Is rijden wreed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:00

magda_90 schreef:
Wat er ook aan bronnen aangedragen wordt, jij veegt toch alles van tafel. En daarmee verwijs ik ook naar eerdere discussies. Ik kan nu weer van alles aanhalen, maar zin heeft dat toch niet...

Iig, bekend met kissing spines? Oorzaak? Hoe dat met de juiste manier van rijden/longeren kunt stabiliseren en pijn verlichten? Zie daar wederom de (on)zin van goed rijden.
En ach, dit is maar één schamel voorbeeld.

Nu zou ik van jou nog steeds bronnen willen zien hoe een paard in jouw opinie duurzaam een ruiter kan dragen.


Neen, ik was nog niet bekend met kissing spikes.
Mijn medische kennis bij paarden bevat slechts de basis.
Bedankt om dat onder de aandacht te brengen.
En je hebt gelijk. Ik veeg makkelijk dingen van tafel, zeker als ze me niet logisch lijken. Misschien omdat ik in mijn leven al van veel dingen ben te weten gekomen dat ze aanvaard worden maar niet kloppen.

Zo hoor ik vaak dat het paard op de achterhand moet dragen, wat ik raar vind aangezien zowat alle dieren die hun hoofd en nek als evenwicht orgaan gebruiken, op hun voorhand dragen en alle dieren die hun staart als evenwicht orgaan gebruiken, op hun achterhand.

En paard draagt dus van nature het meeste gewicht op hun voorhand. Waarom werken we dan dat ze op hun achterhand gaan dragen? Dat ze gaan stuwen vanuit hun achterhand, begrijp ik, maar dragen dat volg ik niet.
Iemand die daar meer uitleg over kan geven?

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:05

Van nature draagt een paard 3/5 van het gewicht idd op de voorhand. Juist omdat wij er ook nog op zitten en de achterhand qua 'scharnierpunten' meer gewicht kan dragen, willen we dat ze achter meer gaan dragen om kans op vroegtijdige slijtage aan voorbenen en rug te verminderen.
(Hele korte uitleg, kan nog wel x langere typen maar nu mobiel vanaf Koningsdag haha)

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:30

Alvast bedankt.
Moest je tijd hebben mag je de uitgebreide uitleg nog doorsturen (maar dan misschien via pb om dit topic niet verder te storen. Of de TS moest er niets mee inzitten natuurlijk.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:38

troi schreef:
Natuurlijk is rijden schadelijk voor het lichaam. Je belast een dier dat daar niet voor gemaakt is, paarden in de natuur krijgen geen doorgezakte ruggen immers.

Maar is het wreed, dat denk ik niet. Tenminste als je het in samenwerking met je paard doet.

Als je het echt diervriendelijk wilt doen dan 'gebruik' je je paard alleen als weideversiering. Maar wij paardeneigenaren zijn egoistisch, we willen rijden/mennen etc daar hebben een paard voor.

Tis een verdraaid dure cavia immers..



Paarden in de natuur krijgen geen kans op doorgezakte ruggen te krijgen, ze worden er niet echt oud.

Wanneer ze oud kunnen en mogen worden, krijgen ze het heus wel hoor, gewoon van de ouderdom en dat heeft niets met het erop rijden te maken dat de paarden in de natuur geen doorgezakte ruggen hebben.

Kijk maar naar de gehouden paarden waar nooit op is gereden en lekker oud mocht worden.

Het ligt eraan of ze met een zwakke rug geboren is en in combinatie met te vroeg, te zware persoon en of verkeerd gereden.....kan aan alles liggen dat ze vroeg doorgezakte ruggen hebben.

Er wordt immers ook gefokt met de dieren die niet geheel gezond zijn en of correct zijn, helaas.

In de natuur is dat toch anders, de sterkste overleven en blijven over.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:06

jensvl schreef:
Alvast bedankt.
Moest je tijd hebben mag je de uitgebreide uitleg nog doorsturen (maar dan misschien via pb om dit topic niet verder te storen. Of de TS moest er niets mee inzitten natuurlijk.


Zoek de oudere topics even op waarin je exact dezelfde vraag hebt gesteld en diverse bronnen voor teruggekregen hebt, waarin dit is uitgelegd.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:12

Qimm schreef:
probeer zelf ook even na te denken en niet alleen een filmpje als waarheid nemen


Inderdaad...........

En 'ik wist al dat rijden met bit schadelijk is'; ehm hoezo? Graag een deugdelijke onderbouwing?
Dus grofweg 3/4 van bokt en paardensportend nederland is schadelijk bezig als ze hun paard met bit rijden? Goh......

Ik zal mijn Welshmerrie maar niet bitloos voor de wagen knuppen; denk dat dát pas veel schade zal veroorzaken. Niet eens zozeer aan de pony maar wel aan mij, mijn wagen en mede-weggebruikers!

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 18:14

De meeste van onze huidige huisdierpaarden zijn zo doorgefokt dat ze zowel lichamelijk als geestelijk niet meer zelfstandig in de natuur kunnen overleven, en zijn ook geselecteerd op rijtypische eigenschappen.Ze zijn al vele duizenden jaren lang onze geliefde rijdieren, ik vind het een soort symbiose.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:04

JoyCiej007 schreef:
Qimm schreef:
probeer zelf ook even na te denken en niet alleen een filmpje als waarheid nemen


Inderdaad...........

En 'ik wist al dat rijden met bit schadelijk is'; ehm hoezo? Graag een deugdelijke onderbouwing?
Dus grofweg 3/4 van bokt en paardensportend nederland is schadelijk bezig als ze hun paard met bit rijden? Goh......

Ik zal mijn Welshmerrie maar niet bitloos voor de wagen knuppen; denk dat dát pas veel schade zal veroorzaken. Niet eens zozeer aan de pony maar wel aan mij, mijn wagen en mede-weggebruikers!


Een onderbouwing kan zijn: druk is gelijk aan kracht op oppervlakte. De oppervlakte waar het bit contact maakt met de mond is onder het algemeen kleiner dan bij een bitloze optoming. Je kan dus (als we hefboomsystemen weglaten) zeggen dat je voor een zelfde druk, bij het rijden met bit minder kracht moet zetten. Of je komt eerder aan de pijngrens bij eenzelfde kracht.
Dus je kan een paard sneller pijn doen met bit. Dat wil niet zeggen dat bitloos sowieso pijnloos is. Ook bij heel wat bitloze optomingen kan je een paard heel snel pijn doen. Bij het bit hangt het af of het bit passend is en niet te scherp inwerkt (en nog wel enkele factoren). Bij bitloos hangt het er van af of er een hefboom gebruikt wordt en hoe en waar het in werkt.

Kort samengevat, in mijn ogen is het risico op het veroorzaken van pijn groter bij gebruik van een bit, maar de juiste optoming en de ruiterhand zijn de belangrijkste gegevens.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:45


Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:48

Wanneer je correct rijd is het niet wreed.

Je hebt ook 'ruiters' die zagen, kijk, dat is wel wreed.
Of springruiters die express de balken omhoog doen wanneer het dier springt, zodat het daarna nog hoger springt, dat is ook wreed.

Maar wanneer iemand zijn of haar paard in balans en met het juiste contact, de juiste instelling en met passie en liefde voor zijn of haar dier rijd, dan vind ik dat niet wreed.

Daarna ook antwoord op je andere vraag.
Nee met bit rijden is niet slecht, mits deze correct wordt gebruikt.
Laatst bijgewerkt door Esaqar op 28-04-16 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:49

JoyCiej007 schreef:
Qimm schreef:
probeer zelf ook even na te denken en niet alleen een filmpje als waarheid nemen


Inderdaad...........

En 'ik wist al dat rijden met bit schadelijk is'; ehm hoezo? Graag een deugdelijke onderbouwing?
Dus grofweg 3/4 van bokt en paardensportend nederland is schadelijk bezig als ze hun paard met bit rijden? Goh......

Ik zal mijn Welshmerrie maar niet bitloos voor de wagen knuppen; denk dat dát pas veel schade zal veroorzaken. Niet eens zozeer aan de pony maar wel aan mij, mijn wagen en mede-weggebruikers!


Waarom? Elk paard kan je zonder bit sturen. Een bit is ook geen rem. Als je je bit zo wel gebruikt, is dat behoorlijk pijnlijk. Voor je paard.
Vriendelijk rijden doe je zonder bit, zonder hoefijzers en met oog voor de atletische ontwikkeling van je paard. Ook voor de wagen.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:51

de bit of zonder bit discussie is of topic lijkt me..... maar ben het met je eens @Jetta, het bit is geen rem maar een verbinding met de mond voor communicatie. remmen doe je met je zit.

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:58

DarkoFoitzik schreef:
de bit of zonder bit discussie is of topic lijkt me..... maar ben het met je eens @Jetta, het bit is geen rem maar een verbinding met de mond voor communicatie. remmen doe je met je zit.


Remmen met je zit gaat ook echt als je er achter zit :+

Ben het met jullie eens hoor verder, maar als mijn pony bij een overgang denkt "Oh ik draaf wel lekker" en niet meer naar mijn stem luister ga ik toch echt niet zitten wachten totdat ik word aangereden. Maar dan ben ik nog steeds geen slecht paardenmishandelend mens. Zoals bij zoveel dingen kunnen je niet simpel zwart wit stellen of iets wreed is.

(en ja, ik ben ermee aan het werk en probeer hem beter aan mijn stemphulpen te krijgen, maar dat kan ik ook niet binnen een weekje)
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 28-04-16 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:01

Elk dier moeten werken om te kunnen leven en overleven. Bij paarden ook. Of wel of niet wreed is hangt van de eigenaar af en hoe die er mee omgaat.

Tinklinger

Berichten: 209
Geregistreerd: 07-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:02

Ik denk dat het per situatie verschilt.
Een paard is natuurlijk niet gemaakt om op te rijden noch in hokjes te worden gezet.

Maar met het juiste materiaal, ruiter en samenwerking vind ik rijden niet wreed.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:03

Ik vind heel veel mensen wreed rijden. Paard heeft 0 inbreng en moet maar precies doen wat gevraagd word, vaak de kin nog net niet op de borst.
Paarden in stal houden vind ik ook wreed, evenals het rijden met enkel gebroken bit of prikken met sporen.

Echt er wanneer men echt kijkt naar het paard als wezen en diens behoeftes kan rijden en paarden houden heel mooi zijn. We moeten dan alleen wel af van middeleeuwse principes, maar dat kan ook gewoon.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:04

Felicxa schreef:
DarkoFoitzik schreef:
de bit of zonder bit discussie is of topic lijkt me..... maar ben het met je eens @Jetta, het bit is geen rem maar een verbinding met de mond voor communicatie. remmen doe je met je zit.


Remmen met je zit gaat ook echt als je er achter zit :+

Ben het met jullie eens hoor verder, maar als mijn pony bij een overgang denkt "Oh ik draaf wel lekker" en niet meer naar mijn stem luister ga ik toch echt niet zitten wachten totdat ik word aangereden. Maar dan ben ik nog steeds geen slecht paardenmishandelend mens. Zoals bij zoveel dingen kunnen je niet simpel zwart wit stellen of iets wreed is.

(en ja, ik ben ermee aan het werk en probeer hem beter aan mijn stemphulpen te krijgen, maar dat kan ik ook niet binnen een weekje)


wahahaha dat gaat natuurlijk over rijden niet Mennen. tuurlijk gebruik je bij Mennen dan het bit in die dergelijke situaties. eerst sten dan een mechanische hulp. idem met uitrijden lijkt me.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:35

DarkoFoitzik schreef:


Leuk filmpje.
Is veelzeggend.
Ik denk wel dat de frequentie en duur waarmee gereden wordt, zeker van belang zijn bij dergelijke problemen.
Hiermee bedoel ik dat het belang van het dragen op de achterhand groter wordt als je meer of intensiever rijdt.
De vraag is natuurlijk die ieder voor zich kan stellen, of ze zo vaak willen rijden.
Het punt dat ik hierbij duidelijk wil maken is dat ik me zeker kan vinden in het filmpje en dat het volledig klopt, maar dat ik heel wat paarden ken die dit nooit geleerd hebben en toch op hogere leeftijd soepel kunnen rijden en nooit lichamelijke klachten hebben vertoond.
Het verschil is dat deze paarden vaak gestart zijn tussen 4 en 7 jaar oud en niet veel wedstrijden hebben gereden en dus ook niet in verhouding intensief gereden.
Maar nogmaals de verzekering dat ik wel denk dat als er intensiever gereden wordt, dat het paard leren zich juist te dragen van uitermate groot belang is om lichamelijke klachten te voorkomen.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:47

het mooie van het filmpje is dat het laat zien dat het een lichamelijke staat is. het paard leert zich bewegen et ene ruiter gewicht. door het versterken van die houding (onspannen rug en aangespannen buik) kan het paard die steeds langer volhouden. met als gevolg dat het paard de ruiter makkelijker en langer kan dragen met zo min mogelijke negatieve effecten op het gestel en zijn psyche a.k.a dressuur.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 02:11

Ik weet niet of je kan zeggen dat rijden 'per definitie' wreed is, het kan wreed zijn, hoeft natuurlijk niet. Het is maar hoe je rijdt, denk dat met passend harnachement en een vriendelijke, correcte rijtechniek, het niet wreed is.

Wat betreft slijtage: vind ik wel een reële opmerking, ik denk dat een paard idd meer slijt doordat hij belast wordt, dan wanneer hij niet belast wordt. Foto's laten dat ook zien.

Ik vind persoonlijk het argument: 'ik moet ook werken en vind dat ook niet leuk' wat onzinnig. Je paard kost je niets meer als hij niet werkt, en buiten dat verdient een paard überhaupt geen geld, jij verdient geld om je paard te kunnen onderhouden. Je rijdt omdat je dat leuk vindt, niets mis mee, maar het lijkt me geen verplichting voor je paard om zichzelf in zijn levensonderhoud te voorzien :)

Dat wil niet zeggen dat er iets mis is met paardrijden op zich, natuurlijk, maar je hebt de verantwoording voor een levend wezen, dus ik denk dat je wel de plicht hebt om dat op een verantwoorde manier te doen :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:55

Misschien even leren wat een grapje is?

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:44

Wauw, hoe charmant :) wat leuk dat jij dat zomaar voor mij in kunt vullen dat ik niet weet wat een grapje is, helderziende gaven? Ook fijn dat je gelijk persoonlijk wordt :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:59

Jij reageert over mijn bericht dat het onzin is.
Dan schrijf ik inderdaad dat jij mag leren wanneer iets een grap is.
Omdat het nogal erg dik er op lag.
Niks persoonlijk dus. Maar een reactie door jou reactie.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 19:16

ik schrijf over je argument (wat niet gebracht was met een smilie, en wat zeer vaak als serieus gebracht wordt) dat ik het onzin vind. Ik kan onmogelijk zien door het scherm dat het een grap is, en had ook geen enkele indicatie dat het een grap zou kunnen zijn :)
vervolgens voel jij je gerechtigd om voor mij in te vullen wat ik wel en niet weet, dat is waar ik een grens trek. Er zijn heel veel manieren om er achter te komen of ik weet wat een grap is, zonder dat voor mij in te vullen, die vrij wat respectvoller zijn. Dingen voor iemand invullen IS persoonlijk.

Je kunt ook op een andere manier aangeven dat je niet serieus bent.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 19:20

Avalanche81 schreef:
ik schrijf over je argument (wat niet gebracht was met een smilie, en wat zeer vaak als serieus gebracht wordt) dat ik het onzin vind. Ik kan onmogelijk zien door het scherm dat het een grap is, en had ook geen enkele indicatie dat het een grap zou kunnen zijn :)
vervolgens voel jij je gerechtigd om voor mij in te vullen wat ik wel en niet weet, dat is waar ik een grens trek. Er zijn heel veel manieren om er achter te komen of ik weet wat een grap is, zonder dat voor mij in te vullen, die vrij wat respectvoller zijn. Dingen voor iemand invullen IS persoonlijk.

Je kunt ook op een andere manier aangeven dat je niet serieus bent.


Dus " even zonder dollen" met een knipoog is serieus?

Okay weet ik dat ook weer dat mensen dan echt niet weten dat je het als grap bedoeld.