Dus als je geen gewicht meer in je handen hebt...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GevlektBont

Berichten: 822
Geregistreerd: 04-09-09

Dus als je geen gewicht meer in je handen hebt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 23:28

...schijnt het paard je gewoon gedag te zeggen onder het rijden?
Zoiets hoor ik erg vaak, zodra je geen gewicht meer in je handen hebt, zegt het paard waar je op zit je 'gedag'. Bij het nageeflijk lopen bedoel ik dan. ;)

Mijn pony is juist als hij helemaal ontspannen is en lekker loopt zó licht in mijn handen dat ik hem eigenlijk niet meer voel. Zodra ik opricht en aan het werk ga voel ik wel iets, maar hij draagt zichzelf gewoon. (Tenzij hij het lastig vindt, hij vraagt ondersteuning door iets zwaarder te worden, help je hem dan is tie daarna weer heerlijk licht.)


Wat is jullie mening hierover?

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Dus als je geen gewicht meer in je handen hebt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:32

Met gedag zeggen bedoel je dat het paard niet meer oplet? Als dat het is ben ik het best hard niet met die uitspraak eens. Die van mij krijgen/kregen juist op hun donder als ik druk op mijn handen voel. :+

Ik heb die teugels om mee te sturen en te zeggen wat ze moeten doen, niet om hun kop mee omhoog te houden.

GevlektBont

Berichten: 822
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 23:35

julius_juut schreef:
Met gedag zeggen bedoel je dat het paard niet meer oplet? Als dat het is ben ik het best hard niet met die uitspraak eens. Die van mij krijgen/kregen juist op hun donder als ik druk op mijn handen voel. :+

Ik heb die teugels om mee te sturen en te zeggen wat ze moeten doen, niet om hun kop mee omhoog te houden.



Nee, ik bedoel eerder dat het paard zich dan meestal achter de teugel plaatst en je dus zegmaar 'gedag' zegt doordat je dan niks meer te vertellen hebt. Zo kan je wel rijden, maar maakt het paard het zichzelf (te) gemakkelijk en vinden de meeste ruiters het dier dan nog braaf ook omdat ze niks meer voelen terwijl het paard ze dus in feite gedag zegt zovan "Zo kan je niks meer in mn mond". Om maar een voorbeeld te noemen!

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:40

Als Andor echt ontspannen aan de teugel loopt heb ik meer gewicht in handen dan als hij als een kameel loopt te stuiteren :')
Vooral gisteren was een goed voorbeeld, heb hem flink aangepakt en doorgepakt omdat hij me drie dagen ervoor af gegooid had en hij flink aan het klooien was. Na een flink half uur/drie kwartier was hij zo mak als een lammetje en had ik toch flink wat gewicht hoog te houden :')

GevlektBont

Berichten: 822
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 23:41

SuperAssie schreef:
Als Andor echt ontspannen aan de teugel loopt heb ik meer gewicht in handen dan als hij als een kameel loopt te stuiteren :')
Vooral gisteren was een goed voorbeeld, heb hem flink aangepakt en doorgepakt omdat hij me drie dagen ervoor af gegooid had en hij flink aan het klooien was. Na een flink half uur/drie kwartier was hij zo mak als een lammetje en had ik toch flink wat gewicht hoog te houden :')



Maar dan draag jij zijn hoofd in feite toch? Terwijl hij dat ook zelf kan. :))

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:41

Dat merk je dan toch tijdens het rijden, lijkt me. Het paard moet wel licht in de hand zijn, maar niet zo dat het contact geheel verloren gaat. Dat is ook weer niet goed. Loopt hij achter de teugel, dan moet er meer voorwaarts gereden worden. Op licht contact. Zo'n blok beton in je handen is ook niet goed hoor. Het is een soort van balans tussen teveel en te weinig (ben niet zo goed in uitleggen, maar hoop dat je het een beetje kan volgen).

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:42

je moet zeker wel een minimaal gewicht (of eigenlijk tegendruk) in je handen voelen, anders is er geen contact, en dan loopt ie in feite ook niet 'aan' de teugel! Ik weet niet zo goed wat ik me voor moet stellen bij gedag zeggen? edit: gezien inmiddels :D
Het eerste waar ik aan denk bij een paard dat wel nageeflijk loopt maar waarbij je geen gewicht/tegendruk in je handen voelt, is een paard dat achter de teugel of in een valse knik loopt.

Merry98
Berichten: 2789
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Dromenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:43

een paard hoort niet zwaar in je handen te zijn tijdens het rijden. Is dit wel het geval dan hangt hij of trek jij.
Ontspant ie zich en jij ook maar loopt die wel nageefelijk is er niks aan de hand.
ontspant hij te veel waarbij de teugels slap worden dan kruipt hij erachter.
Tenzij jijn de teugels nog strakker vraagt/aantrekt en m te diep laat lopen.

Snap je vraag niet zo goed.
Maar je paard hoort in ieder geval ontspannen in je handen te lopen. En jij moet wel het contact hebben en de controle kunnen hebben tijdens het rijden
Laatst bijgewerkt door Merry98 op 02-12-13 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

GevlektBont

Berichten: 822
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 23:44

zoutenootjes schreef:
Dat merk je dan toch tijdens het rijden, lijkt me. Het paard moet wel licht in de hand zijn, maar niet zo dat het contact geheel verloren gaat. Dat is ook weer niet goed. Loopt hij achter de teugel, dan moet er meer voorwaarts gereden worden. Op licht contact. Zo'n blok beton in je handen is ook niet goed hoor. Het is een soort van balans tussen teveel en te weinig (ben niet zo goed in uitleggen, maar hoop dat je het een beetje kan volgen).


Ik snap het ja. :) Er zijn alleen helaas zat ruiters die het gewoon niet doorhebben als hun paard niet correct loopt. Mijn teugels hangen niet in een boogje, maar staan ook niet strak. Tuurlijk voel ik het wel als meneer bijv. kauwt, maar gewoonlijk voel ik er bijna niks van zo licht loopt hij meestal. En dan netjes op de achterhand, en over de rug!

GevlektBont

Berichten: 822
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 23:44

Bambolina schreef:
je moet zeker wel een minimaal gewicht (of eigenlijk tegendruk) in je handen voelen, anders is er geen contact, en dan loopt ie in feite ook niet 'aan' de teugel! Ik weet niet zo goed wat ik me voor moet stellen bij gedag zeggen? edit: gezien inmiddels :D
Het eerste waar ik aan denk bij een paard dat wel nageeflijk loopt maar waarbij je geen gewicht/tegendruk in je handen voelt, is een paard dat achter de teugel of in een valse knik loopt.


:j

Nefertarie

Berichten: 1688
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Wervershoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:45

Als een paard achter de loodlijn knikt en je helemaal geen contact meer in je handen hebt, heb je te weinig aanleuning.
Dat is mijn mening in ieder geval.
Dit kun je oplossen door met je been het paard weer naar voren toe aan te laten leunen.
Te licht richting de borst is niet gewenst, maar te zwaar naar beneden ook niet.
Ik probeer je hele tijd het paard van achteruit naar Voren te "denken".

Inderdaad, bij lastige oefeningen probeert hij 1 van deze 2 dingen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:45

Paard moet de hand zoeken. Druk opzoeken. Vertrouwen hebben in je hand. Doet hij dat niet, kruipt hij achter de hand, ontwijkt je hand. Dan ben je hem idd kwijt.

Kijk eens even naar Game of Contact van Linda Parelli, ontwikkelde met Walter Zettl. Bekijk de filmpjes even op Youtube, en het resultaat ervan. En misschien valt eea wel op zijn plek daardoor.

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:45

Paard moet op eigen benen lopen en niet zijn gewicht op jouw handen gooien, zeg maar. Dus lichte druk, met de nadruk op licht.
Wat Merry98 hier ook zegt.

GevlektBont

Berichten: 822
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 23:45

Even ter duidelijkheid, het is niét mijn pony die er last van heeft. :)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Dus als je geen gewicht meer in je handen hebt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:47

Het ligt ook niet aan de pony, maar aan de ruiter :D

GevlektBont

Berichten: 822
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 23:47

zoutenootjes schreef:
Paard moet op eigen benen lopen en niet zijn gewicht op jouw handen gooien, zeg maar. Dus lichte druk, met de nadruk op licht.
Wat Merry98 hier ook zegt.



Ik voel hem wel, maar erg licht. Vind de mijne iets lastig dan voel ik dat en ondersteun ik hem dmv van benen/zit/wat anders wat op het moment van toepassing is.

Maar zat ruiters hebben dus niet door hoe hun paard loopt, en belonen hem voor zulk soort 'weglopen' zegmaar.

GevlektBont

Berichten: 822
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 23:47

Cassidy schreef:
Het ligt ook niet aan de pony, maar aan de ruiter :D



Ik heb er ook geen last van dan. :')

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Dus als je geen gewicht meer in je handen hebt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:48

De vraag is dan wat de bedoeling is van dit topic?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:48

Een vorige instructrice van mij omschreef het als volgt in jip en janneke taal: als het goed is dan heb je ongeveer twee lege colaflesjes of misschien 2 halfvolle colaflesjes in je hand. Als je helemaal niets in je hand hebt dan kruipt hij achter de teugel en kun je er ook niet meer aan rijden. Als je merkt dat je meer dan een halfvol colaflesje in je hand hebt (of misschien zelfs een volle literfles) dan gaat het ook niet helemaal goed :-)

Franciee
Berichten: 738
Geregistreerd: 19-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:48

Als mijn verzorgpaard echt los was (maar dan ook echt los) dan deed hij dat ook met z'n hoofd. Niet van je hebt niks meer te zeggen, maar dat was gewoon een teken dat het goed zat. Dan pakte je de teugels iets korter en ging je rijden. Beetje jammer dat hij dan al wel moe was :P Voor mij was het dus een teken dat ik hem goed los had gereden, iets wat hij wel nodig had.

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:49

Bij mijn bijrijd voel je haar op een gegeven moment helemaal los komen in haar lijf, dan gaat ze eerst 5 minuten heel erg met het bit spelen en kloten met haar hoofd (te diep lopen ook) , dan heb ik ook even geen contact meer. Als ik dan wat voorwaarts en overgangen rijd is ze weer bij de les en ik heb vanaf dat moment een constante aanleuning. Alleen heeft ze dan ook weer de neiging om een kwartier later te besluiten dat ze lang en laag mag en dan legt ze die hele trekpaardensmoel van haar in mijn handen :+ maar ook dat is weer goed op te lossen met actiever rijden.

Nefertarie

Berichten: 1688
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Wervershoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:51

Haha Apple, handige voorstelling zo!

Tijdens het rijden veranderd het bij mij ook constant, aan de hand van de oefeningen die gevraagd worden.
Achterwaarts is zeker een oefening waarbij hij te ver achter de loodlijn knikt.
Halthouden is weer een oefening waarbij hij juist heel erg diep gaat en zwaar wordt.
Bij alles is de oplossing eigenlijk, voorwaarts rijden.

GevlektBont

Berichten: 822
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 00:00

Cassidy schreef:
De vraag is dan wat de bedoeling is van dit topic?



De mening van anderen horen. :) Had ik zelf een probleem gehad, had ik het wel bij 't probleemgedeelte gezet!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Dus als je geen gewicht meer in je handen hebt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 00:01

Wil je bevestiging dat je het goed doet?

GevlektBont

Berichten: 822
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 00:03

Cassidy schreef:
Wil je bevestiging dat je het goed doet?



Nee, daar heb ik de mensen voor in m'n eigen omgeving. :)