Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:52

Ayasha schreef:
Dat voel je toch?
Ik heb geen wedstrijden nodig om te weten of mijn paard beter wordt of niet... :?
Regelmatig een keer laten filmen helpt ook. Kan je het zien.


Oei, dat is een gevaarlijke. Nee niet altijd. Hele volksstammen die niet voelen/merken dat hun paard een fractie over de schouder op de volte wegloopt. De heel professionele ruiters die meer paarden per dag rijden, ja die wel. Die rijden en trainen ook anders. Maar die hebben ook de wedstrijden nodig en die werken ook zeker aan de punten waar ze opmerkingen over krijgen. Want ook die zijn niet perfect.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:57

En even veel die wedstrijd rijden waar het even beroerd loopt. Dus dat is ook relatief.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:59

Ayasha schreef:
En even veel die wedstrijd rijden waar het even beroerd loopt. Dus dat is ook relatief.


Klopt, en die krijgen dan een protocol mee met punten waar ze aan kunnen werken :D :D
Zo werkt het principe. Bedoeld om ervan te leren.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:12

Babootje schreef:
Ayasha schreef:
En even veel die wedstrijd rijden waar het even beroerd loopt. Dus dat is ook relatief.


Klopt, en die krijgen dan een protocol mee met punten waar ze aan kunnen werken :D :D
Zo werkt het principe. Bedoeld om ervan te leren.

Nee ze geraken in het M (jullie Z) en gaan lesgeven lang daarvoor. :+
IMO heb je een erg romantisch beeld van wedstrijden. :) principe en praktijk liggen vaak mijlenver uit elkaar. Dus nee, in mijn mening heb je geen wedstrijden nodig om kwaliteit van je rijden te testen.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:28

Om nu een heel (school)systeem (dat goed werkt) af te schrijven omdat er een paar slechte leerlingen op zitten is ook niet realistisch.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:46

Babootje schreef:
Om nu een heel (school)systeem (dat goed werkt) af te schrijven omdat er een paar slechte leerlingen op zitten is ook niet realistisch.

Een paar? Echt waar?

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 13:11

Ayasha schreef:
Babootje schreef:
Om nu een heel (school)systeem (dat goed werkt) af te schrijven omdat er een paar slechte leerlingen op zitten is ook niet realistisch.

Een paar? Echt waar?

Dan komt toch de vraag naar voren: is er een alternatief? Ik denk dat het systeem in bepaalde opzichten verbeterd kan en moet worden. Het terzijde schuiven doet lijkt me niet verstandig. De opleiding van de jury-leden moet aanmerkelijk beter. Veel te vaak weten ze misschien wel wat goed of fout is, maar zo weinig inzicht in africhting hebben, dat ze de zaken die ze waarnemen niet in een juist perspectief kunnen zetten.

In deze discussie hebt u beiden een belangrijk punt. Wie op de lange termijn maar niet kan promoveren en er maar niet in slaagt uit de B of de L weg te komen, moet zich toch eens achter de oren gaan krabben. Men kan immers niet alle jury-leden beschuldigen van onkunde.
Anderzijds is het inderdaad zo, dat men van de individuele jurystaten vaak helemaal niet kan afleiden, omdat o.a. ze ook gezien moeten worden in verband met de aanwezige concurentie op dat moment en de informatie het protocol geeft.
Bovendien kan ik wel zeggen dat vooral op het lagere niveau in België het niveau erbarmelijk slecht is. Een niveau dat Babootje zich misschien niet kan voorstellen.

Dan is het ook de doelstelling waarmee men paardrijdt. Als men wellicht niet zo bijzonder veel ambitie heeft, dan denk ook dat wedstrijd rijden niet veel toevoegt.
Echter indien men zich verder wenst te ontwikkelen???? Ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf spreken.
Ik had het enorme geluk dat Ernest van Loon mij wilde helpen. Indien meneer van Loon het goed vond, dan was ik gerust. MAAR ik heb zeker het nut ingezien van wedstrijden. Hoe mooi je paard ook kan gaan ik de eigen achtertuin, wedstrijden bieden de mogelijkheid om gehoorzaamheid en controle naar een veel hoger plan te brengen. Zelf thuis maakt het al een enorm verschil of je het paard gewoon traint, of dat men beslist nu aan de 'proef'te oefenen. De precisie die dan gevraagd wordt voegt veel toe aan je paardrijden. Laat staan dat men het doet in een vreemde locatie waar vele ogen op u gericht staan. Vooral toen ik GP moest starten, had die extra 'belasting' een zeer merkbare positieve uitwerking op mijn vaardigheid en inzicht over dresseren. De precisie die dan gevraagd wordt voegt veel toe aan je paardrijden.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 13:40

nou ja of ik wel of niet een foto of filmpje wil plaatsen, is idd aan mij :D ik ben niet benauwd voor reacties, wel weet ik dat het bij lange na nog niet goed genoeg is. Daarvoor hoef ik niets te plaatsen.
Overigens heb ik niet heel veel rijmateriaal van mezelf omdat ik meestal alleen ben. Wat wel gefilmd of gefotografeerd wordt, bekijk ik inderdaad zelf aandachtig en daar heb ik dan al genoeg commentaar op :')

Wat ik zelf wel fijn vind is bijv de link zoals die een paar pagina's terug geplaatst werd, van Karin, te zien en daar verschillende meningen over te lezen. Ik dacht ook dat het zo'n soort topic was :)
Of andere voorbeelden van wel of niet correct gereden paarden. Dat probeer ik dan te vergelijken met hoe het bij mij gaat en in perspectief te zetten bij het paard waar ik op zit.

Overigens, noem me een nitwit, maar een paard wat een fractie over de schouder wegloopt, vind ik niet het grootste probleem :)

Ik rij zelf graag paarden die met enig losse teugel 'makkelijk' te rijden zijn, dus waarbij het qua zit en teugelvoering niet een enorme inspanning is om iets voor elkaar te krijgen. Paarden die bijv in de galop opgericht lopen, met een goed ondertredende achterhand en een voorhand die daarbij een halve meter van de vloer komt (bergop) vind ik best vermoeiend om te rijden. Ik zie me daar niet rustig een kwartiertje een stukje buiten op galopperen met een ontspannen teugel (en 1 hand in mn zak :o ) zoals ik dat met mijn quartermerrie wel deed, dat was echt genieten :j

Maar ik denk dat er wel een tussenweg is, dus een paard wat goed ruggebruik heeft zodat het de ruiter kan dragen zonder dat het constant 'aan het werk' is. Waarbij 'werk' natuurlijk wel een ruim begrip is, dat snap ik ook wel :j
De paarden die ik rij zijn bv ook niet vlug aan het been, dus als ik mn beugel goed wil doen staan ze niet gelijk achterstevoren omdat ze denken dat het een hulp is. Ze reageren wel op een beenhulp, maar niet op het aanspannen van mn linkerteen (om maar even te overdrijven). Ze worden ook niet iedere stap aangedreven omdat ze iedere stap geremd worden, maar dat zie ik bijv wel veel op wedstrijden.. en dat staat (volgens mij) niet vaak op de protocollen? Een juist gereden dressuurpaard heef dat, denk ik, óók niet nodig. Maar dat is niet de meerderheid. Maar misschien zie ik dat niet goed hoor..

Zelf vind ik het lastig om de juiste gedragenheid en ontspanning te bewerkstelligen. Druk zonder te remmen, laag zonder de grond in te boren (dat is bij horizontale of overbouwde paarden nog wel eens lastig), kracht zonder snelheid en sluiten met ontspannen lijnen.. En daar lees ik dus graag theorieën over en zie ik graag voorbeelden van :j

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:36

:j snap ik maar het is dus aan iedereen vrij om linkjes of artikelen te zoeken en te plaatsen en daar vragen over te stellen, het hoeft geen film van jezelf te zijn.,

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:06

Cer schreef:
Overigens, noem me een nitwit, maar een paard wat een fractie over de schouder wegloopt, vind ik niet het grootste probleem :)


Ik heb expres een fractie gezegd, dat is subjectief. Maar een fractie ontaart vaak in meer omdat je al niet in de gaten hebt dat ie dat doet.

Het probleem van over de schouder weglopen in een oefening zijwaarts of op de volte is dat het paard zich daarmee onttrekt aan de belasting van het binnen achterbeen. Rijd je de oefening niet zoals deze is bedoeld is heeft het weinig tot geen trainingswaarde en kun je hem net zo goed niet rijden.

Voor verzameling en oprichting in de galop. Daar moet je paard aan toe zijn en dat gaat in kleine stapjes. Door die wedstrijdproeven heb je ook een soort handleiding wanneer je paard aan welk niveau toe is en in welke volgorde. De schouder binnenwaarts bijvoorbeeld in de M is als oefening bedoeld om je paard rechtrichtend steeds verder te versterken op het achterbeen. Het zijn eigenlijk voorbereidende oefeningen tot het nemen van meer verzameling. Je paard opgericht willen rijden, terwijl dit er niet aan vooraf is gegaan is uitermate slecht voor het paard zelf.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:29

Cer schreef:
maar een paard wat een fractie over de schouder wegloopt, vind ik niet het grootste probleem :)

Ik noem u niets. Maar ik spreek u wel met kracht tegen. 'Over de schouder weglopen' bewijst overduidelijk dat het paard niet voldoende aan de hulpen. dat maakt het per definitie niet mogelijk om een paard recht te richten. En juist de 'rechtgerichtheid'is een conditio sine qua non om een paard in evenwicht, dus in harmonie te laten lopen onder de ruiter zodat het de minst mogelijk schade oploopt door dat werk.
Indien men dat aspect onvoldoende aandacht geeft, dan rijdt men gewoon niet goed.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:39

wacht, ik moet even googlen, latijn zat niet in mn talenpakket #mbo-ertje :)

maar eens, uiteraard is het een voorwaarde, alles begint bij rechtrichten denk ik?
Alleen de frequentie en mate waarin vind ik wel een verschil.. of een paard in opleiding nog zo af en toe een paar cm uit t lood valt (en waar dus aan gewerkt wordt, althans, ik ben niet zo goed dat ik opstap en direct een recht paard onder de billen heb), of een paard wat een soort roer aan de voorkant heeft en dus meters uitzwaait... je moet ergens beginnen met recht rijden :j

maar ik ben zeker niet zo kundig dat ik ze 100% recht rij, helaas :\ hoewel dat wel het streven blijft natuurlijk :j en daarom ben ik nog steeds zoekende naar aanwijzingen, hulpen, voorbeelden en dat soort dingen. Want t kan altijd beter

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 16:03

Nope, alles begint niet bij rechtrichten. Alles begint bij een paard dat zijn lijf loslaat, in takt op zijn eigen benen kan lopen en spoort/recht loopt....Rechtrichten is de laatste stap voordat je aan verzameling gaat werken...rechtrichten is niet hetzelfde als je paard recht laten lopen. Je paard gaat rechtlopen als ie zich loslaat in zijn lijf en je hem netjes tussen 2 teugels en 2 benen hebt. dus als je met rechtrichten begint sla je een heel stuk basis over.

@Ayasha: Volgens mij rij jij zelf wel wedstrijden. Als ik je betoog hier zo lees, vraag ik me af, wat is dan wel jouw motivatie om wedstrijden te rijden? Je hebt er weinig goede woorden voor over.

Voor mij geldt dat mijn motivatie voor wedstrijden is:
A: Plezier, ik vind het gewoon leuk...op pad met mijn paard...liefst hele dag voor sgw maar dat zit er helaas niet meer in voor mij, maar vooral plezier hebben.
B: ander terrein, andere en onvoorspelbare omstandigheden.
C: Een jury is niet je instructeur. Je hebt goede, je hebt slechte maar allemaal beoordelen ze datgene wat je op dat moment laat zien en vellen daarover een mening. Instructeur is nooit volledig objectief...die heeft voorkennis, waar je vandaan komt, wat je zwakke punten zijn dus geeft complimenten en commentaar met dat in zijn/haar achterhoofd. Een jury heeft die voorkennis niet...die ziet alleen het resultaat waar je nu staat en beoordeeld dat. Niet een goed zo voor een schouderbinnenwaarts omdat ie voor het eerst ergens op lijkt, maar gewoon een 5 voor die schouderbinnenwaarts omdat ie, ondanks dat ie 10 keer beter is als de maand daarvoor, nog steeds maar middelmatig is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 16:09

Oji: die is poepsimpel: het is een sociale activiteit die ik leuk vind en die me extra motiveerd om net een beetje meer te doen. :D het is een uitdaging om mijn neuroot ook daar fijn aan de hulpen te krijgen en ook in de proeven wat, zoals kdv ook al terecht op merkt, nog iets anders is dan thuis een proefje rijden. :)
Maar zeker nu we weer moeten opstarten allebei is jurycommentaar van minder belang dan wat ik voelde en wat mijn lesgever vond. Want er gaat nog een boel mis en ik weet ook waar en een jury kan simpelweg zo diep nooit 'graven' op die paar minuten. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-10-17 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 16:11

Nou, meer reden heb je toch niet nodig. Ik vind het ook nuttig, maar als ik het niet in de eerste plaats gewoon leuk zou vinden zou ik het ook niet doen :D

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 16:11

ik ga me eerst eens inlezen in recht richten vs recht rijden voordat ik hier nog iets over schrijf, áls ik er nog iets over schrijf :j
Ik merk dat ik uit de losse pols op papier de dingen niet goed kan weergeven.

Wel goed om daarop te wijzen, dat er dingen voor het rechtrichten komen natuurlijk :j

Qua wedstrijden.. ik vind t gewoon niet leuk :\

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 16:13

oji schreef:
Nou, meer reden heb je toch niet nodig. Ik vind het ook nuttig, maar als ik het niet in de eerste plaats gewoon leuk zou vinden zou ik het ook niet doen :D

:D eerlijk kijk ik enkel bij goede proeven (voor mijn gevoel) naar de commentaar om te kijken waar ik nog punten laat liggen. Als het mis gaat dan heb ik over het algemeen meer kritiek dan de jury :')

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 16:41

Er is altijd veel spraakverwarring rond rechtrichten en rechtrijden (sporen)...niet in de laatste plaats vanwege alle rechtrichtgoeroes die in mijn ogen rechtrichtoefeningen gebruiken om een paard los te werken en te laten sporen en met die methode (mijn mening!) dikke knaken vangen omdat het een hype is...

Voor mij is dat de wereld op zijn kop. Voor mij moet een paard los in het lijf zijn en recht kunnen lopen, voordat ik aan rechtricht oefeningen begin. Voor mij is ie dan pas toe aan die volgende stap, meer kracht en buiging in lijf en gewrichten. Ik geef toe, ik ben aanhanger van het skala... Maar ik zie zo vaak dat mensen hun paard, dat nog niet eens in staat is tot taktmatig los door het lijf te lopen, op twee teugels, dat men begint met rechtricht oefeningen zoals schouderbinnenwaarts, travers, renvers etc etc...Voor mij is het een uitgangsvoorwaarde om aan die oefeningen te beginnen, dat mijn paard los is, aan de hulpen, op twee teugels en spoort. Anders verbuig je een paard alleen maar en hebben de oefeningen geen enkele trainingswaarde...eerder wekken ze juist spanning op in een paard.

Maar goed, dat is mijn aanpak en ik ben dus idd een fervent aanhanger van de volgorde in het skala. Voor mij is die heel logisch en eerlijk naar het paard.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 16:59

Cer schreef:
wacht, ik moet even googlen, latijn zat niet in mn talenpakket #mbo-ertje :)

maar eens, uiteraard is het een voorwaarde, alles begint bij rechtrichten denk ik?
Alleen de frequentie en mate waarin vind ik wel een verschil.. of een paard in opleiding nog zo af en toe een paar cm uit t lood valt (en waar dus aan gewerkt wordt, althans, ik ben niet zo goed dat ik opstap en direct een recht paard onder de billen heb), of een paard wat een soort roer aan de voorkant heeft en dus meters uitzwaait... je moet ergens beginnen met recht rijden :j

maar ik ben zeker niet zo kundig dat ik ze 100% recht rij, helaas :\ hoewel dat wel het streven blijft natuurlijk :j en daarom ben ik nog steeds zoekende naar aanwijzingen, hulpen, voorbeelden en dat soort dingen. Want t kan altijd beter

Nee niet alles begint bij het rechtrichten. globaal beginnen de 3 grote Europeesche scholen elk op een andere manier.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:32

oji schreef:
Voor mij is het een uitgangsvoorwaarde om aan die oefeningen te beginnen, dat mijn paard los is, aan de hulpen, op twee teugels en spoort. Anders verbuig je een paard alleen maar en hebben de oefeningen geen enkele trainingswaarde...eerder wekken ze juist spanning op in een paard.

Maar goed, dat is mijn aanpak en ik ben dus idd een fervent aanhanger van de volgorde in het skala. Voor mij is die heel logisch en eerlijk naar het paard.


Juist wat jij hier ook aangeeft zie ik (ondeskundig als ik zelf ben) veelvuldig terug tussen de hekjes , vooral de enorme "spanning".
Veel " ophoudingen" , weggedrukte rug, verkeerde spieren in actie, men rijd kortom van voor naar achter.

En waarom zie je dat in het protocols niet terug ?, is men bang geworden als jurylid om eerlijk daar naar te kijken ?, durft men niet meer eerlijk te kijken ?, bang om die tere jonge zieltjes op hun tenen te trappen ?

Ga bv es meekijken op de hoefslag lange zijde, wat er zoal scheef dit stuk aflegt.. en niet alleen in de b of l...

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:09

Cer schreef:
ik ga me eerst eens inlezen in recht richten vs recht rijden voordat ik hier nog iets over schrijf, áls ik er nog iets over schrijf :j
Ik merk dat ik uit de losse pols op papier de dingen niet goed kan weergeven.

Wel goed om daarop te wijzen, dat er dingen voor het rechtrichten komen natuurlijk :j

Qua wedstrijden.. ik vind t gewoon niet leuk :\


Maakt niet uit Cer. Het is sowieso leuk om te leren en serieus met je paard bezig te zijn. Dat geldt voor ieder van ons.

Rechtrichten en recht stellen wordt vaak met elkaar verward. Maar rechtrichten is echt voorbereidend werk op verzameling. En daar gaat nog wat arbeid aan vooraf. Eerst werk je aan balans, recht stellen, aanleuning en impuls. Dus zoals Oji ook zei. Even veel druk op beide teugels en tussen 2 benen.
Daar ben je (in dressuurtermen) t/m L2 mee bezig.

En wedstrijden niet leuk vinden, dat maakt ook niet uit. Dan rijd je ze gewoon niet. Het enige dat ik hier duidelijk wil maken, is welke meerwaarde het wedstrijd rijden kan hebben. En dat zit hem niet in winnen, maar het systeem gebruiken om te leren.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:15

Dat heb ik ooit ook gedaan in het verleden. Volgens mij heb ik eenzelfde start gehad als een heleboel bokkers.
Ik woon niet in "paardenland" dus ik reed op een manege. Dan krijg je de smaak te pakken, rijd je vaker en denk je toch over een eigen paard. Maar (wist ik veel) ik reed op een recreatiestal, met middelmatige instructie en kocht een dito paard. Toen ik mijn eerste wedstrijd (in de B) reed, reed ik nog net geen verlies. Geen idee waarom, want ik kon lekker rijden en reed mn paard toch in de krul? Maar zo kwam ik er wel achter dat instructie middelmatig was (het paard viel nog wel wat aan te doen) en eigenlijk zelf niks had geleerd. Want de instructie was gebonden aan de stal. Hier is het gebruikelijk dat geen andere instructeurs mogen lesgeven. Dus te kiezen heb je niet. En je weet niet beter. Dus het rijden van wedstrijden toen drukte me wel met mijn neus op de feiten. Dat ik een ander pad moest kiezen wilde ik echt leren paardrijden.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:19

Zie je dat niet terug in de protocollen? Meestal als ik spanning tijdens de proef krijg zie ik dat wel degelijk als commentaar staan bij de betreffende oefeningen. Ik weet niet hoe dat op andermans protocollen is.

Maar ja, het is idd veel lastiger om een oefening ontspannen te rijden op vreemd terrein of direct na een oefening daarvoor waarin je net wat impuls bent verloren. Thuis rij je dan even een voltetje tussendoor of stukje halsstrekken, terug naar ontspanning of weer even scherp maken aan been door een stukje schakelen. In de proef moet je door. Vooral dat maakt het in mijn ogen een stuk moeilijker als thuis voor jezelf lekker trainen. Paarden (en ruiters) kunnen in de ring zo anders zijn als thuis. Ik zie daar dus een uitdaging in, mijn paard in de ring steeds meer te krijgen zoals thuis. Een hele proef door impuls en ontspanning te behouden, toch weer spanning af kunnen vloeien als je halverwege iets verknalt etc. Als ik voor mijzelf praat, dan leer ik daar enorm van en mijn paard ook.

En ja je hebt uitschieters in jury's. Uitschieters omhoog dat je denkt...nou nou, zo geweldig was het niet...en uitschieters naar beneden. Maar gemiddeld genomen kan ik me toch echt wel vinden in het commentaar en kan ik er iets van meenemen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:31

Ik heb vroeger wel redelijk wat wedstrijden gereden. Ik vond het toen ook leuk en dacht het nog steeds leuk te vinden.
Maar ik heb nu een paar keer een wedstrijd bezocht zonder zelf te rijden en begrijp nu eigenlijk niet meer goed wat ik eraan vond, al die hektiek op het voorterrein. Dan hebben we het nog niet eens over het wassen van je schimmel en om 5 uur opstaan :O

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:36

Sizzle schreef:
Ik heb vroeger wel redelijk wat wedstrijden gereden. Ik vond het toen ook leuk en dacht het nog steeds leuk te vinden.
Maar ik heb nu een paar keer een wedstrijd bezocht zonder zelf te rijden en begrijp nu eigenlijk niet meer goed wat ik eraan vond, al die hektiek op het voorterrein. Dan hebben we het nog niet eens over het wassen van je schimmel en om 5 uur opstaan :O

Dat met die schimmel vond ik ook niks, ik mis mijn schimmel nog steeds maar dát mis ik niet. Hektiek op het voor terrein is ook een beetje wat je er zelf van maakt. Wij hebben altijd lol. :') als ik mijn zendertje in heb moet ik soms tegen mijn lesgever sissen in het voorbij rijden dat als ze me blijft doen lachen er niet veel gereden gaat worden. _O-