Wat vinden jullie van verschillende 'ruiters'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat vinden jullie van anderen op je pony laten?

Ik doe het regelmatig en heb er geen moeite mee.
60 (27%)
Ik laat niemand anders erop, ik merk dat het trainen dan minder gaat.
19 (8%)
Ik rijd er alleen zelf op, mijn paard is mijn paard.
73 (33%)
Ik laat regelmatig er iemand anders op,al vind ik dat niet altijd zo prettig.
24 (11%)
Anders, namelijk... (reactie)
42 (19%)

Totaal aantal stemmen: 218


Liamssfork

Berichten: 704
Geregistreerd: 09-05-12
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:51

Ik zou er heeel veel moeite mee hebben. Het is sws mijn eerste eigen paard, hij is alles voor me. Een goeie vriendin of ouders zouden er van mij wel gewoon op mogen stappen/draven maar de rest doe ik gewoon het allerliefste zelf :o
Misschien egoïstisch, noem het jaloezie maar ik ben daar gewoon niet makkelijk in. Ik kon vriendinnen al niet op m'n verzorgpony laten, laat staan m'n eigen hahaha.
Ook is hij nu nog alles aan het ontdekken en leren dus dan gebeurt het sowieso niet. (denk ook niet dat ze hem heel goed vooruit krijgen want hij wil altijd naar me toe komen dus dan lach ik me waarschijnlijk rot _O- )
Laatst bijgewerkt door Liamssfork op 27-12-13 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:53

spotterick schreef:
Anoniem schreef:
moet even zeggen dat ik het goed van je vind dat je ondanks je eigen princiepen (dat je eigenlijk niemand op je paard wilt) toch aan je paard denkt! hoop dat je iemand kan vinden die jij volledig kan vertrouwen,heel veel succes!


Bedankt, ik ga mijn best doen om een geschikt iemand te vinden. Voor zolang staat ze op de wei en zal ik af en toe vragen of mijn moeder haar wil longeren, aangezien ik haar nog niet eens vast mag houden aan een touw, voor de zekerheid.


fijn dat ze in ieder geval lekker de wei op kan, en je een moeder heb die ook wel even wilt helpen! nogmaals veel succes :)

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:54

NoekAa_ schreef:
Ik vind het persoonlijk niks als een ander op mijn paard gaat. Van instructie kan ik het nog wel hebben, maar verder... Nee bedankt, doe het liever zelf.

Ook alle problemen die ik met rijden tegenkom wil ik zelf oplossen. Wellicht kan een ander het sneller, maar het is mijn paard, het zijn vaak problemen die ik zelf veroorzaak dus die wil ik ook zelf oplossen. Anders leer je er niks van.

Same here...

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:55

Er zit niet vaak iemand anders op mijn paard, maar zou het wel graag willen (ben ook op zoek naar een bijrijdster nu). Ik denk dat het erg goed is dat je paard ook went aan andere ruiters. Uiteraard wil ik wel dat ze ongeveer hetzelfde rijden als ik. Dus niet bijvoorbeeld met hele strakke teugels, of heel veel rondjes keihard galopperen.. Verder is het volgens mij ook goed, omdat je zelf meestal wat "fysieke gebreken" hebt. Ieder mens is denk ik wel een beetje scheef, of heeft een minder goede kant (net als je paard overigens). Door andere mensen je paard te laten rijden, wordt je paard niet nog schever door je eigen "scheefte".

Te veel andere mensen kan ook weer mindere kanten hebben. Ik reed vroeger vaker op mijn verzorgpaard dan de eigenaresse zelf en zij kon aan het westernzadel voelen dat het een andere vorm had gekregen door mijn zit (billen := ). Ze vond het zelfs niet meer zo lekker zitten. Nu is dat paard mijn eigen paardje en is het zadel dus naar mij gevormd, en geen probleem dus ;)

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:04

Ik heb er zeker moeite mee om anderen op mijn pony te laten rijden, behalve mijn zus dan :) zij heeft de zelfde bouw/postuur als ik en een zelfde manier van rijden. Echter als er anderen op rijden merk ik dat wel aan Flavio... en dat vind ik gewoon niet fijn. Niet voor mezelf, maar ook niet voor hem. Hij laat het wel toe hoor en is hartstikke lief, maar ik heb hem zelf ingereden, rij hem al 9 jaar en dan ben je toch echt wel op elkaar ingespeeld.

Ik zie er ook niet het nut van in om anderen op hem te laten rijden. Ja, verschillende verzorgsters gehad en het is voor hen natuurlijk leuk als ze mogen rijden, maar eerst verzorgen en een band krijgen, dan rijden met mij erbij (en dan rij ik erna nog even zelf, dan voel ik precies waar ik volgende keer met de verzorgster aan wil werken) en uiteindelijk zelf, maar ik voel het meteen (als ze teveel drijven, of te streng zijn met hun hand) en dan geef ik ze alsnog tips en als het zo blijft is het klaar.

Ik vind het soms best erg van mezelf, maar het blijft mijn pony en het moet voor hem en mij fijn zijn.

pauline183
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 01:28

Ik heb een eigen pony waar ik nu te groot voor ben en ik heb een verzorgster die ik heel veel leer. Ze kon eerst helemaal niet goed rijden en toen heb ik haar les gegeven en het gaat nu stukken beter. Hij rijd elke zaterdag een paar uur met beginners maar ik merk er niks van als zij er weer opzit. Ik vind het altijd niet even prettig, maar het is beter voor mijn pony

DynamiteS

Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 01:43

liefst geen anderen erop, tijdens mijn examens heeft een ander meisje van stal mijn Friesje 2x gereden, maar dat kostte me toch moeite. Ze is niet mijn eigen paard, maar ik ben wel de enige die erop rijdt. Heb haar vorig jaar (2012) zadelmak gemaakt met de eigenaar, toen heeft ze stilgestaan omdat ik te weinig tijd had, toen heeft er een ander meisje op gereden maar die had geen drive en kwam 1x in de maand ofzo ff aanwaaien.. Toen zij weg was heb ik ook de overstap gemaakt van een andere Fries naar dit Friesje.
Ze is gewoon een heel fijn paard dat altijd hard werkt en echt haar best doet. Het gaat nu lekker en dat wil ik niet verpesten door een ander erop te laten rijden.. (Meisje van stal kon overigens wel goed rijden, maar had toch een andere stijl/methode dan ik omdat ze bij een ander lest).

Er zijn maar 2 mensen die ik erop zou durven laten zonder te twijfelen, en dat is een vriendin van stal en mijn instructeur.. :j :)

Anderen mogen van mij altijd uitstappen, geen problemen mee, maar echt rijden, nah liever niet..

Edit:Ben altijd zo geweest met haar, vanaf het begin al. Kreeg ik van een vriendin te horen dat dat niet goed was en ze zo niks gewend raakte en dat er gwn verschillende ruiters op moesten kruipen.. Wat heeft dat voor nut als alleen ik haar blijf rijden..? Meerdere ruiters kunnen het alleen maar verpesten lijkt me. >;)

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 02:22

Snap niet dat mensen van wie het paard niet van hun zelf is er problemen mee hebben als er een ander op rijdt eerlijk gezegd, want dan zou de eigenaar niet eens meer op zijn eigen paard kunnen rijden. :o

Zelf heb ik er geen probleem mee als er iemand op mijn paard rijdt of hem uit stapt, maar wel alleen als ik er bij ben.

DynamiteS

Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 02:56

flappie28 schreef:
Snap niet dat mensen van wie het paard niet van hun zelf is er problemen mee hebben als er een ander op rijdt eerlijk gezegd, want dan zou de eigenaar niet eens meer op zijn eigen paard kunnen rijden. :o

Zelf heb ik er geen probleem mee als er iemand op mijn paard rijdt of hem uit stapt, maar wel alleen als ik er bij ben.

Dat ligt er al aan wie de eigenaar is he, sommigen kunnen of willen zelf niet rijden..
Eigenaar van mijn paardje is ook een oudere man.. ment wel, maar rijdt niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34632
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:44

Mijn man en ik rijden samen om en om ons paard, ik heb daar geen probleem mee. En als het zo uitkomt rijdt er ook wel eens een ander op zo af en toe. Het is gewoon een heel fijn paard om te rijden en heel makkelijk in de omgang, ik vind het niet erg om een ander daar ook van mee te laten genieten.

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:59

Mijn bijrijdster rijdt mijn paard 3 dagen in de week.
Af en toe neemt ze iemand mee en mag diegene van mij ook op hem.

Zelf vindt ik het eigenlijk wel fijn als er ook eens af en toe andere op hem rijden, want dan gaat die niet zo naar mijn hand toe lopen. Handig als ik hem ook weg moet doen ..

