Kinderen en sporen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 19:40

Ik zou jonge kinderen niet met sporen laten rijden omwille van de wiebelende benen maar er zijn evengoed volwassenen met wiebelende benen die iedere pas met hun spoor prikken. Dus ik zou niet zozeer naar de leeftijd kijken maar meer naar het rijtechnische. En als de pony/paard geen sporen nodig heeft zou ik er ook helemaal geen aandoen

AQHAProud

Berichten: 192
Geregistreerd: 07-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 19:50

Ik ben ook 12 jaar en rijd met spoortjes :o
Ik gebruik wieltjes, de reden waarom ik ze gebruik? Nou ik de western hebben we de spurslow en dat is vooral in de pleasure ontzettend fijn want daar krijg je hoge punten mee, in het Nederlands Jeugdteam gebruikt iedereen van ons team volgens mij sporen als ik het goed heb dus kinderen op wat hoger niveau gebruiken ze gewoon denk dat dit voor sommige volwassene ook telt om de hulpen te verfijnen:)

AQHAProud

Berichten: 192
Geregistreerd: 07-05-17

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 19:52

En ik denk dat je idd vooral naar de manier van rijden naar de persoon moet kijken:)

IPs
Berichten: 29
Geregistreerd: 26-07-17

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 19:58

Ik ben zelf heel erg tegen sporen. Bij veel paarden zijn ze niet nodig en worden ze toch gebruikt. Het ligt er natuurlijk ook nog aan wat voor sporen je hebt, maar over het algemeen ben ik er gewoon tegen, bij kinderen én volwassenen. Maar nogmaals: Dit is mijn mening.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:16

Als 11 jarige reed ik ook wel eens met een spoortje. Dit was binnen de manege.. Niet mijn keuze maar die van de instructeur.

Sinds Mn eigen pony heb denk ik er wel anders over. Een spoor is bedoelt om verfijnde hulpen te geven zoals in het M en het Z. Als jij zo n goede onafhankelijke zit hebt vind ik dat je ermee kan je er verantwoordelijk mee rijden. Ik ben geen felle tegenstander van een spoor, maar als iemand geen onafhankelijk zit heeft liever niet.

Overigens mijn pony rijd ik niet met een spoor ik hoef maar aan draf te denken en hij schiet al weg.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:22

Ik ben 14 en heel veel meiden zijn al met sporen aan het rijden. Ik zou het zelf denk ik ook kunnen maar heb hier helemaal geen interesse in omdat ik het niet nodig vind eerlijk gezegd. Vooral pizzasnijders..

AQHAProud

Berichten: 192
Geregistreerd: 07-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:27

Arabier schreef:
Ik ben 14 en heel veel meiden zijn al met sporen aan het rijden. Ik zou het zelf denk ik ook kunnen maar heb hier helemaal geen interesse in omdat ik het niet nodig vind eerlijk gezegd. Vooral pizzasnijders..



Die ‘pizzasnijders’ rollen en zijn dus beter dan punten die je paard lek prikken

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:01

bigone schreef:
Kinderen van 7-10 die zz springen en GP oefeningen doen????



Ja, raar maar waar... Ik ken een stuk of 6 kinderen van die leeftijd die praktisch op een paard geboren zijn en die van nature een heel fijn ruitergevoel hebben. Zet die op een goed paard/ goede pony en dan kun je heel mooie dingen zien...

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 08:36

Lillypony123 schreef:
Arabier schreef:
Ik ben 14 en heel veel meiden zijn al met sporen aan het rijden. Ik zou het zelf denk ik ook kunnen maar heb hier helemaal geen interesse in omdat ik het niet nodig vind eerlijk gezegd. Vooral pizzasnijders..



Die ‘pizzasnijders’ rollen en zijn dus beter dan punten die je paard lek prikken


Toch vind ik t niet oke.

Horsa

Berichten: 379
Geregistreerd: 06-08-13

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:08

Uiteraard zijn sporen niet OK.

Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:29

Ik vind op het moment dat ze hun benen netjes stil kunnen houden en het niet onnodig gebruikt word geen probleem.
Ikzelf rij niet met sporen mn paard reageert heel erg op beenhulp, alleen met springen gebruik ik ze voor net even dat iets meer en dr iets meer tussen mn benen in te kunnen houden. Maar heb inderdaad wel eens mensen gezien die alleen maar zitten te porren..

Elliottt

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-02-18

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:05

Ik heb zelf op mijn 15de voor het eerst met spoortjes gereden. Maar die waren heel stomp en die waren om de hulpen te verfijnen omdat ik toen hoger in de dressuur reed. Ik ken genoeg kinderen tot 14 jaar die op hoog niveau rijden en sporen dragen en daag ook goed mee omgaan. Maar ken helaas ook kinderen die er alleen maar mee lopen te prikken en dan vind ik het sneu.

Chabby

Berichten: 364
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:53

En dan doel ik voornamelijk op de echt jonge ruiters. Bijvoorbeeld een 8-jarige, of een persoon van 12. Ik zie namelijk in mijn omgeving regelmatig jonge kinderen op hun pony's rijden met sporen. Behoorlijk wiebelende benen en niet drijven met de kuit, maar dus met het spoortje. Ik heb niks tegen sporen, absoluut niet, mits ze juist gebruikt worden. En ik begrijp dus niet wat een 8-jarige met sporen moet :')

Het rijden met sporen is niet erg. Hoe men hier mee rijd wel. In mijn ogen staat de leeftijd hier los van en kan een kind dan ook met sporen rijden.

HeatherSunny
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 19:28

Ik deel ook je mening. Sporen alleen gebruiken als ne dat kan. Dus als het kind in kwestie het wel goed gebruikt is het zo erg nog niet.. maar ik vind sporen 85% sowieso overbodig :)

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 09:27

Sporen moet je dragen als je ze niet nodig hebt, dus puur voor verfijning, maar aan de andere kant als je pony of paard al zo verfijnt is zijn ze niet meer nodig,
Meestal word of eigenlijk heel vaak word een spoor gebruikt om een verkeerde rede, dus een traag paard even de sporen geven, als je bedenkt dat een paard een vlieg voelt landen wat voor gevoel moet een spoor dan wel niet geven?

Een kind moet niet leren dat een spoor daar voor is, een kind hoort te leren dat een paard ook met minder gereden kan worden, en niet met sporen als gas en bit als rem, wat je helaas op veel maneges wel ziet.
Ik vind leer een kind dat een paard ook gevoel heeft en geen trapkast is waar je je frustraties op bot kan vieren als je straks ouder ben , leer een kind van kleins af aan al dat je met respect en gevoel veel meer kan bereiken dan met pijn en dwang, je ziet niet welke schade je toe kan brengen met sporen, maar denk dat er heel veel paarden echt wel schade hebben als je dat plekje van de sporen helemaal weg scheert en wat denk je van de mentale schade?
Een kind hoort dat niet te leren en een volwassenen zou beter moeten weten, maar helaas word er vaak van een spoor misbruik gemaakt ook op hoog niveau, juist dan horen er geen sporen meer aan te zitten.
Dus leer je kind het juiste en vertel waarom geen spoor , maak je kind bewust dat ze niet een een fiets zit maar een dier met emotie en pijn net als wij mensen , dat een paard veel emotie laat zien maar niet naar geluisterd word.

cathyenbeau

Berichten: 548
Geregistreerd: 24-07-12

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 10:00

Het gebruik van sporen hoeft geen pijn te doen, als het op de juiste manier gebruikt wordt. En daar gaat het volgens mij in deze discussie om. Zijn kinderen in staat om op een juiste manier sporen te gebruiken?

Ik denk dat dit niet afhankelijk is van de leeftijd, maar van de kunde van de ruiter. Als een ruiter een stille beenlegging heeft en een onafhankelijke zit, dan vind ik een spoortje niet erg. Er zijn genoeg kinderen die een betere en stillere zit hebben dan mening volwassen ruiter, maar er zijn ook genoeg kinderen die met sporen totaal niet kunnen rijden.

Ik zou zeggen bekijk het per combinatie en naar het niveau. Met niveau bedoel ik dan niet dat hij of zij in een hogere klasse start, maar dat je kijkt naar de onafhankelijkheid en zit van de ruiter.

OliverTwist

Berichten: 39
Geregistreerd: 01-11-17
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:04

Persoonlijk heb ik het nooit een leuk gezicht gevonden: kids met sporen. Mja, als een kind zo goed kan rijden dat ze ze goed gebruikt, dan heb ik er ook niks tegen.

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:14

Toen ik 12/13 was reed ik M1 met mijn B pony en tijdens wedstrijden reed ik met een stomp spoortje. Dit was ook altijd alleen als mijn moeder er bij was, zodat ik de goede begeleiding kreeg. Kinderen onder de 10 die met spoortje rijden vind ik niet bepaald nodig. Als ze op een redelijke niveau rijden L/M, dan kan het nog wel (mits ze netjes worden gebruikt). Maar jonge kinderen die bijvoorbeeld op een shetlander rijden en geen wedstrijden rijden hoeven echt geen sporen te gebruiken.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:18

Ik heb 1x met dressuursporen gereden en kwam er zo wat jankend van af. Ben 31, rij erg graag paard en doe voor zo ver mogelijk mijn best, maar ben geen natuurtalent. Paarden in het algemeen beloofd dat ik nooit meer dressuursporen draag.
Mijn westernwieltjes gebruikte ik bij privéles western, maar daar leerde ik rijden met gummiballen tussen mijn knieën. De eerste les heb ik er een uur over gedaan een rechte lijn te rijden :') Enorm confronterend en leerrijk :D Daar kon ik wel wat mee en als een kind zo leert rijden, prima.
If not, gewoon niet doen, zag op mijn oude pensionstal kinderen met zulke stalen handjes en scherpe hakjes, wil niet weten hoe die verder evolueren :'(

Knor1010
Berichten: 8
Geregistreerd: 29-12-17

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 14:24

Volgensmij hangt dit erg van het kind zelf af en welk niveau ze rijden als het kind erg goed mee leert omgaan en ook hogere wedstrijden doet moet het kunnen maar is het een kind die zijn benen niet stil kan houden en buitenritten rijd vind ik het niet kunnen

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 15:22

Ja heel erg combinatie afhankelijk. Er zijn zestien jarige kinderen die beter en vriendelijker rijden dan ik. En ook bij vier jarige paarden kan het helpen. Dus leeftijd van het paard is ook niet het punt.

Immers mijn paard wijkt wel zonder moeite als ik mijn rechterbeen aanleg. Dan hoef ik nog niet eens echt druk te zetten. Maar leg je linkerbeen aan dan moet je toch een partij kracht zetten om überhaupt beweging in die voorhand te krijgen en dan gaat de achterhand nog niet eens mee. Met een spoortje gewoon zachtjes kietelen stapt ie wel netjes opzij. Scheelt mij een hoop frustratie en pijn in mijn lijf en paard scheelt het een hoop frustratie omdat ik dan niet boos wordt.

Soms kan het net de aanmoediging zijn die het paard nodig heeft. Want geloof me. Als mijn paard de keuze had tussen lekker simpel niks hoeven doen en een paard rondjes rondsloffen en daarbij een lijf wat niet in balans is.

Of tussen werken en wel een lekker voelend lijf hebben.doet die van mij liever niks.

Maarja uiteindelijk merkt paard wel dat ie zich prettiger gaat voelen en dan hoeft het spoortje ook niet meer actief gebruikt te worden, dan stapt ie op kuit druk opzij.

Maar een jong kind van bijvoorbeeld 9 jaar. Begrijpt die conversatie tussen het paard waar die op rijd en zichzelf nog niet. Dat maakt dit verhaal zo trickie.

Chabby

Berichten: 364
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:19

Chabby schreef:
En dan doel ik voornamelijk op de echt jonge ruiters. Bijvoorbeeld een 8-jarige, of een persoon van 12. Ik zie namelijk in mijn omgeving regelmatig jonge kinderen op hun pony's rijden met sporen. Behoorlijk wiebelende benen en niet drijven met de kuit, maar dus met het spoortje. Ik heb niks tegen sporen, absoluut niet, mits ze juist gebruikt worden. En ik begrijp dus niet wat een 8-jarige met sporen moet :')

Het rijden met sporen is niet erg. Hoe men hier mee rijd wel. In mijn ogen staat de leeftijd hier los van en kan een kind dan ook met sporen rijden.

Ik had het eerste bericht gequote, maar ik zie dat daar iets fout is gegaan.

Somboby
Berichten: 103
Geregistreerd: 30-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 16:48

Veel volwassen weten een spoor niet eens goed te gebruiken en dan zou een kind het wel weten. Kom op zeg, het is de reinste mishandeling.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Kinderen en sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:00

Ik ben jaren geleden voor het laatst op een wedstrijdterrein geweest en het viel mij ook op. Ik kan het nog snappen dat je in de hogere klasses sporen goed kunt gebruiken voor de verfijning. Maar ik zag het ook in de b gebeuren bij kids die nog geen goede beenhouding hadden en de pony dus ook geen subtiele hulpen gaven. Ze werden meer gebruikt om de pony vooruit te schoppen. Als dat de reden is voor spoorgebruik dan zou ik zelf liever investeren in goede les want dat is niet diervriendelijk

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:08

hier zijn de kinderen 5 en 2 ze zitten op het paard en rijden heerlijk op een manier zoals dat alleen kinderen kunnen. Sporen hebben we niet in ons bezit maar ze kunnen er niets mee gewoon van techniek maar ook voor hun rijden is het beter om het zo met de benen zit en stem te doen...tja wij zijn ook lol met je knol mensen, maar hun nichtje reed op de shet met 6 al met sporen bizar maar zij is de dressuur ring in gedwongen. haar leerpony kon m haar huidige pony zz zelf is ze net 11 en start m.Nu rijdt ze echt niet slecht met die sporen meer maar vroeger had de shet onderhuids oedeem een uur na het rijden maar dat zag je meestal niet door de vacht.....tot het wit werd.....en toen is de shet verkocht die was lui en niet naar voren te krijgen!. Maar de werkelijkheid was triest en ook niet aan schoonzus haar verstand te peuteren dat ook met priveles het aan te leren techniek ook even duurt lezen kunnen ze ook niet in een jaar toch. Waar het mij wel verbaasde was de instructeur.....dat sta je toch niet toe !

Dus kinderen en sporen ik vind het dubieus, maar een kind van 12 zou technisch al wel beter in staat zijn tot het rijden met sporen al zou ik dat zelf ook niet willen!