Is het altijd de schuld van het paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HeartOfHorse

Berichten: 222
Geregistreerd: 25-01-14
Woonplaats: Amersfoort

Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 10:16

Hey,

Ik vroeg me af wie allemaal denken dat het de schuld van het paard is als je valt. Voorbeeld:

Iemand valt van zijn paard omdat het paard bokt en wegsprint. Gevolg: pols gebroken.

Nou heb ik laatst een paar mensen horen zeggen dat het de schuld van het paard was want "het paard hoort niet te bokken en weg te rennen".
Persoonlijk vind ik dat flauwekul. Mensen hebben besloten dat we op paarden kunnen rijden dus moeten ze ook de consequenties aanvaren. Een paard is een vluchtdier en als paardlief schrikt en wegrent is het aan de mens om erop te blijven zitten. Naar mijn mening is de ruiter altijd de schuldige...

Ben ik de enige die er zo over denkt of zijn er meerdere mensen?
Laatst bijgewerkt door HeartOfHorse op 28-01-14 10:22, in het totaal 3 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Is het altijd de schud van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:18

Eerder andersom: altijd de schuld van de ruiter...

ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:22

Eens met secricible... Ben ervan overtuigd dat 99,9% de schuld van de ruiter is...

Mijati

Berichten: 906
Geregistreerd: 12-04-13
Woonplaats: Tussen de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:23

Ik ben van mening dat vallen van je paard een combinatie is van verschillende factoren.
1 de ruiter, deze geeft het paard immers leiding en zorgt voor een goed matriaal, daarnaast zal hij moeten werken een de vertrouwens band
2 de omgeving, in de omgeving kunnen dingen plots veranderen of er kunnen zich in eens vreemde dingen voordoen. Of wat wij als onschuldig zien, kan voor een paard heel bedreigend zijn.
3 het paard, en dan met name het karakter.

YOURLOVER

Berichten: 340
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Eijsden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:23

'tis eigelijk nooit de schuld van het paard.
Als het paard bokt, houdt het in dat het paard ergens last van kan hebben of
dat de ruiter niet consequent is.
Laatst bijgewerkt door YOURLOVER op 28-01-14 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Annamarieex
Berichten: 172
Geregistreerd: 05-01-14

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:27

Ik ben van mening dat de ruiter vrijwel altijd de schuld is..

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:28

ook eens met Secricible.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:30

Daar ben ik het niet mee eens. Soms kan het gewoon echt een ongeluk zijn en heeft er niemand schuld.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:31

Volgens mij is er geen schuld. En is het gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Want schuld is opzettelijkheid en ik denk niet dat iemand het leuk vindt om opzettelijk een val te veroorzaken.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:39

Ligt helemaal aan de omstandigheden.
Ik ben het eens met Mijati.
Enerzijds de ruiter: die moet het paard vertrouwen en leiding geven, zorgen voor passend zadel etc. waardoor er geen noodzaak is om te bokken. En natuurlijk zo goed leren zitten dat een evt. bok geen problemen oplevert.
De omgeving speelt ook mee: de eigen bak thuis zonder afleidende 'enge' dingen is makkelijker om te rijden dan een vreemd bospad waar aan de ene kant een eend opfladdert, aan de andere kant een crossmotor langsraast en van achter een hond in zijn staart hangt bij wijze van spreken.
En het ene paard is al schrikkeriger of sneller beledigd dan een ander paard, en het verleden speelt ook mee. Heb je bijv. als ruiter de pech dat een paard onder zijn vorige eigenaar heeft geleerd dat hoe sneller hij zijn ruiter lanceert, hoe eerder hij weer lekker terug op de wei staat, dan ga je er nog een hele dobber aan hebben om dat er definitief uit te rijden. Of als een paard een trauma opgelopen heeft van ik noem maar iets, plastic zakken, en onder het rijden waait een plastic zak onder hem door kun je ook een flinke reactie verwachten.

Bij mijn eigen paarden ben ik wel van mening dat het nergens voor nodig is om te bokken, protest kan op andere manieren aangegeven worden. Ik heb momenteel alleen last van bokken bij de changementen maar die zijn goed uit te zitten. Dus als een paard van mij nou ineens snoeihard zou bokken en me zou lanceren zou ik not amused zijn, want dat ben ik zeker niet van ze gewend.

doebidon
Berichten: 429
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:46

Ik ben het met Jildau en Mijathi eens.
een paard kan ook wel eens schrikken, en als je als ruiter dat niet ziet aankomen of misschien is het een ruiter die pas net is begonnen met rijden, dan kan je vallen.
Is het dan de schuld van het paard? Nee natuurlijk niet die kan er niks an doen dat hij/zij schrikt.
is het de schuld van de ruiter, omdat hij niet eerder is begonnen met paardrijden, en/of ergens anders op aan het letten was.

Maar ben het met jullie eens dat het eigenlijk nooit buwust de schuld is van het paard!! en dat wij mensen vaak de omstandigheden van een val creëen.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:53

Gnuif TS, 't is altijd een mens die bedenkt dat ie op een paard gaat zitten he.
Ben persoonlijk nog nooit in de wei langs achter door een paard beslopen, hoofd tussen mijn beentjes en hup, schuif naar de rug en rijden maar!

Al mijn zandhappers/vlieglessen zijn volgens mij tot nu toe altijd al geweest omdat ik nog hard bezig ben om een betere ruiter te worden. Minstens 4/5 had voorkomen geweest door beter zitten, paard niet irriteren of situaties voorzien. Een enkele denk ik 'doelbewust' door het paard, in de zin van afgereden manegeknollen die weten hoe onder werk/slechte ruiters uit te komen, slecht zittend materiaal of situaties waarin paard in kwestie niet happy was. Maar dat kan je dus eigenlijk ook klasseren onder 'situaties voorzien'.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:54

Mijati schreef:
Ik ben van mening dat vallen van je paard een combinatie is van verschillende factoren.
1 de ruiter, deze geeft het paard immers leiding en zorgt voor een goed matriaal, daarnaast zal hij moeten werken een de vertrouwens band
2 de omgeving, in de omgeving kunnen dingen plots veranderen of er kunnen zich in eens vreemde dingen voordoen. Of wat wij als onschuldig zien, kan voor een paard heel bedreigend zijn.
3 het paard, en dan met name het karakter.

Voor 3 zie 1.De ruiter hoort het karakter van het paard in te kunnen schatten en daar op in te kunnen spelen.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:57

Een fris paard hoeft niet de schuld van de ruiter te zijn.

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:07

Tendance schreef:
Een fris paard hoeft niet de schuld van de ruiter te zijn.

En waarom is een paard fris? Een paard wat genoeg buiten komt is niet 'fris'.
Dus ook dat ligt niet aan het paard, maar aan de persoon die verantwoordelijk is over de weidegang ed. van het paard.
Edit:
Een geschoren paard kan bv. wel fris zijn nadat het deken eraf gehaald is. Maar, als ruiter moet me dat weten en mee om kunnen gaan. Ander had je de vacht maar moeten laten staan.

We mogen al heel blij zijn dat ze ons willen dragen. Het enige wat ik niet de ruiters (vroegere ruiter,... Heeft niet altijd met de huidige ruiter te maken) fout vind is als een paard verschrikt. Dat is het instinct van een paard, waar het dan uiteindelijk ook weinig aan kan doen. Valt er wel wat uit te trainen, maar als er echt iets engs is zijn ze toch weg.
Laatst bijgewerkt door Leen op 28-01-14 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

spotterick

Berichten: 757
Geregistreerd: 27-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:09

Haha ja meestal is het de ruiter, was laatst ook gevallen en had mijn rug gebroken.
Het was op een pad waar ze nooit overheen wil. En dit keer "moest" ze van mij en had ze van wegwezen. Helaas kon ik niet blijven zitten. Gevalletje ik had naar mijn paard moeten luisteren...

Beauuum
Berichten: 212
Geregistreerd: 30-12-12

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:28

Ik vind het in 9 van de 10 gevallen de schuld van de ruiter, en die 1 tiende niet echt de schuld van het paard want door hun instict kunnen ze wel eens schrikken van iets.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:08

Leen_ schreef:
Tendance schreef:
Een fris paard hoeft niet de schuld van de ruiter te zijn.

En waarom is een paard fris? Een paard wat genoeg buiten komt is niet 'fris'.

Is ook aanleg van het paard.
Ja, als ruiter moet je je paard geen maatje te groot kopen natuurlijk, dat is ook weer. Maar als ruiter mag je ook op sommige dagen best even de pest inhebben dat je zo'n heetflikker gekocht hebt ooit ;)

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:09

spotterick schreef:
Haha ja meestal is het de ruiter, was laatst ook gevallen en had mijn rug gebroken.
Het was op een pad waar ze nooit overheen wil. En dit keer "moest" ze van mij en had ze van wegwezen. Helaas kon ik niet blijven zitten. Gevalletje ik had naar mijn paard moeten luisteren...

Waarom wil ze niet over dat pad dan?

Mijati

Berichten: 906
Geregistreerd: 12-04-13
Woonplaats: Tussen de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:10

Koper schreef:
Mijati schreef:
Ik ben van mening dat vallen van je paard een combinatie is van verschillende factoren.
1 de ruiter, deze geeft het paard immers leiding en zorgt voor een goed matriaal, daarnaast zal hij moeten werken een de vertrouwens band
2 de omgeving, in de omgeving kunnen dingen plots veranderen of er kunnen zich in eens vreemde dingen voordoen. Of wat wij als onschuldig zien, kan voor een paard heel bedreigend zijn.
3 het paard, en dan met name het karakter.

Voor 3 zie 1.De ruiter hoort het karakter van het paard in te kunnen schatten en daar op in te kunnen spelen.


Natuurlijk ken je als ruiter met eigen paard het karakter van je paard. Maar nu ben ik van de zomer een buitenrit gaan maken met vrienden en daar kreeg ik, als enige die thuis ook een pony had en dus al beste ruiter werd beschouwd (ahum), de lastigste onder mijn kont geschoven. En dan is het in eens moeilijk om dat karakter goed in te schatten. Ondanks een paar bokjes en een sprint, omdat een andere pony schrok, ben ik er echter niet afgegaan. Toch had ik een manegepony iets anders ingeschat als wat deze pony liet zien.
Dus vandaar mijn opmerking dat ook het karakter van de pony/ het paard een rol speelt. Zeker op het moment dat je op een vreemde pony/paard gaat zitten.

love_wiepke

Berichten: 1280
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:10

Soms de 'schuld' van omstandigheden..

Blue_Berry

Berichten: 474
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:17

Gini schreef:
Volgens mij is er geen schuld. En is het gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden.


ben het hiermee eens :j
er is af en toe een geval waarvan je ziet ja dat is de schuld van de ruiter (met springen bijv. te laat/verkeerd aangestuurd waardoor paard weigert en ruiter valt) maar meestal is het een samenloop van omstandigheden. ik zal nooit boos worden als ik van een paard val, want het is mijn keuze om op het paard te gaan rijden en daarbij weet ik dat er een kans is dat ik eraf kan vallen
Laatst bijgewerkt door Blue_Berry op 28-01-14 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:20

Tendance schreef:
Een fris paard hoeft niet de schuld van de ruiter te zijn.


Mijn paarden staan hele jaar, hele dag buiten, 's winters 's nachts op stal.
Al is het -10, als ik na 2 dagen erop stap kan ik zo weg rijden zonder dat ze gek doen, of met wandelen zijn het geen stuiterballen.
Paarden die meer binnen staan en maar even buiten komen zijn met -10 echt drukker hoor.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:23

Meestal geven paarden het aan dat ze ergens last van hebben.
Bijvoorbeeld last van het zadel dat ie te groot is dat het paard even naar de smalle kant is gegaan. Gaat bokken of er vandoor gaan..
Of heeft gewoon geen zin om te werken dat ie bij elk been dat je bijvoorbeeld naar de galop wil gaat bokken.
Er zijn zo veel dingen en ja meestal is het de schuld van de ruiter.

Orchidee21
Berichten: 2154
Geregistreerd: 27-09-07
Woonplaats: Westerhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:25

aangezien de ruiter op de rug van het paard kruipt vind ik deze ook altijd verantwoordelijk voor hetgene wat daarna gaat gebeuren. Mocht er iemand op mijn rug kruipen dan is de kans ook zeer groot dat ik deze er ook af gooi..