Bakregels irritaties

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:27

mystery1980 schreef:
nee ik erger me daar eigenlijk nooit aan (ben westernruiter en die hebben toch al minder met bakregels) Ik kijk voor me, als iemand stopt kan ik er nog ruim omheen en zo niet reed ik er te dicht op. Rijdt iemand te langzaam kan ik eromheen. Dat soort dingen, nee kan met iedereen rekening houden zonder problemen. Enige probleem wat dressuur ruiters nog wel eens met mij hebben is dat ze geen idee hebben welke kant ik nu weer uit ga. Dan zeg ik gewoon doe jij je ding en ik rij wel om je heen, komt ook goed.


Precies dit.

Nynkefleur

Berichten: 388
Geregistreerd: 17-12-16
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:34

Gulpje schreef:
Ik lees hier dat de snellere gang voorrang heeft, maar dat zal per stal verschillen?

Hoe zit het bij Bokkers eigenlijk met les, heb je voorrang tijdens je les? Bij ons is dit blijkbaar niet het geval (terwijl ik wel altijd voorrang verleen als iemand les heeft)
maar als we buiten de deur gaan lessen geldt die regel weer wel.


Bij ons staat galop en draf gelijk aan elkaar, wel hebben privelessen altijd voorang in de bak ( bij ons dan )

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:46

Moet je eens inrijden tussen de GP ruiters op wedstrijd. Die zijn pas lastig te ontwijken. Draaien ze ineens een pirouette voor je neus of ze gaan passageren of piafferen. Van de andere kant komt er dan ineens eentje in uitgestrekte draf of van een appuyement.

Dat is verdomd aanpassen hoor aan die mannen en vrouwen. Gelukkig nog maar 1 keer meegemaakt.

pikeurmiep
Berichten: 48
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:51

Ik stoor me er soms wel aan.
Bij ons hangt er bij de rijbak de bakregels. Maar dat wordt niet eens gelezen.
Meestal zeg ik het wel even,op een vriendelijke toon.
Ik erger mij vooral als ze gaan opstappen op de hoefslag.wtf!!!
Of doodleuk op de hoefslag gaan staan praten met iemand aan de kant.
Of inderdaad oefeningen zoals achterwaarts en halthouden op de hoefslag.

V4lerie

Berichten: 10
Geregistreerd: 09-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:00

Lovas schreef:
De bak regels, de meeste kennen ze wel en houden zich er ook aan.
Maar wat als je met 1 of meerdere mensen in een bak rijd die zich er niet aan houden?

Mij levert het veel irritaties op persoonlijk..
Laatst bijvoorbeeld; ik was op de linkerhand aan het draven en iemand was op dezelfde hand steeds stilstaan aan het oefenen. Hoe moeilijk is het dat even in het midden of naast de hoefslag te doen? Diegene deed dat ook echt 3 meter voor mij terwijl diegene wist dat ik aan het draven was. Dus ik afremmen en zo ging het een paar keer door..

altijd als ik met meerdere mensen rijd zorg ik dat ik stap naast de hoefslag, ik om iemand die links om rijd heen ga, ik zijgangen voor laat gaan etc. Maar ik heb zovaak dat mensen op de hoefslag gaan stappen of je bijna aanrijden als jij voorang hebt.

Maar ook een keer reed ik volgens iemand te dicht langs diegene en die vertelde dat niet op de aardigste manier. tuurlijk wil ik mij aanpassen maar je kan het ook normaal zeggen. Later reed diegene steeds op de hoefslag als ik draafde of galopeerde en zij stapte.. Die denken alleen aan zichzelf imo. ik heb wel is dat meisjes van een jaar of 12 een foutje maken en sorry zeggen en dan zeg ik gewoon aardig: geeft niks joh! Tuurlijk geen probleem!

Ik heb zelf ook wel eens gehad dat mijn paard in een gallop schoot en tegen een ander paard aan knalde of iets. Zulke dingen gebeuren soms perongeluk.

Wat doen jullie als dit bij jou gebeurd, negeer je het of zeg je er iets van? Ik vind dat altijd een beetje lastig, probeer me er niets van aan te trekken maar soms.. Of herken je dit helemaal niet?

Het is echt niet altijd zo, zijn vaak ook hele aardige mensen. :j

Tja, sommige mensen zijn misschien een beetje gestrest. Dat ben ik soms ook en dan betrap ik mezelf er weer op dat iemand aan het draven is terwijl ik nog op de hoefslag stap of dat ik iemand per ongeluk afsneed.

Hayase
Berichten: 98
Geregistreerd: 26-12-11

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 18:41

Op de hoefslag stappen als je aan het galopperen ben...

xdandelion
Berichten: 76
Geregistreerd: 08-11-16

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 18:49

Ik heb er geen problemen mee als er iemand op de hoefslag stapt als ik galoppeer bijvoorbeeld. Ik kan er toch nog makkelijk omheen? Ik erger me wel een beetje aan mensen die pats boem opeens voor je op de hoefslag komen en je volkomen wordt afgesneden. Maar zolang er mensen 'in de weg rijden' en ik er nog gewoon omheen kan vind ik het geen probleem. Ik zou er persoonlijk niet zo snel iets van zeggen tegen de persoon die mij stoort/stoorde tijdens het rijden.

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:29

Bij ons op stal gaan de mensen die stappen op de binnen hoefslag zodat de anderen gewoon kunnen doorrijden.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 21:51

Ik kan me in bijna alles vinden, echter:
Wat vinden jullie als iemand op de hoefslag stil gaat staan om achterwaarts te vervolgen?
Ik doe dit zelf namelijk wel als ik een paard heb dat steun aan de bakrand kan gebruiken. Verder ook nog nooit iemand over gehoord.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:02

In principe vind ik stilstaan op de hoefslag not done. Maar als het niet al te druk is, kun je het vanwege een oefening natuurlijk wel even met je bakgenoten overleggen. Had er laatst ook eentje die er druk mee is, als we dan maar met z'n tweeën zijn, is er natuurlijk geen probleem. Rijd je met 8, dan zou ik het op een ander moment trainen.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:33

petraaken schreef:
Moet je eens inrijden tussen de GP ruiters op wedstrijd. Die zijn pas lastig te ontwijken. Draaien ze ineens een pirouette voor je neus of ze gaan passageren of piafferen. Van de andere kant komt er dan ineens eentje in uitgestrekte draf of van een appuyement.

Dat is verdomd aanpassen hoor aan die mannen en vrouwen. Gelukkig nog maar 1 keer meegemaakt.

Nooit problemen mee :)
Het is wel lastig als er mensen tussen rijden die niet om zich heen kijken en hun paard niet netjes aan de hulpen staan. Die zien niet dat je een voorbereiding maakt naar je pirouette en dus voorrang moeten verlenen. Of ze dien het verschil niet tussen draf en passage waardoor ze beledigd zijn wanneer je op de hoefslag gaat passageren terwijl ze er zelf van overtuigd zijn dat ze voorrang hebben omdat ze galopperen }:0

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:42

Ik wil helemaal niemand persoonlijk aanvallen, ook geen mensen van stal waar ik rijd.
Maar:
Het stoort me enorm wanneer iemand les heeft en diegene vormen maakt die ik niet aan zie komen. Ik geef mensen die les hebben van een instructrice altijd voorrang, maar ik heb zo vaak dat ze zonder enige aankondiging voor mijn neus langs rijden oid en ík hun oefening dan verpest.
Zelf moet ik ook op mijn paard letten, en met de gehoorproblemen die ik heb zorgt dit zo vaak ervoor dat ik me in het nauw gedreven voel. Ik kan niet normaal mijn rondje gaan en verander telkens van hand, etc, etc.

Hoe doen jullie dat? Want ik vind het zo lastig om te bepalen waar sommigen met hun paarden heengaan. Dan krijg ik weer een zucht naar mijn hoofd oid en dan voel ik me ook weer ontzettend stom terwijl ik er nooit last van heb.

Juist als ik op de lessende klanten let verpest ik het, en ik kan gewoon normaal rijden uiteraard.

Normaal heb ik er dus nooit last van, maar zo eens per maand. :=

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:58

Je moet goed blijven kijken. Dat jij 'vormen niet ziet aankomen' komt omdat jij de logica van de lijnen niet begrijpt. Iemand die een pirouette gaat draaien doet dat ergens op de AC lijn, vanuit galop, en zal voor het inzetten van de pirouette gaan verzamelen, stelling vragen nog verder verzamelen en uiteindelijk gaan draaien. Ook zijgang zie je van te voren al wel aankomen.

Een lijn of oefening zet ik pas in wanneer er ruimte is. Maar dan zijn er altijd mensen die in paniek raken en gekke dingen gaan doen omdat ik bij ze in de buurt kom. Ik zeg altijd heel vriendelijk dat iedereen gewoon zijn lijn uit moet rijden. Ik stuur er wel omheen. Oogcontact en een knikje om aan te geven dat je de ander ziet doet ook wonderen.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 14:08

Ik denk dat het vooral aan mijn gehoor ligt. Erg hardhorend ben ik niet, maar ik hoor niet wat de instructrice steeds zegt. "Zet maar de volte in" hoor ik ook niet als ik niet op de instructrice let en ik kan niet een vol uur naar iemands instructrice gaan luisteren. :o

Overigens snap ik de lijnen wel, maar als iemand heel onverwachts inzet en ik net over die lijn kruis kan ik er ook niks aan doen. Of als iemand een figuur een andere plaats maakt of groter of kleiner maakt. Als iemand een boog tussen de E en H start en ik net over de AC lijn ga moet ik mijn paard wel erg snel stopzetten en dan verpest ik mijn eigen training ook steeds.
De enige 'vreemde' figuren die ik kan maken zijn kleinere voltes en slangenbogen.

Ik word ook alleen maar zenuwachtig als de mensen zich er duidelijk aan ergeren, ik ben niet altijd in staat om er wat aan te doen.

Als ik bijvoorbeeld over de binnenhoefslag passeer omdat ik altijd voorrang geef aan de les klanten, kan ik er niks aan doen dat ze haar figuur niet in kan zetten en mis ik echt een stukje duidelijkheid.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 15:03

De persoon die les heeft moet er zelf ook voor zorgen dat de figuren ingezet worden op een moment dat er ruim baan is. Daar kun jij ook niet altijd rekening mee houden. Eigen verantwoordelijkheid :)

Ik luister trouwens ook nooit naar wat er wordt gezegd. Veel mensen krijgen les via een headset. Lekker rustig in de baan. En ik vind het lekker om een muziekje op mijn oren te zetten tijdens het rijden.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 12:33

Onze bakken zijn groot genoeg om weg te kunnen blijven van degene die les heeft. Dus dat is mijn oplossing. En als ik zelf les heb hamert mijn juf altijd op het voorbereiden van oefeningen, dus ik vind dat daar ook verantwoordelijkheid voor de lesser zelf ligt. Voorrang hebben betekent niet dat je niet meer hoeft na te denken en op te letten. Juist niet.
Tenzij het een beginner is, maar die rijden nog zo anders, daar valt wel omheen te sturen. ☺

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 12:52

@AlwaysH,

Als ik er door heen moet rijden rij ik er of achter of tegengesteld. Daarnaast luister ik altijd naar de instructie. Gelukkig zijn die behoorlijk luid bij ons op stal.

Maar ik mijd het zoveel mogelijk, ik kom niet aan trainen toe omdat teveel op de lessende combinatie gefoccussed ben. Gelukkig hebben we 2 banen en kan ik uitwijken.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 13:08

ingvdh schreef:
@AlwaysH,

Als ik er door heen moet rijden rij ik er of achter of tegengesteld. Daarnaast luister ik altijd naar de instructie. Gelukkig zijn die behoorlijk luid bij ons op stal.

Maar ik mijd het zoveel mogelijk, ik kom niet aan trainen toe omdat teveel op de lessende combinatie gefoccussed ben. Gelukkig hebben we 2 banen en kan ik uitwijken.


Helaas hoor ik dus minder dan een gemiddeld persoon.

EN inderdaad, ik verander steeds van hand maar dat is voor mij ook ontzettend vervelend. :o

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 06:58

Mijn persoonlijke ervaring, juist als je probeert rekening te houden met iemand door zelf op het laatste moment je lijn te veranderen of stil te gaan staan, maak je het mensen heel lastig. Ik kan uitstekend rekening houden met iemand, kijk ver vooruit en kan vaak prima inschatten wat jij aan het doen bent. Pas op het moment dat jij mij ziet aankomen en ineens van plan verandert, kom ik (en jij dus ook) in de problemen. Ik denk dat een beetje meer vertrouwen in degene die lest (zeker als dat wat hoger niveau is en zeker als het wedstrijdruiters zijn die regelmatig in een drukkere baan moeten losrijden) je zal helpen. Probeer juist om niet ineens te stoppen of van je lijn af te wijken en je zal zien dat het allemaal steeds soepeler gaat verlopen. Bijkomend pluspuntje, stel er zit iemand tussen die gewoon totaal geen rekening met je houdt omdat ze inmiddels weten dat jij toch wel altijd stopt, leren die ook meteen opletten ;)

iw2015

Berichten: 40
Geregistreerd: 16-08-16
Woonplaats: 51.55.4.29.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:40

Anne_GTI schreef:
Wat het allerbeste werkt is een knalgele poncho aantrekken. Niks geen gezeur met voorrang. Je krijgt alle ruimte want geen paard durft in de buurt te komen.


Want geel dragen heeft zo een afschrikkende werking? Apart. Ik denk dat als je een 'Darth Vader helm ( je weet wel Starwars) opzet je eerder voorrang zou krijgen. :D Of voor mij part zo een helm met een zwaailicht erop. :D

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:08

Ik vind met name nu het rijden "met oortjes" mega-irritant wanneer ze les hebben.
Normaal hoor je de instructie wel iets roepen en kun je beter reageren op een oefening die ingezet gaat worden. Wanneer lessers met "oortjes" rijden letten ze nóg minder op de andere ruiters omdat ze zo gefocussed zijn op hun instructie.
Al let je goed op en ken je alle figuren dan nog sta je raar te kijken af ten toe...

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:24

Mensen die met krukje in de bak opstappen (prima) maar vervolgens niet regelen dat dat krukje ook weer uit de bak gaat (niet prima)

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:32

Hier soms in de club dressuurles met z'n 9en.. Dat wil nog wel eens botsen :D
Met degenen die de rijbaan regels kennen geen probleem, met een foutje door het niet opletten daargelaten (die komen nog meestal vanuit mezelf ook). Maar je hebt mensen die je helemaal overhoop rijden als je zijgangen aan het oefenen bent, puur omdat ze denken dat ze voorrang hebben. En dan komt er nog een zucht achteraan ook :')

Op stal zelf geldt wel de regel dat lessen altijd voorrang hebben. Dan ben ik er bijvoorbeeld dus ook niet vies van lekker achterwaarts te oefenen langs de bakrand of mijn lijnen niet aan te passen als diegene ruimte en tijd zat heeft om aan de kant te gaan, als ik van mijn instructrice iets specifieks moet oefenen. (Als het echt niet past vind ik het ook absoluut niet erg even aan te kant te springen dan hoor)

Mijn instructrice heeft overigens geen oortje, dus de ander kan het prima verwachten :D

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:41

ElCamino schreef:
Ik vind met name nu het rijden "met oortjes" mega-irritant wanneer ze les hebben.
Normaal hoor je de instructie wel iets roepen en kun je beter reageren op een oefening die ingezet gaat worden. Wanneer lessers met "oortjes" rijden letten ze nóg minder op de andere ruiters omdat ze zo gefocussed zijn op hun instructie.
Al let je goed op en ken je alle figuren dan nog sta je raar te kijken af ten toe...


Tja sorry, maar ik heb bij een les die oortjes gewoon nodig. Ik ben namelijk hardhorend, en hoor echt niet wat mijn instructrice achter me schreeuwt.
Wilde eerst een shirt met 'hardhorend' er op, maar dat vind ik vervelend want ik ben niet echt bijna doof.

Ik heb overigens een oortje, niet twee.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:49

Ik heb gemerkt dat dit vooral van toepassing is op ruiters die een hoger niveau rijden. Heel vervelend en eigenlijk niet zo netjes, velen menen dat ze ten alle tijden voorrang hebben op anderen omdat ze M of Z rijden. Je wilt niet weten hoe vaak ik al bijna van de baan ben gereden door zo'n ruiter, als je er dan wat van zegt krijg je een scheef antwoord "ik ben wel een oefening aan het uitvoeren hé!", ja dus, ik ook? Respecteer gewoon de voorrangsregels als je met meerderen rijdt, ongeacht je niveau.