Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:40

Genau! :D
Wij switchen beide van het ene topic naar het andere, is het niet?


maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-16 11:42

Ja, beetje wel ja!
Gauw maar weer on topic! Voordat de groene hulk zich meld, dat dit offtopic is :D :D

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

sloffiee

Berichten: 2305
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:48

intressant topic dit!

ik heb zelf een grote e pony van 1,56 en ben zelf 1,72
ik lijk gauw te groot omdat hij slank is
een vriendin van mij heeft een haflinger die is 1,48 en daar pas ik wel goed op
het is inderdaad best bizar ;)

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:12

Zelf heb ik geen pony die naar mijn idee te klein is, maar heb wel een New Forest van 1,40 m ingereden. Ik vond mijzelf daar echt te groot voor, maar ondanks dat ik lang zit met mijn beugels, kon ik toch echt prima been geven met mijn kuit. Die strekt zich tenslotte verder dan 2 cm boven je enkel en of ik nou onder de buik hang of niet, ik drijf met mijn breedste en tevens sterkste gedeelte van mijn kuit. Daarvoor hoefte ik niet mijn benen op te trekken, simpelweg aanduwen. Ook het paard heeft meer buik dan waar je alleen 'hoort' te drijven. En als je het mij vraagt, wordt er überhaupt nog teveel met enkels gedreven waardoor je sowieso je been op trekt, of je nu te groot bent of niet.

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-16 13:15

Dat mensen te veel nog met hun hakken rijden ipv met hun kuiten, dat klopt.

Maar goed, het is duidelijk, dat onze mening daar duidelijk in verschillen.

Daarnaast is niet alleen het drijven het probleem, wat ik hier in het gehele topic naar voren breng.
Ook het makkelijker uit balans brengen van de combinatie, wordt des te langer de ruiter, of smaller de pony, steeds groter.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:18

Mijn pony is 1,55 en ik ben zelf 1,75. Pas er prima op, misschien door mijn niet te lange benen?

bontje

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:33

Qua balans ben ik het ook zeker met je eens. Wat ik dus probeer te zeggen is dat je naar mijn idee niet teveel moet kijken naar die benen, maar naar het niveau van paard en ruiter, en of de ruiter het dus aan kan op met een langer iemand op zijn rug te rijden. Raakt de pony constant de balans kwijt vanwege de lengte van de ruiter, dan is het inderdaad niet slim om te rijden, tenminste niet totdat het niveau is verhoogd. Als de combinatie perfect kan rijden ook al is de ruiter te lang, dan is het natuurlijk onzin om te zeggen dat het niet kan omdat de benen teveel uitsteken (mits de pony hier geen hinder van ondervindt) :)

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-16 13:55

Dan zijn we het uit eindelijk wel gewoon met elkaar over eens. :)

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:35

maralyn schreef:
Dat mensen te veel nog met hun hakken rijden ipv met hun kuiten, dat klopt.

Maar goed, het is duidelijk, dat onze mening daar duidelijk in verschillen.

Daarnaast is niet alleen het drijven het probleem, wat ik hier in het gehele topic naar voren breng.
Ook het makkelijker uit balans brengen van de combinatie, wordt des te langer de ruiter, of smaller de pony, steeds groter.

Gezien het feit dat een stuntruiter naast een pony kan hangen, ook flink naar 1 kant uitstekend, en voltige ruiters flink kunnen stapelen boven een paard, en normale balans iets dat boven de pony plaats vindt, en als goede ruiter ben je altijd boven zijn zwaartepunt, lijkt mij balans niet echt zo´n probleem als wat sommigen er van maken.

Neem een kind op je rug of schouders dat stilzit, en een die zwabbert, dan voel je zelf ook het verschil.
Ga dan eens op handen en voeten en merk dat dát ook weer uitmaakt.

Vroeger was een paard op maat eentje waar je met je voet onder uit kwam. Was dat niet het geval, dan werd het dier als te groot gezien.
Iets als te groot kom je nu nooit meer tegen en veel mensen maken zich druk om te klein.

Er is geen echte standaard omdat nu eenmaal niet alle mensen en paarden dezelfde verhoudingen hebben. Ik heb bv best korte benen. De enige pony die ik ooit zelf te klein (als in onpraktisch)heb gevonden was een shetlander in sportmodel, lees smal ondiep lichaam, waarbij ik onder zijn romp de hielen tegen elkaar kon krijgen. Ik had toen het gevoel dat ik op een driewieler zat, zeg maar. Maar gezien het feit dat er enorme snelheidsexplosies plaatsvonden had ik nou niet het echt idee dat hij moeite met me had.

Ergens in het begin van de discussie kwam ik een zadelverhaal tegen, maar mijn kont was toen te klein voor zelfs een 16 inch, ik was gewoon mager... en nu moet ik een 18 inch omdat ik aanmerkelijk ben aangedikt, maar mijn lengte is hetzelfde.

Een kleine pony kan een breder, dieper en langer lichaam hebben dan een veel grotere.
Een lang mens kan kortere benen hebben dan een kleiner persoon (ik heb een vriendin die 10cm kleiner is dan ik en haar benen zijn langer dan die van mij, om maar wat te noemen).
Dikke benen staan verder van het paardenlichaam dan dunne, gewoon omdat er meer vet en/of spier tussen zit, en dat maakt in beugellengte dus ook uit.
En zo zijn er tal van factoren die maken dat je niet kunt gaan spreken in hoogtes van de rijdieren en lengtes van de mensen in verhouding met elkaar.


Ik vind zelf dat men zich niet zo druk hoeft te maken om te lang. Zorg dat je het rijdier gewoon naar behoren berijdt, zou ik zeggen.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-16 15:37

Okey, netjes onderbouwd.
En ook erg duidelijk...!!

Dat er geen standaard maat voor is, is nu voor mij wel duidelijk geworden.

Toch vind ik persoonlijk de trickriding en voltige er niet mee opgaan.
Deze paarden, alswel mensen worden er op getraind.
En niet dressuurmatig, of zelfs springen, wat ik sommige lange ruiters op kleine pony's zie doen, door de bak heen tuffen, waarbij zij, zichzelf en het paard tijdens wendingen wel degelijk uit balans brengen.

Daarnaast ben ik van mening, dat trickriding ook zeker niet zo gezond is voor het lichaam van het paard. Gezien er namelijk veel gewicht naar 1 kant wordt geplaatst, en daarbij dus druk op het ene been meer ondervind dan het andere been.

Voltige, moéten ze in balans rijden, anders pleuren ze er zelf wel af.

Daarnaast weet ik dat voltige paarden en trickriding paarden, erg op hun bouw worden geselecteerd.
Dit zijn vaak stevige paarden/ponys. En geen iele smalle beestjes.

Alwel kijkend naar een grofbenige KWPN en Quarterhorse

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:48

Een "passende" ruiter kan ook heel gemakkelijk een paard uit balans brengen door een verkeerde teugelhulp, om maar wat te noemen. De rijkunst blijft een veel belangrijkere factor dan lengte.
Of je nou twee meter boven je paard uitsteekt of een meter, als jij zorgt dat het zwaartepunt klopt, heeft je paard er geen last van.

Er is ooit een onderzoek gedaan naar de invloed van de ruiter bij het springen. Toen is heel duidelijk gebleken dat als de ruiter maar in dezelfde houding bleef zitten, of die nu goed of fout was, recht of scheef, in of uit het zadel, gedurende de hele sprong (dus aanloop, afzet, sprong, landing en wegrijden) er totaal geen verschil was. Het maakt het paard niet uit of je er achterstevoren of onderste boven op zit en hoe hoog of laag je er boven uit torent.

Wat trickriding betreft, ik gaf alleen maar aan dat een paard niet persee omvalt als je er aan hangt. Dit zie je bv ook heel duidelijk bij horseball. Bij horseball zie je vaak kleine volbloedjes (met behoorlijk lange knapen erop.) Dit zijn extremen en ik heb ook niet de indruk dat je daarmee een paard spaart (ik zou me meer moeten verdiepen om te zien hoe schadelijk het is en al helemaal in vergelijking met wat andere takken van sport en manegewerk), maar dat was ook niet het punt. Het draaide om balans.

Dat er zwaardere dieren worden geselecteerd bij voltige heeft meer te maken met daagvlak en gewicht kunnen dragen omdat er meerdere mensen op gaan.
Bij trickriding is het handig dat een paard korte benen heeft (laag zwaartepunt). Dit heeft meer invloed op balans bij eenzijdig gewicht. Paarden met korte benen zijn over het algemeen ook steviger van bouw.


Maar waar het vooral om gaat is dat uit balans brengen door een lang persoon, als dat al gebeurt, gewoon komt door slecht rijden en niet door de lengte op zich.
Een paard hoeft totaal geen last te hebben van een lang persoon.

Een paard is, als het goed is, altijd van romp zwaarder dan de persoon die er op zit. Dat is een belangrijke factor als het om balans gaat. Ook hoe hoog het dier op de benen staat en hoever het in de opleiding is (niet te vergeten).
Maar nogmaals, een kleine ruiter kan ook een paard uit balans brengen. Puur lengte is geen factor. Er zijn altijd bijkomende factoren.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Kesje

Berichten: 659
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:22

Rijden er hier mensen ook motor? Want het verhaal van Lusitana doet me daar aan denken. Als je op de motor iemand achterop neemt, moet die ook mee balanceren, zeker in de bochten, om de motor in balans te houden. En inderdaad, als je maar beheerst en in dezelfde houding blijft zitten/hangen, dan kan degene voorop de motor netjes een bocht maken. Als je echter rechtop blijft zitten, moet de bestuurder al meer moeite doen om de bocht te nemen. Beweeg je halverwege ineens mee of doe je iets anders waardoor je balans veranderd, dan kun je de bestuurder zodanig in de weg zitten dat je onderuit gaat. Ik heb zelf beide meegemaakt, als passagier achterop de motor en als bestuurder voorop. Het maakt echt een groot verschil of de passagier goed meebeweegt of niet. En het maakt ook verschil of het een groter (dus zwaarder/langer) persoon is. Edit: met het verschil bedoel ik dus dat als het fout gaat bij een groter persoon, het moeilijker is te corrigeren, maar als de passagier maar goed in balans zit maakt het totaal niet uit.

Zomaar even een zijspoortje, maar ik vind het een soort van relevant :+

Gave Polocrosse foto's zien? Klik!
Kijk ook eens op onze Instagram
Of bezoek onze Facebook pagina
Meer info op onze nieuwe Website
Videoimpressie

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:56

Precies, al stáát een persoon achter je op de motor, dan maakt dat nog niet uit, als die persoon maar goed meebeweegt.

Je hebt dus niet zo zeer te maken met te lange ruiters, maar met ruiters die niet correct rijden als je ziet dat ze paarden uit balans brengen. Oftwel gewoon slechte ruiters ongeacht hun postuur.

Overigens, ander zijspoor, paarden moeten sowieso hun balans hervinden onder gewicht, ongeacht het postuur van de ruiter. Ze moeten dus een persoon leren dragen en trainen in oefeningen uit kunnen voeren onder de ruiter. (Reden waarom je jonge paarden het best eerst lang rechtuit rijdt en grote bochten maakt met een open teugelvoering,bv.)
Een groot aantal problemen die zich uiten in verzet op een of andere wijze, hebben daar mee te maken. Maar dat staat totaal los van het postuur van de ruiter.

Dus als je een combinatie ziet waarbij de balans ver te zoeken is kun je je ook eerst afvragen hoever het paard in de opleiding is. En of er wel sprake is (geweest) van opleiding. Niet elke ruiter investeert in het opleiden van een paard....Sommigen doen maar wat. Om maar een ander factor te noemen die te maken kan hebben met onbalans.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Djenga12

Berichten: 34
Geregistreerd: 30-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:46

Je bent pas te lang als je je paard uit balans brengt

alles is een kwestie van willen

Bcroon
Berichten: 12
Geregistreerd: 25-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:33

Wat vinden jullie het maximalen gewicht voor een stevig sterk paard :) :)

othelloster

Berichten: 2303
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:55

Afbeelding
Pony 1'36m en ik 1,73m
Het kan dus wel:)

Pony199o
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:58

Bcroon schreef:
Wat vinden jullie het maximalen gewicht voor een stevig sterk paard :) :)


Denk dat een stevig paard makkelijk 100 kilo moet kunnen hebben

Knorretjee

Berichten: 597
Geregistreerd: 27-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:58

NaturalKelly schreef:
Je bent pas te lang als je je paard uit balans brengt


en hoe weet je dat je je paard uit balans brengt??

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:03

De regel je bent te groot als je met je schouders boven de schoft komt vind ik in sommige gevallen niet gelden. Ik reed vandaag op een stevige Fjord, waar ik ook met de schouders boven de schoft kom. Maar voor die Fjord ben ik niet te groot. Een ander paard, zelfde hoogte, is smaller gebouwd en daar ben ik wel te groot voor!

instagram: @horsestory.eline
IF YOU'RE SEXY AND YOU KNOW IT CLAP YOUR HANDS *CLAP CLAP*

Knorretjee

Berichten: 597
Geregistreerd: 27-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:09

maar ik rijd soms op de manege op een pony waarbij mijn schouder boven de schoft kwam. Maar die pony was best breed

Maar weet iemand hoe het zit met je pony uit balans brengen?? Hoe merk je dat je je pony uit balans brengt :?

xRaisin

Berichten: 1748
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:10

De schouders boven de schoft regel klopt ook niet altijd. Is afhankelijk van de combi. Wel/geen breed en of de lengte van de ruiter in de benen of in de bovenlichaam zit en natuurlijk de gewicht een rijstijl van de ruiter.

Je pony uit balans brengen dat voel je. Hoe precies vind ik lastig uitleggen, maar vooral als je pony heftig reageert op een momentje van onbalans, dus bijv een pasje opzij moet zeggen om evenwicht te houden.

72Melanie27
Berichten: 187
Geregistreerd: 05-08-14

Re: Wanneer ben je te lang voor je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:12

Het lijkt me niet dat hier echt exacte maten voor bestaan. Ieder paard is anders gebouwd, ieder mens is anders gebouwd. Het hangt echt puur af van de combi. Als je twijfelt kun je altijd een foto plaatsen:)

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:24

othelloster schreef:
[ [url=m/1erTOG.jpg]Afbeelding[/url] ]
Pony 1'36m en ik 1,73m
Het kan dus wel:)

Nog maar een keer dan. Dit topic is niet bedoelt om je foto's te laten zien. Daar is een ander topic voor ;)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 17:37

Schoft schouders verhaal geloof ik niet in, is te simpel houdt totaal geen rekening met bouw etc.
heb een 1.47 die gelukkig stevig gebouwd is met lekker opzij staande beentjes dus tafel model, die zal met een langer iemand uit de voeten kunnen dan een smal paard.

Bij de kleinste (en jongste) inrijden door andere ruiter overwogen, maar qua gewicht deden die voor mij niet onder en even heel eerlijk, qua balans maakte dat ook weinig uit aangezien ik volgens mij niet slechter reed dan zij, dus het toch zelf gedaan en blijf haar ook rijden.
Heb dan wel het geluk dat ik met mijn lengte 1.84 in verhouding lange benen heb en niet meteen lang boven lijf.

In mijn profiel wel foto's te vinden, ideaal plaatje nee, maar heb niet het idee dat ze hier schade van oplopen.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Kidrauhl
Berichten: 259
Geregistreerd: 19-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:09

Schouder en schoft regel vind ik ook niets. Elk paard en elke ruiter is anders gebouwd. Een fjord kan makkelijk iemand dragen waarbij de schouder hoger is dan de schoft. Je hebt ook hele iele paardjes waarbij dit misschien wel een beetje kan kloppen, maar ik vind dat je gewoon per combi moet kijken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers