Kinderen en sporen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:16

Maxime_Dokus schreef:
ikzelf ben 12 en heb op mijn shetlander wel een spoortje nodig, Maar dat zijn hele kleine stompen sporen... Ik heb geen wiebelbenen dus hij heeft er geen last van. Ik heb ken wel een meisje die had grote scherpe sporen aan en een zweep. ( onze lesgeefster was even naar het toilet) en dat meisje begon aan de teugels te trekken, te slaan met de zweep en ze zat been te geven. Toen werd ik boos. Toen stopte ze wel...
Ik vind dat je alleen sporen moet geven als je ermee om kan gaan :o


En waarom heb je ze nodig dan?
Kun je dat uitleggen?

Om eerlijk te zijn kan ik me niet voorstellen dat iemand op een shet ze nodig heeft.
Of er moet echt al fanatiek wedstrijd gereden worden en hoger dan de L zijn.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:18

Ik vind sowieso dat er te snel naar sporen gegrepen word, vaak is het niet eens nodig of kan de ruiter ze niet fatsoenlijk gebruiken. Pas nog een topic over iemand die een 4-jarige met sporen reed, dan denk ik ook, waar ben je mee bezig? Leer eerst fatsoenlijk de basis, en als jij en je paard dat echt goed onder de knie hebben, kan je verder kijken of het echt nodig is. En dat geld zowel voor jong als oud.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:20

Bonbin schreef:
Sommige kinderen van 8 gebruiken ze beter dan de volwassenen +:)+


Precies...
Ik rijd af en toe met sporen om nieuwe oefeningen te oefenen, omdat het soms moeilijk is om dan goed kuit te geven.

Mijn benen liggen recht en ik weet wanneer ik ze moet gebruiken.

Overigens rijd ik pas twee jaar en ben ik 15, maar ik ben nogal een snelle leerling en heb vroeger wel eens paardgereden.

Kinderen zie je vaak schoppen ipv drijven, dan zeg ik nee tegen sporen.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:23

Grote mensen zie je ook vaak schoppen ook met sporen,
Een spoor is voor verfijning en zeer zeker niet bij nieuwe oefeningen, want dan zijn je hulpen vaak al groter en daar is een spoor dus precies niet voor bedoelt, net zoals een bit voor verfijning is en niet om te remmen of te sturen ,
Helaas bij een lui paard word vaak een spoor gebruikt, maar waarom is het paard lui?
Vaak doordat de ruiter te grof en te groot zijn hulpen geeft of doordat een paard stijf is en daar zul je mee moeten gaan gymmen op juist een zachte en verfijnde manier en niet de sporen er in steken, daar worden de meeste paarden nog trager van , ze leren er in elk geval niks van , ja wantrouwen naar een ruiter zijn been

Nikita_K
Berichten: 539
Geregistreerd: 11-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:41

Mee eens midgie.

De leeftijd maakt mij niks uit, maar het niveau van de ruiter wel. Het is zoals eerder al gezegd een verfijning van de hulpen, en je bent in mijn ogen nog niet 'klaar voor sporen' als je het tempo nog niet onder controle hebt.

MedleyLilly
Berichten: 1
Geregistreerd: 14-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:47

Vind zelf sporen zoiezo onzin maar natuurlijk beter dan je paard verrot schoppen :j zelf nog nooit met sporen gereden was ik ook niet van plan en jonge kinderen weten amper hoe je ze goed gebruikt ongeschikt voor 12-

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:58

Afgelopen weekend op concours geweest en ik vond het dramatisch wat daar aan jong grut met sporen rond reed. :n Klagen dat de pony's lui voor het been zijn en tegelijkertijd de sporen en zweep erin rammen, vind je het gek dat de pony dood wordt voor het been of juist aan de kletter gaat.
Ik heb mij in de pony rubriek oprecht lopen afvragen waar de feeling naar het paard toe is gebleven. Waarom rijden ze al zo ruw? Denken ze serieus dat pony's geen gevoel hebben? Waar halen ze het lef vandaan. :\ Ik heb met meer plezier naar de paarden rubrieken gekeken dit maal.

DxFellow

Berichten: 330
Geregistreerd: 18-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:07

Wat ik heb gezien van jongere kinderen met sporen, is dat ze niet echt weten hoe ze ze moeten gebruiken. Niet dat ik dat heel goed weet trouwens, ik heb namelijk nooit met sporen gereden :')
Maar ik weet wel dat sporen er zijn om hele kleine hulpjes te geven, bijna onzichtbaar, dus dan denk ik niet dat als je pony niet wilt gaan lopen dat je echt moet schoppen (dus beentjes in de lucht en dan weer heel hard naar beneden tegen de buik aan..).
Ik neem het die kinderen niet echt kwalijk (oké, een beetje dan ;) ), vooral de ouders, want 9 van de 10 keer zeggen de ouders dat ze met sporen moeten rijden. Een beetje raar vind ik, maarja.

Do not walk behind me.. I may will not lead.
Do not walk in front of me.. I may will not follow.
Just walk next to me, and be my best friend.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:16

Die ouders zijn het vooral vaak inderdaad of de trainers... Waarom een kind geen gedegen opleiding geven zodat deze met gevoel leert rijden? Als je paard constant uitbreekt voor een sprong omdat jij twijfelt of hem gewoonweg niet recht onder je hebt, dan helpt een rammende spoor of zweep echt niet. Wel het gevoel tijdig herkennen en dan ingrijpen. Maar zal vast iets met tijd zijn.

Knorretjee

Berichten: 597
Geregistreerd: 27-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:10

bruintje123 schreef:
Maxime_Dokus schreef:
ikzelf ben 12 en heb op mijn shetlander wel een spoortje nodig, Maar dat zijn hele kleine stompen sporen... Ik heb geen wiebelbenen dus hij heeft er geen last van. Ik heb ken wel een meisje die had grote scherpe sporen aan en een zweep. ( onze lesgeefster was even naar het toilet) en dat meisje begon aan de teugels te trekken, te slaan met de zweep en ze zat been te geven. Toen werd ik boos. Toen stopte ze wel...
Ik vind dat je alleen sporen moet geven als je ermee om kan gaan :o


En waarom heb je ze nodig dan?
Kun je dat uitleggen?

Om eerlijk te zijn kan ik me niet voorstellen dat iemand op een shet ze nodig heeft.
Of er moet echt al fanatiek wedstrijd gereden worden en hoger dan de L zijn.


Kijk ik gebruik ze bijna niet hoor, want als hij voelt oh ze heeft sporen loopt hij ook een stuk beter door. Alleen ik wou eerst ook met de zweep. Maar met het verleden van Dokus kan dat helaas niet... later gaat er iemand anders op rijden en Dokus moet nog veel leren! Ik gebruik ze ook alleen bij nieuwe oefeningen :)

Sirocco12
Berichten: 79
Geregistreerd: 15-04-15

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:12

Leeftijd maakt niet uit, als je maar leert hoe je ermee moet rijden. En misschien is dat bij (echt) jonge kinderen nog erg lastig, maar er rijden ook genoeg volwassenen rond die niet goed weten hoe en wat.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:34

Leer je paard/ pony om op een lichte kuitdruk te reageren. Sporen zijn NOOIT nodig.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:54

Jetta schreef:
Leer je paard/ pony om op een lichte kuitdruk te reageren. Sporen zijn NOOIT nodig.


_/-\o_
Voor het paard én de ruiter veel fijner, van al dat gepluk en getrek en geschop etc. wordt toch niemand blij?


Edit: te snel op versturen geklikt.


juulnoah
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:36

Je ziet ook genoeg volwassenen die constant met hun benen wiebelen. Het is belangrijk dat ze op de juiste manier gebruikt worden. Als de paarden nou een effectieve manier van aansporen wordt geleerd die die zowel paard en ruiter een fijn gevoel geeft kan het prima zonder.

lienieminie

Berichten: 1284
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:45

Bij mij ook zo'n meisje van stal ik was aan het opzadelen (heb er ook absoluut niets tegen, behalve die pizza snijdende cowboy dingen die vind ik wel echt te ver gaan, ik rij er zelf nog niet mee ben nu denk ik wel oud genoeg zeg maar om er goed mee om te gaan, ben 17) hoor ik opeens de nieuwe bijrijder van een shetlander op stal ja ik doe even mijn spoortjes om... Ik dacht hoor ik dit nou goed...? Op een shetlandertje van al vrij oud met spoortjes gaan rijden? Oke zalcwel goede reden hebben (verder ook niet mee bemoeit ofzo) toch uit nieuwschierigheid gevraagt hoe oud ze was en ze is 11! Ik was echt even geschrokken want ze kon haar been ook absoluut niet stil houden en ze bleef maar vanuit haar hak aandrijven niet vanuit haar kuit zeg maar dus die spoortjes verdwenen steeds in de buik van de shetlander naja nu mogen ze het volgens mij ook niet meer gelukkig

Lucky mijn alles <3 5-12-14

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:48

lienieminie schreef:
Bij mij ook zo'n meisje van stal ik was aan het opzadelen (heb er ook absoluut niets tegen, behalve die pizza snijdende cowboy dingen die vind ik wel echt te ver gaan, ik rij er zelf nog niet mee ben nu denk ik wel oud genoeg zeg maar om er goed mee om te gaan, ben 17) hoor ik opeens de nieuwe bijrijder van een shetlander op stal ja ik doe even mijn spoortjes om... Ik dacht hoor ik dit nou goed...? Op een shetlandertje van al vrij oud met spoortjes gaan rijden? Oke zalcwel goede reden hebben (verder ook niet mee bemoeit ofzo) toch uit nieuwschierigheid gevraagt hoe oud ze was en ze is 11! Ik was echt even geschrokken want ze kon haar been ook absoluut niet stil houden en ze bleef maar vanuit haar hak aandrijven niet vanuit haar kuit zeg maar dus die spoortjes verdwenen steeds in de buik van de shetlander naja nu mogen ze het volgens mij ook niet meer gelukkig

Zorg dat je eerst de inwerking en het effect weet van die ''pizza snijdende cowboy dingen'' voordat je oordeelt. Die pizzasnijders zijn namelijk, mits correct gebruik, vele malen vriendelijker voor je paard dan die stompjes/vierkantjes.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:49

AG ik vragen waarom die vriendelijker zijn? Dat kan ik me dus niet voorstellen?

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:52

AlwaysH schreef:
AG ik vragen waarom die vriendelijker zijn? Dat kan ik me dus niet voorstellen?

Rol eens met zo'n wieltje over je arm en daarna duw je met een knopspoor in je arm, wat denk je dat het fijnste voelt. Juist dat wieltje, dat rolt langs zijn buik terwijl een knopspoor in zijn ribben duwt. Maar het is wel belangrijk dat je bij wieltjes rolt met je spoor en niet prikt, maar dat lijkt me vanzelfsprekend :)

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:53

Maar als je aanspoort lijkt het me niet dag het wieltje rolt?

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Kanto
Berichten: 617
Geregistreerd: 25-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:58

Net op wedstrijd meisje van 7 op een shetlander elke keer schopte ze heel hard met spoor in de buik, pony de hele tijd oren plat in de nek als ze letterlijk een schop gaf, ik ben van mening dat dit echt niet kan.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:59

AlwaysH schreef:
Maar als je aanspoort lijkt het me niet dag het wieltje rolt?

Jawel daar zijn die wieltjes juist voor gemaakt, die rollen zodra je aanspoort op de correcte manier. Vele malen vriendelijker dus als die knopsporen waar onzichtbare kneuzingen mee veroorzaakt worden.

lienieminie

Berichten: 1284
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:03

Ik blijf nog steeds mijn twijfels hebben want ik zie hele andere dingen met zulk soor spoortjes

Lucky mijn alles <3 5-12-14

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:04

Tja je ziet het gewoon steeds meer en meer
Mijn stiefvader die geen verstand van paarden heeft riep laatst nog waar zijn je sporen? Dat hoort toch bij dressuur en springen, die heb je toch nodig?
Even voor de duidelijkheid ik ben volwassen en woon al jaren niet meer thuis ze kwamen even op bezoek.

Mijn jongste Lesklant (15 jaar) start nu in het D-L2 en zullen binnenkort de overstap maken na het DM1. Ben altijd mee op concours en zie dat echt 95% sporen om hebben en ze ook echt veel gebruiken en dan vooral hoe... Word er gewoon naar van.
Mijn Lesklant heeft haar paarden (8 en 4 jaar) vanaf de dag dat ze de oudste had en de jongste heeft laten inrijden met sporen gereden dat moest van d'r oude instructeur ik geef haar nu een half jaartje les en ze heeft ze nooit meer om eigenlijk. (Al vanaf les 1 niet meer) Niet omdat ze er niet mee kan rijden maar echt omdat het niet nodig is (dat ze toen dood op t been waren en dat heel veel tijd en moeite gekost heeft is een ander verhaal) de oude merrie heeft ze ze af en toe om op concours maar dan gaan ze pas net voor het proefje om. Puur en alleen als ze tijdens het losrijden te lui reageerd op voornamelijk de zijwaartse hulp.
Zij zit als een huis en d'r benen hangen geweldig stil hier kunnen vele (volwassenen) een voorbeeld aan nemen... Maar dan lest zij ook 3/4x per week


Ik vind persoonlijk dat er te snel na een zweep en sporen gegrepen word
Ik kan het me überhaupt niet herinneren dat ik met een zweep gereden heb buiten afgelopen zomer bij een jonge merrie van een klant op concours.
Ik heb overigens niet eens een zweep
Thuis rijd ik zowel met en zonder sporen ik wissel het een beetje af eigenlijk
Als we iets nieuws gaan doen of iets wat meer ondersteuning vraagt heb ik ze om
En op concours puur omdat het verplicht is.

Ik zou er geen leeftijd aanplakken bij kinderen het ene kind van 7 heeft een stillere beenligging dan het andere kind van 12. Je moet het echt per kind bekijken. Ik snap ouders en instructeurs ook niet daar in vaak begint het met "stoer" doen wat mijn gevoel altijd is bij veel kinderen.
Bij slechts 5% is het echt om de functie en dan is t nog de vraag of de sporen correct gebruikt worden.
Gelukkig is mijn jongste Lesklant helemaal niet gevoelig voor zo iets en vind ze het veel stoerder om zonder sporen met een fjord betere proeven neer te zetten dan mensen met sporen en een warmbloed paard.

Freedom's Total Eclipse S dressuur (DE)
Freedom's Shadow2 S dressuur (DE) Z2+17
Freedom's Alona avalon B dressuur
Freedom's Gentlegiant's Lancelot

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:08

MelissaV schreef:
AlwaysH schreef:
Maar als je aanspoort lijkt het me niet dag het wieltje rolt?

Jawel daar zijn die wieltjes juist voor gemaakt, die rollen zodra je aanspoort op de correcte manier. Vele malen vriendelijker dus als die knopsporen waar onzichtbare kneuzingen mee veroorzaakt worden.

Inderdaad. Western sporen zien er wel erg uit maar zijn eigenlijk veel vriendelijker!

Enne gojje mins blieft altied leave ~ Rowwen Hèze

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:12

Jetta schreef:
Leer je paard/ pony om op een lichte kuitdruk te reageren. Sporen zijn NOOIT nodig.

Ik pik er zomaar een stelling tussen uit.
Hoe moet een klein kind dat leren op een vaak eigenwijze pony die vaak sterk is en waar niet een volwassenen op kan om hem een keer naar voren te rijden?
Ik zie liever een kind met een spoortje dan een schoppend kind die de pony niet aan de gang krijgt.

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers