Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-16 20:41

Gezien de discussie niet in het centraal topic mag plaats vinden, plaats ik hem maar hier.

Het te lang zijn.

Jeugd van 14 (En ouder, merk ik) van 1,70, die nog-steeds met hun lengte op een shetlander gaan zitten.
Prima, als je skates onder doet en mee rolt. (Grapje uiteraard)

Maar, wanneer ben je nu precies te lang?

"Je brengt het paard uit evenwicht."

Wanneer doe je dat?

Zojuist een hele discussie gehad, waarvan iemand met 1,70 zei, "Ja, maar ik weeg niks."
Maar jouw zwaartepunt licht hoger, dan met iemand van 1,50 m lang.

--------------

Ik heb altijd geleerd:

Wanneer je met je schouder, over de schoft van de pony komt, ben je te lang.

Of.

Wanneer je met je benen het paard niet meer kan ondersteunen en sturen, ben je te lang.

Daarnaast valt mij op, dat ook al ben je maar 1,60 en 45 kilo, een shetlander echt niet vee qua cm op zijn rug kan hebben, van een zadel! Daar hebben ze de ruimte niet voor.
Dan pas je toch niet op een 12 inch?? Hooguit 14 inch wat er op past.....? Dus dan pas je toch sowieso niet?

Maak er een vriendelijke discussie van.

Dankjewel!

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.


maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:44

Ik vind zelf dat je te groot/zwaar bent als je, zoals je al zei je het paard niet meer kan sturen, uit balans brengt of in de weg zit met standaard oefeningen. Met je schouder boven de schoft vind ik een twijfel geval, denk als het niet te veel erboven is en je ook niet te zwaar bent je best groter mag zijn.

Cami_x
Berichten: 74
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:45

Ik heb gehoord dat je te groot bent als je met je voeten onder zijn knieën komt.
Maar of dit echt waar is weet ik nie :p

Paarden zijn zoals een spiegel, ze weerspiegelen jouw gedrag. Een probleempaard bestaat niet, een probleemmens wel.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:45

Als je met je voeten over de grond schraapt

Vind je mijn post hatelijk of gemeen? Lees hem opnieuw en bedenk hoe je hem positief kan lezen. Lukt dat niet? Negeer het maar, want dan heb je me duidelijk niet begrepen.

Be free and be happy.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-16 20:46

Maar, wanneer breng je hem uit balans?

Wie kan mij heel precies uitleggen hoe dat werkt?

Kún je 100% in balans zitten? Ook als lange ruiter?

(Ik denk het niet, iedereen zit niet 100% recht. Ergens in het lichaam zit je wel iets scheef, lijkt mij)

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Baileyi
Berichten: 92
Geregistreerd: 01-06-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:46

Ik heb ook altijd geleerd dat je te lang bent als je met je schouders boven de pony zijn schoft uit komt. Ik vind dit wel een goede regel eigenlijk, dan ben je namelijk snel zeker dat je te lang bent.

Ook vind ik dat het ligt aan wat je met de pony gaat doen, als je er bijvoorbeeld alleen een stapritje rechtdoor buiten ofzo mee gaat doen vind ik het een heel ander verhaal dan als je met een te kleine pony echt gaat trainen of een dressuur proef ermee rijdt.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-16 20:48

Frettie, ja, voor niet te lang(uren), rechte stukken, maar dan is de vraag, wanneer trek je dán de grens van te lang?
Laatst bijgewerkt door maralyn op 26-01-16 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:48

Verschil is dat je als ruiter wéét waar je paard naartoe loopt, je kunt dus vooruit denken en bent dus al een stap voor. Het is niet zo dat je naar achter gedrukt word bij een middendraf (bijvoorbeeld) maar JIJ hoort sneller naar voren te zijn. Snap je? Volledig recht ben je nooit en dat is op een pony van juiste formaat als 50 cm kleiner beide storend.


Citaat:
Wanneer je met je schouder, over de schoft van de pony komt, ben je te lang.

Dan zou bijna niemand nog mogen rijden, mijn pony komt tot aan mijn borst (1,70 en paard 1,45) maar dat kan écht écht zonder twijfel nog.

Vind je mijn post hatelijk of gemeen? Lees hem opnieuw en bedenk hoe je hem positief kan lezen. Lukt dat niet? Negeer het maar, want dan heb je me duidelijk niet begrepen.

Be free and be happy.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:49

Interessante discussie. Ik ben ook wel echt benieuwd wanneer je nou te lang bent en waarom dan.
Hoe dat precies je pony hindert. Ik ben zelf ook eigenlijk te groot voor mijn pony als je het
bekijkt zoals in de openingspost. Mijn pon is 1.33 en ik 1.68. Qua zadel kan het wel, ik heb een 17,5
inch cob zadel laten aanmeten en dat past goed.

Het staat niet prachtig nee. Maar ik kan mij dus niet voorstellen dat zij last van mij zou hebben.
(foto's eventueel in profiel)

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:49

Het is toch niet mogelijk daarvoor een stelregel te maken?

Het hangt van de ruiter af, maar ook van de bouw van het paard, de leeftijd, bespiering...

En balans telt zeker- natuurlijk, maar een ervaren ruiter met wat meer lengte en/of kilo's zal een paard minder in de weg zitten dan iemand met minder ervaring.

Ik vind dat het van teveel dingen afhangt

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-16 20:52

Nee Xslvna , daar zijn we het niet eens.

Heel veel ruiters weten niet gebalanceerd door een hoek te komen.
En gezien het zwaartepunt hoger ligt, zal je sneller het gewicht op een plaats zetten, wat niet moet.
En dat zal niet/minder gebeuren met iemand die niet te lang is voor een paard.

Ik vind de schouderregel heel fijn, al denk ik dat je wel rekening mag houden met bouw.
Met een fjord zou misschien (tepelhoogte) borst geschikter zijn.

En je spreekt jezelf een beetje tegen: Volledig recht ben je nooit, maar het is voor beide storend.

Klopt! Maar het zwaartepunt van iemand van 1,70 is hoger, vanaf de navel, dan iemand van 1,50.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:52

xSlvna schreef:
Als je met je voeten over de grond schraapt

Volgens mij werkt dit alleen met hele kleine ponies, zoals overduidelijk shetlanders. Of bedoel je het anders?

Dit meisje lijkt mij overduidelijk te groot, maar komt niet met haar voeten over de grond.
Spoiler:
Afbeelding


-oeps, iemand weet hoe ik die witruimte weg krijg? :o -
Laatst bijgewerkt door maava op 26-01-16 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Goldwynn

Berichten: 1427
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:53

Als ik alleen nog maar op paarden mag rijden waarvan mijn schouder niet boven de schoft uitsteekt, dan mag ik op zoek gaan naar een paard van 1.75m of zoiets. Friesje waar ik op rij zit rond de 1.65m denk ik, en hoewel ik misschien aan de lange kant ben voor het mooie, heb ik toch echt niet het idee dat ik te lang voor haar ben.

In mijn optiek ben je inderdaad te lang als je je paard uit balans brengt, in de weg zit en teveel gewicht meedraagt. Tja, wat is dat dan. Ik denk dat iedereen daar zijn of haar eigen maatstaf voor aanhoudt. En dat heeft ook te maken met het type paard wat je hebt, maar deze verschillen zijn maar minimaal als je het mij vraagt.

En balans. Dat begint met rechtop zitten en je gewicht in het midden van je paard houden. En nee, ik denk niet dat de meeste ruiters dat doen. Ik zelf in ieder geval niet. Paardlief gooit me maar al te makkelijk naar buiten op de volte, bijvoorbeeld.

Als je echt goede zelfreflectie wil op je balans, neem zitlessen en bespreek het met je instructeur. Die zal het je vast goed kunnen uitleggen! Denk dat je daar het meeste van leert en ook meer bewustwording mee creëert.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:55

Mij is altijd verteld dat als je op normaal gewicht bent voor je lengte, je niet met je voeten in de knieën van het paard mag komen, want dan zit je hem sowieso dwars. Als je zwaar bent voor je lengte geld dit volgens mij al wat eerder.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:55

Maar een paard weet niet waar hij naartoe loopt. Want jíj weet wel dat je bij C wilt afwenden, maar je paard niet ;)

...
Ik ben gerpiegorp

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:55

maralyn schreef:
Heel veel ruiters weten niet gebalanceerd door een hoek te komen.


Ik rij geen hoeken maar ok. En enkel in stap, op mijn commando... dus dan gebeurt alles na ik het vraag, dan ben ik al volledig voorbereid. Je gaat verzitten voor het paard de bocht om gaat/sneller gaat, als je dat niet doet ben je altijd te laat. Maar het is niet mijn schuld als anderen dat niet doen. :o

Vind je mijn post hatelijk of gemeen? Lees hem opnieuw en bedenk hoe je hem positief kan lezen. Lukt dat niet? Negeer het maar, want dan heb je me duidelijk niet begrepen.

Be free and be happy.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-16 20:56

Goldwynn, voor mij is het niet, heb zelf een fries van 1,62, met ikzelf 1,74.
Mijn hoofd tot schouder is geen 12 cm, denk eerder 35 cm ongeveer.

Nee, deze discussie vond plaats in een centraal topic, ben ik te groot/ te zwaar voor mijn paard of pony.

Vandaar dat ik hem open.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-16 20:57

xSlvna schreef:
maralyn schreef:
Heel veel ruiters weten niet gebalanceerd door een hoek te komen.


Ik rij geen hoeken maar ok. En enkel in stap, op mijn commando... dus dan gebeurt alles na ik het vraag, dan ben ik al volledig voorbereid. Je gaat verzitten voor het paard de bocht om gaat/sneller gaat, als je dat niet doet ben je altijd te laat. Maar het is niet mijn schuld als anderen dat niet doen. :o


Volgens mij was het geen aanval gericht op jou.
Het was een algemene conclusie.

Wat jij persoonlijk doet, is voor mij niet relevant voor deze discussie

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Goldwynn

Berichten: 1427
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:57

DreamGuide schreef:
Mij is altijd verteld dat als je op normaal gewicht bent voor je lengte, je niet met je voeten in de knieën van het paard mag komen, want dan zit je hem sowieso dwars. Als je zwaar bent voor je lengte geld dit volgens mij al wat eerder.



De knieën. Bedoel je dan hetgeen wat bij exterieur officieel de knie heet, of bedoel je de voorknie?
Knie = knie achterbeen
Voorknie = knie voorbeen

Dit maakt nog behoorlijk wat verschil namelijk haha

Afbeelding

Voorknie is rond de 'carpus' en de knie is bij het achterbeen waar ze de knieschijf aanwijzen.


maralyn schreef:
Goldwynn, voor mij is het niet, heb zelf een fries van 1,62, met ikzelf 1,74.
Mijn hoofd tot schouder is geen 12 cm, denk eerder 35 cm ongeveer.

Nee, deze discussie vond plaats in een centraal topic, ben ik te groot/ te zwaar voor mijn paard of pony.

Vandaar dat ik hem open.



Je hebt gelijk! Zit niet helemaal op te letten hier, blame it on mijn tentamen van morgen haha. Zal er voor de grap vrijdag eens op letten, kan me niet voorstellen dat mijn schouder onder haar schoft uitkomt.

Loretteeee

Berichten: 766
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:01

Interessant. Ik lees mee.

Ik hoor ook vaak 'als je benen onder het paard uit steken'.

Nu heb ik zelf een pony van 1.40 en ben zelf 1.70. Ja, mijn benen/voeten steken er iets onderuit.. Toch heb ik ook wel eens op een slank paard gezeten van ongeveer 1.60 en daar voelde ik me heel groot voor.. Daar staken mijn voeten ook onder uit, maar daar had ik ook meer het gevoel dat ik hem niet goed kon sturen. Ik had te weinig tussen m'n benen.

Op dat moment vind ik dat je niet op een paard past.. (nog onduidelijker dus, als het niet goed voelt. :Y) ) Daarom lees ik mee.
Laatst bijgewerkt door Loretteeee op 26-01-16 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Words can't say what love can do

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:02

'Carpus' hoogte zeg maar :D
Ik vergeleek het even met mensen benen.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Goldwynn

Berichten: 1427
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:03

Haha oke, je de voorknie dus :P. Hoewel ik dat eigenlijk wel erg laag vind. Je bent wel serieus te lang als je benen er tot zo ver onderuit steken.

Zelf kom ik wel over de knie heen, als ik zo snel naar de oude foto's op m'n profiel kijk...

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:06

Goldwynn schreef:
Haha oke, je de voorknie dus :P. Hoewel ik dat eigenlijk wel erg laag vind. Je bent wel serieus te lang als je benen er tot zo ver onderuit steken.

Zelf kom ik wel over de knie heen, als ik zo snel naar de oude foto's op m'n profiel kijk...


Ik vind het zelf ook niet elegant staan (zeker niet in de dressuurring) zo'n lange ruiter op zo'n klein ding. Ik weet alleen dat je paard dan wel echt in de weg gaat zitten als je zo lang bent.

Ik heb het zekere voor het onzekere genomen: Ik ben zelf 1,75m en mijn merrie is ook 1,75m (en nog groeiende)

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

_karin_

Berichten: 3912
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:07

Interessant onderwerp! Ik vraag me dit ook wel eens af, soms zie je inderdaad een dunne spriet behoorlijk onder het paard uitsteken, dan denk ik inderdaad dat qua gewicht het prima kan, maar dat lijkt me minder fijn voor de balans. Al weet ik niet in hoeverre dat impact heeft op een paard. Ik lees mee dus. (Voor de geïnteresseerden, ik rijd met mijn 1.65 op een pony van 1.47 en door mijn lange bovenlijf vraag ik me dit af, mijn benen steken er niet erg ver onderuit :Y) )
Laatst bijgewerkt door _karin_ op 26-01-16 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Those who don't believe in magic will never find it - Roald Dahl

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:08

Breedte vh paard maakt ook nogal uit. Ik rijdt met 1.87 op en quarter van 1.53 en dat kan prima


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers