Achter de verticale lijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 12:35

;)

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:43

Nou het lijkt met het flegmatieke trekpaardentypje ook aardig te lukken.. we zijn er nog lang niet, maar we zijn op weg :j

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 11:25

Wat vinden jullie leerzaam en opvallen in de series video's van Ingrid met Just Paul:

http://youtu.be/babPV-_hGE4


Bij een zoektocht door bokt, waar ook alweer die video's stonden (inmiddels favo aangemaakt..) viel mij op hoe weinig er inhoudelijk en trainings technisch diepgaand wordt geschreven over deze familie hun wijze van training.
Terwijl hun veelzijdigheid in het kijken naar waar hun toppers goed in zijn mij juist zo opvalt.

Meeste berichten gaan over het wel of niet mooi vinden wat ze doen op wedstrijden.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 14:46

Het is met Ingrid Klimke allemaal prima in orde.
Het probleem is dat wat er daar gebeurt voor doorsnee paardrijdend NL niet interessant is, je moet namelijk eerst héél erg goed kunnen rijden en héél goed begrijpen wat er plaats vindt om er wat aan te hebben.
Het is verre van basics.

Will Faerber houdt zich bezig met de opbouw van basics, voor iedereen toepasbaar en begrijpelijk.
Je kunt er geen kwaad mee doen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:40

Simpelman schreef:
je moet namelijk eerst héél erg goed kunnen rijden en héél goed begrijpen wat er plaats vindt om er wat aan te hebben.
Het is verre van basics.
.

cynisme ?

Loe_Loe

Berichten: 582
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 02:14

Nee ik denk dat Simpelman bedoelt dat de weg om Klimkes niveau te bereiken heel erg lang is, en dat doorsnee paardrijdend NL daar het geduld niet voor heeft.
En laat staan het talent, maar dat is dan weer mijn interpretatie.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 10:55

Vergelijk I K met een groot violist, Isaac Stern, die het vioolconcert van Paganini op zijn Stradivarius aan het instuderen is.
We kunnen daar inspiratie aan opdoen om dat op een dag ook te kunnen, het bewonderen, er van genieten, maar we kunnen er niets van leren.
Zo ziet het er uit "als het goed is".

Om te leren en te begrijpen moeten we aan de basis beginnen en met trial and error verder evolueren.
We hebben behoefte aan de juiste aanwijzingen op het juiste moment, geluk, moed om verder te gaan en wat talent.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:40

Simpelman schreef:
Vergelijk I K met een groot violist, Isaac Stern, die het vioolconcert van Paganini op zijn Stradivarius aan het instuderen is.
We kunnen daar inspiratie aan opdoen om dat op een dag ook te kunnen, het bewonderen, er van genieten, maar we kunnen er niets van leren.
Zo ziet het er uit "als het goed is".

Om te leren en te begrijpen moeten we aan de basis beginnen en met trial and error verder evolueren.
We hebben behoefte aan de juiste aanwijzingen op het juiste moment, geluk, moed om verder te gaan en wat talent.

Het is op zich al fijn om te zien met welke training welk eindresultaat wordt gehaald. Alle toppers hebben het in hun clinics over "de basis" maar hebben het dan feitelijk over "hun basis", als ze al zeggen wat ze zelf doen: practice what you preach.
Interessant is wel dat in een van de video's van Ingrid het paard in het begin echt niet zuiver liep. Daar wordt op de site wel iets over gezegd, spanning oid maar het zou mij te lang hebben geduurd.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 13:01

Heb nu de eerste drie filmpjes bekeken van de serie, superleuk om te zien. Ook toepasselijk voor dit topic omdat er meteen op wordt gehamerd dat het zich kan voordoen dat hij achter de loodlijn komt, maar dat je dat meteen moet verhelpen. Kan niet wachten tot ik de tijd heb om ze allemaal af te kijken.

Wat ik me verder afvraag, hoe staan jullie tegenover het van binnenbeen naar buitenteugel rijden, wat hier ook wordt benadrukt? Zo heb ik het zelf ook altijd geleerd, maar de laatste tijd begon ik me af te vragen of dat niet een verwarrende manier van rijden is. Anderzijds werkt het prima, dus zo verwarrend kan het ook niet zijn voor het paard...

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 14:31

Visitor: gaaf he, dat ze zoveel laten zien in deze series.
http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... SZ30OfS9Uy

Zit zelf in deel 12;-)
Kan het prima volgen ondanks mijn nivo, herken veel basisdingen die in eigen lessen ook steeds terugkomen en uitleg van Paul zit vol logica.
Fijne lesgever.
Had op aflevering 8 zelf reactie met emotie;, yes , yes, yes , zie je nou wel freestyle zonder longe :j _/-\o_

Vandaar dat ik de reactie van S. Man niet goed begrijp en daarin alweer dat belerende vingertje omhoog zie van: eh kindertjes dit is te moeilijk voor jullie.. Wat al eerder in dit topic bovenkwam drijven helaas, zo rond 5-12
Wat ie daarmee wilt bereiken is voor mij vaag ?
Kennis overbrengen is al een gave, een gevoel kunnen overbrengen van nog veel hoger nivo.


Om in te haken op voorbeeld musici:
Ik hoef geen wereldnivo viool te spelen, maar kan wel beter leren spelen van iemand die dat wel kan en in openheid laat zien hoe zijn technieken zijn.
De musici van klasse en ruiters zoals Ingrid staan "boven" hun instrumenttechniek en zijn geheel bezig met de uitvoering, het gevoel, en de emotie overbrengen in hun muziek.
Ken geen ander medium waar dat zo mooi kan als in de muziek.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 21-12-14 14:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 14:33

Loe_Loe schreef:
Nee ik denk dat Simpelman bedoelt dat de weg om Klimkes niveau te bereiken heel erg lang is, en dat doorsnee paardrijdend NL daar het geduld niet voor heeft.
En laat staan het talent, maar dat is dan weer mijn interpretatie.


Dan mag ie dat gewoon zo zeggen zonder steekjes naar...

marietta
Berichten: 160
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: breda

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 14:51

Je mag bij Ingrid Klimke alles zien, alles vragen. Het kost wel 40 euro voor een ochtend maar dan krijg je 10 paarden te zien met allemaal hun eigen africhtingsniveau en aandachtspunten. O ja, je moet ook 10 euro voor een goed doel erbij geven! Want mevrouw Klimke verdoet haar tijd niet en wil iets méegeven aan de wereld. Het was GEWELDIG! om een open training mee te maken daar.

marietta
Berichten: 160
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 14:54

In de filmpjes vertelt ze wat er tijdens de africhting prioriteit heeft én waarom en laat ze dus gerust zien dat haar paard achter de loodlijn wil kruipen en dat ie van zijn fourten moet leren. Dus vraagt ze hem zodra dat gebeurt om de neus vooruit te steken en durft dat ook aan ons te tonen om met haar verder afgerichte paarden te laten zien dat de aanleuning DIK in orde is.
Ze houdt zóveel van haar paarden dat ze op de meest belangrijke wedstrijden nog kan lachen als haar paard bij het groeten hinnikt naar de vriend in de trailer (want ze reist nooit met éen paard tegelijk).

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 14:55

Ik ben regelmatig cynisch maar heb geleerd dat wat minder te zijn omdat dat vaak niet begrepen werd.
In dit geval ben ik het niet....

Bokt lijkt mij niet in de eerste plaats een forum voor mensen die qua techniek "boven hun instrument staan".
Voorzover ik heb kunnen inschatten is het eerder voor mensen die zoekende zijn naar meer fundament voor hun passie.
Fundament is in NL namelijk ver te zoeken.

De alom populaire workshops van de "toppers" leiden naar mijn mening mensen alleen maar verder van hun fundament af.
Er zijn veel en veel te weinig basis workshops.
Ik citeer John Swaab, "iedereen begint tegenwoordig bij 82 i.p.v. bij 1, die bij 1 beginnen zullen het eerste aankomen".

Hoeveel ruiters komen we nog tegen die een paard met een gestrekte hals voorwaarts in tact, mét aanleuning en VOOR de loodlijn kunnen rijden op een rechte en een gebogen lijn en in eenvoudige overgangen?
Die begrijpen dat het zeker 4 jaar duurt voordat een paard op twee teugels gelijk begint te lopen?
Dat recht richten pas plaats kan vinden NADAT losgelatenheid, tact, aanleuning, negeeflijkheid en Schwung bevestigd zijn?

Interessant zijn video's met basics.
En, ik heb nog steeds niets tegen I K of zelfs maar aan te merken...., vooral naar kijken.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 15:05

Marietta +:)+

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 15:47

Ik denk dat ruiters die in de knoei zitten met de aanleuning beter kunnen gaan proberen om Ingrid Klimke te imiteren dan dat ze gaan lopen hannesen op de Will Faerber manier. Als je tenminste inspiratie voor je rijden wilt halen uit YT filmpjes en je zou moeten kiezen. Ik snap ook niet zo waarom Simpelman Ingrid Klimke haar 'basis' filmpjes ziet als te hoog gegrepen voor de gemiddelde bokker. Zoals zij het doet, ja, dat kun je natuurlijk niet zomaar. Maar zoals zij het doet, is wel gewoon goed te doen, ook al maak je waarschijnlijk meer fouten dan zij zelf en duurt het langer. Het is simpel en het is logisch.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:30

Peppertree schreef:
Ik denk dat ruiters die in de knoei zitten met de aanleuning beter kunnen gaan proberen om Ingrid Klimke te imiteren dan dat ze gaan lopen hannesen op de Will Faerber manier. Als je tenminste inspiratie voor je rijden wilt halen uit YT filmpjes en je zou moeten kiezen. Ik snap ook niet zo waarom Simpelman Ingrid Klimke haar 'basis' filmpjes ziet als te hoog gegrepen voor de gemiddelde bokker. Zoals zij het doet, ja, dat kun je natuurlijk niet zomaar. Maar zoals zij het doet, is wel gewoon goed te doen, ook al maak je waarschijnlijk meer fouten dan zij zelf en duurt het langer. Het is simpel en het is logisch.

Mijn "gehannes" op de manier van Will Faeber heeft anders wel zijn vruchten afgeworpen. Mijn paard kan nu redelijk op vier benen met zijn hals gestrekt zijn rondjes lopen. Met de complimenten van mijn dierenarts vanwege de spieropbouw op zijn rug. Ieder zijn ding......

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 17:03

Wanneer je dit kunt:
Een paard met een gestrekte hals voorwaarts in tact, mét aanleuning en VOOR de loodlijn rijden op een rechte en gebogen op een gebogen lijn en in eenvoudige overgangen

En dit echt begrepen hebt:
dat het zeker 4 jaar duurt voordat een paard op twee teugels gelijk begint te lopen,
dat recht richten pas plaats kan vinden NADAT losgelatenheid, tact, aanleuning, negeeflijkheid en Schwung bevestigd zijn,

dan kun je geweldig veel voordeel halen aan het volgen van de I K video's.

Ik nodig iedereen vriendelijk en vol goede bedoeling uit dat eens uit te proberen. :)

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:43

Simpelman schreef:
Wanneer je dit kunt:
Een paard met een gestrekte hals voorwaarts in tact, mét aanleuning en VOOR de loodlijn rijden op een rechte en gebogen op een gebogen lijn en in eenvoudige overgangen

En dit echt begrepen hebt:
dat het zeker 4 jaar duurt voordat een paard op twee teugels gelijk begint te lopen,
dat recht richten pas plaats kan vinden NADAT losgelatenheid, tact, aanleuning, negeeflijkheid en Schwung bevestigd zijn,

dan kun je geweldig veel voordeel halen aan het volgen van de I K video's.

Ik nodig iedereen vriendelijk en vol goede bedoeling uit dat eens uit te proberen. :)


Af en toe lees ik nog wat mee in dit topic.
Je kan "goed" schrijven, maar regelmatig mis ik de essentie waar het in het rijden om draait;
Zonder rechtrichten is er geen losgelatenheid, tact, aanleuning, nageeflijkheid en schwung mogelijk.

Het scala loopt/vloeit in elkaar over, het één kan niet zonder het ander.

Ook om "voorwaarts" zo vetgedrukt te gebruiken, gaat de essentie verloren.

"Voorwaarts" is niets anders dan het willen reageren op een been/zithulp.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 00:26

Wat mij betreft is het scala niet in een bepaalde volgorde, maar altijd in z'n totaal aanwezig. Ik zie eigenlijk maar 1 uitzonderingen, takt/regelmaat moet er altijd zijn. Bij een slome heb je misschien meer nadruk op voorwaarts (inderdaad reactie / drang). Een hele scheve moet je misschien niet eens op gaan zitten, maar daar geef je dan ook meer aandacht aan. Een hele gespannen moet leren ontspannen en dan heb je misschien meer nadruk op halsstrekken / laag tempo. Verzamelen speelt eerst misschien een mindere rol, maar 1 die echt op de voorhand loopt moet je misschien toch vroeg wat mee doen...

The system fits all, je moet het alleen wel met beleid toepassen. Dat vraagt wat nadenken, en ik ben de eerste die zal toegeven, dat hoe 'dom' paarden misschien ook zijn, het valt soms niet mee om slimmer te zijn :+ :+

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 10:13

@Cherie 78,
Het lijkt er op dat je het niet met me eens bent.
Wat ik mis zijn je argumenten.

Neem van mij aan dat het noodzakelijk is om "goed" te kunnen schrijven alle zaken ook echt te kennen en gevoeld te hebben.

Wat betrefet het Scala mis je de essentie daarvan.
(John Swaab, (heeft ook alweer zo'n jaar of 60 à 70 op een paard gezeten)) iedereen begint tegenwoordig bij 82.....)
Recht richten is onmogelijk zonder dat losgelatenheid, tact, aanleuning, nageeflijkheid en Schwung redelijk bevestigd zijn.
Alles in het Scala vloeit in elkaar over maar niets kan gedaan worden zonder dat het voorgaande bevestigd is.

Tact en losgelatenheid zijn één, maar zonder dat kan er nooit sprake zijn van aanleuning.
Aanleuning is de bloem die hier op bloeien gaat.
Pas wanneer de aanleuning bevestigd is zal de nageeflijkheid ontstaan, voor dat noemlen we het "in de krul rijden".
Zonder bovenstaande is het ontwikkelen van de Schwung onmogelijk, hiervoor moet het paard namelijk zonder enige weerstand of terughoudendheid nageven.

En pas dan kan je gaan werken aan het recht richten, dat wordt namelijk gebouwd op de Schwung.
Recht richten is het gelijkmatig ontwikkelen van kracht van achterhand en lendenen.

Het algemeen rijkunstig inzicht is op het moment zo zwak dat men verondersteld dat wanneer men bezig is een paard zich te laten ontspannen op twee handen, bezig is met recht richten.
Er zijn nogal wat goeroes actief op dit terrein.....
Maar, dit is nog slechts de eerste fase van het Scala, het het paard brengen tot losgelagelatenheid.

Voorwaarts is het reageren op aandrijvende hulpen met als resultaat het verruimen/intensiveren van de pas, het is de gouden draad door het Scala, de essentie van de Klassieke Dressuur.
Zonder voorwaarts zijn er geen tact, aanleuning, nageeflijkheid, Schwung en vervolgens recht richten en verzameling mogelijk.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:27

In mijn ogen wordt heel vaak losgelatenheid aan beide zijden verwart met rechtrichten. Dit wordt zeker ook gevoed door alle rechtricht-goeroes omdat het gewoon veel commerciëler is om te roepen dat je met rechtrichten bezig te houden als met ontspannen.
Ik zie het zo, en denk dat het zo in het scala bedoeld is. In de eerste fasen van het scala probeer je je paard in takt en losgelaten te laten lopen. Tempo controle, loswerken evenredig aan beide zijden. Veel paarden zitten wat vast aan 1 kant en sporen daarom niet. Als ze aan beide zijden loslaten (voorwaarde voor aanleuning en takt), de spieren ontspannen zal een paard recht gaan lopen, sporen.
Rechtrichten is in mijn ogen vele stadia later. Dat is beide zijden even krachtig, snel en handig maken. Dus feitelijk van een rechtshandig iemand, iemand maken die met de linkerhand net zo sterk, en motorisch gecoördineerd wordt als met de linkerhand. Dus niet iemand die simpelweg recht loopt en beweegt. Dit is een voorwaarde om een paard recht op beide zijden te kunnen verzamelen omdat je dan temaken krijgt met kracht en de fijne motoriek.
Wel zie ik het scala als een cyclisch iets. Je kan zeg maar een heel eind in het scala gevordert zijn met normale basis oefeningen, maar als je dan weer een nieuwe/moeilijke oefening aan gaat leren, begin je voor die oefening weer van voren af aan. Dus bv, je paard kan in de normale gangen best al richting verzameling gaan, maar bij bijvoorbeeld het aanleren van een wissel, begin je weer met de oefening eerst alleen taktmatig en ontspannen te krijgen, daarna dat de aanleuning ook constant blijft in de oefening en zo weer doorborduren tot je ook die oefening in dezelfde verzameling kan uitvoeren als je basis uitgangspunt.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 10:37

;)

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:04

Goed verwoord Oji. Ik denk dat er veel zijn die losgelatenheid verwarren met rechtrichten. Dat heb je er mooi even uitgepeuterd. Losgelatenheid, takt, rechtrichten en altijd weer terug naar de basis als een oefening niet direct lukt.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:13

Maar goed, kan je niet zeggen dat het losgelaten zijn aan beide zijden een voorwaarde is voor het rechtgericht zijn (als eindresultaat) en dat je in die zin dus al vrij snel begint met 'rechtrichten' (als weg naar het eindresultaat toe). (Zie bijv. ook die filmpjes van Klimke waar haar instructeur zegt dat je met het jonge paard af en toe een grote 8 moet rijden en zo een begin maakt met het rechtrichten.)
Ben het verder met jullie eens dat door die hype te veel de nadruk op het rechtrichten wordt gelegd hoor, alsof het een op zichzelf staand iets zou zijn. Maar om dan weer het rechtrichten in plaats van aan het begin 'apart te zetten' nu op het einde apart te zetten, gaat me dan ook weer wat ver.