Bakregels irritaties

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lovas
Berichten: 212
Geregistreerd: 22-11-15

Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 16:06

De bak regels, de meeste kennen ze wel en houden zich er ook aan.
Maar wat als je met 1 of meerdere mensen in een bak rijd die zich er niet aan houden?

Mij levert het veel irritaties op persoonlijk..
Laatst bijvoorbeeld; ik was op de linkerhand aan het draven en iemand was op dezelfde hand steeds stilstaan aan het oefenen. Hoe moeilijk is het dat even in het midden of naast de hoefslag te doen? Diegene deed dat ook echt 3 meter voor mij terwijl diegene wist dat ik aan het draven was. Dus ik afremmen en zo ging het een paar keer door..

altijd als ik met meerdere mensen rijd zorg ik dat ik stap naast de hoefslag, ik om iemand die links om rijd heen ga, ik zijgangen voor laat gaan etc. Maar ik heb zovaak dat mensen op de hoefslag gaan stappen of je bijna aanrijden als jij voorang hebt.

Maar ook een keer reed ik volgens iemand te dicht langs diegene en die vertelde dat niet op de aardigste manier. tuurlijk wil ik mij aanpassen maar je kan het ook normaal zeggen. Later reed diegene steeds op de hoefslag als ik draafde of galopeerde en zij stapte.. Die denken alleen aan zichzelf imo. ik heb wel is dat meisjes van een jaar of 12 een foutje maken en sorry zeggen en dan zeg ik gewoon aardig: geeft niks joh! Tuurlijk geen probleem!

Ik heb zelf ook wel eens gehad dat mijn paard in een gallop schoot en tegen een ander paard aan knalde of iets. Zulke dingen gebeuren soms perongeluk.

Wat doen jullie als dit bij jou gebeurd, negeer je het of zeg je er iets van? Ik vind dat altijd een beetje lastig, probeer me er niets van aan te trekken maar soms.. Of herken je dit helemaal niet?

Het is echt niet altijd zo, zijn vaak ook hele aardige mensen. :j

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 16:09

Het is lastig, ik spreek mensen er wel op aan door te vragen of ze de regels wel kennen en is dat niet zo dan leg ik het uit, zij ergeren zich namelijk ook.
Elkaar de linker hand kunnen geven
Snel gaat voor langzaam
Zijgangen gaan voor rechtuit

schirocco24

Berichten: 688
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 16:09

Afbeelding

Deze bij de bak hangen :D

maj0

Berichten: 6589
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 16:09

Ik maak me daar echt niet druk om.je weet datt die gene gaat halthouden dan rijd je er toch om heen. En zo de rest ook

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 16:11

Als ze te dicht komen maakt het paard waarmee ik het meest mee tussen andere paarden rijd dat zelf duidelijk.
Wb de rest; als het echt regelmatig voor komt (dat het geen ongelukjes meer zijn) dan zeg ik er wel fatsoenlijk en beleeft wat van. :)

Maj0 jij kan misschien gedachten lezen maar ik niet. Als ze hem ineens stilzetten voor me zeg ik daar wel wat van. Net zoals 'm zonder kijken in z'n achteruit zetten.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:26

Ik snap dat je dat vervelend vindt, je kunt er dus iets van zeggen maar wat je ook kunt doen is niet op de hoefslag gaan rijden maar dwars door de bak :j Ik ben westernruiter, ik gebruik de hoefslag eigenlijk nooit.
Ik rij kriskras door de bak en ontwijk iedereen. Is heel goed voor je stuurmanskunst en wendbaarheid van je paard :j Dus je kunt je ergernis ook omzetten in een oefening.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:27

Dwars door de bak kom je ze ook wel tegen hoor, ook dan zijn de voorrangsregels gewoon van tel. Je hebt er tussen zitten die het er om lijken te doen.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:38

Ik denk dat je er op een beleefde, vriendelijke manier best iets van kunt zeggen. Er zijn mensen die de bakregels misschien niet goed kennen of zich er helemaal niet van bewust zijn dat ze jou in de weg zitten. Jij gaat je dan alleen maar irriteren terwijl zij het misschien uit onwetendheid doen.

Met praten valt veel op te lossen. :)

lindalacht

Berichten: 102
Geregistreerd: 01-05-16

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:50

Gewoon in gesprek gaan, nemen dat je iets niet had zien aankomen of bivoorbeeld vragen hoe het ook al weer zat met de bakregels, beetje doen alsof je hun om raad vraagt. Dan schiet men niet in de weerstand en kun je er samen uit komen.....( leugentje om bestwil kan geen kwaad toch in deze...?)

DinaxUllie

Berichten: 671
Geregistreerd: 08-10-08
Woonplaats: waar jij niet bent

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 05:33

Mij valt op dat er veel verschillende regels zijn.
Zo heb ik altijd geleerd dat linksom voorrang heeft, tenzij rechtsom zijgangen of in een snellere gang rijd.

En meestal wordt ik voor mijn sokken gereden..

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 16:46

Een snellere gang is ook veel te vaag. Iemand kan in draf veel sneller gaan dan in galop.

Ik maak mij er niet meer druk om. Ze wachten met binnenkomen en dat vind ik al heel wat. Maar verder rijd ik gewoon mijn rondje en als ze weer eens op de hoefslag stappen slalom ik er gewoon om heen. Zelf stap ik gewoon op de tweede of derde hoefslag.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 16:55

Zijn de regels wel goed bekend op stal?
Zo'n bord weg hangen lijkt me niet verkeerd.

Zelf heb ik er geen last van heb de bak meestal voor mij alleen en anders hooguit met 1 andere.
Moet eerlijk zeggen dat het voor mij ook wel erg wennen zou zijn als ik nu met 4 mensen in een bak zou moeten rijden.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 17:02

Als het 'druk' is en ik kan niet wachten dan stel ik mij in op een rondje sturen en bizarre figuren rijden 'slalom voor gevorderden' noem ik dat dan. En soms lukt dat dan heel goed en soms geef ik het serieus rijden maar gewoon op. Maar ik train niet voor wedstrijden ofzo, dus misschien is het dan makkelijker om je doelen voor de dag bij te stellen, kan ik me zo indenken.
Vaak rijd ik met een vriendin en zelfs met z'n tweeën kunnen we elkaar in de weg rijden, haar paard is soms niet zo lekker stuurbaar, dus hoe ik dan ook mijn best doe uit haar buurt te blijven ineens kom ik haar dan toch weer tegen. Meestal maken we er maar een geintje van.
Ook met anderen trouwens, al denk ik van binnen ook weleens wat anders. Maar mijn instructeur zei het heel mooi toen ze me eens onaardig hoorde doen tegen iemand ie me bijna van mijn sokken reed. 'Ook jij bent niet zonder fouten en als jij vindt dat je wél zo knap kunt sturen, dan stuur jíj er dus maar omheen.'

purny

Berichten: 27488
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 17:02

Paar weken geleden nog. We waren in de les aan het galopperen en naast mij galoppeerde iemand anders. Opeens schiet mijn paard van de hoefslag af en vervolgens kreeg ik te horen van haar dat ik fout zat. Terwijl zij ook fout zat want ze had niet naast de hoefslag mogen galopperen.

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 17:09

Wij geven op stal over het algemeen aan wat we gaan oefenen. Zo heb ik voor achterwaarts de bakrand nodig, zodat hij wat steun heeft. Ik ben op een manege ook een paar keer van mijn sokken gereden, ik dacht eerst dat ik fout was maar toen ik er over na ging denken bleek dat ik goed zat.

Wat ik zou doen als iemand niet oplet en dus bijv. direct in zijn achteruit zet is even aangeven of ze voortaan eerst achterom kunnen kijken of de baan vrij is.

Verder zou ik liever hebben dat ze op de hoefslag stappen en dat ik moet uitwijken in de galop dan dat ze niet genoeg ruimte over laten en ik verder moet uitwijken omdat het anders niet past.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 17:11

nee ik erger me daar eigenlijk nooit aan (ben westernruiter en die hebben toch al minder met bakregels) Ik kijk voor me, als iemand stopt kan ik er nog ruim omheen en zo niet reed ik er te dicht op. Rijdt iemand te langzaam kan ik eromheen. Dat soort dingen, nee kan met iedereen rekening houden zonder problemen. Enige probleem wat dressuur ruiters nog wel eens met mij hebben is dat ze geen idee hebben welke kant ik nu weer uit ga. Dan zeg ik gewoon doe jij je ding en ik rij wel om je heen, komt ook goed.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 17:16

Dressuur ken ik de normale gebruiken ook, gaat binnen ons vaste groepje ook wel eens mis. Maar sorry is meer als genoeg gelukkig. Sneller is bij mij gewoon een gang hoger. Moet je niet moeilijker maken dan het is.

Bij springen is het normaal dat iedereen op de hoefslag loopt en degene die rijden op de binnenhoefslag/hinderissen. Wanneer je dan bij elkaar komt bij de hindernis die gesprongen moet worden maken degene in stap gewoon plaats voor een goede rijlijn.

Lazypony

Berichten: 517
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 17:18

Ik erger mij er niet echt aan maar rijd liever wel echt alleen in de bak, ik weet de regels wel maar ik kan niet goed beslissen of ik nou stop, snel doorrijd, afsnij of een bocht maak. |o

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 17:20

Ik heb er vooral mee te maken bij het inrijden op wedstrijd. Vreemd genoeg heb ik bijna het vaakst een net-niet botsing wanneer ik de hoefslag vrij hou voor iemand volgens de regels := Ben ik aan het rijden en er nadert iemand in een snellere gang, dan ga ik automatisch naar de binnenhoefslag. Zal je zien dat ze ondanks alle ruimte toch nog vlak voor/achter je gaan uitwijken om je langs binnen te passeren. Intussen weet ik dat, komt ontzettend vaak voor en nu zorg ik gewoon dat ze me aan beide kanten voorbij kunnen.
Tegelijk hou ik er dus ook rekening mee, als ik op linkerhand draaf en iemand anders komt me op rechterhand tegemoet, dat ik misschien alsnog moet uitwijken...

Waar ik me wel ontzettend aan kan storen, is dat mensen in de weg rijden tijdens een figuur. Wil ik een middendraf op de diagonaal rijden, dan hindert het ontzettend als ze plots afwenden op de middellijn en pal voor je op X gaan halthouden. Of ik wil overgangen naar galop oefenen, gaan ze in de wendingen plots halthouden.
Maar het meest hatelijke is mensen die naar de grond kijken en en die je dus constant moet ontwijken, mensen wiens paarden slaan maar zelf op ieder ander gaan plakken of mensen die je zo krap passeren dat je een pak rammel krijgt van de zweep...

lynnkus

Berichten: 38
Geregistreerd: 16-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 17:22

ik snap helemaal wat je bedoelt ,
maar ik heb dit ook gedaan omdat ik toen geen idee van de bak regels had we hadden ons paard eerst bij een huis staan.
je kan overleggen met de manege eigenaar of je een briefje met de regels er op mag hangen .
en anders kan je ze de bak regels uit leggen en als ze het dan blijven herhalen kan je er ( *\o/* :j :j :j vriendelijk) iets van zeggen

Laurapalmer

Berichten: 527
Geregistreerd: 26-11-14

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 17:31

Ik stoor me er niet aan.rij liever als het wat rustiger is maar helaas heb je dat niet altijd voor het uitkiezen...

Lovas
Berichten: 212
Geregistreerd: 22-11-15

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 17:57

Ik sta op een pension stal met eigenlijk alleen maar volwassenen, ik denk niet dat een briefje gelezen gaat worden :D
net zoals iemand al noemde, vaak is het zo snel dat je maar een seconde hebt om een keuze te maken met: wat ga ik doen? En vaak is dat automatisch een ruk aan de teugels of zoiets. En 1 van mijn mijn paarden word daar best wel paniekerig van. Half jaar geleden begon hij bij zulke situaties te steigeren, nu galopeerd hij dan gewoon aan een stuk even door als hij schrikt. Maar het is dan best vervelend als iemand je bijna aanrijd of gaat stilstaan vanuit draf of iets en ik rijd daar achter.
Ik blijf altijd rustig met sturen en alles maar als iemand ineens afremd of je aan rijd dan moet je wel snel een reactie geven en dat gaat ook soort van automatisch. En mijn volbloedje reageert daar vaak wat veller op. Mijn andere paard is daarin tegen echt heel fijn, probeert wel eens achter andere paarden aan te rennen omdat ze dan eigenweis word en tegen mijn stuur hulp in gaat en rijden wij wel is bijna iemand aan. Maar eigenlijk gebeurt dat zelden en heb ik nooit bak regel irritaties met haar :)

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 18:03

Tja, ik reed op de voorrangskant en toen kwam er iemand van de andere kant die blijkbaar even in de war was, want we zijn tegen elkaar op gegaloppeerd :+
Of een persoon die om 1 of andere duistere reden een hekel aan mij had en weigerde opzij te gaan voor mij (ook zo'n voorrangskwestie).
En heel leuk mensen die gewoon de bakdeur openzwaaien zonder uit te kijken. Zulke dingen hou je denk ik altijd wel

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:37

ik rijd altijd heel bewust weg van andere mensen en zoek zo mijn Eigen ruimte op. meestal is goed uitkijken van beide partijen genoeg om niet in de problemen te komen. ookal heb jij voorrrang of de ander.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Bakregels irritaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:40

Huhhuhuh hou op :') Toen we nog bij de binnenbak verder op reden, had ik er ook altijd problemen :') Een ding die me altijd bij zou blijven is dat ik echt in het midden van de bak uitstapte, dan had mevrouw met haar paard alle ruimte op de hoefslag en binnen hoefslag. Rijd ze tegen mijn knie aan, die klapte dubbel en mevrouw zei niks en reed gewoon door. Mijn knie is echt een periode blauw geweest en ik kon er met moeite op staan.