Bakregels irritaties

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:24

Mijn hemel, voor mij ook echt een veel voorkomende frustratie die bakregels.

Ik word met regelmaat omver gereden terwijl ik zijgangen aan het rijden ben. Geen idee of mensen er maar gewoon vanuit gaan dat je met een Draver geen zijgangen kunt rijden of zo :o? want als ik ons dressuurpaard rij dan springt iedereen zo ongeveer aan de kant. En dat terwijl mijn Draver ze correct loopt, het dressuurpaard (jong ding) nog niet. Merk sowieso een enorm verschil met welk paard ik aan het rijden ben, voorrangsregels worden netter nageleefd als ik het dressuurpaard aan het rijden ben.

Ook een hekelpunt: lekker op de hoefslag gaan stilstaan en kletsen. Pleur dan gewoon op uit de bak.

Les heb ik meestal geen probleem mee, behalve de 2 die bij één bepaalde instructrice rijden. Punt 1 rijden zij met de al besproken 'oortjes', dus ik hoor niet wat ze gaan doen. Punt 2 staat die instructrice op de hoefslag, net naast de hoefslag of op een ander heel rare plek waar ze in de weg staat. En punt 3 houdt de instructrice totáál geen rekening met anderen. Ze laat haar lesklanten zo oefeningen uitvoeren waardoor ze kats tegen anderen oprijden. Het is nu zo ver dat ik op dinsdag niet meer rij als het even kan, want dan is er dus les als ik op stal ben. Ik weet ook niet wat ik ertegen moet doen, ik volg de voorrangsregels maar als een ander zich daar totaal niet aan houdt...

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:32

Mijn "favoriet": wij hadden een aso die op de binnenhoefslag ging galopperen.

Dwz: 'swinters reden we met een stuk of zes combinaties in de 20x40 bak. Ik stapte keurig op de binnenhoefslag, kan de rest draven en galopperen op de hoefslag.

Goed, ik wil best ruimte geven aan wie galoppeert, dus koos ik op gegeven moment maar voor stap op de hoefslag - daar had dezelfde madame commentaar op. -:(-

(We hebben ook iemand op stal die als ze met kinderen in de bak rijdt afspreekt: "doen jullie maar rijden op de hoefslag, ik rijd op de binnenhoefslag", dat gaat prima. )

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:37

Ach je maakt dingen mee: Ik was mijn mijn toe jonge pony voorhet eerst een lange zijde schouder voor aan het rijden. Dat is nog niet zo stabiel. Amazone komt mij achterop rijden (zij paard, ik pony van 1.50) Draaft ze tussen mij en het schot langs, ze wurmt zich er echt tussen!
Ik; oeps, je rijd me bijna van de sokken.
Zij: Ja, ik vind dat je je wending veeeeelste lang voorbereid, dus ik dacht, ik ga er maar langs.
-O-
WUH?

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:41

Janneke2 schreef:
Mijn "favoriet": wij hadden een aso die op de binnenhoefslag ging galopperen.

Dwz: 'swinters reden we met een stuk of zes combinaties in de 20x40 bak. Ik stapte keurig op de binnenhoefslag, kan de rest draven en galopperen op de hoefslag.

Goed, ik wil best ruimte geven aan wie galoppeert, dus koos ik op gegeven moment maar voor stap op de hoefslag - daar had dezelfde madame commentaar op. -:(-

(We hebben ook iemand op stal die als ze met kinderen in de bak rijdt afspreekt: "doen jullie maar rijden op de hoefslag, ik rijd op de binnenhoefslag", dat gaat prima. )


Ligt er wel aan welke situatie haha, als er iemand draaft op de buitenhoeflsag (met voorrang) en jij wil galopperen op de andere hand moet je wel op de binnenhoefslag. Dan is het de bedoeling dat er iemand naar de tweede hoefslag gaat zover ik weet

Biebz

Berichten: 5502
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:52

Nu geen frustraties meer *\o/*
9/10 keer ben ik alleen aan het rijden.
Drukste is nog tijdens de groepsles met 3 of 4 mensen.
En dan nog blijft iedereen uit mijn buurt. Ik heb een onvoorspelbaar paard wat nog wel eens opzij wil springen of ineens omdraaien.

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:06

rien10 schreef:
Ach je maakt dingen mee: Ik was mijn mijn toe jonge pony voorhet eerst een lange zijde schouder voor aan het rijden. Dat is nog niet zo stabiel. Amazone komt mij achterop rijden (zij paard, ik pony van 1.50) Draaft ze tussen mij en het schot langs, ze wurmt zich er echt tussen!
Ik; oeps, je rijd me bijna van de sokken.
Zij: Ja, ik vind dat je je wending veeeeelste lang voorbereid, dus ik dacht, ik ga er maar langs.
-O-
WUH?


Whut xD Je gaat me toch hopelijk niet vertellen dat dit een volwassene is :') ik kan begrijpen dat kinderen de rijbaan regels soms niet geheel begrijpen, maar volwassenen horen het toch wel te snappen. Als je het nou per ongeluk doet, maar bewust via het schot inhalen?

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:28

Ik hoor hier toch heel veel mensen die zich ergeren aan mensen die les krijgen. Hier is het gewoon de regel dat degene die les krijgt voorrang heeft. Of ze nou met oortjes rijden of niet, het is toch niet zo moeilijk om er even omheen te gaan of op het andere gedeelte van de bak te rijden als ze bepaalde oefeningen doen?

Waar ik slecht tegen kan zijn mensen die dan recht op je af gereden komen wanneer je linksom rijdt, dan op het laatste moment zwaar zuchtend net een stukje van de hoefslag afwijken en je dan net genoeg ruimte geven om door te rijden. Hoe moeilijk is het om me niet half van de sokken te rijden? Als je linksom rijdt heb je voorrang, tenzij les of zijgangen.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:33

Al wie zich in de baan wilt wagen, dient dit vooraf beleefd te vragen.
Wie zijgang rijd heeft vrije baan, wie stapt moet van de hoefslag gaan.
Wie links rijd heeft de meeste praats, wie rechts rijd maakt voor de ander plaats.
Rijd veel, praat weinig, tot besluit.
Kom tijdig, ga optijd eruit!

Ken m uit mn hoofd, erger me ook geel en groen aan mensen die zich er niet aan houden

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:39

Maanlicht schreef:
Ik hoor hier toch heel veel mensen die zich ergeren aan mensen die les krijgen. Hier is het gewoon de regel dat degene die les krijgt voorrang heeft. Of ze nou met oortjes rijden of niet, het is toch niet zo moeilijk om er even omheen te gaan of op het andere gedeelte van de bak te rijden als ze bepaalde oefeningen doen?

Waar ik slecht tegen kan zijn mensen die dan recht op je af gereden komen wanneer je linksom rijdt, dan op het laatste moment zwaar zuchtend net een stukje van de hoefslag afwijken en je dan net genoeg ruimte geven om door te rijden. Hoe moeilijk is het om me niet half van de sokken te rijden? Als je linksom rijdt heb je voorrang, tenzij les of zijgangen.


Nou precies. Voelde me al een beetje beschuldigd terwijl ik als hardhorende gewoon ook wil lessen. :')
Ik let altijd gewoon op mensen, al helemaal mensen op jonge of moeilijke paarden en mensen die lessen.
Je kan met autorijden toch ook op meerdere dingen letten? :=

Wel vind ik het vervelend als mensen zo erg op je letten dat ze je voorrang geven op de verkeerde hand etc want dan weet ik ook niet wat ik moet doen.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:41

@Maanlicht: dat ligt er helemaal aan hoe de instructeur en de ruiter het doen tijdens de les.
Als de instructeur moedwillig op mederuiters 'mikt' ga ik niet aan de kant hoor, oefening of niet.

Als ik les geef, zeg ik altijd "dan gaan we zo die-en-die oefening inzetten... KIJK eerst of er ruimte is.." Ik vind dat niet meer dan normaal..

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 17:22

Nee, uiteraard Cer. Maar voor mijn gevoel is dat gewoon common sense.
Je hoeft niet midden in je oefening opeens op de noodrem omdat de lesser een oefening moet doen. Houd daar zelf ook rekening mee als ik les heb, niet mensen in de weg rijden.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 17:39

Ik irriteer me wel maar uit het nooit.
Ik uit het pas als ik te vaak voor mijnF.likker gereden ben door iemand. Dan stap ik af en vertel ik het aan de gene en ga uit stappen

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 18:11

rien10 schreef:
Ach je maakt dingen mee: Ik was mijn mijn toe jonge pony voorhet eerst een lange zijde schouder voor aan het rijden. Dat is nog niet zo stabiel. Amazone komt mij achterop rijden (zij paard, ik pony van 1.50) Draaft ze tussen mij en het schot langs, ze wurmt zich er echt tussen!
Ik; oeps, je rijd me bijna van de sokken.
Zij: Ja, ik vind dat je je wending veeeeelste lang voorbereid, dus ik dacht, ik ga er maar langs.
-O-
WUH?


Oh hier zou ik echt not amused mee zijn :=

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 16:52

Bij een hoog opgeleid paard vind ik niemand in de weg rijden, dan rij je overal makkelijk langs en wijkend opzij. Dan let ik ook niet zo op anderen.
Bij een jong paard vind ik het toch een stuk moeilijker om overal omheen te gaan en zeker in galop. Dan let ik ook meer op anderen.
Gelukkig op huidige stal bijna altijd de bak voor mijzelf.

Ik vind het trouwens prettiger als er op de hoefslag gestapt wordt ik ga er liever omheen dan tussendoor.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:59

Ik rijd vaak juist liever op de binnen hoefslag omdat ik op wedstrijd al een paar keer langs iemand gezeten heb die op exact hetzelfde tempo langs me galoppeerde (haar paard was sloom of die van mij is vlot, geen ide maar ze flikte het) en ik kreeg verdorie geen figuur meer in gezet. :roll: En elke keer als ik wilde terug nemen of juist wat voorwaarts wilde rijden. Deed zij dat ook! :roll:

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:07

Tja meestal rijd ik altijd om iedereen heen, ik vermijd dus ook drukke uren. Niemand houd zich aan bakregels en dat is some bloed irritant. Ik snap best dat op een jong paard nog niet een fantastisch stuur zit, of rem maar een beetje meedenken wordt gewaardeerd.

Maargoed ik weet wel dat mijn Friese tank vanuit galop binnen een pas kan stilstaan, heb al wel vaker dan eens aan de noodrem moeten trekken.

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:41

Op wedstrijd een kleine losrijbak en dat mensen dan midden in de bak gaan staan om iemand aanwijzingen te geven zo irritant

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 22:58

Ik kende die regeltjes helemaal niet! Fijn dat ik ze nu ken :D
Nuja ik rijd ook nog niet zolang op privéstallen en heb al wel een keertje gehad dat iemand er iets van zei.
De regel bij ons is in principe dat de persoon die zich op het uurrooster heeft ingeschreven, de bak voor zich heeft maar het gebeurt sowieso zelden dat er meerdere personen binnen willen rijden.
Als ik al aan het rijden ben en er komt dan net iemand aan die op het rooster staat vraag ik gewoon of het stoort en zeg ik dat ik gerust naar buiten wil gaan als dat makkelijker is. Wanneer ik mag blijven geef ik hen altijd voorrang, ook als daardoor een figuur mislukt.

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 19:10

Als je zijwaarts gaat heb je toch voorrang of heb ik dat verkeerd?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 19:15

Zijgangen hebben voorrang.. Maar dat weten velen niet, dus ik hou er altijd rekenign mee dat men dat niet weet...
Vaak wordt ook gewoon 1 hand voorrang gedaan zonder dat er iets wordt gezegd over snellere gangen, maakt het ook wel eens verwarrend.

Grootste ergenis.. Op wedstrijd gaan waar mensen de bakeregels echt niet kennen (omdat ze altijd in Eigen bak rijden en nooit op wedstrijd gaan) en ja, dat bestaat... Vooral als je keer niet KNHS start, dan wordt je echt gek.

Buuk
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 19:28

Ja heerlijk dit! Ik heb ooit een keer een conflict gehad terwijl we met tweeen in een loei van een buitenbaan waren...ding is geloof ik 30x80... een berg ruimte in elk geval. Ik ben linksom aan het uitstappen, en de andere ruiter die rechtsom reed zet een volte in..ik liep idd op de hoefslag...stap..linksom...alleen wat ik voor een volte aanzag, was bedoeld als schouder binnenwaarts ....eer ik mijn teugels had opgepakt om hem naar binnen te bonjouren was madamme er al... reed me echt volledig raak...om vervolgens als een viswijf tekeer te gaan...
Ik kon nog geen sorry zeggen, of ze ging echt volledig los. Dan kun je wat mij betreft het heen en weer krijgen. Je paard met alle touwen die je in je kast hebt optuigen, 4cm sporen dragen met grove tandwielen, rijden als een krant, maar denken dat je Anky bent...wil je dan echt beweren dat je me niet had kunnen ontwijken?? Omdat zij voorrang had, mij en mijn paard ( ik had echt een serieus dikke knie) maar gewoon raak rijden?? Krijg je van mij geen goedendag meer. Wegwezen!
Iedereen kan wel eens een fout maken, kijk waar je rijdt..en geef elkaar wat ruimte. Ben nu inmiddels paar jaar verder met mijn paard, ik weet dat ik met twee passen aan de kant ben, en wie er ook voorrang heeft...mij maakt het niet heel erg uit, even situatie proberen te lezen, en handig oplossen. op wedstrijden heb ik maar een keer een doordouwer gehad, prima joh, als je paard op de baan plakt..wat je wil, ik kan wel om me heenkijken en mijn paard sturen waar ik wil. Rest kijkt altijd wel, maken wel eens een foutje, maar met een sorry en een glimlach is het weer goed.

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 20:07

Ik heb volgende week mijn eerste wedstrijd weer na 20 jaar eruit geweest te zijn kan zijn dat ik door de zenuwen en te veel met paard bezig te zijn ook een keer in de weg rij kan gebeuren toch hoop van niet en hoop dat ik niet zo iemand tegen kom als het verhaal hier boven

Buuk
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-08-15

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 20:16

Nee hoor yfkelover, mijn ervaring leert dat je de " nieuwe, nerveuze" ruiters er echt zo uitpikt, en die hou je wat in de gaten, en geef je wat ruimte. De meeste ruiters letten wel op, en je ziet heel snel of het de wedstrijd zenuwen zijn, of gewoon pure drammerij...ik rijd net L ..dus ervaring is wat beperkt, maar zover altijd leuke wedstrijden gehad. ( de dame die me moedwillig raak reed, was thuis..eigen volk zeg maar, compleet te debiel voor woorden...) Geniet lekker van je wedstrijd, en succes alvast

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 20:18

yfkelover schreef:
Ik heb volgende week mijn eerste wedstrijd weer na 20 jaar eruit geweest te zijn kan zijn dat ik door de zenuwen en te veel met paard bezig te zijn ook een keer in de weg rij kan gebeuren toch hoop van niet en hoop dat ik niet zo iemand tegen kom als het verhaal hier boven


Een ruiter die wat zwerft is niet erg, prima te handelen, snappen meesten ook wel, maar heb je er zo 5 in de baan, dan wordt het lastig.
En ik bots ook nog wel eens met iemand hoor, zit soort magie op, hoe minder mensen in de bak, des te groter de kans dat je die precies tegen komt :D Heb je wel eens, meestal ook helemaal niet erg.
Het wordt voor mij pas ergelijk als iemand bewust je voor je voeten rijdt of als het bak vol met wegpiraten is.

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:01

gelukkig heb ik een grote los rijbak en ervan genieten ga ik zeker doen