Bodyprotector ja of nee ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kimgilles
Berichten: 76
Geregistreerd: 17-05-14

Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-15 14:03

Hey beste bokkers,

Ik zat eens te denken. Ik ben best jong (14) en rij pas een jaartje of 7/8.
Mijn ouders vinden veilligheid uiterst belangrijk, en ik natuurlijk ook. Het is immers prioriteit 1.
Maar heeft een "body protector" nou echt groten toegevoegde waarden aan je veiligheid ?
Of is het meer het idee. Ik begrijp wel dat je belangrijkste organen beschermd zijn.
Maar is die body protector nou echt zo veilig als er word gezecht?
Ik rij zelf meerendeel dressuur, soms ook wat anderen oefeningen in mijn les (die ik 1 x per week heb).
Verder rij ik nog 4 x in de week extra altijd onder toezicht van een hele goede instructrice die ook bevriend is met mijn ouders. Bij dressuur heb ik soms heel erg het gevoel dat hij erg in de weg zit (ik hoef hem dan ook niet altijd om _/-\o_ ) maar mijn vraag luid nu:

"Heeft een body prodector echt zoveel toegevoegde waarden aan je veiligheid, en zo ja? Waarom dan precies?"

Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven!

Mvg milou

P.s. Ik heb dislexty dus mijn nederlands is echt niet je van het!! :D

Sorry voor spel fouten ik heb dislexy, ik probeer altijd zoveel mogelijk te verbeteren


Babbelientje

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-04-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:10

Ja. Natuurlijk zijn je organen beschermd, maar vooral ook je ribben en je ruggengraat. Je breekt gewoon minder snel iets op die plekken. Ook ben je beter beschermd mocht je bij een val bijvoorbeeld onder je paard terecht komen. Bescherming zit 'm in het feit dat er een dikke laag tussen jou en bijvoorbeeld een paardenhoef in zit, én in het feit dat alles lekker bij elkaar gesnoerd zit waardoor je bij een val minder snel iets verdraait / breekt / kneust. Geldt natuurlijk niet voor armen, benen en hoofd.

Qua in de weg zitten: een goede bodyprotector past (is dus bijvoorbeeld niet te lang) en vormt zich naar je lichaam. Laat je dus goed adviseren in een ruitersportwinkel, niet zomaar online iets kopen.

Ik gebruik 'm in principe niet bij dressuur / buiten rijden met mijn eigen (verzorg)paardje, maar wel bij springen en als ik op andere paarden rijd die ik om welke reden dan ook nog niet echt vertrouw.

RAWR!! That means 'I love you' in dinosaur.

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:12

veiliger is het altijd natuurlijk, ik gebruik hem zelf alleen bij de cross, maar dan is het verplicht, en bij de jonge paarden.
als je valt kan je altijd op de rug op ergens anders vallen, en als je dan een bodyprotector aanhebt is er toch een grotere kans dat je er zonder scheuren vanaf komt ;)

Ojee <3Beertje & Mickey & Thyca <3
Believe in yourself..

Charlotte_K
Berichten: 47
Geregistreerd: 14-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:59

Hey
Zelf ben ik ook 14 en ik draag er een (ook omdat het moet van mijn ouders)Wanneer ik zonder rij voel ik me wel meer vrij en dat vind ik wel heel leuk, maar anderzijds ben ik ook al veel gevallen en ik heb nog nooit iets ernstig voorgehad dankzij de body protector. Ik ben eens in de hindernis gevallen toen het paard weigerde en ik viel met mn rug op de balken, door de body protector deed mijn rug bijna geen pijn (er was ook een balk op mn been gevallen wat wel veel pijn deed maar wat gelukkig niet ernstig was) Er zijn mensen die me verhalen verteld hebben over vallen met een body protector en dan hingen ze ergens aan vast ofzo maar die kans lijkt mij klein als je een goede body protector hebt (het kan natuurlijk wel gebeuren maar ja ) Al bij al lijkt het mij fijner om zonder te rijden maar het is veiliger met. Het is je eigen keuze ;)
Ps: Mijn Nederlands is ook niet bepaald goed hoor ;)

Don't love too soon
Don't trust too fast
Don't quit too early
Don't expect too high
Horses are my life <3

Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:10

Dat ligt eraan. (Overigens is dit mijn persoonlijke mening).
Ik heb 12 jaar gereden zonder body protector, maar ging crossen met mijn bijrijd paard. en op crossles moesten we verplicht zoon ding om. Opzich vind ik het prettig zitten omdat het je rug steun geeft, maar ik vind het met inrijden (en dus dressuur) en in de weg zitten. Bovendien vind ik het alleen zinvol met springen zelf.
Het was bedoeld om mij te beschermen als ik op een (vaste, harde) hindernis zou vallen dat ik beschermd ben (het is toch iets anders dan op een balkje klappen, wat overigens ook heel veel pijn kan doen).. dus ik zag daar het nut van.
Maar het is hetzelfde met een autogordel dragen (Wat ik altijd doe) maar sommige mensen vinden dit niet prettig en roepen dat het ook in je nadeel kan werken. en dat klopt. Soms komen mensen juist om door de autogordel, maar die kans is gewoon veel kleiner dan dat je hem niet draagt en een ongeluk krijgt.

Zelfde met bodyprotector.
Mijn rijmaatje ging mee met crossles (En had dus ook een body protector om) alleen zijn paard sprong de hindernis zo hoog en maakte daarna direct een vreugde bok (en dat beest was 1,72 hoog en die bok nog hoger) waardoor hij eraf werd gelanceerd. Hij landde op zijn billen en zakte daardoor met zijn rug in elkaar en die onderste rand van de body protector richtte dus schade aan in zijn darmen (darmkneuzing en bloeding).. hij moest met de ambulance mee naar het ziekenhuis en hier hebben ze scans gemaakt en kwamen ze erachter dat hij een kwaadaardige tumor in zijn buik had waaraan hij vrijwel direct geopereerd werd (eigenlijk heeft het paard dus hem behouden voor veel meer ellende, omdat ze nu scans maakten en iets kwaadaardigs vonden.. geluk bij een ongeluk dus).

Maar goed, bij springen en crossen of het rijden op een paard dat je niet kent en niet vertrouwd, vind ik rijden met een protector zeker een meerwaarde hebben omdat het je gewoon beschermd.
Maar bij dressuur of een buitenrit op een paard dat je kent, zeg ik neh.

lhjw019
Berichten: 96
Geregistreerd: 19-05-15

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:07

Ik rij zelf nu zo'n 5 jaar met bodyprotector en ben één keer echt hard gevallen, tegen de bakrand aan. Op een beetje spierpijn na heb ik er niks aan overgehouden, maar had ik de bodyprotector niet aan had ik een flinke klap op mn rug gehad met alle gevolgen van dien. Het zit verschrikkelijk maar heeft dus zeker wel echt effect. :j

natalie92
Berichten: 9
Geregistreerd: 19-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:38

Ik rij met springen wel met bodyprotector, de rest van de tijd niet

just_amor
Berichten: 473
Geregistreerd: 23-06-10

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:53

Ik had mijn onderrug zwaar gekneusd (en was 1 dag gevoelloos door de klap) door een val van mijn Haflinger toen ik nog zonder bodyprotector reed. Daarnaast ook de spieren rond mijn linker heup/bekken en linkerbovenbeen. Ik heb de eerste periode niet kunnen lopen en de maanden erna met krukken. Zou ik met bodyprotecter hebben gereden zou de schade aan mijn onderrug zeker niet zo ernstig geweest zijn!!

Sindsdien rijd ik altijd met bodyprotector. Het is een gewoonte geworden net zoals m'n cap. STap ik op een paard zonder bodyprotector heb ik het gevoel dat ik iets mis.

Djorf_6
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:16

Ik heb een tijdje met een bp gereden. Het beschermt je organen en het kan ook veel andere verwondingen verkomen (weet even niet meer hoe ik het moet schrijven |o ), maar toch vondt ik dat toen ik viel het een hele harde klap gaf. Nu rijd ik niet meer met een bp (behalve op buitenrit en springles) en soms heb ik het gevoel dat ik iets vergeet.
Als je ouders willen dat je veilig rijdt zal ik voor bp kiezen. Waarschijnelijk is het beter als je met gaat rijden. Nu ik het verhaal van hierboven heb gelzen ga ik er ook wat meer op letten.

Sparkles

Berichten: 320
Geregistreerd: 14-01-13

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:21

Ik heb op manegepaarden de laatste jaren met BP gereden, simpelweg omdat ik een aantal keer een nare val heb gehad en erge last van m'n rug had. Nu rijd ik 1 vast paardje en heb ik hem nooit meer om. Ook niet met springen of buitenrijden.. Denk alleen dat ik hem wel weer om zou doen als ik ooit weer op een jonkie zou stappen oid. Cap wel echt altijd. 1 keer vergeten en toen miste ik echt wel iets op m'n hoofd :=

Lumi

Berichten: 4437
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:32

Ik zou zeker voor de bp kiezen. Ook ik ben raar in de hindernis terecht gekomen en mijn rug was echt helemaal blauw. (Paard was 1.75 en hij maakte vanuit noodvaart een slidingstop) Ik wil er niet aan denken wat er gebeurd was wanneer ik hem niet aangehad had.

Ook toen ik van een jong paard viel die natrapte was ik blij dat ik hem aan had, die hoeven komen dan toch wel eng dichtbij.

edit: en een bp voorkomt dat je in de rivier gegooid wordt, altijd fijn natuurlijk :')


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:58

Ik vind het ondingen. Ze geven een vals gevoel van veiligheid in mijn mening.
Het belemmert je bewegingsvrijheid. Ik ben vaak genoeg gevallen en zie geen toegevoegde waarde aan een bodyprotector.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

Didi146

Berichten: 144
Geregistreerd: 31-12-11

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:09

Zelf gebruik ik mijn bodyprotector als ik buiten rijd (pony is buiten soms iets te blij :+ ) en als ik er aan denk ook met springen. Met dresuur vind ik het niet fijn, dan vind ik 'm te belemmerend in mijn bewegingen. Het ligt er overigens wel aan wel merk je koopt. Je hebt bijv. van Harry's Horse die zegmaar uit een groot stuk bestaan, maar ook meer flexibele. Ik heb een bodyprotector van Sir Lancelot, erg blij mee! Zitten mooi om je lijf, maak je dicht met een goede rits en zijn goed te verstellen dmv klittenband aan de zijkanten.

Oletta

Pelientje
Berichten: 62
Geregistreerd: 22-11-14
Woonplaats: Elst

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:21

Het is zeker veiliger, maar ik draag er zelf geen. Ik vind ze verschrikkelijk zitten. Misschien een idee om 'm gewoon met springen en buitenritten te dragen?

it's not enough for a rider to know how to ride, you must know how to fall

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:42

Ik draag hem altijd. Ook op dressuur wedstrijd.

Margarita & Zalinda op de eeuwige paardenweide...
Roos mennen dressuur: ZZ+15
vaardigheid: ZZ+14

limilou

Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:44

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 06-02-22 01:23, in het totaal 2 keer bewerkt

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 13:51

Mijn dochter van 15 draagt m altijd met springen en cross. Met dressuur eigenlijk niet meer, vroeger wel. We hebben nu een hele fijne gekocht bij de eventingsshop, dat ding zit als een bodywarmer en zit haar absoluut niet in de weg. Haar vorige was er middenmootje van Divoza of zo en ondanks dat je daar ook genoeg voor betaalt, is het niet te vergelijken met zo'n blokjes bp van de eventingsshop.
Je hebt maar 1 rug en heb al meerdere keren rugbreuken meegemaakt in de omgeving. Een val zit in een klein hoekje, hoe goed of hoelang je ook rijdt.

Semi-professioneel ponypoetser, opzadelaar, chauffeur, fotograaf, groom, cameravrouw, cateringdame, proefjeslezer, maar vooral de grootste fan en trotse moeder en zus van het crossende duo: mijn 17 jarige dochter en kleine grote zus. :-)

Nynke04

Berichten: 269
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:18

Het is mede afhankelijk van het gedrag van je paard/pony of het verstandig is om altijd (dressuur, springen, buitenrijden) te dragen. Normaal gesproken zal er met dressuur niet heel veel misgaan. Met springen zou ik het zeker aanraden. Het risico op vallen is tijdens springen vele malen groter.
Ik spring nog maar sinds kort (januari) en mijn paard wil nog wel eens uit het niets net voor een sprong omdraaien. Met als gevolg dat ik rechtdoor vlieg en in of vlak voor een sprong lig. Na 2 springlessen heb ik dus besloten om een bodyprotector aan te schaffen en oh wat ben ik daar blij mee. De eerste les met BP schoot mijn paard net na een sprong naar rechts, terwijl we naar links moesten, waardoor ik 3 meter door de lucht vloog en vol tegen de bakrand aan landde. Mijn hele linkerzijde was bont en blauw en ik heb anderhalve week mank gelopen. Had ik mijn BP niet gehad, dan was ik er vast veel slechter aan toe geweest.

Vooral omdat je nog zo jong bent, zou ik maar gewoon naar je ouders luisteren :j Beter het zekere voor het onzekere nemen! En tegenwoordig hebben ze hele fijne bodyprotectors, die zich beter om je lichaam vormen en die je dus amper voelt zitten +:)+

Particolare: Dressuur Z1 + 8!

FreeSpirit01

Berichten: 69
Geregistreerd: 31-05-15

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:36

Bij springen ja absoluut. Wat als je tussen of op de hindernis valt...
Dressuur of gewoon los rijden ligt aan je pony. En aan hoe goed je bent.
Ik draag hem met springen en concour wel. Dressuur concour en losrijden niet.

Donar mijn schat en Amira mijn schat.
ik voel me vrij en rustig door deze bijzondere krachtige wezens.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:38

Ik vind het ondingen. Ze zijn oncomfortabel, belemmeren in je beweging. En in mijn mening geeft het geen toegevoegde waarde. Je ribbenkast van zich zelf is sterk genoeg om de klappen op de kunnen vangen in mijn ervaring.
Ik vind ze een vals gevoel van veiligheid geven.
In mijn opinie is een cap voldoende bescherming.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

FreeSpirit01

Berichten: 69
Geregistreerd: 31-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:49

alice0cullen schreef:
Ik vind het ondingen. Ze zijn oncomfortabel, belemmeren in je beweging. En in mijn mening geeft het geen toegevoegde waarde. Je ribbenkast van zich zelf is sterk genoeg om de klappen op de kunnen vangen in mijn ervaring.
Ik vind ze een vals gevoel van veiligheid geven.
In mijn opinie is een cap voldoende bescherming.

Ben ik ook wel mee eens.. Je kan je nauwelijks de in bewegen. En je word er stijf van!

Donar mijn schat en Amira mijn schat.
ik voel me vrij en rustig door deze bijzondere krachtige wezens.

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 23:09

FreeSpirit01 schreef:
alice0cullen schreef:
Ik vind het ondingen. Ze zijn oncomfortabel, belemmeren in je beweging. En in mijn mening geeft het geen toegevoegde waarde. Je ribbenkast van zich zelf is sterk genoeg om de klappen op de kunnen vangen in mijn ervaring.
Ik vind ze een vals gevoel van veiligheid geven.
In mijn opinie is een cap voldoende bescherming.

Ben ik ook wel mee eens.. Je kan je nauwelijks de in bewegen. En je word er stijf van!


Dan hebben jullie nooit een goede bp aangehad. Van een goede passende bp heb je er niet eens erg in dat 'm aanhebt. Moest dochterlief er gisteren een half uur na de cross op wijzen dat ze haar bp nog aanhad. Ze had haar pony al verzorgd, peeskappen en springschoenen afgedaan, stiften uitgedraaid, allemaal met bp aan. Dus nauwelijks in kunnen bewegen is geen sprake van bij haar.
Tja ondingen, ieder zijn mening. Ik vind rolstoelen en gipsen korsetten ondingen. Ben blij dat bodyprotectors verplicht zijn bij cross. En in het springen wordt het ook steeds normaler.

Semi-professioneel ponypoetser, opzadelaar, chauffeur, fotograaf, groom, cameravrouw, cateringdame, proefjeslezer, maar vooral de grootste fan en trotse moeder en zus van het crossende duo: mijn 17 jarige dochter en kleine grote zus. :-)

Duistergruis

Berichten: 31
Geregistreerd: 20-07-12

Re: Bodyprotector ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 23:40

Momenteel heb ik 2x een bodyprotector aangehad tijdens het rijden en ik vind het niks. Mijn menig is dat je in een houding wordt geforceerd en het in de weg zit tijdens het rijden. Als je toch verkeerd valt, helpt de bodyprotector ook al niks meer. Maar, dit is mijn mening. Zo heb ik bij ons in de lessen op de vereniging meerdere verhalen gehoord, sommige positief en sommige negatief.

Als je besluit dat je wel een bodyprotector wil kopen, koop er dan een die wat duurder is en veel flexibeler is dan de standaard uit twee gedeeltes bestaande bodyprotector.

Nynke04

Berichten: 269
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 08:39

mamamier schreef:
Dan hebben jullie nooit een goede bp aangehad. Van een goede passende bp heb je er niet eens erg in dat 'm aanhebt. Moest dochterlief er gisteren een half uur na de cross op wijzen dat ze haar bp nog aanhad. Ze had haar pony al verzorgd, peeskappen en springschoenen afgedaan, stiften uitgedraaid, allemaal met bp aan. Dus nauwelijks in kunnen bewegen is geen sprake van bij haar.
Tja ondingen, ieder zijn mening. Ik vind rolstoelen en gipsen korsetten ondingen. Ben blij dat bodyprotectors verplicht zijn bij cross. En in het springen wordt het ook steeds normaler.


_/-\o_
Ik kan me voorstellen dat de "ouderwetse" uit-twee-delen-bestaande BP's inderdaad niet fijn zitten, maar tegenwoordig zijn er genoeg flex-BP's op de markt, die je amper voelt zitten.
Ik heb de Kerbl Protecto Ladyflex, toen toevallig in de uitverkoop voor €40 gekocht geloof ik, en deze zit erg fijn. En mocht hij niet fijn zitten, had ik 'm alsnog omgedaan voor de veiligheid. Hoe vaak je achteraf mensen niet hoort zeggen: "Had ik toch maar een BP omgedaan..."
In vergelijking met ziekenhuiskosten kost zo'n BP niks.

Particolare: Dressuur Z1 + 8!

FreeSpirit01

Berichten: 69
Geregistreerd: 31-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 08:45

Ik vind ook dat bij cross en springen je het aan moet hebben hoor maar met dressuur niet perce

Donar mijn schat en Amira mijn schat.
ik voel me vrij en rustig door deze bijzondere krachtige wezens.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers