Wat vinden jullie van verschillende 'ruiters'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat vinden jullie van anderen op je pony laten?

Ik doe het regelmatig en heb er geen moeite mee.
60 (27%)
Ik laat niemand anders erop, ik merk dat het trainen dan minder gaat.
19 (8%)
Ik rijd er alleen zelf op, mijn paard is mijn paard.
73 (33%)
Ik laat regelmatig er iemand anders op,al vind ik dat niet altijd zo prettig.
24 (11%)
Anders, namelijk... (reactie)
42 (19%)

Totaal aantal stemmen: 218


noaenkelly
Berichten: 441
Geregistreerd: 26-08-12

Re: Wat vinden jullie van verschillende 'ruiters'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:46

Ik denk dat er best een keer iemand anders op de rug van je paard kan zitten.

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Wat vinden jullie van verschillende 'ruiters'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:56

Ik laat alleen mensen uitstappen als ik hem vast heb, maar ik heb 1 vriendin die ik er misschien ook gewoon op zou laten rijden. (Heb wel een ander meisje, mijn tante en mijn instructrice die wel eens op mijn paard gereden hebben omdat ik in het beging heel bang was met rijden dus pakten zij hem af en toe even door als ik het niet durfde)

Nu zou ik dat niet snel meer doen, misschien als ik er bij ben in de bak. Buiten doe ik het ook sneller omdat ze dan weinig 'kwaad' zouden kunnen doen, ik heb alleen af en toe dat ik hem niet zo goed kan houden buiten dus durf ik het ook niet zo goed. Mijn vriendinnen zijn toch kleiner en minder sterk waardoor ze hem op zo'n moment niet kunnen houden ben ik bang.

In de bak doe ik het helemaal niet snel omdat hij lastig te rijden is doordat hij nog veel moet leren en af en toe een beetje hyper is. Ik weet hoe ik het op moet lossen doordat ik hem goed ken en heel veel lessen met hem heb gehad en nog krijg, als er nu iemand 'fris' op stapt kunnen ze het niet goed oplossen.

zoesther

Berichten: 83
Geregistreerd: 02-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:36

Ik vind dat als jij iemand anders op jouw paard laat rijden jij zelf ook kunt zien hoe je paard loopt.

tiffani12
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:12

Als ik diegene goed ken en weet dat hij/zij de basis kent dan vind ik het geen probleem, maar ik laat geen wildvreemden zomaar op mijn paard rijden ;);)

Nynke_Mandy

Berichten: 3946
Geregistreerd: 29-05-11
Woonplaats: Kloosterburen (GR.)

Re: Wat vinden jullie van verschillende 'ruiters'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:28

Ik ben niet de enige die op Syl rijd, bijna iedere woensdag rijdt het zusje van vriendin op Syl in haar les. Niet heel intensief, maar zo krijgt hij wel beweging. Verder rijden 2 vriendinnen die ook op de pony's van Syl's eigenaar rijden, ook wel eens op Syl wanneer ik niet kan of wanneer we een keertje wisselen met rijden.

Ik heb er zelf geen problemen mee, vind het juist wel fijn om te zien hoe hij loopt bij anderen. En hij krijgt zo ook zijn beweging :)

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:37

Ik heb er moeite mee, heb ex-probleempaardje dat nu heel braaf is (ook met anderen trouwens), maar zit momenteel zelfs zonder lesgever (tijdelijk) omdat ik vorige week mijn lesgever er niet op wou laten om het paard te corrigeren toen ze niet wou blijven stilstaan. Ik wist dat het ofwel een fysiek probleem, ofwel een misverstand was, dus ik wou niet streng zijn erin, en had schrik dat ie dat wel zou zijn.

Uiteindelijk begrepen paard en ik elkaar wel tegen het eind van de les, wat van mezelf en lesgever niet gezegd kon worden, we zaten dan ook op een heel verschillende golflengte en na maanden proberen kon ik het niet meer opbrengen mijn gevoel voor mijn paard opzij te zetten. Wat er bij haar vaak uitziet als verzet, is vaak pijn of gebrek aan soepelheid, of een ruiterfout, en dan behandel ik liever de kwaal dan de symptomen.

Met mijn ruin had ik daar dan minder moeite mee, die kon ik trouwens zelf niet pijnloos rijden wegens te breed, en vertrekt morgen naar zijn nieuwe bazin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:44

mijn jongste paard (word in april 5) word door 2 personen gereden
ikzelf doe alleen af en toe nog eens een buitenritje of ik stap/draaf hem uit
verzorgster traint er echt mee

vind het zeker niet erg, ik ben niet echt een persoon die houd van pistewerk (bedoel dan niet dagelijks maar ik doe het wel) & het paard vind beide leuk dus

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:53

Ik vind het juist fijn als mijn paard went aan verschillende ruiters.

Pebbles_x
Berichten: 53
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Wat vinden jullie van verschillende 'ruiters'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:36

Ik denk dat het belangrijk is dat een paard verschillende ruiters heeft gevoeld. Stel dat jij altijd de enige bent die jouw paard hebt gereden en hij duldt geen andere ruiters daardoor, wat gebeurt er dan met hem als jij een keer een ongeluk krijgt en je been breekt? Zet je hem dan 6 weken stil of mag hij dan alleen gelongeerd worden?
En stel dat je door een reden het geld niet meer hebt hem te houden, zie hem dan maar eens kwijt te raken.
Iedere dag een andere ruiter vind ik dan ook weer het andere uiterste, consequentie is ook belangrijk namelijk, maar zo nu en dan een andere ruiter erop zie ik het probleem niet van.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:40

Mijn moeder rijd ook op Cherry. De eigenaren zelf niet ivm leeftijd

Robin

Berichten: 24217
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: Weert

Re: Wat vinden jullie van verschillende 'ruiters'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:42

Op mijn bijrijdpaard ben ik in principe de enige ruiter. Maar ik heb er absoluut geen moeite mee om er iemand anders op te laten rijden. Vind het ook wel erg fijn, omdat ik dan ook eens kan zien hoe hij bij andere loopt :)

naomixo

Berichten: 85
Geregistreerd: 09-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:43

Ik heb er zelf geen ervaring mee want ik heb geen eigen paard maar ik zou niet met veel plezier iemand op mn paard laten rijden. Ik had een verzorgpaard, en ik was daar ook de enigste bijrijdster die de eigenaresse op haar paard liet rijden.

Espritfan
Berichten: 778
Geregistreerd: 22-07-13
Woonplaats: Beemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:45

Mijn paard raakt een beetje in de war als er iemand anders op heeft gezeten

Nayan

Berichten: 317
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:52

Ik heb gestemd voor alleen ikzelf, met als enige nuance dat bijvoorbeeld een hele goede vriendin van mij, van wie ik weet hoe zij rijdt en dat zij ook echt goed rijdt (vele malen beter dan ik) er wel op zou mogen. Daar zouden zowel ik als mijn paard van leren. Binnenkort ga ik op vakantie en ik wil voor die tijd een andere vriendin nog eens vragen of ze een keer in mijn bijzijn op haar wil rijden, als dat goed gaat dan vraag ik haar of ze tijdens mijn vakantie wil zorgen dat mijn paardje haar beweging en aandacht vraagt.

Ik heb het dan verder niet over een keer een rondje (uit)stappen of zo, dat mag 'iedereen' van mij wel doen. Dat vind ik toch anders.

Edit; Ik heb mijn paard trouwens pas sinds ze 11 is, voor die tijd is ze wel door veel anderen gereden. Ik zou het met een jong paard wel anders doen, maar die zou ik al niet zelf gaan inrijden überhaupt.
Laatst bijgewerkt door Nayan op 02-02-14 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadine_S

Berichten: 3980
Geregistreerd: 02-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:53

Ayasha schreef:
Ik vind het eigenlijk best een gebrek aan opvoeding, al die zogenaamd "eenkennige" paarden. :)
Mijn paarden worden grotendeels door mij gereden natuurlijk maar heb er ook geen probleem mee (en zij ook niet) als er een ander op gaat.

Ja dit dus.

Wel let ik een beetje op de manier van rijden van iemand voor diegene er vaker op mag.

Talindos
Berichten: 1304
Geregistreerd: 14-04-12
Woonplaats: een stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:15

Ik heb het liever niet want ik ben bang dat er iemand afvalt want het is dan onze verantwoordelijkheid.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:19

Mijn pony is echt een sukkel dus ik dump er altijd mensen op als ik geen zin heb om in/uit te stappen of gewoon te rijden. Dan poets ik en loop ik naar een groepje kinderen (waarvan ik wel weet hoe ze rijden, slecht, maar wel zachtjes in de mond en rustige beentjes) en vraag ik wie zin en tijd heeft om te rijden.

Als ze wat geks doen is er altijd wel iemand die commentaar levert, vooral als het iemand is met een ander zijn paard.

Vallen gebeurd niet en pijn doen krijgen ze de kans niet voor, dan amuseer je maar.

Ik kijk overigens wel tussen de communicatie tussen ruiter en paard voor ik die ruiter vaker erop zet, sommige zijn net wat te onhandig waardoor mijn paard niet ontspannen kan, maar zelfs dan mogen ze nog vaker rijden, dan gaan ze maar in stap het bos in ipv serieus rijden.