Aan de teugel of niet!!??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:08

miessie23 schreef:
...
Waarom niet aan de teugel?
Paarden lopen uit zichzelf niet aan de teugel, wanneer je het paard longeerd of rijd, het paard loopt nooit echt aan de teugel.
...

Om even deze zin er direct uit te pakken. Als je aan het longeren bent, heeft een paard geen gewicht op zijn rug. Dus zijn wervels worden niet verder naar beneden geduwd, en staan dus ook niet tegen elkaar aan. In de natuur is een paard het niet nodig om aan de teugel te rijden, want hij wordt niet gehinderd op zijn rug.

Je streefpunt moet ook helemaal niet zijn dat leuke buiginkje in de nek, maar het van achter naar voren rijden met ontspanning. De bolling in de rug moet komen doordat de achterhand onder het paard staat, en niet erachter. Dat krulletje in zijn nek komt vanzelf wel als je lekker ontspannen rijdt.

Als je zaagt, of sowieso vanuit je handen werkt, maak je het je paard alleen maar moeilijker om zijn achterhand onder te plaatsen.

Aan de teugel zou geen streefpunt moeten zijn, maar ontspanning wel. De juiste hoofdhouding van je paard komt wel als je netjes rijdt.

Friends are like snowflakes, when you pee on them, they disapear.


mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:16

tangus schreef:
Als je gericht dressuur wilt gaan doen moet je paard wel aan de teugel lopen.
Je kunt ook je paard aan de teugel laten lopen zodat je paard meer respect krijgt.
Als je gewoon recreatief wilt rijden hoeft het niet perse.

Ik laat mijn paard soms, als hij stout is en geen respect voor me heeft,laat ik hem aan de teugel lopen maar hij loopt meestal beter met een los teugeltje


Eh.... Ik snap m niet. Als hij stout is aan de teugel laten lopen?

Semi-professioneel ponypoetser, opzadelaar, chauffeur, fotograaf, groom, cameravrouw, cateringdame, proefjeslezer, maar vooral de grootste fan en trotse moeder en zus van het crossende duo: mijn 17 jarige dochter en kleine grote zus. :-)

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:20

mamamier schreef:
tangus schreef:
Als je gericht dressuur wilt gaan doen moet je paard wel aan de teugel lopen.
Je kunt ook je paard aan de teugel laten lopen zodat je paard meer respect krijgt.
Als je gewoon recreatief wilt rijden hoeft het niet perse.

Ik laat mijn paard soms, als hij stout is en geen respect voor me heeft,laat ik hem aan de teugel lopen maar hij loopt meestal beter met een los teugeltje


Eh.... Ik snap m niet. Als hij stout is aan de teugel laten lopen?

En als je recreatief rijdt hoeft hij geen respect te hebben, want ze vindt dat je paard van aan de teugel rijden respect afdwingt.

Friends are like snowflakes, when you pee on them, they disapear.

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Aan de teugel of niet!!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:27

Oh dan begrijp ik het toch wel. Ben het er alleen niet mee eens haha. Respect moet er altijd zijn. Wederzijds trouwens. Neem eens goed les zou ik zeggen.

Semi-professioneel ponypoetser, opzadelaar, chauffeur, fotograaf, groom, cameravrouw, cateringdame, proefjeslezer, maar vooral de grootste fan en trotse moeder en zus van het crossende duo: mijn 17 jarige dochter en kleine grote zus. :-)

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:29

miessie23 schreef:
Waarom wel aan de teugel?
Paard spant zijn rug beter aan waardoor de bewegingen van het paard en zadel minder kwaad kunnen.

Waarom niet aan de teugel?
Paarden lopen uit zichzelf niet aan de teugel, wanneer je het paard longeerd of rijd, het paard loopt nooit echt aan de teugel.




Hier gaat het eigenlijk al mis.
Eerste dikgedrukte gedeelte:
Een paard dat echt aan de teugel gaat lopen, 'spant de rug niet beter aan', het ONTSPANT zijn rug, waardoor jij beter kan zitten.

Tweede dikgedrukte gedeelte:
Ook paarden in vrijheid kunnen 'aan de teugel' lopen. Dan wel niet echt aan de teugel, maar als jij een paard los gooit in de bak, en hij lekker aan het rennen en aan het doen is, laat het op een gegeven moment de hals vallen. Daar krijg je dan ontspanning in de rugspieren, en aanspanning van de buikspieren.

Over je vraag; Ja ik vind ook dat je je paard aan de teugel hoort te rijden.
Dit omdat het beter is voor de rug van je paard. Maar dan wel op een correcte manier. Dus te beginnen met vw-nw. Van achter naar voren, op de achterhand. Een paard dat dit niet is, zal nooit 'de hals laten vallen' en helemaal loslaten in de rug.
Waarom? Nou, een paard dat 'zelf loopt', dus zonder ruiter, heeft minder gewicht op de rug, en zal daarom zoals mensen zeggen, niet aan de teugel HOEVEN lopen, omdat dat extra gewicht de rug niet belast. Maar ook een los lopend paard laat de rug los, en laat de hals vallen, als het achterbeen maar onder de massa kan komen, waardoor hij die ruimte heeft dit te doen.

In alle andere gevallen zou ik zeggen; blijf dan maar lekker in een sukkeldrafje rondrijden, met de paarden neus er lekker uit, als ie maar niet sterren gaat kijken. Want in ieder ander geval zal je het dus verkeerd doen, waardoor je JUIST die paardenrug extra belast.

Kijk maar naar de volgende foto, een paard dat los loopt, maar wél de hals laat vallen, en dus de rug ontspant en de buikspieren aanspant. (achterhand zou er meer onder mogen, maar even als voorbeeld)
klik

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 13:39

mamamier schreef:
tangus schreef:
Als je gericht dressuur wilt gaan doen moet je paard wel aan de teugel lopen.
Je kunt ook je paard aan de teugel laten lopen zodat je paard meer respect krijgt.
Als je gewoon recreatief wilt rijden hoeft het niet perse.


Ik laat mijn paard soms, als hij stout is en geen respect voor me heeft,laat ik hem aan de teugel lopen maar hij loopt meestal beter met een los teugeltje
---------------

Eh.... Ik snap m niet. Als hij stout is aan de teugel laten lopen?
En als je recreatief rijdt hoeft hij geen respect te hebben, want ze vindt dat je paard van aan de teugel rijden respect afdwingt.



Ik snap hem ook niet echt? (beetje raar gequote trouwens)
Aan de teugel heeft niets met respect te maken.. Helemaal niets? Het heeft te maken met ontspanning, en dit kán je niet gebruiken als straf. Wat jij wss bedoeld, Tangus, is je paard in de krul trekken. Dát kan je paard idd behoorlijk als straf zien. Totdat je vroeg of laat helemaal niets meer te zeggen hebt omdat je paard volledig het bit vast pakt en je totaal negeerd. :)* Puur door dat getrek en gesjor in zn mond.
Luisterd hij niet? Geef hem dan eerder een tik, dan trekken in de mond. Dat trekken is namelijk vele malen erger dan een mep met je zweep.

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:10

mamamier schreef:
Oh dan begrijp ik het toch wel. Ben het er alleen niet mee eens haha. Respect moet er altijd zijn. Wederzijds trouwens. Neem eens goed les zou ik zeggen.

Oh, mijn reactie was geen verduidelijking van haar reactie := Ik gaf mijn interpretatie eraan, met een sarcastische ondertoon. Want nee, ik geloof ook niet dat aan de teugel in verband te brengen is met respect. En ik krijg ook het beeld erbij van een paar keer goed in de mond trekken zodat het beest in een krul gaat lopen.

Friends are like snowflakes, when you pee on them, they disapear.

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:17

RusselNuwell schreef:
mamamier schreef:
Oh dan begrijp ik het toch wel. Ben het er alleen niet mee eens haha. Respect moet er altijd zijn. Wederzijds trouwens. Neem eens goed les zou ik zeggen.

Oh, mijn reactie was geen verduidelijking van haar reactie := Ik gaf mijn interpretatie eraan, met een sarcastische ondertoon. Want nee, ik geloof ook niet dat aan de teugel in verband te brengen is met respect. En ik krijg ook het beeld erbij van een paar keer goed in de mond trekken zodat het beest in een krul gaat lopen.


Ik snapte jouw reactie hoor haha. Maar Door jouw verduidelijking wist ik dat jij het dus op dezelfde manier als ik Had geïnterpreteerd. Maar ik vond het zo raar dat ik dacht dat ik het verkeerd las. Snap je? Haha lekker wazig.

Semi-professioneel ponypoetser, opzadelaar, chauffeur, fotograaf, groom, cameravrouw, cateringdame, proefjeslezer, maar vooral de grootste fan en trotse moeder en zus van het crossende duo: mijn 17 jarige dochter en kleine grote zus. :-)

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:38

Mijn paard loopt als ik hem longeer ook mooi met zijn neus tegen de grond hoor.xD

Ja ik vind dat het 'moet', maar dan wel op de juiste manier. :j

Danique_X

Berichten: 327
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:39

Je kan je paard niet 123 aan de teugel krijgen hoor. je moet vooral eerst vanuit achteren naar voren rijden, en ontspannen. Sommige paarden gaan dan vanzelf een beetje en als ze een beetje nageven doe je je handen iets naar voren en dan lopen ze heel erg fijn.


Starzu

Berichten: 455
Geregistreerd: 29-10-12
Woonplaats: papendrecht

Re: Aan de teugel of niet!!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:43

Ik laat mijn paard altijd eerst normaal lopen. En zodra ik veel van haar vraag (figuren, bochten enz) onspant ze meer en strekt ze haar rug en benen. Ze gaat dan ook gelijk aan de teugel lopen. Ik vind dit eigenlijk wel de beste manier ipv zagen en trekjes geven.

Trotse eigenaar sinds 2012~ Wil je nooit meer laten gaan! Hoe eigenwijs je ook bent, je zal altijd voor mij door het vuur gaan en ik ook voor jou!

~Gythana

love_nelzz
Berichten: 280
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 13:26

Als het paard goed gereden word en ontspannen loopt gaat hij meestal wel een beetje aan de teugel lopen. Mijn paard loopt meestal wel vanzelf aan de teugel en soms met lange teugel tijdens uitstappen ook. Ik vind het ook wel iets mooier als ze zo een beetje lopen. Maar ga een paard er niet voor dwingen! Let er wel op dat hij niet anders gaat lopen omdat je de teugels korter neemt om hem aan de teugel te houden. Dat is heel slecht voor de rug van een paard. :) /3

Zafa Nelson Queeny

noaenkelly
Berichten: 441
Geregistreerd: 26-08-12

Re: Aan de teugel of niet!!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:57

Het ligt eraan hoe je aan de teugel opvat. Als je hem erin ''trekt'' is slecht maar vanuit ontspanning gaat het soms ook zowat vanzelf. ook is het denk ik wat je zelf fijn vindt.

❤️DIERENVRIEND❤️

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 18:04

De reden dat je een paard aan de teugel rijdt is dat je meer gewicht op de achterhand wil zodat je de voor benen spaart. Ik zal het vanavond beter uitleggen heb nu niet genoeg tijd.

*****

spotterick

Berichten: 757
Geregistreerd: 27-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:02

Ik vind dat je moet rijden hoe je t zelf het fijnste vind, vroeger reed er niemand zijn paard aan de teugel.
als ik de mijne aan de teugel vraag veranderd ze in een tikkende tijdbom. Heb het met heel veel geduld geprobeerd echt alles maar ze wil dat niet.
Dus rijd ik met lange teugel. Voor recreatief rijden vind ik dit ook geen probleem.

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:05

Een paard in de natuur draagt 3/5 van zijn gewicht op de voorbenen en voor 2/5 op de achterbenen. Op het moment dat wij er opklimmen komt er nog meer gewicht op de voorbenen. In de dressuur wil je de achterhand dit gewicht van voorhand over laten overnemen. Om dit te bereiken moet het paard zijn rug en achterhandspieren ontwikkelen.

Door de inwerking van benen en zit en begrenzende handen krijg je verbinding in een paard. De voorhand richt zich op en de achterhand treed meer onder.

Het aan de teugelrijden is geen doel op zich. Eerst zorg je er voor dat je paard aan het been is. Met je teugels heb je een licht elastische verbinding waardoor je paard op een gegeven moment na geeft en dus aan de teugel loopt. Je paard ontspant dan in nek en kaakgewricht door een sterker ondertredende achterhand.

Nooit een paard in de krul trekken dat heeft namelijk niks met aan de teugel rijden te maken. Wil je het leren neem dan les. En lees eens een boek over dressuur.

*****

G_Peeters
Berichten: 14
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:44

Als een paard (correct) aan de teugel loopt, komt dit omdat de ruiter zijn houding PERFECT is, goede hulpen geeft, het paard bij de les is (en niet overal naar kijkt), en ontspannen is. Hiermee bedoel ik ook binnenstelling etc. Binnenstelling vraag je niet (of maar AMPER) met de teugels maar met je benen en je zit. Als dit allemaal tot de puntjes correct is, loopt je paard vanzelf goed aan de teugel. Hiermee bedoel ik op de LOODLIJN, niet te diep. Enkel jonge paarden kunnen soms nog te diep lopen om hun evenwicht en balans te vinden.
Als een paard te diep loopt, (geen jong paard, hangt er natuurlijk vanaf) komt dit omdat de ruiter dit met zijn teugels aanvraagt. Dit is niet natuurlijk en is niet goed voor het paard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers