Piaffe Parzival mooi of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 01:06

magda_90 schreef:
Sinds wanneer mag er niet meer luchtig gediscussieerd worden over een topsporter? >;)



Ik vind de "vragen" hierboven ook weinig toevoegen aan de discussie. Voor zover ik weet is dit een discussieforum, dus kun je beter met argumenten komen dan enkel maar proberen om de tegenstanders de grond in te trappen.

Rivaldo
Berichten: 3512
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 01:08

Als je goed kijkt naar wat de FEI vraagt zei je dat Parzival aan zo goed als alle punten voldoet.
Dat is de manier waarop de juryleden jureren en daarom krijgt hij deze cijfers.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 01:11

De argumenten zijn er - ook in andere topics - maar men is van mening dat je geen mening mag hebben zolang je niet op dat niveau rijdt. Ik heb deze 'regel' dus gemist. Een gezonde discussie is juist verkwikkend en leerzaam door gebruik te maken van verschillende niveaus en opinies. Iets wat vanzelfsprekend is buiten de paardensport maar erbinnen...

Maar nu ga ik offtopic, het viel mij wederom weer op en wou het even vermelden. ;)

Edit: dressuur is een jurysport. Zolang de jury die punten geeft mag er inderdaad niet gediscussieerd worden (...).
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 09-12-13 01:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 01:12

Maar maakt dat het ook een goede piaffe voor het doel waarvoor hij eigenlijk bedoeld is?

Rivaldo
Berichten: 3512
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 01:13

Bizzybijtje schreef:
Maar maakt dat het ook een goede piaffe voor het doel waarvoor hij eigenlijk bedoeld is?


Tja, ligt eraan welk doel jij vindt dat t voor bedoeld is..

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 01:19

Rivaldo schreef:
Bizzybijtje schreef:
Maar maakt dat het ook een goede piaffe voor het doel waarvoor hij eigenlijk bedoeld is?


Tja, ligt eraan welk doel jij vindt dat t voor bedoeld is..


Op de goede manier trainen van de spieren en dus werken aan de gezondheid van je paard..?

Ik zou trouwens graag een rijtje van FEI eisen aan o.a. de piaffe zien. Ik kan ze zo snel nergens vinden, maar vind het wel een interessante :)

Rivaldo
Berichten: 3512
Geregistreerd: 08-12-07

Re: Piaffe Parzival mooi of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 01:20


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 01:20

Rivaldo schreef:
Bizzybijtje schreef:
Maar maakt dat het ook een goede piaffe voor het doel waarvoor hij eigenlijk bedoeld is?


Tja, ligt eraan welk doel jij vindt dat t voor bedoeld is..


De piaffe is oorspronkelijk bedoeld ter voorbereiding op de echte hogeschooloefeningen (pesade, levade, capriool etc.). Die oefeningen waren oorspronkelijk weer om je paard als "wapen" te gebruiken tijdens gevechten (capriool komt hard aan). En om je paard dus voor te bereiden op die oefeningen, leerde het bij de piaffe al om zijn gewicht meer naar de achterhand te kunnen plaatsen. Dat wordt bij de Spaanse rijschool ook nog steeds toegepast. Daar is het zelfs zeer gangbaar om eerst te piafferen en dan pas te galopperen.

Rivaldo
Berichten: 3512
Geregistreerd: 08-12-07

Re: Piaffe Parzival mooi of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 01:23

@BB; dat was denk ik 't doel, wat Nirvana noemt is nu 't doel..

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 01:31

Citaat:
Op de goede manier trainen van de spieren en dus werken aan de gezondheid van je paard..?

Parzival wordt volgende maand 17 en loopt nog steeds in de top 3 van de wereld met scores boven de 80%....

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Re: Piaffe Parzival mooi of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:45

Nu zal ik wel aardig wat bokkers over me heen krijgen, want ja, ik rijd geen OS dus ik mag geen mening hebben :Y)

Ik geef toch lekker mijn mening. Hoezo kan je er geen mening over hebben als je niet op dat niveau rijdt? Kan je dan ook geen mening hebben over Mark Rutte omdat jij nog nooit minister-president bent geweest? Onzin.

De piaffe moet het paard voorbereiden op de hogeschoolsprongen. Het paard plaatst zijn gewicht op de achterbenen, zakt van achteren, de rest van het lichaam komt wat omhoog, het is taktzuiver, er wordt niet van de plaats geweken, de achterbenen blijven heel laag bij de grond, de staart hangt er ontspannen bij, de hals en nek zijn ontspannen, er is harmonie.
De piaffe van Parzival vind ik heel lelijk. Hij wordt ook niet gereden zoals de piaffe bedoeld is. Parzival is aan het 'huppelen' en blijft een beetje in de buurt van de plaats. Hij lijkt zo'n beetje meer op de voorhand te komen dan de achterhand, de piaffe is niet taktzuiver, de achterbenen komen meer omhoog dan de voorbenen, het is een en al spanning, een doorgeslagen stang, protest van Parzivals kant... Ik snap ook niet waarom ze er goede punten voor heeft gekregen. Onvriendelijk rijden, heeft niks te maken met dressuur vind ik.

Charlotte Dujardin rijdt echt in harmonie met haar Valegro!

Dit is mijn mening, jullie mogen een andere hebben.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:59

Zooist schreef:
De piaffe is bij elk paard anders. Geheel afhankelijk van bouw en aanleg.

Verder sluit ik me erbij aan dat ze er dik 80% voor scoort dus dat er toch wel ergens iets goed moet zitten. Ik hoop het ooit te halen!


Precies. Dik 80% voor de uitvoering van de gehele proef. Op sommige onderdelen sterk en op andere onderdelen minder. Binnen de kaders die worden gesteld aan de piaffe zal Parcival dus minder hoog scoren, op andere onderdelen hoger. Het is aan de amazone/ruiter om de talenten van het paard zo goed mogelijk te etaleren. En daar slaagt Adelinde dan ook in. Is het perfect? Nee dat niet, maar daarom is het ook geen 100% :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:11

Afgelopen augustus in Denemarken:

Cornelissen reed haar nieuwe kür op muziek 'Tribute to my red knight' pas voor de derde keer op een wedstrijd. De amazone reed vier maanden geen concoursen omdat Parzival werd geopereerd aan een hartritmestoornis.

De pirouette naar rechts verliep weer beter dan die naar links. Ook was er een oneffenheidje in de overgang van galop naar piaffe. De piaffe zelf blijft een handelsmerk van Cornelissen. Daarop scoorde ze negens en tienen.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Piaffe Parzival mooi of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:22

Stel stel dat er een jury is, die het wel ziet en er niet mee eens is en dus een 1-2 of 3 geeft terwijl de anderen dus 8-9-10 geven.
Weet je wel wat voor gezeik die jury gaat krijgen....... Misschien zien ze daarom veel door de vingers

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:37

Daar zitten toch niet de minste in de hokjes, de titel 5 sterren jurylid krijg je nl niet cadeau bij een pakje boter ;)

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:02

StableDoor schreef:
Nu zal ik wel aardig wat bokkers over me heen krijgen, want ja, ik rijd geen OS dus ik mag geen mening hebben :Y)

Ik geef toch lekker mijn mening. Hoezo kan je er geen mening over hebben als je niet op dat niveau rijdt? Kan je dan ook geen mening hebben over Mark Rutte omdat jij nog nooit minister-president bent geweest? Onzin.

De piaffe moet het paard voorbereiden op de hogeschoolsprongen. Het paard plaatst zijn gewicht op de achterbenen, zakt van achteren, de rest van het lichaam komt wat omhoog, het is taktzuiver, er wordt niet van de plaats geweken, de achterbenen blijven heel laag bij de grond, de staart hangt er ontspannen bij, de hals en nek zijn ontspannen, er is harmonie.
De piaffe van Parzival vind ik heel lelijk. Hij wordt ook niet gereden zoals de piaffe bedoeld is. Parzival is aan het 'huppelen' en blijft een beetje in de buurt van de plaats. Hij lijkt zo'n beetje meer op de voorhand te komen dan de achterhand, de piaffe is niet taktzuiver, de achterbenen komen meer omhoog dan de voorbenen, het is een en al spanning, een doorgeslagen stang, protest van Parzivals kant... Ik snap ook niet waarom ze er goede punten voor heeft gekregen. Onvriendelijk rijden, heeft niks te maken met dressuur vind ik.

Charlotte Dujardin rijdt echt in harmonie met haar Valegro!

Dit is mijn mening, jullie mogen een andere hebben.


Als je tevreden bent over de punten van Charlotte, dan vindt jij dus dat de jury het goed heeft gezien/beoordeeld. Dan heeft diezelfde jury het toch ook goed beoordeeld bij Adelinde? Het kan toch niet zo zijn dat de jury het dan iedere keer fout ziet/beoordeelt bij Adelinde ?

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Re: Piaffe Parzival mooi of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:09

Ik zeg nergens dat ik tevreden ben over de punten van Charlotte?
Ik vind dat de jury het bij Adelinde fout beoordeeld heeft, maar hoe Adelinde rijdt is een beeld wat je steeds vaker ziet in de dressuur (helaas). De dressuursport wordt naar mijn idee steeds meer 'geen gelul trek hem in de krul'-mentaliteit. Jury's keuren dit dus blijkbaar goed, anders zag je het niet. Maar dit verandert mijn mening nog steeds niet.

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:12

StableDoor schreef:
Ik zeg nergens dat ik tevreden ben over de punten van Charlotte?
Ik vind dat de jury het bij Adelinde fout beoordeeld heeft, maar hoe Adelinde rijdt is een beeld wat je steeds vaker ziet in de dressuur (helaas). De dressuursport wordt naar mijn idee steeds meer 'geen gelul trek hem in de krul'-mentaliteit. Jury's keuren dit dus blijkbaar goed, anders zag je het niet. Maar dit verandert mijn mening nog steeds niet.



Als je ook niet tevreden bent over de punten van Charlotte, dan vraag ik mij af wie wel jouw goedkeuring kan wegdragen?

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:19

Electra63 schreef:
StableDoor schreef:
Ik zeg nergens dat ik tevreden ben over de punten van Charlotte?
Ik vind dat de jury het bij Adelinde fout beoordeeld heeft, maar hoe Adelinde rijdt is een beeld wat je steeds vaker ziet in de dressuur (helaas). De dressuursport wordt naar mijn idee steeds meer 'geen gelul trek hem in de krul'-mentaliteit. Jury's keuren dit dus blijkbaar goed, anders zag je het niet. Maar dit verandert mijn mening nog steeds niet.



Als je ook niet tevreden bent over de punten van Charlotte, dan vraag ik mij af wie wel jouw goedkeuring kan wegdragen?


Voor mij is dat Anja Beran en haar mentor.

http://www.youtube.com/watch?v=2DjySFw0254
vanaf 0:26 een stukje waarvan ik zeg: Kijk, zo makkelijk kan het dus ook!
Maar zitten ook ohz een paar hele mooie tussen in het filmpje.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:21

De moderne warmbloedpaarden die wat langer in de rug zijn dan bijvoorbeeld de barokke paarden, hebben meer moeite met zitten in de piaffe. Als ze al gaan zitten, komen ze veel moeilijker naar passage. Daarom leren ze juist deze paarden om niet zo te gaan zitten in de piaffe (zoals het volgens mij eigenlijk wel zou moeten). Daardoor kunnen ze makkelijker actief blijven in de piaffe en ook makkelijker op de plaats blijven omdat het ze minder moeite kost. En dat scoort.
Ik zie liever een paard dat echt gaat zitten (en waar de schoft dus optisch omhoog komt), maar vind het dan ook niet mooi als het heel moeizaam wordt (zoals bijvoorbeeld vaak bij Isabel haar paarden gebeurd). Dus waarom de piaffe waarbij het paard horizontaal blijft (lijn schoft, heup) zo goed scoort, komt denk ik omdat ze zo mooi op de plaats en actief is. Ik zal het bij gelegenheid eens vragen aan een 5-sterren jurylid.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:30

StableDoor schreef:
Nu zal ik wel aardig wat bokkers over me heen krijgen, want ja, ik rijd geen OS dus ik mag geen mening hebben :Y)

Ik geef toch lekker mijn mening. Hoezo kan je er geen mening over hebben als je niet op dat niveau rijdt? Kan je dan ook geen mening hebben over Mark Rutte omdat jij nog nooit minister-president bent geweest? Onzin.

De piaffe moet het paard voorbereiden op de hogeschoolsprongen. Het paard plaatst zijn gewicht op de achterbenen, zakt van achteren, de rest van het lichaam komt wat omhoog, het is taktzuiver, er wordt niet van de plaats geweken, de achterbenen blijven heel laag bij de grond, de staart hangt er ontspannen bij, de hals en nek zijn ontspannen, er is harmonie.
De piaffe van Parzival vind ik heel lelijk. Hij wordt ook niet gereden zoals de piaffe bedoeld is. Parzival is aan het 'huppelen' en blijft een beetje in de buurt van de plaats. Hij lijkt zo'n beetje meer op de voorhand te komen dan de achterhand, de piaffe is niet taktzuiver, de achterbenen komen meer omhoog dan de voorbenen, het is een en al spanning, een doorgeslagen stang, protest van Parzivals kant... Ik snap ook niet waarom ze er goede punten voor heeft gekregen. Onvriendelijk rijden, heeft niks te maken met dressuur vind ik.

Charlotte Dujardin rijdt echt in harmonie met haar Valegro!

Dit is mijn mening, jullie mogen een andere hebben.

Heb je ooit de piaf van valegro van achteren gezien? Hij tilt zijn benen niet op maar doet ze buiten op zij. Hik zou soms ook wat actiever mogen, naar mijn mening

Rivaldo
Berichten: 3512
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:58

Nirvana_ schreef:
Voor mij is dat Anja Beran en haar mentor.

http://www.youtube.com/watch?v=2DjySFw0254
vanaf 0:26 een stukje waarvan ik zeg: Kijk, zo makkelijk kan het dus ook!
Maar zitten ook ohz een paar hele mooie tussen in het filmpje.


Maar bij die schimmel rond 00:26 in piaffe, zie je hem toch heel gestrest op z'n bitje knabbelen? Geen ontspanning in mijn ogen?

StableDoor schreef:
Nu zal ik wel aardig wat bokkers over me heen krijgen, want ja, ik rijd geen OS dus ik mag geen mening hebben :Y)

Ik geef toch lekker mijn mening. Hoezo kan je er geen mening over hebben als je niet op dat niveau rijdt? Kan je dan ook geen mening hebben over Mark Rutte omdat jij nog nooit minister-president bent geweest? Onzin.

De piaffe moet het paard voorbereiden op de hogeschoolsprongen. Het paard plaatst zijn gewicht op de achterbenen, zakt van achteren, de rest van het lichaam komt wat omhoog, het is taktzuiver, er wordt niet van de plaats geweken, de achterbenen blijven heel laag bij de grond, de staart hangt er ontspannen bij, de hals en nek zijn ontspannen, er is harmonie.
De piaffe van Parzival vind ik heel lelijk. Hij wordt ook niet gereden zoals de piaffe bedoeld is. Parzival is aan het 'huppelen' en blijft een beetje in de buurt van de plaats. Hij lijkt zo'n beetje meer op de voorhand te komen dan de achterhand, de piaffe is niet taktzuiver, de achterbenen komen meer omhoog dan de voorbenen, het is een en al spanning, een doorgeslagen stang, protest van Parzivals kant... Ik snap ook niet waarom ze er goede punten voor heeft gekregen. Onvriendelijk rijden, heeft niks te maken met dressuur vind ik.

Charlotte Dujardin rijdt echt in harmonie met haar Valegro!

Dit is mijn mening, jullie mogen een andere hebben.


Het nut van de piaffe is in de dressuursport (lees de moderne dressuur); niet meer het voorbereiden op hogeschool sprongen. Het is een vorm van gymnastiek om het paard zo atletisch mogelijk te maken.

Hebben wij het over hetzelfde paard? Parzival is klokzuiver in z'n piaffe!

Heb jij Parzival ooit, maar dan ook ooit in protest gezien?

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:10

Rivaldo schreef:
Nirvana_ schreef:
Voor mij is dat Anja Beran en haar mentor.

http://www.youtube.com/watch?v=2DjySFw0254
vanaf 0:26 een stukje waarvan ik zeg: Kijk, zo makkelijk kan het dus ook!
Maar zitten ook ohz een paar hele mooie tussen in het filmpje.


Maar bij die schimmel rond 00:26 in piaffe, zie je hem toch heel gestrest op z'n bitje knabbelen? Geen ontspanning in mijn ogen?


Kauwen op het bit is in mijn ogen nog altijd ontspanning, maar dat terzijde. Als je ziet hoe geconcentreerd het paard kijkt, hoe losjes de staart hangt en hoe los de stangteugel hangt, zie ik absoluut geen protest :)
Rond 1:55 zie je wat meer van dezelfde schimmel.

Rivaldo
Berichten: 3512
Geregistreerd: 08-12-07

Re: Piaffe Parzival mooi of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:12

Ik vind het wel heel gespannen kauwen.
Maar goed, zo kunnen we op iedereen wel wat aanmerken! ;)

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Piaffe Parzival mooi of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:50

@vur: Begrijp ik dan goed dat hoe een oefening uitgevoerd hoort te worden, wordt aangepast aan de huidige dressuurpaarden?