Anouk1605

Berichten: 919
Geregistreerd: 14-04-09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Wat vinden jullie van verschillende 'ruiters'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:43

Nou, eens een keertje mag er wel iemand op. En verder alleen een stalgenootje die me vaker helpt en m'n beste vriendin. Ze rijdt het zelfde als ik, is alleen geen dronken Friezen gewend hihihi(zo loopt alsof ze zat is). :) maar ik ga Anouk echt niet te vaak door anderen laten rijden :)

Rutgermyhero
Berichten: 108
Geregistreerd: 08-02-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Wat vinden jullie van verschillende 'ruiters'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 01:21

vind ik helemaal niks, op instructeur/mensen die me helpen met rijden na.. is 1x gebeurd en toen kon ik een week niks meer xd vriendin die even uitstapt heb ik natuurlijk geen problemen mee, ik heb het vooral over echt een uurtje rijden

History_

Berichten: 1990
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: België

Re: Wat vinden jullie van verschillende 'ruiters'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 01:31

In principe zeg ik: 1 ruiter, 1 paar handen

Maar uit ondervinding weet ik dat het niet altijd mogelijk is. Ivm studie wordt mijn paard ook bijgereden. Wel door iemand van een hoger niveau dan mij dus op zich pluk ik er de vruchten van. Voor het moment werkt het heel goed, maar het zorgt er wel voor dat onze band niet uniek is. En als we hoger in de wedstrijdsport willen raken, zal die goede band er wel moeten zijn om resultaten te blijven neerzetten. Maar voorlopig ondervind ik meer voordelen dan nadelen

DanonePower
Berichten: 505
Geregistreerd: 07-12-13

Re: Wat vinden jullie van verschillende 'ruiters'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:26

Ik zou het niet doen tenzij het iemand is die het beter kan.

skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

Re: Wat vinden jullie van verschillende 'ruiters'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:48

Ik heb 2 paarden. Het ene paard daar kan ik iedereen op zetten en laat ik met een gerust hart iedereen op rijden. Hij loopt nu ook al 2 en half jaar als therapie paard met kinderen met een beperking. En ik rijd hem maandelijks als ik op bezoek kom.
Mijn andere paard zoekt zijn eigen ruiters uit. Bij de een gaat hij staken en bij de ander die te druk is gaat hij rennen. Voor mij doet hij alles en voor 1 andere ruiter ook. Haar laat ik er dan ook op rijden. Hij wordt wel wat makkelijker maar ik laat er niet zomaar iedereen op omdat hij zelf aangeeft dat hij het niet prettig vindt.

Ginootje

Berichten: 2751
Geregistreerd: 10-07-06
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:50

Ik ben zelf ook heel erg moeilijk met andere op mijn paard te laten rijden... Maar nu rijdt een stalgenoot van mij haar alweer 6 weken en ze is haar aan het doorrijden omdat ik met een langdurige blessure zit! Zei is ook de enige die op mijn paard komt! En gelukkig gaan ze met sprongen vooruit en kan ik over 6 weken hopelijk zo weer opstappen & wegrijden! (Zei rijdt op M niveau dus het is voor mij een groot voordeel :) )

Eeffje
Berichten: 19
Geregistreerd: 02-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 03:48

Een paard moet eigenlijk een vaste ruiter hebben in mijn ogen, elke ruiter rijdt anders en dan moet het paard ook elke keer weer wennen..
wat natuurlijk ook niet de bedoeling is. :)

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 06:16

Mijn paard is mijn paard en ik ga er niet snel iemand anders op laten rijden.. jeetje en sommige mensen kunnen dat maar niet verstaan := Ongelooflijk! mijn (inmiddels ex) stiefpapa had achter mijn rug met de stal eigenaresse afgesproken dat mijn paard voor B brevet mocht gebruikt worden door al die kinderen. Zaten ze er al op te rijden twee weken op voorhand _-:( Ik kom dit dan te weten door een vriendin van mij, ik helemaal overstuur naar die eigenaresse bellen dat ik dit NIET wil (ik ben misschien iets de 'grof' geweest met mijn woordgebruik maar komop :=) De volgende dag hebben ze er toch weer op gereden zeker :=
Ik ben snel veranderd naar een andere stal, dit pik ik gewoon niet :n Leg ik thuis m'n zadel op, zijn mijn stijgbeugels 5x omgedraaid, dan denk ik van welke kleine snotter heeft op mijn paard gereden :=
Sorry maar als ik hier aan terug denk word ik weer helemaal boos :')

In de maand september heeft er wel een vriendin van mij op mogen rijden, ze wilde haar initiator halen en moest een springpaard hebben. Ze heeft veel gereden met hem maar de 2 pogingen tot initiator zijn mislukt. Nouja, ze moest hem op een maand leren kennen en er een parcours mee springen van 1 meter en dat is niet evident := Terwijl ik denk dat ik het wel zou halen een parcours van 1 meter met mijn knollie, zeker als er niets engs onder de sprong staat :)) Dus daar kwamen mijn frustraties wel naar boven 'ik wil, ik wil'. Werd er een beetje boos om dat het niet was gelukt die 2 keren en dat kan ik niet zo goed verstoppen :o Ik ben bijna de enigste die zijn motor in gang krijgt :)) ja, behalve lesgevers natuurlijk :+

Anoniem

Re: Wat vinden jullie van verschillende 'ruiters'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 05:03

mijn jongste paard (4j) heeft nog een jongere ruiter(tje) (14j) ik vind het zeker niet erg dat hij door iemand anders gereden word (ik rijd er uiteraard ook op) ze rijd ook niet dagelijks met hem, 1, soms 2 keer in de week maar ze kunnen het echt goed met elkaar vinden

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 07:10

Ik zou niet willen dat een ander op Moor (5jr) zou rijden, behalve uitstappen en een instructeur natuurlijk. Ze is daar nog te jong voor en te sterk. Ze probeert je ook graag uit. Zou ik met vakantie gaan dan heb ik wel iemand op jet oog die ook bij mij op stal staat, haar ken ik al heel lang (vanaf haar 5e) en alleen die zou ik op Moor laten rijden. Voor de rest niet.

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Re: Wat vinden jullie van verschillende 'ruiters'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 08:38

Nee dat wil ik liever niet. Ik koop een paard voor mezelf niet voor mijn vriendinnen
of meiden van de manege.
Mijn moeder rijdt er af en toe op, maar dan heb ik het te druk met school helaas.

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 09:11

Ik hou er ook echt niet van als er iemand op mijn paard rijd en al helemaal als hij dan anders loopt.
Maar tegewoordig heb ik voor het paard wat ik niet mee naar school neem (dus die kan ik alleen in de weekenden rijden) een bijrijder en dat gaat eigenlijk heel goed want zonder bijrijder merkte ik dat de conditie achteruit ging en dat is natuurlijk niet fijn als je zo hard je best doet om die conditie op de bouwen en te behouden.
In het begin met mijn 5 jarige merkte ik wel verschil omdat hij alleen mij gewend was maar dat gaat steeds beter en hij loopt steeds beter ook als zij er tussendoor op heeft gereden dus ben eigenlijk wel heel blij met mijn bijrijdster. :)
(Ze is ook super behulpzaam en heel lief voor de paarden dus dat is al helemaal geweldig)

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 09:13

Ik zou dolgraag een ander op mijn paard laten. Helaas durf ik het niet aan omdat mijn paard af en toe zo vreselijk ontploft en gaat bokken. Nu heb ik een geweldige hoefsmid die haar een keer wil rijden voor me en ik heb iemand achter de hand die professioneel paarden inrijd ed. Hij rijd haar voor een klein prijsje even zodat ik er weer even tegenaan kan met haar.

Op onze brave pony zet ik wel eens anderen. Ik heb nu een meisje op ze rijden die het zo ontzettend leuk vind en zo graag doet maar haar ouders kunnen het niet bekostigen. Ik gun haar graag hetzelfde plezier als wat k
Ik heb. Ik heb ook jaren het geluk gehad om bij een man pony's te mogen verzorgen en rijde en ik heb de meest geweldige tijd gehad. Dat wil ik graag een ander ook geven. De pony loopt overigens tijd prima maakt niet uit wie erop gereden heeft. Merk je niets van.

Ook vind ik het fijn dat een ander eens rijdt. Die kan dan mijn zwakke puntjes aanpakken die ik doorgeef aan mijn paard en pony.

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 09:45

ik heb een vriendin die m 1x perweek rijd, vind het erg makkelijk want als ik een keer niet kan of ziek ben ofzo kan m n vriendin hem doen. verder laat ik er af en toe nog wel andere personen op rijden, vind t belangrijk dat ie ook braaf is bij andere. de mensen die er geen andere oplaten, hoe doen jullie dit dan wanneer jullie bijv. zelf een blessure hebben waardoor je een tijdje niet kunt rijden, hebben jullie paarden dan gewoon vrij ? of stel je moet noodgedwongen je paard verkopen dan is t toch juist fijn als er al is andere op hebben gereden zodat je paard braaf is met proefrijden