Kinderen en sporen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:13

Wielsporen zijn idd veel vriendelijker dan "gewone sporen", het is wel belangrijk dat de wieltjes goed onderhouden zijn en vrij ronddraaien. Bij het aansporen maak je altijd een kleine opwaartse of neerwaartse beweging en hierbij rolt het wieltje over je paard ipv het wrijven en eventueel blijven hangen van gewone sporen.

Laura12

Berichten: 674
Geregistreerd: 14-02-13
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:16

Ik snap dan ook niet waarom de ouders jonge kinderen met weinig ervaring sporen kopen.
Een oude vriendin van mij heeft ze voor de leuk gekocht en kan er echt niet mee om gaan ze schopt met de sporen op de borst en daar zijn ze absoluut niet
Voor bedoeld en met rijden schopt ze er mee :(

G_Jitte_G

Berichten: 103
Geregistreerd: 13-04-14
Woonplaats: Antwerpen-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:24

Ik heb vroeger toen ik 12 was met sporen moeten rijden. Ik moest dit van mijn lesgeefster. Ik had hier zelf toen nog geen bessef van. Nu wel, het was behoorlijk fout. Gewoon omdat de pony wat lui was. Nu weet ik zelf ook dat dat de juiste middelen niet zijn. Als je er mee overweg kan kan je ze aandoen. Anders niet.

rakmonanko11
Berichten: 41
Geregistreerd: 09-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:27

Ik ben zelf 11 en rijd wel met sporen. Ik vind dat als je jonger bent er ook prima mee om kan gaan. Ik snap wel dat sommige kinderen zomaar met sporen gaan rijden maar ik zal binnenkort een diavoorstelling op YouTube zetten en een linkje plaatsen dan zien jullie dat iemand van 11 prima met sporen kan rijden.

Claudxx
Berichten: 167
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:30

Ik denk dat het vooral komt doordat alle goede ruiters sporen om hebben. Als ik iemand met sporen zie rijden heb ik ook zoiets van: die zal al wel goed kunnen rijden. Luie mensen willen vervolgens ook die status krijgen en gaan ze onterecht omdoen.
Ik heb jaren geleden ook met sporen gereden (leeftijd 10-12), gewoon omdat ik dat stoer vond staan. Achteraf heb ik er alleen maar mee geaait haha, was ook niet nodig om ze te gebruiken. Maar als je echt gaat pikken is inderdaad not done.

lienieminie

Berichten: 1284
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 09:49

Gister was ik op een nieuwe stal en ik keek mijn ogen echt uit! Zo he, kleine meisjes meg spoortjes op de meest brave shetlanders (wat ik dan heb gezien) onwijs harde tikken geven echt zo hard mogelijk slaan of en niet alleen op de kont van het paard nee ook op hals (kan nog) maar ook echt vólle slagen op zn hoofd ik schrok hier echt van! Ook leren ze niet aan de teugel rijden maar ze leren zagen je hoorde ze tellen en bij elke even getal trokken ze aan de binnenhand en oneven getallen op de buitenhand ik ben hier heel erg snel weer vertrokken die paarden hadden overal wondjes en dergelijke

Horsa

Berichten: 379
Geregistreerd: 06-08-13

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 09:55

Ik raak zelf af en toe per ongeluk met de voet tegen een van de paaltjes in de bak en ik wil niet willen weten wat er zou gebeuren als ik sporen aan had.

Kanto
Berichten: 617
Geregistreerd: 25-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 12:58

kohtje schreef:
Jetta schreef:
Leer je paard/ pony om op een lichte kuitdruk te reageren. Sporen zijn NOOIT nodig.

Ik pik er zomaar een stelling tussen uit.
Hoe moet een klein kind dat leren op een vaak eigenwijze pony die vaak sterk is en waar niet een volwassenen op kan om hem een keer naar voren te rijden?
Ik zie liever een kind met een spoortje dan een schoppend kind die de pony niet aan de gang krijgt.


Sporen zijn sowieso niet om een slome pony voorwaartser te krijgen sporen zijn bedoeld om hulpen te verfijnen en duidelijker te maken voor de pony
Laatst bijgewerkt door Kanto op 28-12-15 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:00

Ik rijd met sporen, ik wissel het wel af. Ik ben mij er heel erg bewust van hoe ik ze moet gebruiken en het gaat ook steeds beter. Ik gebruik ze bij Eclair omdat ik op die manier duidelijker kan zijn met wat ik van hem vraag.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:13

Tsjah, vaak is het gewoon symptoombestrijding. En zo lang er ondertussen wel verder gewerkt wordt aan de oplossing heb ik er eigenlijk geen problemen mee. Je ziet ze vaak genoeg, de ervaren, vaak oudere pony's die braaf hun rondje lopen maar doof zijn geworden voor subtielere hulpen. Zonder sporen geraken ze niet verder dan een slenterstapje of misschien een sukkeldrafje, en het ruitertje is nog niet ervaren en/of handig genoeg om de pony weer even aan de hulpen te zetten. Wat moet je dan? Les, ja, les, maar iedereen weet dat het daarmee niet van vandaag op morgen opgelost is. Je kan hopen dat je een andere ruiter vindt die op de pony past, en hem wél in werk-modus krijgt, en dat zal ook zeker bijdragen aan de lange termijn oplossing.
Maar ondertussen moet je toch ook wat hé, dus dan toch maar rondhobbelen met spoortje, want van niet rijden word je doorgaans geen betere ruiter :)

Nikita_K
Berichten: 539
Geregistreerd: 11-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:58

kohtje schreef:
Jetta schreef:
Leer je paard/ pony om op een lichte kuitdruk te reageren. Sporen zijn NOOIT nodig.

Ik pik er zomaar een stelling tussen uit.
Hoe moet een klein kind dat leren op een vaak eigenwijze pony die vaak sterk is en waar niet een volwassenen op kan om hem een keer naar voren te rijden?
Ik zie liever een kind met een spoortje dan een schoppend kind die de pony niet aan de gang krijgt.


Is een zweepje dan niet een betere oplossing? Een klein kind heeft vaak een minder stil been en hierdoor loop je kans dat de pony op een gegeven moment steeds minder op de sporen reageert.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 16:18

Vaak bokken ze op een zweepje en dat vinden weer veel kinderen eng. Ik ben van mening dat een kind ook nooit zonder toezicht van iemand moet rijden dus die kan in de gaten houden of het drijven niet in schoppen veranderd.

lindamusters

Berichten: 715
Geregistreerd: 02-05-15

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 16:48

Op mijn twaalfde leren rijden met sporen, puur om de reden dat ik mijn paard sneller wilde laten reageren op t been, en hij een trauma voor zwepen had door een vorige eigenaar. Heb toen alleen met sporen gereden als mijn instructrice er bij was. Ondertussen gebruik ik ze eigenlijk ook nooit meer, paard leerde sneller reageren en sporen waren niet meer nodig, toen verkocht en complimenten van de nieuwe eigenaar dat hij toch zo fijn aan t been was. Sporen kunnen dus van wat ik ervaren heb tot nu toe ook helpen en niet alleen maar verpesten. Om een beetje on-topic te blijven, vaak zijn het de ouders die pushen, of onderling op de wedstrijden dat de concurrentie ' ook met sporen rijdt ', dus dan doet iedereen het maar. Zoooo slecht dat kinderen op die manier beïnvloed worden..

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 09:07

https://m.youtube.com/watch?v=iuSdLmi3tT4

Ik heb deze combinatie vandaag derde zien worden in de U25 (1.40 springen).

Zulke ruiters rijden ongetwijfeld al op heel jonge leeftijd vrijwel ons allemaal het snot voor ons ogen. :o

ChiVet

Berichten: 114
Geregistreerd: 28-12-15
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:35

Ik vind dat het niet afhankelijk is van de leeftijd, maar het niveau van de ruiter. Onder toezicht van een ervaren volwassene die goed de werking en functie van een spoor duidelijk kan uitleggen, zie ik er geen kwaad in. Maar dit geldt in mijn ogen voor zowel kinderen als volwassenen :j

Knorretjee

Berichten: 597
Geregistreerd: 27-10-15

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:19

Ik ben 13 en rijd met spoortjes, ik zelf zou liever ook m et de zweep rijden, alleen Dokus is een keer te hard aangepakt met de zweep dus dat gaat helaas niet meer....

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:41

Maxime_Dokus schreef:
Ik ben 13 en rijd met spoortjes, ik zelf zou liever ook m et de zweep rijden, alleen Dokus is een keer te hard aangepakt met de zweep dus dat gaat helaas niet meer....


Nu kan ik een beetje poedersuiker overkomen, maar waarom zou je liever met zweep rijden dan met spoortjes? Ik ben van mening dat je beter met een klein spoortje kan rijden dan met een zweep, mits je weet wat je aan het doen bent en je een stille beenligging hebt. Ik zie soms mensen meppen met die zweep en maar been been been been, en echt 'rammen' met die hakken in de ribben van het paard, dit doen ze dan wel zonder sporen maar ondertussen krijg het paard wel steeds de zweep op zijn kont. Dan is het naar het paard toe toch veel vriendelijker om met een spoortje te rijden? Even 1x je been iets aanleggen is vriendelijker dan al dat gemep en geram.

Ik vind dat kleine kinderen helemaal geen zweep of spoor nodig hebben, tenzij ze richting de l/m gaan omdat daar de oefeningen allemaal veel specifieker zijn. Leer kinderen eerst eens dat paardrijden niet gewoon rondhobbelen is maar dat je samen moet werken met het paard.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:41

geerke schreef:
leeftijd maakt niet zoveel uit...wel een stil been en een onafhankelijke zit.Heb ik trouwens nog nooit gezien bij een 8 jarige :+


Nee ik ook niet. De motoriek is nog niet voldoende ontwikkeld op die leeftijd.

mamavrend
Berichten: 201
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:54

Mijn dochter is 9 en rijd sinds een paar weken met een klein spoortje onder begeleiding van de instructrice. Heel lang heeft ze gereden zonder, maar tekens flink been moeten geven voor zo'n "klein"meisje is ook niet te doen. Zij heeft een grote d pony die vrij hoog heeft gereden en ook beter rijd met spoortje. Met zweepje is voor haar geen optie want dan gooit hij mijn dochter er af. Hij heeft een erg grote angst voor zwepen.
Mijn dochter mag dan wel 9 zijn maar ik ben jaloers op haar vriendelijke, stille houding.
Ja, ik zie inderdaad ook kinderen rijden met spoor maar ook met zweep die daar niet mee om kunnen gaan.
Maar het ene kind is het andere niet.
Dus om nou te generaliseren dat jong kinderen geen spoor mogen rijden? nee denk dat het erg aan het kind ligt.

Ninatjuh01

Berichten: 117
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:33

Een meisje bij ons op stal rijd haar pony ook met sporen omdat ze vind dat je alleen stelling kan rijden met sporen. Toen ze dat zei vond ik dat echt onzin, misschien is het wel zo maar lijkt me onwaarschijnlijk. Zij is 11 en ik heb haar gezegd dat je eerst met je kuit moet aandrijven en als er geen reactie is zachtjes met het spoor. Ik kan haar ook niets verbieden natuurlijk maar ik vind het een klein beetje onverstandig.Verder wel een heel aardig kind hoor :j Ik ben trouwens ook geen tegenstander van sporen, als ze maar goed gebruikt worden :)

Aedema

Berichten: 482
Geregistreerd: 07-04-15

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:16

Ik ben persoonlijk niet zo weg van sporen, geeft het paard liever een tik op zijn kont dan een prik tussen zijn ribben. Maar dat zijn persoonlijke redenen.

Nu weer ontopic, ik vind dat kinderen geen sporen moeten dragen, pas wanneer ze verantwoordelijk ermee om kunnen gaan en weten wat het is vind ik dat kinderen en zelfs oudere mensen ze pas mogen gaan dragen.

saddledancer

Berichten: 1418
Geregistreerd: 27-08-14
Woonplaats: London, uk

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:19

Ik heb er geen enkel probleem mee als kids met sporen rijden, ik zie liever op jonge leeftijd goed gebruik van spoortjes dan (vaak) onjuist gebruik van de zweep. Ik ken er best wat die prima met spoortjes uit de voeten kunnen, en ik reed er zelf ook al jong mee. En denk maar niet dat ik het in mijn hoofd hoefde te halen om 'ermee tussen zijn ribben te porren' :')

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:31

Ik rijd zelf met wieltjes, maar de ruiters die bij mij rijden mogen echt niet met sporen rijden. Als ze een goede zit hebben en gevorderde oefeningen van het paard vragen, dan mag het. Maar er zijn weinig ruiters die dit doen, zeker van de leeftijd 6 tot 12. Ze leren eerst maar rijden op zit, paard licht maken en werken voor wat je wilt bereiken, ook al lopen ze met hun benen te duwen tot ze er bij neer vallen (spreekwoordelijk natuurlijk) :)
Wel krijge ze van mij een zweepje mee als dit nodig is en die mogen ze alleen gebruiken als ik dat zeg. Ik ben heel strict op het zweepgebruik en dit leren ze dan ook snel op de correcte manier!

Zollieee
Berichten: 68
Geregistreerd: 19-04-15
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:51

Het ligt er heel erg aan hoe het kind rijdt, als ze het echt supergoed weten te gebruiken dan, hoewel ik eigenlijk tegen sporen ben, niet zo een probleem.
Maar kinderen die het gebruiken 'om het maar te gebruiken' en die er niet mee om kunnen gaan, vind ik erg stom en bovendien is het in dat geval dieronvriendelijk.

ikkkke
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-07-06

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 09:23

Ik ben er geen voorstander van. Kinderen moeten imo eerst voldoende ervaring opdoen, een correcte zit leren aannemen, leren communiceren met hun paard,...
Ik ben hoe dan ook geen voorstander van het rijden met sporen. In vele gevallen zijn ze niet nodig en ik zie maar al te vaak dat mensen sporen verkeerd gebruiken. Een van mijn vroegere lesgevers heeft ooit gezegd dat ik op mijn pony met sporen moest gaan rijden, terwijl hij net heel goed aan het been staat en het echt niet nodig is om met sporen op hem te gaan rijden. Hij is altijd zonder gereden en doet het prima zo....