Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XXIlseee

Berichten: 31
Geregistreerd: 23-06-16

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:13

ik heb altijd gehoord dat je te groot bent voor je pony,wanneer je voeten onder/bij de knieën van de pony komen als je erop zit.
Is dit een goede manier ??

Damon26

Berichten: 138
Geregistreerd: 14-02-11

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:28

Je moet ook kijken naar het bovenlichaam van de persoon die erop zit, dat kan ook in verhouding te lang zijn voor dat paard/ pony.

Goner
Berichten: 295
Geregistreerd: 12-06-16

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:49

Dit ligt ook aan het ras. Je bent bijvoorbeeld sneller te groot voor een welsh dan voor een tinker. Waarom? Tinkers zijn breder dan welshen (oké dit is echt het slechtste voorbeeld ooit..) . Wanneer je echt te groot bent is denk ik als je de pony hindert tijdens het rijden.

Knorretjee

Berichten: 597
Geregistreerd: 27-10-15

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 13:32

Hoe merk je dan bijvoorbeeld dat je hem hindert?

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 13:41

Ik merkte het wel op mijn welshxtinker kruising hahaha
Als ik iets deed, had ik het gevoel dat de pony bijna omviel en zich echt in balans moest houden door gekke stappen. Ik was dus te lang.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 18:16

horse94 schreef:
Je moet ook kijken naar het bovenlichaam van de persoon die erop zit, dat kan ook in verhouding te lang zijn voor dat paard/ pony.

Dat kan bij erg smalle dieren zo zijn, maar hoeft niet. Het gaat niet zo zeer om verhoudingen maar waar je zelf je zwaartepunt legt. Hoe goed je meebeweegt dus.
Als je op een motor gaat tegenhangen ga je op je muil of je nu lang bent of niet.
Terwijl je ook gewoon op een motor kunt gaan staan. Dat is ook zo bij paarden.

silkeloverrr
Berichten: 5
Geregistreerd: 21-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:42

Ik had een ook een shet en die weigerde te galloperen. Hij was altijd al lui maar gallopeerde wel gewoon. Als ik erop zat kon ik mijn voeten onder de buik door elkaar laten aanraken.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:57

silkeloverrr schreef:
Ik had een ook een shet en die weigerde te galloperen. Hij was altijd al lui maar gallopeerde wel gewoon. Als ik erop zat kon ik mijn voeten onder de buik door elkaar laten aanraken.

Jeetje, waarom reed je daar überhaupt nog op..?

Anoniem
Berichten: 510
Geregistreerd: 14-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:21

Bij bijvoorbeeld Paints of Quarters (westernpaarden), die over het algemeen tussen de 140 en 155 cm zijn(correct me if I'm wrong) komen bijna alle ruiters met hun schouders over de schoft. Ook kunnen dit erg lange ruiters zijn. Toch kunnen die paarden dat prima hebben. Ik heb zelf een draver en kom iets boven zijn schoft uit met mijn schouders. Ik heb nooit iets gemerkt van uit evenwicht raken oid. (Hij is 152 en ik iets van 170, dus dat verschil valt nog wel mee)

Ik heb ooit geleerd dat je pony of paard het 'mooist' past als hij maximaal 20 cm hoger of lager is dan jou qua schofthoogte.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 23:54

Bij een dunne spriet zullen de benen eerder onder uit steken, dan bij een goed gevuld persoon (om het maar even aardig te zeggen). Ik denk echt dat je naar het totaal plaatje moet kijken.

Nachtschade

Berichten: 58
Geregistreerd: 02-08-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 18:09

Balans heeft minder te maken met lengte en meer met rijkunst imo. Ik ben ook van mening dat als je met je schouders boven de schoft uit komt wanneer je er naast staat, je gewoon te lang bent. Uitzonderingen daar gelaten met sterke, breed gebouwde paarden zoals fjorden en tinkers.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 07:50

BontBeest schreef:
Ik ben ook van mening dat als je met je schouders boven de schoft uit komt wanneer je er naast staat, je gewoon te lang bent. Uitzonderingen daar gelaten met sterke, breed gebouwde paarden zoals fjorden en tinkers.


Dat vind ik dus wel een sterke aanname, dan vallen namelijk ontzettend veel paarden af terwijl dit helemaal niet nodig is. Zo heb ik niet alleen een Arabier waar ik prima op pas, maar ook een bonte waar ik bij lange na niet te groot ben. Terwijl ik er met mijn schouders ruim bovenuit kom ;)

Anoniem

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:09

Edward Gal en Hans Peter Minderhoud zijn ook te groot voor hun pony's :D

jwl

Berichten: 1674
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: leiden

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:29

Ik denk dat dit een eindeloze discussie blijft met 2 partijen waarbij de ene zegt dat het wel gaat en de andere zegt van niet zodra er een 'te lang' persoon op een pony zit

De verschuiving is op bokt ook heel grappig te zien als je kijkt in oude topics van ben ik te groot of te zwaar voor mijn pony
Waar vroeger veel minder problemen van een lange ruiter werd gemaakt moet je nu wel op je tellen passen en zeker hier

Ik ben van mening dat elk rijdier verschillend is, je rekening moet houden met meerdere factoren en dat het niet perse slecht is als je aan de lange kant bent en dat je pony daar ook best mee kan leren lopen het zal alleen een langer traject worden
Je kan je eigen lichaam ook trainen om meer te weerstaan dus waarom geld dat niet voor een paard?
Daarnaast is niet elk persoon of elk paard het zelfde en zal de ene dus meer kunnen dragen dan de ander
Helaas kunnen beesten niet praten dus daar is een communicatie puntje

Ik heb zelf een kleine pony die door een wilde gok in mn leven gekomen is en ook niet meer weg gaat. Leuke pony van +/-1,30 lekkere vuilnisbak en honds brutaal met als gevolg dat dit een dramatische kinder pony is en al vele ruitertjes heeft versleten
Jammer maar helaas maar er gaan gewoon geen kinderen meer op tenzij ik hier een goed gevoel bij heb en daar heb ik nu slechts 1 meisje voor die maar af en toe komt
Dus nu pak ik hem zelf :) en ik ben 1,72 en nee het is geen mooi plaatje maar waarom zou hij niks meer Hoeven doen? Ik pas mn 'training' er voor aan. Pak hem alleen voor rondjes buiten en bakwerk gaat aan de hand. Veearts en ostheo bij gehad en pony zit kiplekker in zn vel.
Long story short het is de combinatie van een hele hoop wil iets wel of niet gaan

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:54


Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:03

Nou ik berg me ook maar op met mijn 1.865, en op pony's rijdend... uche.... ( ik bleek van de week 2 1/2 cm groter te zijn dan ik altijd dacht, nou ja, heb me gewoon later nooit meer gemeten).
Heb niet het idee dat ze er heel erg onder lijden overigens.
De kleinste vind ik wel echt te klein voor de mooi, had gehoopt dat ze nog zou groeien en nee, ik ga er niet niet op rijden en ja, ze loopt ook al voor de wagen.

Durf dan wel weer te beweren ook al ben ik geen top ruiter dat ik ze ook weer niet vreselijk in de weg zit qua balans, kan best aardig onafhankelijk zitten en niet in de weg hangen.

Zelientje
Berichten: 51
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 00:21

Het ligt ook wat aan je paard/pony..
en haflinger van 1.40 kan over het algemeen meer hebben dan een welsh van 1.40 ..

_Harry
Berichten: 56
Geregistreerd: 26-05-17
Woonplaats: Derde boom links

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 20:41

Ik denk dat je eerder te zwaar bent dan te lang. Als je wat langer bent maar niet te zwaar en je hebt er geen hinder van. Prima toch?

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 12:05

Ik vind altijd dat zolang je je paard niet in de weg zit tijdens het rijden - daarmee bedoel ik dus dat je met je voeten niet rond je paard zijn knieën moet lopen klapperen als het ware, en met je bovenlichaam het paard niet uit balans haalt - het gewoon kan. Misschien ziet het er niet altijd even mooi uit, mar zolang je paard er geen hinder van ondervindt zou ik zeggen dat het gewoon kan.
Afbeelding
Ik ben zelf +/- 1.70m en mijn pony is +/- 1.35m, en dat past ook nog goed. Ze is ook erg stevig gebouwd; kruising Drumhorse en (toch nog best brede) Welsh. Lekker dicht bij de grond ook, kom ik er wat gemakkelijker op dan bij m'n Friesje van 1.58m :P
Ik merk bij mijn pony eigenlijk geen problemen behalve dat er nog wat vet van de buik af mag en dat ik een nieuw zadel nodig heb, dus de komende tijd kruip ik er gewoon lekker zonder zadel op :o

damduns

Berichten: 49
Geregistreerd: 17-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:11

khirshanta schreef:
Het is toch niet mogelijk daarvoor een stelregel te maken?

Het hangt van de ruiter af, maar ook van de bouw van het paard, de leeftijd, bespiering...

En balans telt zeker- natuurlijk, maar een ervaren ruiter met wat meer lengte en/of kilo's zal een paard minder in de weg zitten dan iemand met minder ervaring.

Ik vind dat het van teveel dingen afhangt



HALELUJA voor jou :)

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 12:18

Afbeelding
Afbeelding

Mijn paard is 1.63 of zo en ik 1.80 mijn schouder komt ook boven z'n rug uit

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:13

Ik denk dat je flink te lang bent, als je het paard duidelijk uit evenwicht brengt. In de groepslessen op maneges vaak het enige paard dat telkens struikelt. Behalve als het bakzand slecht is, logisch, maar dan is het ook niet de enige die struikelt waarschijnlijk. Verder vind ik dat de bouw en hoogte van de pony en het totaalplaatje meespeelt of je te lang bent (:

bentefoto

Berichten: 415
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:14

Volgensmij ben je te lang als je benen bij de knie van je paard komen, maar gewicht telt ook heel erg mee, en natuurlijk de bouw van je paard

Jannaa
Berichten: 2
Geregistreerd: 28-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:26

ik ben het er niet mee eens dat je met de schouder en de schoft kunt meten of je te groot wordt voor een paard. Als je heel zwaar bent kan een pony dat veel minder snel hebben, dan een heel licht iemand van dezelfde lengte! Er zijn ook schema's te vinden op internet.