand met 0,0 dressuurkennis wat helderder worden. Lijkt mij altijd een goede ontwikkeling.. :j
En van sommige zaken hebben het nut mij niet overtuigd, dat is ook niet erg. Maar als dit een topic is 'oh kijk dit is de enige juiste weg en vraag er niks over maar doe het gewoon', ja, dan ben je snel klaar inderdaad :)

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:25

Wat ging even goed Cer? Vind nl dat heer Kandankovitch heel netjes en rustig blijft antwoorden op jouw vragen. Mij bekruipt het gevoel dat jij met je vragen iets uit probeert te lokken in de trant van…wat maken jullie je nou druk om dressuur, het gaat mij als la-die-la ruiter (zo kom je in ieder geval op mij over) toch ook allemaal prima af. Geen enkel probleem als je geen ambitie hebt, maar ga dan niet in een serieus dressuurtopic zonder kennis van zaken de reacties van mensen als Kadankovitch met een zeer diepgaande kennis van zaken (ja daar kunnen we allemaal van leren, dus ik zou het zeer fijn vinden als hij blijft posten in dit topic!) lopen afkammen en bagatalliseren.

En nee, er is geen enkele toegevoegde waarde van de piaffe, of laten we het wat dichter bij huis houden, een appuyement, voor een la-die-la ruiter, of welke recreatie ruiter dan ook. Als jij een paard voor bosritjes of gewoon plezier hebben op B niveau, dan is dat prima, dan heb je dat allemaal niet nodig. Wordt het paard niet kapot of ongelukkig van.

Maar liggen jouw ambities verder, wil jij je paard echt optimaal ontwikkelen tot het maximum van zijn atletische kwaliteiten, dan heb je een ander uitgangspunt en heb je andere oefeningen en trainingen nodig. Wil jij met een paard een B parcoursje rondrijden, dan kan dat prima zonder dat je een wissel beheerst, zonder dat je paard kan verzamelen, zonder dat je een appuyement kan rijden….wil je met je paard een 1.60 parcours rijden, dan wordt het een heel ander verhaal, dan wil je een wissel kunnen rijden waarbij je paard volledig aan elkaar blijft, dan wil je je paard tussen de hindernissen maximaal verzameld hebben om boven de hindernissen tot maximale rek te komen, dan wil je dat je paard supersterk van achteren is om die krachtexplosie te kunnen leveren, dan wil je dat je paard zo buigzaam en zo makkelijk een appuyement inzet dat je hem optimaal geplaceerd voor de hindernis krijgt. Dat is toch te snappen. Zie je dat appuyement in dat 1.60 parcours, nee, maar het wordt wel degelijk gereden, om je paard perfect in de buiging te houden maar toch een halve meter meer naar links te plaatsen voor die hindernis. Als jij dat 1.60 parcours als hetzelfde ziet als dat B parcours alleen met wat hogere hindernissen, dat je paard alleen maar moet kunnen springen, dan zie je gewoon niet wat daar allemaal bij komt kijken.

Om een paard klaar te krijgen voor grotere prestaties, heb je zwaardere, extremere trainingen nodig. Dat is toch zo simpel als wat. Bv voor mijn amibitie met schaatsen, een toertochtje van 10 km 1 x per jaar hoef ik niet het trainingsschema van Sven Kramer te volgen. Dat Sven met 100 kg op zijn nek sqads doet in de sportschool, je ziet hem die sqads niet doen op het ijs nee…maar op het ijs heeft ie er wel profijt van en zet hij dat om in snelheid. Zo ook de paarden.

Als jij met jouw la-die-la getrainde paardje een piaffe zou proberen of een appuyement, zou je je paard verpesten. Paard kan dat niet met het traininsschema dat jij aanhoudt…paard zou zijn rug wegdrukken, alles verkeerd belasten en geblesseerd raken…dus dan is zo’n oefening contraprodutief…Als heer Kadankovitch, die zijn paarden veel verder opleidt, een appuyement uitoefend met een paard dat daar aan toe is, heeft dat trainingswaarde, dan wordt het appuyement correct uitgevoerd, daar wordt het lijf buigzamer en de achterhand sterker van…daardoor zal het paard steeds een stukje verder kunnen buigen en verzamelen…dan maak je je paard sterker met zo’n oefening. En dat kun je vervolgens laten zien in de ring in een dressuurproef, of de verkregen kracht en lenigheid gebruiken in een andere discipline.

En natuurlijk mag je je altijd blijven afvragen waarom dingen gedaan worden. Om een sport verder te ontwikkelen dient er altijd gekeken te worden of het anders kan, beter kan. Maar om dat soort vragen te kunnen stellen zal je je toch eerst moeten verdiepen in wat er al is, niet als een onwetende (je eigen woorden) om je heen gaan roepen dat het allemaal zinloos is wat er in honderden jaren ontwikkeld is.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:53

oji schreef:
Wat ging even goed Cer? Vind nl dat heer Kandankovitch heel netjes en rustig blijft antwoorden op jouw vragen. Mij bekruipt het gevoel dat jij met je vragen iets uit probeert te lokken in de trant van…wat maken jullie je nou druk om dressuur, het gaat mij als la-die-la ruiter (zo kom je in ieder geval op mij over) toch ook allemaal prima af. Geen enkel probleem als je geen ambitie hebt, maar ga dan niet in een serieus dressuurtopic zonder kennis van zaken de reacties van mensen als Kadankovitch met een zeer diepgaande kennis van zaken (ja daar kunnen we allemaal van leren, dus ik zou het zeer fijn vinden als hij blijft posten in dit topic!) lopen afkammen en bagatalliseren.

Als je dat als afkammen opvat, dan lees je niet goed.
Ik kam niks af, wat jij overigens met je opmerking "la-die-la" ruiter wel doet, maar dit terzijde.

Citaat:
Maar liggen jouw ambities verder, wil jij je paard echt optimaal ontwikkelen tot het maximum van zijn atletische kwaliteiten, dan heb je een ander uitgangspunt en heb je andere oefeningen en trainingen nodig. Wil jij met een paard een B parcoursje rondrijden, dan kan dat prima zonder dat je een wissel beheerst, zonder dat je paard kan verzamelen,
Dit is pas denigrerend opgeschreven, althans, zo komt het mij over...

Citaat:
Als jij met jouw la-die-la getrainde paardje een piaffe zou proberen of een appuyement, zou je je paard verpesten. Paard kan dat niet met het traininsschema dat jij aanhoudt…paard zou zijn rug wegdrukken, alles verkeerd belasten en geblesseerd raken…dus dan is zo’n oefening contraprodutief…

Even hoor... want jij weet welk trainingschema ik aanhou?

Citaat:
En natuurlijk mag je je altijd blijven afvragen waarom dingen gedaan worden. Om een sport verder te ontwikkelen dient er altijd gekeken te worden of het anders kan, beter kan. Maar om dat soort vragen te kunnen stellen zal je je toch eerst moeten verdiepen in wat er al is, niet als een onwetende (je eigen woorden) om je heen gaan roepen dat het allemaal zinloos is wat er in honderden jaren ontwikkeld is.

Ja ik ben onwetend in de dressuur.. en dit is inderdaad niet het topic om aan kennis te komen als je al niet grondige kennis bezit..

Overigens zeg ik niet dat het 'allemaal zinloos'... hoe negatief kun je iets lezen zeg? :roll:
Ik zie alleen het nut niet van sommige oefeningen op hoog niveau. Dat is iets anders dan "zinloos".

Vooral omdat hier bijvoorbeeld lijkt te staan dat een paard wat het appuyement niet buitengewoon goed uit kan voeren, eigenlijk slecht gereden wordt.

En met wat toelichting, zoals gegeven door andere mensen, zie ik van een aantal dingen nu wel het nut. Maar niet dankzij de posts van bijv uzelf en de heer Kandankovitch, die alleen met mensen wensen te discussieren die op hetzelfde niveau zitten. Uiteraard ook prima :j en dan is dit topic inderdaad niet voor mij :) dus wees gerust, de heer Kandankovitch zal ongetwijfeld verder posten, niet meer gestoord door negatieve nitwits

Babootje

Berichten: 26247
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:13

Ik denk ook niet dat het zo bedoeld wordt Cer. (Ik lees een beetje tussen de regels in).
De functionele dressuur heeft zich over eeuwen ontwikkeld en is ruim beproefd in een trial & error proces. Deze ontwikkeling staat nog steeds niet stil . Als het jouw indruk is dat men blijft 'hangen in ontwikkeling' is dat onjuist. Maar het is niet nodig om reeds ruim beproefde wetenschap opnieuw te doen, net zoals het niet nodig is om de zwaartekracht opnieuw uit te vinden.

Jij noemt een piaffe of pirouette extreem, Kandankovich noemt het functioneel.
Dat heet "subjectiviteit". Je oordeelt op basis van je eigen referentiekader en dat heeft natuurlijk ook te maken met ervaring, waarvan je zelf zegt dat die bij jou ontbreekt.

Als jij het niet nodig vind om meer te leren dan B niveau dan is dat prima. Maar wat wel belangrijk is, is waar je jezelf aan spiegelt. (En daar bedoel ik "je" in het algemeen in),

Er zijn genoeg ruiters/amazones die nooit naar de veearts hoeven omdat ze zo diervriendelijk rijden. Helemaal heppie de peppie: kijk mij eens goed zijn voor mn paard. Maar die de ervarenheid missen om een onregelmatigheid of kreupelheid bij een paard te voelen. Of niet voelen dat hun zadel niet goed ligt en niet voelen dat hun paard daar niet comfortabel onder loopt. Zo rijden er veel rond, vooral onder de - zoals jij dat noemt "combinaties die gemiddeld" recreatief rijden. Ook dierenleed, maar dan niet bij de top.
Dus in dat laatste opzicht ben ik het niet helemaal eens met Oji dat een paard niet kapot of ongelukkig kan worden van alleen boscrossen op B-niveau.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 19-10-17 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:29

Ik denk dat we hier zover langs elkaar heen praten dat het niet meer bij elkaar in de buurt komt :)

met je eerdere posts kon ik nog wel wat Babootje :j in de laatste post staan een aantal aannames die ik nooit zo geschreven heb. Dan wordt het een lastig verhaal.

Ik rij zelf een mix van verschillende achtergronden, blijkbaar stijg ik dan dus niet boven B niveau uit.

Overigens is er hier wel een onderscheid tussen functionele dressuur en bijv olympische dressuur, begrijp ik het dan goed?

Babootje

Berichten: 26247
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:34

Cer schreef:
Ik denk dat we hier zover langs elkaar heen praten dat het niet meer bij elkaar in de buurt komt :)

met je eerdere posts kon ik nog wel wat Babootje :j in de laatste post staan een aantal aannames die ik nooit zo geschreven heb. Dan wordt het een lastig verhaal.

Ik rij zelf een mix van verschillende achtergronden, blijkbaar stijg ik dan dus niet boven B niveau uit.

Overigens is er hier wel een onderscheid tussen functionele dressuur en bijv olympische dressuur, begrijp ik het dan goed?


Ja dat is nu het vervelende van het geschreven woord. Ik zag jouw antwoord op dat van Oji en daarom paste ik de mijne aan. Want ik heb de indruk dat Oji het niet zo bedoelt zoals jij het nu opvat.

Ik bedoelde "je" en "jijzelf" in overdrachtelijke zin (in het algemeen) dus niet jou Cer. Want ik ken je niet en en heb je nooit zien rijden. Ik lees alleen wat je over jezelf zegt.

Ik trok het niveau B dus ook maar even helemaal de andere kant op, want die kant is er namelijk ook.

Babootje

Berichten: 26247
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:35

Cer schreef:
Overigens is er hier wel een onderscheid tussen functionele dressuur en bijv olympische dressuur, begrijp ik het dan goed?


Absoluut :j En dat ligt hem met name in de beoordeling van de uitgevoerde onderdelen die in de GP worden gereden. De oefeningen op zich zijn functioneel. En dan is er een bandbreedte op basis waarvan de jury vindt hoe de uitvoering van die oefeningen en de overgangen worden gewaardeerd. En daar zit m de kneep.
Wat de jury op Olympisch niveau de laatste jaren hoog gewaardeerd heeft, daar is niet iedereen het mee eens.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 19-10-17 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:41

Oh dan word het al een stuk duidelijker :)*
met dat soort toelichtingen kan ik wat !

In mijn extremen verwees ik naar bijv een paard op olympisch niveau (hoger dan het Z in ieder geval, want dat is voor alle paarden haalbaar), waarvan ik het nut van de oefeningen niet zo goed kan zien (die zijn er misschien wel, en ik zeg ook niet dat het zinloos is, maar ik snap de link gewoon niet zo).

Qua mijn eigen kunnen, sja, ik kan daar niet veel over zeggen. Ik rij geen wedstrijden dus het is niet meetbaar. Maar er is nog wel een bredere wereld dan de dressuur :j En nu wil ik me graag verdiepen in waar het hier over gaat. Maar dat is nogal lastig zonder een klassieke (?) achtergrond. Dus excuus daarvoor :) Ik moet eerst aan de basisstudie :D

Babootje

Berichten: 26247
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 10:45

Ik heb weer mijn post aangepast (om het nog wat duidelijker te maken :D :D )

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:31

Cer schreef:
Overigens is er hier wel een onderscheid tussen functionele dressuur en bijv olympische dressuur, begrijp ik het dan goed?


*kruipt onder mee lees steen uit*

...persoonlijk zou ik zeggen (op het gevaar af van nog meer verwarring) dat er verschil is tussen functioneel oefeningen rijden en wedstrijdgedoe.

Mijn vorige instructrice reed van tijd tot tijd piaffe.
De functie van die oefening is: het paard moet de buikspieren fiks aanspannen en zichzelf in evenwicht zien te houden zonder "de vlucht naar voren". De oefening is gericht op 'dragen'.
In moderne termen: draagt ;) in hoge mate bij aan de core stability van het paard.
Zij deed het af en toe. Soms "gewoon om het er in te houden", soms als ze vond dat het dier te weinig 'droeg' (verzamelde) en te veel stuwde ('duwende' ipv dragende achterhand).

Mijn ervaring mbt piaffe beperkt zich tot kijken.

"Voel" ik, als kijker dan het dier die kracht in zijn buik oproept, zichzelf weet te dragen met dus nauwelijks voorwaarts gaan - WAUW!!
(Een halve hoef voorwaarts is toegestaan. Liever dat dan achterwaarts.)

Kijkend naar de olympische spelen kijk ik bij piaffe soms de andere kant op. De achterhand stijgt, de voorhand daalt, ik gok dat het dier zwaat leunt op dat dunne trensje, en de ruiter maar prikken om toch te zorgen dat het dier wel een soort van passen blijft maken...
(Je kunt een paard de gekste dingen leren, dus ook draf op de plaats of galop zonder zweefmoment.)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:56

Functionele dressuur is dressuur die aansluit op de fysieke mogelijkheden en beperkingen van het individuele paard.

Oefeningen als passage en piaffe zijn alleen functioneel voor paarden met een natuurlijk vermogen tot verzameling. Dat zijn er goed beschouwd niet zo veel. In die zin kun je passage/piaffe wel zien als extreem. Helaas worden veel paarden die deze natuurlijke aanleg voor verzameling ontberen, er simpelweg niet op gebouwd zijn, ook in een soort van passage/piaffe gewrongen. Voorbeelden te over in de hedendaagse dressuursport, máár, wel degelijk ook op talloze YouTube filmpjes van zgn klassiek rijdende ruiters.

Naar mijn bescheiden mening kun je met ieder gezond paard een vorm van rijden bereiken waarbij het paard reageert op minimale hulpen, in een verfijnde balans zijn gangen laat zien en de oefeningen die hij aankan. Een perfect gereden L-proef die er harmonieus, lichtvoetig, gedragen en volkomen moeiteloos uitziet sla ik wat rijkunst betreft veel hoger aan dan een GP-proef gereden met een overmaat aan inwerking en zonder werkelijke verzameling.

Dressuur is er voor het paard, het paard is er niet voor de dressuur, het is een enorm uitgesleten cliché wellicht, maar het wordt helaas maar al te vaak vergeten. Omdat het ego en de ambitie van de ruiter/trainer vaak toch net even iets belangrijker wordt gevonden dan het fysiek en mentaal welbevinden van het paard.

Babootje

Berichten: 26247
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:22

Askja schreef:
Functionele dressuur is dressuur die aansluit op de fysieke mogelijkheden en beperkingen van het individuele paard.
Oefeningen als passage en piaffe zijn alleen functioneel voor paarden met een natuurlijk vermogen tot verzameling. Dat zijn er goed beschouwd niet zo veel. In die zin kun je passage/piaffe wel zien als extreem.


Ik zou liever zeggen dat ieder normaal gebouwd paard (dus niet overbouwd) en vooral gezond paard in meer of mindere mate zou moeten kunnen. In hoeverre ze daarin expressief zijn, hangt af van het talent en het natuurlijk vermogen tot verzameling. Niet iedereen neemt de moeite om een doodnormaal paard daarin op te leiden. Dat is denk ik meer de reden dat er niet zoveel van zijn, dan dat ze er niet zijn.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:47

Edinburgh van Kyra Kirklund liet een redelijk goede piaffe zien, zeker in die tijd [1992]
https://www.youtube.com/watch?v=-HQDlkabe-U
Het paard was koehakkig, had een weke rug en was zwaar overbouwd. Het was een Russische Trakhener, ex renpaard die, als ik het goed had door Iwan Kizimov tot de GP opgeleid was.

Zeker hebt u gelijk, in de regel zal zo'n paard geen bijzonder goede piaffe kunnen vertonen.
Maar veel gezonde paarden kunnen de oefeningen van de GP best uitvoeren. In lichtheid en ongedwongenheid, maar met moet accepteren dat het wellicht niet spectaculair is. En als functionele oefeningen zal het ook een recreatie paard helpen beter met het ruitergewicht om te gaan. En dat is toch wat u eerder wilde zeggen, mevr. Babootje ?
Voor mij heeft die benadering altijd voorop gestaan. Wedstrijden zouden eigenlijk niet meer dan het kers op de toch al heel lekkere taart van de africhting moeten zijn :) .
Ik deel dus ook de meningen van de dames Askja en Janneke [ik mag toch het nummer weglaten?]

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:55


Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:03

FCSA schreef:
Over het dressuurmatig trainen van paarden met een niet-ideale bouw: https://www.youtube.com/watch?v=LUWtdDzyIZU

Dat is inderdaad een heel mooi voorbeeld van hoe de piaffe bijdraagt tot het beter galopperen van dit paard. Ook is duidelijk dat dit dier niet van voor 'tegengehouden' hoeft te worden door de ruiter. alles gaat gemakkelijk.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:11

Nou, en dat zijn bijvoorbeeld de filmpjes en de ideeen waardoor ik toch blij ben dat ik in dit topic mee lees, want ik probeer daar dan wat van op te steken, ondanks dat een aantal mij van onaardigheid betichten.. het zij zo :)

Cali12

Berichten: 16
Geregistreerd: 06-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:49

hoi hoi,

Ik kom me ook even mengen in dit topic *\o/*

Ik had een vraagje

Zelf vind ik het best lastig om mijn hakken goed naar beneden te houden in de galop.
Hebben jullie daar tips voor?

Ook gooit mijn ( manege ) pony mij heel erg op rechts waardoor het zadel steeds verschuift.
Het gaat steeds beter maar je voelt het nog wel heel erg als je stelling vraagt en in de galop bent.

Hoe kan ik mijn pony het beste recht proberen te maken?
Laatst bijgewerkt door Cali12 op 19-10-17 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:50

Ik volg het ook maar tussen de regels door, maar voor mij is de grootste fout die wedstrijdruiters vandaag maken dat ze focussen op oefeningen als doel en niet als middel.

En die manier van werken gaat dan ook ten koste van overgangen tussen oefeningen én van een mentale mindset (en dan bedoel ik; laat hem maar eerst een paar maanden piafferen met te weinig bekkenkanteling als hij anders de concentratie zou verliezen).

Om die reden vind ik het juist gezond om de Z-dressuur al basis te bekijken, simpelweg zodat men zichzelf niet verliest in de perfecte uitvoering van een piaffe als dat ten koste gaat van algemene training (ik zeg maar wat). Ik vind er niets mis mee om een jong paard een piaffe te laten doen, maar dan een afkooksel ervan die fysiek niet zwaar is. Je moet dan later enkele technische dingen veranderen, maar het nieuwe is eraf, de coördinatie van de beweging is al een stuk minder moeilijk. Maar dan moet je dat ook wel luchtig kunnen bekijken en dat is het probleem: vanaf dat men gaat appuyeren bv moet dat zo overgeanalyseerd worden... Begin al eens met het paard in een ietwat tegennatuurlijke (tot op dat moment toch) buiging schuin te laten lopen en bouw dan stilletjes de hoeveelheid van het kruisen van de benen op. En als je het dan zelf belangrijk vindt dat hij het aan een bepaald tempo doet (ik geloof daar niet zo in) dat is het al helemaal in je voordeel er eerst luchtig mee om te gaan, anders krijg je knetterhete paarden (meestal gewoon paarden die niet meer weten waar ze het hebben). Speels alles aanleren, zoals al gezegd is.

Ikzelf bijvoorbeeld kan niet luchtig zijn als er punten aan vasthangen. Ik ben te onzeker en ergens ook te competitief... dus ik blijf voorlopig thuis :+

Maar goed, dat is dan weer volledig mijn mening.

Babootje

Berichten: 26247
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:58

Cali12 schreef:
hoi hoi,

Ik kom me ook even mengen in dit topic *\o/*

Ik had een vraagje

Zelf vind ik het best lastig om mijn hakken goed naar beneden te houden in de galop.
Hebben jullie daar tips voor?

Ook gooit mijn ( manege ) pony mij heel erg op rechts waardoor het zadel steeds verschuift.
Het gaat steeds beter maar je voelt het nog wel heel erg als je stelling vraagt en in de galop bent.

Hoe kan ik mijn pony het beste recht proberen te maken?


1) Goed je gewicht laag in de beugels houden en proberen te drijven met je kuiten ipv je hakken.

2) Je hebt al gemerkt dat je pony nog erg scheef bespierd is zo te horen. Het is wat lastig om je tweede vraag goed te beantwoorden omdat ik jullie als combi niet kan zien en dus niet kan zien hoe scheef je pony is en hoe je zelf zit. De aanpak kan dan ook verschillend zijn. Je pony moet eerst nog recht gesteld worden zo te horen. Beste kun je bij jou op stal bijvoorbeeld priveles nemen om die basisbeginselen onder de knie te krijgen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:07

Fijn filmpje van Kyra Kyrklund met Edinburgh.
Kyrklund doet dat inderdaad heel knap, passageren en piafferen met dit paard. Toch kun je wel duidelijk zien dat het paard er moeite mee heeft, de voorbenen doen in feite het werk in zijn piaffe (in de zin van het ondersteunen van de opwaartse beweging), achter blijft hij te hoog. Kyrklund respecteert echter zijn bewegingspatroon, wat te zien is aan de mooie open aanleuning.

Maar wat Kyra Kyrklund kan, kunnen echt niet veel ruiters. Hoe minder functioneel het exterieur wat betreft het rijden van verzamelde bewegingen als passage en piaffe, hoe meer rijtechniek en inzicht in de biomechanica dit van de ruiter vraagt. En ook geduld, want het zal veel en veel langer duren voordat zo'n paard de voor verheven/verzamelde bewegingen vereiste balans heeft ontwikkeld, terwijl een natuurtalent (denk aan een echt goede, 'ouderwetse' Andalusiër) bij wijze van spreken al praktisch uit zichzelf piaffeert.

De valkuil dat het paard zich in de beweging gaat forceren is levensgroot aanwezig. Een paard zal namelijk altijd proberen de gevraagde beweging uit te voeren en als hij moeite heeft met het correct buigen van de gewrichten van de achterbenen en van de lumbosacrale overgang, dan kan hij bijv. gaan draaien i.p.v. buigen in de gewrichten.

Interessant is de vraag of het mogelijk is zoals SinneJ suggereert om een jong paard een 'afkooksel' van de piaffe aan te leren die fysiek minder zwaar is.
Zelf heb ik geen ervaring met piaffe rijden, wel met het trainen van paarden (IJslanders) die over het algemeen over weinig natuurlijk vermogen tot verzameling beschikken. Die train ik naar meer coördinatie en stabiliteit door eerst het tempo in stap sterk te vertragen en het paard daarin te leren licht, recht en op eigen benen te blijven bewegen. Geleidelijk voeg ik dan meer impuls toe tot er een wat meer actieve, opwaartse stapbeweging ontstaat. Deze kan ik in ritme opvoeren richting tölt. Echte verzameling kun je dat niet noemen, maar ik heb dan wel een paard dat zijn achterbenen veel gecoördineerder onderbrengt, zijn bovenlijn correct gebruikt en zich daardoor beter draagt.

(Kd, dank voor het correct spellen van mijn naam)

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:56

:+ Mevrouw Askja, als u dat ook eens bij mij zou doen?Ik weet dat u dat kunt, echt waar :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:00

Wáuw het niveau in dit topic is gedaald. Ik ontstip een tijd. Kijk over een tijd wel weer of het weer uit de goot geraakt is.

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:43

Ayasha schreef:
Wáuw het niveau in dit topic is gedaald. Ik ontstip een tijd. Kijk over een tijd wel weer of het weer uit de goot geraakt is.

Waarom vind je dat?
Ik lees nu al geruime tijd mee in het topic en heb zelfs nog een tijd mee gelezen toen eerder simpelman etc. Nog postten. Nu ben ik al geruime tijd geïnteresseerd in de klassieke dressuur en les ik ook bij iemand die vanuit deze hoek opereert.
Juist de discussie en de vragen die hier worden gesteld vind ik interessant. Vragen zoals die van Cer en het antwoord wat word gegeven vind ik juist van nut om nieuwe inzichten te creëren. Ik vind het dan ook mega tof dat er een aantal mensen hier de moeite doen om een nette discussie aan te gaan of antwoord te geven op de vragen die gesteld worden, hoe simpel of overduidelijk ze wellicht zullen lijken..

Ik vraag me af waarom jouw mening tegenovergesteld is?
Dit is geen aanval maar en oprecht geïnteresseerde vraag. Miss dat we dan juist een wending aan het topic kunnen geven die van belang is?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 23:42

Ach, ik denk dat heer Kadankovitch hier een grapje maakt (?)
Nu graag weer on topic.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 04:16

Askja schreef:
Ach, ik denk dat heer Kadankovitch hier een grapje maakt (?)
Nu graag weer on topic.

Inderdaad. Er was niet onvriendelijk bedoeld. En de antwoorden op de reactie van Cer waren zeer verhelderend. Ik heb er verder niets aan toe te voegen.