Is rijden wreed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15986
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 19:38

Nee, ik ga ervanuit dat :D en :') betekenen dat het een grap is. Toegegeven, het heeft er ook mee te maken dat de knipoog soms ook wordt gebruikt (en overkomt, zit aan beide kanten hoor) als betweterig, niet zozeer als grap, vandaar dat ik dat gemist heb. Maar vanaf nu weet ik dat bij jou een knipoog een grap kan betekenen :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:26

Dan heb ik weer geleerd dat de knipoog betweterig opgevat kan worden.
Ik heb nooit anders geweten dat een knipoog betekend dat het niet serieus is of dat iemand flirt.
En dat laatste leek me toch echt niet van toepassing.

Maar fijn dat dit ook weer opgelost is. Kunnen we weer ontopic. :)

Avalanche

Berichten: 15986
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:27

Ik ook :j misverstanden ontstaan zo makkelijk met geschreven tekst :(:)

laten we idd maar weer ontopic gaan :j

Mereltjuh95

Berichten: 41
Geregistreerd: 21-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:25

Is absoluut niet wreed!! Snap niet hoe je zoiets kan denken.. me paardje vind het echt super gezellig kan ik aan alles merken.. Maar goed zal niet voor iedereen zelfde ervaring zijn.. ;)

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:28

Natuurlijk zeggen Bokkers dat het niet wreed is, het is hun eigen hobby :') , maar tegelijkertijd moet ik wel lachen dat Bokkers altijd de bijzonderste meningen hebben over dolfijnenshows, circusdieren, dierentuinen, het houden van dieren op boerderijen etc. etc. Daar hebben ze allemaal een mening over, meestal in negatieve zin. Maar het rijden van een paard wordt altijd goedgepraat. Als we eerlijk zijn is het onnatuurlijk om op een paard te gaan zitten en die voor ons kunstjes te laten doen. Net zo onnatuurlijk als een kalfje bij een koe weghalen of een dolfijn te laten trainen. En dat mag allemaal niet, want is onnatuurlijk, maar paardrijden vinden Bokkers geen probleem :').

Eigenlijk is paardrijden wel de meest onnatuurlijke sport. Het is niet natuurlijk om op een paard te gaan zitten en anno 2016 zouden we onszelf af moeten vragen of we zo'n luxesport nog wel moeten willen beoefenen, want een paard kiest er niet voor om een mens op zijn rug te laten vragen. Het paard ondergaat het alleen maar. Vroeger kon je nog goedpraten dat een paard noodzakelijk was voor transport, maar dat is dat natuurlijk allang achterhaald.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:03

Je hebt wel gelijk Mazida.
Dan zie ik op FB mensen juichen omdat een circustijger weer de natuur in mag en geen kunstjes meer hoeft te doen en niet meer in een kooi hoeft.

En zelf hebben ze een paard zowat heel de dag op stal staan en die mag er af en toe uit voor wat, ja inderdaad, kunstjes.

Een paard is een dier wat overal maar het beste van probeert te maken en ergens zijn ze ook wel een beetje dom dat ze met hun kracht en formaat zoveel van ons mensen pikken.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:52

Het kan wreed zijn maar dat hoeft niet. Het ligt eraan hoe je je paard behandelt. Maar een paard is geen wild dier zoals een tijger of dolfijn, je kunt ze beter met een hond vergelijken.Ze zijn gefokt op eigenschappen om voor de mens te kunnen en willen werken.Ik weet wel dat er dierenbeschermers zijn dat je ook geen huisdieren zou mogen hebben,maar daar ben ik het niet mee eens want als het goed is kunnen mens en (huis)dier in symbiose leven.Met wederzijds voordeel dus.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 08:43

anjali schreef:
Het kan wreed zijn maar dat hoeft niet. Het ligt eraan hoe je je paard behandelt. Maar een paard is geen wild dier zoals een tijger of dolfijn, je kunt ze beter met een hond vergelijken.Ze zijn gefokt op eigenschappen om voor de mens te kunnen en willen werken.Ik weet wel dat er dierenbeschermers zijn dat je ook geen huisdieren zou mogen hebben,maar daar ben ik het niet mee eens want als het goed is kunnen mens en (huis)dier in symbiose leven.Met wederzijds voordeel dus.


dit dus, je kunt ene paar dniet vergelijken met wilde dieren. ik praat het niet goed dat paarden de hele dag op stal staan en dan vervolgens in elkaar getrokken een kunsje moeten doen. hier ben je zelf bij, onkunde en het gebrek aan kennis brengen dit te weeg. als je rijdt zoals rijden bedoeld is, ter bevordering van je paard en hem aanleren om het ruiter gewicht op een gezonde manier te dragen. hier wordt het paard beter van zowel mental als fysiek. daarnaast moeten ze de hele dag buiten kunnen met (on)beperkt ruwvoer. dan zie ik niet in wat er zielig aan is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 08:53

troi schreef:
Natuurlijk is rijden schadelijk voor het lichaam. Je belast een dier dat daar niet voor gemaakt is, paarden in de natuur krijgen geen doorgezakte ruggen immers.

Maar is het wreed, dat denk ik niet. Tenminste als je het in samenwerking met je paard doet.

Als je het echt diervriendelijk wilt doen dan 'gebruik' je je paard alleen als weideversiering. Maar wij paardeneigenaren zijn egoistisch, we willen rijden/mennen etc daar hebben een paard voor.

Tis een verdraaid dure cavia immers..

Paarden in bezit van mensen krijgen die ook niet altijd. Ik heb iig nog geen enkele met een doorgezakte rug gehad en ze blijven hier op één na toch echt allemaal tot hun dood.

Rijden kan wreed zijn. Vaak is het ook wreed. :) Niet in het minst bij mensen die echt niet snappen dat het ook anders kan omdat ze denken dat zij het prima weten. Maar het hoeft niet wreed te zijn. :) Zo lang mijn paarden, die voorheen gingen lopen bij hun vorige eigenaren ook als ze geen tuig hadden, omdat ze niet mee wilden, nog steeds zelf naar me toe komen als ze het hoofdstel en het zadel zien. Ook de 4 jarige bij wie het nog lang geen gewoonte is en die twee jaar geleden al achter in een hoekje stond als ie zelfs maar dacht dat er een mens kwam, denk ik niet dat ze het altijd vreselijk vinden. :)

Maar dan moet je ze wel in hun waarde laten, ook onder het zadel... Het zijn levende wezens met gevoel en een pesoonlijkheid (paardlijkheid? :D) en je kan niet, of mag niet, van elk paard exact hetzelfde verwachten. Net zoals je dat niet van elk mens zou mogen.

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:17

Er word hier gesproken over "onnatuurlijk". Als we zo beginnen kunnen we 1 de hekken om de weides weghalen, stoppen met krachtvoer maar ook met hooi want het word door mensen gegeven en dat is onnatuurlijk. Als ieder paard op deze kleine ieniemie wereld vrij rond zou lopen, zouden er dieren moeten worden afgeschoten omdat ze: op terrein komen waar ze niet horen, er te veel van zijn enz. Als we het allemaal natuurlijk zouden willen, zouden we ons eigen leven ook moeten aanpassen. En als een paard een band met je heeft en vrienden met je is, waarom zou het dan wreed zijn om met je paard samen te werken op zijn rug? Ik vindt dat je je niks van dat filmpje moet aantrekken want ze vertelt het allemaal ook wel erg extreem ook die foto's.

iw2015

Berichten: 40
Geregistreerd: 16-08-16
Woonplaats: 51.55.4.29.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:54

Qimm schreef:
probeer zelf ook even na te denken en niet alleen een filmpje als waarheid nemen


Scherp. vervelende is echter dat je dit steeds vaker ziet. Er staat iets op het web en gelijk neemt men aan dat het "de waarheid" is en niets anders dan de waarheid. Gelukkig is er ook nog plek voor nuances.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 17:01

LillyMedley schreef:
Er word hier gesproken over "onnatuurlijk". Als we zo beginnen kunnen we 1 de hekken om de weides weghalen, stoppen met krachtvoer maar ook met hooi want het word door mensen gegeven en dat is onnatuurlijk. Als ieder paard op deze kleine ieniemie wereld vrij rond zou lopen, zouden er dieren moeten worden afgeschoten omdat ze: op terrein komen waar ze niet horen, er te veel van zijn enz. Als we het allemaal natuurlijk zouden willen, zouden we ons eigen leven ook moeten aanpassen. En als een paard een band met je heeft en vrienden met je is, waarom zou het dan wreed zijn om met je paard samen te werken op zijn rug? Ik vindt dat je je niks van dat filmpje moet aantrekken want ze vertelt het allemaal ook wel erg extreem ook die foto's.


Lekker uit zijn verband gerukt. Dat is alleen maar om een hobby goed te praten waarvan je je kunt afvragen of je een paard daar een plezier meedoet!

XavierB

Berichten: 228
Geregistreerd: 11-04-14
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:13

Naar aloude gewoonte ga ik hier toch wat uitgebreider op reageren.

Het probleem van dit filmpje zit hem in het discours: men legt terecht de nadruk op een aantal problemen met paardrijden, maar formuleert het antwoord 'paardrijden' is abusief en moet bijgevolg verhinderd worden als enige mogelijke 'logische' oplossing voor het probleem. Een tweede element dat in het filmpje en nog meer in de reacties wordt aangewend is het maken van vooronderstellingen en het suggestief verwarren van termen. Niettemin zegt het veel over de hedendaagse perceptie over paarden en hoe vaak perceptie en realiteit vaak ver uiteen liggen. Laat mij daarom even toe enkele elementen te bespreken:

a) 'Leed': Dit is een centraal gegeven in iedere discussie. Het 'leed' (< lijden) van dieren. Het probleem hiermee is: wat is 'lijden' en welk 'lijden' vinden we aanvaardbaar? De meesten zullen bij het tweede deel van mijn zin wellicht al steigeren en prompt stellen: "geen enkel dierenleed is aanvaardbaar". Vreemd genoeg komen dergelijke uitspraken vaak van degenen die eveneens stellen dat het paard zo 'natuurlijk mogelijk' moet worden bereden en gehouden. Het probleem is echter dat paarden in natuurlijke omgevingen heel wat te lijden hebben. De natuur is geen paradijslijke omgeving voor paarden. Een significante proportie van een natuurlijke paardenpopulatie, vooral veulens, sterft als een gevolg van ondervoeding en bijhorende vatbaarheid voor ziektes. Daarenboven omhelzen veel natuurlijke ziektes en parasieten een helse lijdensweg voor paarden (ik denk dat iedereen die ooit een paard met bloedwormen heeft gehad, dit kan beamen).

Begrijp mij niet verkeerd! Ik bedoel hiermee geenszins dat het natuurlijk voorkomen van paardenleed op eender welke manier een legitimatie kan vormen voor paardenleed dat door mensen wordt veroorzaakt. Het enige punt dat ik wil maken is dat paardenleed op zich een concept is waar reeds heel wat vooronderstellingen mee gepaard gaan. Men gaat in het filmpje en in deze discussie enkel in op het berijden van het paard, waar in sommige gevallen heel wat leed mee gepaard gaat, en ik heb het dan niet enkel over de sportwereld. Niettemin vormt het berijden van deze dieren vaak een klein percentage van hun levenstijd. Naar mijn mening is één van de meest pertinente problemen met betrekking tot paardenleed de sterk geïsoleerde stallingsvormen waar deze uitermate sociale dieren aan worden blootgesteld. De vergelijking met dierentuinen is al gemaakt en deze gaat zeker op voor de huisvestingssituaties van sommige (eigenlijk veel) paarden. Maar gezien dit gebruik nog zo sterk verspreid is mogen we de ernst van deze problematiek niet te veel in de verf zetten.

Ligt de enige argumentatie voor andere huisvestingsvormen enkel bij de differentiatie met de 'natuurlijke' condities van het paard. Uiteraard niet. Dat ligt voornamelijk bij ons wetenschappelijk begrip van zowel de fysiologische werking van een paardenlichaam, alsook in onze sociobiologische kennis rond paardengedrag. Wat mij naadloos brengt tot het volgende onderwerp.

b) Het ideaal van het 'natuurlijke paard':

Paardrijden is onnatuurlijk dat is een ontegensprekelijk feit en het vervangen van bit door bitloos of zadel door bareback zal die onnatuurlijkheid niet verminderen (in het laatste geval zelfs eerder verhogen). De mens heeft geen geëvolueerde eigenschappen om op paarden te rijden, paarden hebben geen geëvolueerde eigenschappen om mensen op hun rug te dragen. Dat is zo klaar als een klontje.

Maar vormt de onnatuurlijkheid van paardrijden een argument? Met andere woorden is paardrijden omwille van zijn onnatuurlijkheid per definitie slecht, een bron van leed, abusief? Dat is de essentiële vraag. Uiteraard niet 'per definitie'. Dit is slechts een idee dat is ontstaan binnen de zogenaamde 'tweede generatie' aan natural horsemanship dat zich veeleer ging gaan stoelen op het makkelijke argument van het 'natuurlijke paard'. Ik zeg nadrukkelijk 'tweede generatie', want de initiatoren van deze beweging staan vaak in schril contrast met wat vandaag als standaard binnen de Natural Horsemanship beweging wordt beschouwd. Velen onder hen maken nog steeds gebruik van bitten (zelfs van het spade bit), zadels en ijzeren hoefbeslag (veearts en etholoog Robert Miller, wiens onderzoek uit de jaren 80 vaak werd aangewend als een belangrijke legitimatie voor Natural Horsemen heeft zich zelfs prominent uitgesproken tegen het 'natuurlijk bekappen' in de American Journal of Veterinarian Medicine).

Terugkomend op de essentiële vraag is of de onnatuurlijkheid van paardrijden en de problemen die daarmee gepaard gaan het verwerpen van paardrijden in het algemeen als enig antwoord heeft. De vrouw in het filmpje haalt immers terecht aan dat een paardenrug evenals de spieren in de paardenrug niet gemaakt zijn om gewicht te dragen. Niettemin handelt een belangrijk onderdeel in de eerste fase van diverse degelijke educatieve systemen over het 'over de rug lopen' van paarden. Jammer genoeg leven we in een paardenwereld waarbij aan deze basisvorm van fysieke training al te vaak wordt voorbij gegaan. In die zin hebben 'natural horsemanship' programma's, die slechts zelden dit fundamenteel aspect van paardentraining adresseren, de zaak enkel erger gemaakt. De tweede generatie praktijken waarbij men het gebruik van boomloze systemen dan nog eens sterk stimuleert om zo dichter te komen bij de 'illusie' van het natuurlijke paard, maar waardoor de druk van de ruiter op een meer geconcentreerde wijze op de paardenrug terecht komt, resulteert vandaag vaak in schrijnende beelden van paardenleed, waar de ruiter onbekommerd en vaak in volle overtuiging van zijn eigen diervriendelijkheid zijn paard aanstuurt.

Hiermee wil ik geenszins de kaart van de conventionele wereld trekken of de substantiële bijdragen van de Natural Horsemanship beweging van tafel vegen. De vrouw in het filmpje wijst bijvoorbeeld op een ander aspect, namelijk het gebruik van het bit. De Natural Horsemen van het eerste uur, sterk geïnspireerd op de buckaroo praktijken van Tom Dorrance en Ray Hunt, (en ik heb het dan niet enkel over een Parelli of Roberts, maar tevens over Lyons of Cameron) hebben terecht gewezen op de misbruiken van de conventionele werking, vaak met een focus op het bevestigen van een aangeleerde communicatie veeleer dan één gebaseerd op de fysieke respons op een fysieke druk.

Het probleem met het bit lag hem echter niet in het bit zelf, maar hoe het werd gemanipuleerd in de conventionele Europese rijkunst, wat sterk samenhing met de groeiende dominantie van de Duitse dressuurinzichten en het concept van 'aanleuning' in het bijzonder. Niettemin ligt het antwoord hier niet in het afwijzen van rijden of zelfs in het afwijzen van bitten, maar in hoe zij worden aangewend. Ook hier kan onze steeds groeiende wetenschappelijke kennis ons uitsluitsel bieden. Het is inmiddels empirisch aangetoond dat aangehouden drukken op het bit niet enkel de oorzaak zijn voor fysieke maar zelfs ernstige mentale problemen bij het paard. Niettemin kunnen dezelfde problemen, hoewel moeilijker, ook door een bitloos systeem worden bewerkstelligd. Daarenboven missen hedendaagse bitloze systemen, de side pulls, vaak de nodige dynamiek om in de vaak vergeten primaire functie van bitten te voldoen: het communiceren van een degelijke buiging van het paard en aldus zijn balans in bereden toestand te bevorderen. Een communicatie die wel degelijk zonder aangehouden drukken kan worden bestendigd zoals ik in een ander topic ruim heb beargumenteerd.

c) conclusie:

Ik denk dat we degelijke wetenschappelijke argumenten hebben om te stellen dat paardrijden niet hoeft gepaard te gaan met dierenleed. Voor de problemen die de dame in het filmpje aanhaalt beschikken we over eeuwen aan kennis en kunde, die we vandaag met meer wetenschappelijke gronding dan ooit kunnen uitleggen. Niettemin is het wel zo dat gedurende de moderniteit en zeker sinds de mechanisatiegolf van de twintigste eeuw, de paardenkunst is verloederd en onderhevig is gemaakt aan de dynamieken van de sportpraktijken waartoe de paardenwereld werd gereduceerd. De opkomst van Natural Horsemanship heeft ongetwijfeld een aantal abusieve elementen uit de paardenwereld aan de kaak gesteld, maar loopt nu het risico om zelf ten prooi te vallen aan de illusie van het 'natuurlijke paard'.

Ik geloof dan ook stellig dat we vooral in alle openheid de realiteit van het paard met goed onderbouwde kennis moeten beschouwen en moeten evalueren hoe paarden onder de meest optimale omstandigheden kunnen bereden worden. Persoonlijk heb ik keer op keer mogen opmerken dat tradionelere vormen van rijkunst, dat is rijsystemen die stammen uit een preindustriële periode, of het nu gaat om vaquero horsemanship, het Iberische Gineta rijden of traditionele dressuur, vaak in zijn rijkdom aan methoden de antwoorden omvat waar ook de hedendaagse wetenschap op wijst.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:30

Ik sluit mij bij bovenstaande aan. Ik vind het filmpje erg eenzijdig en niet representatief voor mijnn eigen opvattingen over het werk met/rijden van paarden. Hier boven geplaatste post deste meer.

esmeeenw

Berichten: 56
Geregistreerd: 10-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:20

Ik vind paardrijden niet wreed.
Als je normaal met een paard omgaat dan is er niks aan de hand.
Ook als je een paard met respect behandeld is er niks aan de hand.
Zie ziet ook wel als een paard het net of wel leuk vind wat je doet.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:25

Wij houden paarden altijd voor ons plezier. Niet omdat ze er nu perse om gevraagd hebben. Maar dat geldt voor paarden die wel en niet bereden worden.

Ik grijp voor mijzelf altijd terug op de natuurlijke leefomstandigheden. Want daar zouden ze zonder ons ingrijpen nog steeds alleen te vinden zijn.

Een leven in echt natuurlijke omstandigheden is mooi máár ook vol ongemakken. Honger, dorst, kou, gevaar zijn allemaal heel normaal in een natuurlijk leven.
Wij geven paarden een stukje comfort en zekerheid. Bijna een zorgeloos leven. Misschien zelfs wel saai. Daar voor in de plaats komt dat ik een tegenprestatie verwacht van mijn paarden, ze 'moeten' 3-7 uurtjes in de week voor mij aan de bak. Vaak vinden ze dat leuk en is dat een leuke toevoeging aan hun leven. Heel soms hebben ze daar niet zo veel zin in of vinden ze dat even moeilijk. Maar dat scoort nooit zo hoog op de ladder van ongemak als honger hebben of aangevallen worden. Ik kan daar voor mijzelf dus echt prima mee leven.

Ik denk dat een leven met wat ongemak niet perse beter is dan een leven wat heel geruisloos voorbij gaat zonder ongemak. Voor mij niet, en voor de paarden niet. Er moet alleen een balans zijn.
Waar die balans ligt zal per paard en per mens verschillen maar ik geloof oprecht niet dat het paard beter af was geweest als het zich niet aan de mens had aangepast. Het leven was simpelweg anders geweest maar niet zomaar beter.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:33

pol013 schreef:
Maar dat scoort nooit zo hoog op de ladder van ongemak als honger hebben of aangevallen worden. Ik kan daar voor mijzelf dus echt prima mee leven.


Dit vind ik heel erg mooi gezegd en ben het er helemaal mee eens, want de dieren krijgen er ook zoveel voor terug.

Jane goodall (heeft gewerkt in het wild met Chimpansees) werd gevraagd wat ze vond van dierentuinen, immers de dieren leven daar in gevangenschap. Toen zei ze, dat mensen het echte wilde leven enorm overschatten als het gaat om fijn vinden voor welk dier dan ook. Want het echte wilde leven is vol van gevaar, vluchten, honger, zien omgaan met gevaarlijke omstandigheden etc.
In een dierentuin, waar de dieren goed gehouden worden, kunnen de dieren echt tot rust komen en veel meer zich zelf zijn. Hunkarakter kan dan echt tot uiting komen, want ook dieren zijn volgens haar uniek met eigenheden naast de groepskenmerken van de soort.

Daarbij gaf ze wel aan, dat het belangrijk is om iets aan programma te hebben om de dieren bezig te houden zodat ze zich niet vervelen. Als dieren zich gaan vervelen dat is sneu en niet goed. Met dieren "werken" daar stond ze positief tegen over, het ligt er alleen maar aan hoe en wat.

Ik merk dat ook bij onze paarden die 7 x 24 uur buiten leven op de wei en aan huis. Als ze een tijd niet gereden zijn en we gaan rijden en komen met de spullen aan, dan zie je ze blij zijn en genieten. Ze gaan dan van geluk helemaal uit hun plaat en lachend moeten we dan wachten totdat Jut en Jul gekalmeerd zijn en we kunnen gaan zadelen.

Ze zijn dan echt fris als we buiten rijden en gaan het liefste voluit als ze de kans krijgen. Even lekker uit razen in gezellig gezelschap, ze doen niets liever.

Dat geld ook voor dressuur op de wei. Doen we niet zo lang. Meestal is dat binnen een half uur gepiept. Als we ze niet rijden is er toch wat meer verveling heb ik af en toe het idee. Dus ik denk zelf dat rijden niet zo heel erg is, als het met mate gedaan wordt waarbij het verstand gebruikt. Correct rijden in acht neming van het karakter en de aard van het paard, dan is het een win - win situatie. Daar geloof ik echt in.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:47

*kleine correctie* Ik denk dat een leven met wat ongemak niet perse slechter is dan een leven wat heel geruisloos voorbij gaat zonder ongemak. Voor mij niet, en voor de paarden niet. Er moet alleen een balans zijn.

Hamstertje0
Berichten: 34
Geregistreerd: 14-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 00:44

Ik vind niet dat het wreed is om gewoon in je vrije tijd een keertje buiten of in de bak te rijden, maar bijv zoals sommigen (vroeger?) Met sporen aandreven dat vind ik echt wreed. Of jockeys en van die springpaarden die dan een blessure krijgen en worden afgemaakt als ze nog jong zijn. :\

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 08:58

Sporen hoeven niet wreed te zijn.
Het is voor het verfijnen en minimaliseren van de hulp. Omdat het paard zo goed is opgeleid dat de omstanders bijna niet meer kunnen zien welke hulpen hij geeft.

Het afmaken zelf is minder zielig dan leed er om heen.
Met renpaarden en springpaarden snap ik die link niet helemaal.
Elke sport heeft rotte appels.
En zelfs op de wei kan n paard zn beenderen breken. Terwijl hier geen verdere leed aan te pas is gekomen.

Hoe mensen hun paarden stallen... 20 uur per dag in stal. Drie uur buiten en één uur training. Dat vind ik wreed.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:02

XavierB schreef:
Naar aloude gewoonte ga ik hier toch wat uitgebreider op reageren.

Het probleem van dit filmpje zit hem in het discours: men legt terecht de nadruk op een aantal problemen met paardrijden, maar formuleert het antwoord 'paardrijden' is abusief en moet bijgevolg verhinderd worden als enige mogelijke 'logische' oplossing voor het probleem. Een tweede element dat in het filmpje en nog meer in de reacties wordt aangewend is het maken van vooronderstellingen en het suggestief verwarren van termen. Niettemin zegt het veel over de hedendaagse perceptie over paarden en hoe vaak perceptie en realiteit vaak ver uiteen liggen. Laat mij daarom even toe enkele elementen te bespreken:

a) 'Leed': Dit is een centraal gegeven in iedere discussie. Het 'leed' (< lijden) van dieren. Het probleem hiermee is: wat is 'lijden' en welk 'lijden' vinden we aanvaardbaar? De meesten zullen bij het tweede deel van mijn zin wellicht al steigeren en prompt stellen: "geen enkel dierenleed is aanvaardbaar". Vreemd genoeg komen dergelijke uitspraken vaak van degenen die eveneens stellen dat het paard zo 'natuurlijk mogelijk' moet worden bereden en gehouden. Het probleem is echter dat paarden in natuurlijke omgevingen heel wat te lijden hebben. De natuur is geen paradijslijke omgeving voor paarden. Een significante proportie van een natuurlijke paardenpopulatie, vooral veulens, sterft als een gevolg van ondervoeding en bijhorende vatbaarheid voor ziektes. Daarenboven omhelzen veel natuurlijke ziektes en parasieten een helse lijdensweg voor paarden (ik denk dat iedereen die ooit een paard met bloedwormen heeft gehad, dit kan beamen).

Begrijp mij niet verkeerd! Ik bedoel hiermee geenszins dat het natuurlijk voorkomen van paardenleed op eender welke manier een legitimatie kan vormen voor paardenleed dat door mensen wordt veroorzaakt. Het enige punt dat ik wil maken is dat paardenleed op zich een concept is waar reeds heel wat vooronderstellingen mee gepaard gaan. Men gaat in het filmpje en in deze discussie enkel in op het berijden van het paard, waar in sommige gevallen heel wat leed mee gepaard gaat, en ik heb het dan niet enkel over de sportwereld. Niettemin vormt het berijden van deze dieren vaak een klein percentage van hun levenstijd. Naar mijn mening is één van de meest pertinente problemen met betrekking tot paardenleed de sterk geïsoleerde stallingsvormen waar deze uitermate sociale dieren aan worden blootgesteld. De vergelijking met dierentuinen is al gemaakt en deze gaat zeker op voor de huisvestingssituaties van sommige (eigenlijk veel) paarden. Maar gezien dit gebruik nog zo sterk verspreid is mogen we de ernst van deze problematiek niet te veel in de verf zetten.

Ligt de enige argumentatie voor andere huisvestingsvormen enkel bij de differentiatie met de 'natuurlijke' condities van het paard. Uiteraard niet. Dat ligt voornamelijk bij ons wetenschappelijk begrip van zowel de fysiologische werking van een paardenlichaam, alsook in onze sociobiologische kennis rond paardengedrag. Wat mij naadloos brengt tot het volgende onderwerp.

b) Het ideaal van het 'natuurlijke paard':

Paardrijden is onnatuurlijk dat is een ontegensprekelijk feit en het vervangen van bit door bitloos of zadel door bareback zal die onnatuurlijkheid niet verminderen (in het laatste geval zelfs eerder verhogen). De mens heeft geen geëvolueerde eigenschappen om op paarden te rijden, paarden hebben geen geëvolueerde eigenschappen om mensen op hun rug te dragen. Dat is zo klaar als een klontje.

Maar vormt de onnatuurlijkheid van paardrijden een argument? Met andere woorden is paardrijden omwille van zijn onnatuurlijkheid per definitie slecht, een bron van leed, abusief? Dat is de essentiële vraag. Uiteraard niet 'per definitie'. Dit is slechts een idee dat is ontstaan binnen de zogenaamde 'tweede generatie' aan natural horsemanship dat zich veeleer ging gaan stoelen op het makkelijke argument van het 'natuurlijke paard'. Ik zeg nadrukkelijk 'tweede generatie', want de initiatoren van deze beweging staan vaak in schril contrast met wat vandaag als standaard binnen de Natural Horsemanship beweging wordt beschouwd. Velen onder hen maken nog steeds gebruik van bitten (zelfs van het spade bit), zadels en ijzeren hoefbeslag (veearts en etholoog Robert Miller, wiens onderzoek uit de jaren 80 vaak werd aangewend als een belangrijke legitimatie voor Natural Horsemen heeft zich zelfs prominent uitgesproken tegen het 'natuurlijk bekappen' in de American Journal of Veterinarian Medicine).

Terugkomend op de essentiële vraag is of de onnatuurlijkheid van paardrijden en de problemen die daarmee gepaard gaan het verwerpen van paardrijden in het algemeen als enig antwoord heeft. De vrouw in het filmpje haalt immers terecht aan dat een paardenrug evenals de spieren in de paardenrug niet gemaakt zijn om gewicht te dragen. Niettemin handelt een belangrijk onderdeel in de eerste fase van diverse degelijke educatieve systemen over het 'over de rug lopen' van paarden. Jammer genoeg leven we in een paardenwereld waarbij aan deze basisvorm van fysieke training al te vaak wordt voorbij gegaan. In die zin hebben 'natural horsemanship' programma's, die slechts zelden dit fundamenteel aspect van paardentraining adresseren, de zaak enkel erger gemaakt. De tweede generatie praktijken waarbij men het gebruik van boomloze systemen dan nog eens sterk stimuleert om zo dichter te komen bij de 'illusie' van het natuurlijke paard, maar waardoor de druk van de ruiter op een meer geconcentreerde wijze op de paardenrug terecht komt, resulteert vandaag vaak in schrijnende beelden van paardenleed, waar de ruiter onbekommerd en vaak in volle overtuiging van zijn eigen diervriendelijkheid zijn paard aanstuurt.

Hiermee wil ik geenszins de kaart van de conventionele wereld trekken of de substantiële bijdragen van de Natural Horsemanship beweging van tafel vegen. De vrouw in het filmpje wijst bijvoorbeeld op een ander aspect, namelijk het gebruik van het bit. De Natural Horsemen van het eerste uur, sterk geïnspireerd op de buckaroo praktijken van Tom Dorrance en Ray Hunt, (en ik heb het dan niet enkel over een Parelli of Roberts, maar tevens over Lyons of Cameron) hebben terecht gewezen op de misbruiken van de conventionele werking, vaak met een focus op het bevestigen van een aangeleerde communicatie veeleer dan één gebaseerd op de fysieke respons op een fysieke druk.

Het probleem met het bit lag hem echter niet in het bit zelf, maar hoe het werd gemanipuleerd in de conventionele Europese rijkunst, wat sterk samenhing met de groeiende dominantie van de Duitse dressuurinzichten en het concept van 'aanleuning' in het bijzonder. Niettemin ligt het antwoord hier niet in het afwijzen van rijden of zelfs in het afwijzen van bitten, maar in hoe zij worden aangewend. Ook hier kan onze steeds groeiende wetenschappelijke kennis ons uitsluitsel bieden. Het is inmiddels empirisch aangetoond dat aangehouden drukken op het bit niet enkel de oorzaak zijn voor fysieke maar zelfs ernstige mentale problemen bij het paard. Niettemin kunnen dezelfde problemen, hoewel moeilijker, ook door een bitloos systeem worden bewerkstelligd. Daarenboven missen hedendaagse bitloze systemen, de side pulls, vaak de nodige dynamiek om in de vaak vergeten primaire functie van bitten te voldoen: het communiceren van een degelijke buiging van het paard en aldus zijn balans in bereden toestand te bevorderen. Een communicatie die wel degelijk zonder aangehouden drukken kan worden bestendigd zoals ik in een ander topic ruim heb beargumenteerd.

c) conclusie:

Ik denk dat we degelijke wetenschappelijke argumenten hebben om te stellen dat paardrijden niet hoeft gepaard te gaan met dierenleed. Voor de problemen die de dame in het filmpje aanhaalt beschikken we over eeuwen aan kennis en kunde, die we vandaag met meer wetenschappelijke gronding dan ooit kunnen uitleggen. Niettemin is het wel zo dat gedurende de moderniteit en zeker sinds de mechanisatiegolf van de twintigste eeuw, de paardenkunst is verloederd en onderhevig is gemaakt aan de dynamieken van de sportpraktijken waartoe de paardenwereld werd gereduceerd. De opkomst van Natural Horsemanship heeft ongetwijfeld een aantal abusieve elementen uit de paardenwereld aan de kaak gesteld, maar loopt nu het risico om zelf ten prooi te vallen aan de illusie van het 'natuurlijke paard'.

Ik geloof dan ook stellig dat we vooral in alle openheid de realiteit van het paard met goed onderbouwde kennis moeten beschouwen en moeten evalueren hoe paarden onder de meest optimale omstandigheden kunnen bereden worden. Persoonlijk heb ik keer op keer mogen opmerken dat tradionelere vormen van rijkunst, dat is rijsystemen die stammen uit een preindustriële periode, of het nu gaat om vaquero horsemanship, het Iberische Gineta rijden of traditionele dressuur, vaak in zijn rijkdom aan methoden de antwoorden omvat waar ook de hedendaagse wetenschap op wijst.

Mooi stuk XavierB.
Maar wat heb je toch altijd veel woorden nodig. :)

Tompoesj
Berichten: 18
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:18

Het ligt er inderdaad een beetje aan hoe er te werk wordt gegaan. Gewoon rijden in de bak met een losse hand etc. kan geen kwaad. Maar je hebt ook paarden die in lessen lopen en elke keer van die trekkende kinderen op hun rug hebben. Deze gevallen zijn nog niet eens het ergst.

Anoniem

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:20

Ligt idd aan de ruiter.

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Re: Is rijden wreed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:28

Some crazy vegans..
Ik denk dat ik hier niet eens op wil reageren maar ehm nee is niet wreed..

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:54

amyyy55 schreef:
Some crazy vegans..
Ik denk dat ik hier niet eens op wil reageren maar ehm nee is niet wreed..


Some crazy meat eaters :')

Nee, even serieus. Het hele natuurlijke, wilde leven lijkt mij ook een beetje te mooi gemaakt. Het liefst zou ik het dier diezelfde beleving geven, maar dan zonder alle ongemakken. Helaas zal je daar nooit een weide voor hebben die groot genoeg is. Maar mocht ik ooit een paard hebben later, dan weet ik niet of ik er een zadel op leg. Een paard accepteert ons, maar een groot deel van de paarden wordt wel degelijk gedwongen. Protest, stress, gaat misschien wel weer over, maar ik zie het meer als 'ik leg me er maar bij neer'. Ons leventje is ook niet zonder zorgen, wij moeten ook werken, maar mijn dieren hoeven niks. Alleen leven.