Kinderen en sporen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knorretjee

Berichten: 597
Geregistreerd: 27-10-15

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:06

ik ben gestopt met spoortjes rijden... Na veel oefenen met de zweep kan ik met de zweep rijden voortaan. Ik moet goed blijven opletten en een klein tikje op de hals is genoeg. Ik ZAL nooit hem slaan met de zweep want dan beginnen we weer van voor af aan. Met sporen ging wel goed maar als je voeten een beetje onder zijn buik uitkomen werkt het toch niet. Ik gebruik dan ook echt ALLEEN de zweep als hij niet na veel schoppen in draf gaat :#

xxmanon92xx

Berichten: 3
Geregistreerd: 18-01-16
Woonplaats: Beinsdorp

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:48

Bij ons op de manege mogen de kinderen welke op manegepaarden rijden niet eens een spoortje gebruiken. Ik ben het er ook mee eens dat kinderen lekker zonder spoortjes moeten leren rijden. Wij hebben iedere maand een ander thema en soms is dat ook zonder sporen rijden (dus ook voor de volwassenen). Voor sommige mensen kan dat geen kwaad en zie je dat ze eigenlijk niet zo 'goed' kunnen rijden zonder spoortjes..

Willemijnx
Berichten: 84
Geregistreerd: 27-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:26

ik vind dat het heel erg aan de ruiter ligt; sommige 9 jarige ruitertjes
gaan beter met een klein spoortje om als sommige volwassene ruiters.

Bij ons op de manege mocht het sowieso niet, het liefst zelfs zonder zweep.

Charlottewie

Berichten: 35
Geregistreerd: 10-03-13

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:29

Ik ben van mening dat voor het rijden met sporen het zeer belangrijk is dat je een stil been hebt en dat je alleen de spoortjes gebruikt indien nodig. Zeker niet alle kinderen, maar wel de meesten hebben nog helemaal geen goede balans en rustige zit en daardoor zijn ze niet geschikt voor het rijden met sporen.

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:35

Ik rij persoonlijk niet met sporen omdat ik een paard heb wat goed aan het been is en wat ik eventueel bij kan tikken met zweep. Ook nog nooit met sporen gereden en maar goed ook, want voordat k les kreeg van mijn huidige instructrice had ik geen stil been.

Ik denk dat je inderdaad geen leeftijd aan sporen mag plakken, maar eerder niveau, kennis en het gebruik op welke soort paard/pony. Als het dier wat bot is voor het been kan een spoor al snel de oplossing zijn om te oefenen naar betere reactie. In elk opzicht vind ik sporen geen blijvende oplossing voor iets maar als je ze gebruikt moet je de kennis hebben hoe ze goed te gebruiken en zoals gezegd: een stil been.

rakmonanko11
Berichten: 41
Geregistreerd: 09-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:23

Dit vind ik echt onzin!!! Alsof een 11/12 jarige niet met sporen kan rijden!! Ik ben zelf 11/12 en ik rijd al sws een jaar met sporen! Ik vind dat als je er mee om kan gaan en een onafhankelijke zit hebt en je benen stil kunt houden dat je prima met sporen mag rijden.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:36

rakmonanko11 schreef:
Dit vind ik echt onzin!!! Alsof een 11/12 jarige niet met sporen kan rijden!! Ik ben zelf 11/12 en ik rijd al sws een jaar met sporen! Ik vind dat als je er mee om kan gaan en een onafhankelijke zit hebt en je benen stil kunt houden dat je prima met sporen mag rijden.


Dit kun je toch ook zonder al die uitroep tekens zeggen? Er wordt helemaal geen onzin vertelt hier, iedereen heeft zijn mening en ja, ik vind dat kinderen van 10/11 eigenlijk niet met sporen horen te rijden. Ik heb het ook zonder hulpmiddelen geleerd, waarom zouden anderen dat niet kunnen? Als iemand nog ik weet niet hoe hoge dressuur rijd dan vind ik het heel anders.

Palmera

Berichten: 9456
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:05

rakmonanko11 schreef:
Dit vind ik echt onzin!!! Alsof een 11/12 jarige niet met sporen kan rijden!! Ik ben zelf 11/12 en ik rijd al sws een jaar met sporen! Ik vind dat als je er mee om kan gaan en een onafhankelijke zit hebt en je benen stil kunt houden dat je prima met sporen mag rijden.

In je profiel staat dat je 16 bent, dus wat is het nou? ;)

Verder: zelf heb ik nooit met sporen gereden en er ook nooit het nut van ingezien. Maar dat kan natuurlijk aan mijn rijniveau liggen :+
Bij verstandig gebruik moet het imo wel kunnen.

Esmo
Berichten: 31
Geregistreerd: 17-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:10

Sporen zijn niet erg mits je ze goed gebruikt.
Leeftijd maakt in dit geval niet uit, maar wel een onafhankelijke zit.

ikkkke
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:24

rakmonanko11 schreef:
Ik ben zelf 11 en rijd wel met sporen. Ik vind dat als je jonger bent er ook prima mee om kan gaan. Ik snap wel dat sommige kinderen zomaar met sporen gaan rijden maar ik zal binnenkort een diavoorstelling op YouTube zetten en een linkje plaatsen dan zien jullie dat iemand van 11 prima met sporen kan rijden.


rakmonanko11 schreef:
Dit vind ik echt onzin!!! Alsof een 11/12 jarige niet met sporen kan rijden!! Ik ben zelf 11/12 en ik rijd al sws een jaar met sporen! Ik vind dat als je er mee om kan gaan en een onafhankelijke zit hebt en je benen stil kunt houden dat je prima met sporen mag rijden.


Wat voegt je tweede reactie toe aan de eerste? Dat jij met sporen rijdt, had je al geschreven, evenals dat je vindt dat een 11-12 jarige met sporen kan rijden...
Andere mensen geven in dit topic, net als jij, gewoon hun eerlijke mening over dit onderwerp...

Loveanimalsx
Berichten: 1
Geregistreerd: 01-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 00:12

Het ligt denk ik voornamelijk aan de ervaring. Zag vandaag een volwassen vrouw gewoon met sporen in de buik van haar pony porren. Het komt dan idd wel vaker voor dat zulke jonge kinderen vaker sporen ‘misbruiken’.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 22:05

...ik ben soms erg ouderwets: sporen moet je verdienen.

In Deurne, later bij Orun leer je een soort variant op de oude Duitse dressuur: in de oorspronkelijke vorm deed je eerst een week of 6 zitles aan de longe
(vergis je niet: 1 werk was minstens 40 uur zitten!)
en daarna mocht je 'zelf gaan sturen'.
Ergens in het proces na die 240 uur zitles kreeg je je letterlijk verdiende sporen.

_Tessaa
Berichten: 61
Geregistreerd: 04-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:12

Ik vind sporen prima als ze goed gebruikt worden.
Hoe oud die gene met sporen dan is maakt mij niet zo veel uit, als het goed gebruikt wordt vind ik het prima.

Benthex

Berichten: 133
Geregistreerd: 31-12-15

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:05

Als het kind zn benen goed stil kan houden en ze op een goede manier gebruikt moet het gewoon kunnen!!

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:27

Gebruik van sporen is niet leeftijdsgebonden. Als je je benen niet stil kan houden, hoe oud je ook bent en hoe lang je paardrijd moet je niet met sporen gaan rijden.

Zoolgangster

Berichten: 9583
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:46

Urielle schreef:
Citaat:
Kindjes van 6-7 hebben nooit genoeg ervaring om goed met sporen te kunnen rijden en letten er meestal nog niet echt op wat hun benen aan het doen zijn tijdens het rijden.


Je hebt er hier in de regio best al veel uit paardenfamilies die vermoedelijk als kind van twee al begonnen zijn. Zie je zo'n gup van 7 of 8 jaar bloedfanatiek een parcours van een meter rondspringen of al hartstikke netjes een L proef rondsturen. Die kindjes hebben nogal eens veel meer feeling en handigheid dan menige volwassene.

Mijn kinderen vallen er niet onder maar ik zal zeker de jeugd niet uitvlakken zelf!


Het fatsoenlijk kunnen rijden met sporen verschilt per persoon, of dat nu een kind of een volwassene is.
Wel kun je met kinderen al snel krijgen dat, omdat de één met sporen mag rijden (die dat ook netjes kan) de andere kinderen dat ook willen... Om dat gezeur en gedram (soms van de ouders van die kinderen) voor te zijn kan ik me voorstellen dat manegehouders er niet op zitten te wachten dat kinderen met sporen rijden.

Verder rijden kinderen uit echte paardenfamilies vaak op eigen paardjes en dan blijven manegepony's buiten schot, ik kan me voorstellen dat instructeurs het dan ook sneller goed vinden als die kinderen met sporen rijden, vooral als ze daar netjes mee omgaan.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:01

Het is net als met alle hulpmiddelen, je gebruikt het wanneer het nodig is en je er mee om kunt gaan. Manegeruitertjes misschien anders, ik heb kinderen in die leeftijd (hebben geen spoortjes, maar ook niet nodig) en zie wanneer zij op wedstrijd zijn echt kinderen voorbij komen die ontzettend goed rijden. De mijne zijn wel met pony's opgegroeid, maar niet fanatiek genoeg om ze toppers te noemen, ze hebben liever lol met hun knol en zijn wat recreatiever, maar sommige van die kinderen lijken wel op die pony's geboren te zijn en zitten er als pro's op. Die kids hebben vaak een fijner been dat menig volwassene. Dan zie ik geen probleem met sporen. Ik vind de kids die met zweepjes blijven slaan en schoppen om de pas terwijl het niet nodig is, eigenlijk pas vervelend en heb altijd het idee dat dit heel normaal gevonden wordt. Mogen mijn kinderen zeker niet, maar zie dat zo standaard in manegelessen wel gebeuren, schop maar eens heel hard als hij het niet doet. De beentjes gaan dan soms zo ver van de pony af dat er wel een skippybal onderdoor kan..

Cas_nova
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Limburg

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:40

Ik heb niet alles gelezen, maar volgens mij zeiden al meerdere dit... ik ken kinderen die beter met spoortjes rijden dan sommige volwassenen :')

Maar ik ben wel van mening dat dit uitzonderingen op de regel zijn. Zelf heb ik als kind (+-14) ook met spoortjes gereden omdat dit moest van de instructeur, maar ik weet bijna zeker dat de pony dit niet altijd gewaardeert heeft.

marit2403
Berichten: 439
Geregistreerd: 01-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:06

Als je t mij vraagt alleen sporen bij mensen die ze juist gebruiken... anders is dit toch mega sneu & onnodig?!

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 09:04

Ik ben zeker voor sporen bij kinderen . Het voorkomt een hoop schoppen en slaan.
Zonder sporen zie ik vaak dat kinderen zo moeten schoppen om hun pony aan de gang te krijgen .
Neem hierbij wel aan dat kinderen nooit zonder toezicht rijden .

Flitsje

Berichten: 33
Geregistreerd: 10-06-13

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:47

Ik vind dat sporen best gebruikt kunnen worden, zolang je ermee om kan gaan.
Ik denk dat ervaring belangrijker is dan leeftijd.
Soms zie je hele kleine kinderen die maar blijven schoppen en bewegen, daar ben ik wel op tegen.

BigOne
Berichten: 38227
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:57

maximuss schreef:
Ik vind het nogal raar om pour op leeftijd af te gaan. Ik ken een paar kinderen (7-10 jaar) die veel beter rijden dan menig volwassene en ik heb er dan ook totaal geen probleem dat zulke kinderen (rijden vrolijk gp oefeningen en springen met gemak 1m30 parcours) met sporen rijden. De kunde van de ruiter is imo veel belangrijker dan leeftijd.

Kinderen van 7-10 die zz springen en GP oefeningen doen????

Galaika

Berichten: 597
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 07:58

Als een kind met van die wiebelbeentjes rondhobbelt, leert mijn ervaring me al dat een paard vrij snel beendoof word, laat staan met sporen.. vraag me af wat die ouders ervan zeggen eigenlijk.

pien_2010

Berichten: 43245
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 12:14

In principe vind ik kinderen met sporen (geldt ook voor volwassenen met sporen) niet nodig. Laat ze eerst maar correct leren paardrijden.
MAAR ik heb ooit een klein meisje (4 jaar?) op het grandprix paard van haar moeder zien rijden nadat mams klaar was met rijden. Haar moeder was instructeur en het hele bedrijf was van mams. Die kleine gup kwam amper met haar beentjes onder het zadel uit, zo klein. Zij had een klein spoortje en reed werkelijk de sterren van de hemel. Zo netjes. Wat doet dat boefje. Zonder dat ik er erg in had was ik in de kantine gaan staan (ik had dit absoluut niet verwacht) en mijn mond was opengevallen van verbazing. Gaat ze voor het raam vlak voor mijn neus een loep zuivere piaff doen. Dat snoetje van die gup...hilarisch...waardoor ik in de lach schoot, moeder moest lachen die haar dochter les gaf en de dochter mooi verder ging met een brede grijns.. _O- . Dus voor alles heb je de uitzondering die de regel bevestigd.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 12:18

Ach.. Ik ben dan wel geen kind, maar ik heb na 10 jar eigen paarden + les nog steeds de neiging om mijn hakken op te trekken, dus voor mij ook geen spoor.. Voor de zeldzame gelegenheid dat ik eens een wedstrijdje rij, wel een spoor.. Ik ben me dan veel bewuster van mijn beenligging en maak mijn benen dan ook netjes lang.. :)