Is rijden wreed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:13

Ik vind het een interessante vraag om over na te denken, want ik ben er zelf eigenlijk ook nog niet uit. Ik probeer er zo eerlijk mogelijk in te zijn naar mijzelf, net als troi lijkt te doen. Want natuurlijk is paardrijden belastend voor het lichaam van het paard, en is het een onnatuurlijke belasting.

Ik weet niet of dat automatisch betekent dat elke vorm van paardrijden dan schadelijk is, hoewel ik eigenlijk denk dat (zoals doorgaans normaal is) je paard meerdere keren per week minimaal een uur per keer belasten, toch wel schade aanbrengt. De röntgenfoto's die ze hebben gemaakt bij bijna 300 op het oog gezonde paarden, laten dat toch ook wel zien. Het is niet alsof het paard pas schade aan zijn rug heeft als deze van de buitenkant af zichtbaar doorgezakt is.

Maar zou bijvoorbeeld eens in de twee weken een half uurtje stappen (met een persoon van <15% van het lichaamsgewicht van het paard) ook schade geven? Dat soort vragen houden mij dan bezig. Volgens mij is daar nog geen pasklaar antwoord op.

Wat mij wel op valt is dat veel mensen met redelijke drogredenen aankomen.
'Het paard houdt van aandacht': die kan je ook op een andere manier geven.
'Beweging is gezond' Die kan het paard ook op een andere manier dan rijden krijgen.
'De paarden willen graag werken' Buiten dat dit ook kan komen doordat het paard op een behoorlijk geestdodende manier gehouden wordt met te weinig mentale of fysieke uitdaging, komt ook dit weer terug op dat je met een paard kan werken zonder erop te gaan zitten.
'Alleen op de wei staan kan tot overgewicht en hoefbevangenheid leiden' Bij goed voerbeleid (en weide/paddockbeleid) hoeft dat natuurlijk niet zo te zijn.

Ineke2 schreef:
Als we de paarden niet als " hobby" zouden gebruiken hadden ze momenteel uitgestorven geweest.

Tja, de vraag is of ze daar in sommige gevallen zo blij mee moeten zijn :+
En of dat direct alles verantwoordt wat wij als 'hobby' met ze doen. (Dat laatste zeg jij ook niet, maar ik had het idee dat de opmerking dat wel impliceert?)

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:23

Maar die 300 geteste paarden, is daar ook van bekend wanneer ze zijn ingereden? En hoe vaak per week? Hoe lang een sessie was etc? Zijn ook allemaal dingen die van invloed zijn. In het filmpje wordt gesproken over inrijden op 2jarige leeftijd. Wat in draf en rensport idd vaak wel zo is, maar andere takken zie je toch wel dat mensen wat later beginnen (hoewel ik ook 3 eigenlijk nog te vroeg vind).

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:56

Je zult inderdaad eerst moeten weten hoe er met die paarden om is gegaan om een conclusie te kunnen trekken.

Gelukkig een boel paarden die niet zichtbaar last hebben.
Ja dat gaar dan inderdaad over zichtbaar aan de buitenkant, maar dat is bij een paard wat niet onder het zadel is ook zo.

Keek ik naar een paard wat ik eerst had, die genoot echt van rijden.
En nog sterker, die genoot echt van een wedstrijd. Dat zag je aan hem, dat voelde je aan hem.
Hij vond het heerlijk om op de voorgrond te staan.
Ja op de voorgrond staan deed hij ook op de pensionstal. Hij vroeg om alles aandacht. Nooit op een vervelende manier, maar door zijn voorkomen. Charisma.

Dus ik denk niet dat je zoiets als drogreden moet zien.

Aandacht in borstelen, nee daar vond hij niets aan.
Wandelen, nee dat ging veel te langzaam, hij had liever tempo.
Een flinke buitenrit was wel leuk.
Longeren, dat was alleen maar bokken, dan was het wel grappig vond hij :P
Dressuur deed hij braaf, maar het was geen paard om dat alleen te doen.
Springen, dat was zijn lust!! En hoe hoger, hoe meer je zijn ogen zag glinsteren.

Mijn paard wat ik nu heb, die zou met alleen een knuffel het ook wel bevallen.
Die vind rijden niet erg, maar dat is meer omdat hij dat zo ook maar gewend is.
Die zou inderdaad met andere soort aandacht ook genoeg hebben. Vooral als het aandacht in zijn mond is :P

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:53

darkadia schreef:
Maar die 300 geteste paarden, is daar ook van bekend wanneer ze zijn ingereden? En hoe vaak per week? Hoe lang een sessie was etc? Zijn ook allemaal dingen die van invloed zijn. In het filmpje wordt gesproken over inrijden op 2jarige leeftijd. Wat in draf en rensport idd vaak wel zo is, maar andere takken zie je toch wel dat mensen wat later beginnen (hoewel ik ook 3 eigenlijk nog te vroeg vind).


In amerika stappen ze er met 2 jaar op hoor. QH, TWH etc etc allemaal met 2 jaar.
Ik volg op FB een TWH fokker in de USA en hun wachten wel tot 3... hun paarden worden ook op een hele fijne manier opgefokt en later getraind.
Daar zou ik bij wijze van ongezien(van filmpje) een paard kopen.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:58

Voor het paard, als soort, is het een zegen dat ze bereden kunnen worden.
Was dit niet zo, waren ze zeer waarschijnlijk al lang uitgestorven.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:28

troi schreef:
Maar ts vraagt 2 dingen, doet het het paard schade EN is het wreed.

Het stuk in het filmpje over dat het skelet van een paard beschadigd raakt door rijden lijkt me volkomen correct eigenlijk. Paarden zijn nu eenmaal niet gemaakt om te rijden en hun ruggen slijten toch echt flink harder met een ruiter erop dan zonder (ooit wel eens een wild paard met doorgezakte rug gezien?). Onze goed doordachte trainingsmethodes, bijvoorbeeld verzamelen zodat het paard draagt met de spieren en niet met het skelet, zijn hoogstens beperking van de schade die we doen en bepaald geen oplossing.

Met onze hobby beschadigen we het lijf van onze vrienden, dat mag je best eerlijk toegeven lijkt me.

Hier wil ik graag even op in gaan omdat ik graag eens de bewijzen er van ziet. Iedereen spreekt over verzamelen en andere methodes waarbij wij het paard vertellen hoe hij ons moet dragen. Ik vraag me af of het echt aangetoond kan worden dat dit gezonder is voor het paard of dat mensen dat gewoon denken omdat iedereen het zegt.
Uiteindelijk lijkt het mij dat een paard beter weet hoe die moet lopen dan wij mensen omdat een paard het voelt. Als je het een paar keer voor doet zou het paard dit vanzelf moeten doen en geen intensieve training moeten zijn.

Even voor de duidelijkheid, en paard draagt altijd op zijn spieren, nooit op het skelet. Zoals zowat alle landdieren zijn spieren nodig om te bewegen en om een houding te behouden (de tonus in dit geval).
Dus ik ben oprecht op zoek naar de echte bewijzen. Eventueel door middel van een bron. Maar niet gewoon die of die zegt dat, maar welke bewijzen die of die heeft. Als er een bron wordt aangehaald, moet die bron zich baseren op onderzoek en bewijzen. Gewoon een uitspraak die niet wordt ondersteund door bewijzen is niet voldoende.

Dus als iemand me die kan laten zien zou ik heel blij zijn.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:59

jensvl schreef:
troi schreef:
Maar ts vraagt 2 dingen, doet het het paard schade EN is het wreed.

Het stuk in het filmpje over dat het skelet van een paard beschadigd raakt door rijden lijkt me volkomen correct eigenlijk. Paarden zijn nu eenmaal niet gemaakt om te rijden en hun ruggen slijten toch echt flink harder met een ruiter erop dan zonder (ooit wel eens een wild paard met doorgezakte rug gezien?). Onze goed doordachte trainingsmethodes, bijvoorbeeld verzamelen zodat het paard draagt met de spieren en niet met het skelet, zijn hoogstens beperking van de schade die we doen en bepaald geen oplossing.

Met onze hobby beschadigen we het lijf van onze vrienden, dat mag je best eerlijk toegeven lijkt me.

Hier wil ik graag even op in gaan omdat ik graag eens de bewijzen er van ziet. Iedereen spreekt over verzamelen en andere methodes waarbij wij het paard vertellen hoe hij ons moet dragen. Ik vraag me af of het echt aangetoond kan worden dat dit gezonder is voor het paard of dat mensen dat gewoon denken omdat iedereen het zegt.
Uiteindelijk lijkt het mij dat een paard beter weet hoe die moet lopen dan wij mensen omdat een paard het voelt. Als je het een paar keer voor doet zou het paard dit vanzelf moeten doen en geen intensieve training moeten zijn.

Even voor de duidelijkheid, en paard draagt altijd op zijn spieren, nooit op het skelet. Zoals zowat alle landdieren zijn spieren nodig om te bewegen en om een houding te behouden (de tonus in dit geval).
Dus ik ben oprecht op zoek naar de echte bewijzen. Eventueel door middel van een bron. Maar niet gewoon die of die zegt dat, maar welke bewijzen die of die heeft. Als er een bron wordt aangehaald, moet die bron zich baseren op onderzoek en bewijzen. Gewoon een uitspraak die niet wordt ondersteund door bewijzen is niet voldoende.

Dus als iemand me die kan laten zien zou ik heel blij zijn.


Dat is er niet. Zo'n studie is niet te doen. Dan moet je namelijk een paard of 100 ong 20 jaar volgen waarbij je zeker weet dat de dieren hetzelfde behandeld worden, qua stalling/voer/ruitergewicht etc, behalve de trainingsmethode. En dan na 20 jaar kijken hoe de gezondheid is. Dat zou ontzettend kostbaar zijn, ol kan me niet voorstellen dat een sponsor daar een paar miljoen in wil steken..

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:09

Dat is waar.
Zijn er dan wel goede redenaties om aan te nemen dat wij moeten vertellen hoe paarden moeten bewegen met gewicht op hun rug?

Ik vraag mij voornamelijk af of we de manier van bewegen niet beter over laten aan het paard, want in mijn opinie is dit zo omdat het paard voelt hoe die moet bewegen als paard.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:19

Wat er ook aan bronnen aangedragen wordt, jij veegt toch alles van tafel. En daarmee verwijs ik ook naar eerdere discussies. Ik kan nu weer van alles aanhalen, maar zin heeft dat toch niet...

Iig, bekend met kissing spines? Oorzaak? Hoe dat met de juiste manier van rijden/longeren kunt stabiliseren en pijn verlichten? Zie daar wederom de (on)zin van goed rijden.
En ach, dit is maar één schamel voorbeeld.

Nu zou ik van jou nog steeds bronnen willen zien hoe een paard in jouw opinie duurzaam een ruiter kan dragen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:20

Nee dat kun je beter niet aan hem over laten.

Een voorbeeld.
Mensen met zware beroepen wordt geleerd te tillen vanuit de benen ipv met de rug.
Dus niet voorovergebogen iets optillen. Maar gehurkt met rechte rug.
Dit is aangeleerd gedrag want van nature buigt een mens naar voren.
Heeft daar in eerste instantie ook geen last van en kost minder energie.

Dat doet er paard ook. Lopen in wat de minste energie kost. Het paard heeft op die manier lopen geen last dus zal het ook niet anders doen.
Tot het te laat is.
Daarom moet ook een paard geleerd worden zo te tillen dat het ook op de lange termijn vol te houden is.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:23

Okey... Ja, het levert schade op. Maar leven levert schade op.
Ook in het wild, want daar worden ze lang niet zo oud als gedomesticeerd.

Waar ik denk waar de schade zit?

Veulen wordt geboren. Prima. Niks mis mee.
Loopt een half jaar met mama op het weiland.

Nu kunnen er twee wegen ingeslagen worden:
1. Direct op een pensionstal
2. In een opfok.

Okey, we nemen even voor de leukheid een opfok.
2,5 jaar lang heerlijk buiten.
Bultje op, bultje af. Weer en winter! Super gezond!

Op de derde komen ze binnen.
Even een gemiddelde pensionstal, overdag buiten en snachts binnen.
Ineens komt het dier, in een andere omgeving. Stress, stress stress.
Moet in de nacht, alleen in een hokje staan.
Prima daar went hij wel aan. Maar de botten zijn nog niet uitgegroeid, en dat gedribbel en gewentel in een kleine ruimte, is niet goed voor het lichaam. Toch?
Na een halfjaartje, met 3,5 dus ongeveer, komt er een zadel op, en later een ruiter op.
Veel inrijdzadels passen niet. Maar dat geeft niet hij moet toch mak worden.

Dan komt er gewicht op.
Direct 60-80 kilo. Wel voor maar 10 minuten, maar dit is excl het zadel.
Hij moet in de piste lopen, korte bochten maken.

Nogsteeds staat hij de rest van de dag buiten en snachts binnen.

Met 7 jaar, loopt het sportpaard in de Z sport, ofwel dressuur ofwel springen, ofwel beide, of een andere discipline.
Nu is het paard een beetje uitgegroeid.
Maar moet wel zware oefeningen doen. In een piste, met korte bochten en rondes.
Ondertussen is hij benoemt te sportpaard en komt hooguit 6 uur per dag buiten.
Stel hij zou wat overkomen.

De rest van de dag en nacht staat hij in een stal van 3,5 bij 3,5.
Plus een training van een uur.

Mijn vraag is....

Wat doet dát met het lichaam van een paard?

Nee, niet meteen zwart wit "Je mag niks doen tot 7." Nee....!!
Even grijs denken.
Meer buiten, nog grotere stallen, gezond na denken over je eigen gewicht op een paard, en gezond na denken over de training.
Daarnaast bestaan er meer dingen dan alleen een piste.
Lekker naar buiten, km maken recht uit.

Van mij mogen ze de disciplines wel wat gaan verhogen qua leeftijd, of langere ruimtes tussen laten.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:29

Ik heb voorheen altijd sport paarden gereden.
En dat ze in de nacht op stal kwamen klopt.
Stress. Nee.
En later minder buiten. Nee ook niet.
En buitenrit. Heel vaak.

Niet te zwart wit de sport paarden neer zetten.

Dat is meer regio gebonden dan perse sport gebonden.

De recreant in de randstad die een paard ophokt. Niet weet hoe hij recht richt en daar ook geen noodzaak in ziet.
Dat geeft naar mijn idee minder schade dan dat goed gereden sport paard.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:32

Bruintje, dan ben jij een uitzondering op de regel.

En qua stress, is dat erg moeilijk aan te tonen of ze stress hebben na de opfok en op stal komen.
Voor mijn gevoel wel erg aannemelijk, als je kijkt waar ze vandaan komen en naartoe gaan.

Ook hier staan heeeeel veel recreanten te veel binnen.

En met name binnen staan, levert in mijn ogen het meeste schade op.

Nog niet eens zo zeer, dat wij er op zitten.
Dat wij iets van paarden vragen, qua houding, kan ik mezelf wel iets bij voorstellen.

Maar dit is mijn visie natuurlijk.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:34

LBLGypsyCobs schreef:
Als je nog een stap verder zou denken kom je tot de vraag 'wie zijn wij dat we dieren tot ons eigendom maken en in afgesloten weides, stallen en hokken laten wonen?'

Want hoe mooi kooi, wei, tuig etc. ook zijn, hoe veel we onze dierenarts ook betalen en hoe goed we ook met onze dieren omgaan, ze kunnen nooit echt zijn wat ze van nature zouden zijn.

Maar in hun natuurlijke omgeving maken ze ook wrede dingen mee, want er zijn altijd andere dieren die ook moeten overleven.

Ik denk dat we altijd kritisch moeten blijven naar onszelf en hoe we met dieren omgaan. Altijd moeten proberen om ze zoveel mogelijk in hun waarde te laten en ook wanneer het om veel geld gaat, toch voor het dier blijven kiezen en niet voor ons ego en onze portemonnee.

Gedomesticeerde dieren missen een stukje wat in het wild leven vergemakkelijkt. Vergelijking gaat daarmee (deels) mank.

Bewust een diersoort laten uitsterven omdat het houden ervan niet meer ethisch verantwoord geacht wordt, is net zo min ethisch als het (onbewust) laten uitsterven van een wilde diersoort. Ze zijn er, en daarmee hebben wij er een zekere verantwoordelijkheid voor. Ze vervolgens inzetten voor die doelen waarvoor de eigenschappen langdurig geselecteerd zijn is dan logisch, maar ook iets wat de gezondheid van die dieren ten goede komt. Dier dat interactie met mensen opzoekt dat ontzeggen is net zo min gezond als het ontzeggen van geschikt voedsel en huisvesting. Mentale gezondheid is net zo belangrijk als lichamelijke gezondheid.

@TS : fanatisme of dat nu van levensovertuiging of sport intensiteit is, is altijd ongezond. Zowel voor die persoon als voor de mensen waarop dit individu invloed heeft. Er zijn meerdere manieren voor vrijwel alles en DE waarheid bestaat niet. Dat niet willen/kunnen inzien is ongezond en gevaarlijk. Ook hier worden de uitwassen als het enige en ware beeld van omgaan met deze dieren getoont en dat is zoals je weet niet correct.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:36

Niets uitzondering.
Ik heb hier in de regio op meer stallen gereden.
En het fris in het kopje houden werd overal als belangrijk gezien.
Wil je dat een paard lichamelijk presteert zal het in het koppie dat als eerste moeten doen.

Veel binnen staan denk ik ook dat de meeste schade geeft.
De enige beweging die onder de man of bijgezet aan de lijn. Dat kan niet goed zijn.
Ook betreft spijsverterings en afval stoffen kwijt raken.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:39

Dat is wat jij daar ziet en hebt, hier dus niet.

Dit verschilt dus gewoon per stal... Okeey.
Hier in de buurt, zowel dressuurstallen als recreanten, komen nooit op buitenrit. Niet langer dan 6 uur buiten, en zelfs een manege die enkel in de zomer 4 uur buiten komen.

En dit is in de regio Groningen Drenthe.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:43

Regio gebonden. Waarschijnlijk bij jullie klei. Hier zand grond.

Nu zijn hier jammer genoeg steeds meer stallen met veel luxe. Voor de mens ja.
Ipv dat je zou zeggen mensen worden bewuster in wat een paard nodig heeft lijk ik het tegendeel te zien.

Maar gelukkig nog steeds erg veel stallen met hele dagen buiten.

En buitenrijden
waarom zou dat niet gedaan worden?
Dat vind ik maar raar eigenlijk.
Ken het echt niet anders. :)

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:44

Albert schreef:
Voor het paard, als soort, is het een zegen dat ze bereden kunnen worden.
Was dit niet zo, waren ze zeer waarschijnlijk al lang uitgestorven.


En wat is daar erg aan als soort?

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:47

bruintje123 schreef:
Regio gebonden. Waarschijnlijk bij jullie klei. Hier zand grond.

Nu zijn hier jammer genoeg steeds meer stallen met veel luxe. Voor de mens ja.
Ipv dat je zou zeggen mensen worden bewuster in wat een paard nodig heeft lijk ik het tegendeel te zien.

Maar gelukkig nog steeds erg veel stallen met hele dagen buiten.

En buitenrijden
waarom zou dat niet gedaan worden?
Dat vind ik maar raar eigenlijk.
Ken het echt niet anders. :)


Omdat ze de paarden niet verkeersmak hebben :')
Sorry, ik moet daar ook best om lachen.
Want ik vind het ook erg goed voor ze. Lekker de landerijen op, bossen in. Lekker met de wereld verkennen, worden ze ook braaf van op wedstrijd.

Daarnaast: Niet de tijd er voor willen nemen.
Met name, willen.

Er is 1 dressuurstal die wel minimaal 8 uur buiten staat.
Minimaal 3,5 bij 3,5 stallen heeft. (Voor grotere paarden 3,5 x 5)
En wél af en toe op buitenrit gaat, wanneer eigenaar dit heeft aangegeven. (Trainen voor andere mensen)

Mag van mij meer... veeel meer.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:50

Dat verkeersmak zullen ze dan ook nooit worden.
En precies wat je zegt ze worden er op wedstrijd ook gemakkelijker van.
Niet meteen over de rooie omdat er iets voorbij waait of zo.

Nu ben ik ook best stellig in mijn mening. Elk paard hoort elke dag buiten. En niet op 10 bij 10, maar een stuk waar ze ook echt even rechtuit kunnen vliegen.
Kan er stal dat niet bieden zou van mij geen vergunning gegeven mogen worden.

Dus is rijden wreed. Huisvesting te vaak wel.

Maar dat is mijn kijk er op.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:55

Als je je paard de hele dag op stal zet, is niet rijden eigenlijk 'wreder' dan rijden (komt ie er helemaal niet meer uit).....

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:01

Ik voel me wel eens schuldig, ok ze staan buiten met schuilstal, hebben elkaar en de ruimte om een sprintje te trekken.

De jonge dieren mogen lekker uitgroeien voor ze moeten werken, m'n ruintje wordt ook niet zwaar gereden.

Maar ik heb geen grote vlaktes waar ze in een grote kudde kunnen leven.

Maar wie heeft dat wel?
En stel dat ik dat vind voor ze, wilde en semi wilde paarden hebben het nu ook niet altijd even fijn.
Worden ook bedreigd door de mens of er wordt een stukje 'wild' gecreëerd in een totaal ongeschikt gebied en met verkeerd beleid.

Ik kan stoppen met paarden houden en rijden, maar waar komen ze dan terecht?

En ik ben maar eerlijk, ik vind het toch fijn om ze om me heen te hebben en te rijden.
Ik heb veel fout gedaan, veel geleerd en veel verbeterd en ik zal vast nog veel fout doen, moeten leren en moeten verbeteren.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:03

Je zou die tijd ook kunnen benutten in los gooien.

Rijden op de paard dat zijn lijf nooit anders kan gebruiken vind ik inderdaad wel wreed.

Als stelling is rijden wreed. Dan zeg ik nee.
Maar dan denk ik (gelukkig) aan hoe het ook kan en ook vaak gebeurt.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:04

Rijden hoeft niet wreed te zijn, gewicht v.d. ruiter aanpassen aan het soort en bouw van het paard.Met bit rijden hoeft ook niet wreed te zijn,doe er geen scherp bit in en hang niet aan de teugels.Mijn paard is met 2 vingers te rijden met losse teugel,ze is 1.68m en ik ben 52 kilo zwaar.Kan me niet voorstellen dat het wreed is voor dit paard.Daarbij staat ze 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt hooi en meerdere paarden natuurlijk erbij.
Volgens mij heb ze een goed leven.

Helaas zijn er ook paarden waarbij het rijden wél aangemerkt kan worden als wreed,heb het vaak genoeg gezien,arme dieren.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:11

Kendra schreef:
Als je je paard de hele dag op stal zet, is niet rijden eigenlijk 'wreder' dan rijden (komt ie er helemaal niet meer uit).....


Ben ik het niet mee eens. Is toch niet fair om een dier 23 uur stil te zetten en dan ineens verwachten dat hij gaat lopen met extra gewicht en misschien ook nog op niveau willen laten werken.
Daar zijn die spieren helemaal niet klaar voor als die weinig kan bewegen. Dan kun je er beter een uurtje mee gaan wandelen dan lastig vallen met extra gewicht.

Rijden kan zeker wreed zijn of je kan wreed zijn in de omgang van het paard.